دانستن تاریخ بزرگان سرزمین مان سودی هم دارد؟
تاریخ علوم آنقدر اهمّیت دارد که برخی کشورها برای آن تاریخ سازی میکنند، اما این امر برای بسیاری از افراد در داخل کشور ما اینطور نیست. تاریخ، نمایانگر هویت و ایجادکننده اعتماد به نفس است.
در برخی از ما ایرانیان، گونهای خودتحقیری نسبت به مسائل گوناگون به چشم میخورد که میراث شوم بیگانه پرستی اواخر قاجار و پهلوی است.
شهید مطهری درباره این خودتحقیری چنین مینویسند: 《نمیدانم چطور شده که در ما حس تنفر از گذشته پیدا شده است. شاید این تنفر مولود احساس حقارت نسبت به گذشته است. غالباً خیال میکنند که در گذشته دانشمندی که بشود او را به حساب آورد در میان ما وجود نداشته است. برخی گمان میکنند که مثلاً طب ابن سینا در حدود معالجات پیر زنان قدیمی بوده است، یا گمان میکنند ریاضیات ریاضیون ما از قبیل ابن هیثم، خوارزمی و خیام در حدود اطلاعات دانشآموزان دبیرستانی امروز بوده است. کار به جایی کشیده است که ما ارزش دانشمندان خود را باید از زبان دیگران بشنویم؛ یعنی امروز اگر از امثال بوعلی و فارابی و ابوریحان بیرونی و خیام ریاضیدان و خواجه نصیرالدین طوسی و مولوی و سعدی و حافظ تجلیل و تکریم میکنیم به دلیل این است که میبینیم در تاریخ علوم و ادبیاتی که اروپاییان نوشتهاند این شخصیتها موقعیت برجستهای دارند و بعضی از آنها از نوابغ طراز اول جهان به شمار میروند، و لهذا هر شخصیتی را که اروپاییان به رسمیت نشناسند خودمان جرئت نمیکنیم از او نام ببریم》 (امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۱۴۲).
با تشکر از خانم زارعزاده
#خودتحقیری
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
28.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افتخار به تاریخ خود، و اعتماد به نفس از زبان خانم دکتر بی بی فاطمه حقیرالسادات، بانوی افتخارآفرین یزدی
#خودتحقیری
#خودتحقیری_ممنوع
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
یک مقایسه ساده برای شناخت سایت صهیونیستی ویکیپدیا
افتخارات بانوی ایرانی خانم دکتر بی بی فاطمه حقیرالسادات:
۱-دکترای تخصصی نانومدیسین (نانو پزشکی) از از دانشگاه VUMC آمستردام هلند(۲۰۱۸)
۲-تولید ۳ محصول دانش بنیان
۳-مدیر و کارآفرین نمونه سال ۱۳۹۷
۴-مدیر ۶ شرکت
۵-فناور برتر هفته پژوهش سال۱۳۹۶
۶-منتخب همایش ملی بانوی ستی فاطمه به عنوان برگزیده مدیریت و کارآفرینی سال ۹۸
۷-محقق پسا دکتری (مشترک ایران و هلند)
۸-داور مجلات داخلی و بینالمللی در زمینه نانو و گیاهان دارویی
۹-دکتری تخصصی نانوبیوتکنولوژی از دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران (۱۳۹۶).
۱۰-کارشناسی ارشد زیست شناسیی فیزیولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی (۱۳۸۸).
۱۱-همسر آزاده سرافراز
۱۲-مادر ۴ فرزند
۱۳-عضو شورای شهر یزد و….
جالب است که وی به برکت تحریم ها به تولید داروهای گیاهی روی آورده است.
ثبت اختراع و محصولات دانش بنیان
ـ ۱۲پتنت(اختراع داخلی) نهایی شده
-۸ پتنت در مرحله داوری نهایی
-۱ پتنت امریکایی(us patent) در مرحله داوری نهایی.
ـ تأیید دو محصول دانش بنیان
ـ تأیید دانش بنیان فرمولاسیون نانویی گیاهان دارویی و مواد ماده مؤثره
ـ سه محصول جدید دانش نهایی در مرحله نهایی و…
افتخارات خانم رؤیا حشمتی:
قدم زدن در خیابان های جمهوری اسلامی با کشف حجاب!
تصوّر میکنید کدام در ویکیپدیا صفحه دارند؟
درست حدس زدید! نفر دوم!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بسم الله الرّحمن الرّحیم
بیانیه انجمن علمی روانپزشکان ایران در مورد چالشهای مربوط به ملال جنسیتی
بخش اوّل
به دنبال طرح برخی پرسشها و شبهات پیرامون مسائل مرتبط با بیماران مبتلا به ملال جنسیتی و نحوه درمان و رویکرد به آنها، به ویژه هورمون درمانی و نیز عمل جراحی بازتعیین جنسیت نکات زیر به عنوان موضع رسمی انجمن علمی روانپزشکان ایران به استحضار جامعهی علمی کشور و مراجع تصمیمگیر میرسد.
ملال جنسیتی نام وضعیتی در طبقهبندیهای معتبر علمی است که پیشتر اختلال هویت جنسیتی خوانده میشد و افراد دچار آن در متون غیرروانپزشکی به تراجنسیتی مشهورند. برای توضیح این وضعیت، لازم است به تمایز مهم دو مفهوم جنس و هویت جنسی یا جنسیت اشاره شود. جنس بر صفات زیستی متمایز کننده زن و مرد از یکدیگر مانند نوع دستگاه تناسلی آنها دلالت دارد، درحالیکه جنسیت یا هویت جنسی مفهومی زیستی-روانشناختی است که به معنای احساس فرد از هویت درونی خود است. به عبارت دیگر، جنس بر وضعیت زیستیِ مرد یا زن بودنِ فرد اطلاق میشود، در حالی که جنسیت بر جنبههای مغزی- روانی مردانه و زنانه دلالت دارد.
در غالب افراد هویت جنسی بر جنس منطبق است که آنها را همسوجنسیتی میخوانند، اما حدود ۲ تا ۱۵ هزارم درصد افراد دچار عدم انطباق جنس با هویت جنسیاند. این افراد از نظر زیستشناختی کاملا به یک جنس تعلق داشته ولی از نظر هویت جنسیتی، خود را به جنس دیگر متعلق میدانند. به طور مثال فردی که عمیقا خود را زن میداند و خواهان هویت و نقشهای زنانه است ولی بدنی کاملا مردانه دارد. این افراد وقتی که به دوگانگی جنس و هویت جنسی در وجود خود پی میبرند، بدن و جنس خود را نمیپذیرند، و نقشی را که جامعه مطابق جنس از آنها انتظار دارد، برنمیتابند و عمیقا خواهان هویت و نقش مطابق با هویت جنسی خود هستند و به این ترتیب، دچار رنج و عذاب، ناراحتی، نارضایتی، و ملالی میشوند که اصطلاحاً ملال جنسیتی یا اختلال هویت جنسیتی نام دارد.
ملال جنسیتی یک وضعیت روانپزشکی است که تشخیص آن نیاز به مصاحبه و بررسی دقیقی دارد که اغلب تا چند سال طول میکشد. در اکثر کشورهای دنیا افراد مبتلا به این وضعیت با مراجعه به روانپزشکان تحت بررسی جامع قرار گرفته و در طول زمان و به صورت مرحله به مرحله درمانهایی از جمله رواندرمانی، هورموندرمانی، تجربه واقعی زندگی در شرایط جنسیت مطلوب و نیز جراحی بازتعیین جنسیت دریافت میکنند.
هدف این درمانها جملگی کاهش رنج و ملال مراجعان و افزایش کیفیت زندگی آنهاست که بر اساس مطالعات به مقدار چشمگیری نیز محقق میشود. در ایران، با فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مجوز جراحی بازتعیین جنسیت از اوایل دهه شصت توسط پزشکی قانونی و پس از طی مراحل مشخصی به واجدین شرایط داده میشده است و تعداد کثیری از مراجعان موفق به دریافت درمانهای ضروری استاندارد در داخل کشور شدهاند و تبعات منفی بهداشتی و اجتماعی خروج این افراد از کشور به منظور دریافت درمان از بین رفته است. بر اساس جدیدترین مطالعات مرور نظام مند و فراتحلیل، اکثریت قاطع افرادی که این درمانهای استاندارد را دریافت کردهاند، از درمان احساس رضایت دارند.
اکنون عدهای انگشتشمار، بدون پشتوانهی علمی و بدون ارائهی مطالعات معتبر و کارآزماییهای بالینی و مرورهای نظاممند، پیگیر محدودسازی درمانهای استاندارد و دارای شواهد علمی هستند. لازم به ذکر است که ادعای امکان تغییر هویت جنسی از طریق دارودرمانی، مشاوره یا رواندرمانی که توسط این عده مطرح میشود، به کرات توسط مطالعات متفاوت رد شدهاند. حتی چنین رویکردی میتواند بهطور جدی برای مبتلایان به ملال جنسیتی آسیبرسان باشد. لذا این گونه مداخلات مورد ادعا غیرعلمی و غیراخلاقی است. بدیهی است هرگونه تغییر در پروتکلهای درمانی باید بر اساس شواهد علمی معتبر، یعنی مطالعاتی با روششناسی صحیح بوده و اثربخشی آنها از نظر علمی اثبات شده و مورد وفاق باشد. کسانی که مدعی روشهای غیرمرسوم هستند لازم است ابتدا پروتکلهای درمانی خود را منتشر کنند تا پژوهشگران مستقل بتوانند پس از کسب تأیید کمیتههای اخلاق، بر اساس آنها مطالعاتی را بدون تعارض منافع انجام دهند. بدون طی این روال، ادعاهای ایشان نمیتواند ملاک عمل سیاستگذاری سلامت باشد.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بیانیه انجمن علمی روانپزشکان ایران در مورد چالشهای مربوط به ملال جنسیتی
بخش دوم
ادامه...
بدین وسیله انجمن علمی روانپزشکان ایران تاکید دارد حذف این روش درمانی علمی علاوه بر این که موجب نارضایتی و رنج فراوان برای مبتلایان به این شرایط شده، منجر به بازخوردهای منفی جدی از سوی مراکز معتبر علمی و زمینهساز جستجوی درمان در آن سوی مرزها خواهد شد.
تاکید میشود عمل جراحی بازتعیین جنسیت در واقع شبیه دیگر عملهای جراحی ترمیمی است که گرچه زیربنای زیستی مساله را رفع نمیکند، اما کیفیت زندگی فرد را بهبود میبخشد، احساس فرد از بدنش را مثبت می کند و از عوارض جدی مرتبط، پیشگیری و رنج و ملال وی را میکاهد.
بدین وسیله این انجمن علمی پیشنهاد مینماید که وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی امر درمان در کشور با تعیین سازوکارهای موثر و مشخص و تدوین استاندارد خدمت در یک برنامه جامع و با عنایت به مبانی فرهنگی و دینی کشور، وحدت رویهای در تشخیص و درمان این شرایط فراهم آورد و ضمن کاهش عوارض درمانهای طبی، کیفیت رویه جاری را بهبود بخشد. در پایان از تصمیمگیران ارشد نظام اکیداً تقاضا میشود تحت تاثیر القائات گروهی اندک و بدون شواهد معتبر علمی، از روش علمی و انسانی جاری عدول نکنند. فتوای امام خمینی (ره) یکی از دستاوردهای بزرگ فقه پویای شیعه بوده و قوانین مبتنی بر آن موجب سربلندی کشور تا به امروز بوده است و عقبگرد از آن، نه تنها تهدیدی برای سلامت روانی-اجتماعی گروهی از شهروندان، که موجب وهن کشور نیز خواهد بود.
هیأت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران
۲۱ دی ماه ۱۴۰۲
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پاسخ اولیه ای به بیانیه انجمن روانپرشکان ایران در مورد چالشهای مربوط به ملال جنسیتی (این پاسخ شخصی است و از جانب گروه یا مجموعه ای صادر نشده است)
با سلام و احترام
بسیار خوب
الحمدلله که نشست بازخورد داشته است.
فتوای تاریخی حضرت امام (ره) و فتوای فعلی مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) از گذشته تا به امروز راهگشای مسائل مربوط به مبتلایان به اختلال هویت جنسیتی سابق (ملال جنسیتی فعلی) بوده و ان شاءالله خواهد بود.
فقه پویای شیعه کمک کار همه متخصصان متعهد این حیطه بوده و خواهد بود.
چند پرسش اینجا مطرح میشود:
۱. نسبتی که در بیانیه انجمن محترم روانپزشکان کشور برای افراد مبتلا ذکر شده، چه رابطه ای با تعداد اعمال جراحی در کشور دارد؟ آیا این بیانگر تشخیص های اشتباه است؟ آیا نقش عوامل دیگر در نظر گرفته نشده است؟
۲. کتاب Dsm به عنوان مرجع تشخیصی مورد پذیرش کامل برخی از همکاران محترم است. دور از ذهن نیست که در نسخههای آتی، اختلال ناهمنوایی جنسیتی نیز از فهرست اختلالات روانی حذف گردد و دی اس ام نویسان از متخصصان بخواهند هر گونه هویت جنسیتی و جهت گیری جنسی مورد پذیرش و حمایت قرار گیرد. کما اینکه ایشان اخیرا کتابچهای را جهت آشنایی متخصصان با اصطلاحات جعلی و وضع شده ساختگی مربوط به هویت های جنسی و جنسیتی گوناگون تدارک دیده و زمینه پذیرش ایشان را فراهم کرده اند. رویکرد انفعالی نسبت به Dsm تا کی قرار است تداوم پیدا کند؟
۳. پیش روی چشم همه است که آنچه امروز در دنیا و از جمله کشور ما ملاحظه میشود، در بهترین حالت، گونه کاملا جدید و متفاوتی از اختلال هویت جنسیتی است که با آنچه پیشتر مورد بحث قرار میگرفت تفاوتهای بارزی دارد. ۲۱ درصد هویت یابی دگرباشانه در نسل z امریکا و حدود ۳۲ درصد در این نسل استرالیا، با ۲ تا ۱۵ هزارم درصد چه ارتباطی دارد؟!
۴. رویه مشترک برای تشخیص گذاری و مداخلات همگن، یک درخواست مشترک است. باب گفتگو برای رسیدن به چنین رویه ای باز است.
۵. علم همواره رو به پیشرفت و تغییر است. بستن باب تفکر در یک موضوع خاص و غلبه سیاست های خاص بر تصمیمات در کشورهای دیگر، نباید نادیده انگاری شود. خوب است متخصصان در این زمینه مستندات تاریخی را مطالعه نمایند.
۶. مرعوب بودن در برابر هر آنچه دیگران به آن رسیده و آن را دیکته کردهاند، از آسیب های دوران شوم پهلوی و اواخر قاجار است که القای 《شما نمیتوانید》را به ملّت ما تزریق کردند. اینکه درمان اثربخش هم اکنون باشد یا نباشد یک مسأله است و اینکه ما هرگز نخواهیم توانست حرف جدید یا متفاوتی در برابر آنها بزنیم مسأله ای دیگر. صد البته که هر مداخله ادعایی باید با مستندات و شواهد علمی به تأیید برسد، منتها زمینه ساز اولیه تاثیر مداخلات، تغییر جوّ غلطی است که القا میکند نه درمانی وجود دارد و نه کسی حق دارد درمانی ارائه کند.
۷. ان شاءالله با همفکری تمام متخصصان دغدغه مند کشور عزیزمان ایران، و با عبرت گیری از خطاهای بسیاری کشورهای دیگر، تصمیمات خوبی در سطح کلان اتخاذ شده و نه از فتاوای مراجع عظام سوءاستفاده و کج فهمی صورت بپذیرد و نه باب عمل جراحی برای درصد بسیار اندک و نادری که ممکن است به حق از آن بهره مند شوند بسته شود. با درود بر روان پاک امام خمینی (رضوانالله تعالی علیه) و آرزوی سلامتی برای جانشین شایسته ایشان امام خامنهای (حفظهالله تعالی) که عمری تلاش کردند 《ما میتوانیم》را به ملّت و جامعه ایران اسلامی بازگردانند.
با آرزوی توفیقات روزافزون
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اهمّیت پشتکار و تلاش و در نظر داشتن سیر تدریجی پیشرفت
✅ بالارفتن از نردبان ترقی خیلی بطیء، و کند صورت میگیرد. انسان اگر بخواهد ترقی عمیق و ریشهدار و پابرجایی بکند باید به پیشرفت تدریجی، خود را راضی کند، زیرا ترقیات سریع سقوطهای خرد کننده دارد....
انسان بذر بپاشد و بعد صبر کند تا موقع درو برسد؛ و معنای «العجله من الشیطان» همین است و این گونه عجلهها مقصود است.
✅ فعالیت و پشتکار اگر مدتی دوام پیدا کند عادت میشود و هر چیزی که عادت بشود بهتدریج لذیذ میشود و انسان از ترک آن رنج میبرد و مایه نشاط میشود. بهعلاوه مانع کسالتهای بیکاری و بطالت، و مانع هرزه شدن روح و گراییدن به امور پست است، از غیبت دیگران و تجسس حال خصوصی آنها و...
منبع: یادداشت های استاد مطهری (ره)، ج ۱۳، صص ۴۸-۴۷
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آری... آن قضیه و این مبارزه است
راه همین است...
در مسیر حق باش و برای رسیدن به آن... مرگ با عزت و آزادگی را بر زندگی با ذلت ترجیح بده...
#غزه
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
یک نقص ملّی
میدانید ملّتها خصال ملی دارند. بعضی از ملتها خصلتی دارند که خصلت عمومی است، بعضی از ملتها خصلتهای دیگری دارند که حالا مربوط به تاریخ و جغرافیا و اقلیم است و به عوامل گوناگونی وابسته است. ما این روحیهی شور و شوق را، میل به تحقیق را، کنجکاوی را، خسته نشدن و پیگیری کردن را باید در ملتمان به وجود بیاوریم. این روحیه، کم است؛ نیست.
کار جمعی هم که گفتند، همین جور است؛ کار جمعی هم جزو خصال ملی ما نیست. شما به ورزشهای ما هم که نگاه کنید و مقایسه کنید با ورزشهائی که متعلق به اروپائیهاست، میبینید همین جور است. ورزش ملی ما که کشتی است، یک ورزش انفرادی است. حتّی ورزش باستانی ما هم که یک ورزش دستهجمعی است، هر کسی برای خودش ورزش میکند. میدانید وقتی که توی گود زورخانه میروند، کار دستهجمعی انجام نمیگیرد؛ با هم یک حرکاتی را انجام میدهند، هر کسی ورزش خودش را انجام میدهد؛ مثل فوتبال یا والیبال نیست که کار این، مکمل کار آن باشد؛ لذا کار، کار جمعی نیست. این یک نقص ملی است در ما؛ این را باید درست کرد؛ باید تزریق کرد. این کارِ کیست؟ کار دانشگاه است. بنابراین دانشگاه غیر از مسئلهی علم، باید به مسئلهی فرهنگ هم بپردازد.
بیانات رهبری در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران ۱۳۸۸/۱۱/۱۳
پانوشت: به قول خارجی ها👇
Netwok or Not work!
اگر کار شبکه ای و گروهی نکنی انگار هیچ کاری نکرده ای!
در حدّ توان برای این مسأله چاره اندیشی کنیم... به دمی یا درمی یا قدمی یا قلمی!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جذب حدّاکثری و دفع حدّاقلی: توصیه فراموش شده!
با رصد برخی کانالهای ایتا، شخصا متعجب میشوم. افرادی که در باورهای اصولی خود اشتراک دارند؛ در بسیاری مسائل فرعی هم اشتراک نظر دارند، امّا...
👈 گاه بر سر یک اختلاف نظر، برای چه نمیدانم...، دوستان خویش را از خود دفع میکنند.
قرآن کریم چه میفرماید؟
سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۴
✅ قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ ﴿۶۴﴾
بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.» هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم!»
بله؛ قرآن به دنبال یافتن وجه مشترک با اهل کتاب است و برخی دنبال یافتن وجه افتراق با کسانی که در اصول و فروع نیز مشترکند!
#تلنگر
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خودتحقیری، کم آگاهی و سوءاستفاده گری چه بر سر جامعه میآورد؟
اخیرا نتایج مطالعهای در تهران، به مذاق چند نفر، جهت استوری غم انگیز گذاشتن خوش آمده و تعدادی به اصطلاح خبرگزاری هم با عنوان زنی های جلب توجه کننده، برداشت دیگری از مطالعه را انعکاس داده اند.
🔴 متاسفانه افراد غیرمتخصص، با ارائه کج فهمی های خود از بسیاری داده های معمولی، در ایجاد بحران سازی ذهنی برای مخاطبان خود سهیم هستند.
نمونه آن را کمی قبلتر درباره کج فهمی از آمارهای ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار دادیم. اینجا و اینجا را ببینید.
نمونهای از پرسشهای یکی از ابزارهای سنجش سرزندگی شهری در یک مطالعه منتشرشده را در تصاویر پیوست شده قرار دادهام تا خود قضاوت کنید که چه نسبتی بین افسردگی و چنین سوالاتی برقرار است!
برای بنگاههای خبرپراکنی داخلی که با عناوین تحریک آمیز، در ناامن سازی ذهنی مردم نقش دارند نیز باید چاره اندیشی کرد.
جهت آگاهی بیشتر، نمونه دیگری از موردی مشابه (موضوع شادکامی) را که پیشتر در همین کانال درباره اش صحبت شده بود قرار می دهم. اینجا را ببینید.
توجّه: هيچکس منکر برخی مسائل نیست. اما حال بَدکُن ها با جدّیت مشغول کارند.
#خودتحقیری
#ناامیدسازی
#خودتحقیری_ممنوع
#افسردگی
#سرزندگی
#شادکامی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بهترین احساس رضایت!
✅ احساس رضایتمندی خوب است، ولی ازخود راضی شدن خوب نیست؛ ضمن آنکه نارضایتی از خود هم نباید به ناامیدی برسد. بهترین احساس رضایت، راضی بودن از خداست.
علیرضا پناهیان
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
میلاد باسعادت مولود کعبه امیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام، روز مرد و روز پدر بر همگان مبارک 💐
کعبه وقتی که در آغوش خودش یوسف دید
خود زلیخا شد و خود پیرهن صبر درید
کعبه بر سینه ی خود نام تو ای مرد نوشت
قلم خواجه ی شیراز کم آورد، نوشت:
«ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه
مست از خانه برون تاخته ای یعنی چه»
راز خلقت همه پنهان شده در عین علی ست
کهکشان ها نخی از وصله ی نعلین علی ست
روز و شب از تو قضا از تو قدر می گوید
«ها علیٌ بشرٌ کیفَ بَشر» می گوید...
سید حمیدرضا برقعی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آزادی بیان غربی وارد هوش مصنوعی شد!
برای طراحی جلد کتابی که پیرامون همجنسگرایی نگاشتهام، از هوش مصنوعی کمک خواستم.
دو متن به او دادم که مضامینی در مخالفت با همجنسگرایی در آن به چشم میخورد
هوش مصنوعی!، عذرخواهی و تهدید کرد اگر باز هم از این درخواستها داشته باشم، تعلیق خواهم شد... اما برای متنی در موافقت با آن، سریع تولید تصویر انجام داد!
#آزادی_بیان
#هوش_مصنوعی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
توحید فعال در برابر توحید منفعل!
نقدی بر یک نگرش اشتباه در بین برخی متدیّنین جامعه
👈 بسیاری از مردم مقدّرات خودشان و دین و جامعه و همه چیز را به اتکاء به توحید، به دست پیشامد میسپارند و کوچکترین فعالیتی از خود نشان نمیدهند، انجام هر کاری را مستقیما از خدا میخواهند، خودشان از زیر بار انجام وظیفه شانه خالی میکنند، این عقیده مقدس را که باید وسیله تقویت روح قرار دهند به جای یک داروی مخدّر به کار میبرند.
❌ این منطق همان منطق غلط و جاهلانه بنیاسرائیل است که قرآن کریم به شدت انتقاد کرده. آنها به موسی میگفتند: اِذْهَبْ أنْتَ وَ رَبُّک فَقاتِلا اِنّا ههُنا قاعِدونَ [مائده، ۲۴] یعنی ای موسی! تو و پروردگارت بروید و بجنگید، ما همین جا نشستهایم و تکان نمیخوریم. کفار عصر جاهلیت روی همین منطق غلط و جاهلانه بود که میخواستند از زیر بار کمک و دستگیری ضعفا شانه خالی کنند: وَ اِذا قیلَ لَهُمْ أنْفِقوا مِمّا رَزَقَکمُ اللهُ قالَ الَّذینَ کفَروا لِلَّذینَ امَنوا أنُطْعِمُ مَنْ لَوْ یشاءُ اللهُ أطْعَمَهُ [یس، ۴۷] یعنی هر وقت به آنها گفته میشود که از آنچه که خداوند به شما روزی کرده انفاق کنید، آنها خطاب به مؤمنین میگویند: آیا ما اشخاصی را سیر کنیم که خدا اگر میخواست و اراده میکرد خودش آنها را سیر میکرد؟ محتاج به توضیح نیست که این فکر غلط تا چه اندازه به سعادت فرد و اجتماع لطمه میزند. این یک بیان مختصر و کوتاهی بود که به عنوان نمونه از انحرافهای فکری که در مسائل دینی میشود، به عرض رسید و نظیر این انحرافها که همه ناشی از جهالت و نادانی عمومی است زیاد است و یگانه راه علاج همه آنها بسط تعلیم و توسعه افکار است.
وَ السَّلامُ عَلی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدی
منبع: استاد شهید مطهری رضوانالله تعالی علیه، حکمتها و اندرزها، ج ۲، صص ۴۲_۴۱.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231