70145_-210682.pdf
4.6M
فایل کامل دوماهنامه 《شاکله》 مربوط به فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
*🔘قدم اول برای متقاعدشدن به ترک گناه چیست؟*
*🔘اول باید بپذیری «با برنامه زندگی کنی»*
🔻 #گناه_و_توبه (ج۶) - ۱
🔸یک انسان را چگونه میشود متقاعد کرد به اینکه گناه نکند؟ انسان در مسیر متقاعدشدن به ترک گناه، چه مراحلی را باید طی کند؟
🔸قدم اول برای متقاعدکردن انسانها به ترک گناه، این است که افراد را اهل برنامهریزی، تدبیر، دقت در رفتار و «منظم» بار بیاورید.
🔸در دوران دبستان (۷ تا ۱۴سالگی) اول باید این را برای بچهها جابیندازید که «ما برای اینکه بتوانیم زندگی خودمان را اداره کنیم باید برنامهریزی و نظم داشته باشیم» باید جا بیندازید که زندگی تصادفاً اداره نمیشود و برای رسیدن به هر منفعتی نیاز به تدبیر و تلاش منظم داریم.
🔸کسی که اهلِ «با برنامه زندگی کردن» نشده است و همیشه موجودی منفعل بوده و مدام او را-با تشویق و تنبیه و تهدید- به انجام کارها وادارش کردهاند، چنین انسانی نمیتواند دیندار خوبی باشد.
🔸تا وقتی این برای کسی جا نیفتاده باشد که «بدون برنامه و تدبیر، نمیشود زندگی کرد» شما اگر خدا را هم برایش جابیندازید، اثری ندارد؛ او نمیتواند خدا را اطاعت کند، لذا کمکم زیرآبِ خدا را میزند؛ چون برایش زور دارد که به او دستور بدهند.
🔸کسی که با برنامه و منظم زندگی نمیکند، وقتی میبیند یک کسی میخواهد او را منظم کند، قبول نمیکند. آدم بیبرنامه و منفعل، حاضر نیست ضابطهمند بشود؛ حالا چه خدا این ضابطه را از او بخواهد چه غیر خدا!
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۲.۲۱
*👈🏻متن کامل:*
📎 Panahian.ir/post/5459
#تربیت_فرزند
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
میلاد امام حسن مجتبی(ع) مبارک باد🌸
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
*🔘قدم دوم برای متقاعدشدن به ترک گناه این است که منفعتطلب باشی!*
*🔘دینداری یعنی منفعتطلبی!*
🔻 #گناه_و_توبه (ج۸)
🔸 قدم دوم برای متقاعدشدن به دینداری و ترک گناه، این است که آدمها باید منفعتطلب و خودخواه بشوند! تا منفعتطلب و خودخواه نشوی، نمیتوانی دینداری کنی! خودت را نفروش، خودت را فراموش نکن، منافع خودت را در نظر بگیر!
🔸 خدا ما را منفعتطلب آفریده است و دینداری یعنی منفعتطلبی؛ منتها کدام منفعت؟ منفعتِ کم یا منفعت زیاد؟ اگر بخواهیم روی خودخواهی و منفعتطلبی یک قید بگذاریم، میگوییم: «همۀ منافعتان را بخواهید، بیشترین منفعتطلبی را داشته باشید، از یکذره منفعت خودتان هم چشمپوشی نکنید!»
🔸 میدانید چرا آدمها بیدین میشوند؟ چون خودشان را نمیخواهند و منافع خودشان را نمیخواهند! کسی که منافع خودش را نخواهد، لااقل یکچهارم قرآن-که از بهشت و جهنم سخن میگوید- اصلاً به دردش نمیخورد! ترس از جهنم و شوق به بهشت برای کسی است که خودش را میخواهد.
🔸 آدم باید خودخواه و منفعتطلب باشد تا بتوانیم به او بگوییم: «منافع تو اینهاست...» کسی که رسیدن به منافعش، برایش مهم نیست، چطور میشود دربارۀ دین- که برنامۀ تأمین منافع است- با او صحبت کرد؟!
🔸بچه را باید طوری بار بیاوریم که منافع بلندمدت خودش را بخواهد. بچهای که منافع ده سال بعدش را به او گوشزد کنید و او بیتوجهی کند و برایش مهم نباشد، معمولاً اهلِ دین هم نخواهد شد، چون دین میخواهد ما را به منافع بلندمدت و بیشتر برساند.
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۲.۲۳
*👈🏻متن کامل:*
📎 Panahian.ir/post/5468
#تربیت_فرزند
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
ساخت و روایی سنجی مقیاس امید....pdf
971.6K
✅ساخت و روایی سنجی مقیاس امید بر اساس منابع اسلامی
👈محمود خلیلیان شلمزاری، غلامرضا جندقی، عباس پسندیده
🖊اين پژوهش با هدف ساخت مقياس سنجش اميد اسلامي تدوين يافته است. در مطالعة منابع اسلامي از روش توصيفي و در ارزيابي روايي مقياس، از روش پيمايشي با نمونهاي 430 نفري از طلاب و دانشجويان شهر قم به كار رفته است. براي تعيين روايي ساختار، از نظرات 8 تن از كارشناسان دين در طيف ليكرت چهار درجهاي بهره گرفته شده است... عوامل استخراجشده در سطح نظري عبارتند از: هدف، تكيهگاه، اسباب و تلاش و در مرحله نهايي (پس از تحليل عاملي) عبارتند از: هدف، تكيهگاه اميد، اسباب اميد، تلاش، موانع اميد، رابطه فرد و تكيهگاه و راهحلهاي اميد...
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
فرا رسیدن ایام شهادت مولا امیرالمومنین علی (ع) تسلیت باد
《یک وقت میگوییم علی را کی کشت و یک وقت میگوییم چی کشت؟ اگر بگوییم علی را کی کشت؟
البته عبد الرحمن بن ملجم، و اگر بگوییم علی را چی کشت، باید بگوییم جمود و خشک مغزی و خشکه مقدسی. همینهایی که آمده بودند علی را بکشند، از سر شب تا صبح عبادت میکردند. واقعاً خیلی تأثرآور است. علی به جهالت و نادانی اینها ترحم میکرد، تا آخر هم حقوق اینها را از بیت المال میداد و به اینها آزادی فکری میداد. بالاخره توطئه چیدند که سه نفر را از بین ببرند، همان جریان توطئه ای که میدانید. تنها کسی که موفق شد، عبد الرحمن بود و البته او از دیگران هم کمک گرفت...》.
شهید مرتضی مطهری(ره)، اسلام و نیازهای زمان، جلد ۱، ص ۷۷
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
⏪معرفی یک کتابِ درمانی اسلامی برای داغ دیدگان
👈«مُسَکّنُ الفُؤاد عِنْدَ فَقْدِ الْأحبّة وَ الْأولاد (تسکیندهنده دلها هنگام فقدان دوستان و فرزندان)» کتابی به زبان عربی نوشته شهید ثانی متوفای ۹۶۶ق است. این کتاب درباره مسائل و اموری است که دل داغدیدگان و مصیبتزدگان را آرامش میبخشد و مؤلف، آن را پس از مرگ فرزندانش برای آرامش خود و کسانی که این مصیبت را دیدهاند نگاشته است. مسکن الفؤاد مشتمل بر یک مقدمه، چهار باب و یک خاتمه است. این کتاب نزد بزرگان، دارای اعتبار خاصی بوده و چندین ترجمه بر آن نوشته شده است.
👈شهید این کتاب را در سال ۹۵۴ق نگاشته است و علت آن نیز مرگ فرزندان او بوده، به طوری که تمام پسران او در چند سال اول زندگی از دنیا میرفتهاند و شهید پس از فوت فرزندش محمد برای آرامش دادن به خود و نزدیکان و تمام کسانی که مصیبت میبینند این کتاب را تألیف نمود.
شهید ثانی کتاب خویش را به یک مقدمه، چهار باب و یک خاتمه تقسیم نموده است. وی در مقدمه، مسائلی که رضای به قضاء الهی را موجب میشود برشمرده شده است.
⏪ابواب کتاب
✅باب اول در بیان اجرهایی که در مرگ فرزند به انسان عطا میشود.
✅باب دوم در صبر
✅باب سوم در رضا
✅باب چهارم در گریه
✅خاتمه؛ خاتمه کتاب شامل تسلیت گفتن به بازماندگان و لزوم یادآوری رنجهای پیامبر(ص) در هر مصیبت و اینکه بیشترین بلاها مربوط به انبیاء است.
برخی ترجمههای موجود کتاب عبارتند از:
«تسلیة العباد» از میرزا اسماعیل خان مجد الأدباء
«فرج الحزین بالمکاره و فوت البنین» که ترجمه کتاب است با اضافات از محمد مهدی بن حاج علی اصغر
«روح و ریحان» از شیخ جمال بن محمد تقی عراقی که دقیقا متن کتاب مسکن الفؤاد در آن نیامده بلکه شبیه آن است.
«آرامبخش دل داغدیدگان» ترجمه حسین جناتی
«ارمغان شهید» ترجمه عباس مخبر دزفولی.
«اسلام در کنار داغدیدگان» ترجمه محمدباقر حجتی.
ویکی شیعه
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
*🔘 قدم سوم برای داشتن شخصیتِ دیندار، این است که «اهل مسابقه باشی»*
*🔘 کسی که دنبال حداکثر منافعش نیست، نمیتواند شخصیت دینی داشته باشد*
🔻 #گناه_و_توبه (ج۱۲) - ۱
🔸 کسی که میخواهد دینداری کند باید یک مقدماتی را در شخصیت خودش ایجاد کند تا بتواند با دین و خصوصاً «ترک گناه» رابطۀ خوبی برقرار کند. در جلسات قبل بیان شد که قدم اول و دوم، این است که «اهل برنامه» و «منفعتطلب» باشیم.
🔸 قدم سوم برای اینکه یک «شخصیت دیندار» پیدا کنیم و نسبت به گناه حساس باشیم، این است که «اهل مسابقه» باشیم؛ اهل تأمین منافع حداقلی نباشیم! یعنی هم منفعت را بخواهیم، هم بیشترین منافع را بخواهیم، هم سریع بخواهیم، هم بهتر از همه بخواهیم.
🔸 کسی که زیاد منفعت نمیخواهد، و فقط دنبال یکذره شعور اخلاقی است، دین را برای چه میخواهد؟! برود پای سریالهایی بنشیند که پیامهای اخلاقی دارند!
🔸 دین، مال آنهایی است که حداکثر منافع را میخواهند. کسی که دنبال حداکثر منافع نیست، دین به چه دردش میخورد؟! مثلاً به او میگویید: «موسیقیِ بد گوش نده؛ چون نمیگذارد تو به حد بالا برسی» میگوید: «من نمیخواهم به حد بالا برسم!» خُب دیگر حرفی باقی نمیماند که به او بگوییم!
🔸 کسی که اهل رسیدن به حداکثر منافع و بالاترین درجات نیست، اصلاً شخصیت دینی نمیتواند داشته باشد. چنین کسی برای گناه خودش هم گریه نمیکند، چون نمیفهمد که گناه چقدر به او ضربه زده و از رسیدن به چه درجاتی او را بازداشته است!
🔸 اهل مسابقه باش؛ و اِلا چطور میخواهی گناه را درک کنی؟! میدانی گناه یعنی چه؟ یعنی یک خطایی کردهای و این مرحله از مسابقه را از دست دادهای. البته اگر توبه کنی، خدا میتواند برایت جبران کند!
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۲.۲۷
*👈🏻متن کامل:*
📎 Panahian.ir/post/5477
#تربیت_فرزند
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
💎معرفی چند کتاب در حوزه شادی و شادکامی در روانشناسی اسلامی
۱. الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث، محمد محمدی ریشهری
۲. الگوی اسلامی شادکامی، عباس پسندیده
۳. اصول و مهارتهای شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات، فاطمه فیاض و احمدرضا اخوت
۴. لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام، مهدی عباسی
۵. سعادت و شادکامی: درآمدی بر سعادتمندی از دیدگاه اسلام با رویکرد روان شناسی مثبت گرا، حمزه عبدی
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تبیینی زیبا از 《ما می توانیم》 که امام راحل(ره) بر آن تاکید داشتند...
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
✅معرفی کتاب
امروز در جایی کتاب جالبی دیدم که به نظرم رسید آن را معرفی کنم
کتاب 《جامع الاحادیث صبر》 با حدود ۵۷۰۰ حدیث پیرامون صبر
در مقدمه کتاب اینچنین آمده بود که مولف از همان منابع مورد استفاده مولفین محترم و برجسته کتب روایی معروفی چون اصول کافی و بحارالانوار استفاده کرده است، منتها امکانات امروزی به وی اجازه داده تا بتواند روایات بسیار بیشتری را گردآوری نماید
به نظرم برای انجام کارهای پژوهشی در حیطه روانشناسی اسلامی، چنین کتبی بسیار کمک کننده اند.
#معرفی_کتاب
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
با عرض سلام
💎صوت چهار جلسه 《کارگاه آشنایی با روش های تدبر در قرآن در حوزه مطالعات روانشناختی》 که در تواریخ ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برگزار شد در ادامه می آید...
... یاغافر ...
🔸 *" مستند باغبان ۱ " ویژه کودکان دوره اول رشد، در قالب لوح فشرده تصویری منتشر شد.*
🔰 این مستند سعی دارد تا به سؤالات والدین و مربیانی که با *فرزندان ۲ تا ۷ سال (دوره اول رشد)* در تعامل هستند، پاسخ های کوتاه و روشنی در مورد مسائل تربیتی، رفتاری کودکان و رعایت مسائل عفاف در این سنین حیاتی ارائه نماید.
✅ این اثر در کنار کتاب های جلد اول دوره های رشد تفکر اجتماعی، تربیت کودک با رویکرد طیّب گزینی، چگونه با کودک خود طیّب سخن بگوییم و کتابچه پرسش و پاسخ تربیت کودک؛ *بسته تربیت کودک* را تشکیل می دهند.
📚 برای تهیه این اثر به مراکز عرضه انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت علیهم السلام مراجعه و یا جهت دریافت غیرحضوری از طریق آدرس اینترنتی ذیل سفارش خود را ثبت نمائید.
🔻 لینک مستقیم:
🌐 yon.ir/BaghBan1
🔻 آدرس سایت و شماره تلفن انتشارات:
🌐 www.QuranAhlebayt.com
📞 ۰۲۱۸۸۳۹۰۵۷۰
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
❄شیوه ای برای زدودن کینه دیگران نسبت به خود!
✅اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ.
🌸امام(عليه السلام) فرمود: كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشه كن شود.
👈حکمت ۱۷۸ نهج البلاغه
💎شرح و تفسير
🖊امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى راه پاك كردن سينه هاى مردم را از نيات سوء درباره يكديگر، نشان مى دهد و مى فرمايد: «كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشه كن شود»; (اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ). بسيار مى شود كه افراد به دليل سوء ظن يا حسادت يا اصطكاك منافع، نيات سوئى درباره انسان در دل مى پرورانند، چگونه مى توان آنها را از ميان برداشت؟ امام مى فرمايد: از خود شروع كن، ابتدا به قلب خويش مراجعه كن ببين آيا نيت سوئى درباره ديگران دارى يا نه؟ اگر دارى آن را از سينه ات پاك كن چيزى نمى گذرد كه خواهى ديد سينه ديگران نيز از نيات سوء درباره تو پاك شده است. اين مطلب دو دليل دارد: نخست اين كه هرگاه انسان نيات بدى درباره ديگران داشته باشد خواه ناخواه در چهره يا سخنان و افعالش نمايان مى شود و همين امر سبب مى گردد ديگران در برابر او موضعى مشابه بگيرند; اما هرگاه سخنان و چهره و اعمال كسى را از هرگونه بدخواهى پاك ديدند و آثار محبت و خيرخواهى در رفتار و گفتارشان نمايان گشت آنها نيز موضع مشابهى خواهند گرفت، بنابراين براى زدودن كينه ها از سينه ها و بدخواهى ها و نيات سوء ديگران بايد از خودمان شروع كرد و اين يكى از اصول مهم روانشناسى است كه تا از خود شروع نكنى نبايد انتظارى از ديگران داشته باشى. ديگر اين كه رابطه مرموز خاصى در ميان دلها برقرار است و ضرب المثل معروف «دل به دل راه دارد» يك واقعيت است. گويى دل ها در پنهانى با هم سخن مى گويند و رابطه برقرار مى سازند هنگامى كه قلب كسى مملو از بدخواهى به ديگران گردد اين پيام به قلب آنها منتقل مى شود و آنها مقابله به مثل مى كنند. اين گفتار حكيمانه در واقع چهره ديگرى از گفتار پيش از آن است و هر كدام براى زدودن آثار سوء از نيات و رفتار و گفتار ديگران تأثير خاص خود را دارند. به همين دليل در روايتى كه از طرطوشى در كتاب سراج الملوك نقل كرديم هر دو با هم آمده است. شايان توجه اين كه واژه «شر» مفهوم وسيعى دارد كه هر نيت سوء و كينه و عداوتى را فرا مى گيرد. در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد تفسير ديگرى نيز براى اين كلام حكمت آميز ذكر شده است و آن اين كه منظور امام(عليه السلام) اين است كه مردم را به كار نيكى موعظه نكن و از كار بدى نهى منما مگر اين كه قبلاً خودت آن كار نيك را انجام داده باشى و آن منكر را ترك كرده باشى، زيرا اندرزدهنده ناپاك سخنانش در دل ها اثر نمى كند. البته اين سخن يك واقعيت است; اما موافق منظور امام(عليه السلام) از گفتار حكيمانه بالا نيست، زيرا تعبير به «صدر» در دو جاى اين كلام حكمت آميز نشان مى دهد كه منظور، نيات سوء و كينه هاى درونى است نه افعال بيرونى. اين معنى نه تنها در رابطه انسان ها با يكديگر، بلكه از يك نظر در رابطه انسان با خدا نيز صادق است، چنان كه در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «مَنْ أرادَ أنْ يَعْرِفَ كَيْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَاللهِ فَلْيَعْرِفْ كَيْفَ مَنْزِلَةُ اللهِ عِنْدَهُ فَإِنَّ اللهَ يُنَزِّلُ الْعَبْدَ مِثْلَ ما يُنَزِّلُ الْعَبْدُ اللهَ مِنْ نَفْسِهِ; هر كس مى خواهد بداند چه مقام و منزلتى نزد خدا دارد به منزلت خداوند نزد خود بنگرد، زيرا خدا منزلت بنده را همان گونه قرار مى دهد كه بنده منزلت خدا را در دل و جان خود قرار داده است». در حديث جالبى از امام صادق(عليه السلام)مى خوانيم كه مردى خدمت آن حضرت عرض كرد: شخصى به من مى گويد من تو را دوست دارم چگونه بدانم كه او راست مى گويد و واقعاً مرا دوست مى دارد؟ امام(عليه السلام) در پاسخ فرمود: «اِمْتَحِنْ قَلْبَكَ فَإنْ كُنْتَ تَوَدُّهُ فَإنَّهُ يَوَدُّكَ; قلب خود را بيازماى اگر تو او را دوست مى دارى او هم تو را دوست مى دارد». (قلوب با يكديگر راه دارند). اين سخن را با حديث ديگرى از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) درباره امام و پيروانش پايان مى دهيم: يكى از ياران آن حضرت به نام «ابن جهم» عرضه داشت: فدايت شوم مى خواهم بدانم من نزد تو چگونه ام؟ امام(عليه السلام) در پاسخ فرمود: «أُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ; نگاه كن ببين من در نزد تو چگونه ام».
منبع: پیام امام امیر المؤمنین(ع)، آیت الله مکارم شیرازی
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
#دوره ی تربیت و سلامت جنسی
با رویکرد #اسلامی
✅ ویژه ی روان شناسان و مشاوران
مقطع ارشد و دکتری
ظرفیت #محدود
ثبت نام : ☏ ۰۹۱۲۲۳۸۶۱۴۱
https://ble.im/islamic_psychology
http://eitaa.com/islamic_psychology
2953731_-210976.pdf
1.36M
✅گزارشی از نشست بازتعریف تربیت جنسی از منظر فقهی، حقوقی، جامعه شناختی، و روانشناختی
👈برگزار شده توسط انجمن پژوهشکده زنان با همکاری انجمن علمی فقه و حقوق خانواده دانشگاه امام صادق(ع)
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
فایل صوتی جلسه به دلیل حجم بالا در پیام رسان ایتا بارگذاری نشد، اما در پیام رسان «بله» قابل دریافت است...
ساخت مقدماتی مقیاس تشخیصی افسردگی مبتنی بر برخی سوره های قرآن کریم.pdf
1.29M
فاطمه فیاض، هادی بهرامی احسان، احمدرضا اخوت
هدف این پژوهش عبارت بود از ساخت مقدماتی مقیاس تشخیصی افسردگی براساس بعضی از آیات قرآن؛ به این منظور از روش های تحلیل محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و بررسی ویژگی های روانسنجی استفاده شد. ابتدا تحت نظر متخصصان قرآنی، شش مدل افسردگی و ملاک های روان شناختی آنها از قرآن کریم به دست آمد. سپس گویه ها تنظیم و روایی محتوایی آن توسط ده متخصص دینی ارزیابی و در نمونه ای صد نفره، اجرای مقدماتی شد. در تحلیل عاملی، نتایج به دست آمده در بخش نظری در عمل نیز تأیید شدند؛ شش عامل به دست آمده عبارت بودند از «انزواطلبی»، «احساس شکست و پوچی»، «دین گریزی»، «ضعف اعتماد به خدا»، «خودجانبداری» و «نوسانات خلقی».
#مقاله_تخصصی
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
10.1177-0957154X9600702503(1).pdf
925.2K
Evidence for the existence of schizophrenia in medieval Islamic society
Hanafy A. Youssef, Fatma A. Youssef and T.R. Dening
History of Psychiatry 1996 7: 055
✅شواهدی از وجود و درمان اسکیزوفرنی توسط دانشمندان مسلمان در قرون وسطی
⏪چکیده
ادعا شده که توصیف اختلالات شبیه اسکیزوفرنی تا قبل از سال 1800 در جهان غرب نادر بوده است. شواهد تاریخی از جامعه اسلامی در زمان قرون وسطی نشان می دهد که در این دوره دیوانگی وجود داشته است. علی رغم محدودیت های شواهد، ما معتقدیم که پزشکان آن دوره احتمالا بسیاری از موارد مبتلا به اسکیزوفرنی را تشخیص داده و درمان می کرده اند.
در این مقاله مؤلفان شواهدی از آثار دانشمندان مسلمان نظیر رازی، مجوسی، اسحاق ابن عمران، و ابن سینا را در خصوص تعریف، تشخیص و درمان اختلالاتی شبیه به اسکیزوفرنی گردآوری کرده اند.
متن کامل مقاله به زبان اصلی را برای استفاده پژوهشگران پیوست می کنم.
#تاریخ_روانشناسی_اسلامی
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology
🖊تبیینی زیبا از شیوه تشویقی و تنبیهی خداوند که می تواند برای روانشناسان اسلامی راهگشا باشد👇
*🔘 خدا چگونه بندهپروری میکند؟*
*🔘 غیرخدا چگونه بندهپروری میکنند؟*
🔻 #گناه_و_توبه (ج۲۰)
🔸 مسئله این نیست که بندۀ خدا بشویم یا نشویم! مسئله این است که «بندۀ خدا باشیم یا بندۀ غیرخدا»؛ چون اگر عبد خدا نشویم، حتماً عبد غیرخدا میشویم!
🔸 ببینید خدا چگونه بندهپروری میکند و غیرخدا چگونه بندهپروری میکنند؟ وقتی خدا به بندههایش دستور میدهد و آنها اجرا نمیکنند، زود آنها را نمیزند! یا وقتی اجرا میکنند، زود تشویق نمیکند، بلکه حساب و کتاب را میگذارد برای روز قیامت! حالا ببینید این کار، چقدر بندهها را بزرگوار بار میآورد!
🔸 خدا بندگان خود را فریب نمیدهد اما تبلیغات ابلیسی، پر از فریب است. شیطان میگوید: «لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ» آنچه در دنیا هست، پیش انسانها زیبا جلوه میدهم! خدا هم میتوانست قرآن را طوری نازل کند که همه جذب شوند، اما جاذبه و دافعۀ قرآن، بهگونهای که به انسان تعادل میدهد، لذا برای اینکه جذب شیرینیهای قرآن بشوی باید یکمقدار سعی کنی.
🔸 خدا به بندگان خود، قدرت و بزرگی میدهد؛ هرکسی بیشتر بندهاش میشود، قویتر میشود و چشم و گوشش بیشتر باز میشود. خدا بندههای خود را ابرقدرت میکند؛ کمااینکه میبینید عرفا چه قدرتهایی پیدا میکنند!
🔸 ببینید غیرخدا، با بندگان خود چگونه برخورد میکنند! مثلاً ابلیس وقتی کسی را بندۀ خودش کرد، به او میگوید: من از تو بیزام! «إِنِّي بَريءٌ مِنْكَ» اما کسی که بندۀ خدا بشود، اگر گنهکار هم باشد و توبه کند، خدا میفرماید: من دوستش دارم، «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابينَ»
🔸 خدا میتواند خرابیهای بندهاش را جبران کند ولی غیرخدا نمیتوانند. خدا میفرماید: من میتوانم سیئات را به حسنات تبدیل کنم، تو خراب کردی؛ من درستش میکنم!
🔸 خدا با بندگانش خیلی آقامنشانه برخورد میکند اما غیرخدا با بندگان خود برخورد غیرانسانی دارند؛ مثلاً آنها را شرطی بارمیآورند. کمااینکه وقتی یک حیوان را میخواهند شرطی کنند، بهخاطر اجرای یک دستور، فوری به او پاداش میدهند و بهخاطر یک خطا، فوری او را تنبیه میکنند!
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۰۳.۰۶
*👈🏻متن کامل:*
📎 Panahian.ir/post/5514
http://eitaa.com/islamic_psychology
https://ble.im/islamic_psychology