هدایت شده از استدیو غدیر
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کربلا ونماز(گوشه مقتل حضرت عباس وعلي اکبر وعلي اصغرعلیهم السلام وامام حسین علیه السلام)
شماره:61
#توهم_نقص_علم_حصولي
نقص علم حصولي بخاطر واسطه درشناخت يا اکمال آن با حقیقت دیگر.
اندیشه قلم
شماره:61 #توهم_نقص_علم_حصولي نقص علم حصولي بخاطر واسطه درشناخت يا اکمال آن با حقیقت دیگر.
📢💡رفع اشکال ونقص در شناخت علم حصولي:
⭐قسمت اوّل⭐
🤔سوال: چگونه ميتوان اثبات کرد که شناخت انسان مطابق با واقع است؟
📢مقدمتاً باید گفت:
✌️دو شناخت داریم که گفته شد:
💡حضوري 💡وحصولی .
🔵 خصوصیت شناخت(علم) حضوري:
🌟 علمی که عین واقعیت معلوم پیش عالم(نفس یا ادراک کننده دیگری) حاضر است و عالم شخصیت معلوم را مییابد
🌠 یعنی: واسطهاي در کار نیست که عالم وجود عيني معلوم را بیابد.
🔵خصوصیت شناخت (علم) حصولي:
⭐علمی که واقعیت معلوم پیش عالم حاضر نیست ،
🖼️🗯️ فقط مفهوم و تصویری از معلوم پیش عالم حاضر است ،
🔔🤔🌁مثل علم نفس به موجودات خارجی از قبیل زمین ، آسمان ، درخت ، انسانهای دیگر.
🌟👀یعنی:اینکه حصول علم محتاج به واسطه است و اگر انسان بخواهد به اشیاء خارجیه علم پیدا کند باید صور خارجیه آنها را دیده تا به وسیلۀ صورت خارجی و به واسطۀ چشم، در ذهن او صورت علمیه تولید گردد.
💫 پس،بين شناسنده و متعلق شناخت واسطهاي در کار است،
🔰زیرا به لحاظ آن،
⭐ فاعل شناسايي، متصف به «عالم»
⭐و متعلق شناسايي، متصف به «معلوم» گردد.
🔔به ديگر سخن علم غير از معلوم باشد.
🤔🚩شاید به این خاطرتصورشود مشکلی در موردشناخت حصولی هست.
📢❓❓یک سوال ما رابه تصور اشتباه هدایت می کند، اینکه:
⭐️ 🤔چگونه ميتوان درشناخت حصولي، مطابقت آن شناخت حصولي را با واقعیت را که غیرعینش است تشخيص باید داد،
🤔💫در حالي که راه ارتباط ما درشناخت حصولی را با خارج همواره همين صورتهاي ادراکي و علوم حصولي تشکيل ميدهند درصورتی که خود عین واقعیت نیستند؟!
🚨بنابراين بايد کليد حل تصور اشکال را در جايي جستوجو کرد که ما بتوانيم هم بر صورت ادراکي و هم بر متعلق ادراک اشراف يابيم و تطابق آنها را حضوراً و بدون وساطت صورت ديگري درک کنيم.
🔔جواب حل این تصوراشتباه تبین این واقعیت است که علم حصولی به علم حضوری منتهی میشود
زیرا:
💎حصول صورت اشیای مادّی در ذهن نیست، بلکه عبارت است از «حصول صورت مجرّدات مثالی است که آنها را با علم حضوری مشاهده میکنیم».
💠 بنابراین، مفاهیم ذهنی ما از امور مادّی پیرامون ما انتزاع نشده، بلکه از همان موجودات مجرّد به دست میآید.
🔔و بايد گفت علم حصولی که علمیست با واسطه صُوَر و مفاهیم اشیاء خارجی، این صُوَر و مفاهیم نزد نفس و ذهن ما حاضر است؛ یعنی بدون واسطه نزد نفس ما حضور دارند.
⭐بنابراین، تمام صُوَر و مفاهیم و قضایای ذهنی، معلوم به علم حضوریاَند.
💠مصادیق آن عبارتند از:
🔵الف) تمام علوم حسّی برگرفته از احساسات و انفعالات، درونیاَند.
👀🌲☄️به هنگام دیدن یک درخت یا یک منظره، نوری از آن شیء منعکس میشود و به چشم میرسد،
🖼️عکس آن شیء در چشم نقش میبندد،
♨️ سپس به وسیله عصب بینایی به مغز متّصل میشود (یا هر تفسیر دیگری که در فیزیولوژی و علوم دیگر برای دیدن نور پذیرفته است).
🌟 در نتیجه فعل و انفعالات مغزی و عصبی، قوّه باصره که مجرّد است (و از قوای نفس آدمیاست)، منتقل میگردد و این انفعال قوّه باصره نفس، همان احساس دیدن است، همان انفعال درونی است که معلوم به علم حضوری است.
🌠سپس ذهن انسان از این انفعال درونی، عکسبرداری میکند.
💠پس تمام صورتهایی که بهوسیله حواس پنجگانه در ذهن پدید میآید، برگرفته از احساسات و انفعالات درونی است که معلوم به علم حضوریاَند؛ یعنی میان آن احساسات و نفس، صُوَر و مفاهیم ما فاصله نیست، بلکه صُوَر و مفاهیم بهوسیله ذهن ساخته میشوند.
🔵ب) تمام مفاهیم منطقی برگرفته از مفاهیم درون ذهنیاَند (یعنی معلوم به علم حضوریاَند)؛ 🔔⭐مفاهیمی همچون مفهوم کلّی، جزئی و مانند آنها؛ مفاهیم منطقی و مفاهیم حکایتگر، ویژگی و صفات
⭐مفاهیم درونذهنی هستند.
⛰️👥مفاهیمی مانند مفهوم کوه، مفهوم انسان که کلّیاَند؛
🏔️👱مفاهیمیمانند کوه البرز و سعید، جزئیاَند.
✌️💡این کلّیّت و جزئیّت از ویژگیهای دو مفهوم است که در ذهن انسان هستند و میان آن مفاهیم و نفس انسان، مفاهیم دیگری واسطه است.
💠پس ویژگیهای آن، معلوم به علم حضوریاَند. از این رو، مفاهیم کلّی و جزئی (مفاهیم منطقی)، برگرفته از علوم حضوریاَند.
🔵ج) همه یا بیشتر مفاهیم فلسفی برگرفته از علوم حضوریاَند.
⭐مفاهیمی مانند علّت و معلول، جوهر و عرض وجود... مفاهیم فلسفیاَند.
➕✨انسان با بررسی و مقایسه میان نفس و اراده و اینکه اراده وابسته به نفس است و نفس، طرف وابستگی، به مفهوم علّت و معلول دسترسی پیدا میکند، همچنانکه اراده به علم حضوری شناخته میشود، وابستگی و توقّف آن بر نفس نیز به علم حضوری دانسته میشود و آنگاه مفهوم معلول از این وابستگی و توقّف انتزاع میشود. مفهوم جوهر و عرض نیز از بررسی و مقایسه میان نفس و صفات آن به دست میآید.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝