✅معرفی همایش
نظر به پيشرفت گستردهی هوش مصنوعی، میتوان از آن در حل برخی از مسائل دشوار یا پر هزینه در فرآیند استنباط بهره گرفت و با صرفهجویی در وقت و هزینه و همچنین افزایش دقت، گام بلندی در جهت پیشرفت علوم اسلامی برداشت.
🔹گستردگی موضوعات و اطلاعات، وجود مبانی نظری متعدد، عدم امکان عملی التفات همه جانبه به تمام علوم دينی در یک لحظه، نیاز به جستوجوی عمیق و دقیق و هوشمند، کشف همبستگی ها و روابط پیچیده و ... از مواردی هستند که به روشنی بر لزوم توجه به حضور هوش مصنوعی در مسیر استنباط علوم اسلامی حکم میکنند.
🔶امروزه در فضای حوزه علمیه نيز، توجه به اين ابزار قدرتمند به لطف خداوند متعال و عنايات اهل بيت علیهم السلام، گسترش يافته و بستر مناسبی برای این خیزش علمی فراهم شده است. امید می رود که با حضور جدی متخصصان حوزوی و دانشگاهی، این خدمات هوشمند به بهترین حالت، در خدمت دانش پژوهان مطالعات اسلامی قرار گیرد.
❎در همین راستا، مدّ نظر است به حول و قوه ی الهی، اولين همايش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» بهمنظور همافزايی و تبيين بيشتر اهداف و توانايیها، در 28 فروردین ماه سال 1399 در شهر مقدس قم برگزار شود تا با گردهمایی صاحب نظران علوم حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر شناخت ظرفیتها، فرصتها و تهدیدها، زمینههای هر چه بهتر این خیزش محقق شود.
🔳محورهای همایش
بررسی فقهی و تحلیلی
نظریه پردازی و الگوسازی
تحلیل فرصت ها و تهدید ها
استدلال ورزی و مدل سازی منطقی
طراحی الگوریتم و هستان نگار
برنامه های کاربردی و تعاملی هوشمند
ساخت پیکره و طراحی ابزار های پایه ای و میانی
برای اطلاعات بیشتر به سایت همایش مراجعه گنید
💠http://aiisc.ir/fa/
✅دکتر مهدی مولائی آرائی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگاسلامی:
♈️«مسافرتهای کرونایی؛ در فرهنگ مدرن و فرهنگ ایرانی»
💠این روزها، شب و روزمان شده است کرونا. از رعایت نظافت در محیط حقیقی تا محتواهای راست و دروغ در فضای مجازی. کمتر کسی میتوانست پیشبینی و حتی تصور اینگونه زمانی را داشته باشد که مساجد تعطیل شود، صله ارحام و خریدهای نوروزی تبدیل به قرنطیه خانگی شود و جلسات اداری و رسمی حتی در سطح مجلس شورای اسلامی لغو شود. زندانیان هم به مرخصی زودهنگام و بلندمدت روند.
💠در این متن، به دنبال توصیف وضعیت کنونی نیستم که تقریبا همگان نسبت به آن آشنا هستند؛ مسئله اصلی من درباره «فرهنگ عمومی در ایام کرونایی» است و به چند مطلب به صورت خلاصه اشاره میکنم:
1⃣ ظهر روز پنجشنبه خبر تعطیلی مدرسهها و دانشگاهها تا پایان سال به صورت رسمی اعلام میشود و صبح جمعه خبری منتشر شد که مرزهای ورودی شمال کشور بسته شده است. بهراستی چرا باورمان نمیشود که نباید به مسافرت برویم؟ چرا به محض اعلام خبر تعطیلی، بار سفر میبندیم و راهی شمال میشویم؟
2⃣علل انجام این کار بسیار زیاد است اما یکی از علل اصلی آن، نداشتن مهارت گفتگو و گذراندن اوقات فراغت در محیط خانه و کنار اعضای خانواده است. وقتی تعطیلی اعلام میشود اولین سوالی که به ذهن اعضای خانواده میرسد این است: «چکار کنیم؟» از یکسو محیط فیزیکی خانهها در شهرهای به اصطلاح متمدن و پیشرفته به قدری کوچک شده که خانه تبدیل به یک خوابگاه شده است و از سوی دیگر در محیط فرهنگی اجتماعی خانواده هیچ مهارتی برای همنشینی و گفتگوی اعضای خانواده با یکدیگر وجود ندارد و زوجین تلاش میکنند به واسطهی یک متغیر دیگری به نام تغییر محیط، اوقات و زمان خود را بگذرانند حتی اگر صرفا در جاده و ماشین باشند! این در حالی است که در سنت ایرانی ما، بهترین اوقات فراغت، دورهمی اعضای خانواده و قصهگویی پدر و مادر و بزرگان خانواده بود. دنیای مدرن گرچه ادعا میکند دنیای گفتگو و پیشرفت است اما پایهایترین و اساسیترین گفتگوها را در بنیادیترین نهاد جامعه برکنده است و امروز در این دنیای به اصطلاح متجدد، مردم برای گفتگو با یکدیگر و درباره یکدیگر نیازمند آن هستند که عنصری دیگر وارد شود تا بتوانند درباره آن با یکدیگر صحبت کنند. جالبتر انکه برخی نظریات حوزه علوم اجتماعی تحت عنوان مثلثسازی در نظریه سامانههای عاطفی خانواده این رفتار را تئوریزه میکند.
3⃣ دوگانههای دنیای مدرن عینک و شابلون نگریستن ما را تغییر داده است. در مواجهه با یک مسئله داخلی و کاملا عینی و ملموس در عالم پزشکی و تجربی، باز هم دوگانه «مردمی- دولتی» بازتولید میشود. باز هم دو گانه «حکومتی- مردمی» رپرتاژ میشود. مشکل اصلی ما ان است که از عالَم و دنیای فرهنگی خود فاصله گرفتهایم و ادابازی دنیای غرب را برای خود بزک کرده و گمان میکنیم، تحلیلهای پیشرفتهای ارائه میکنیم. در فرهنگ اسلامی و دینی، اصل بر «اصالت الصحه» است. اصل بر «برائت و صداقت» است. چرا به محض اعلام خبرهای رسمی مبنی بر «مسافرت نروید»، ضد آن را عمل میکنیم و به خیال خود «حال مسئولین را میگیریم»، غافل از آنکه همان فردی که به خاطر مسافرت ما به زحمت میافتد اعم از نیروی راهور، رهداری، پزشک و پرستار و... همگی جزء مردم هستند و اصالتا اصالت دادن به دوگانه «مردمی- دولتی» باطل و نادرست است. باور کنیم همه ما سوار بر یک کشتی شدهایم و هر کس اعم از مسئول و غیرمسئول اگر خیانتی کند به همه آسیب میرسد و البته خیانت مسئول سنگینتر و تقاص آن سختتر خواهد بود.
4⃣این متن در پی آن نیست که تاثیر و نقش برخی رفتارهای نادرست حال و گذشته مسئولان در ایجاد عدم اعتماد برخی مردم به تصمیمات و سخنان مدیران بپردازد. اما الان زمانهی کنار هم ایستادن و اعتمادکردن به یکدیگر است بدان امید که با «تعاون و یاری یکدیگر» (تعاونوا علی البر و التقوی) از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم و آنرا شکست دهیم.
@isca24
مسافرت های کرونایی.pdf
663.2K
✅دکتر مهدی مولائی آرائی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگاسلامی:
♈️«مسافرتهای کرونایی؛ در فرهنگ مدرن و فرهنگ ایرانی»
#باز_نشر
#مجله_علوم_سیاسی
✅به مناسبت ولادت اامم امیرالمومنین امام علی علیه السلام مقالات، شماره 85 - بهار 98 - مجله علوم سیاسی باز نشر می شود.
1️⃣ ظرفیتهای معنویتگرایی علوی در تحقق عدالت اجتماعی/احمد واعظی
http://psq.bou.ac.ir/article_67394_73ca326d081bf5e58240acdfe316fa60.pdf
2️⃣ پیوستگی عدالت و اعتدال در اخلاق سیاسی اسلامی با تاکید بر سیرهی علوی/
سید کاظم سیدباقری؛ محمود مختاربند
http://psq.bou.ac.ir/article_67400_d66b4a1c5593992e6f3c340204dc1c29.pdf
3️⃣ عدالت فرهنگی؛ عنصر مقوم حکومت علوی/عماد افروغ؛ احمد اولیایی
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67401_673257a3216465777e707001b4ebca3d.pdf
4️⃣ رفتارشناسی حاکم در نامهی امام علی(ع) به مالک اشتر (تحلیل متنی گزارههای رفتاری با روش تحلیل محتوا)
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67420_a81c5f146a02b2d6c666651f6ea611b1.pdf
5️⃣ جوانگرایی در حکومت امام علی(ع)/حمیدرضا مطهری؛ محمد جواد پردل
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67421_e40b28afb70f72d3790b7fae912a40d1.pdf
6️⃣ سبکشناسی مواجههی امام علی(ع) با گسستهای فعال اجتماعی/امیر محسن عرفان
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67422_c026ba0a4a29887611ae0e8d0bb57635.pdf
7️⃣ علل مهار گریختگی قدرت سیاسی و سازوکارهای کنترل آن از دیدگاه امام علی(ع)/سید حسین فلاح زاده
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67423_b387c6b0e3de88f0b0a5456290dddcd6.pdf
8️⃣ مفهومشناسی عدالت و الزامات اجراییشدن آن براساس سیرهی علوی/سید علی اصغر میرخلیلی
💠http://psq.bou.ac.ir/article_67424_b6c760d6b14f3be62525197723e94804.pdf
🔷کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐https://eitaa.com/isca24/7014
به گزارش تبلیغ نیوز ( پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی )، با توجه به بررسی های پایگاه سیویلیکا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه سوم انتشار مجلات علمی در بین پژوهشگاه های دولتی ایران را از آن خود کرد.
بررسی روند رشد دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از جمله مهمترین دغدغه های سیاستگزاران علمی و پژوهشی است. تعریف سنجه های مناسب و تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده های شفاف از جمله الزامات انکارناپذیر در بررسی تغییرات و البته رتبه بندی مراکز دانشگاهی و علمی است.
مجموعه سیویلیکا پس از راه اندازی بخش ویژه علم سنجی و شروع به کار مرجع دانشگاه های ایران (Uniref.ir)، به عنوان اولین پایگاه مستقل و خصوصی، اقدام به رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی نموده است. زیرساخت فنی و حجم عظیم دیتای موجود در پایگاه سیویلیکا این امکان را فراهم آورده است که ضمن تحلیل محتوایی مقالات و استخراج روندهای پژوهشی در طی سال های گذشته، امکان تحلیل کمی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز علمی بر اساس سنجه های مختلف نیز فراهم گردد. به ویژه آنکه پس از راه اندازی سایت ecosystem.ir شاخص جدید کارآفرینی دانشگاه ها نیز برای اولین بار توسط این مرجع محاسبه و اعلام شده است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه سوم انتشار مجلات علمی در بین پژوهشگاه های دولتی ایران را از آن خود کرده است.
کرونا و معیار مرگ در تمدن ها دکتر حبیب الله بابایی.pdf
627.8K
✅یادداشتی از دکتر حبیب الله بابایی
♈️رییس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠کرونا و معیار مرگ در تمدن ها
هدایت شده از کتابخوان همراه پژوهان
به مناسبت روزهای پایانی سال 98
می توانید کلیه آثار پژوهان را با 30 درصد تخفیف دریافت کنید.
🎁کدتخفیف: all30
🌐 pajoohaan.ir
🆔 @pajoohaan_ir
✅برگی از کتاب سیاست های مالی امام علی علیه السلام ص۱۸۲
♈️نظارت بر عملکرد کارگزاران مالی
💠نظارت حاکم بر رفتار کارگزاران، عامل انکار ناپذیری در صیانت از بیتالمال و ساماندهی جامعه است؛ از اینرو امیرالمؤمنین علی علیهالسلام بر همه امور بهویژه عملکرد مالی کارگزاران، نظارتی گسترده، دقیق و جدّی داشت و در این زمینه، شیوههای مختلفی را به کار میبست که بدانها اشاره میکنیم.
🔷یک ـ نظارت آشکار
علی علیهالسلام بازرسانی را به سراسر کشور اسلامی میفرستاد وآنان گزارشهای خود را شفاهی یا کتبی به اطّلاع آن حضرت میرساندند.
چنانکه کعب بن مالک را برای بررسی عملکرد متصدّیان خراج به عراق فرستاد و برای او نوشت:
💠برحوزه خدمت خود کسی را جانشین بگذار و با گروهی از یاران خود به سرزمین سواد عزیمت کن و [ از عملکرد ] کارمندان من پرس و جو کن و در روش آنان بنگر ... سپس از آنچه انجام دادی مرا آگاه ساز (۱)
❎امام علیهالسلام پس از دریافت گزارشِ قصور یا تقصیر کارگزاری، بی درنگ و بدون استثنا و اغماض به پیگیری آن میپرداخت، چنانکه وقتی خیانت مصقلة بن هبیره به آن حضرت گزارش شد، در نامهای به او ضمن اشاره به سخت بودن این خبر برای خود نوشت:
🖌سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، دقیقا این را بررسی خواهم کرد؛ اگر درست باشد خود را نزد من زبون خواهی یافت(۲)
⏺همچنین امام پس از دریافت گزارشی درباره نعمان بن عجلان، در نامهای با اشاره به اینکه خیانت در امانت ضرر دین و دنیا را در پی دارد او را به خدا ترسی سفارش کرد و به او نوشت:
🖊به شایستگی [ از کرده خود ] بازگرد و عقیده مرا در باره خود دگرگون نساز و خراج را بهطور کامل وصول کن. سپس برایم بنویس تا دستور و فرمانم ـ اگر خدا بخواهد ـ ابلاغ شود (۳)
♦️امیرمؤمنان پس از دریافت گزارش خیانت زیاد بن ابیه، به او نیز نوشت:
⬛️همانا فرستادهام خبری شگفت به من داد. گفت که تو میان خود و او گفتهای کردها تو را بر انگیختهاند تا بسیاری از خراج را بر خود شکستهای، و به او گفتهای که امیرالمؤمنین را بدان خبر نده. ای زیاد، همانا تو دروغگویی. اگر خراج را نفرستی، چنان بر تو سخت گیرم تا تو را تهیدست و سنگینبار سازد، تا آنچه از خراج برداشت کردهای، بر عهده بگیری (۴)
💠از آنچه گفته شد در مییابیم که امام علی علیهالسلام همواره بازرسانی را برای نظارت برعملکرد کارگزاران خود به مناطق مختلف فرستاده و پس از دریافت گزارش آنان براساس آن عمل کرده و کارگزاران را به رعایت امانت سفارش و خاطیان را توبیخ میکردند.
__________________________
۱.نهج البلاغه نامه۳۳
۲. یعقوبی، ج۲، ص۲۰۱؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۳۹۷ و نهجالبلاغه، نامه ۴۳،با اختلاف عبارت.
۳. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۰۱.
۴. همان، ص۲۰۴.
هدایت شده از کتابشناخت
#معرفی_اثر
#آثار_علمی_پژوهشکده_فقه_وحقوق
✅ الکل و فرآوردههای آن در فقه اسلامی
💠وحدتی شبیری، سیدحسن؛ الکل و فرآوردههای آن در فقه اسلامی؛ تهیهکننده: پژوهشکده فقه و حقوق؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تابستان 1389، 136ص رقمی.
***
🔶گذشته از جنبه مسکریت الکل، این ماده امروزه کاربردهای فراوانی در صنایع تبدیلی، آرایشی، پزشکی و آزمایشگاهی یافته است. شناخت حکم فقهی مربوط به الکل از یکسو، نیاز به درک ماهیت الکل، انواع و کاربردهای آن دارد و از سوی دیگر، حکم یادشده، ریشه در نجاست یا طهارت خمر و سایر مشروبات الکلی دارد.
🔹الکل از موضوعاتی است که درک ماهیت آن میتواند نقش بهسزایی در حرمت یا حلیت و نجاست یا طهارت آن ایفا کند. این نکته، به اضافه پرسشهایی که مردم درباره الکل میپرسند، اهمیت آن را هم در زندگی مردم و هم در نزد فقیهان نشان میدهد. بهدلیل آنکه مسئله حرمت نوشیدن مسکر که از امور مسلّم اسلام و ادیان تکامل یافته الهی است، در مباحث کتاب به حرامبودن مشروبات الکلی و بحثهای فرعی آن اشارهای نشده، مگر در برخی موارد که گذرا نکتهای بیان شده است.
✅بر این اساس، نوشتار حاضر در پی اثبات نجاست یا طهارت الکل و مشروبات است و نویسنده به دنبال اثبات این فرضیه است که الکل بهخودی خود پاک است؛ هرچند خمر و دیگر مشروبات الکلی نجس باشد.
نویسنده برای شناخت موضوع، فقط به منابعی استناد کرده که نزد متخصصان معتبر بوده است و برای بررسی حکمی و فقهی این مسئله، علاوه بر استناد به روایات معتبر اسلامی، به گفتار فقیهان نیز ارجاع داده است تا بحثها از اعتبار بیشتری برخوردار گردند. همچنین آرای فقیهان عامه در بیشتر موضوعات از نظر دور نمانده و برای تکمیل بحث، مطالعهای تطبیقی نیز صورت پذیرفته است.
🔷پس از بررسی دیدگاههای گوناگون و دلایل مختلف، نویسنده به این نتیجه رسیده است که همه انواع شراب الکلی قطعاً حرام و مستوجب عقوبت است و بنابر نظر مشهور میان فقیهان، از نظر شرعی نیز نجس به شمار میرود، ولی الکل تا زمانی که عنوان الکل را دارد، پاک است و چیز پاک به صرف ملاقات با آن نجس نمیشود و در این زمینه میان انواع الکلهای صنعتی، تخمیری و طبی فرقی نیست.
✅عدهای از فقیهان نیز معتقدند الکل بهدستآمده از تقطیر خمر، نجس است. مقلدان این فقها، چنانچه بدانند الکل مصرفی در امور پزشکی و در صنایع از طریق تخمیر بهدستآمده، باید از آن اجتناب کنند و در غیر این صورت، اصل طهارت اقتضا میکند که الکلِ موردِ تردید پاک شمرده شود. در نوشابهها و داروها نیز چنانچه روشن باشد که در فرایند تولید آنها الکل به کار رفته و بر مایع بهدستآمده (نوشابه یا دارو) بالفعل عنوان مستکننده صادق است، هرچند با نوشیدن مقدار زیاد آن حالت مستی عارض شود، آن نوشابه یا دارو نجس است و خرید و فروش و نوشیدن یا خوردن آن حرام است.
💠خرید نسحه دیجیتال اثر از کتابخوان پژوهان
💠خرید نسخه چاپی کتاب از فروشگاه نشر پژوهشگاه
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/380