eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 داستان عجیب تواضعِ عالِم و محدًث بزرگ شیعه، جناب علی‌ بن جعفر (فرزند امام صادق و عموی امام رضا علیهما السلام) در سن کهولت، به امام جواد (علیه‌السلام) در سن نوجوانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درسی از مکتب امام جواد (علیه‌السّلام) ✔️ آیت‌الله جوادی آملی: می بینید امام جواد (سلام الله علیه) یک بیان نورانی دارد، این بیان پیداست که راه مدرسه و حوزه و دانشگاه نیست! در یک مسافرتی عدّه ای سفره پهن کردند، غذایشان را خوردند، خواستند سفره جمع کنند؛ فرمود: شما مقابل این همه پرنده هایی که دیدند می خواهید این سفره را برای چه جمع کنید؟! شما غذایتان را خوردید، بقیه را برای همین هایی که دیدند بگذارید؛ اینها حق دارند. این " امام جواد " است! آنوقت می شود در کشوری که به نام این امام جواد است؛ بیکار باشد، فقیر باشد، گرسنه باشد؟! فرمود: یا در خانه غذا بخور، یا اگر در بیابان غذا خوردی، این سفره را پهن کردی؛ بقیه مال دیگران است! دستور رسمی امام جواد بود، فرمود: اینها هم حق دارند! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تربیت ۱۱۶ صحابه؛ از الطاف الهی به جوادالائمه (ع) ✔️دکتر محمود مهدوی دامغانی در مسئله مسمومیت حضرت جواد(ع) میان علمای شیعه و سنی اختلاف نظر است و برخی از علما در کتب خود روایت مفصلی از مسموم شدن ایشان و برخی از علما مانند شیخ مفید در کتاب‌های خود از ثابت نشدن مسمومیت حضرت جواد(ع) نقل می‌کنند. شیخ مفید و برخی از بزرگان دینی معتقد هستند که مسمومیت امام جواد(ع) روشن و ثابت نشده است، اما قرینه‌هایی همچون مدت بسیار کم امامت این حضرت، احضار ایشان از مدینه به بغداد و همچنین باتوجه به اینکه همسر حضرت جواد(ع) ام‌الفضل از حضرت جواد(ع) فرزندی نداشت و امام هادی(ع) و دیگر خواهر و برادر ایشان از همسران دیگر امام جواد(ع) بودند، ممکن است این زن بنا بر دلایل متعددی سم را به ایشان خورانده باشند. بنابراین این امور نشان‌دهنده شواهدی در این قبیل است. از توفیق‌هایی که خداوند به امام جواد(ع) داده است، توفیق تربیت ۱۱۶ صحابی ارزشمند است که در میان آن‌ها برگزیدگان شاگردان حضرت رضا(ع) و علمای شیعه هستند. خوشبختانه در سال‌های اخیر پژوهش‌های تحقیقی از کمالات امام جواد(ع) صورت گرفته که قابل استناد و بسیار موفق واقع شده است. چند مورد از این آثار دانشنامه جهان اسلام به قلم اسماعیل باغستانی و کتاب جوادالائمه اثر مرضیه محمدزاده است که بسیار مورد توجه واقع شده است. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75647 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙بنا به خبر دریافتی از دفتر آیت‌الله سیستانی، فردا شنبه ۱۹ خردادماه ۱۴٠۳، اول ماه ذی الحجه ۱۴۴۵ می‌باشد. أعلنَ مكتبُ سماحة السيد السيستاني (دام ظلّه) في النجف الأشرف أن يوم غدٍ السبت الموافق (8 /6 / 2024 م) هو الأول من شهر ذي الحجة الحرام لعام 1445هـ. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🌙پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌حجه ۱۴۴۵ قمری ✔️مطابق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتر
🔻دفتر مقام معظم رهبری: 🌙هـلال ماه ذی‌الحجه در غروب روز جمعه در کشور رؤیت شد و بنابراین ماه ذی‌القعده ۲۹ روزه بوده و غرّه‌ی ماه ذی‌الحجه ۱۴۴۵ روز شنبه ۱۹ خردادماه خواهد بود. ✔️ گزارش استهلال ماه ذی الحجه ۱۴۴۵ ه‍ . ق 🔹الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ (۲۹ ذی القعده ۱۴۴۵) زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱۶ و ۸ دقیقه روز پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۱۸ زمان غروب ماه: ساعت ۲۰:۴۰ ارتفاع ماه: ۱۲.۹ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۸۲ دقیقه سن ماه: ۲۷ ساعت و ۱۱ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۴.۳ درجه 🔹ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه ذی الحجه در غـروب روز جمعه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه ذی القعده ۲۹ روزه بوده و غرّة ماه ذی الحجه ۱۴۴۵ روز شنبه ۱۹ خرداد ماه خواهد بود. 🔹ج ـ گزارش‌های رسیده در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز جمعه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است. 🔸۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم عادی رؤیت شد: استان زنجان: زنجان استان بوشهر: گناوه استان گیلان: رشت استان گلستان: گرگان استان اردبیل: اردبیل استان فارس:شیراز، لامرد استان یزد: یزد، میبد، اردکان استان آذربایجان شرقی: تبریز استان اصفهان: اصفهان، شهرضا استان چهارمحال بختیاری: بروجن استان خراسان شمالی: بجنورد، جاجرم استان مرکزی: اراک (چشم مسلح)، ساوه استان خراسان جنوبی: خضری، بشرویه استان سیستان و بلوچستان: زابل، سراوان استان تهران: گروه طلاب، شهر پرند استان خوزستان: خرمشهر، اهواز، دزفول استان ایلام: ایلام، ایوان غرب، دهلران، آبدانان استان قم: قم، پردیسان، مرکز نجوم امام علی علیه السلام استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، قوچان، نیشابور، گلبهار، سبزوار، بردسکن، تربت حیدریه، تایباد، خواف، گناباد 🔸۲. مناطقی که هوا غالباً ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان سیستان و بلوچستان: چابهار استان مرکزی: کمیجان، محلات استان خراسان رضوی: درگز استان هرمزگان: بندرلنگه استان ایلام: مهران 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تمام بار معرفتی حکمرانی بر دوش فقه نیست/ حکمرانی عادلانه با حضور آحاد مردم درصحنه‌ها و لایه‌های حکمرانی است/ در مرحله تنظیم‌گری و تسهیل‌گری خلاقیت‌های لازم را نداریم ✔️استاد احمد واعظی 🔹بیش از ۴۰ سال، بیشترین ضعف را در مسأله حکمرانی داشته‌ایم و اینکه چرخه و فرایند حکمرانی در کشور ما کامل نمی‌شود؛ مشکل این است که وقتی از مرحله سیاست و راهبرد بیرون آمده و در مرحله تنظیم‌گری و تسهیل‌گری می‌آید، ما آنجا خلاقیت‌های لازم را نداریم؛ ضعف مدیریت داریم. در مقاطعی مدیران ما علوم و معارف لازم جهت اتخاذ آن تدابیر را ندارند یا استفاده نمی‌کنند. 🔸حضرت امام می‌فرماید فقه در واقع تئوری کامل است؛ یعنی فقه در فرایندهای حکمرانی حضور معرفتی دارد، اما به این معنا نیست که تمام بار معرفتی حوزه حکمرانی بر دوش فقه است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند «حکمرانی بشری و هدف‌ها الهی است»؛ یعنی سیاست‌گذاری‌ها، هدف‌گذاری‌ها، نگاه جامع، تعیین مطلوبیت‌های جامعه اسلامی، همه الهی است. این‌ها باید بر اساس قرآن، سنت، فقاهت و مبانی اسلامی ترسیم شود. اما خیلی از جاهای فرایند حکمرانی بشری است. 🔹حکمرانی باید مردمی باشد و صاحب‌نظران و صاحبان فکر و تخصص در لایه‌های مختلف چرخه حکمرانی باید حضور داشته باشند. مردم باید اقامه قسط کنند؛ نه اینکه مردم در کنار باشند و در لایه‌های مختلف حکمرانی جامعه اسلامی حضور نداشته باشند، تا یک عده‌ای حکم برانند، بلکه حکمرانی عادلانه با حضور آحاد مردم درصحنه‌ها و لایه‌های حکمرانی است. 👈 گزارش تفصیلی در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75650 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تناسب مقام فقاهت با ریاست دولت ✍️علی‌محمد رجبی در هفته‌ای که گذشت برخی چهره‌‌‌ها و جریان‌‌‌‌های مطرح انقلابی از بعضی فقهای شناخته شده حوزه‌‌‌های علمیه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند. موضوعی که می‌‌‌‌‌بایست با تعمق بیشتری به آن پرداخت. این سوال را مطرح است که «حضور یک فقیه و مجتهد طراز اول در راس دستگاه اجرایی تا چه میزان به رفع مشکلات کشور کمک می‌‌‌‌‌کند؟» شرایط فعلی قوه قضایی نمونه خوبی برای قضاوت و پاسخ به این سوال است. طبق قانون اساسی یک مجتهد و فقیه ریاست دستگاه قضایی را عهده دارد اما در سالهای اخیر با وجود ریاست فقهای بزرگی مانند مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی، مرحوم آیت‌الله ‌‌‌هاشمی شاهرودی و آیت‌الله آملی لاریجانی همچنان دستگاه قضا با آنچه باید در حکومت اسلامی باشد فاصله زیادی دارد و بسیاری مشکلات ساختاری و ضعف‌‌‌های مدیریتی آن سال‌‌‌هاست که برطرف نشده‌اند. نکته مهمی که طرفداران ایده حضور یک فقیه در راس دولت به آن توجه ندارند قدرت و جایگاه مجلس در شیوه اداره کشور است. جایی که متاسفانه در طول سالها با مجلس تراز تمدن اسلامی فاصله پیدا کرده است. این مجلس است که با وضع قوانین، قانون بودجه و برنامه‌‌‌های پنج ساله عملا برای دولت‌‌‌ها و قوه قضاییه ریل گذاری می‌‌‌‌‌کند و شیوه اجرای امور و برنامه ریزی برای حل مشکلات از آنجا شروع می‌‌‌‌‌شود. 📝متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75666 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تصدی‌گری روحانیت در مناصب اجرائی چند پرسش و پاسخ انتخاباتی؛ 🔹آیا نظر امام خمینی (ره) عدم پذیرش مناصب حکومتی توسط روحانیون نبوده است؟ 🔹اگر حضور روحانیت در مناصب حاکمیتی صحیح و لازم است، خب همه پست‌ها را به روحانیون بسپاریم؟ 🔹آیا حضور روحانیت در مناصب حاکمیتی و پیامدهای آن مانند رقابت‌های اخیر برای تصدی پست ریاست جمهوری صدمات جبران ناپذیری بر حیثیت روحانیت وارد نساخت؟ 📝 یادداشت حجت‌الاسلام مهدی عبداللهی را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75672 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📜نامه‌ی امام خمینی( ره)، خطاب به فقهای شورای نگهبان در خرداد ۱۳۶۷ ✍️بسمه تعالی‌ حضرات فقهای محترم شورای نگهبان – دامت افاضاتهم‌ باسلام و آرزوی موفقیت برای شما و تمامی آنانی که قلب‌شان برای پیروزی اسلام می‌تپد. گاهی دیده می‌شود که بعضی از آقایان محترم در مسائلی وارد می‌شوند که «موجب وهن شورای نگهبان» است. فقهای محترم باید توجه داشته باشند که نباید در مسائلی که مورد درگیری هست وارد شوند. از باب مثال در شأن شورای نگهبان و حتی خود حضرت آقای خزعلی نیست که به افراد مختلف تندی کند. این که دیگر روشن است که روی منبر و یا هر کجا حرام است به مسلمانی نسبت کمونیستی داد. بر فرض که ایشان بگوید من نسبت ندادم ولی این را که معترف اند که گفته‌اند: می‌گویند، آقای سلامتی کمونیست است. آیا این توهین و گناه بزرگ از شخصی که عضو شورای نگهبان است، آن هم به مسلمانی که نماینده مردم تهران است، شرعاً چه صورتی دارد!؟ مادامی که شما این گونه عمل می‌کنید، باز هم توقع دارید جوانان انقلابی تند احترام شما را بگیرند. آیا شخصی که می‌آید نزد فقهای شورای نگهبان و می‌گوید: اگر گناهی هم کرده‌ام توبه می‌کنم، راه درستی را رفته است یا کسی که روی منبر این توبه را به عنوان ضعف یک نماینده نقل می‌کند!؟ بحث بر سر خوبی و بدی نمایندگان و سایر افراد نیست، بحث بر سر راه گناه و کج رفتن است. همه باید توجه کنیم که آلت دست بازی‌گران سیاسی نشویم. باید سعی شود آقایان به عنوان منبری پرخاش‌گوی که تا این مرحله حاضر است پیش رود، معرفی نشوند. شما نگویید، آن‌ها به ما بد می‌گویند و ما با این صحبت‌ها جواب آن ها را می‌دهیم. آن‌ها که به شما بد می‌ گویند، پست مقدس شورای نگهبان را ندارند. شما در مکانی نشسته‌اید که باید خیلی از مسائل را با سکوت و وزانت خویش حل کنید. حواستان را جمع کنید که نکند یک مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه‌ها، همه چیزتان را نابود کرده‌اند. من به شما آقایان علاقه‌مندم ولی لازم می‌ دانم گاهی که مسأله‌ای را می‌بینم تذکر دهم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح‌الله الموسوی الخمینی‌/ صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۶۱۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تکلیف سازی؛ ممدوح یا مذموم؟ ✍️حجت‌الاسلام محمد استوار میمندی پس از عدم ثبت نام آیت‌الله اعرافی در انتخابات ریاست جمهوری عده ای که از ابتدا نگران حضور ایشان بودند و از دعوت کنندگان ایشان نیز عصبانی بودند طی پیام ها و بیانیه هایی، از آیت الله اعرافی به سبب شرکت نکردن در انتخابات قدردانی کردند و البته تعدادی از آنها نیز با جعل واژه ای تازه، از اینکه ایشان اسیر تکلیف سازی های دیگران نشده تشکر کردند همانطور که عده ای دیگر، از ثبت نام نکردن افرادی مثل آقای مخبر هم با همین ادبیات تقدیر کرده بودند. نگارنده به شدت با این ادبیات _حتی اگر گویندگان آن بی غرض بوده باشند_ مخالف هستم چون احساس می کنم حقی در حال ناحق شدن است که متن زیر در توضیح این مخالفت می باشد: وقتی کسانی که بر هر دلیلی تکلیفی برای حضور در صحنه پیدا نکرده اند مدح می‌شوند و دعوت کنندگان از ایشان در مقام ذمّ قرار می‌گیرند و به عنوان افرادی که «تکلیف سازی» می‌کنند معرفی می‌گردند دو مشکل ایجاد می‌شود: مشکل اول نسبت به کاندیداهایی است که در عرصه رقابت ها حضور پیدا کرده‌اند؛ این کاندیداها یا بدون دعوت دیگران احساس تکلیف کرده‌اند و آمده اند و یا با دعوت دیگران پا به عرصه گذاشته اند، در اینصورت هر دو گروه محکوم می شوند؛ چون گروه اول فقط به صرف احساس تکلیف خودشان به میدان آمده اند که از این افراد زیاد داریم و معلوم نیست نظر کدامشان صحیح باشد و واقعا تکلیف به حضور داشته باشند و گروه دوم هم در مقابل تکلیف سازی دیگران تسلیم شده اند و باز هم طبق این منطق محکوم هستند چون وقتی آن کس که تسلیم تکلیف سازی نشده ممدوح است به مفهوم مخالف آن کس که تسلیم شده و تکلیف سازی را پذیرفته مذموم است . مشکل دوم هم تعریضی است که به دعوت کنندگان از آن افراد می شود چون اگر تکلیف سازی دیگران بد و مورد مذمت است در اینصورت کسانی که با شناخت از افراد دارای صلاحیت _که خود بنای مسؤلیت ندارند_ آنها را دعوت به حضور در آن مسئولیت می کنند تخطئه می شوند و دیگر کسی جرأت دعوت از ذی صلاحان را ندارد اگرچه طبق نظر افرادی دیگر آن افراد ذی صلاح نباشند . مگر نه این است که بسیاری از انسان های شایسته خود به دنبال مسئولیت نیستند بلکه باید مسئولیت را بر عهده آنها گذاشت؟ و البته آنچه که واضح است این است که موضوع بحث در جایی است که دعوت کنندگان بر اساس منطق و مبنای مشخص و عقلایی و طبق شناخت کامل از شرایط موجود و ویژگی های دعوت شونده اقدام به دعوت کنند و الا معلوم است دعوت های احساسی و بی مبنا و قرمز و آبی کردن این عرصه ها مورد قبول نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️آیت‌الله طه‌محمدی دعوت حق را لبیک گفت ✔️آیت‌الله غیا‌ث‌الدین طه‌محمدی، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان، امام جمعه سابق همدان و نماینده سابق مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری دار فانی را وداع گفت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad