❇️رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:
🔵نظریهپردازی جامع در چارچوب سنت و فارغ از فضای موجود؛ ویژگی «درسنامه غنا»ی رهبری
🔰گروه حوزههای علمیه ــ حجتالاسلام والمسلمین یوسفیمقدم با اشاره به دیدگاههای مختلف فقها در مورد موسیقی و غنا، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در چارچوب نظریه اسلامی و با بهرهگیری از گستره وسیعی از آیات و روایات، فارغ از فضای موجود به بیان دیدگاههای خود در زمینه غنا و موسیقی پرداخته است.
کتاب غنا و موسیقی، برگرفته از درسهای خارج مقام معظم رهبری، اول مردادماه به صورت رسمی منتشر شد. مجموعه مباحث این کتاب از جلسه ۲۵۰ تا ۳۲۵ از مجموعه دروس مکاسب محرمه معظمله است که به بحث غنا و موسیقی از منظر مکاسب محرمه ورود کردهاند.
از ویژگیهای مهم کتاب این است که بررسی جامع روایات و ملاحظه تمام نظرات علما و فقها از صدر اسلام تا دوره معاصر است که در برخی موارد آنها را ذکر و در برخی موارد نقد شده است. معظمله پس از تتبع نظرات دیدگاه خودشان را بیان فرمودند که موسیقی در صورتی حرام است که لهوی و مضل باشد و اضلال هم شامل دو بُعد گمراهی عقیدتی و فعلی میشود.
✅با توجه به اهمیت و پیچیدگی این بحث با حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفیمقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، که اثری با نام «پژوهشی در غنا از نگاه قرآن و روایات تفسیری» در این زمینه داشتهاند همکلام شدیم تا با ماهیت بحث موسیقی و ویژگی تتبع فقهی رهبری بیشتر آشنا شویم.
وی در ابتدای گفتوگو با ایکنا؛ به چرایی اهمیت موسیقی در بین علمای دین پرداخت و گفت: یکی از دغدغههای مسلمانان در طول تاریخ حفاظت از دین و ارزشهای دینی بوده و هست و مسلمانان اهتمام زیادی به آن داشتند داشتهاند. عالمان دینی برای حفظ باورهای دینی مردم و تشریعات الهی همه همت خود را به کار میگیرند تا مردم دچار انحراف فکری و اخلاقی نشوند و جامعه را از چنین انحرافاتی مصونیت ببخشند.
🔵یوسفیمقدم با بیان اینکه موسیقی از موضوعات مهم مرتبط با حفظ دین و ارزشهای اسلامی است، ادامه داد: موسیقی دارای مرزهای ظریف و دقیقی است که در صورت رعایت نشدن میتواند فرد و جامعه را وارد مرز غنا کند که آفات اخلاقی، فکری و اجتماعی در پی دارد.
پیچیدگی نظریهپردازی در موسیقی
وی با تأکید بر اینکه مرز موسیقی حلال و غنا و حرام باریکتر از مو است، تصریح کرد: این مسئله سبب شده تا بحث موسیقی و غنا هم در نظریهپردازی و هم در عمل دچار پیچیدگی زیادی باشد، البته فقیه و مجتهد فتوای خود را در این زمینه صادر میکند و مسئولیت مکلف هم در تشخیص مصداق موسیقی حرام و حلال سنگین است و باید بتواند این مرز را تشخیص دهد و همین مسئله هم بر پیچیدگی موضوع میافزاید.
💠ادامه این گفتگو از لینک زیر مطالعه کنید
🌐http://yon.ir/QPROm
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#یوسفی_مقدم
#آثار_علمی
🔰https://eitaa.com/isca24/5135
✅در نشست علمی «فقه و رانت و رابطه آن با عدالت» تبیین شد؛
✳️هر رانتی لزوما فساد نیست / مصادیق فقهی رانت
☸️وسائل ـ عضو هیئت علمی دانشگاه مفید به لزوم تفکیک رانت و فساد اشاره کرد و اظهار داشت: باید بین رانت و برخی از مفاهیم تفکیک قائل شویم. مثل تفکیک بین رانت و فساد؛ وقتی در حیطه اقتصاد از فساد تعبیر میکنیم، یعنی سوء استفاده از قدرت برای منافع شخصی. ما هرگونه رانتی را فساد نمیدانیم، زیرا مطلق رانت، سوء استفاده از قدرت در راستای منافع شخصی نیست.
به گزارش خبرنگار وسائل، در راستای سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب، نشست علمی با موضوع «فقه و رانت و رابطه آن با عدالت» پنجشنبه ۷ شهریور ماه در تالار المهدی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
🌐در این نشست، حجت الاسلام علیرضا فجری به عنوان دبیر، حجت الاسلام دکتر مجید رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و حجت الاسلام دکتر علیرضا یوسفی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید به عنوان ارائه دهنده حضور داشتند. آنچه در ذیل ارائه شده است، مشروحی از مطالب ارائه شده در این جلسه است:
در ابتدای این نشست، حجت الاسلام فجری پیرامون ضرورت نشست اظهار داشت: بحث رانت یکی از مسائل مهمی است که در جامعه و افواه عمومی بسیار مطرح می شود اما تعریف دقیق آن و مصادیق آن به درستی تبیین نشده است. فقها به ندرت به مسائل جزئی این بحث ورود کرده اند.
❇️ رانت چیست؟
در تعریفی اجمالی رانت می توان گفت: «رانت عبارت است از دسترسی غیر قانونی به منابع مالی و کسب ثروت بدون اینکه هیچ گونه تولیدی صورت گیرد». برای رانت انواع و اقسامی گفته اند؛ رانت اطلاعاتی، رانت اقتصادی، رانت اجتماعی و رانت سیاسی. و هر یک از این انواع خود دارای اقسامی است.
در سیره ائمه(ع) و اسلام مهمترین مصداقی را که می توانیم به عنوان مصداق مبارزه با رانت خواری بیان کنیم، داستان عقیل بن ابی طالب است. برخورد و مقابله حضرت امیرالمومنین(ع) در این قضیه یکی از مهمترین مصادیق مبارزه با رانت بود.
اولین هدفی که در این نشست در پی آن هستیم، تبیین رانت و انواع آن است؛ از مسائل مهم این است که آیا تمام انواع رانت از یک مبنای فقهی پیروی می کنند؛ یعنی آیا تمام اقسام رانت حرام و باطل هستند یا خیر، ممکن است برخی از موارد آن تحت قواعد عمومی قرار نگیرند؟ هدف دوم، تبیین رویکرد قانون گذار در این مورد است؛ آیا در این مورد قانونی وضع شده است یا خیر؟ اگر خیر، علت چه بوده است و در کل برای جلوگیری از رانت هایی که در نظام اسلامی با آن مواجهیم چه باید کرد؟
🔵در ادامه حجت الاسلام دکتر رضایی به سیرهر رانتی لزوما فساد نیست تاریخی رانت پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه و یا متاسفانه جامعه ما با رانت برخورد کرده است؛ اما باید توجه داشت تا زمانی که به صور مختلف این بحث رسیدگی نشود، نمی توان قانون های مناسبی نیز برای آن نوشت و از نظر اجرایی نیز نمی توان به خوبی با آن برخورد کرد. گرچه برای جامعه دینی و اسلامی ما غیر منتظره و ناخوشایند است که به رانت مبتلی شده است، اما در عین حال، می توان با بحث دقیق در مورد زوایای آن قوانین مناسبی نیز مقرر کرد.
✅ ریکاردو در قرن نوزدهم؛ اولین مطرح کننده بحث علمی رانت
مسئله رانت در اوایل قرن ۱۹ توسط آقای ریکاردو مطرح شد. وی در بحث خود به زمین های مرغوب کشاورزی اشاره می کند که محدود و معمولا در کنار شهرها قرار دارند؛ با افزایش جمعیت، احتیاج به محصولات کشاورزی بیشتر می شود و ناچارا باید زمین های غیر مرغوب را نیز برای کشاورزی مهیا کرد.
🔰ادامه این نشست علمی از لینک زیر مطالعه کنید
🌐http://yon.ir/Xy9f6
🔰فایل صوتی نشست را از لینک زیر دریافت کنید
🌐https://eitaa.com/isca_seda/179
💠گزارش تصویری نشست از زلینک زیر دریافت کنید.
🌐http://yon.ir/xZSoo
برنامه مصیر- بررسی اندیشه سیاسی امام موسی صدر- دکتر شریف لک زایی
http://www.aparat.com/v/CfH7P
✳️در برنامه «ضیافت عاشورایی» بررسی میشود؛
💠مستندات قرآنی اندیشه سیاسی شیعه با تأکید بر قیام حسینی(ع)
◀️مستندات قرآنی اندیشه سیاسی شیعه با تأکید بر قیام حسینی(ع)
🔰حجت الاسلام نجف لکزایی مهمان چهارمین شب برنامه «ضیافت عاشورایی» شبکه چهار است که به بررسی مستندات قرآنی اندیشه سیاسی شیعه با تأکید بر قیام حسینی(ع) می پردازد.
🌐مالک شجاعی جشوقانی در چهارمین برنامه از ضیافت عاشورایی میزبان حجت الاسلام نجف لک زایی استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع «مستندات قرآنی اندیشه سیاسی شیعه با تأکید بر قیام حسینی (ع)» است.
▶️برنامه پیش رو قصد دارد به مستندات قرآنی قیام امام حسین (ع) و تأثیر آن بر اندیشه و فلسفه سیاسی شیعه، مراتب حضور و اثر آفرینی عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) و تفسیر سیاسی عاشورا، مناسبات عاشورا و اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری و نقش عاشورا در استمرار انقلاب اسلامی ایران بپردازد.
❇️برنامه «ضیافت عاشورایی» با اجرا و سردبیری مالک شجاعی جشوقانی و تهیه کنندگی علیرضا فالیزی، کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که ویژه ایام محرم تولید و هر شب ساعت ۲۳ پخش و ساعت ۱۳:۳۰ روز بعد بازپخش میشود.
#برنامه_ضیافت
#نجف_لک_زایی
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی
#مصاحبه_تلویزیونی
#مصاحبه_علمی
🌐https://eitaa.com/isca24/5143
*️⃣سمینار کتاب ترجمه راه تفکر هایدگر
این جلسه در راستای لزوم برگزاری سمینار برای پروژههای فعال در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و در تاریخ 12/6/1398 با حضور مترجم محترم جناب آقای دکتر مجتبی درایتی، نمایندۀ ریاست محترم پژوهشگاه (آقای محمدرضا بهروز) و نمایندۀ معاونت محترم پژوهشی (سیدحسین میرخلیلی)، در سالن جلسات پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد.
⬅️در ابتدای جلسه آقای دکتر سوری، مدیر محترم گروه فلسفه با عرض خیر مقدم به مترجم و مهمانان جلسه، گزارش مختصری از فرایند اجرایی این کدفعالیت قطبی ارائه دادند. در ادامه مترجم محترم نخست به معرفی کتاب و نویسنده آن و نیز ارتباط تنگاتنگ او با هایدگر اشاره کرد و گفت نویسنده آقای پوگلر متخصص هگلشناس و از شاگردان نزدیک مارتین هایدگر است که برخی از درسگفتارهای او را نیز به صورت مستقیم در کتاب آورده است. کتاب ابتدا در سال 1963 منتشر شده و در آن کل تفکر هایدگر به صورت کلاسیک تبیین شده است و البته کتاب مورد تأیید خود هایدگر نیز هست. لذا هرچند ممکن است در زمینه هایدگرشناسی به لحاظ اینکه مؤلفی دیگر دارد، مرجع دست دوم تلقی شود، ولی چون هایدگر حضوری زنده در این کتاب دارد و کتاب را تأیید کرده است، میتوان آن را مرجع دست اول در هایدگرپژوهی دانست.
⬅️نویسنده چندین ویراست از کتاب را منتشر کرده است. ویراست دوم در سال 1983 چاپ شده که درواقع همان ترجمه کتاب به زبان انگلیسی است که به ویراست آمریکایی معروف است. نویسنده مقدمهای بر این ویراست نوشته است. ویراست سوم کتاب در سال 1990 و به زبان آلمانی منتشر شد که البته ذیل 80 صفحهای به آلمانی دارد. البته بهاحتمال ویراست چهارمی هم از این کتاب منتشر شده که قابل دسترسی نبوده است.
این کتاب به اکثر زبانهای دنیا مانند کرهای، چینی و ... ترجمه شده است. کتاب ده فصل دارد و نویسنده در مقدمهای که بر ویراست آمریکایی دارد، درآمدی بر کتاب نوشته و در آن منظور خود از راهتفکر را شرح داده است. به باور او هایدگر فیلسوف نظاممند نیست و دیگران را به تفکری خاص دعوت نمیکند؛ بلکه راه و طریق تفکر را به دیگران میآموزد تا متناسب با فرهنگ و اندیشه خاص خود به مقصد برسند. نویسنده در این کتاب، برخلاف کتابهای مشابه در هایدگرپژوهی، هایدگر را نه بهعنوان هایدگر متقدم و متأخر، بلکه به عنوان یک متفکر یکپارچه معرفی میکند و در آن بهترتیب تاریخی به تشریح و تبیین آثار وی میپردازد و درواقع راه تفکر هایدگر را به مخاطب خود معرفی میکند.
⬅️در ادامه مترجم محترم اشاره کردند که این کتاب در میان هایدگرشناسان، کتاب در خور اعتنایی است و امید است با دقتهایی که در ترجمه اثر صورت میگیرد، کتابی شایسته در اختیار مخاطبان فارسیزبان قرار گیرد.