eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
205 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
148 ویدیو
115 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه سیاسی اسلامی
💬 اگر مشروعیت سیاسی به معنای دقیق کلمه تثبیت و طراحی شود و از سوی دیگر این مشروعیت سیاسی بتواند به کارآمدی نظام سیاسی منجر شود، یک روند فزاینده فراگستر در عرصه جهان خواهد داشت. دکتر سیدکاظم سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در معرفی کتاب «مشروعیت سیاسی» اثر زنده یاد مرحوم دکتر علیرضا صدرا گفت: «در کتاب مشروعیت سیاسی که به نظر من یکی از جدی ترین مباحث اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی است، دکتر صدرا در مقدمه کتابشان به این مباحث توجه دارند: یکی بحث مشروعیت سیاسی جمهوریت اسلامی - راهبرد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی - دیرینه مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی - پیشنیه و پشتوانه و منشأ نظری و مبدأ عملی جمهوریت و مشروعیت سیاسی - نفی و نامشروعیت سیاسی دموکراسی منحط و افراطی در نگاه ایرانی اسلامی. ایشان مشروعیت را با شرعیت در کنار هم و با هم می بیند در عین حال رضایت و مقبولیت مردمی را هم لحاظ می کند. این بخشی از نگاه ایشان در مشروعیت سیاسی است. آن چیزی که ایشان به طور مشخص تاکید دارد بحث از مشروعیت سیاسی متعالی است. یکی از بحث هایی که مطرح می‌کند بحث چالش مشروعیت برای نظام سیاست است؛ یعنی چه موقع یک نظام سیاسی با چالش در عرصه مشروعیت و یا به تعبیر علوم سیاسی با بحران مشروعیت مواجه می‌شود. ایشان در چالش مشروعیت در پدیده شناسی مشروعیت سیاسی، در برآمد و پسامد مشروعیت سیاسی این بحث را مطرح می‌کند که اگر نظامی کارآمدی خودش را نتواند ثابت کند با چالش مشروعیت مواجه می‌شود. لذا تاکید می‌کند برترین شاخصه چشم‌انداز آینده مشروعیت سیاسی متعالی، برتری و فراگستری فزاینده آن در جهان آینده است. به تعبیر بنده، اگر این مشروعیت سیاسی را بتوانیم به معنای دقیق کلمه تثبیت و طراحی کنیم و از سوی دیگر این مشروعیت سیاسی بتواند به کارآمدی نظام سیاسی منجر شود یک روند فزاینده فراگستر در عرصه جهان خواهد داشت.» 🔸 معرفی آثار مرحوم دکتر در نشست علمی «سیاست_صدرایی» به همت در آذرماه سال جاری و به بهانه چهلمین روز درگذشت آن مرحوم انجام شد. 🔸 پخش کامل صحبت‌های دکتر در معرفی کتاب http://dte.bz/yadmane-Dr-sadra-04
تازه ترین اثر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد . الگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه نوشته دکتر محمد پزشگی
فلسفه سیاسی اسلامی
تازه ترین اثر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد . الگوهای علم سیاست در حکمت متع
توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ کتاب «الگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه» منتشر شد کتاب «الگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه» نوشته محمد پزشگی توسط پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «الگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه» اثر محمد پزشگی است که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و توسط نشر این پژوهشگاه در ۲۵۴ صفحه منتشر شده است. هدف این کتاب اتصال حکمت متعالیه به علم سیاست از طریق بازنمایی تصویر گونه و ساده شده پدیده‌های سیاسی است. ادعای کتاب حاضر آن است که آموزه‌ای حکمت متعالیه می‌تواند برای ورود به علم سیاست نقش، جایگاه و کارکرد داشته باشد و الگوهای سیاسی را برای مطالعه و تحلیل سیاسی فراهم کند و برای انجام این مهم، از روش شناسی تحلیل فرآیند استفاده شده است. این مهم از طریق روش فلسفی انجام می‌پذیرد که بر اساس آن، قوانین حاکم بر موجودیت اشیا از طریق استعدادهای منتهی به مصادرات (اصول موضوعه) انجام می‌گردد. از دستاوردهای این اثر می‌توان به فراهم آمدن ابزارهایی برای تحلیل و تبیین سیاسی اشاره کرد. نتایج این کتاب می‌تواند برای تحلیل و مطالعه موضوعات وسیعی در علم سیاسی کاربرد داشته باشد. ساختار اثر این اثر در سه فصل به نگارش در آمده است؛ در فصل اول این اثر که با عنوان «آموزه های ممیز حکمت مدنی متعالیه» تألیف شده، در ابتدا ضمن بیان پیشینه اصطلاح حکمت متعالیه و تعریف این اصطلاح، شمول تعریف حکمت متعالیه به امر مدنی مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه، تعریفی از حکمت مدنی متعالیه تبیین و سپس ویژگی‌های ممیزه حکمت متعالیه تشریح شده است. «حکمت متعالیه و علم سیاست» عنوان دومین فصل از این کتاب است که نویسنده در این فصل، ضمن سنخ شناسی واقعیت سیاسی از منظر فرازبان حکمت متعالیه، رابطه هستی‌های عینی با هستی‌های اعتباری را بررسی کرده است. در سومین و آخرین فصل از اثر حاضر، «الگوهای حکمت متعالیه برای علم سیاست» برشمرده شده و ضمن تعریف الگوهای فلسفی علم سیاست، تفاوت جایگاه و کارویژه مبانی حکمی و الگوهای فلسفی در علم شناسی تشریح شده و فلسفه نظری به مثابه منبع الگوهای فلسفی تبیین و ساختار الگوهای فلسفی در حکمت متعالیه و الگوهای فلسفی در حکمت متعالیه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
😳تخفیف 50 درصدی آثار بمناسبت هفته پژوهش و فناوری 👈ویژه آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و بوستان کتاب با کد: off1401 📆تاریخ اعتبار: 1401/09/21 الی 1401/09/30 🌸هفته پژوهش و فناوری گرامی باد. 🎯پژوهان؛ لذت مطالعه و پژوهش 🌐pajoohaan.ir
Kheimeh 148 Lakzaee.pdf
1.91M
⤴ توجه به عدل و عدالت/ نگاهی به مسئولیت های شیعه در اندیشه در گفت و گو با دکتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اختصاصی | لحظات دیدنی از تشییع پیکر طلبه شهید حسن مختارزاده 🌷مراسم تشییع پیکر طلبه بسیجی شهید حسن مختارزاده با حضور باشکوه مردم قم از مصلای قدس به سمت حرم مطهر بانوی کرامت برگزار و تدفین شد. ◀️ مشاهده باکیفیت بالاتر @hawzahnews
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد: تولید ۲۹۰ مقاله علمی در یکسال گذشته در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکنون توانسته است بیش از ۱۶۰ همایش ملی و بین المللی را برگزار و ۲۹۰ مقاله را طی سال گذشته به تدوین رسانده است. برای مطالعه مشروح خبر به سایت ایسکا مراجعه کنید
⬅️سلسله نشست های سومین همایش علوم انسانی- اسلامی پژوهش و فناوری 📒پژوهش های دینی و نظریه های سیاسی دوران معاصر ارائه دهنده: دکتر شیر خانی ⏰زمان چهار شنبه 1401/9/23 ساعت 13 💠مشاهده از طریق تلویزیون اینترنتی حوزه 🌐 https://livehowzeh.ir/tv ⬅️مجری:مجمع پژوهشگاههای علوم انسانی - اسلامی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فراخوان مقاله همایش بین المللی «انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت ها و چالش ها» به همّت مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران سایت همایش: https://icircs.ut.ac.ir/ ایمیل: jcrir@ut.ac.ir تلفن: 66461577-021
🔸 هم اندیشی بررسی امتداد اجتماعی آثار گروه سیاست 💢 در راستای تعامل و همفکری 🔻 به همت گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود: 🎙 باحضور: 🔹 اعضای هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه 🔹 اعضای هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏰ پنجشنبه 24 آذرماه، ساعت 19 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/emtedade 🆔 @iictchannel
خوانش حکمت متعالیه جلسه هفدهم.mp3
37.31M
📒ملاصدرا و نقشه راه 📒خوانش حکمت متعالیه جلسه هفدهم 👤ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/molasadra_eshq-17 ⬅️مجری: خانه طلاب اصفهان 📅زمان:دو شنبه 21 آذر ماه 1401 🌐https://eitaa.com/isca_seda/5458 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
انجمن مطالعات سیاسی حوزه اطلاع رسانی از فعالیتهای انجمن و اعضا در حوزه دانش سیاسی اسلام https://eitaa.com/anjomanesiasi
معرفی شخصیت دکتر صدرا.mp3
10.02M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: شخصیت علمی مرحوم دکتر علیرضا صدرا مسجد حضرت ولی عصر ۱۶ آبان ۱۴۰۱ 🆔 @khosropanah_ir
خوانش حکمت متعالیه جلسه هفدهم.mp3
37.31M
📒ملاصدرا و نقشه راه 📒خوانش حکمت متعالیه جلسه هفدهم 👤ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/molasadra_eshq-17 ⬅️مجری: خانه طلاب اصفهان 📅زمان:دو شنبه 21 آذر ماه 1401 🌐https://eitaa.com/isca_seda/5458 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🔶کتاب درآمدی بر بازسازی دستگاه منطقی حاکم بر حکمت متعالیه نوشته سیدمجید ظهیری رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی و عضو هیأت علمی گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردید. 🌺متن کامل خبر در سایت پژوهشکده اسلام تمدنی http://dte.bz/IxInD
⤴ نهمین نشست از مجموعه نشست‌های «فلسفه فقه سیاسی متعالیه و مباحث شریعت» با موضوع «اصول حاکم بر اجتهاد» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد. استاد مبلغی، در ابتدای بحث در خصوص اصول حاکم بر اجتهاد گفت: «مقصود از اصول حاکم بر اجتهاد، اصول الفقه نیست؛ آن اصول الفقه ابزاری است که فقه را می‌سازد ولی اجتهاد یک فرآیندی است که درون او از ابزار اصول فقه استفاده می‌شود. لذا اصول حاکم بر اجتهاد بحث نویی است و جایگاهش هم در فلسفه فقه است. چون فقه همان اجتهاد است یا اجتهاد فقه را می‌سازد که به معنایی اجتهاد و فقه یکی هستند.»
🔳 ملاصدرا قصد دارد شریعت رو به نظم درآورد 💬 استاد مبلغی در خصوص نگاه ملاصدرا به فقه و شریعت، بیان داشت: «یک بار می‌خواهیم نگاه فلسفوی فقهی داشته باشیم، یک بار می‌خواهیم کمی بالاتر یعنی از فراتر از فلسفه فقه، فلسفه شریعت را در نظر بگیریم. ملاصدرا در فضای فلسفه فقه سخن چندانی ارائه نکرده مگر به صورت غیرمستقیم. چون هر بحثی که در فلسفه شریعت مطرح می‌شود لاجرم در سبد فلسفه فقه قرار می‌گیرد به نفع فلسفه فقه. از این جهت ملاصدرا در ارتباط با فلسفه فقه کالاهای مهمی برای ما دارد اما رسماً، شخصاً، عیناً و به شکل ملموس و مباشر و مستقیم حرفی در باب فلسفه جز موارد خیلی اندکی در آثار ایشان مشاهده نکرده‌ام. چون ایشان کار فقهی نکرده و موارد فقهی ایشان و بالطبع فلسفه فقهی ایشان زیاد نیست. فلسفه فقهی از فقهی‌اش بیشتر است. نگاه عقلانی فلسفی بوده؛ اما فلسفه شریعت زیاد دارد. ملاصدرا قصد دارد شریعت رو به نظم درآورد. نگاه به شریعت، نگاهی نظم یافته باشد. شریعت خودش نظم دارد، اما نگاهی که ما به شریعت داریم می‌بایست نظم یافته و چارچوب‌مند باشد؛ لذا به سراغ فلسفه میرود تا ابعاد و اضلاع و قلمرو و اجزاء و آیات آن‌ها را با هم هماهنگ کند. از این رو اصول حاکم بر اجتهاد ملاصدرا، اصول حاکم بر اجتهاد از نوع رایج در حوزه‌ها نیست. مثلا اگه شهید صدر به عنوان فیلسوف فقه نکته‌ای فرمودن، در حوزه‌ها به کسانی که در حوزه فلسفه فقه نیستند هم می‌توان عرضه کرد، چون با این فلسفه آشناتر هستیم. ولی اگر بخواهید ملاصدرا را در ارتباط با فقه یا شریعت و اجتهاد در نظر بگیرید از بس خیمه را در یک دوردستی بنا کرده، نیاز دارد به ادبیات سازی، تحلیل، تجمیع و کنار هم نهادن. این‌ها کار اساسی است و حیف است که حوزه‌های علمیه غافل بمانند از ملاصدار با این ذهنیت قدر و نیرومند و این اندیشه منظم که دغدغه شریعت و دین داشته است. این نگاه فلسفوی ایشان ولو اینکه به صورت مستقیم ناظر نیست اما آورده‌های بسیاری می‌تواند هم برای فقه و هم برای فلسفه داشته باشد ولو ادبیاتش نامانوس با فضای اصول حاکم باشد.» .
🔳 تفاوت ملاصدرا و علامه طباطبایی 💬 استاد مبلغی در خصوص تفاوت ملاصدرا و علامه طبابایی گفت: «ملاصدرا یک نظم فلسفی به گناهان و به طاعات داده است. این نگاه و این نظم ممکن است مورد نقد باشد. علامه طباطبایی با ملاصدرا هر دو فیلسوف هستند ولی تفاوتی که دارند هرچند ملاصدرا ذهن فلسفیش قابل وصف نیست اما علامه جامعه شناس هم هست؛ یعنی یک مطالعات اجتماعی دارد ولذا تفسیر المیزان ایشان تفسیر عجیبی است. به نظر من تا جایی که تتبع کردم نگاه‌های جامع شناختی در ملاصدرا ندیدم، البته مواردی دارد که مثلا می‌فرماید انسان با غذا زنده است، همه چیز به غذا منوط است و غذا هم با مدنیت به دست می‌آید. خیلی نگاه مهمی‌است، که در آن روزگار، توجهی که امروزه به این موضوع می‌شود مورد توجه نبوده، توجه کند و سپس مربوط کند به اجتماع، جامعه و مدنیت. البته باید بیشتر گشت، چون آثارش خیلی زیاد است و ادبیاتش نیز ادبیات خاصی است.» وی همچنین در خصوص تفسیر مرحوم ملاصدرا بیان کرد: «کسی که تفسیر فلسفی را باب کرد به صورت قوی و توانمند، ملاصدرا است. یعنی تفسیر به این شکل که نقد و عقل را با هم درآمیزد. طبعا تفسیر ایشون یک لذت بخشی دارد که بقیه تفسیرها ندارند. علیرغم این که تفسیر ایشان محجور است و یا کم محل مراجعه قرار می‌گیرد اما این دستگاه تنظیم کننده فلسفی، آیات را مرتبط می‌کند به مقوله‌ای که از نظر ظاهری ارتباطی در آن دیده نمی‌شود.» .
ملاحظات روش‌شناختی در اندیشه‌شناسی امام خمینی (ره): با تأکید بر تعلیم و تربیت و سیاست نویسندگان مجتبی همتی فر  1  بختیار شعبانی ورکی 2  جمیله علم‌الهدی 3  شریف لک‌زایی 4 1 دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه فردوسی مشهد 2 استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشـگاه فـردوسی مشـهد 3 دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید بهشتی 4 دانشیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چکیده هدف: روشمندی اندیشه‌شناسی را می‌توان اصلی‌ترین هدف مقاله حاضر دانست. مدعای نویسندگان آن است که با بکارگیری ملاحظات روشی ذکر شده می‌توان تا حد قابل توجهی از سوءفهم در پژوهش در اندیشه‌های امام خمینی(ره) برکنار ماند و در عین حال می‌توان به مفهوم‌پردازی و الگوپردازی‌های بدیع نیز دست یافت. روش‌شناسی پژوهش: با بهره‌گیری از روش پژوهش ترکیبی، از یک سو با ارزیابی و آسیب‌شناسی پژوهش‌های پیشین و از سوی دیگر با استخراج دلالت‌های رویکردهای روشی مختار متن‌پژوهی (به‌ویژه هرمنوتیک و تحلیل مفهومی)، ملاحظات روشی برای اندیشه‌شناسی امام خمینی(ره) به همراه مصادیق مؤیدی از آثار ایشان از دو حوزه تعلیم و تربیت و سیاست ارائه گردیده است. یافته‌ها: اهم یافته‌های پژوهش درباره ملاحظات روشی اندیشه‌شناسی عبارت‌اند از: شناسایی و تبیین بحران‌های زمینه‌ای، بررسی موضع معرفت‌شناختی اندیشمند (همچون مبناگرایی)، توجه به تطورات روبنایی و یا زیربنایی فکری احتمالی اندیشمند، کتاب‌شناسی اندیشمند، توجه به ملاحظات اصطلاح‌شناسی هر اندیشمند، تحلیل شبکه مفهومی مفاهیم کلیدی مدنظر، لحاظ سیره عملی اندیشمند به‌عنوان مکمل آثار وی و التفات به الگوهای مفهومی ویژه‌ی اندیشمند و مکتب وی. نتیجه‌گیری: انتظار می‌رود که این یافته‌ها ضمن تأثیر جدی در اندیشه‌شناسی امام خمینی(ره) در تمایز نسبی با یافته‌های پژوهش‌های موجود در این حوزه، بتواند دریچه‌هایی نو به اندیشه ایشان بگشاید. در عین حال به نظر می‌رسد می‌توان تعمیم الگوی اندیشه‌شناسی مذکور را به سایر اندیشمندان نیز تعمیم داد. کلیدواژه‌ها اندیشه‌شناسی  ملاحظات روش‌شناختی  امام خمینی (ره)  تعلیم و تربیت  سیاست ملاحظات روش‌شناختی در اندیشه‌شناسی امام خمینی (ره): با تأکید بر تعلیم و تربیت و سیاست https://rjir.basu.ac.ir/article_4793.html کانال @islamicpp
سوره | فصل انقلاب فاطمی 🔻 موضوع شب سوم: واقعه‌ٔ سقیفه؛ روایت‌ها و تحلیل‌ها 📌 مسعود دیانی در سومین قسمت فصل جدید سوره، میزبان حمیدرضا مطهری، پژوهشگر تاریخ اسلام خواهد بود. 🗓 پخش: دوشنبه ۲۸ آذر، ساعت ۲۲:۳۰، شبکه چهار ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🔹سومین نشست نجات گفت‌وگو؛با عنوان امام موسی صدر:گفتگو به مثابه امید اجتماعی کانون گفت‌وگو برگزار می کند: 📍سومین جلسه از سلسه نشست‌های نجات گفت‌وگو؛ با عنوان "امام موسی صدر: گفت‌و‌گو به مثابه امید اجتماعی" 📍سخنران: دکتر رسول رسولی پور 📍زمان: دوشنبه ۵ دی ماه ساعت ۱۶ 📍مکان: موسسه فرهنگی امام موسی صدر واقع در میدان هفت تیر، بالاتر از مسجد الجواد، کوچه شریعتی، پلاک ۱۰ واحد ۲ منتظر دیدارتان هستیم. 🆔 @dialoguecenter
☃تخفیف یلدایی پژوهان 🎉50 درصد تخفیف ویژه شب یلدا 🛍آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و بوستان کتاب 🎁کد تخفیف: yalda1401 🎯پژوهان؛ لذت مطالعه و پژوهش 🌐Pajoohaan.ir