eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
721 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📚تغییر جنسیت و دوجنسیتی‌ها از نگاه فقه ✔️تغییر جنسیت و دوجنسیتی‌ها (خنثای مشکل) دو عنوان جدید در فقه شیعه هستند که امروزه در علوم گوناگون پزشکی، روانشناسی و جامعه شناسی موضوع بحث و بررسی قرار گرفته اند. این مقوله در فقه شیعه نیز معرکه آرا است و فقیهان درباره باید و نبایدهای شرعی آن بحث و گفت و گو کرده‌اند. کتاب پیشرو ماحصل پژوهش‌های فقهی حجت‌الاسلام والمسلمین سید اصغر ناظم‌زاده قمی است که طی چند سال درس و کاوش به دست آمده و اکنون تحت عنوان «تغییر جنسیت و دوجنسیتی‌ها از نگاه فقه» به علاقه‌مندان تقدیم می‌شود. 👈 معرفی فصول کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=71711 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚آسیب‌شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران ✔️مهم‌‏ترین کاستی که در بررسی نظام قانون‏‌گذاری موجود مشاهده می‏‌شود، نیازمندی ساختار قانون‌گذاری به قواعد و اصولی جهت چگونگی وضع قانون براساس ترازها و معیارهای اسلامی و فرایند تبدیل فقه به قانون در عرصه‌ها، فراز و فرودها و جایگاه‌های گوناگون است. به نظر می‏‌رسد دانشی به ‏نام «فقه تقنین» که بخشی از فقه نظام است، می‌‌‏تواند این فضای خالی را پر کند و در تعیین سیاست‌ها، قانون‌ها و ساختارها، راه دقیق و درستی را به ما نشان دهد. کتابی که پیش‌‏روی خوانندگان گرامی قرار دارد، دربردارندهٔ سه سرفصل مهم است: ۱. ضرورت فقه تقنین به‏ مثابه دانش پشتیبان نظام اسلامی در حوزه قانون‏‌گذاری و روشن‌گری چیستی و زوایای آن و قرائت‌‏های مختلف از فقه تقنین. ۲. نگاه آسیب‌‏شناسانه به ساختار قانون‏‌گذاری در سه ساحت مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام. ۳. بررسی پاره‌ای از مقوله‌ها و مسأله‌های مهم فقه تقنین که اثرگذاری شایانی در تواناسازی ساختار قانون‌‏گذاری دارند، از جمله قاعده‌ها و معیارهای تشخیص مصلحت، شرط عدالت برای قانون‌گذاری، فتوای معیار و جواز الزام بر احکام شرعی. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=71720 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚بررسی قاعده الزام؛ از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه ✔️آیا شیعه می‏‌تواند اصحاب مکاتب مخالف را به معتقداتشان الزام، و آثار صحت را بر عمل آنان - علی‌رغم فقدان شرایط لازم- مترتب سازد؟ ✂️هر یک از احکام فقهی، دارای شرط‏‌ها و قیودی است که صحت و بطلان عمل مکلف منوط به رعایت و عدم رعایت آنها، و مورد اختلاف نظر پیروان مکاتب مختلف است. این دوگانگی در دیدگاه‌‏های فقهی، در زمان معصومین(ع) پرسش‌هایی را در مورد چگونگی تعامل پیروان دو مذهب برانگیخت؛ پرسش‌هایی که زمینه ساز ظهور و تبلور قاعده‏ای فقهی به نام الزام گشت. قاعده الزام، قاعده‏ای است فقهی که شیعه را مجاز می‏‌سازد پیروان سایر مکاتب را به معتقداتشان ملزم سازد و از این رهگذر منتفع گردد. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=71727 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🕋 حج، آئین زندگی بخش جهانی بر پایه معنویت و اخلاق ✔️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، آئین حج را یک فراخوان جهانی برای تعالی انسانها و زمینه‌ساز اعتلاء معنوی و اخلاقی بشریت خواندند و تاکید کردند: شرط لازم اثرگذاری جهانی حج، درک و شناخت صحیح امت اسلامی از خطاب زندگی‌بخش این فریضه پر رمز و راز برمبنای دو رکن «وحدت» و «معنویت» است. رهبر انقلاب وحدت امت اسلامی را به معنای گفت‌وگو، ارتباط فکری و عملی، هم‌افزایی و نزدیک شدن جهتگیریها، وهمکاری و پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی خواندند و افزودند: بُعد دیگر این وحدت، گفت‌وگوی علمای مذاهب اسلامی بر مبنای حسن ظن و مدارا و انصاف و ارتباط تنگاتنگ نخبگان کشورهای مسلمان است. آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص وحدت این نکته را هم متذکر شدند که پیشروان سیاسی و فرهنگی کشورهای اسلامی باید هماهنگ با یکدیگر خود را آماده شرایط نظم جهانی پیش رو کنند تا امت اسلامی جایگاه شایسته خود را بازیابد و تجربه تلخ مهندسی سیاسی و سرزمینی پس از جنگ جهانی اول تکرار نشود. ایشان «معنویت» را که یکی دیگر از دو رکن اثرگذاری ندای جهانی حج است، به معنی ارتقاء اخلاق دینی و مقابله با افسونِ اخلاق منهای دین غربیها دانستند و خاطرنشان کردند: امروز که «وحدت» و «معنویتِ» امت اسلامی به دلیل مخالفت آمریکا و دیگر قطب‌های سلطه استکبار با تفاهم کشورهای مسلمان و تدین و تشرع نسل جوان این کشورها، بیش از گذشته در معرض دشمنی است، وظیفه همه ملتها و دولتهای مسلمان مقابله با این نقشه خباثت آلود است. 👈 متن کامل پیام: http://ijtihadnet.ir/?p=71755 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ضرورت تفکیک پرونده رابطه سنتی‌های قم و الازهر از پروژه آشتی سیاسی ایران با مصر ✔️گزافه نیست اگر ادعا کنیم بیشترین آسیب را از تیرگی روابط دیپلماتیک ایران با مصر را اسلام سنتی خورد. میراث سترگی که آیت‌الله بروجردی به سختی بنا کرد، با سست شدن روابط تهران - قاهره به یکباره فروریخت. هنوز میوه‌های شیرین همگرایی این نهال با برکت، در قم و الازهر به بار ننشسته بود که پارامتر سیاست، این حلاوت را تلخ کرد. نباید بار دیگر از سوراخ افت و خیز روابط تهران - قاهره نیش خورد و روابط سنتی الازهر با قم را به روابط سیاسی ایران و مصر گره زد. چند صباحی است که زمزمه برقراری رابطه مجدد ایران و مصر در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار گرفته است. به همین مناسبت سید علی بطحائی در این یادداشت به نکاتی درباره ضرورت جداسازی روابط دو نهاد سنتی قم و الازهر از این آشتی دیپلماتیک و لزوم تفکیک تعاملات اسلام سیاسی از اسلام سنتی اشاراتی خواهد داشت. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71736 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جهان اسلام اکوسیستم بلاکچین حلال را تقویت می‌کند 🔺توسعه منحصر به‌ فرد اقتصاد اسلامی در «متاورس» ✔️گروه شبکه‌ای «موسسه پیش‌بینی کسب و کار» که قبلا یک «متاورس» منطبق با شریعت در بلاکچین ایجاد کرده بود، از توسعه‌ای که با عرضه اولیه رمز ارزهای اخیر تقویت شده است، خبر داد. پروژه اکوسیستم بلاکچین حلال برای ایجاد پارک‌های حلال جدید و پلتفرم‌های نوآورانه در بلاکچین با استفاده از موقعیت خود به عنوان توسعه‌دهنده اجرایی می‌شود. 👈 بیشتر بدانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71705 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «جواز یا عدم جواز ورود به حریم شخصی فرزند و همسر با هدف تربیتی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام هادی عجمی 🎙ناقدان: حجت‌الاسلام محمدلطیف مطهری و دکتر عبدالله گوهری طالع 📆 زمان: چهارشنبه 7 تیر 1402، ساعت 13-14:30 🔗 لینک جلسه: https://gharar.ir/r/757d8b78 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جرم سیاسی و نافرمانی مدنی ✔️دکتر مینا اکبری: 🔹نافرمانی مدنی به‌عنوان یکی از آخرین مراحل امربه‌معروف و نهی از منکر به‌عنوان تکلیف شهروندی قابل‌شناسایی است... قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر و امربه‌معروف و نهی از منکر دولت توسط مردم را تکلیفی همگانی ذکر می‌کند و اطلاق عبارت دعوت به خیر و امربه‌معروف و نهی از منکر باعث ‌می‌شود تا دامنه آن‌ها شامل نافرمانی مدنی نیز شود. 🔸نکته مهم که جواز نافرمانی مدنی در اصل هشتم قانون اساسی به این معنا نیست که مردم هر زمان که خواستند بتوانند نافرمانی مدنی انجام دهند؛ همانند امربه‌معروف و نهی از منکر دارای مراحل، مقدمات و شرایط بوده و از آخرین مراحل امربه‌معروف و نهی از منکر می‌باشد. 🔹معیارهایی که برای جرم سیاسی مطرح‌شده، بسیار شبیه نافرمانی مدنی است؛ اما در بررسی مصداق‌ها به این نتیجه می‌رسیم که هر اقدام نافرمانی مدنی، در زمره تعریف جرم سیاسی جای نمی‌گیرد. 🔸ورود کوچک‌ترین انگیزه شخصی در اعتراض اجتماعی، بحث را از جرم سیاسی و نافرمانی مدنی خارج می‌سازد، بنابراین نافرمانان مدنی در انجام اقدامات خود معمولاً به دنبال منافع شخصی نیستند و انگیزه‌های اصلاح‌طلبانه‌ای دارند؛ و باید برای این انگیزه امتیاز داده شود و آن‌هم تخفیف در مجازات می‌باشد. 👈 گزارش کرسی «نافرمانی مدنی در پرتو قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»: http://ijtihadnet.ir/?p=71752 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 گزارش جامع «اجتهاد» از چهارمین مدرسه فصلی پژوهشگاه فقه نظام ✔️چهارمین مدرسهٔ فصلی پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مجتمع عالی حوزوی ولی امر (عج)، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و مدرسه عالی حوزوی امام رضا (ع)، خردادماه ۱۴۰۲ با موضوع «فلسفهٔ فقه نظام سیاسی»، با حضور اساتید مدعو و میزگرد پایانی برگزار شد. 🔹فقه سیاسی و حکمرانی اسلامی 🎙ارائه استاد عبدالحسین خسروپناه 🔸چیستی فقه نظام سیاسی 🎙ارائه استاد محسن اراکی 🔹مبانی دین‌شناسی فقه نظام سیاسی 🎙ارائه استاد محمد حاج ابوالقاسم 🔸رویکردها و گرایش‌های موجود در عرصهٔ فقه سیاسی 🎙ارائه حجت‌الاسلام مجید رجبی 🔹منطق نظام موضوعات فقه سیاسی 🎙ارائه حجت‌الاسلام علی صالحی‌منش 🔸مبانی هستی‌شناسی فقه سیاسی 🎙ارائه حجت‌الاسلام عنایت‌الله رمضانپور 🔹پیشینه و تطور فقه سیاسی 🎙ارائه حجت‌الاسلام محمدمهدی اسلامیان 🔸میزگرد «روش‌شناسی فقه سیاسی از نگاه امام خمینی و شهید صدر» 🎙با ارائه حجج‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی و خالد الغفوری 👈 گزارش تفصیلی ارائه اساتید را در «شبکه اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71739 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢معاملات غیر رسمی اموال غیر منقول از منشاءهای بزرگ فساد است/ یکی از وظایف قوّه‌ی قضائیّه تأمین آزادی‌های مشروع است/ لزوم مبارزه با فساد هم در درون قوّه، هم در بیرون قوّه ✔️رهبر معظم انقلاب: 🔹مسئله‌ی سلب اعتبار از معاملات غیر رسمی در اموال غیرمنقول؛ این چیز مهمی است. خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود می‌آید؛ باید جلوی این گرفته بشود. و واقعاً این‌جوری است که اگر حالا به فرض از دیدگاه شورای محترم نگهبان یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد، مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود؛ یعنی این شیوه‌ای که الان رایج است که دو خط بنویسند، منتقل کنند و مانند اینها، خودش منشأ فسادهای بزرگ است. 🔸یکی از وظایف قوّه‌ی قضائیّه تأمین آزادی‌های مشروع است. خیلی دقیق نوشته‌اند؛ آزادی مطلق نیست، آزادی مشروع. آزادی مشروع همان است که شرع اجازه می‌دهد. قانون اساسی این است. در ذیل حکم شرع، آزادی‌های مردم باید تأمین بشود. خب، دستگاه‌های قدرت به طور طبیعی در یک مواردی دچار معارضه می‌شوند؛ چه کسی باید در این زمینه به داد مردم برسد؟ 🔹یک اقلّیّت کوچکی هم هستند که از موقعیّت سوء استفاده می‌کنند و چهره‌ی قوّه را در نظر مردم مخدوش می‌کنند، لزوماً قاضی نیست؛ گاهی مثلاً منشی فلان دادسرای فلان شهر دوردست یک حرکتی انجام می‌دهد، همین را تکثیر می‌کنند و غلبه می‌دهند به قوّه و بر اساس آن روی قوّه قضاوت می‌کنند. حیف است چنین شود. با این باید مبارزه کرد. 👈 متن کامل بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=71770 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
DIDEBAN_ANDISHE_N0.28.web.pdf
8.78M
🔖 شهید بهشتی ؛ چه می‌گویند چه بود؟ ✔️آنچه در دیده‌بان اندیشه ملاحظه می‌کنید: بازخوانی تفکرات شهید بهشتی (ره) از منظر جریانات فکری و مروری بر بازنمایی اندیشه شهید بهشتی در فضای مجازی با رویکرد ژورنالیسم اندیشه است. 🔻چهار محور اصلی در بازنمایی و روایت از اندیشه‌های شهید بهشتی: 1- رویکرد تخریبی 2- رویکرد تقلیل گرایی 3- رویکرد تقدیسی 4- رویکرد اصیل و جامع 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🗞 اعطای رتبه علمی پژوهشی به دو فصلنامه «مطالعات مقارنه‌ای مذاهب اسلامی» ✔️شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی با توجه به نظر ارزیابان و مصوبه کمیسیون نشریات علمی حوزوی با اعطای رتبه علمی پژوهشی به نشریه دوفصلنامه مطالعات مقارنه‌ای مذاهب اسلامی موافقت کرد. این نشریه به صاحب امتیازی مرکز تخصصی ائمه اطهار علیهم السلام و مدیرمسئولی حسین حبیبی‌تبار و سردبیری محمود قیوم زاده به صورت دوفصلنامه منتشر می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🕋 روایتی جالب از تنها سفر حج امام خمینی ✔️ امام خمینی (ره) حدود ۹۰ سال پیش به حج رفت. گفته شده است این تنها سفر حج بنیانگذار جمهوری اسلامی بود؛ سفری طولانی که دست‌نوشته‌های همسر ایشان «خدیجه ثقفی»، تنها مستندات موجودِ آن است و نامه محبت‌آمیز امام خمینی به همسرشان نیز از دل این سفر بیرون آمده است. 👈 این گزارش خواندنی را در «اجتهاد» ممطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71764 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢احکام غیرعبادی باید در جهت بهینه شدن زندگی بشر تعیین و تفسیر شود/ احکام جزائی طریقیت برای رفع فساد در جامعه دارد/ ازدواج دوم مرد در صورت ضرر روحی به زن اول، باطل است ✔️استاد مصطفی محقق داماد: 🔹معتقدم احکام جزائی طریقیت برای رفع فساد در جامعه دارد. درحالی که عبادات، طریق است برای اصلاح روحیه و صعود نفسانی بشر. ابوعلی سینا حتی دستورات عبادی را هم برای بهینه شدن زندگی دنیوی می‌داند ولی من آن عقیده را ندارم و می‌گویم عبادات برای قرب به حق و اتصال به حق و صعود نفسانی بشر است اما مباحث معاملات و سیاسات برای نظم و انتظام امور معیشتی دنیوی بشر است. 🔸الآن برای شلاق زدن یک خانمی که شوهر نداشته و جوان بوده و ارتباط نامشروعی با کسی داشته است، می‌گویید که باید شلاق زد. حال اگر جوری شد که شلاق زدن او موجب شد که او بشود فاحشه رسمی؛ یعنی یک شهرتی پیدا کند و همه بدانند که این شخص یک خانمی هست که چنین کاری را می‌کند، باز هم ما باید این کار را بکنیم؟ 🔹ازدواج دختر صغیره به وسیله پدر به عنوان ولایت بر صغیر و بدون رضایت او، در گذشته یک امر رایجی بوده و با توجه به رواجش، شریعت آن را امضا کرده و رواج، حیثیت تقییدیه حکم است و اگر رواج برداشته شود و مثل الان منفور باشد که پدر یک دختر او را بدون اختیار و اطلاع او به ازدواج بدهد، به نظر بنده این کار الان غیر مشروع است. 🔸ضرر عبارت است از جسمانی، مالی و روحی یعنی اگر کاری موجب شد که دیگری روحاً اذیت بشود هم در این قاعده می‌گنجد. لذا ازدواج دوم مرد در صورت ضرر روحی به زن اول، باطل است. 👈متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=71758 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🕋 خجسته روز عرفه، موسم سبز نیایش و عید سعید قربان، هنگامه اثبات تسلیم و عبودیت، موسم پای نهادن بر نفس سرکش و به قربانگاه بردن آن، بر تمامی بندگان حقیقی آستان حق و حجاج گرامی بیت الله الحرام، مبارک باد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹حرکت صدهاهزار حاجی از مشعر به سوی منا ✔️صدهاهزار زائر مسلمان که از دو روز پیش در حال انجام مناسک حج تمتع در مشاعر مقدسه در صحرای عربستان هستند، صبح امروز حرکت خود را از مشعر به سوی منا آغاز کردند تا پس از نبرد با شیطان (رمی جمرات)، عید قربان را جشن بگیرند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖فرازی از خطبه پیامبر (ص) در منا 🔻پیامبر اکرم (ص) در سال دهم خطبه‌ای در منا خواندند و چنین فرمودند: ‏‏«إِنَّ الزَّمَانَ قَدِ اسْتَدَارَ کهَیئَتِهِ یوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ ‏اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی کتابِ اللَّهِ یوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ‏»‏ ‏ یعنی پیامبراکرم (ص) درحالی‌که در منا ایستاده بود روز آفرینش آسمان‌ها و ‏زمین را می‌دیدند، بعد فرمودند: این ذی الحجه، ذی الحجة واقعی است.‏ در سال هجرت پیامبر (ص)، مشرکین ماه شعبان را ذی‌الحجه حساب کردند و به حج ایستادند، بعد از ‏آن هم سه سال در ماه رمضان بود، سه سال هم شوال بود، سه سال هم در ذی قعده بود. سال دهم که ‏پیامبر (ص) به حج تشریف بردند ماه ذی الحجه بود. پیامبر اکرم (ص) طبق ظواهر عادی در مکه هم که ‏بود، چون تابع مشرکین نبودند سعی می‌کردند ذی الحجه واقعی را حفظ کنند. در روایت صحیحه ‏ما دارد که پیامبر (ص) بیست مرتبه به‌تنهایی حج گزاردند؛ البته ایام حج را هم با مشرکین می‌ایستادند ‏ولی آن در ذی الحجه واقعی نبود، لذا مرحوم مجلسی (ره) و دیگران نوشته‌اند: آن بیست حج، حج ‏واقعی بود که پیامبر(ص) به‌تنهایی انجام می‌داد و مشرکین انجام نمی‌دادند، یعنی پیامبر اکرم (ص) در ‏ایام مکه، ذی الحجه واقعی را حفظ می‌کردند. ‏ در کتاب احکام القرآن جصاص آمده است که برخی منجمین با محاسبات خود سخن پیامبر ‏اکرم(ص) را تأیید کردند: ‏«فأخبر النبي (ص) أن الزمان يعنی زمان الشهور قد استدار کهيئته يوم خلق اللّه السموات و الأرض و ‏أن کل شهر قد عاد إلی الموضع الذي وضعه اللّه به علی ترتيبه و نظامه و قد ذکر لي بعض أولاد بنی ‏المنجم أن جده و هو أحسب محمد بن موسی المنجم الذي ينتمون إليه حسب شهور الأهلة منذ ‏ابتداء خلق اللّه السموات و الأرض فوجدها قد عادت في موقع الشمس و القمر إلی الوقت الذي ذکر ‏النبي (ص) أنه قد عاد إليه يوم النحر من حجة الوداع لأن خطبته هذه کانت بمنی يوم النحر عند العقبة ‏و إنه حسب ذلک في ثماني سنين فکان ذلک اليوم العاشر من ذي الحجة علی ما کان عليه يوم ابتداء ‏الشهور و الشمس و القمر في ذلک اليوم في الموضع الذي ذکر النبي(ص) أنه قد عاد الزمان إليه مع ‏النسي‏ء بالذي قد کان أهل الجاهلية ينسئون و تغيير أسماء الشهور» 📕أحکام القرآن (الجصاص)، ج‏4، ‏ص: 306‏ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢معاملات غیر رسمی اموال غیر منقول از منشاءهای بزرگ فساد است/ یکی از وظایف قوّه‌ی قضائیّه تأمین آزادی
🔰مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ 💠درباره اهمیت این ایام سال ❇️در این ایّام، بخصوص این یکی دو روز آخر دهه‌ی باعظمت اوّل ذی‌حجّه، ارتباط قلبی‌تان با خدای متعال را هر چه میتوانید تقویت کنید. 👌روز عرفه را قدر بدانید و با دعا و تضرّع و توجّه و مسئلت از خداوند متعال به معنای واقعی کلمه گره‌گشایی کنید. ✨البتّه در همه‌ی آنات میشود با خدا ارتباط گرفت؛ 💎منتها بعضی از ساعات، بعضی از روزها یک اهمّیّت ویژه‌ای دارد ↙️یادی کنیم از شهید بهشتی که تعیین این روز به مناسبت یادبود آن شهید بزرگوار است. ♦️مرحوم بهشتی (رضوان اللّه تعالی علیه) علاوه بر مقامات علمی که معقولاً و منقولاً دارای رتبه‌ی عالی علمی بود... خصوصیّات اخلاقی و کاری این بزرگوار میتواند برای همه‌ی ما درس باشد: 🔹بسیار پُرکار بود 🔸بسیار بانظم بود 🔹باابتکار بود 🔸پرحوصله بود 🔹بی‌تظاهر بود ✅خدای متعال هم اجرِ شایسته‌ی برترین بندگان خودش را به او داد و آن، شهادت به دست اشقی‌الاشقیاء در آن دوران بود. 💠درباره قوه‌قضائیه 🏷اهمیت قوه‌قضائیه ♦️قوّه‌ی قضائیّه یکی از ستونهای اصلی در برپایی نظام اسلامی است. 👈اگر در این ستونهای اصلی اختلالی به وجود بیاید، در کلّ نظام اختلال به وجود خواهد آمد ☑️بنابراین کارتان بسیار مهم است. ➕کار مثبتتان هم، تأثیر شگرفی دارد در بهبود زندگی مردم، در پیشرفت نظام اسلامی؛ ➖خدای‌ نکرده اشتباهی هم بکنید، همین‌جور است. 🏷چند نکته مهم درباره قوه قضائیه: 📌تذکر: ◀️کارهایی که ما سال گذشته گفتیم... در بخشی از آن کارها پیشرفتهای خوبی هم بوده، در بخشی هم پیشرفتی نبوده ❎مناط داوری خودتان را کاری که انجام داده‌اید قرار ندهید؛ ✅مناط داوری را خروجی کار قرار بدهید. 📍در همه‌ی مسائل کشور این‌جوری است. 👈محصول نهایی مهم است که دست مردم چه میرسد. 1️⃣عملیاتی کردن و به‌روزرسانی سند تحول در قوه‌ی قضاییه ♻️تحوّل یعنی نقاط مثبت را تقویت کنیم، نقاط منفی را به صفر برسانیم. ⭕️گاهی اوقات به صفر رساندن نقاط منفی مستلزم اینها است: 📍تغییر سازمانی 📍تغییر در جهت‌گیری‌ها 📍تغییر در آدمها ❇️باید به سمت عملیّاتی شدن طرح تحوّل و سند تحوّل قوّه‌ی قضائیّه پیش بروید. البتّه احتیاج دارد به: ⬅️بودجه 🔺که دولت و مجلس باید کمک کنند. ⬅️نیروهای کارآمد 🔺که در بعضی از جاها هستند، در بعضی از جاها هم شاید بایستی یک مقداری بحث نیروی کارآمد و قوی تقویت بشود. ❇️احتمالاً یک مواردی از سند هم باید تغییر پیدا کند؛ بالاخره هر سند که دائمی و ابدی نیست. 🔺شاید مواردی باید به‌روزرسانی بشود. ❇️حسن این سند و هر سندِ برنامه‌ای در این است که کار را منضبط میکند. 🔺البتّه یک مواردی اِعمالِ سند احتیاج به قانون دارد. 2️⃣مسئله مبارزه با فساد، هم در درون قوه و هم در بیرون قوه ➕اکثریّت قاطع ــ نزدیک به همه ــ در قوّه‌ی قضائیّه مردمان شریفی‌اند. ➖اقلّیّت کوچکی هم هستند که از موقعیّت سوء استفاده میکنند و چهره‌ی قوّه را در نظر مردم مخدوش میکنند. ⚠️وقتی که با فاسد برخورد نشود، فساد افزایش پیدا میکند. 📌در بیرون قوّه دیگران هم در مسئولیّتِ جلوگیری از فساد شریکند. 🔺البتّه اگر قطع نشد، جلویش گرفته نشد، آن‌وقت وظیفه‌ی قوّه‌ی قضائیّه است که وارد بشود. 3️⃣مسئله‌ سلب اعتبار از معاملات غیررسمی در اموال غیرمنقول ⛔️خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود می‌آید؛ باید جلوی این گرفته بشود. ❎مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود. 4️⃣توجه به وظایف دیگر قوه‌قضائیه ⭕️وظیفه‌ی قوّه‌ی قضائیّه فقط محکمه‌داری... نیست؛ وظایف مهمّ دیگری در قانون اساسی بر عهده‌ی قوّه‌ی قضائیّه گذاشته شده: ◀️شناسایی و احقاق حقوق عامه مانند: ✅امنیت روانی جامعه ✅تأمین آزادی‌های مشروع ✅پیشگیری از وقوع جرم 5️⃣مسئله‌ی برخورد با مراجعان 📍کسی که مراجعه میکند به دادگستری، اگر با اخم مواجه بشود، این دل‌شکسته از آنجا بیرون می‌آید، ولو به کارش رسیدگی کنید. ✅برخوردِ خوب لازم است. 📌البتّه کار سختی است، بنده میدانم لکن باید تحمّل کرد. 6️⃣تصویر رسانه‌ای قوه‌قضائیه ⚠️قوّه‌ی قضائیّه تصویر رسانه‌ای خوبی ندارد. 📺البتّه بخشی‌اش مربوط به دستگاه‌های رسانه‌ها مثل رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها است، 🎙بخشی‌اش هم مربوط به خود درون قوّه است. 👌نشست و برخاست با قشرهای مختلف، خیلی مهم است؛ 📍هم از لحاظ شکلی 📍هم از لحاظ نتیجه‌گیری 📡اینها به شکل درست، منعکس بشود؛ یعنی گزارشگریِ درست انجام بگیرد. 🍀ان‌شاءاللّه که خداوند متعال کمک کند بتوانید این فاصله‌ای را که جناب آقای محسنی تکرار کردند ــ که تا وضع مطلوب فاصله داریم که درست هم هست، واقعاً فاصله هست ــ این فاصله را ان‌شاءاللّه بتوانید بزودی پُر کنید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مستند کوتاه: روایت شنیده‌نشده‌ای از حادثه سوءقصد به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ششم تیرماه ۶۰ 📹 برخی تصاویر برای نخستین‌بار منتشر شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امام خمینی در مدرسه آیت‌الله حائری یزدی ✔️یکی از ادوار فعالیت حوزه علمیه قم، دوره‌ای است که با زعامت و درایت فقیه خبیر آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) موفق به پرورش فقهای زیادی شده و بستری شده تا در ادامه و با زعامت آیت‌الله بروجردی در عرصه‌های علمی و اجتماعی در کارنامه این حوزه ثبت شود. یکی از شاگردان و تربیت شدگان حوزه علمیه حاج شیخ و مکتب فقهی ایشان امام خمینی است که در این مقاله چگونگی تحصیل، تدریس و تألیف آثار علمی توسط ایشان گزارش و واکاوی می‌شود. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71778 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اجتهاد یک شمشیر دو لبه است/ باید با «اجتهاد» مذاهب را بر سر یک سفره بنشانیم ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی: 🔹مجتهد باید تمام جوانب و همه نشانه‌های مربوط به فتوا خویش را یافته و تحلیل و بررسی کرده باشد. از این روی، تخطئه در بین مذاهب به معنای خروج از دین نیست! اجتهاد یک شمشیر دو لبه است. ما باید بدانیم که چگونه می‌شود به وسیله «اجتهاد» و «تفقه» نزاع را حل کنیم تا بتوانیم مذاهب را بر سر یک سفره بنشانیم. 🔸لذا لبه خطرناک اجتهاد و لبه مثبت تفقه باید درک و مورد سنجش قرار بگیرد. تکثرگرایی و به رسمیت شناختن در موضوع اجتهاد کار بسیار سنگینی است. لذا ما در گونه شناسی اختلافات داریم که به عنوان مثال: اختلاف کفار با مسلمانان از نوع اختلاف مذموم است. اما اختلاف مقبول این است که؛ ما در درون خودمان یا مثلا میان نظرات مراجع و اجتهادات متفاوتی داریم. 🔹اجتهاد اگر کنترل نشود بنیان‌افکن و خطرناک است. ائتلاف بخشی و تقریب بین مذاهب از دل «اجتهاد کنترل شده متکثر» بر اساس اصول و قواعد خط کشی شده پدید می‌آید. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71774 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کمینه‌گرایی در جرم‌انگاری و استفاده از ابزارهای کیفری ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی 🔻حکومت‌ها و دولت‌ها حق دارند از ابزارها و ضمانت اجراهای کیفری (جرم‌انگاری) برای مقابله با ناهنجاری‌ها و نقض ارزش‌های اجتماعی استفاده کنند؛ در اصل این بیان هیچ تردیدی وجود ندارد؛ اما با وجود مشروعیت، وجاهت و اهمیت اقدامات کیفری، قلمرو و محدوده آن تا کجاست؟ ✂️رویکرد کمینه‌گرا اعتدال در برخورد با رفتار ناشايست است؛ هر رفتار ناپسند مستلزم برخورد شديد نيست. به نظر می‌رسد در مواجه با رفتارهای ناپسند ابزارهای غير کيفری بهتر جواب می‌دهد؛ زيرا برخورد کيفری از منظر جرم‌شناسی سبب برچسب‌زنی و رسوايی مجرم می‌گردد و جايگاه اجتماعی و موقعيت خانوادگی بزهکار را نابود می‌سازد. ✂️برخی از ارزش‌هایی اجتماعی مثل مسائل خانواده و موضوعاتی مانند حجاب بیشتر جنبه فرهنگی و اخلاقی دارد و رویکردهای جزایی تاثیر چندانی ندارد مگر در موارد ضروری و مهم از آنها که ناچار از استفاده از ابزار کیفری باشیم. در نتیجه حکومت‌ها باید در حوزه جرم دانستن رفتار علاوه بر مبانی جرم‌انگاری به مسائل و رویکرد عرفی جامعه نیز توجه کند... 👈 متن کامل یادداشت را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71781 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پاسخ به مناقشاتی نسبت به کرامت ذاتی انسان ✔️استاد محمد عندلیب همدانی: 🔺از آنجا که پرسش‌ها و اشکالاتی درباره کرامت ذاتی انسان و نیز طهارت ذاتی انسان مطرح شده است مطالب و نکاتی را درباره برخی از این مناقشات و پاسخ اجمالی به آن، به عنوان خاتمه مباحثِ قاعده الزام و تعایش سلمی اختصاص می‌دهم و آنچه عرض می‌کنم دفاع از دروسی است که القا کرده‌ام و طبیعتاً دفاع از آن نیز بر من لازم است؛ اعمّ از اینکه مستشکلین اشکال را به حقیر داشته باشند یا به دیگر کسانی که ممکن است چنین نظری داشته باشند. ✂️حضرت آقای سیستانی در رساله خبر واحد در تعادل و تراجیح و در جاهای دیگر، تصریح می‌کنند به این‌که هر روایتی که مخالف روح شریعت باشد، قابل قبول نیست. ایشان در این دو صفحه صریحاً و واضح می‌فرماید روح شریعت مثل کرامت انسان و عدالت. هر روایتی با کرامت انسان، با عدالت سازگاری نداشت، حجیّت ندارد. فقیه برجسته نجف قاعده‌ای به نام قاعده تعایش سلمی تأسیس کرده است. عباراتی را که می‌خوانم از خود ایشان است : «أن التعایش السلمی، لا یمکن الا مع احترام کل قوم الروابط المالیة المحترمة عند قوم آخرین»؛ «التعایّش السلمی [المشترک] الذی هو أساس الذمّة و الهُدنة و التعاون.»؛ «هو قانون الاحترام المتبادل فیما إذا کان بناء المجتمع المتشکّل من الأدیان و المذاهب المختلفة علی التعایّش السلمی. فإنّ ذلک یستدعی احترام کل من الأطراف قانون الآخر» 👈 متن کامل را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71785 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مبنای نظام اجتماعی در عصر غیبت از دو نگاه فقهی ✔️استاد سیدجواد ورعی: 💠 ۱. مبنای حقانیت: چون فقیه نایب امام زمان است، مثل امام شاخص است. 🔻آثار و نتایج: 🔹فقیه عادل ولایت دارد و کارشناسان او را کشف کرده و برای بیعت به مردم معرفی می‌کنند. 🔸اگر قانونگذاری را مشروع بدانیم، فتوای ولی امر معیار قانونگذاری است، نه فتوای اعلم و نه مشهور و نه فقیهان شورای نگهبان و نه هیچ فتوای دیگر. حکومت فقط مجری احکام شریعت است. 🔹تشخیص ولی امر معیار و میزان است، چون نزدیک به صواب، بلکه صواب است. (استناد به قاعده لطف و سخن از عصمت ظلیه در همین راستاست) 🔸 نه تنها نظر ولی امر بلکه منویات او باید نصب العین همه مدیران باشد. 🔹مشروعیت همه نهادها و حتی قانون اساسی از او ناشی می‌شود. 💠 ۲. مبنای اکثریت (شهید بهشتی): هیچ فقیهی نمی‌تواند ادعا کند که فتوا و نظر او بر حق و مطابق با واقع است. فتوای هر فقیهی صرفا برای او و مقلدانش حجت است. 🔻آثار و نتایج: 🔹مبنای قانونگذاری "مصالح عمومی" است به تشخیص "نمایندگان ملت"؛ و فقیهان و حقوق دانان شورای نگهبان صرفا کارشناسی می‌کنند تا مصلحتی که مجلس تشخیص داده، خلاف شرع و قانون اساسی نباشد. 🔸مصالح عمومی در جامعه‌ای که اکثریت مردم آن مسلمانند، نباید خلاف موازین و احکام مسلم شرعی باشد. 🔹مبنای اعتبار قانون اساسی رای مردم است؛ از این رو، نمی توان اصولی از قانون اساسی را برای آیندگان غیرقابل تغییر دانست. 🔸 در یک جامعه بر اساس نظریه ولایت فقیه عادل، تنها فقیهی می تواند زمام امور را بدست گیرد، که منتخب اکثریت مردم باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا مقررات لایحه حجاب برای سلبریتی‌ها بازدارنده است؟ ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا: 🔹لایحه جدید مجازات فرد مشهور بازیگری که عمداً هنجارشکنی و تبلیغ علیه بی حجابی می‌کند را از دیگران جدا می‌کند یا کسانی که پول گرفته‌اند تا علیه نظام تبلیغ کنند و اینها را نباید با شهروندان یکسان گرفت. در ماده ۴ در مورد این قشر بیان شده است که این افراد علاوه بر پرداخت جریمه عمومی یعنی یک‌ششم مبلغ تعیین‌ شده در ماده یک(۳ میلیون تومان) و لغو کلیه امتیازات و تخفیفات اهدایی با حکم مرجع قضایی به محرومیت از فعالیت حرفه‌ای و فعالیت در فضای مجازی به مدت سه ما تا یک سال محکوم می‌شود و اگر بازدارنده نباشد به شش ماه تا دو سال زندان و جزای نقدی ۶ تا ۲۴ میلیون محکوم خواهد شد. 🔸برخی می‌گویند این مبلغ بازدارنده نیست و باید زیاد شود اما باید توجه شود مجازات فرد دارای شهرت با مجازات شهروند معمولی در مواد لایحه کاملا متفاوت است و باید هم باشد. پیامدهای بی حجابی شهروند معمولی در ماده یک لایحه آمده است ولی مجازات مشاهیر در ماده چهار پیش‌بینی شده است. همچنین اگر سازماندهی‌شده باشد در همان مرتبه نخست علاوه بر ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و متناسب با شرایط به یک یا دو مورد از موارد قانون ۲۳ مجازات اسلامی و حبس درجه ۵ (دو تا ۵ سال) محکوم خواهد شد. 👈تصویری از لایحه عفاف و حجاب: http://ijtihadnet.ir/?p=71792 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید نگرانی‌های مخالفان توسعه محدوده عقل در فقه تمدنی را رفع کرد/ اجتهاد شورایی مزیت‌های فراوانی در فقه تمدنی دارد/ بدون حضور گسترده عقل در کنار قرآن و سنت، فقه خلع سلاح می‌شود ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی: 🔹امروز همچنان فقهایی در حوزه‌های علمیه زیست می‌کنند که عقل در فقه را همچون اکل میته تلقی می‌کنند و تا می‌توانند از خیزش آن در فقه جلوگیری می‌کنند. به نظر می‌رسد مخالفان توسعه محدوده عقل در فقه تمدنی نگرانی‌هایی دارند که جا دارد به آن‌ها توجه نمود و نگرانی‌های منطقی را رفع کرد. 🔸عمده نگرانی‌ها، از ندانستن ارزش عقل در نگاه شارع مقدس، از نگاه تقابلی میان عقل و دین و از بار کردن توقع نابجا بر دوش دین و به تبع آن بر دوش فقه سرچشمه می‌گیرد. 🔹بسیاری از فقهای عصر ما وارد اتمسفر اصول عملیه نشده‌اند این در حالی است که در شرایط استقرار دولت اسلامی و مواجهه این دولت با سیلی از نیازها، بهترین روش برای اثربخشی فقه و کارآمدسازی فقه، بسط نقش و سهم عقل در استنباط احکام شرعی است. 🔸بعضی‌ها از اجتهاد شورایی تصور بدی دارند اما اجتهاد شورایی مزیت‌های فراوانی در فقه تمدنی دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.... من از تحولی صحبت می‌کنم‌ که هیچ منافاتی با اصول فقه جواهری ندارد. 🔹بدون حضور گسترده عقل در کنار قرآن و سنت، فقه خلع سلاح می‌شود. یعنی عموم احکام ثانویه و احکام حکومتی از سوی ولی فقیه که جنبه موقت دارند، بدون استفاده از قابلیت منحصربفرد عقل در فقه صادر نمی‌شوند. 👈 متن کامل سخنان را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71789 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢واکنش دفتر آیت‌الله سیستانی به اهانت به ساحت قرآن در سوئد 🔺آزادی بیان به هیچ وجه تعدی به حریم قرآن و ترویج افراطی‌گری را توجیه نمی‌کند ✔️دفتر آیت‌الله سیستانی نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره تعرض به نسخه‌ای از قرآن کریم با مجوز پلیس سوئد ارسال کرد. ✍️متن نامه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای آنتونیو گوترش دبیرکل محترم سازمان ملل متحد با سلام و احترام رسانه‌ها گزارش دادند که فردی در سوئد با هدف اهانت به دین حنیف اسلام، به نسخه‌ای از قرآن کریم تعرض کرده و یکی از اوراق آن را سوزانده است. نظیر چنین رفتار ناپسندی در سال‌های اخیر بارها در کشورهای مختلف رخ داده است اما موضوع قابل توجه این است که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و تحت بهانه آزادی بیان رخ داده است. در صورتی که مسلما احترام به آزادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین رفتار شرم آوری را که نمود تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضایی مساعد برای ترویج افکار افراطی و اقدامات اشتباه منجر می شود، توجیه نمی‌کند. مرجعیت عالی دینی ضمن محکوم کردن این اقدام، از سازمان ملل می‌خواهد اقدامات موثری به منظور جلوگیری از تکرار امثال چنین حوادثی اتخاذ کند و کشورها را به بازنگری در قوانینی وادار کند که اجازه وقوع چنین اقداماتی را می‌دهد. مرجعیت عالی دینی همچنین به تثبیت ارزش‌های همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف و رویکردهای فکری مبتنی بر رعایت حقوق و احترام متقابل بین همه دعوت می‌نماید. 👈 اصل نامه: http://ijtihadnet.ir/?p=71798 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت اقدام هتاکانه معاندین قرآن 🔺سکوت در برابر این جرثومه‌ها جایز نیست/ آینده به اسلام و قرآن تعلق دارد ✔️ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای اقدام شهرک نشینان صهیونیست در هتک حرمت مساجد و قرآن کریم را محکوم کرد. ✍️متن بیانیه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم «لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ» (فصلت، ۴۲) اقدام انزجار برانگیز صهیونیست‌های کودک کش در هتک حرمت قرآن مجید و اهانت به مقدسات اسلامی بار دیگر اوج فساد و خباثت این شیاطین را آشکار کرد. سکوت در برابر این جرثومه‌ها جایز نیست و امت اسلامی و آزادگان جهان باید به این مفسده انگیزی‌ها پاسخی کوبنده بدهند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با محکوم کردن اقدام جنایتکارانه صهیونیست‌های ظالم اعلام می‌دارد: قدسیت و نورانیت قرآن کریم با این جهالت‌ها فرو نخواهد نشست و همچنان تلألؤ پر فروغ آن، چشم خفاشان هتاک را کور خواهد کرد. آینده به اسلام و قرآن تعلق دارد و دشمنان دین، اخلاق و معنویت نمی‌توانند با وعده صدق الهی در تحقق حاکمیت قرآن مقابله کنند. جهان به زودی سقوط و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی را خواهد دید و موجودیت سیاه این دوزخیان به پایان خواهد رسید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حزب الله: در برابر اهانت مکرر به قرآن کریم نمی‌توان سکوت کرد/ مقامات سوئد شریک این جنایت هستند ✔️حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم در سوئد و پاره کردن و آتش زدن نسخه‌ای از آن توسط یک افراطی را محکوم کرد. در این بیانیه است: «حزب الله پاره کردن و آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم مقابل یکی از مساجد استکهلم را محکوم می‌کند و معتقد است که مقامات رسمی سوئد شریک این اقدام موهن و هم دست این جنایت هستند زیرا به این افراد اجازه چنین کاری را می‌دهند در حالی که از قبل نیت آنها را می‌دانند. نمی‌توان در قبال تکرار تعدی به قران کریم در این کشور و دیگر کشورها سکوت کرد. دولت سوئد باید این مسیر بد نزولی را به جای پنهان شدن پشت مقوله آزادی بیان و دیگر شعارهای تزئیتی متوقف کند. ما مراجع و نهادهای عالی اسلامی و دولت‌های عربی و اسلامی را نسبت به انجام همه اقدامات مناسبی که این کشورها را از تکرار چنین حماقت هایی باز دارد، دعوت می‌کنیم.»/ العهد 🆔 https://eitaa.com/ijtihad