#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#همایش_حکمتی_سیاسی_متعالیه
#بهرام_دلیر
✅به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار گردید:کرسی ترویجی عدالت در حکمت متعالیه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/ArnCp
کرسی ترویجی عدالت در حکمت متعالیه روز چهارشنبه ۲۹ بهمن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر برگزار شد.
⬅️ دکتر بهرام دلیر در ابتدای این کرسی گفت: پرسش اصلی بحث این است که عدالت در حکمت متعالیه منقطع از دیگر حوزه¬ها طرح شده است یا حوزه های دیگر را نیز در بر می گیرد؟ در این زمینه مدعا این است که عدالت در حکمت متعالیه حوزه های سه گانه-ای را در بر می گیرد.
⬅️عدالتی در نظام سیاسی می تواند کارساز باشد که به صورت وجودی دیده شود. تا وقتی ملکه عدالت در صاحبان قدرت رسوخ نکند امکان تحقق عدالت نیست.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/0OhQD
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»
✅ همراه با رونمایی از 15 اثر
👈 لینک شرکت در همایش
🌐 dte.bz/soul
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#همایش_جاودانگی_نفس
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
✅همایش بینالمللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»
⏰زمان :
❇️ سهشنبه 1399/12/12، ساعت 11-08
❇️چهارشنبه 1399/12/13، ساعت 14-13
❇️پنجشنبه1399/12/14، ساعت 13 الی 14:30
💠مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠لینک ورود به همایش:
🌐http://dte.bz/soul
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
⬅️تراث حج و حرمین مغرب اسلامی
👤ارائه دهنده:دکتر احمد خامه یار
👤ناقد:دکتر محمد سعید نجاتی
⏰زمان: یکشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۱۰ الی ۱۲
⬅️مکان: قم-۷۵ متری عماریاسر-خیابان شهید قدوسی-پژوهشکده حج وزیارت
❎لینک ورود به جلسه
🌐dte.bz/historyconf
▫️عنوان کتاب: درسنامه علم النفس فلسفی
▫️نویسنده: علیرضا اسعدی
▫️ناشر: موسسه بوستان کتاب
▫️سال نشر: ۱۳۹۸
▫️تعداد صفحات: ۱۶۰
🆔️ @asaadi99
⏹ معرفی و بیان ساختار کتاب درسنامه علم النفس فلسفی (بخشی از مقدمه کتاب)
🔘 مقدمه
🔸️ انسان شناسی به انواع و اقسام مطالعات و پژوهش ها در باره انسان اشاره می کند و به لحاظ روش به انسان شناسی فلسفی، انسان شناسی تجربی، انسان شناسی عرفانی و انسان شناسی دینی تقسیم می شود. از این میان، انسان شناسی فلسفی به دلیل بهره گیری از روش عقلی و مبتنی نبودن بر پیش فرض های خاص و در نتیجه فراگیرتر بودن دامنه مخاطبان و امکان پاسخگوئی به شبهات، بر سایر انواع انسان شناسی رجحان دارد.
🔸️در انسان شناسی فلسفی محور اصلی و تاثیرگذار، شناخت نفس است که از آن به علم النفس فلسفی یاد می شود و موضوع این نوشتار است. به نظر می رسد پیش از ورود به مسایل اصلی در مقدمه لازم است به چند نکته اشاره شود:
۱. جایگاه مبحث نفس در فلسفه
فلسفه پیش از ملاصدرا به سه بخش کلی طبیعیات، الهیات و ریاضیات تقسیم می شد. فلاسفه در طبیعیات، که موضوع آن جسم است سه موضوع را مورد بررسی قرار می دادند: سمع الکیان یا فن سماع طبیعی، اجسام فلکی و اجسام عالم عنصری. در بحث از اجسام عنصری به ترتیب از عناصر مفرده(اولیه)، مرکبات، موجودات زنده یعنی نبات و حیوان و انسان بحث می کردند که محور مشترک همه اینها جسم بود. نکته قابل توجه این است که نفس و به ویژه نفس انسانی با آنکه جوهری مجرد است در شمار مسائل طبیعی مورد بررسی قرار می گرفت. از این رو این پرسش مطرح می شد که نفس به چه ملاکی در طبیعیات جای گرفته است. فلاسفه در پاسخ بر حیث تعلقی نفس به بدن تاکید کرده اند. بنابراین هر چند نفس مجرد است ولی چون به بدن تعلق دارد از این حیثیت، متناسب با مباحث طبیعیات بوده و بحث از آن در مسائل طبیعی جای گرفته است.
🔸️اما ملاصدرا در تقسیم فلسفه، با اقتباس از سفرهای چهارگانه عرفانی، مباحث فلسفه را در چهار بخش امور عامه، طبیعیات، الهیات بالمعنی الاخص و علم النفس عرضه کرد. به این ترتیب سفر چهارم، یعنی بخش نهائی کتاب الحکمه المتعالیه به مباحث نفس اختصاص یافت. در این سفر از مبدأ پیدایش نفس تا منتهای سیر آن و کمالاتی که حصول آنها برای نفس ممکن است و نیز از عالم معاد بحث می شود. در حالی که پیش از او این مباحث به طور پراکنده مطرح می شد. نفس در طبیعیات، معاد در الهیات، و کمالات نفس در علم اخلاق و تا حدودی در الهیات مورد بررسی قرار می گرفت. ملاصدرا با تأسیس بخش مستقلی، همه این مباحث را یکجا گرد آورد.
🔸️البته ملاصدرا بر این نکته تاکید دارد که نفس انسانى را از دو منظر مى توان و بايد نگريست، منظر اول متعلق به علم طبيعى و منظر دوم متعلق به علم الهى است. او پژوهش در مورد نفس را از آن حيث كه نوعى اضافه استكمالى نسبت به بدن دارد در حيطه علم طبيعى دانسته، و آن را در صدرِ اقسامِ ديگر علم طبيعى قرار می دهد و از آن حيث كه موجودى روحانى است و به سوى مبدئش در سير و حركت است، در علم الهى مى گنجاند.
۲. تفاوت علم النفس با معرفت النفس یا خودشناسی:
چنانکه می دانید در روایات و نیز برخی آیات سخن از معرفت نفس است. مراد از این تعبیر در روایات چیست. آیا این معرفت نفس با انسان شناسی یا علم النفس فلسفی مترادف است یا خیر. برخی معرفت نفس را به خودشناسی معنا کرده اند از این رو بین خودشناسی(معرفه النفس) و علم النفس یا انسان شناسی تمایز گذاشته اند. اما باید توجه داشت که معرفت نفس در معنای عام خود انسان شناسی را هم در بر می گیرد ولی اگر معنای خاص آن مراد باشد که همراه با سیر و سلوک درونی و باطنی است در این صورت با انسان شناسی تفاوت خواهد داشت: اولا علم النفس علم حصولی ولی معرفه النفس علم حضوری است. ثانیا علم النفس کلی است و به انواع نفس تعلق می گیرد یعنی نفس نباتی، حیوانی، فلکی و انسانی را شامل می شود در حالی که معرفه النفس فقط به خود نفس انسانی تعلق می گیرد و نمیتوان به علم حضوری نفس دیگری را شناخت.
🔸️فارغ از این بحث که میان این دو تفاوت وجود دارد شاید نتوان پذیرفت که روایات مطرح شده در باب نفس، جملگی به معرفت حضوری نفس نظر دارد. زیرا در برخی از روایات معرفت نفس به گونه ای تفسیر و تبیین شده است که با معرفت حصولی هماهنگ است. برای نمونه در این حدیث شریف که می فرماید: عرفان المرء نفسه ان یعرفها باربع طبائع و اربعه دعائم و اربعه ارکان، فطبائعه الدم و المره و الریح و البلغم و دعائمه العقل و من العقل الفهم و الحفظ و ارکانه النور و النار و و الروح و الماء . . . خودشناسى اين است كه انسان خود را به چهار طبيعت، چهار ستون، و چهار ركن بشناسد، طبيعت ها عبارتند از: خون، صفرا (يا سودا) باد، و بلغم. ستونها: عقل است، و فهم و حفظ كه از عقل منشأ گيرند، و اركان: نور، آتش (حرارت) روح و آب است. مراد از معرفت نفس، شناخت حصولی خود است. بنابراین با توجه به این روایات نمیتوان ادعا کرد که معرفت نفس در روایات همیشه به معنای معرفت حضوری و شهودی است.
▫️ادامه👇👇👇
۳. تفاوت علم النفس با روانشناسی:
🔸️روانشناسی در اصطلاح به علمی گفته می شد که به بررسی علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی می پردازد. مراد از رفتار فعالیت هایی است که به وسیله موجود دیگر یا با دستگاه های آزمایشگاهی قابل مشاهده است و همه حرکات و اعمال نظیر مطالعه کردن، صحبت کردن، درس دادن خوابیدن و . . . رفتار به شمار می آید. و مراد از فرایندهای ذهنی فعالیت هائی است که قابل مشاهده مستقیم نیست ولی از روی آثارش در انسان استنباط می شود نظیر احساس، ادراک، تفکر، شخصیت، هیجان و عاطفه.
🔸️بنابراین وقتی تعبیر روانشناسی به کار می رود مراد از روان، معنای روح یا نفس در اصطلاح فلسفی نیست. و روانشناسی لزوما به معنای پذیرش نفس یا روح مجرد نمی باشد و چه بسا مکاتب روانشناسی که به کلی منکر وجود روح هستند.
#علم_النفس #نفس_شناسی #فلسفه_اسلامی #ملاصدرا
#مصاحبه_خبری
#نجف_لک_زایی
#همایش_جاودانگی_نفس
❎حجت الاسلام و المسلمین لکزایی در نشست خبری تشریح کرد
🔷انجمن مطالعات نفس راهاندازی میشود/برنامههای همایش جاودانگی نفس
✅معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست خبری همایش بینالمللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت از راه اندازی انجمن بین المللی مطالعات نفس خبر داد.
⬅️حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست خبری همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت که صبح امروز ۱۰ اسفندماه در سالن همایش های غدیر برگزار شد، اظهار کرد: در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تلاش می شود با توجه به نیازسنجی و مساله شناسی، بسته فعالیتی تعریف گردد تا در اولویت پژوهش های پژوهشگاه قرار بگیرد چون پژوهش های فردی در خارج از پژوهشگاه توسط افراد انجام می گیرد.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/cl4sc
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
جدول برنامۀ همایش بینالمللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» سهشنبه 1399/12/12، ساعت 8-11 مکان: قم
✅جدول برنامۀ همایش بینالمللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»
⬅️سهشنبه دوازدهم اسفند ماه ساعت ۱۱-۸
💠مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠آیین افتتاحیه
قرائت قرآن و پخش سرود ملی ۸ تا ۸:۱۵
👤سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین دکتر نجف لکزایی (رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ۸:۱۵ تا ۸:۳۰
👤 سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین استاد احمد واعظی (رئیس دفتر تبلیغات اسلامی) ۸:۳۰ تا ۹:۳۰
👤 ارائه مقالۀ پروفسور ماسيمو کامپانینی (استاد فقید دانشگاه میلان) توسط دکتر سیدعلی حسینی ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰
👤 سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین استاد سیدیدالله یزدانپناه (دبیر علمی همایش) ۱۰:۳۰ تا ۱۱
💠چهارشنبه سیزدهم اسفند ماه ، ساعت ۱۳-۱۴
⬅️مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن علوم و اندیشه سیاسی
👤معرفی پروفسور اولریش رودُلف توسط خانم دکتر الیکا جلیلی ۱۳ تا ۱۳:۱۰
👤سخنرانی آقای پروفسور اولریش رودُلف (استاد دانشگاه زوریخ) ۱۳:۱۰ تا ۱۴
✅پنجشنبه چهاردهم اسفند ماه ، ساعت ۱۳-۱۴:۳۰
⬅️مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠آیین اختتامیه
⬅️قرائت قرآن و پخش سرود ملی ۱۳ تا ۱۳:۱۵
👤سخنرانی جناب آقای دکتر رضا اکبری (استاد دانشگاه امام صادق) ۱۳:۱۵ تا ۱۳:۴۵
👤تقدیر و تشکر از دستاندرکاران همایش توسط آقای دکتر محمد سوری (رئیس همایش) ۱۳:۴۵ تا ۱۴
⬅️رونمایی از آثار ۱۴ تا ۱۴:۳۰
🌐https://eitaa.com/isca24/9117
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅همایش بینالمللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»
⏰زمان :
❇️ سهشنبه 1399/12/12، ساعت 11-08
❇️چهارشنبه 1399/12/13، ساعت 14-13
❇️پنجشنبه1399/12/14، ساعت 13 الی 14:30
💠مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠لینک ورود به همایش:
🌐http://dte.bz/soul
#اداره_نشریات
#نشریه_اسلام_ومطالعات_اجتماعی
به همت اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:شماره ۳۱ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «اسلام و مطالعات اجتماعی» منتشر شد
سی و یکمین شماره فصلنامه علمی - پژوهشی «اسلام و مطالعات اجتماعی» به همت اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسامی منتشر شد.
دریافت فایل شماره ۳۱ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «اسلام و مطالعات اجتماعی»
✅به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سی و یکمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «اسلام و مطالعات اجتماعی» مربوط به زمستان ۱۳۹۹ منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرسhttp:jiss.isca.ac.ir نمایه گردید.
💠«تأملاتی معرفتشناختی درباره عدالت فرهنگی» به نوشته احمد واعظی و احمد اولیائی؛
«الگوی مبانی علمشناسی در علوم انسانی با معرفتبخش از قرآن کریم» به قلم هادی حاجیحسندنیادیده، محمدرضا شاهآبادی و زهرا طالب؛
«بررسی مکتب انتقال و مکتب تولید و مبادله معنا با رویکرد قرآنی» اثر حمید پارسانیا، سعید امیرکاوه و نعمتالله کرمالهی؛ از جمله مقالات این شماره است.
همچنین «گفتمان زن در شیعه و سلفیه و دلایل تحول آن در گفتمان شیعه» نوشته حسین ناوشکی، محمد ابوالفتحی و طهماسب علیپوریانی؛
«آسیبشناسی اخلاق اجتماعی جامعه اسلامی و راههای برونرفت از آن، براساس سوره بقره» به قلم، بتول ملاشفیعی و سیدکاظم سیدباقری؛
«بررسی تأثیر ارزشهای اخلاقی بر تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا: مورد مطالعه کرمانشاه» اثر علی مرادی و نجات محمدیفر؛
«تبیین جامعهشناختی رابطه الگوهای دینداری و متغیرهای جمعیتی با رواداری اجتماعی»، نوشته، مجیدرضا کریمی، علیرضا خدامی و محمد امیری، از دیگر مطالبی میباشد که در این شماره منتشر شده است.
فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)؛ بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (Civilica)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی؛ سامانه نشریه: jiss.isca.ac.ir؛ کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir)؛ پایگاه Google Scholar و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه میشود.
#کرسی_ترویجی
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
⬅️نقش علویان مهاجر از حرمین شریفین در تحولات مغرب اسلامی
👤ارائه دهنده: جناب آقای دکتر محمد علی چلونگر
👤ناقد: جناب آقای دکتر رضا ابطحی
👤دبیر علمی: جناب آقای دکتر محمد باقر خزائیلی
⏰زمان: دوشنبه 1399/12/11 ساعت 19-17
⬅️مکان- اصفهان- دانشگاه اصفهان
💠مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🎧لینک ورود به جلسه
🌐http://dte.bz/historyconf
پژوهشکده اخلاق و معنویت ذیل پروژه مشق اخلاق برگزار می کند:کارگاه مسئله شناسی معنویت پژوهی
✅پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، به مدت سه روز کارگاه مسئله شناسی معنویت پژوهی را در اسفند ماه برگزار می کند.
⬅️پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت با همکاری میز توانمندسازی علوم اسلامی، ذیل پروژۀ مشق اخلاق، به مدت سه روز کارگاه «مسئلهشناسی معنویتپژوهی» را با هدف ارائۀ ایدههای پیشنهادی برای نگارش مقالات علمی پژوهشی و پایاننامه در حوزۀ معنویت برگزار میکند.
⬅️در این کارگاه سه روزه که در روزهای ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸اسفند و بهصورت مجازی برگزار میشود، سه تن از اساتید حوزه و دانشگاه به ارائۀ ایدههای پیشنهادی برای نگارش مقالات علمی پژوهشی و پایاننامه در حوزۀ معنویت خواهند پرداخت.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/6XMno