هدایت شده از کتابشناخت
#معرفی_آثار
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
#محمد_کاظم_کریمی
#روحانیت
✅ روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر (مجموعه نشستهای تخصصی)
💠روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر (مجموعه نشستهای تخصصی)؛ به کوشش محمدکاظم کریمی؛ تهیهکننده: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی ؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پاییز 1392، 260ص رقعی.
🔶دوران معاصر را عصر ارتباطات نامیدهاند که نشاندهنده گسترش فوقالعاده ارتباطات و نقش ویژه رسانهها در این زمینه است.
از یک منظر، نقش و اهمیت ارتباطات را نمیتوان در دوره معاصر منحصر ساخت؛ زیرا انسان برای برقراری ارتباط با همنوعان خود، در تمام دوران زندگیاش با شیوهها و ابزارهایی به این مقصود خود دست مییافت و ازاینرو در هر دورهای ناگزیر از ارتباط و بهرهگیری از ابزارهای ارتباطی بوده است، لکن دوران حاضر شرایط و ابزارهایی فراهم ساخته و سرعت ارتباطات چنان فزونی یافته است که دیگر نمیتوان به شیوهها و ابزارهای گذشته بسنده کرد؛ یا باید آن روشها و ابزارها را به کنار نهاد و یا آنها را روزآمد و کارآمدتر ساخت و علاوه بر آنها، از شیوهها و امکانات امروزی هم بهره گرفت. دنیای کنونی ارتباطات، اقتضائاتی جدید و نیازهای امروزی دارد که باید متناسب با آنها طرحی نو درانداخت. نهاد روحانیت ماهیتی ارتباطی دارد و نمیتواند خود را محدود و محصور در ابزارها و روشهای گذشته سازد. کارآمدی این نهاد، مستلزم توجه به اقتضائات زمان و مکان و وقوف بر موضوعات و مسائل جامعه کنونی است.
🔳کتاب حاضر حاصل تلاشی است که جمعی از پژوهشگران متخصص برای هدف یادشده و جهتدهی و ارتقای امر تبلیغ و آموزههای دینی بهمنظور دستیابی به راهها و شیوهها و مدلهای ارتباطی مؤثر با مخاطب، مباحثی را در قالب چندین نشست ارائه کردهاند. شناخت مختصات تبلیغ و جامعه مخاطب، شیوههای برقرار ارتباط با مخاطب، ابزارها و روشهای تبلیغی رقیبان، تنوع فرهنگی (قومی ـ مذهبی) جامعه ایران، چالشها و راهکارهای تبلیغ دینی و سبک زندگی اسلامی و ایران، مباحث محوری کتاب را تشکیل میدهد.
چنانکه پیداست، در انتخاب مباحث مجموعه، مؤلفههای معرفتی، آگاهی محیطی، مباحث مفهومی و نیازهای اجتماعی مورد نظر بوده است. کتاب به صورت مستقیم با نیازهای روحانی و با دغدغة شناخت نیازهای جامعه ارتباط تام دارد. بر این اساس، مخاطب اصلی کتاب، روحانیان و مبلغان دینیاند.
🔷در نشست نخست، چند مدل/ شیوه برقراری ارتباط مؤثر ارائه گردیده است. پژوهشگر بر آن است که در پیامرسانی، شناخت ابزار رساندن پیام است و اینکه در آن ابزار از چه زمینهای برای مخاطب استفاده میشود.
✅از جمعبندی نشست دوم برمیآید که استقبال گستردهای بر عرفانهای نوظهور و معنویتگرا وجود دارد که باید با نگاهی نو به سینما، نگاه مقابلهای و نگاه معناگرایانه، به مقابله با آن پرداخت.
🔹نشست سوم به تنوع قومی توجه کرده است و در پی آسیبشناسی تنوع و تکثر قومی و قبیلهای کشور است.
🔶در نشست چهارم چالشها و راهکارهای تبلیغ بررسی شده که از جمله چالشها فعالبودن ناتوی فرهنگی، ناهماهنگی تولیدات، کاهش آستانه تحریک مردم، فمینیست و آسیب دیدگی کارکرد و پایگاه اجتماعی روحانیت بر اثر نزاعها سیاسی و جایگزینی تبلیغ رسانهای به جای تبلیغ سنتی است. پژوهشگر معتقد است که قوت هویت ملی و مذهبی و افزایش مذهب در سطح جهان و برخی مسائل دیگر از فرصتهای تبلیغ سنتی است. همچنین مدل برنامهریزی ارتباطی بر اثر تأثیر بر مخاطب تبیین گردیده است. در باور این پژوهشگر با شناخت اصول رفتارپذیری، بدون اجبار میتوان را رفتار را تغییر داد.
💠پژوهشگران در نشست سوم به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی پرداختهاند که با دو رویکرد جامعهشناسی و روانشناسی همراه است. در مدل ماکسوبر، قدرت انتخابگری مطرح است. از نظر جامعهشناختی، آموزهها اسلامی شامل آموزههای شناختی، ارزشی و رفتاری است و آموزه رفتاری به دلیل اعطای قدرت انتخاب به مخاطب، مورد تأکید است و در نظر روانشناختی و از منظر اسلامی، بر نظریه «آزمون سبک زندگی اسلامی» تأکید شده است که این نظر ابداع پژوهشگر است. بر اساس این نظریه، سبک زندگی آزمودنیها در مؤلفه عبادت به ملاک و معیار نزدیکتر است.
💠خرید نسخه دیجیتال به قیمت 2000 تومان
🔷خرید نسخه چاپی به قیمت 111000 تومان
httpshttps://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/373
مجموعه مقالات - جلد سوم.pdf
5.53M
مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام جلد سوم
مجموعه مقالات - جلد دوم.pdf
4.52M
مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام جلد دوم
✅معرفی همایش
نظر به پيشرفت گستردهی هوش مصنوعی، میتوان از آن در حل برخی از مسائل دشوار یا پر هزینه در فرآیند استنباط بهره گرفت و با صرفهجویی در وقت و هزینه و همچنین افزایش دقت، گام بلندی در جهت پیشرفت علوم اسلامی برداشت.
🔹گستردگی موضوعات و اطلاعات، وجود مبانی نظری متعدد، عدم امکان عملی التفات همه جانبه به تمام علوم دينی در یک لحظه، نیاز به جستوجوی عمیق و دقیق و هوشمند، کشف همبستگی ها و روابط پیچیده و ... از مواردی هستند که به روشنی بر لزوم توجه به حضور هوش مصنوعی در مسیر استنباط علوم اسلامی حکم میکنند.
🔶امروزه در فضای حوزه علمیه نيز، توجه به اين ابزار قدرتمند به لطف خداوند متعال و عنايات اهل بيت علیهم السلام، گسترش يافته و بستر مناسبی برای این خیزش علمی فراهم شده است. امید می رود که با حضور جدی متخصصان حوزوی و دانشگاهی، این خدمات هوشمند به بهترین حالت، در خدمت دانش پژوهان مطالعات اسلامی قرار گیرد.
❎در همین راستا، مدّ نظر است به حول و قوه ی الهی، اولين همايش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» بهمنظور همافزايی و تبيين بيشتر اهداف و توانايیها، در 28 فروردین ماه سال 1399 در شهر مقدس قم برگزار شود تا با گردهمایی صاحب نظران علوم حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر شناخت ظرفیتها، فرصتها و تهدیدها، زمینههای هر چه بهتر این خیزش محقق شود.
🔳محورهای همایش
بررسی فقهی و تحلیلی
نظریه پردازی و الگوسازی
تحلیل فرصت ها و تهدید ها
استدلال ورزی و مدل سازی منطقی
طراحی الگوریتم و هستان نگار
برنامه های کاربردی و تعاملی هوشمند
ساخت پیکره و طراحی ابزار های پایه ای و میانی
برای اطلاعات بیشتر به سایت همایش مراجعه گنید
💠http://aiisc.ir/fa/
✅دکتر مهدی مولائی آرائی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگاسلامی:
♈️«مسافرتهای کرونایی؛ در فرهنگ مدرن و فرهنگ ایرانی»
💠این روزها، شب و روزمان شده است کرونا. از رعایت نظافت در محیط حقیقی تا محتواهای راست و دروغ در فضای مجازی. کمتر کسی میتوانست پیشبینی و حتی تصور اینگونه زمانی را داشته باشد که مساجد تعطیل شود، صله ارحام و خریدهای نوروزی تبدیل به قرنطیه خانگی شود و جلسات اداری و رسمی حتی در سطح مجلس شورای اسلامی لغو شود. زندانیان هم به مرخصی زودهنگام و بلندمدت روند.
💠در این متن، به دنبال توصیف وضعیت کنونی نیستم که تقریبا همگان نسبت به آن آشنا هستند؛ مسئله اصلی من درباره «فرهنگ عمومی در ایام کرونایی» است و به چند مطلب به صورت خلاصه اشاره میکنم:
1⃣ ظهر روز پنجشنبه خبر تعطیلی مدرسهها و دانشگاهها تا پایان سال به صورت رسمی اعلام میشود و صبح جمعه خبری منتشر شد که مرزهای ورودی شمال کشور بسته شده است. بهراستی چرا باورمان نمیشود که نباید به مسافرت برویم؟ چرا به محض اعلام خبر تعطیلی، بار سفر میبندیم و راهی شمال میشویم؟
2⃣علل انجام این کار بسیار زیاد است اما یکی از علل اصلی آن، نداشتن مهارت گفتگو و گذراندن اوقات فراغت در محیط خانه و کنار اعضای خانواده است. وقتی تعطیلی اعلام میشود اولین سوالی که به ذهن اعضای خانواده میرسد این است: «چکار کنیم؟» از یکسو محیط فیزیکی خانهها در شهرهای به اصطلاح متمدن و پیشرفته به قدری کوچک شده که خانه تبدیل به یک خوابگاه شده است و از سوی دیگر در محیط فرهنگی اجتماعی خانواده هیچ مهارتی برای همنشینی و گفتگوی اعضای خانواده با یکدیگر وجود ندارد و زوجین تلاش میکنند به واسطهی یک متغیر دیگری به نام تغییر محیط، اوقات و زمان خود را بگذرانند حتی اگر صرفا در جاده و ماشین باشند! این در حالی است که در سنت ایرانی ما، بهترین اوقات فراغت، دورهمی اعضای خانواده و قصهگویی پدر و مادر و بزرگان خانواده بود. دنیای مدرن گرچه ادعا میکند دنیای گفتگو و پیشرفت است اما پایهایترین و اساسیترین گفتگوها را در بنیادیترین نهاد جامعه برکنده است و امروز در این دنیای به اصطلاح متجدد، مردم برای گفتگو با یکدیگر و درباره یکدیگر نیازمند آن هستند که عنصری دیگر وارد شود تا بتوانند درباره آن با یکدیگر صحبت کنند. جالبتر انکه برخی نظریات حوزه علوم اجتماعی تحت عنوان مثلثسازی در نظریه سامانههای عاطفی خانواده این رفتار را تئوریزه میکند.
3⃣ دوگانههای دنیای مدرن عینک و شابلون نگریستن ما را تغییر داده است. در مواجهه با یک مسئله داخلی و کاملا عینی و ملموس در عالم پزشکی و تجربی، باز هم دوگانه «مردمی- دولتی» بازتولید میشود. باز هم دو گانه «حکومتی- مردمی» رپرتاژ میشود. مشکل اصلی ما ان است که از عالَم و دنیای فرهنگی خود فاصله گرفتهایم و ادابازی دنیای غرب را برای خود بزک کرده و گمان میکنیم، تحلیلهای پیشرفتهای ارائه میکنیم. در فرهنگ اسلامی و دینی، اصل بر «اصالت الصحه» است. اصل بر «برائت و صداقت» است. چرا به محض اعلام خبرهای رسمی مبنی بر «مسافرت نروید»، ضد آن را عمل میکنیم و به خیال خود «حال مسئولین را میگیریم»، غافل از آنکه همان فردی که به خاطر مسافرت ما به زحمت میافتد اعم از نیروی راهور، رهداری، پزشک و پرستار و... همگی جزء مردم هستند و اصالتا اصالت دادن به دوگانه «مردمی- دولتی» باطل و نادرست است. باور کنیم همه ما سوار بر یک کشتی شدهایم و هر کس اعم از مسئول و غیرمسئول اگر خیانتی کند به همه آسیب میرسد و البته خیانت مسئول سنگینتر و تقاص آن سختتر خواهد بود.
4⃣این متن در پی آن نیست که تاثیر و نقش برخی رفتارهای نادرست حال و گذشته مسئولان در ایجاد عدم اعتماد برخی مردم به تصمیمات و سخنان مدیران بپردازد. اما الان زمانهی کنار هم ایستادن و اعتمادکردن به یکدیگر است بدان امید که با «تعاون و یاری یکدیگر» (تعاونوا علی البر و التقوی) از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم و آنرا شکست دهیم.
@isca24
مسافرت های کرونایی.pdf
663.2K
✅دکتر مهدی مولائی آرائی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگاسلامی:
♈️«مسافرتهای کرونایی؛ در فرهنگ مدرن و فرهنگ ایرانی»