🔼 سخنرانان آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع)-
🔼سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مطهری
https://eitaa.com/isca_seda/148
🔼حجه الاسلام و المسلمین ید الله مقدسی نویسنده کتاب سیره معیشتی معصومان علیهم السلام
https://eitaa.com/isca_seda/149
◀️سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین محمد تقی ذاکری نویسنده کتاب شلمغانی از استقامت تا انحراف
https://eitaa.com/isca_seda/150
▶️حضرت آیت الله یوسفی غروی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/isca_seda/151
⏹حجه الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری خمی نویسنده کتاب های سیره معصومان در حوزه های مختلف
https://eitaa.com/isca_seda/152
🔰حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/isca_seda/153
▶️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/isca_seda/154
🔸بررسی جایگاه کرامت انسان در استنباط
✳️به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، اسماعیل آقابابایی در گفت وگو با خبرنگار ما در رابطه با پروژه تحقیقاتی خود با عنوان «جایگاه کرامت انسان در استنباط» اظهار داشت:
💠خداوند در قرآن می فرماید «ولقد کرمنا بنی آدم» یعنی تمام انسان ها دارای کرامت هستند؛ ولی در ادبیات فقهی به مواردی بر می خوریم که این کرامت را به مسلمانان اختصاص داده است و می گوید خون و جان و مال غیر مسلمانان با شرایطی حرمت دارد و گاهی هم می گوید که حرمتی ندارد.
🔵وی گفت: این نگاه دوگانه و نگاه درجه بندی شده به انسان ها این بحث را به وجود می آورد که آیا این نگاه در فقه با آن توصیه قرآنی سازگاری دارد یا خیر؟ در این جا دو گروه شده اند و برخی خواسته اند که این سازگاری را توجیه کنند و گفته اند که این انسانی که به اختیار خودش مسلمان نمی شود، خودش نمی خواهد که کرامت خود را حفظ کند و برخی هم گفتهاند که این کرامت را خدا در انسان قرار داده و اگر مسلمان هم نشود، از این کرامت برخوردار است.
▶️عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این نگاهها که آیا این کرامت اکتسابی است که انسان ها باید به اختیار خود آن را به دست بیاورند و یا کرامت ذاتی است که خداوند در وجود همه انسان ها قرار داده است، بحث های کلامی دارد که در فقه هم بر اساس این بحث نتایجی داشته است.
🌐وی افزود: در این بحث، به سراغ برخی از گزینه ها رفتیم که مثلاً در فقه برخی از فتاوا وجود دارد که به خاطر نادیده گرفته شدن کرامت انسانی صادر شده اند، مثلاً در بحث برده داری و یا برخی از احکام جهاد، به همین دلیل ما از صاحبنظران در این زمینه دعوت می کنیم و در جلساتی نظریه خود را ارائه می دهند که چه مصادیقی را می توانند از فقه ارائه دهند که فقیه اگر به کرامت انسانی توجه کند، در فتوای خود تجدید نظر می کند و یا تجدید نظر کرده است.
آقابابایی با بیان این که این پروژه ذیل میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی قرار دارد، افزود: این پروژه در یک جمع خاصی که در این زمینه صاحبنظر هستند، مطرح می شود و مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و نتایج این گفت و گوهای جمعی به صورت یک کتاب منتشر خواهد شد.
❎وی اظهار داشت: تا کنون دو جلسه برگزار شده است و جلسات بعدی با توجه به این که بحث سنگینی است و کمتر افرادی در این موضوع وارد شده اند و برخی هم که وارد شده اند، حاضر نیستند که در این جلسات شرکت کنند، ممکن است به طول بینجامد.
منبع خبر: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐https://eitaa.com/isca24
✳️استاد حوزه علمیه:
🔼تاریخ دقیق میلاد حضرت فاطمه معصومه به دست نیامده است
محقق تاریخ اسلام ضمن پاسخ به شبهاتی در خصوص دهه کرامت، گفت: تاریخ دقیق میلاد حضرت فاطمه معصومه به دست نیامده است.
💠 آیت الله محمدهادی یوسفی غروی محقق تاریخ اسلام و استاد برجسته حوزه علمیه در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در تالار شیخ طوسی(ره) این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ میلاد حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر که در زبان ما فارس ها به نام معصومه ملقب شده، به دست نیامده است و تعیین اول ماه ذی القعده یک نظر و قیاس کردنی به میلاد برادرشان امام رضا(ع) است.
⏹وی گفت: شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا میلاد امام رضا(ع) را از جمعی از اهل مدینه نقل می کند که در یازدهم ربیع الاول است و همان روایت را مرحوم شیخ طبرسی در اعلام الوری نقل کرده اما برای اولین بار می بینیم که یازدهم ربیع الاول به یازدهم ذی القعده تبدیل شده است یعنی این مسأله زیر علامت استفهام می آید.
این محقق تاریخ اسلام و استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: ششم این ماه را به صورت تعظیمی به شاهچراغ اختصاص داده شده است و در این ماه نه میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) است و نه میلاد حضرت فاطمه(س).
وی افزود: اسم هایی برای مادر حضرت رضا(ع) از جمله نجمه گفته شده است، البته اسم های دیگری هم برای مادر آن حضرت نقل شده و این نام در فارسی بیشتر شهرت پیدا کرده است؛ بعد از ولادت امام رضا(ع)، حضرت موسی بن جعفر(ع) نام ماه امام هشتم(ع) را طاهره قرار داد.
▶️آیت الله یوسفی غروی اظهار داشت: برخی به سراغ این رفته اند که چرا اسماء امّهات ائمه(ع) به خصوص مادر امام زمان(عج) متعدد شده است؟ اسم های متعدد نرجس، صیقل و... را منشأ اشکال گرفته اند، پاسخ این است که این امر، کاری بی ریشه و بی اساس نیست.
وی گفت: در تاریخ ولادت حضرت رضا(ع) از نظر سال مورد بحث بوده که اختلاف عمر حضرت طبق دو روایت نقل شده، 5 سال است که برخی روایات سال 148 قمری و در روایتی دیگر سال 153 گفته شده است.
🌐https://eitaa.com/isca24/4740
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره_اهل_بیت
#یوسفی_غروی
✳️با هدف کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی اهل بیت؛
🔰کتاب «سیره معیشتی معصومین» منتشر شد
کتاب «سیره معیشتی معصومین» با هدف کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی ایشان در دو محور درآمد و مصرف در یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه منتشر شده است.
🔴حجت الاسلام والمسلمین یدالله مقدسی مؤلف کتاب «سیره معیشتی معصومان» در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) این پژوهشگاه که در تالار شیخ طوسی (ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، درباره کتاب «سیره معیشتی معصومان (ع)» اظهارداشت: سیره معیشتی معصومان (ع) بخشی از زوایای زندگی ایشان است که در این اثر به لحاظ تأثیرگذاری این سیره در ابعاد مختلف معتقدان به اهل بیت (ع) به ویژه در بخش معیشت مالی بررسی شده است.
🌐وی گفت: هدف از این پژوهش، کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی ایشان در دو محور درآمد و مصرف در بخش عرصه معیشت اقتصادی فردی است و ابعاد اجتماعی، مدیریتی و سیاسی مالی ائمه اطهار (ع) بررسی نشده است.
مؤلف کتاب «سیره معیشتی معصومان» تصریح کرد: شیوه این اثر، بین رشتهای تاریخی ـ رجالی ـ فقهی است و وجهش این است که سخن یا رفتاری که انسان میخواهد به معصوم (ع) نسبت دهد، نمیتواند هر سخنی باشد و باید مبنایی داشته باشد و از این جهت، سند این روایات و مستندات بررسی شده است.
وی افزود: قالب روایات مورد استناد در این کتاب، بررسی رجالی است و اگر هم در موردی روایتی را ضعیف میدیدیم و امکان استناد به یک قاعده معتبر وجود داشت، پشتیبانی شده و آن قاعده معتبر این است که یا به یک قاعده معتبر عقلی و یا یک قاعده معتبر نقلی پرداخته شده است.
🖊حجت الاسلام والمسلمین مقدسی اظهار داشت: این اثر در یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه بررسی شده و هدف، آن بوده که به اصول و سیاستهای کلی معصومان (ع) در بخش معیشت اقتصادی توجه شود.
وی گفت: در فصل دوم این کتاب، به دو گفتار مربوط به مبانی اقتصادی و اصول راهبردی پرداخته شده و در پاسخ به این سؤال است که آیا معیشت اقتصادی معصومان (ع) علاوه بر مبانی آن، در مقام اجرا از یک سیاست و اصول کلی که چشم انداز مالی آنها را در تولید و مصرف تعیین کرده باشد، پیروی میکرد؟ و یا تابع عملکردهای روزانه بود؟ که طبیعتاً پاسخگویی به این پرسش، این نتایج را در پی داشت؛ یعنی با مراجعه به روایات مربوط میتوانستیم اصول متعددی را پیدا کنیم.
💠مؤلف کتاب «سیره معیشتی معصومان» تصریح کرد: برای مثال، اصول راهبردی که درباره معیشت اقتصادی معصومان (ع) در این کتاب آمده است، عبارت از تلاش پیگیر، داشتن بنیه اقتصادی، سرمایه گذاری مولد، تهیه و حفظ زیرساختهای تولید، تنوع در سرمایه گذاری، پرهیز از رکود سرمایه، اصل سحرخیزی یا اقدام به موقع، تعیین نرخ دستمزد پیش از کار، نصب کارگزار مالی و نظارت بر فضای کار، سود به اندازه و جلب رضایت مشتری، آینده نگری، توزیع منصفانه، برنامه در مصرف شخصی، معیارمندی هزینههای غیر شخصی، تولید شغل برای دیگران و مدارا و گشاده رویی است که ۱۶ اصل از اصول اقتصادی و راهبردی است که تمامی اینها مبنا و روایت دارد.
🌐https://eitaa.com/isca24/4740
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره_اهل_بیت
#یدالله_مقدسی
بروشور+نظريه+انتظار.pdf
1.44M
بوروشور همایش ملی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
محورهای پیشنهادی همایش
محورهای اصلی همایش
آیین رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره علیهم السلام
http://www.aparat.com/v/vYEK7
💠نقد و بررسی کتاب «مقدمهای بر حکومت اسلامی»
❇️نشست نقد و بررسی کتاب مقدمهای بر حکومت اسلامی شهید مطهری فردا در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میشود.
⏺به گزارش خبرگزاری ایسکا
، به همت گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی، نشست نقد و بررسی کتاب مقدمهای بر حکومت اسلامی شهید مطهری فردا در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میشود.
🔽این نشست با سخنرانی حجتالاسلام نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۲۶ تیرماه از ساعت ۱۹:۳۰ در مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ برپا میشود.
https://eitaa.com/isca24
💠گزارش پیش اجلاسیه «روششناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» قسمت اول
✳️در پیشاجلاسیه «روششناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن»
✳️«وجوه» از مهمترین مؤلفههای مؤثر در تفسیر است
پیشاجلاسیه «روششناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» شامگاه سهشنبه، ۲۵ تیر، در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار و در آن ضمن تأکید بر جایگاه مهم وجوه در تفسیر قرآن نقد ناقدان بر نوآوری مورد ادعای ارائهدهنده بیان شد.
حجتالاسلام والمسلمین عباس کوثری، قرآنپژوه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه سهشنبه، ۲۵ تیرماه، در پیشاجلاسیه «روششناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» با اشاره به دو تعریف مهم در مورد وجوه و نظائر گفت:
اولین تعریف از ابنجوزی است؛ وی وجوه را شامل الفاظی میداند که در قرآن با یک هیئت و اعراب نوشته میشود، ولی در موارد مختلف قرآن معانی مختلفی به خود میگیرند مانند امام و امت که در آیات متعدد به کار رفته، ولی در جایی به معنای راه، جایی به معنای لوح محفوظ، گاهی به معنای نامه اعمال و رهبر و ... معنا شده است.
🔽وی با بیان اینکه زرکشی و سیوطی این تعریف را قبول ندارند افزود: ایشان گفتهاند که این تعریف با مواردی که در کتب وجوه و نظائر آمده متناسب نیست. در مجموع بنده نظر زرکشی را پذیرفتهام و در این تحقیق براین مبنا جلو رفتهام.
♈️کوثری با بیان اینکه یکی از روشهای بنده استفاده از آیات همسان در بحث وجوه و نظائر بوده است، افزود: مثلاً در مورد «قدر» دو معنا آمده یکی عظمت و دیگری سرنوشت که بنده گفتهام قدر در سوره قدر به معنای سرنوشت است، زیرا موید و آیه همسان آن در آیات ابتدایی سوره مبارکه دخان(آیات ۳ و۴) آمده است؛ علامه طباطبایی هم در ذیل آیه «فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ» ﴿دخان/۴﴾ آورده چیزی جز سرنوشت نیست.
✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مثال دیگری به واژه «کلمه» اشاره کرد و گفت: کلمه را به معنای اراده حتمی و قطعی میدانیم؛ زیرا این واژه در آیه ۱۳۷ اعراف «...وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ...» مشابهاتی دارد که از جمله در آیه ۱۱۹ سوره هود است.
ا⏸ستفاده از روایات اهل بیت(ع) و سیاق
کوثری با بیان اینکه جهت دوم بنده در روششناسی وجوه و نظائر، استفاده از روایات اهل بیت(ع) آن هم نه به صورت گوش و چشم بسته اضافه کرد: البته عمده بحث وجوه در منابع اهل سنت آمده است و به نظر بنده این نوآوری در کار بوده که روایات اهل بیت(ع) از منابع شیعه و سنی استفاده شده است؛ همچنین سومین نوآوری در این روش استفاده از «سیاق» است.
▶️این محقق و قرآنپژوه ادامه داد: بنده حدود و حجیت سیاق را مورد بررسی قرار دادهام؛ مثلاً اینکه سیاق در معنای واژه حکمت چه کاربردی دارد؛ بنده در نهایت احکام الهی و سنت را یکی از مصادیق حکمت میدانم و شاهد قرآنی آن نیز آورده شده است؛ در سوره جمعه، سخن از «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» است که معلوم میشود حکمت مکمل کتاب، یعنی سنت است؛ همچنین آیات انذاری از دیگر مصادیق حکمت است که مؤید آیهای آن هم موجود است.
📔این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: همچنین تفسیر ما تفسیر تطبیقی بوده است؛ معمولاً در بیشتر موارد هر جا از المیزان تفسیری بیان شده، از تفاسیر اهل سنت نیز تفسیر آوردهایم؛ همچنین از مبانی کلامی شیعه در بحث وجوه و نظائر خیلی استفاده شده است که مثال آن در توجیه واژه عرش و استغفار حضرت ابراهیم(ع) است. همچنین واژگان در هر جا دقیقاً تحلیل و بررسی شده است و توسعه معنایی هم داشتیم.
📔ادامه این گزارش مفصل در پست بعدی بخوانید👇👇👇👇
https://eitaa.com/isca24
💠گزارش پیش اجلاسیه «روششناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» قسمت دوم
💠بررسی ۲۲۵ مدخل و ۱۷ کتاب
⏺در ادامه عباس مصلاییپور به عنوان ناقد گفت: ارائهدهنده بحث ۲۲۵ مدخل را بررسی کرده است؛ پیشینه بحث را به خوبی ارائه کرده و ۱۷ کتاب را در این زمنیه معرفی و محاسن و عیوب آنها را بیان کرده است؛ لذا زحمات زیادی برای این کار کشیدهاند.
♈️وی با بیان اینکه عنوان این اجلاسیه، نوآوری در بحث وجوه و نظائر است، اضافه کرد: استفاده از روایات شیعه و برخی موارد دیگر جنبه نوآوری ارائهدهنده هست، ولی از علوم جدید و علوم دیگر مانند صرف و نحو و یا علوم ۱۵گانه سیوطی هم میتوان در بحث وجوه استفاده کرد؛ لذا انحصار در هفت مورد دلیلی ندارد، ضمن اینکه مبنای خود را تعریف ابنجوزی گرفتهاید، ولی در واژه «صد» و برخی واژگان دیگر این مورد رعایت نشده است.
❇️این قرآنپژوه اظهار کرد: در صفحه ۳۰۴ کتاب شما کاربردهای صلاة در قرآن به معنای نماز، دعا، رحمت ویژه، کنیسههای یهود به کار رفته، ولی همین واژه در آیه ۴۳ نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى...» احتمالاً به معنای مسجد هم هست، ولی چرا استفاده نشده است یا در واژه خیر آن را به معنای مال، آمادگی، اسب و ... گرفتهاید، ولی یکی از موارد افعل تعیینی است که جا دارد اضافه کنید.
🔽مصلاییپور اظهار کرد: مثلاً از واژه اَلٌا و «ان لا» یاد شده و آن را جزء وجوه دانستهاید که اگر این باب باز شود برای انّما هم میتوان در برخی موارد، مای کافه بگیریم و در برخی موارد مانند «إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ» غلط املایی است، ولی در این اثر بیان نشده است.
📔ادامه این گزارش مفصل در پست بعدی بخوانید👇👇👇👇
https://eitaa.com/isca24
💠گزارش پیش اجلاسیه «روششناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» قسمت سوم
وجوه بیشتری برای کلمات باید لحاظ شود
حجتالاسلام والمسلمین خداوردی نیز به عنوان ناقد دیگر این کرسی با بیان اینکه تولید فرهنگنامهها در حوزه قم جای خوشحالی دارد، گفت: چون به سمت روش جامع رفتهاید باید منابع بیشتری دیده میشد؛ مثلاً در واژه «اب» در کلمه «ابویکم» به معنی آدم و حوا در منابع اهل سنت آمده است.
وی تأکید کرد: در مباحث علمی باید به سمت کارهای متهورانه برویم؛ مثلاً واژه «انفس» را به معنای روح و جان گرفتهاید؛ یعنی پیشفرض فلسفی بر لغت تحمیل شده است در حالی که معادلهای دیگری هم دارد که به آن اشاره نشده است؛ مثلاً در برخی ترجمهها این کلمه به معنای حیات گرفته شده است نه روح و نفس ناطقه مستقل از بدن یا در ترجمه طبری «یتوفی» را «میراند» گرفته است، البته این نظر را قبول نداریم، ولی چون باید روش جامع باشد این موارد هم باید مورد توجه قرار میگرفت و وجوه آن ذکر میشد.
خداوردی افزود: در مورد کلمه اسلام در تعبیر «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» اسلام را به معنای اصطلاح اسلام امروزی نگرفتهاید و معنایی که گرفتهاید، انقیاد و تسلیم است، ولی به این نکته توجه نشده که در بحث لغوی، اولین معنای اسلام سلامت و عافیت بود که در این آیه به این معنا گرفته نشده و نیاوردن آن هم تحلیل نشده است. یا در «ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ» خوب است معنای فقها در بحث عدل را بگیریم، ولی باید دلائل قوی داشته باشیم؛ زیرا محتمل است عدل به معنای انصاف باشد نه اجتناب از انجام واجبات و ترک محرمات که این تعریف فقهی با آیه مربوطه در این زمینه یکسان نیست.
📔ادامه این گزارش مفصل در پست بعدی بخوانید👇👇👇👇
https://eitaa.com/isca24
💠گزارش پیش اجلاسیه «روششناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» قسمت چهارم
💠جایگاه علوم جدید در وجوه و نظائر دیده نشده است
❇️همچنین حجتالاسلام والمسلمین عیسی مسترحمی، مدیرگروه قرآن و علوم مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، با بیان اینکه میتوان مدعی شد که خداوند با یک واژه چندمعنا را مورد توجه داشته است، افزود: برخی واژگان در یک آیه ممکن است به کار رفته باشد، ولی در عین حال همین یک واژه میتواند چند وجه و معنا داشته باشد که در اثر شما نبود.
♈️وی با بیان اینکه شما از آیات مشابه استفاده کردهاید، ولی ممکن است این مسئله لغزنده باشد، تصریح کرد: مثلاً در تعبیر «مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا»، گفتهاید که اطراف مسجدالاقصی و مکه است ولی احتمال دارد مکان سومی هم باشد که قرآن سومی را ذکر نکرده است.
مسترحمی با بیان اینکه شما از روش تطبیقی بهره بردهاید، بیان کرد: مطالعات مقارن بسیار مهم و ثمربخش است؛ آیتالله سبحانی هفت مرحله و گام در تفسیر تطبیقی را در یک سخنرانی بیان کردند که شما هم باید در این اثر همه یا بسیاری از این مراحل را طی میکردید. شما مدعی روش جامع هستید. باید مشخص کنید در این روش جایگاه علوم جدید کجاست؟ جایگاه عقل، تاریخ و دانش تجربی کجاست؟.
دفاع مجدد ارائهدهنده
حجتالاسلام والمسلمین کوثری در دفاع مجدد در مورد ذکر معانی بیشتر برای واژگان گفت: این مسئله طبیعی و درست است و اگر بازنگری داشته باشیم میتوانیم احتمالات دیگری را بیاوریم گرچه این احتمالات باید مستند باشد، لذا برخی موارد نمیتواند جزء وجوه و نظائر باشند.
وی افزود: مثلاً اینکه صلات را به معنای مسجد بتوانیم بگیریم آیا ظهور در این معنا دارد؟ یا براساس کدام استناد باید این کار را انجام دهیم؛ این کار جای تأمل دارد و باید مستند به لغت و تفسیر شود یا در بحث «يَتَوَفَّي الْأَنْفُسَ» توفیه به معنای اخذ کامل است که نمیتواند صرفاً به بدن اطلاق شود.
این محقق تصریح کرد: احتمالات مختلف در کتاب دیده شده، ولی بنا بر ذکر احتمالات مستدل و داشتن استناد بوده است نه احتمالاتی که موافق نبوده است؛ همچنین اشاره شد که پیشفرض فقهی داشتهاید؛ بنده موافقم محقق باید آزادانه تحقیق کند، ولی وقتی روایت صحیحهای وجود دارد نمیتوانیم آن معنا را به راحتی رها کنیم.
کوثری اضافه کرد: همچنین گفتند که یک لفظ در یک آیه را چرا اشاره نکردید که پاسخ این است که در این صورت از بحث وجوه خارج میشدیم؛ چون وجوه بحث کلمه مشابه در آیات مختلف است نه یک کلمه در یک آیه.
https://eitaa.com/isca24
💠در کرسی «روششناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» صورت گرفت؛
▶️جدال بر سر اعتبار تفسیر علمی قرآن از نسخ تا ضرورت
☸️گروه حوزههای علمیه ــ در جریان برگزاری کرسی «روششناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» جدالی علمی بر سر اعتبار تفسیر علمی درگرفت؛ برخی اعتبار آن را زیر سؤال بردند و برخی از آن دفاع کردند و برخی نیز پیشنهاد مناظره دادند.
جدال بر سر اعتبار تفسیر علمی قرآنبه گزارش ایکنا، پیشاجلاسیه «روششناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» شامگاه سهشنبه، ۲۵ تیر، در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ در بخشی از این کرسی، جدالی علمی بر سر اعتبار تفسیر علمی از قرآن شکل گرفت.
⭕️این جدال زمانی شروع شد که ارائهدهنده این کرسی یعنی حجتالاسلام والمسلمین عباس کوثری، قرآنپژوه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در دفاع از خود در برابر نقد ناقدان بر مباحث وی در مورد وجوه و نظائر قرآن کریم، از جمله اینکه چرا وی به علوم جدید در این بحث بیتوجه بوده است، بیان کرد که تفسیر علمی منسوخ شده است.
بیان این تعبیر که «تفسیر علمی منسوخ شده است» کافی بود تا باعث واکنش حجتالاسلام والمسلمین عیسی مسترحمی، مدیر گروه قرآن و علوم مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، که ۱۱ رشته را در زمینه قرآن و علوم مانند قرآن و نجوم، قرآن و روانشناسی، قرآن و جامعهشناسی و ... راهاندازی کرده است، برانگیزد.
کوثری تأکید کرد: در مورد استفاده از علوم جدید که حجتالاسلام والمسلمین مسترحمی بیان کردند: باید گفت که تفسیر علمی منسوخ شده است؛ زیرا اشکالات فراوانی دارد و این اشکالات هم آشکار شده است و مضرات زیادی هم برای نسبت دادن برداشتها به قرآن داشته و ممکن است در شأن قرآن خدشه ایجاد کند.
🔵مسترحمی هم در واکنش به سخنان کوثری گفت: «تفسیر علمی بیضابطه» میتواند این پیامدها و مضرات را داشته باشد، وگرنه تفسیر علمی باضابطه ایرادی ندارد، بلکه در عصر کنونی ضروری است.
برپایی مناظره
به دنبال این بحث حجتالاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) و داور این کرسی، تأکید کرد: بنده پیشنهاد میدهم مناظرهای با حضور آقای کوثری و مسترحمی که مدیرگروه قرآن و علوم است برگزار شود و برخی اساتید مانند مهدویراد هم حضور داشته باشند.
🔴مقابله وهابیت با تفسیر علمی
حجتالاسلام والمسلمین مهدویراد، دیگر داور این کرسی، هم تصریح کرد: آقای مسترحمی باید چند جلسه برای تبیین ماهیت تفسیر علمی تشکیل دهد؛ زیرا درکهای غلطی از این موضوع وجود دارد. همچنین درک غلطی از طنطاوی وجود دارد، زیرا او اصلاً انسانی علمی در معنای تسلط بر علوم تجربی نیست؛ جریان تفسیر علمی در جهان اسلام جریان مبارکی است، گرچه مشکلاتی هم داشته است.
وی در پایان بیان کرد: جریان وهابیت به شدت به جریان علمی حمله میکنند و نمیگذارند رشد کند؛ داماد آقای کردی که تاریخ قرآن و تبرکالصحابه را دارد و عضو شورای استفتاء عربستان هم هست به بنده میگفت که آقای کردی تفسیری علمی در ۲۸ جلد دارد، ولی وهابیت اجازه نمیدهد که چاپ شود و بنده هم هزینه آن را ندارم. «جامعی» بین طنطاوی و عبده و دیگران با رهیدن از کاستیهای تفسیر آنان است.
https://eitaa.com/isca24
💠به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
✅نسخه الکترونیکی کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» منتشر شد
💠در این اثر، جامعهشناسی دین، از دیدگاه «دورکیم» که دارای دیدگاه سکولاریزم با نگاه مثبت به دین میباشد و «ابنسینا» که دارای نگاه وحیانی و قدسی به دین است بررسی کرده است.
▶️محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایسکا ا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» اظهار داشت: جامعهشناسی دین، کارکرد و نقش دین در درون جامعه را مورد بررسی قرار میدهد.
وی گفت: این اثر، این موضوع را از دیدگاه «دورکیم» که دارای دیدگاه سکولاریزم با نگاه مثبت به دین میباشد و «ابنسینا» که دارای نگاه وحیانی و قدسی به دین است را بررسی کرده است.
⏺مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: شباهتها و تفاوتهای میان این دو دیدگاه را در سه فصل کاویده است: فصل اوّل و دوم به ترتیب به تبیین و تفسیر دین و جامعه از دیدگاه دورکیم و ابنسینا پرداخته و فصل سوم، شباهتها و تفاوتهای دیدگاه آنان را بیان میکند.
وی به معرفی کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» پرداخت و افزود: این کتاب نوشته شمس الله مریجی و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.
▶️پهلوانی افزود: کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» با 285 صفحه به زبان فارسی منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.
وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره مند شوند
🌐https://eitaa.com/isca24
کتاب جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/3935
✳️نشست نقد ایده فقه سیاسی منصور میراحمدی برگزار می شود
▶️نشست نقد ایده فقه سیاسی حجت الاسلام منصور میراحمدی شهریور ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.
💠ششمین نشست نقد ایده در حوزه اندیشه سیاسی که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برپا می شود به نقد ایده فقه سیاسی حجت الاسلام منصور میراحمدی استاد اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی اختصاص دارد.
⏹میراحمدی، ایده فقه سیاسی خود را طی سه کتاب مطرح کرده است:
1. فقه سیاسی، نشر سمت
۲. ملاحظاتی بر چالش های فقه سیاسی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۳. درسگفتارهایی در فقه سیاسی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
🖊ایده مطرح شده وی در کتاب فقه سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است.
به نظر می رسد خوانش جدیدی از فقه سیاسی ارائه شده است. ماهیت فقه سیاسی، ماهیتی ارتباطی معرفی شده که حاصل تلاقی و ارتباط معرفتی فقه و سیاست است.
در این خوانش، فقه سیاسی، از نظر مبنا و روش، با فقه و از نظر موضوع، با سیاست در ارتباط است. بر خلاف تلقی های رایج و سنتی از فقه سیاسی، این حوزه دانشی، ذیل دانش سیاسی اسلامی تعریف میشود نه فقه؛ گرچه همان طور که قبلاً هم اشاره شد، ارتباط خود را با دانش فقه حفظ می کند. کتاب از لحاظ سلاست انشا و اتقان گزاره ها (به جهت مهارت ویژه حجت الاسلام میراحمدی در امر نگارش و نیز ذهن منظمی که دارند)، در اوج است، البته نقدهایی هم به لحاظ محتوایی به کتاب وارد است که در نشست شهریور، توسط میرموسوی عضو هیئت علمی اندیشه سیاسی دانشگاه مفید بیان خواهد شد.
🔰محسن جبارنژاد دبیر این نشستها در نکته ای درباره موضوع این نشست نوشت:
اگر بخواهیم تقسیم بندی فارابی که علم مدنی اسلامی را به دو دسته فلسفه سیاسی و فقه سیاسی تقسیم می کند، مد نظر قرار بدهیم، شاید ایده مطرح شده در کتاب فقه سیاسی را چندان حاوی وجوه نوآورانه ندانیم، اما نوع تقریری که مؤلف از فقه سیاسی ارائه می دهد و همچنین تأکیدی که بر هویت ارتباطی دانش فقه سیاسی و نظریه تلاقی دارد و نیز نقدهایی که به سایر خوانش ها (خوانش هایی نظیر تباین فقه و سیاست، تساوی فقه و سیاست و جامعیت معرفتی فقه و سیاست) وارد می کند، حرف های نوی این کتاب محسوب می شود.
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#میر_احمدی
#محین_جبار_نژاد
#فقه_سیاسی
https://eitaa.com/isca24/4779
✳️مدیر مرکز همکاریهای علمی و بینالملل پژوهشگاه:
⬅️خواستار اهتمام ویژه اعضای هیات علمی در کرسی های تخصصی شد
🔰پیش اجلاسیه کرسی تخصصی روششناسی جامع در تحلیل وجوه و نظایر در قرآن کریم روز سه شنبه ۲۵ تیر ماه ۹۸ در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور ناقدان و داوران محترم برگزار گردید.
⬅️مدیر مرکز همکاریهای علمی و بینالملل پژوهشگاه در گفتوگویی کوتاه ضمن تشکر از اهتمام ویژه رییس محترم پژوهشگاه و حضور ایشان در این جلسه، اظهار نمودند که توقع و انتظار از مدیران محترم پژوهشکدهها و مراکز و نیز اعضای محترم هیأت علمی پژوهشگاه است که با حضور در این جلسات بر تجربه حضور در کرسیهای تخصصی خود بیفزایند.
🌐دکتر اسفندیار با اشاره به جلسات مرکز همکاریهای علمی و بینالملل با پژوهشکدهها و مراکز و نیز کارگاهی که اخیراً با حضور اعضای هیأت علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در موضوع کرسیهای ترویجی و تخصصی برگزار شده است، حضور در جلسات کرسیهای تخصصی را جهت تجربهاندوزی و بهرهگیری از فضای نقد و گفتوگو بسیار مفید دانستند و اظهار امیدواری کردند که در جلسات آینده شاهد حضور بیشتر مدیران محترم پژوهشکدهها و مراکز و اعضای محترم هیأت علمی، بهویژه اعضای هیأت علمیای که طرحنامههای آنان در دست اجرا قرار دارد، باشیم.
#مرکز_همکاری_های_علمی_وبین_الملل
#رجبعلی_اسفندیار
#کرسی_تخصصی
دین وزری عاقلانه در نگاه رضوی علیه السلام/حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی مدیر گروه گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی
✳️یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین علی شفیعی مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در روزنامه شرق:
♈️دین وزری عاقلانه در نگاه رضوی علیه السلام
دین ورزی اصنافی دارد که هر یک بر مبانی؛ روش ها و …متفاوتی استوار ند و پیامدهای ویژه ای دارند. دین ورزی می تواند عارفانه باشد کما این که می تواند فقیهانه باشد. دین ورزی می تواند اخلاقی باشد همان گونه که می تواند عاقلانه باشد.
هر یک از این اصناف دین ورزی مبانی دارند و پیامدهایی که پرداختن به آن می تواند جامعه دین ورز پیرامونی ما را پویا نگه دارد.
⬇️دین ورزی عاقلانه هم نیازمند مباحثی از سنخ عقل نظری است و هم نیازمند طرح مباحثی با رویکرد عقل عملی است که از سنخ پیامدها و آسیب های آن است.
دین ورزی عاقلانه که می توان آن را مفهومی نزدیک به آن چیزی دانست که پاره ای اندیشمندان از آن به «دین ورزی معرفت اندیش» یاد کرده اند در پاره ای آموزه های امامان شیعه مورد توجه بوده است و تلاش کرده اند این گونه دین ورزی را در جوامع پیرامونی خویش به گفت و گو بگذارند.
🌐ادامه این یاداشت را از لینک زیر مطالعه کنید
http://yon.ir/8h7Zh
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#علی_شفیعی
#یادداشت
✳️به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی
🔼شماره 90 فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشهای قرآنی منتشر شد.
⬇️نودمین شماره فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی پژوهشهای قرآنی، به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی چاپ و منتشر شد.
🖊به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی نودمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «پژوهشهای قرآنی» مربوط به بهار 1398 به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی چاپ و منتشر شد و مقالات این شماره بر روی سامانه نشریه به آدرس http:jqr.isca.ac.ir نمایه گردید.
💠مقالات چاپ شده در این شماره همراه نام نویسندگان بدین قرار است:
⬅️«كشف دلالتهاي اجتماعيـ سياسي سوره نمل با روش تحليل محتواي كيفي» نوشته غلامرضا بهروزی لک و حسین میرچراغخانی؛
⬅️«هنجارگریزی نحوی در گفتمان قرآنی» به قلم فرشته فرضیشوب و مهدی محمدینژاد؛
⬅️«تبیین و تحلیل حکمت الهی در مهندسی تنزیلی توصیف قرآن در قرآن» اثر زینب بهجتپور و سید حمید جزایری؛
⬅️«موانع پایبندی به هنجارها از نگاه قرآن کریم» نوشته سید محسن میرسندسی؛
⬅️«اعتبارسنجی دلایل و معیارهای تعیین ترتیب نزول قرآن» به قلم ایوب اکرمی؛
⬅️«بازشناسی و تحلیل کمّی منابع کتاب «التفسیر الاثری الجامع»» اثر سعیده مطیعیان نجار و فاطمه علایی رحمانی؛
⬅️«الگوهای تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی» نوشته علیرضا فخّاری، طیبه یزدان مدد.
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#اداره_نشریات_شعبه_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/isca24/4782
🔵مدیر پیش اجلاسیه کرسی تخصصی روش شناسی وجوه ونظایر در قرآن:
♈️نوآوری های کتاب روش شناسی جامع در تحلیل وجوه ونظایر در قرآن تبیین کرد
💠مدیر جلسه جناب حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده در گزارش مختصری اظهار داشتند: جناب استاد عباس کوثری به عنوان ارائه کننده طرح ، در ابتدا به تبیین طرح با عنوان روش شناسی جامع در تحلیل وجوه و نظایر در قرآن پرداختند ودر بیان مساله اصلی در این طرح فرمودند: برای کشف معانی دقیق تر وجوه و نظایر قرآن از روش های نو همانند، تحلیل وریشه یابی لغات،استفاده ازآیات مشابه ،استفاده از روایات مرتبط،استفاده از قاعده سیاق ،توجه به تفسیر مقارن از شیعه واهل سنّت وتوجه به مبانی کلامی شیعه استفاده شده است.
🔰 ایشان در باره پیشینه وجوه ونظایر گفتند: پیشینیان کتابهای بسیاری با شیوه ای خاصّ نگاشتهاند که برخی از آنها چاپ شده و برخی دیگر به صورت خطی و تعدادی دیگر از آنها درکتابهای تراجم از آنها یاد شده است بانگاهی به کتابهای پیشین نقایص از جهت روش در معناشناسی مشهود است .
🌐آقای کوثری در بیان دلایل نوآوری اثر خود بیان کردند:
وجوه و نظائر یکی از زیرمجموعههای علوم قرآن است که درباره آن کتابهای زیادی نگاشته شده است؛ کتابهایی که در نوع خود ارزشمند و مفید می باشد ولی با نگاهی به مجموعه آن نقائص زیر مشهود میباشد:
⭕️الف:.در ذیل هر یک از کلمات قرآن فقط به ذکر معانی پرداختهاند بدون آن که دلیل و مستندی را ذکر نمایند بویژه آن که در همان مورد احتمالات مختلفی از سوی مفسران وجود دارد.
⬅️ب: .در بسیاری از موارد، مبانی شیعه لحاظ نشده است، مثل آن چه که در معنای «اب» در رابطه با پدر ابراهیم آمده و در آن آزر به عنوان پدر ابراهیم معرفی شده است.
⬅️ج: از روایات اهل بیت معصومین علیهمالسلام که بیان معنا و تعیین مصداق کلمات مرتبط با وجوه و نظائر آمده است، سخنی به میان نیامده است.
✳️ اما از ویژگی های جدید در این طرح که جبران کار گذشتگان را می کند می شود به موارد ذیل اشاره کرد:
1️⃣ استفاده از آیات همسان
بر اساس قاعده «الآیات تفسّر بعضها بعضاً» می توان برای تفسیر واژگان یک آیه از آیه ای دیگر کمک گرفت چه بسا در واژه ای از یک آیه احتمالات مختلفی نقل شده اما هنگامی که فرد آیات همسان و همانند آن آیه را مورد نظر قرار می دهد که در آثار قبلی کمتر بدان اسشراه شده است.ودر این راستا به بیان مصادیق پرداختند.
2️⃣ تفسیر به روایات
روایات تفسیری چند گروه و دسته اند: برخی بیان کننده مصادیقند که این ها چند قسم هستند بعضی از آنها بیانگر مصادیق انحصاری هستند مثل آن چه از روایات ذیل « اطیعوا لله واطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم»آمده است که مقصود فقط ائمه معصومین (ع) می باشد. در حدیث جابر از پیامبر (ص) نامهای ائمه معصومین (ع) در بیان مقصود از اولی الامر ذکر شده است.
دسته دوم روایاتی است که مفهوم لفظ را بیان نموده است که ازجمله شاخصه های نوآوری در این طرح استفاده قرار گرفته است.
3️⃣ قاعده سیاق
در تبیین معانی وجوه و نظایر از قاعده سیاق استفاده شده است که این امر در آثار گذشتکان کمترمورد توجه قرار نگرفته است. ایشان در این قسمت با ذکر موارد متعدد از مفهوم سیاق در آیات از تفاسیر فریقین به مصادیق پرداخته وآنها را تبیین کردند.
🔰پس از استاد کوثری ناقدان طرح ملاحظاتی را ارائه نمودند.
ناقدان طرح، آقایان دکتر مصلایی پور ،دکتر مسترحمی ودکتر خداوردی نکاتی را به شرح ذیل در باره طرح اظهار داشتند:
کتاب دو جلدی فرهنگ نامه تحلیل وجوه و نظایر قرآن که مولف محترم طرح خویش را بر اساس آن ارائه نمودند از آثار ارزشمندی است که توانسته است زمینه دست رسی پژوهشگران قرآنی را به مفاهیم دقیق وجوه و نظایر قرآن فراهم نماید و جای چنین اثری در کتابخانه های تخصصی قرآن پژوهی خالی بود ودر جایگاه خودش کار نویی می باشد.
💠ادامه این گزارش را از پایگاه اطلاع رسانی ایسکا مطالعه کنید.
http://yon.ir/7lydW
🔼حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم خبر داد:
✳️برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
🔰حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» در بهمن ماه 98 خبر داد.
🌐به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم ضمن اعلام خبر برگزاری همایش ملی «مقاومت از نگاه قرآن» گفت:
در پاسخ به ندای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، مبنی بر تبیین نظریه مقامت و ضرورت گفتمان سازی برای آن، و با هدف تبیین مبانی اعتقادی، سیاسی، اخلاقی و اجتماعی مقاومت اسلامی، معرفی الگوهای قرآنی مقاومت، ارائه دستاوردها و بررسی چالشهای مقاومت از منظر قرآن و تشریح روشهای گفتمان سازی برای مقاومت، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» را برگزار خواهد کرد.
📝یوسفی مقدم در مورد اقدامات صورت گرفته جهت برگزاری این همایش گفت: تا کنون دو پیش همایش با عناوین «روشهای مقاومت در برابر راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا» و «قرآن و مبانی سیاسی مقاومت اسلامی» برگزار شده و تا زمان برگزاری همایش لااقل ده پیش همایش دیگر برگزار خواهد شد.
💠رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در خصوص محورهای اصلی همایش افزود: محورهای اصلی این همایش در پنج موضوع: مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از منظر قرآن؛ الگوهای مقاومت در قرآن کریم؛ دستاوردهای مقاومت از منظر قرآن کریم؛ چالشهای مقاومت از منظر قرآن کریم؛ گفتمانسازی مقاومت، از منظر قرآن کریم خواهد بود.
♈️وی همچنین در خصوص میزان استقبال مراکز و موسسات علمی و پژوهشی در خصوص مشارکت در برگزاری این همایش گفت: تاکنون بیش از 20 مرکز و موسسه آموزشی و پژوهشی جهت همکاری در خصوص برگزاری این همایش اعلام آمادگی کرده اند و این تعداد رو به افزایش است.
⬅️وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر با مشارکت مرکز همکاریهای علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال ثبت همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) می باشیم، که پس از انجام این فرایند، نسبت اطلاعرسانی فراخوان ارسال مقالات به همایش اقدام خواهد شد.
https://eitaa.com/isca24/4785
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#همایش_ملی_مقاومت_اسلامی
▶️در شبکه چهار صورت گرفت:
❇️گونههای غربشناسی از زبان حجتالاسلام حبیبالله بابایی
برنامه تلویزیونی «درسگفتار» شبکه چهار در هفته جاری به بررسی گونههای غربشناسی با حضور حجتالاسلام حبیبالله بابایی، عضو هیئتعلمی و مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت.
✅به گزارش ایکنا؛ برنامه تلویزیونی «درسگفتار» شبکه چهار در هفته جاری به بررسی گونههای غربشناسی با حضور حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی عضو هیئتعلمی و مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت. از آثار ایشان میتوان به دو کتاب «کاوشهای نظری در الهیات و تمدن» و «تمدن و تجدد در اندیشه معاصر غرب»، اشاره کرد. همچنین از ایشان مقالات متعددی به چاپ رسیده است که در این میان میتوان از دو مقاله عیار و اساس در اسلامی بودن تمدن، و تمدن در طبقهبندی علوم اسلامی نام برد.
✳️ایشان در این «درسگفتار»، طی پنج جلسه به موضوع گونههای غربشناسی می پردازد. در اولین جلسه مقدمات بحث غربشناسی،. در جلسه دوم مروری بر غربشناسی تاریخی ، در جلسه سوم به غربشناسی موضوعی، چهارمین جلسه به غربشناسی انتقادی و جلسه پایانی به غربشناسی تطبیقی اختصاص خواهد یافت. در گزارش پیشرو خلاصهای از دو جلسه اول این «درسگفتار» ارائه شده است.
💠برای مطالعه گزارش به پایگاه اطلاع رسانی ایسکا مراجعه کنید.
http://yon.ir/TqqNz
#درسگفتارها
#حبیب_الله_بابایی
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_ونمدنی
#مصاحبه_علمی
#مصاحبه_تلویزیونی
کرسی ترویجی مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه
http://www.aparat.com/v/5QJDG
درسگفتار غرب شناسی دکتر حبیب الله بابایی -جلسه اول
http://www.aparat.com/v/xisYy