دید و بازدید معاونین و برخی از مدیران با حاجیان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
🔰یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدیان رییس پژوهشکده الهیات و خانواده به مناسبت روز خانواده♈️
https://eitaa.com/isca24/5100
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب اسلامی
⬅️فقه و رانت و رابطه آن با عدالت
⬅️ارائه دهندگان: حجة الاسلام و المسلمین دکتر مجید رضایی و حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا یوسفی
⏹دبیر علمی: حجة الاسلام و المسلمین علیرضا فجری
💠زمان: پنج نشبه 1398/6/7 ساعت 13-10:30
▶️مکان: قم چهار راه شهداء- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی(ع)
https://eitaa.com/isca24/5067
🔰مصاحبه با حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر؛
✳️ چگونگی تعیین میزان متخلّق بودن افراد و سطح ویژگی های اخلاقی آن ها
⬅️مقدمه: یکی از پروژه های گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، پروژه «وضعیت سنجی، بازبینی و طراحی مقیاسهای حوزه روانشناسی اخلاق» است؛ این پژوهش به بررسی مقیاس هایی می پردازد که میزان متخلّق بودن افراد را تعیین کرده و سطح ویژگی های اخلاقی آن ها را می سنجد. مجری این طرح پژوهشی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید رفیعی هنر می باشد و مصاحبه زیر، حاصل گفت و گوی کوتاه با ایشان است:
💠*** لطفاً درباره پروژۀ یادشده توضیح مختصری بیان کنید.
امروزه شاخهای از علم به نام «روانسنجی»، عهدهدار کمّی سازی حالات کیفی- روانی انسان هاست و با استفاده از این علم در شاخه ها و جنبش های مختلف روان شناسی همچون: روانشناسی اخلاق، روان شناسی مثبت گرا، روان شناسی شخصیت و روان شناسی مرضی به ساخت سنجههایی اقدام شده که به طور مستقیم و غیرمستقیم، مفاهیم و سازه های اخلاقی را مورد سنجش قرار میدهد.
عنوان پژوهشی که بنده در حال انجام آن هستم، «وضعیت سنجی، بازبینی و طراحی مقیاس های حوزۀ روان شناسی اخلاق» است که خروجی آن در قالب یک کتاب خواهد بود.
💠*** مسئلۀ اصلی در این پژوهش چیست؟
علی رغم وجود سنجه های مختلف حوزۀ اخلاق در شاخه های مختلف روان شناسی، تاکنون مرور منسجمی از مقیاس های داخلی و خارجی در حوزۀ اخلاق انجام نشده و ویژگیهای روان سنجی آن ها مورد بررسی قرار نگرفته و به تبع آن، نیازسنجی طراحی مقیاس های جدید اخلاقی نیز انجام نگرفته است. از این رو، پروژۀ پژوهشی «وضعیت سنجی، بازبینی و طراحی مقیاسهای حوزه روانشناسی اخلاق» در دستور کار پژوهشکده اخلاق و معنویت قرار گرفت.
💠*** در این پژوهش به طور خاص چه چیزی مد نظر است؟
در واقع مقصود از این پژوهش، گردآوری گزارش سنجه های اخلاق در یک مجموعۀ مدون، همچنین بررسی سطح علمی و روش شناسانه سنجه های طراحی شده و تسهیل اطلاع یا دسترسی پژوهشگران به سنجه های اخلاقی است تا از این طریق بتوان میزان متخلّق بودن افراد و سطح ویژگی های اخلاقی آن ها را تعیین نمود.
💠*** پارامترها و حوزه های مطرح برای ابزار سنجش و کیفیت ابزار سنجش کدام است؟
اگر بخواهیم پارامترهایی را برای کیفیت ابزار سنجش در نظر بگیریم، عبارتند از: اعتبار، روایی و پاسخ گویی؛ و حوزه های ساخت ابزار سنجش مفاهیم و سازه های اخلاقی نیز شامل موارد زیر است:
- روان شناسی اخلاق؛ سنجش قضاوت اخلاقی؛
- روان شناسی مثبت گرا و سنجش فضایل و توانمندی های انسان؛
- روان شناسی شخصیت و روان شناسی مرضی؛
- اندیشه اسلامی و ساخت مقیاس هایی برای سنجش مفاهیم و سازه های اخلاقی در ایران.
💠*** با توجه به تخصصی بودن موضوع یادشده، جامعه هدف این پژوهش چه گروهی از مخاطبان هستند و گسترۀ آن در چه حدی است؟
همانطور که اشاره کردید، این موضوع کاملاً تخصصی است؛ از این رو جامعۀ هدف آن، عمدتاً دانشوران علوم اسلامی، اعم از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی هستند.
💠*** لطفاً درباره روند کار این پروژه توضیح دهید.
این پروژه قرار است در دو فاز بررسی شود که عبارتند از : پژوهشهای ایرانی و پژوهشهای غیرایرانی.
در فاز اول پژوهش، بعد از بررسی مقالات، پایان نامه ها، و طرح های پژوهشی مؤسسات و مراکز علمی کشور، حدود 120 سنجه اولیه شناسایی شد که بعد از بررسی، 60 مورد آنها به دلیل عدم ارتباط به حوزه اخلاق و سازههای اخلاقی از روند بررسی خارج گردید و هم اکنون بررسی مروری 60 مقیاس اخلاقی که در ایران ساخته شده، آغاز شده است.
البته گفتنی است که روش بررسی مروری این سنجه های اخلاقی با استفاده از یکی از روش های معتبر بین المللی در حال انجام است.
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#مصاحبه_علمی
#رفیعی_هنر
💠https://eitaa.com/isca24/5102
🔰جلسه شورای سیاستگذاری مکتا با حضور اعضای محترم و رئیس اداره کتابخانه ها و اسناد پژوهشگاه امروز چهارشنبه ۹۸/۶/۶ ساعت ۱۱:۳۰ برگزار شد.🔰
#اداره_کتابخانه_واسناد
#سید_علی_سادات
https://eitaa.com/isca24/5104
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب اسلامی
⬅️فقه و رانت و رابطه آن با عدالت
⬅️ارائه دهندگان: حجة الاسلام و المسلمین دکتر مجید رضایی و حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا یوسفی
⏹دبیر علمی: حجة الاسلام و المسلمین علیرضا فجری
💠زمان: پنج نشبه 1398/6/7 ساعت 13-10:30
▶️مکان: قم چهار راه شهداء- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی(ع)
https://eitaa.com/isca24/5067
🔰در نشست «عقلانیت مدرن و فقه چالشها و راهکارها» تأکید شد؛
⬅️ضرورت اصلاح پیشفرضهای فقه برای عبور از چارچوبهای سنتی
⬅️ استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه احساس میشود بعضی از احکام شرعی با عدالت سازگاری ندارد و یا قابل اجرا نیستند، گفت: منشأ این امر به تعریفهای متفاوت از مفاهیم باز میگردد که در گذشته و حال وجود دارد؛ اگر بخواهیم به دنبال راهکاری باشیم که به لحاظ نظری و عملی موجه و پذیرفتنی و در عین حال قابل اجرا باشند و اجرای آنها پیامد غیر قابل قبولی به همراه نداشته باشد نیاز است تا پیش فرضهای فقه را اصلاح کنیم؛ در چارچوب سنتی فقط همان فتواهای سنتی حاصل میشود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی به نقل از وسائل، مناظره «عقلانیت مدرن و فقه چالشها و راهکارها» با حضور ابوالقاسم فنائی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و حسین واله، استادیار گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و به دبیری حجت الاسلام علی الهی خراسانی به همت گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ با حضور جمعی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در سالن جلسات پژوهشکده ثامن برگزار شد.
واله، در ابتدای این مناظره به بیان چند نمونه از فتواهای فقهی پرداخت، گفت: اشکالی که درباره این فتواها در حال حاضر وجود دارد این است که برخی از آنها قابل اجرا نیستند و یا غیر عادلانه اند؛ از آن جمله میتوان به تبعیضهای جنسیتی و مذهبی بین زن و مرد در دیه اشاره کرد که اخیرا قانونی ایجاد شد که دیه را مساوی اعلام میکند بدون این که در بنیاد نظری این موضوع تغییری داده شود.
ارث بین مسلمان و کافر و احکام اختصاصی مردان درباره قضاوت از جمله فتواهایی هستند که خلاف عدالت هستند و یا قابلیت اجرا را ندارند؛ چنانچه اگر اجرا شوند مفسده بیشتری را شامل میشوند. به عنوان نمونه حرمت مطلق ربا که اگر اجرا شود بانکها باید تعطیل شوند؛ فتواهای صادرشده درباره حکم ارتداد نیز همین گونه هستند.
مشاهده این گونه فتواها این سؤال را ایجاد میکند که چرا در فقه این موضوعات وجود دارد؟ در پاسخ سنتی به این پرسش ایمان ضعیف فرد را دلیل قلمداد میکردند در حالی که در فقه ما بین مبانی کلامی و اصولی و رابطه فقها ارتباطات مستحکمی وجود ندارد.
در واقع بیشتر مبانی کلامی و اصولی در استنباط کارآیی واقعی ندارند؛ مبادی کلامی، تفسیری و اصولی به مدرنیته ربط ندارد و اجتهاد معاصر به این موضوع توجهی ندارد که تغییراتی به دست مدرنیته در زندگی و مناسبات انسانی امروز پدید آمده است که بر روی فقه اثر میگذارد، اما در اجتهاد نسبت به آن غفلت شده است و در روند اصلی و عام اینگونه است البته برخی فقها به این امر توجه دارند که بر روی این فتواها دست برده اند و اصلاحاتی را انجام داده اند.
پدیدهای در عالم به اسم مدرنیته وجود دارد که متمایز از مفهوم مدرنیسم است؛ مدرنیته تغییراتی به وجود آورده است که در گام نخست تقسیم کار اجتماعی جدیدی را معرفی میکند که تقسیم کار اجتماعی پیشامدرن را از بین برده است. پیدایش تقسیم کار ناشی از این امر است که عاملی وارد روابط انسانی به اسم انرژی ماشین شده است؛ پدید آمدن این امر نتایجی را به دنبال داشته است که شامل جایگزین شدن نیروی کار جدید به جای نیروی انسانی است و در این وضعیت فرصت و زمان انسانها و در عین حال توانائیهای آنان افزایش و توقعات بیشتر شده است و به همین دلیل بلوک بندی هائی که در گذشته بوده، کم اهمیت شده است.
به عنوان نمونه خانواده در آن دوران بسیار با اهمیت بود، ولی در حال حاضر کم اهمیت شده است و مشارکتهای اجتماعی برای بقاء در گذشته نابوده شده و نیروی انسانی جدیدی آزاد شده است و این عوامل سبب شده است که ۵/۳ میلیارد جمعیت کار وارد شوند و نیروی بسیاری وارد بازار شده اند.
با این روند تولید و صنعت فوق العاده شتاب گرفته است و به همین دلیل سرمایه و مدیریت و تخصصهای متمایز بسیار حائز اهمیت شده اند؛ حتی این پیش بینی وجود دارد که تولید مثل با توجه به این تغییرات به صورت ماشینی انجام شود که اگر این اتفاق صورت بگیرد بنیادیترین مناسبات اجتماعی و انسانی تغییر خواهند کرد.
🌐💠ادامه این گزارش از لینک زیر مطالعه کنید
http://yon.ir/Yyav0
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#نشست_علمی
https://eitaa.com/isca24/5112