eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
716 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 از نفی اقتصاد اسلامی تا تقلید از فقه کینز و فریدمن ✔️ سخنی راجع به شوخی بودن علم اقتصاد/ علی نعمتی: 🔹 اینکه تصور می‌شود اقتصاد، علمی تجربی است مانند فیزیک و شیمی و لذا جهانشمول؛ ناشی از بی‌خبری و این پیش‌فرض ساده‌انگارانه است که ما یک دانش اقتصاد واحد و نیز علوم انسانی واحد داریم. 🔹 این نیز به نوبه خود معلول این تصور شایع و اشتباه است که غرب مدرن و دستاوردهای آن، یک کل واحد است.‌ در حالی که ما با مشرب‌ها و مکتب‌های اقتصادی متعدد و متکثری در غرب مواجهیم که همه ادعای عقلانیت و علمیت داشته و بعضاً در تقابل با یکدیگرند. 🔹 اگر نظری به آثار بزرگان این دانش که در دانشکده‌های اقتصاد نوعاً کاری به آن‌ها ندارند بیفکنیم خواهیم دید ایشان در همان مسندی نشسته‌ و به همان مسائلی می‌پردازند که فقه ما در آن نشسته و به آن می‌پردازد. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/897435 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 کتاب «بررسی فقهی جنگ روانی» منتشر شد 📚 کتاب «بررسی فقهی جنگ روانی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز، در تیراژ ۳۰۰۰ جلد از سوی نشر مهد آزادی در ۳۲۴ صفحه چاپ و راهی بازار کتاب شده است. 📜 بخش‌های این کتاب به شرح ذیل است🔻 بخش اول: مفاهیم و کلیات فصل اول: مفاهیم فصل دوم: کلیات بخش دوم: ماهیت جنگ روانی و مصادیق آن فصل اول: ماهیت جنگ روانی و مصادیق آن فصل دوم: مصادیق جنگ روانی با شاخصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی فصل سوم: مصادیق خارجی جنگ روانی بخش سوم: احکام مصادیق جنگ روانی فصل اول: مقتضای اصل اولی و ثانوی در جنگ روانی فصل دوم: نقد و بررسی آرا و ادله در احکام مصادیق جنگ روانی فصل سوم: پیشنهادها و توصیه‌های سیاستی ـ کاربردی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نیازمند تبویب نوین در «دانش فقه» هستیم/ ابواب فقه متناسب با نیازمندی‌های حکومت مورد بازبینی قرار گیرد/ ضرورت تفکیک اجتهاد استنباطی از اجتهاد تدبیری-ولایی ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان، در نشست «ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی»: 🔹 فقه در وضعیت موجود خود، دچار پراکندگی موضوعات و مسائل است و ما نیازمند این هستیم که تبویب نوینی در فقه، ناظر به نیازهای زمانی و مکانی ایجاد کنیم و مسائل و مباحث مرتبط با یکدیگر در فقه را در یکجا گردآوری و تنظیم کنیم. 🔹 زمانی که حکومت در دست فقیهان نیست و فقه محوریتی برای اداره جامعه ندارد، فقه به نوعی قابل تبویب است، اما وقتی مسئله حکومت، خصوصاً با محوریت فقه، مطرح باشد، ابواب و تبویب فقه باید متناسب با نیازمندی‌های حکومت مورد بازبینی قرار گیرد. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/372982 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 دروس خارج مسائل مستحدثه با موضوع «فقه سلامت» برای دومین سال متوالی در حوزه علمیه خراسان ✔️ در راستای دغدغه‌مندی و احساس تکلیف نسبت به ضرورت طرح مسائل مستحدثه عرصه فقه سلامت در جامعه امروز، بخصوص مسائل مورد ابتلای جامعه همچون سقط جنین، تلقیح مصنوعی و مسائل مرتبط با حیطه پزشکی قانونی و فرآورده‌‌های حلال؛ هیئت اندیشه ورز «دین، سلامت و سبک زندگی» حوزه علمیه خراسان اقدام به برگزاری دروس خارج در این حوزه نموده است. 🔹 آیت‌الله حاج شیخ مهدی مروارید، با موضوع «تحدید نسل و سقط جنین» 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید عبدالهادی مرتضوی با موضوع « فقه مسائل پزشکی قانونی» (روزهای چهارشنبه) 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد مروارید با موضوع «تلقیح مصنوعی» 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن ملکی با موضوع «فرآورده‌‌های حلال (ذبح از منظر فریقین» (روزهای چهارشنبه) ادامه مطلب + آدرس کانال‌های مجازی دروس👈 https://b2n.ir/858697 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تفاوت مبانی رجالی و تعدد آراء در مورد حدیث واحد، مانع جمع‌نگاری‌ می‌شود/ لزوم روزآمد کردن منابع حدیث فقهی برای زدودن برخی تصورات و توهمات ✔️ در اولین نشست علمی نقد و بررسی کتاب «موسوعه الأحادیث الفقهیه عند المذاهب الإسلامیه» مطرح شد: 🔹 مخاطب «موسوعه احادیث فقهیه» افراد عادی و عموم مکلفین نیستند. بلکه مخاطب این موسوعه فقیهان و محدثان متبحر و ذی الفن هستند که خود توان تفکیک احادیث صحیح از احادیث ضعیف را دارند. 🔹 اقوال و آراء فقهی ائمه مذاهب نزد اهل سنت حدیث تلقی‌ نمی‌شود. بلکه این‌ها نظرات فقهی خاص خود آن‌هاست. نظرات و اجتهاداتی است که خود مستند به حدیث و سنت است. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/673136 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 ما و آقای سیدکمال حیدری / محمد عندلیب همدانی 🔸 در عصر کنونی که عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات است دیگر چیزی به نام راز علمی وجود ندارد. 🔸 آیا بهتر نیست طرفداران و نیز ناقدان ایشان از ادبیاتی آکنده از ادب و اخلاق استفاده کنند و از هر گونه توهین و تحقیر و تفسیق و تکفیر بپرهیزند؟! 🔸 در پذیرش روایات افراط و نه تفریط پسندیده نیست بلکه با إعمال شیوه‌های سختگیرانهٔ سندی و متنی می‌توان به خوبی از تراث روایی بهره برد. 👈 مشاهده متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/502661 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 تأملی در سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی؛ نقدی بر نقد ✔️چندی قبل استاد سیدمصطفی محقق داماد در سخنانی بیان کرد که تقسیم انسان‌ها به مؤمن و کافر صحیح نیست و با اسلام سازگار ندارد و نباید ایمان و کفر را به حقوق شهروندی سرایت داد. اما استاد محمدجواد فاضل لنکرانی این دیدگاه را مغایر با بسیاری از آیات قرآن کریم دانست و به این شبهه پاسخ داد. پس از آن دانیال نمازی، از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه در یادداشتی به بررسی این مناقشات پرداخت و در نهایت استاد فاضل لنکرانی از جهت تنویر اذهان و تعمیق بحث، تفصیلا اقدام به پاسخ کرد. اکنون جوابیه دانیال نمازی به نگاشته استاد محمدجواد فاضل لنکرانی در چهار محور تنظیم شده است که پیش روی شما مخاطبان فرهیخته قرار می‌گیرد. 🔻متن کامل پاسخ به استاد محترم محمدجواد فاضل لنکرانی 👈 https://b2n.ir/301790 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔁 سید کمال حیدری با طرح این شبهات، نه فقهی را پویا کرد و نه خود توانست پاسخ درستی به آن‌ها بدهد استاد سید مجتبی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔸اینکه در زوایای پنهان و گوشه و کنار کتاب‌های فقهی یا تفسیری یا کلامی جستجو شود و این قرائت‌ها در ویترین گذاشته شود تا ذهن جامعه و حتی عموم مردم با این شبهات آشنا شود و علما در پی پاسخ بربیایند...کاری غیرمنصفانه است. 🔸عرعور می‌گفت: ما قبول داریم فرقه‌های تکفیری مانند خوارج، داعش و امثال آن‌ها در امت اسلامی وجود دارند ولی آقای حیدری ادعا کرده ترک تکفیر امکان‌پذیر نیست مگر اینکه خود را از تشیع جدا کنیم! 🔸کاش جناب حیدری هم بدون بیان آن جستجوهای ناقص، مثل آیت‌الله سیستانی، فعالیتی ایجابی می‌کرد و قائل به اسلام باطنی و ظاهری همه فرق اسلامی می‌شد. 🔸اهل‌بیت اصل و اساس را بر استدلال، منطق، مواجهه برهانی، اقناع و حتی مجال و میدان دادن برای طرح پرسش گذاشته بودند؛ اما درعین‌حال همین ائمه در مواجهه با برخی از کسانی که سابقه خوب و روشنی نداشتند و معلوم بود که قصد این‌ها بحث علمی نیست، یک روش دیگری را اعمال می‌کردند. 🔸زمانی که طاعون و وبا بود، کدام فقیهی گفته به حوزه مراجعه کنید تا ما شما را شفا دهیم؟ لذا در همین‌جا هم جفا شد. 🔸«باهتوهم» به معنای استدلال محکم و قوی است به‌نحوی‌که پاسخی نداشته باشند. فقهایی مانند صاحب جواهر و شهید ثانی در مورد اهل بدعت و کسانی که مشمول روایت پیامبر هستند، فرمودند نسبت‌هایی که در آن‌ها نیست به آن‌ها ندهید. 👈 متن کامل گفتگو: https://b2n.ir/ijtihadnet.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آیا مفهوم آزادی بیان غربی توهین به مقدسات مسلمانان است؟! ✔️ واکنش مراجع در پی اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر اسلام (ص): 🔹 در پی قتل معلم تاریخ یکی از مدارس حومه پاریس، رئیس جمهوری فرانسه «اسلام را دین افراطی دانست و از انتشار کاریکاتور‌های موهن به مقدسات اسلامی حمایت کرد و آن را حمایت از ارزش‌های سکولاریسم دانسته و بیان کرد که حمله به معلم فرانسوی تمام ویژگی‌های یک «حمله تروریستی اسلام‌گرایانه» را دارد و معلم مدرسه به خاطر «آموزش آزادی بیان» به قتل رسیده است!» 🔹 این سخنان موهن باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده و نیز با واکنش و محکومیت شدید مراجع دینی از جمله رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، علوی گرگانی و جوادی آملی همراه بوده است👈 https://b2n.ir/746424 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 قدردانی استاد حوزه علمیه مشهد از اقدام رهبران ادیان الهی در ایران ✔️ در پی بیانیه رهبران ادیان الهی در ایران نسبت به اظهارات نابخردانه رئیس‌جمهور فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی استاد حوزه علمیه مشهد و رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، طی نامه‌ای از این اقدام ارزشمند تشکر و قدرانی نمود. 📜 متن بیانیه رهبران ادیان الهی + نامه تشکر آمیز استاد حوزه علمیه مشهد 👈 https://b2n.ir/197744 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 بدون تعارف با ماموستا ملاقادر قادری، امام جمعه اهل سنت پاوه ✔️ از بازگویی خاطرات مبارزه با ضد انقلاب‌ تا نقش تاثیرگذار ماموستا ملاقادر قادری در ایجاد وحدت میان مسلمانان در گفتگو با امام جمعه اهل سنت پاوه👈 https://b2n.ir/270409 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 انتشار دو کتاب «لوَجیزهُ الحقّیه» و «رساله فی حجّیه المظنّه» از سوی آستان قدس عباسی👈 https://b2n.ir/013465 📚 کتاب «مستندات کتاب خمس» با نگاهی به تحریرالوسیله امام خمینی (ره) توسط عبدالله شامی‌زاده لیملو تهیه و جمع‌آوری و توسط انتشارات باقرالعلوم(ع) منتشر شده است👈 https://b2n.ir/560873 📚 جلد ۱۲ موسوعه «الفقه الاسلامی المقارن» از مدخل صروره تا صیغه روانه بازار نشر شده است👈 https://b2n.ir/288398 📚 کتاب «قاعده قرعه» اثر مصطفی شاکری در ۱۳۱ صفحه توسط انتشارات چتر دانش چاپ و منتشر شد👈 https://b2n.ir/918455 📚 کتاب «گفتاری در فلسفه فقه» به کوشش ‌‌حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی جورکویه عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه، در ۲۶۰ صفحه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به زیور چاپ آراسته شد👈 https://b2n.ir/655768 📚 حرمت اهانت و تکفیر مسلمانان از دیدگاه علمای شیعه بر آن شده است تا با گردآوری دیدگاه مراجع و علمای طراز اول جهان تشیع، در خصوص عدم جواز تکفیر و اهانت به مقدسات سایر مذاهب، در جهت تقریب هر چه بیشتر مذاهب اسلامی گامی موثر بردارد👈 https://b2n.ir/584201 📚 «آموزه‌های فقه مدنی»، «آموزه‌های حقوق کیفری»، «آموزه‌های حدیثی» و «آموزه‌های فقه عبادی»؛ برخی از دو فصلنامه‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که به معرفی مقالات آن در این گزارش می‌پردازیم👈 https://b2n.ir/746956 📚 «فقها و چالش شهرت؛ پژوهشی تحلیلی بر تنقیح مباحث علمای اصول درباره اماره شهرت»، «نمازجمعه؛ سلسله درس‌های خارج فقه آیت‌الله مهدوی کنی»، «بورس بازی در نگاه شریعت»، «ضمانت سپرده‌ها در بانکداری بدون ربا» و «نگاهی به زکات در اسلام و مسائل کنونی آن» آثاری هستند که به‌تازگی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) روانه بازار نشر شده است👈 https://b2n.ir/814928 📚 ویژه نامه «هوش مصنوعی و کاربردهای آن در علوم اسلامی» از سوی هفته نامه افق حوزه با همکاری دبیرخانه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی منتشر شد👈 https://b2n.ir/109562 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مبانی فقهی تحریم کالاهای فرانسوی ✔️ مصرف کالاهای ظالمان بی شک مصداقی از کمک کردن و مساعدت آن‌هاست. حال اگر این مساعدت به گونه‌ای باشد که اعانه مستقیم و یا غیرمستقیم در ظلم آن‌ها موثر واقع شود، به طریق اولی مصداق اعانه خواهد بود. 📜 حجت‌الاسلام مهدی جبرائیلی تبریزی در مقاله‌‌ای به مبانی فقهی تحریم کالاهای فرانسوی پرداخته است که متن این مقاله بدین شرح است👈 https://b2n.ir/906728 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 وحدت یا اتحاد؟ ✔️ آیت‌الله محمدعلی گرامی قمی، از فقهای حوزه علمیه قم: 🔹 اتحاد در برابر دشمن مشترک یک امر عقلائی است؛ اما متاسفانه معنای درستی از آن نمی‌شود؛ اتحاد به این معنا نیست که ما دست از عقائد خود برداریم. متاسفانه چنین سوء استفاده‌هایی می‌شود. 🔹 خدایی ناکرده نباید طوری باشد که بعضی‌ها فکر کنند برای اینکه مشکلی پیش نیاید باید چشم را به ظلمی که به اهل بیت شده ببندیم و یا ظالم را تقدیس کنیم و یا مسئولیت ظلم را از دوش ظالم برداریم. سخن دراین مورد زیاد است؛ اما وقتی دشمن مشترک وجود دارد، جهان اسلام باید اتحاد داشته باشند. این یک اصل عقلائی است اما به معنای عبور از اعتقادات نیست. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/460381 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 جُستاری درباره توهین نخست‌وزیر فرانسه به ساحت قدسی پیامبر(ص) ✔️ محسن الویری: 🔹 چندی پیش یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه باقر العلوم علیه‌السلام در باره پیوند کاریکاتور اهانت‌آمیز نشریه فرانسوی به ساحت قدس پیامبر صلی الله علیه و آله با سنت استشراقی غرب پرسشی را مطرح ساخت تا پاسخ شفاهی آن را در گروه مورد نظر خود در شبکه اجتماعی نشر دهد. متن پیش رو ویراسته آن پاسخ همراه با افزوده‌هایی اندک است👈 https://b2n.ir/431370 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نشست علمی «تفاوت مکتب اصولی قم و نجف» 👤 با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی 📅زمان: دوشنبه، 19 آبان ماه، ساعت 12:45 تا 14 🆔 @ijtihadnetwork
💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلی‌ترین اهرم برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی/ مرکز ثقل اجتهاد تمدنی، احکام وضعی است ✔️ استاد عبدالحمید واسطی، در دوازدهمین نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی مطرح کرد🔻 🔹 ما ۵۰ کلان سیستم داریم که این‌ها حداقل‎های لازم برای شکل‎گیری یک تمدن است. نمی‎توانید چیزی از این‌ها را حذف کنید. کلمه «حداقل» مهم است. 🔹 مهم‌ترین و اصلی‎ترین اهرم برای شکل‎گیری علوم انسانی-اسلامی و تمدن نوین اسلامی این است که دید فرایندی، درک از مقیاس کلان و لمس مقیاس کلان ایجاد شود. 🔹 آنچه در بحث فقه تمدنی بیان می‌شود ابداً ساختارشکنی ندارد. فقاهت موجود را اشدّ لزوماً می‌داند. بدون این ممکن نیست. حرفش این است که نیاز به بسته‌های تکمیلی داریم. این هم بدین معنا نیست که فقاهت کنونی ناقص است. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/831199 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 برنامه‌ها و اقدامات مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان ✔️ حجت‌الاسلام علیرضا نوروزی، مدیر مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان: 🔹 در این مدرسه کلیه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی طلاب سطح چهار ساماندهی شده و جهت دروس و مباحثات طلاب درس خارج برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. 🔹 اهم برنامه‌های مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان: «نظم بخشیدن به دروس خارج و فعال نمودن حضور و مشارکت طلاب»، «تشکیل حلقه‌های مباحثات دروس خارج با حضور اساتید ناظر»، «راه‌اندازی پایگاه جامع صوت و تقریرات دروس خارج و تفسیر حوزه علمیه خراسان»، «راه‌اندازی شعبه مجازی مدرسه عالی سطح چهار»، «ساماندهی و توسعه دروس خارج در شهرستان‌های خراسان به‌صورت حضوری و مجازی»، «برپایی دروس خارج رسمی برای خواهران برای اولین بار در حوزه علمیه خراسان»، «ایجاد تحول و کیفی سازی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در سطح چهار با رویکرد پژوهش محوری» و «تغییر و تکمیل آیین نامه‌های آموزشی سطح چهار با هدف تقویت فقاهت و مجتهد پروری» است. ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/764776 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آیت‌الله خویی در اواخر عمر به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شد/ وقتی می‌‏خواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری ناراحت می‌شوند!/ اخباری‌گری به نوعی دیگر متولد شده است/ هیچ زمانی، هجمه‏‌های این‏‌چنینی به تراث شیعی نداشته‌‏ایم ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹 در دوره اول اخباری‏گری، مدیریت با ائمه(ع) است. عجیب اینکه ائمه(ع) هم با «قیاس‌‏گرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقل‏‌گرایی» محسوب می‏‌شده، مبارزه می‌‏کنند و هم با «حدیث‌‏گراییِ فارغ از عقل». 🔹 ما امروز با جریان اخباری‏گری مواجهیم. مخالفت با عقل، مخالفت با شهرت‏ها، نقشی قائل نشدن برای شهرتها و … از جمله مختصات اخباری‏گری معاصر است. 🔹 مرحوم ‌‌آیت‌الله خوئی که مدرسه‌‏اش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را می‌‏پذیرد ولی در اواخر، آن را انکار می‏‌کند! ایشان هر چه به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شده است، در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد می‏‌کند. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/280678 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
unnamed.jpg
104.8K
🏴 إنا لله و إنا إليه راجعون 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین داوود فِیرحی زنجانی، درگذشت ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین داوود فیرحی زنجانی، استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران سحرگاه امروز چهارشنبه در پی بیماری درگذشت. 🔹 وی تحصیلات حوزوی خود را از سال ۱۳۶۰ شمسی در حوزۀ علمیۀ زنجان آغاز و در حوزۀ علمیۀ قم دنبال نمود ، و از سال ۱۳۶۶ همزمان به تحصیل دانشگاهی پرداخت. 🔹 «فقه و سیاست در ایران معاصر» ، «فقه و حکمرانی حزبی» ، «آستانۀ تجدد» و «تاریخ تحول دولت در اسلام» ، از جمله آثار این پژوهشگر ۵۶ ساله بود.  🔹 شبکه اجتهاد، درگذشت این استاد فرزانه، را خدمت خانواده ایشان، شاگردان حوزوی و دانشگاهی و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می‌کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فیرحی هرچیزی نمی نوشت و هر سخنی نمی گفت استاد عبدالحسین خسروپناه در پی درگذشت دکتر داود فیرحی، ضمن اظهار تاسف و تسلیت فوت ایشان نوشت: ◾️بارها توفیق گفتگو و مباحثه با آن مرحوم مغفور درباره اندیشه ها و نگاشته هایش را داشتم. نخستین بار بیش از بیست سال پیش، نگاشته «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را مطالعه کردم؛ اثری که هنوز چاپ نشده بود، مباحثه خوبی در رابطه با این اثر و اندیشه فوکو داشتیم. «نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام»، «مفهوم قانون در ایران معاصر»، «فقه و سیاست در ایران معاصر»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی» و «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» نیز از آثار خواندنی و قابل بررسی مرحوم فیرحی است. آخرین مباحثه با ایشان به پیشنهاد این مسکین در بررسی کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفتگویی صمیمی، علمی و مبتنی بر منطق و اخلاق شکل گرفت. فیرحی هرچیزی نمی نوشت و هر سخنی نمی گفت. او یک طرح کلان فکری را دنبال می کرد که به تعبیر بنده دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود. شواهد فقهی سازی او هم عمدتا به مطالب علمای مشروطه به ویژه محقق نایینی استناد داشت؛ هر چند مسیر محقق نایینی به نظر بنده استمرار فقه سنتی و بهره گیری از ظرفیت آن در حل مسایل نوین بود. او موافق علوم انسانی اسلامی نبود؛ لکن عملا فقهی سازی مفاهیم سیاسی همچون حزب مدرن را تدوین کرد. این کمترین با اینکه نگاه نقادانه به اندیشه و روش تحقیق آن مرحوم داشتم؛ اما همیشه از معاشرت علمی، حوصله و‌ خلقش، لذت می بردم. گفتگو‌ و بررسی پیرامون اندیشه ها و آثارش بهترین هدیه ای است که می توان به روح این عالم محقق تقدیم کرد، بجاست طالبان پژوهش از این منظر آثار وی را بررسی کنند و در این باب گام بردارند. ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم ۲۲ آبان ۱۳۹۹ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 حق شهید صدر را ادا نکرده‌ایم/ ایشان از مرزهای متعارف حوزه عبور کرد و قلمرو فقه و اصول را توسعه داد ✔️ استاد علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه: 🔹 شهید صدر از مرز حاکم بر حوزه نجف در ارتباط با مسائل اجتماعی و سیاسی واقعاً عبور کرد و نوآوری بزرگی در این زمینه داشت. 🔹 هنوز ما حق شهید صدر را ادا نکرده‌ایم و خیلی از محورهایی که ایشان برنامه‌ریزی کرده بودند هنوز شناخته نشده است. باید گفت که شخصیت ایشان در حوادث و وقایع پشت‌ابرها و غبارها رفت و از این عدم شناخت ایشان، حوزۀ ایران و عراق خسارت می‌بیند. ادامه مطلب👈 lish.ir/1It7 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مراحل رشد و تکوین جنین از نگاه متون دینی و دانش جدید ✔️ گزارش تفصیلی از نشست علمی- تخصصی؛ با حضور آیت‌الله مهدی مروارید و دکتر سید محمدرضا طباطبایی: 🔹 اینکه نطفه از چه زمانی شکل‌ می‌‌گیرد بین علماء در آن بحث و اختلاف جدی وجود دارد، برخی همان اسپرم را نطفه‌ می‌‌دانند ولی برخی دیگر معتقدند نطفه، بعد از مرحله لقاح شکل‌ می‌‌پذیرد و تا قبل از آن‌ نمی‌‌توان به آن نطفه گفت. 🔹 آنچه مسلّم است زمانی که اسپرم در جایگاه خودش قرار‌ می‌‌گیرد و قابلیت باروری تخمک را پیدا‌ می‌‌کند، دارای حرمت‌ می‌‌شود، و لذا مصرف داروهای اورژانسی که به راحتی در اختیار عموم قرار دارد در بسیاری از موارد، مصداق سقط جنین است، چرا که برخی از این قرصها موجب‌ می‌‌شود جنینی که لقاح پیدا کرده، نتواند لانه گزینی کند و این هر چند از نظر پزشکی سقط نیست ولی از نگاه فقهی‌ می‌‌تواند مصداق سقط باشد. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/896592 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 داود فیرحی در نگاه اندیشوران 🔹 فیرحی، پژوهشگری ممتاز در عرصه نواندیشی دینی بود. او با شجاعت از مردم‌سالاری دینی دفاع می‌کرد و از باورمندان به نواندیشی دینی بود و در عین‌حال مرزی روشن با روشنفکری دینی سکولار داشت. 🔹 او به بازخوانی ظرفیت‌های فقه شیعه آن‌چنان اهتمام داشت و امیدوار بود که بسیاری از اسلام‌گرایان منتقد نواندیشی دینی و روشنفکری دینی را نیز متعجب می‌کرد. علاوه بر ذی‌روحانیت آکادمیک بود و بر ذی‌اهل تحقیق و تتبع اصرار می‌ورزید. 🔹 فیرحی دقت‌ها و بصیرت‌های ارزشمندی در عرصه فقه سیاسی داشت و یکی از برجسته‌ترین محققین در تبیین زوایای پنهان اندیشه سیاسی اسلام بود. او فرزند حوزه بود و همچنان خاستگاه خویش را فراموش نکرد، اخلاق و سیاست و اندیشه و عمل را در کنار هم داشت و از جمله کسانی بود که آبروی حوزه برای نسل متفکر و متعمق امروز به‌حساب می‌آمد. بخشی از واکنش‌های اهالی حوزه و دانشگاه به ارتحال این استاد فقید 👈 https://b2n.ir/119941 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📁 بسته ویژه «نگاهی به آراء و اندیشه‌های دکتر داود فیرحی» 📜برخی از آنچه در این پرونده به آن پرداخته شده است🔻 🔹 در تکاپوی راه سوم/ سیدعلی میرموسوی 🔹 فیرحی و دغدغه «ایرانِ امروز»/ علی اشرف فتحی 🔹 روشنفکری دینی و دکتر فیرحی/ علی صارمیان 🔹 دکتر فیرحی، الگوی کارآمد برای چگونگی تعامل با مهم‌ترین دوگانه‌های جامعه 🔹 نظریه‌پردازی فقهی و نقش آن در استقلال فقیه؛ گزارشی از آراء دکتر فیرحی در باب نظریه‌پردازی فقهی/ علی شفیعی 🔹 نگاهی به زندگینامه و آثار مرحوم داود فیرحی/ اندیشمندی که «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را واکاوی کرد ادامه مطالب و تفصیل آن👈 https://b2n.ir/firahi 🆔 https://eitaa.com/ijtihad