eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
718 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پذیرش مدرسه آزاد عالی عروج 🔹 دوره مقدماتی فلسفه اسلامی با رویکرد اجتهاد در معارف ⁦▫️⁩سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ 📎 شرایط پذیرش : ⁦▫️⁩اتمام پایه چهار حوزه علمیه ⁦▫️⁩قبولی در مصاحبه علمی شناختی ⁦▫️⁩تعهد به التزام به تمامی برنامه های موسسه 🔻مهلت ثبت نام : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ 🔻لینک ثبت نام : B2n.ir/y49570 ⁦▫️⁩برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید (ساعت ۲۱ الی ۲۲) ۰۹۳۰۲۳۰۰۸۸۵ 🆔در کانال ایتا مدرسه عروج عضو شوید
🔔نشست علمی تخصصی «موضوع شناسی فقهی انواع تبلیغات و عرضه مد و فشن» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحجت حق‌جو (پژوهشگر فقه مضاف) 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی (مدیر گروه فقه ارتباطات هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 📆 زمان: پنجشنبه ۱۷ خردادماه، ساعت ۱۰:۳۰ 🏛مکان:خیابان هنرستان-نبش کوچه۲۰، دانشگاه هنر و اندیشه اسلامی، طبقه ۶ - سالن جلسات ✅حضور برای عموم آزاد است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی«مبانی فقهی، سیاسی حج برائت» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی 📆 زمان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۳/۱۷، ساعت ۱۱:۰۰ 🖥 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه: http://livehowzeh.ir/tv 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اگر انسان بخواهد قوه‌ی فقهی پیدا کند، اکتفای بر این کتاب‌ها کافی نیست.mp3
1.12M
📻 قوهٔ فقهیه در آثار فقها 🎙استاد محمدجواد لنکرانی: 🔹یکی از کارهای اساسی طلبه اینست که بعضی از متون فقهیه را که دیگر مورد درس و بحث قرار نمی‌گیرد، یک دوره، مطالعه یا مباحثه کند 📚تذکره مرحوم علامه 📚مستند الشیعه مرحوم نراقی 📚کتاب ریاض که قبلاً متداول بوده 📚مسالک الأفهام شهید ثانی 🔹اگر انسان بخواهد قوه‌ی فقهی پیدا کند، اکتفای بر کتاب‌ها[ی رایج] کافی نیست. محصول عمر یک فقیه، شده یک دوره کتاب فقهی. روش استدلال، اعتماد به اقوال آنها را باید بررسی کرد و از اوقات فراغت می‌توان بهره برد»/ کارگروه علمی إحیاء 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امام خمینی و فقه سنتی ✍️حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی امام خمینی(ره) به عنوان فقیهی برجسته که معتقد بود فقه برنامه عملی اداره انسان از مهد تا لحد است، ضمن ناکافی دانستن روش اجتهادی متعارف، تخطی و انحراف از فقه سنتی یا به تعبیر دیگر «فقه جواهری» را جایز نمی‌دانست. و به هر مناسبتی اخطارهای لازم را در این خصوص بیان می‌کردند. به عنوان نمونه، در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود ضمن آنکه فقه را به عنوان «دریایی بی‌پایان» و «مایه افتخار» مذهب جعفری می‌داند، در توصیه‌ای کلی به همه ملت‌های مسلمان می‌فرماید: «با كمال جِد و عجز از ملتهاى مسلمان مى‏خواهم كه ... از فقه سنتى كه بيانگر مكتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملتها است، چه احكام اوليه و چه ثانويه كه هر دو مكتب فقه اسلامى است، ذره‏اى‏ منحرف نشوند و به وسواس خناسان معاند با حق و مذهب گوش فرا ندهند و بدانند قدمى انحرافى، مقدمه سقوط مذهب و احكام اسلامى و حكومت عدل الهى است.» همچنین در بند ط وصیت‌نامه که مخاطب اصلی آن عالمان دینی و متصدیان برنامه‌های حوزه‌های علمیه است چنین می‌فرماید: «لازم است علما و مدرسين محترم نگذارند در درس‌هايى كه مربوط به فقاهت است و حوزه‏هاى فقهى و اصولى از طريقه مشايخ معظم كه تنها راه براى حفظ فقه‏ اسلامى است منحرف شوند، و كوشش نمايند كه هر روز بر دقت‌ها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيق‌ها افزوده شود؛ و فقه سنتى كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند و تحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
الخوئي.apk
51.15M
📱دریافت نرم افزار | کتابخانه آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی (ره) 🔻معرفی اجمالی نرم افزار: 🔹زندگینامه 🔸تالیفات 🔹اساتید 🔸شاگردان 🔹تصاویر 🔸استفتائات 🔹اصوات فقهی و اصولی 🔸خدمات اجتماعی 🔹نسب شریف آیت‌الله خویی 🔸و... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌حجه ۱۴۴۵ قمری ✔️مطابق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» و مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء): ۱- رؤیت هلال با چشم عادی در غروب پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ شمسی برابر با ۶ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی، در ایران و سراسر قارّه‌های آسیا و اروپا و آفریقا، ناممکن است. ۲- در غروب جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ شمسی (و ۲۹ ذی‌قعده ۱۴۴۵ قمری در ایران) برابر با ۷ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی، هلال در سراسر ایران به‌راحتی با چشم مسلّح و عادی دیده می‌شود و شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ شمسی برابر با ۸ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی، روز اوّل ماه ذی‌حجّه ۱۴۴۵ قمری خواهد بود. 👈 مبانی دیگر مراجع تقلید: http://ijtihadnet.ir/?p=75628 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«حج برائت»؛ برائت دیپلماتیک دولت‌ها یا برائت تمدنی ملت‌ها؟ ✍️حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابائی آیا حج امسال در وضعیت خاص امروز جهان اسلام و مظلومیت فلسطین، سودی و منفعتی به حال امت اسلام خواهد داشت؟ آیا این اجتماع عظیم مسلمانان، بت‌های زمانه را خواهد شکست؟ اساسا آیا حاجیان ما برای چنین حجی آموزش دیده‌اند؟ آیا اندیشکده‌های ما در باره منافع واقعی برائت برای امت اسلام اندیشه کرده‌اند؟ و آیا عالمان و مبلغان اسلام به حاجیان چنین ضرورتی را و نیز شیوه‌ها و راه‌های برائت از شرک و بت‌پرستی‌های مدرن را گفته‌اند؟ اگر ما پیش از موسم حج در این باره فکری نکرده‌ایم، اگر مبلغان ما احکام فقهی و عقاید مربوط به برائت در حج را نیاموخته باشند، تردید نکنید که حج امسال هم برای امت اسلام منفعتی نخواهد داشت. دل‌مان را به برائت‌های زینتی و دیپلماتیک خوش نکنیم، این برائت‌های خاموش هیچ ضرری برای شیطان بزرگ نخواهد داشت. در این وضعیت، رمی جمرات حاجیان مایۀ مضحکۀ شیاطین خودی و غیرخودی در جهان اسلام خواهد شد. چنین حجی شاید حجّی صحیح باشد، ولی حجّ مقبولی در درگاه خدای متعالی و پیامبر عظیم الشأن و در نگاه ملت مظلوم مسلمان نخواهد بود. 📝 متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75636 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جوابیه جالب طالبان به داعش در مورد چرایی تسلیت و حضور در مجلس ترحیم رئیس جمهور فقید ایران ✔️کانال مرکز مطالعات افغانستان کانال نزدیک به طالبان در پاسخ به این سوالات داعش به نقل از یک عالم امارت اسلامی نوشته است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله؛ اما بعد: جدیدا مقاله‌ای توسط قاتلان اهل شهادتین یعنی دواعش، علیه مقامات امارت اسلامی در خصوص تعزیه و تسلیت آن‌ها برای فوت رئیس جمهور ایران نشر شده است. در آن مقاله غیر علمی، شبهاتی را بیان کردند که مختصراً در این موضوع به دواعش پاسخ خواهیم داد: 👈بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75640 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «نقد و ارزیابی فقهی نظریه سازش در عرصه روابط بین الملل» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده 🗓 زمان: شنبه ۱۹ خرداد ۱۴٠۳، ساعت ۱۷:۳۰ 🕌 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی راهبردهای سیاست جنایی اسلام در جرایم علیه تمامیت جسمانی در پرتو اصل حفظ خون 🎙حجت‌الاسلام علی محمدی جورکویه 🎙حجت‌الاسلام غلامرضا پیوندی 🎙دکتر محمدعلی حاجی‌ده‌آبادی 📅 زمان: شنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۳، ساعت ۸ صبح 🏢 مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🔗 حضور مجازی از طریق: skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 جمهوری اسلامی حکومت فردی است؟ 👥مناظره مهدی جمشیدی و علی اشرف‌فتحی با عنوان «بازی کنشگر یا ساختار در جمهوری اسلامی؟» 🖇 فیلم کامل را در اینجا ببینید: https://azad.im/table/104 و https://youtu.be/VJJmqGP5vTY 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سه روش اعتبار سنجی سند در بیان استاد مددی یک منهج، منهج رجالی است، همین که الآن علمای ما دارند مثل آقای خویی و دیگران. یک منهج، منهج فهرستی است که عده‌ای از قدماء داشتند، روی کتب حساب می‌کردند. یک منهج هم ما اسمش را گذاشتیم منهج مشایخی. این در حوزه‌های ما توضیح داده نشده. 🔹در این منهج فقط روی مشایخ شخص کار می‌کردند، بقیه‌ی سند را نگاه نمی‌کردند. نکته‌ای نداشت بقیه‌ی سند. آنها از استاد شخص، بقیه را دیگر حکمش را در می‌آوردند. مثلا می‌آمدند در حوزه‌های ما مثلا این آقا پیش فلان و فلان درس خوانده، این فلان و فلان خوب نبودند، بقیه خوب بودند، اینها فقیه بودند درست، این پیش فلان فلان رفته اصلا فقیه نبودند ملا نبودند... 🔸این یک منهجی است خودش که اصطلاحش را بنده گذاشتم برایش. البته این منهج مِن حیث المجموع زیرمجموعه‌ی منهج فهرستی قرار می‌گیرد، لکن این خودش یک منهجی است منهج مشایخی. می‌آمدند روی مشایخ حساب می‌کردند. چون می‌گفتند این مرحوم ابن ولید را از کجا گرفته؟ از این استادش، این استادش این کار را کرده، این استادش این کار را کرده، لذا به جای اینکه روی خود سند یکی یکی حساب بکنند، این را روی حساب کردن منهج اهل سنت بوده، که اسمش الان منهج رجالی است. الان رجالی امروز اینجوری نوشته شده است. 🔹کراراً عرض کردم یکی از مشکلات ما، مثلا آقای خویی وقتی می‌خواهد یک حدیث را صحیح بداند، روی منهج رجالی صحیح می‌داند. خوب دقت بکنید. اما این که فرض کنید ابن ولید یک حدیث را صحیح می‌داند، نه اینکه روی منهج رجالی، روی منهج فهرستی یا روی منهج مشایخی، لذا اگر ابن الولید گفت این حدیث صحیح است، ایشان می‌گوید پس معنایش این است که تمام رجال ثقاتند! و حال آنکه نه! اصلا منهج دو تا است. اشتباهی که پیش آمده آن عبارت کامل الزیارات همین منشأ اشتباه شده است. این عبارتی که پیش آمده استثناء ابن ولید هم همین است. استثناء ابن الولید منهج مشایخی است. 🔻 منهج مشایخی نزد نجاشی رحمه‌الله 🔸این منهج مشایخی، معمول بوده. نجاشی در ترجمه‌ی أبوالمفضّل، تصریح می‌کند که این آقا ضعیف بوده و از ایشان من زیاد شنیدم «ورأیتُ جُلّ اصحابنا یغمزونه ویضعّفونه... ثمّ توقّفتُ عن الروایة عنه إلاّ بواسطة بینی وبینه» از او روایت نمی‌کنم مگر این که یک واسطه‌ای باشد. 🔹بعضی خیال کردند که واسطه مربوط به دوران استقامتش، دیدم یکی نوشته یعنی ایّام استقامت! نخیر! مراد از واسطه، مشایخ است. یعنی من از خود این آقا نقل نمی‌کنم، اما اگر یکی از مشایخ از او نقل کرد قبول می‌کنم. این منهج مشایخی است. این منهج نزد خود نجاشی هم معمول بوده. 🔸استثناء ابن الولید نیز روی منهج مشایخی است. ایشان رفته فقط روی استاد، و این طبیعی هم بوده، چرا؟ چون مرحوم محمد بن احمد ساکن قم بوده، درست شد؟ آثاری که برایش شمردند از کوفه است، منهج مشایخی می‌گوید این آثار از کوفه چطور دست تو رسید؟ سهل بن زیاد آورده، قابل اعتماد نیست، فلان بن فلان آورده قابل اعتماد، مشایخ را این جور حساب کردند/ درس خارج فقه - ۹۵/۲/۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗کتاب «منابع الکافی، بازیابی و اعتبار سنجی» رونمایی شد ✔️نشست رونمایی از کتاب «بخش اصول منابع الکافی، بازیابی و اعتبار سنجی» اثر دکتر محمود ملکی با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی؛ رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد. نوسنده معتقد است، بازیابی منابع الکافی می‌تواند نتایج پرباری به دنبال داشته باشد. آنچه به این مهم ضرورت بخشیده ابهامهایی است که درباره کتاب الکافی و تاریخ حدیث شیعه وجود دارد. در واقع این پژوهش برای پاسخ به سوالات و روشن کردن ابهامات و نادانسته‌هایی است که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد. نخست با بازپژوهی منبع، بخش مفقود آن شناخته شده و با کامل کردن دیگر بخش‌های آن منبع، هویتی مستقل به خود خواهد گرفت و نیز با بررسی اسناد، محتوا و قرائت و شواهد می‌توان اعتبار آن منبع را سنجید. از دیگر ابهاماتی که این کتاب به آن پاسخ داده این است که با شناخته شدن منابع کافی از منابع بازیابی شده شناختی دقیق تر و جامع تر به دست می‌آوریم. همچنین با شناسایی منبع مفقود و مورد اعتماد، می‌توان احادیث آن منبع را بر احادیث سایر منابع ترجیح داد. این امر اختلاف نسخه ها و حتی اختلاف فتاوا را کم خواهد کرد. 👈 گزارش سخنان استاد طباطبایی: http://ijtihadnet.ir/?p=75643 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نمی‌توان با قاعده اصاله الاباحه از کنار موضوع پیچیده مد و فشن عبور کرد/ شارع نمی‌پسندد حجاب به مد تقلیل یابد 🔹حجت‌الاسلام والمسلیمن محمد عشایری منفرد، مد و پوشش را با ساحت‌های جدیدش، مساله دانش فقه دانست و اظهار کرد: با قاعده اصاله الاباحه نمی‌توان از کنار موضوع پیچیده مد و فشن عبور کرد. 🔹استاد عالی حوزه علمیه قم به مد محجوب و مادستی استایل اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که عنوان اولیه مد محجوب چیست؟ افزود: نباید در تحلیل این استایل به ستر شرعی آن اکتفا کرد، بلکه تمام عناصر مد محجوب ذیل مدرنیته تعریف می‌شود و شارع نمی‌پسندد که مد برای آراستن جهت دیده شدن تعریف شود و حجاب به مد تقلیل یابد. 🔹عشایری این نکته را متذکر شد که در شرایط امروزی جامعه و تبلیغات دشمن به سمت عریانی و برهنگی، اگر شرایط را شرایط دفع افسد به فاسد تشخیص دادیم باید در تزاحم فقهی برای شرایط گذار اهم و مهم نمود و بهترین، پوشیده‌ترین و کم شائبه‌ترین استایل را با رعایت حدود شرعی آن به مخاطب هدف عرضه کرد به شرط آنکه پس از خروج از آن شرایط اضطراری، بستر هویت اولیه حجاب را بر اساس قاعده عدم تجانف(غیر مجازهای جایز شده در یک مقطع زمانی) که قاعده‌ای در مسیر احکام حکمرانی است، تقویت شود. این قاعده را علامه حلی و دیگران در شرایط اضطرار و لذت بردن از اکل میته استفاده کردند ولی پر واضح است که نباید در پدیده مد انفعالی عمل کرد. 👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75627 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَا وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ‏ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى‏ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏. ◾️سالروز شهادت مظلومانه نهمین خورشید هدایت، حضرت امام محمد تقی (علیه‌السلام) را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همه پیروان و موالیان آن حضرت تسلیت می‌گوییم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 داستان عجیب تواضعِ عالِم و محدًث بزرگ شیعه، جناب علی‌ بن جعفر (فرزند امام صادق و عموی امام رضا علیهما السلام) در سن کهولت، به امام جواد (علیه‌السلام) در سن نوجوانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درسی از مکتب امام جواد (علیه‌السّلام) ✔️ آیت‌الله جوادی آملی: می بینید امام جواد (سلام الله علیه) یک بیان نورانی دارد، این بیان پیداست که راه مدرسه و حوزه و دانشگاه نیست! در یک مسافرتی عدّه ای سفره پهن کردند، غذایشان را خوردند، خواستند سفره جمع کنند؛ فرمود: شما مقابل این همه پرنده هایی که دیدند می خواهید این سفره را برای چه جمع کنید؟! شما غذایتان را خوردید، بقیه را برای همین هایی که دیدند بگذارید؛ اینها حق دارند. این " امام جواد " است! آنوقت می شود در کشوری که به نام این امام جواد است؛ بیکار باشد، فقیر باشد، گرسنه باشد؟! فرمود: یا در خانه غذا بخور، یا اگر در بیابان غذا خوردی، این سفره را پهن کردی؛ بقیه مال دیگران است! دستور رسمی امام جواد بود، فرمود: اینها هم حق دارند! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تربیت ۱۱۶ صحابه؛ از الطاف الهی به جوادالائمه (ع) ✔️دکتر محمود مهدوی دامغانی در مسئله مسمومیت حضرت جواد(ع) میان علمای شیعه و سنی اختلاف نظر است و برخی از علما در کتب خود روایت مفصلی از مسموم شدن ایشان و برخی از علما مانند شیخ مفید در کتاب‌های خود از ثابت نشدن مسمومیت حضرت جواد(ع) نقل می‌کنند. شیخ مفید و برخی از بزرگان دینی معتقد هستند که مسمومیت امام جواد(ع) روشن و ثابت نشده است، اما قرینه‌هایی همچون مدت بسیار کم امامت این حضرت، احضار ایشان از مدینه به بغداد و همچنین باتوجه به اینکه همسر حضرت جواد(ع) ام‌الفضل از حضرت جواد(ع) فرزندی نداشت و امام هادی(ع) و دیگر خواهر و برادر ایشان از همسران دیگر امام جواد(ع) بودند، ممکن است این زن بنا بر دلایل متعددی سم را به ایشان خورانده باشند. بنابراین این امور نشان‌دهنده شواهدی در این قبیل است. از توفیق‌هایی که خداوند به امام جواد(ع) داده است، توفیق تربیت ۱۱۶ صحابی ارزشمند است که در میان آن‌ها برگزیدگان شاگردان حضرت رضا(ع) و علمای شیعه هستند. خوشبختانه در سال‌های اخیر پژوهش‌های تحقیقی از کمالات امام جواد(ع) صورت گرفته که قابل استناد و بسیار موفق واقع شده است. چند مورد از این آثار دانشنامه جهان اسلام به قلم اسماعیل باغستانی و کتاب جوادالائمه اثر مرضیه محمدزاده است که بسیار مورد توجه واقع شده است. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75647 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙بنا به خبر دریافتی از دفتر آیت‌الله سیستانی، فردا شنبه ۱۹ خردادماه ۱۴٠۳، اول ماه ذی الحجه ۱۴۴۵ می‌باشد. أعلنَ مكتبُ سماحة السيد السيستاني (دام ظلّه) في النجف الأشرف أن يوم غدٍ السبت الموافق (8 /6 / 2024 م) هو الأول من شهر ذي الحجة الحرام لعام 1445هـ. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🌙پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌حجه ۱۴۴۵ قمری ✔️مطابق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتر
🔻دفتر مقام معظم رهبری: 🌙هـلال ماه ذی‌الحجه در غروب روز جمعه در کشور رؤیت شد و بنابراین ماه ذی‌القعده ۲۹ روزه بوده و غرّه‌ی ماه ذی‌الحجه ۱۴۴۵ روز شنبه ۱۹ خردادماه خواهد بود. ✔️ گزارش استهلال ماه ذی الحجه ۱۴۴۵ ه‍ . ق 🔹الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ (۲۹ ذی القعده ۱۴۴۵) زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱۶ و ۸ دقیقه روز پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۱۸ زمان غروب ماه: ساعت ۲۰:۴۰ ارتفاع ماه: ۱۲.۹ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۸۲ دقیقه سن ماه: ۲۷ ساعت و ۱۱ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۴.۳ درجه 🔹ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه ذی الحجه در غـروب روز جمعه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه ذی القعده ۲۹ روزه بوده و غرّة ماه ذی الحجه ۱۴۴۵ روز شنبه ۱۹ خرداد ماه خواهد بود. 🔹ج ـ گزارش‌های رسیده در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز جمعه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است. 🔸۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم عادی رؤیت شد: استان زنجان: زنجان استان بوشهر: گناوه استان گیلان: رشت استان گلستان: گرگان استان اردبیل: اردبیل استان فارس:شیراز، لامرد استان یزد: یزد، میبد، اردکان استان آذربایجان شرقی: تبریز استان اصفهان: اصفهان، شهرضا استان چهارمحال بختیاری: بروجن استان خراسان شمالی: بجنورد، جاجرم استان مرکزی: اراک (چشم مسلح)، ساوه استان خراسان جنوبی: خضری، بشرویه استان سیستان و بلوچستان: زابل، سراوان استان تهران: گروه طلاب، شهر پرند استان خوزستان: خرمشهر، اهواز، دزفول استان ایلام: ایلام، ایوان غرب، دهلران، آبدانان استان قم: قم، پردیسان، مرکز نجوم امام علی علیه السلام استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، قوچان، نیشابور، گلبهار، سبزوار، بردسکن، تربت حیدریه، تایباد، خواف، گناباد 🔸۲. مناطقی که هوا غالباً ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان سیستان و بلوچستان: چابهار استان مرکزی: کمیجان، محلات استان خراسان رضوی: درگز استان هرمزگان: بندرلنگه استان ایلام: مهران 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تمام بار معرفتی حکمرانی بر دوش فقه نیست/ حکمرانی عادلانه با حضور آحاد مردم درصحنه‌ها و لایه‌های حکمرانی است/ در مرحله تنظیم‌گری و تسهیل‌گری خلاقیت‌های لازم را نداریم ✔️استاد احمد واعظی 🔹بیش از ۴۰ سال، بیشترین ضعف را در مسأله حکمرانی داشته‌ایم و اینکه چرخه و فرایند حکمرانی در کشور ما کامل نمی‌شود؛ مشکل این است که وقتی از مرحله سیاست و راهبرد بیرون آمده و در مرحله تنظیم‌گری و تسهیل‌گری می‌آید، ما آنجا خلاقیت‌های لازم را نداریم؛ ضعف مدیریت داریم. در مقاطعی مدیران ما علوم و معارف لازم جهت اتخاذ آن تدابیر را ندارند یا استفاده نمی‌کنند. 🔸حضرت امام می‌فرماید فقه در واقع تئوری کامل است؛ یعنی فقه در فرایندهای حکمرانی حضور معرفتی دارد، اما به این معنا نیست که تمام بار معرفتی حوزه حکمرانی بر دوش فقه است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند «حکمرانی بشری و هدف‌ها الهی است»؛ یعنی سیاست‌گذاری‌ها، هدف‌گذاری‌ها، نگاه جامع، تعیین مطلوبیت‌های جامعه اسلامی، همه الهی است. این‌ها باید بر اساس قرآن، سنت، فقاهت و مبانی اسلامی ترسیم شود. اما خیلی از جاهای فرایند حکمرانی بشری است. 🔹حکمرانی باید مردمی باشد و صاحب‌نظران و صاحبان فکر و تخصص در لایه‌های مختلف چرخه حکمرانی باید حضور داشته باشند. مردم باید اقامه قسط کنند؛ نه اینکه مردم در کنار باشند و در لایه‌های مختلف حکمرانی جامعه اسلامی حضور نداشته باشند، تا یک عده‌ای حکم برانند، بلکه حکمرانی عادلانه با حضور آحاد مردم درصحنه‌ها و لایه‌های حکمرانی است. 👈 گزارش تفصیلی در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75650 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تناسب مقام فقاهت با ریاست دولت ✍️علی‌محمد رجبی در هفته‌ای که گذشت برخی چهره‌‌‌ها و جریان‌‌‌‌های مطرح انقلابی از بعضی فقهای شناخته شده حوزه‌‌‌های علمیه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند. موضوعی که می‌‌‌‌‌بایست با تعمق بیشتری به آن پرداخت. این سوال را مطرح است که «حضور یک فقیه و مجتهد طراز اول در راس دستگاه اجرایی تا چه میزان به رفع مشکلات کشور کمک می‌‌‌‌‌کند؟» شرایط فعلی قوه قضایی نمونه خوبی برای قضاوت و پاسخ به این سوال است. طبق قانون اساسی یک مجتهد و فقیه ریاست دستگاه قضایی را عهده دارد اما در سالهای اخیر با وجود ریاست فقهای بزرگی مانند مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی، مرحوم آیت‌الله ‌‌‌هاشمی شاهرودی و آیت‌الله آملی لاریجانی همچنان دستگاه قضا با آنچه باید در حکومت اسلامی باشد فاصله زیادی دارد و بسیاری مشکلات ساختاری و ضعف‌‌‌های مدیریتی آن سال‌‌‌هاست که برطرف نشده‌اند. نکته مهمی که طرفداران ایده حضور یک فقیه در راس دولت به آن توجه ندارند قدرت و جایگاه مجلس در شیوه اداره کشور است. جایی که متاسفانه در طول سالها با مجلس تراز تمدن اسلامی فاصله پیدا کرده است. این مجلس است که با وضع قوانین، قانون بودجه و برنامه‌‌‌های پنج ساله عملا برای دولت‌‌‌ها و قوه قضاییه ریل گذاری می‌‌‌‌‌کند و شیوه اجرای امور و برنامه ریزی برای حل مشکلات از آنجا شروع می‌‌‌‌‌شود. 📝متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75666 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تصدی‌گری روحانیت در مناصب اجرائی چند پرسش و پاسخ انتخاباتی؛ 🔹آیا نظر امام خمینی (ره) عدم پذیرش مناصب حکومتی توسط روحانیون نبوده است؟ 🔹اگر حضور روحانیت در مناصب حاکمیتی صحیح و لازم است، خب همه پست‌ها را به روحانیون بسپاریم؟ 🔹آیا حضور روحانیت در مناصب حاکمیتی و پیامدهای آن مانند رقابت‌های اخیر برای تصدی پست ریاست جمهوری صدمات جبران ناپذیری بر حیثیت روحانیت وارد نساخت؟ 📝 یادداشت حجت‌الاسلام مهدی عبداللهی را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75672 🆔 https://eitaa.com/ijtihad