eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
620 ویدیو
126 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊تبیینی زیبا از شیوه تشویقی و تنبیهی خداوند که می تواند برای روانشناسان اسلامی راهگشا باشد👇 *🔘 خدا چگونه بنده‌پروری می‌کند؟* *🔘 غیرخدا چگونه بنده‌پروری می‌کنند؟* 🔻 (ج۲۰) 🔸 مسئله این نیست که بندۀ خدا بشویم یا نشویم! مسئله این است که «بندۀ خدا باشیم یا بندۀ غیرخدا»؛ چون اگر عبد خدا نشویم، حتماً عبد غیرخدا می‌شویم! 🔸 ببینید خدا چگونه بنده‌‌پروری می‌کند و غیرخدا چگونه بنده‌پروری می‌کنند؟ وقتی خدا به بنده‌هایش دستور می‌دهد و آنها اجرا نمی‌کنند، زود آنها را نمی‌زند! یا وقتی اجرا می‌کنند، زود تشویق نمی‌کند، بلکه حساب و کتاب را می‌گذارد برای روز قیامت! حالا ببینید این کار، چقدر بنده‌ها را بزرگوار بار می‌آورد! 🔸 خدا بندگان خود را فریب نمی‌دهد اما تبلیغات ابلیسی، پر از فریب است. شیطان می‌گوید: «لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ» آنچه در دنیا هست، پیش انسان‌ها زیبا جلوه می‌دهم! خدا هم می‌توانست قرآن را طوری نازل کند که همه جذب شوند، اما جاذبه و دافعۀ قرآن، به‌گونه‌ای که به انسان تعادل می‌دهد، لذا برای اینکه جذب شیرینی‌های قرآن بشوی باید یک‌مقدار سعی کنی. 🔸 خدا به بندگان خود، قدرت و بزرگی می‌دهد؛ هرکسی بیشتر بنده‌اش می‌شود، قوی‌تر می‌شود و چشم و گوشش بیشتر باز می‌شود. خدا بنده‌های خود را ابرقدرت می‌کند؛ کمااینکه می‌بینید عرفا چه قدرت‌هایی پیدا می‌کنند! 🔸 ببینید غیرخدا، با بندگان خود چگونه برخورد می‌کنند! مثلاً ابلیس وقتی کسی را بندۀ خودش کرد، به او می‌گوید: من از تو بیزام! «إِنِّي بَريءٌ مِنْكَ» اما کسی که بندۀ خدا بشود، اگر گنهکار هم باشد و توبه کند، خدا می‌فرماید: من دوستش دارم، «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابينَ» 🔸 خدا می‌تواند خرابی‌های بنده‌اش را جبران کند ولی غیرخدا نمی‌توانند. خدا می‌فرماید: من می‌توانم سیئات را به حسنات تبدیل کنم، تو خراب کردی؛ من درستش می‌کنم! 🔸 خدا با بندگانش خیلی آقامنشانه برخورد می‌کند اما غیرخدا با بندگان خود برخورد غیرانسانی دارند؛ مثلاً آنها را شرطی بارمی‌آورند. کمااینکه وقتی یک حیوان را می‌خواهند شرطی کنند، به‌خاطر اجرای یک دستور، فوری به او پاداش می‌دهند و به‌خاطر یک خطا، فوری او را تنبیه می‌کنند! 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد امام‌صادق(ع)- ۹۸.۰۳.۰۶ *👈🏻متن کامل:* 📎 Panahian.ir/post/5514 http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 دوره تربیت مربی کودک و نوجوان توسط مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. 🕌 ویژه جوانان اهل مسجد... ✅ با هدف ارتقای مربیان توانمند فعال در مساجد و تربیت مربیان جدید. 🔸 دوره تربیت مربی کودک: ▫️ ۲ روز، روزی ۴ ساعت ✅ با استفاده از کتاب های تربیت کودک، طیب سخن بگوییم، کتاب های کار و فعالیت فهم قران ابتدایی، بچه های خوشبخت، با من بازی کنید و کاردستی و نقاشی خلاق و آیین نامه مهدهای طیب خانگی و معرفی CD نسل توحیدی (مهمترین نکات قبل، حین بارداری و تولد) و بایسته های تقویت حیای فرزندان 🔸 دوره تربیت مربی نوجوان ▫️ ۲ روز، روزی ۴ ساعت ✅ با استفاده از کتاب های تدبر در قرآن، کتاب های کار و فعالیت فهم قرآن دبیرستان، لحظه ای درنگ (پرورش مهارتهای تفکر)، خیرگزینی (اصول ارتقاء رشد و تفکر ۷ سال دوم) و معرفی بعضی کتاب و CD مرتبط با حجاب. نماز و دوره های رشد 🔻 جهت شرکت و ثبت نام به کانال زیر مراجعه کنید ▫️ ble.im/DoreMorabigari ⏰ زمان و مکان دوره تربیت مربی کودک: یکشنبه و سه شنبه، ۲ و ۴ تیرماه ۱۳۹۸ 📍 بلوار کشاورز، خیابان ۱۶ آذر، پایین تر از خیابان ادوارد براون، مرکز بهداشت دانشگاه تهران، انتهای حیاط، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران ✔️ همایش بعدی در کانال ثبت نام اطلاع رسانی خواهد شد. www.QuranEtratSchool.ir http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊چرا بچه های خوب، بد می شوند؟ ✅نقش ادب در تربیت فرزندان در هفت سال دوم http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
🔰 *دوره آموزش حضوری پیوند* 🔸 تربیت مشاور و پشتیبان تربیتی 🔹 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: https://evnd.co/yKZuS ______________ http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
عوامل تربیت عاطفی.pdf
357.8K
⏪عوامل تربیت عاطفی فرزندان در خانواده؛ برگرفته از احادیث 👈نویسندگان: علی نقی فقیهی حسن نجفی ✅روابط عاطفی میان والدین در خانواده، که مهم ترین نهاد تربیتی جامعه و نخستین آموزشگاه فرد شمرده می شود، اثر گذارترین عامل حرکت مطلوب فرزندان برای انتخاب سبک و شیوة زندگی اسلامی است. این پژوهش به بررسی تعدادی از عوامل عاطفی تربیت فرزندان در خانواده می پردازد. روش انجام پژوهش توصیفی تحلیلی است. به منظور گرد آوری داده های لازم برای دستیابی به اهداف پژوهش، متون حدیثی موجود و مرتبط با موضوع پژوهش با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع، گردآوری شده، با شیوة کیفی به تحلیل آنها پرداخته است. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که عواملی چون: همسویی بینش ها و باورهای مذهبی، اندیشة از خود دانستن وجود فرزند، انسان دوستی، محبت، خوش رویی، تکریم و احترام متقابل، حسن ظن (مثبت نگری)، عفو و بخشش، نیکی در برابر بدی ها، یار و غمخوار و مایة نشاط بودن، هدیه دادن، هماهنگی میان گفتار و رفتار، ابراز عواطف مثبت، توجه به امنیت روانی و الگو دهی، از جمله عوامل تربیت عاطفی فرزندان در نهاد خانواده اند که در آموزه های معصومان(ع) بر آنها تأکید شده است. منبع: اسلام و پژوهش های تربیتی سال پنجم پاییز و زمستان 1392 شماره 2 (پیاپی 10) http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
⏪غیرت با حسادت متفاوت است... 🔴 چیست؟ 🔰«وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیرَتِهِ»؛ این کلمه غیرت از آن واژه‌های کم‌نظیر است که ما در فارسی هیچ معادلی نداریم. ما غیر را هر چه بخواهیم معنا کنیم ناچاریم سه چهار کلمه بیاوریم تا کلمه غیرت را معنا کنیم. غیرت از پرفضیلت‌ترین فضایل نفسانی است و حضرت امیر می‌فرماید به اینکه هر کسی به اندازه غیرت اوست، غیرت یک واژه‌ای است که از سه عنصر دقیق تشکیل می‌شود؛ یعنی تا این سه عنصر پیدا نشود معنای غیرت ظهور نمی‌کند. غیرت یعنی (۱)آدم در حریم غیر دخالت نکند، (۲)غیر را به حریم خود دخالت ندهد و مجموع این جمع‌ها هم متفرع است بر اینکه (۳)حریم‌شناسی کند. این سه عنصر که جمع شد، این مرد می‌شود . 🔷اگر کسی بیگانه را به داخل منزل راه دارد غیرت ندارد و اگر خود از حریم خود تجاوز کرد غیرت ندارد. این است که حضرت در نهج البلاغه فرمود: «مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ»؛ هرگز آدم باغیرت نامحرم را نگاه نمی‌کند. این یعنی چه؟ یعنی دارد از مرز خودش تجاوز می‌کند. آیت الله جوادی آملی http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
✅نویسندگان: سمیرا فولاد چنگ، سیده راضیه طبائیان، هادی بهرامی احسان، احمدرضا اخوت انتشارات: قرآن و اهل بیت نبوت علیهم السلام 🖊افراد غالبا اضطراب را در طول زندگی تجربه می‌کنند، حال یا با تمام نشانگان بالینی و یا آنکه به طور مبهم و غیر بالینی (زیرآستانه). نگرانی پدیده‌ای فراگیر است، می‌تواند مثبت یا منفی باشد، نگرانی مثبت سبب امنیت فرد شده و اقدام به عمل را در او فعال می‌کند، ولی نگرانی منفی، مانع از رشد و عمل شده و مقابل «ایمان» قرار می‌گیرد. در پژوهش حاضر، ایمان به منزله فقدان نگرانی منفی و رشدیافتگی در نظر گرفته شده و رشد یافتگی نیز در ۵ محور ادراک و تفکر، انگیزش و گرایشات، هشیاری، رفتار و توجه مانعی برای ابتلا به اضطراب و موجب «احساس امنیت» فرد می‌شود. http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
دو کتاب خوب در راستای تعمیق مباحث علم و سبک زندگی در گام دوم انقلاب 👇👇👇👇👇👇 📖در تکاپوی بهشت زمینی (استاد جبار پور) 📖مبانی علوم انسانی اسلامی (استاد شریفی) مهلت ثبت نام: دهم تیر ماه 📣شرکت در دوره کاملا رایگان می باشد 🗣جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق آیدی زیر در شبکه اجتماعی «بله»و [ایتا] اقدام نمایید: @m_a_hosseini ⬇️دریافت بروشور و لینک ثبت نام fatehan.net/post/135 کانال فتح 🔽 http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5 با ما همراه باشید http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
💢 «به جای مباحث جدید، حدیث مطالعه می‌کنم‌»؛ نقد مهم‌ شهید مطهری بر کسانی که به علوم‌ غیروحیانی و روایی بی‌توجه‌اند 🔹مردی از اهل علم را گفته بودند که به فلسفه اشتغال داشته باش، گفته بود به جای این کار حدیث مطالعه می‌کنم. این جمله در نزد بسطاء [افراد ساده]صورت خوبی دارد ولی مثل این است که به یک نفر بگویند بیا این کلید را بگیر، بگوید به جای این کار در را باز می‌کنم و به در فشار می‌آورم. 🔸به کسانی می‌گوییم از کتب اخلاقی و تربیتی جدید مطالعه کنید می‌گویند به جای این کار حدیث مطالعه می‌کنیم. 🔹 اینها نمی‌دانند که علم کلید وحی است. تا از راه علم به رموز فلسفی و روانشناسی و اجتماعی پی نبریم لطافت قرآن و حدیث را نمی‌توانیم بفهمیم. 🔹علم از یک نظر به منزله عینک است برای مطالعه؛ نباید در جواب کسی که می‌گوید چشمت ضعیف است بگوییم من عوض [استفاده از عینک] مطالعه می‌کنم. 🔸در حکمت ۲۳۸ نهج البلاغه است که «العلم علمان: مطبوع و مسموع، و لاینفع المسموع اذا لم‌یکن المطبوع». کسانی که می‌گویند ما با حدیث از علم مستغنی هستیم مثل این است که می‌گویند ما با مسموع از مطبوع مستغنی هستیم. 🔻«بنیاد شهید مطهری» http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
فرا رسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) را تسلیت عرض میکنیم بخش هایی از حدیث شریفی از امام جعفر صادق(ع) معروف به روایت عنوان بصری👇 گفتم: ای أباعبدالله! به من سفارش و توصیه ای فرما! گفت: من تو را به نُه چیز وصیت و سفارش می نمایم؛ زیرا که آنها سفارش و وصیت من است به اراده کنندگان و پویندگان راه خداوند تعالی و از خداوند مسألت می نمایم تا ترا در عمل به آنها توفیق مرحمت فرماید. سه تا از آن نُه امر درباره تربیت و تأدیب نفس است، و سه تا از آنها درباره حلم و بردباری است، و سه تا از آنها درباره علم و دانش است. پس ای عنوان آنها را به خاطرت بسپار، و مبادا در عمل به آنها از تو سستی و تکاهل سر زند! عنوان گفت: من دلم و اندیشه ام را فارغ و خالی نمودم تا آنچه را که حضرت می فرماید، بگیرم و اخذ کنم و بدان عمل نمایم. پس حضرت فرمود: اما آن چیزهایی که راجع به تأدیب نفس است، آنکه: 1. مبادا چیزی را بخوری که بدان اشتها نداری؛ چرا که در انسان ایجاد حماقت و نادانی می کند؛ 2. و چیزی مخور، مگر آن گاه که گرسنه باشی و چون خواستی چیزی بخوری، از حلال بخور و نام خدا را ببر و به خاطر آور حدیث رسول اکرم صلّی الله علیه و آله را که فرمود: هیچ وقت آدمی ظرفی را بدتر از شکمش پر نکرده است. بناءً علی هذا اگر به قدری گرسنه شد که ناچار از تناول غذا گردید، 3. پس به مقدار ثُلث شکم خود را برای طعامش بگذارد، و ثلث آن را برای آبش، و ثلث آن را برای نفَسش. اما آن سه چیزی که راجع به بردباری و صبر است: 1. پس کسی که به تو بگوید: اگر یک کلمه بگویی ده تا می شنوی، به او بگو: اگر ده کلمه بگویی یکی هم نمی شنوی! 2. و کسی که ترا شتم و سبّ کند و ناسزا گوید، به وی بگو اگر در آنچه می گویی، راست می گویی، من از خدا می خواهم تا از من درگذرد و اگر در آنچه می گویی، دروغ می گویی، پس من از خدا می خواهم تا از تو درگذرد. 3. و اگر کسی تو را بیم دهد که به تو فحش خواهم داد و ناسزا خواهم گفت، تو او را مژده بده که من درباره تو خیرخواه می باشم و مراعات تو را می نمایم. و اما آن سه چیزی که راجع به علم است: 1. پس، از علما بپرس آنچه را که نمی دانی؛ 2. و مبادا چیزی را از آنها بپرسی تا ایشان را به لغزش افکنی و برای آزمایش و امتحان بپرسی. 3. و مبادا که از روی رأی خودت به کاری دست زنی و در جمیع اموری که راهی به احتیاط و محافظت از وقوع در خلافِ امر داری، احتیاط را پیشه خود ساز و از فتوا دادن بپرهیز، همان طور که از شیر درنده فرار می کنی؛ و گردن خود را جِسر و پل عبور برای مردم قرار نده.  ای پدر بنده خدا (أبا عبدالله ) دیگر برخیز از نزد من! چرا که تحقیقاً برای تو خیرخواهی کردم و ذِکر و وِرد مرا بر من فاسد مکن، زیرا که من مردی هستم که روی گذشت عمر و ساعات زندگی حساب دارم و نگرانم از آنکه مقداری از آن بیهوده تلف شود و تمام مراتب سلام و سلامت خداوند برای آن کسی باد که از هدایت پیروی میکند، و متابعت از پیمودن طریق مستقیم می نماید. بحارالانوار، ج 1، ص 224. http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
🔴 حلقه مطالعاتی، رویکردشناسیِ «روان‌شناسی اسلامی» 🔴 🔸 با حضور سرکار خانم دکتر فهیمه فداکار 🔸 🔷 در تابستان ۱۳۹۸، هر چهارشنبه ساعت ۸٫۳۰-۱۰ صبح 🔷 🔹 کانون روان‌شناسی اسلامی دانشگاه تهران 🔸 🔸@shaakeleh 🔸 https://ble.im/islamic_psychology http://eitaa.com/islamic_psychology
همجنس خواهی(همجنس گرایی) چگونه از فهرست اختلالات روانی dsm کنار گذاشته شد؟ در کتاب روانشناسی بالینی تالیف ای. جری فیرس و تیموتی جی. ترال، در فصل پنجم(تشخیص و طبقه بندی مشکلات روانی) و در صفحه 197(ترجمه فارسی مهرداد فیروزبخت؛ چاپ دوازدهم، 1392)، یکی از مباحث و معضلات کلی در طبقه بندی چهارمین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، با عنوان ملاحظات عملی طبقه بندی به صورت مختصر بیان شده است. در این بخش می خوانیم: «طبقه بندی روان پزشکی همواره تا حدودی تابع رشته پزشکی بوده است. اما هم زمان یک جنبه دموکراتیک هم دارد که کاملا گیج کننده است. برای مثال، سال ها بود که در روان پزشکی، همجنس خواهی یک بیماری محسوب می شد و با مداخلات روانپزشکی درمان می شد. اما در نتیجه ی تغییر نگرش های جامعه و برخی دلایل معتبر روان شناختی، همجنس خواهی از نظام راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی حذف شد و هم اکنون یک سبک زندگی متفاوت محسوب می شود(به اسپیتزر، 1981 مراجعه کنید). فقط آن نوع همجنس خواهی در چهارمین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی دیده می شود(برای مثال ذیل «طبقه اختلال جنسی که در جای دیگری مشخص نشده است») که فرد دچار آن اظهار بدارد از گرایش جنسی خود رنج می برد یا قصد تغییر گرایش جنسی خود را دارد. در اینجا بحث ما این نیست که آیا این تصمیم درست است یا غلط، بلکه بحث ما این است که چطور تصمیم گرفته شد همجنس خواهی از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی حذف گردد. حذف شدن بیماری همجنس خواهی با رای گیری از اعضای انجمن روان پزشکی صورت گرفت. این مثال یادآور آن است که نظام های طبقه بندی(مثلا راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی) ساخته و پرداخته کمیته ها هستند. اعضای این کمیته ها نمایندگان جناح های علمی، نظری، حرفه ای و حتی اقتصادی متفاوتی هستند. در نتیجه طبقه بندی نهایی یک سند سیاسی است که معرف مصالحه های مشتریان حرفه ای گوناگونش است.» این بند عینا از ترجمه فارسی کتاب روانشناسی بالینی فیرس و ترال نقل شده است. تمامی مواردی که برجسته شده اند، نیاز به توضیحاتی دارند. به صراحت اعلام شده که طبقه بندی نهایی یک سند سیاسی است! ادامه دارد... http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology