eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
204 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
146 ویدیو
115 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️«عقل مدنی» و نقش آن در ایجاد گفت‎‌وگو ◾️در فقدان گفت‌وگو، جامعه به تخریب، خشونت و ابراز تنفر منحرف می‌شود 🔹دکتر مرتضی یوسفی‌راد عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 1️⃣براساس تراث عقلی ما، پایه و مایه اساسی اندیشه‌های حکمی–فلسفی بر «عقل» است. فلاسفه اسلامی ما در حکمت عملی و بالاخص مدیریت جامعه به‌عنوان سیاست مدن، بر ضرورت «عقل مدنی» تأکید می‌کنند و معتقدند که مدیریت مدنی جامعه زمانی می‌تواند استوار و پایدار باشد که جامعه بر پایه «عدالت» و «عقل‌مدنی» و به‌دنبال آن با «اعتدال مدنی» مدیریت و ساماندهی شود و در این میان، «گفت‌وگو» از مهم‌ترین لوازم عقل‌مدنی است. عدالت و اعتدال مدنی و همچنین فهم خیر عمومی در یک جامعه تنها از رهگذر گفت‌وگو و مشارکت مدنی و در ادامه رضایت‌مندی محقق خواهد شد. عقل مدنی حکم می‌کند که افراد ضمن داشتن بهره‌مندی‌های فردی از منابع و امکانات، باید با مدیریت دولت بر سر خیر مشترک‌شان گفت‌وگو کنند تا به فهم مشترکی از «خیر عمومی» برسند. 2️⃣اتفاقات اخیر جامعه ما نشان ‌داد که مشکل ما در امر گفت‌وگو، زیرساختی است و آنچنان که باید نتوانسته‌ایم با نسل جوان‌مان بر سر مسائل ملی و فراملی به یک تفاهم و توافق برسیم. در این فضا، قبل از هر چیزی باید جامعه را به سمت خردورزی پیش ببریم و مبنای این عقل نه عقل نظری و رویکردهای آسمان‌گرایانه بلکه باید عقل‌مدنی و مبتنی بر حل مسائل عینی جامعه باشد. ما هنوز نتوانسته‌ایم مصالح، منافع و خیر عمومی را برای نسل امروز فهم‌پذیر کنیم. بنابراین آنان درعمل با یک علامت سؤال بزرگ در حوزه خیرعمومی مواجه‌ شده‌اند به گونه‌ای که امروز برخی از آنان از اساس همه چیز را تکفیر می‌کنند. ما هنوز بر سر اینکه چه چیز به ما هویت می‌بخشد گفت‌وگو نکرده و اتفاق نظر نداریم و در فهم پذیر کردن این مهم بخش‌های مختلف جامعه را بکار نگرفته‌ایم و پیامد آن بحران‌هایی است که این روزها در کف خیابان شاهد هستیم. فارغ از مسأله هویت، بحث آزادی و‌ عدالت و بحث مصالح و منافع مشترک‌مان مسائلی دیگر هستند که ما هنوز ابعاد آن را برای جامعه خصوصاً نسل امروز مشخص نکرده‌ایم و به همین دلیل است که امروز و اکنون برای جامعه ایرانی گفت‌وگو بیش از هر سیاست دیگری ضرورت دارد. 3️⃣ در فقدان گفت‌وگو، جامعه به جای اینکه به مسائل عمومی خود فکر کند، بخش‌هایی به تخریب، خشونت و ابراز تنفر و بخش‌هایی به منفعت‌طلبی و طمع‌ورزی و خودخواهی فکر ‌می‌کند. دولتمردان، باید جامعه و طبقات و اقشار مختلف را به مشارکت مدنی و گفت‌وگو دعوت ‌کنند. معترضان را به رسمیت شناخته و آنان را فهم کنند با هم بر سر «مصالح عمومی» توافق کنند و از بدنه جامعه راه‌حل بطلبند. این خود یک آرامش اجمالی و کوتاه‌مدت تولید می‌کند و زمینه را برای کارهای اصلاحی جدی فراهم خواهد کرد. ⬅️منبع: روزنامه ایران شماره : 8051 ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
⬅️«الزامات سیاست گفت‌وگو» در میزگرد «ایران» با حضور کیومرث اشتریان و شریف لک‌زایی ◾️گفت‌وگو با کی؟ و درباره چی؟ 📒درباره «خیر عمومی» و «سیاست آزادی» باید به توافق و فهم مشترک برسیم 🔷میزگرد روزنامه_ایران با حضورکیومرث_اشتریان و شریف_لک_رابی ( روزنامه ایران شماره : 8051 ۲۲ آبان ۱۴۰۱) 📒بی‌شک، جامعه‌ای که خود را به «سیاست ‌گفت‌وگو» ملزم می‌کند در گذر از مسائل و بحران‌‌هایش کارآمدتر عمل‌ خواهد کرد. هرچه فرهنگ، «گفت‌وگویی‌تر» شود «وفاق ملی» پررنگ‌تر خواهد شد. «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» هم در همین راستا صورت‌بندی و تصویب شد. گفت‌وگو مادامی‌ می‌تواند اثربخش شود که در عمل، به یک «سیاست» (policy) منتهی شود. اما «سیاست گفت‌وگویی» چه الزامات و پیش شرط‌هایی دارد؟ این گفت‌وگو باید بین چه گروه‌ها و نهادهایی شکل گیرد تا بتوان مدعی شد اکثریت جامعه را نمایندگی می‌کند؟ و در این گفت‌وگوها قرار است بر سر چه موضوعاتی به توافق و مفاهمه اجتماعی برسیم؟ ⬅️متن کامل گفتگو در سایت ایسکا ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
نشست تخصصی《چیستی و نحوه وجود فرهنگ: نگرش نوین به فلسفهٔ فرهنگ》به همت پژوهشکده فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و مرکز همکاریهای علمی و بین‌الملل) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) (گروه فرهنگی تمدنی) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود: ◀️سخنرانان: حجج اسلام استاد سیدیدالله یزدان‌پناه، استاد علی اکبر رشاد، استاد حمید پارسانیا. ◀️دبیر نشست: حجت الاسلام دکتر مسعود اسماعیلی ☑️روز: پنج‌شنبه 🗓تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۲۶ 🕧ساعت: ۱۵ الی ۱۷:۲۰ 🏢پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، سالن اجتماعات امام حسین علیه السلام 🌐 لینک حضور در جلسه dte.bz/scscenter @Habibollah_Babai @ahmad_olyaei
⬅️ویژه اساتید، محققان و دانش پژوهان حوزه علوم انسانی؛ 🔷رویداد «مدرسه پاییزه حکمرانی» برگزار می شود 📒رویداد «مدرسه پاییزه حکمرانی» به همت هسته حکمرانی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود. 📒به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در رویداد «مدرسه پاییزه حکمرانی»، که به همت هسته حکمرانی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد، جمعی از اساتید برجسته که در حوزه حکمرانی فعالیت علمی و عملی داشته اند، در قالب نشست های علمی به ارائه دانش و تجربیات خود پیرامون موضوع می پردازند. هدف از برگزاری این رویداد، آشنایی اعضای هیئت علمی، اساتید، محققان و دانش پژوهان با مفاهیم حوزه حکمرانی، تفاوت های آن با حوزه های مشابه مانند مدیریت عمومی، سیاستگذاری و خط مشی گذاری، استحصال دانش تجربی و ضمنی و تلاش در راستای تجربه نگاری اساتید حوزه حکمرانی است. 🔸در این نشست ها، صرفا انتقال مطلب نظری، مدّ نظر نیست، بلکه تمرکز بر انتقال تجارب عملیاتی اساتید صاحب فن است که عموما نمی توان به آسانی در ادبیات و کتب حکمرانی به آنها دست یافت. ⬅️شایان ذکر است گواهی معتبر برای شرکت کنندگان در این نشست ها صادر خواهد شد؛ مشروط به آنکه ثبت نام انجام داده باشند. 🔹این رویداد از 28 آبان ماه لغایت سوم آذرماه 1401 برگزار خواهد شد. ⬅️جزئیات خبر در لینک زیر 🌐 http://dte.bz/PTTfd ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۴ آبان ۱۴۰۱ چهل و یکممین سالروز ارتحال حضرت آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبایی @mbkho1
⬅️ویژه اساتید، محققان و دانش پژوهان حوزه علوم انسانی؛ 🔷رویداد «مدرسه پاییزه حکمرانی» برگزار می شود 📒رویداد «مدرسه پاییزه حکمرانی» به همت هسته حکمرانی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود. 📒به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در رویداد «مدرسه پاییزه حکمرانی»، که به همت هسته حکمرانی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد، جمعی از اساتید برجسته که در حوزه حکمرانی فعالیت علمی و عملی داشته اند، در قالب نشست های علمی به ارائه دانش و تجربیات خود پیرامون موضوع می پردازند. هدف از برگزاری این رویداد، آشنایی اعضای هیئت علمی، اساتید، محققان و دانش پژوهان با مفاهیم حوزه حکمرانی، تفاوت های آن با حوزه های مشابه مانند مدیریت عمومی، سیاستگذاری و خط مشی گذاری، استحصال دانش تجربی و ضمنی و تلاش در راستای تجربه نگاری اساتید حوزه حکمرانی است. 🔸در این نشست ها، صرفا انتقال مطلب نظری، مدّ نظر نیست، بلکه تمرکز بر انتقال تجارب عملیاتی اساتید صاحب فن است که عموما نمی توان به آسانی در ادبیات و کتب حکمرانی به آنها دست یافت. ⬅️شایان ذکر است گواهی معتبر برای شرکت کنندگان در این نشست ها صادر خواهد شد؛ مشروط به آنکه ثبت نام انجام داده باشند. 🔹این رویداد از 28 آبان ماه لغایت سوم آذرماه 1401 در تالار شهید سلیمانی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد. ⬅️لینک ورود در جلسه به صورت مجازی 🌐http://dte.bz/danaee ⬅️جزئیات خبر در لینک زیر 🌐 http://dte.bz/PTTfd ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
💢🔰 گروه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می نماید: نشست : «نقش ملاصدرا در رشد عقلانیت اسلامی» با حضور: 🔸پروفسور مولیادی کارتانکارا (استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا) به همراه سخنرانی: 🔹دکتر محمد فتحعلیخانی، رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه؛ 🔹حجه الاسلام دکتر علی شیروانی، مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه ؛ 🔹دکتر حسینعلی شیدانشید، هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه ؛ 🔹دکتر محمدهادی توکلی، هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه؛ زمان: 🗓چهارشنبه 25 آبانماه 1401، ساعت 9-12 🌐لینک برگزاری جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting ...................... 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
🔵سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی 🔸همزمان با هشتمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبایی بیست و سومین مجمع عمومی اعضای پیوسته مجمع عالی حکمت اسلامی و سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی چهارشنبه شب 25 آبان 1401 از ساعت 18:30 برگزار خواهد شد. این مراسم که در چهل و یکمین سالگرد ارتحال مفسر بزرگ و حکیم متاله حضرت علامه طباطبایی در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار خواهد شد، مفسر و حکیم عظیم الشان استاد معظم و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله جوادی آملی سخنرانی خواهند داشت. 🔹این مراسم بصورت مجازی و زنده از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی پخش خواهد شد. 🌐 https://hekmateislami.com/?p=13765 @hekmateislami
ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبائی (جلسه پنجم) جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی با موضوع"حکمرانی اجتماعی کار آمد از منظر علامه طباطبائی" با ارائه اساتید محترم دکتر سوادی ، دکتر رضوانی و دکتر نجف لک زایی سه شنبه 24 آبان ساعت 19 به صورت مجازی برگزار می شود. https://b2n.ir/f.siasi
فرهیخته گرامی با سلام و احترام ضمن گرامیداشت سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار"ما همانیم که میخوانیم" بدینوسیله از شما دعوت بعمل می آید با حضور در ویژه برنامه "بررسی و گفت و گو پیرامون کتاب"گفت و گویی میان فمینیسم و اسلام" که با حضور جناب آقای دکتر محسن بدره(مولف کتاب) و استادیار گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا برگزار میگردد بر رونق این محفل فرهنگی بیفزایید زمان:چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت 10 صبح سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی آیت الله ملک حسینی(ره) با احترام محسن جبارنژاد مدیر کل کتابخانه های عمومی استان
🔹فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و انقلاب اسلامی ✍️گزیده‌خوانی نشست دکتر احمدرضا یزدانی مقدم (دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.) 🔸دولت ابزاری در نظر علامه یکی از مباحث مهمی که درباره علامه طباطبایی مطرح است اینکه آیا فکر و اندیشه ایشان با انقلابی‌گری نسبتی داشته است؟ علامه در تفسیر المیزان، ذیل آیه «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ ممَنْ تَشَاءُ»[2] تحلیلی ارائه می‌نماید که به معنای تأیید جنبش‌های سیاسی و آزادی‌خواهانه و نفی حکومت استبدادی است. وقتی این تحلیل را می‌خوانید ملاحظه می‌کنید ایشان طرفدار جمهوری و حکومت موقت و دوره‌ای است و جنبش مشروطه را تأیید می‌کند و با حکومت سلطنتی، سلطنت موروثی، سلطنت مشروطه، و سلطنت مادام العمر مخالف است. مسئله مهم دیگر اینکه وقتی علامه راجع به نظام سیاسی صحبت می‌کند، مستقیماً از فرد انسان به نظام سیاسی منتقل نمی‌شود بلکه از فرد انسان به زندگی اجتماعی و از زندگی اجتماعی به نظام سیاسی منتقل می‌شود. نتیجه این است که ایشان به طرف یک حکومت تمامیت‌گرا که همه شئون زندگی را تحت اختیار و کنترل قرار بدهد نمی‌رود، بلکه به سمت حکومتی می‌رود که خودش یک جنبه از زندگی اجتماعی است و توسط اجتماع به وجود آمده است. بنابراین این حکومت منتهی به اجتماع و فرد انسان می‌شود. پس دولتی که علامه از آن صحبت می‌کند، دولت ابزاری است نه یک دولت اندام‌وار هگلی. در عین حال، علامه هم به فرد انسان توجه دارد، و فرد انسان را بنیان زندگی اجتماعی و حکومت و نظام سیاسی می‌داند، و نظام سیاسی را در مقابل فرد انسان مسئول می‌داند؛ چنانکه دین را نیز در مقابل فرد انسان متعهد می‌داند. بنابراین اصالت اجتماع علامه طباطبایی، که مرتبه وجودی برای اجتماع در نظر می‌گیرد، در مقابل اصالت فرد قرار ندارد، بلکه اجتماع نیز به نوبه خودش به فرد منتهی می‌شود؛ چنانکه نظام سیاسی(به جهت اینکه از اعتباراتی است که اجتماع انجام می‌دهد) از طریق اجتماع به فرد منتقل می‌شود. پس همانگونه که به یک معنا می‌توان از اصالت اجتماع در اندیشه علامه سخن گفت، به یک معنا نیز می‌توان از اصالت فرد در اندیشه ایشان سخن گفت. 🔹اسلام اجتماعی یا اسلام سیاسی؟ مسئله‌ای دیگر در اینجا وجود دارد که علامه از اجتماع به سیاست و نظام سیاسی منتقل می‌شود؛ آیا می‌توان گفت به این معنا ایشان طرفدار اسلام اجتماعی است نه اسلام سیاسی؟ علامه معتقد به تقدّم وجودی اجتماع بر حکومت است و برای اجتماع نیز اهمیت و جایگاه و نقش قائل هست و اینها لوازمی دارد. ایشان تأکیدات مکرر بر اهمیت تعیین‌کننده تربیت و ارجاع این موضوع به ساختارهای سیاسی اجتماعی دارد و حکومت را بر پایه اجتماع و برپایی آن را از وظایف اجتماع معرفی می‌کند. بنابراین بدون تردید اسلامِ علامه، اسلام اجتماعی است، اما از آن طرف اسلام اجتماعی وی در پیوند با حکومت و بنیان و اساس سیاست است. بنابراین اسلام اجتماعی ایشان در مقابل اسلام سیاسی به معنای نقش، اثر، و نظر اسلام درباره سیاست قرار ندارد، بلکه در ارتباط با یکدیگر هستند. 🔹حکومت و جامعه مطلوب علامه علامه طباطبایی در ارتباط با «مُلک و حکومت» توضیح می‌دهد. ما یک مُلک و حکومت جائرانه و غیرعقلائی داریم که این یک نتیجه برای حرکت جوهری انسان و اجتماع دارد؛ و یک مُلک و حکومت اجتماعی عادلانه و عقلائی داریم که یک نتیجه دیگری برای حرکت جوهری انسان و اجتماع دارد. ما باید از اینجا به آن حکومت و جامعه مطلوب مورد نظر علامه منتقل شویم که این حرکت جوهری در مسیری که باید قرار بگیرد، باشد. از نظر علامه، ریشه همه مفاسد و گناهان این است که یک دو قطبی درست می‌شود؛ فقر در یک سو و غنا در سوی دیگر. تعبیر ایشان این است: «فجلّ المآثم و المساوي و الجنايات و التعديات و المظالم تنتهي بالتحليل إما إلى فقر مفرط يدعو إلى اختلاس أموال الناس بالسرقة و قطع الطرق و قتل النفوس و البخس في الكيل و الوزن و الغصب و سائر التعديات المالية، و إما إلى غنى مفرط يدعو إلى الإتراف و الإسراف في المأكل و المشرب و الملبس و المنكح و المسكن، و الاسترسال في الشهوات و هتك الحرمات، و بسط التسلط على أموال الناس و أعراضهم‏ و نفوسهم.»[3] حال اگر تمام گناهان به این باز می‌گردد که فقر در یک طرف و غنا در یک طرف دیگر است، برای اینکه از این گناهان اجتناب کنیم باید چه کرد؟ مطالعه ادامه مطلب از طریق پایگاه اینترنتی نشریه 👇 http://maarefmags.ir/node/3548
به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)؛ چهارمین شماره فصلنامه «پژوهش‌های فلسفه سیاسی اسلامی» منتشر شد حوزه/ چهارمین شماره فصلنامه «پژوهش‌های فلسفه سیاسی اسلامی» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی دکتر سیدجواد میرخلیلی و سردبیری دکتر علی شیرخانی و با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه منتشر شد. به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت روز بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، فیلسوف بزرگ اسلامی، چهارمین شماره فصلنامه پژوهشهای فلسفه سیاسی اسلامی منتشر شد. از جمله اهداف این نشریه می توان به تبیین و ارائه فلسفه سیاسی اندیشمندان مسلمان، تمهید و زمینه سازی برای تحقق آرمانهای فلسفه سیاسی اسلامی، تاکید بر توان مند سازی فلسفه سیاسی اسلامی، مطالعات مقایسه ای فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی غرب، تبیین مباحث فلسفه علم سیاست اسلامی، تبیین مناسبات فلسفه اسلامی و انقلاب اسلامی، تبیین و نظریه پردازی، از منظر فلسفه سیاسی، درباره دولت اشاره کرد. این نشریه که در حوزه تخصصی فلسفه سیاسی اسلامی منتشر می شود، اولین نشریه ای است که در کشور به صورت تخصصی به بحث فلسفه سیاسی اسلامی می پردازد. فصلنامه پژوهشهای فلسفه سیاسی اسلامی، به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی سیدجواد میرخلیلی و سردبیری علی شیرخانی و با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه منتشر می شود. اساتید و محققان برای ارسال مقالات خود در زمینه فلسفه سیاسی اسلامی می توانند به سامانه این نشریه به آدرس http://ippr.psas.ir/ مراجعه و بعد از ثبت نام، مقالات خود را ارسال تا در مرحله داوری قرار گیرد. https://hawzahnews.com/xbY5Q
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اندیشه سیاسی علامه طباطبایی 🔹بدون تردید علامه طباطبایی یک فیلسوف سیاسی است؛ ولو اینکه به‌عنوان فیلسوف سیاسی شناخته نشده باشد. معیار ما این نیست که کسی به‌عنوان فیلسوف سیاسی شناخت بشود یا خیر. ممکن است کسی مدت‌ها در تردید باشد که این شخص فلسفه سیاسی دارد یا خیر. 🔹مطالعاتی درباره فلسفه سیاسی کانت انجام شده، می‌گویند تقریباً در سال ۱۹۷۰ میلادی، کسی قبول نمی‌کرد که کانت دارای فلسفه سیاسی است؛ بلکه نهایتاً می‌گفتند که دارای اندیشه سیاسی است. پس از آن با کارها و مطالعاتی که انجام شد، به این نتیجه رسیدند که کانت دارای فلسفه سیاسی است و از فلسفه سیاسی کانت سخن به میان آمد. 💢 تماشای کامل گفتگو در آپارات 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
1401.mp3
8.2M
⬅️ بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی چهارشنبه 25 آبان 1401 @hekmateislami
⬅️ نشست علمی؛ فارابی و نقش عدالت و محبت مدنی در نظام اجتماعی مدینه فاضله 👤 دکتر سید مهدی امامی‌جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان ⏰ دوشنبه ۳۰ آبان ۱۰صبح 💠 خ حافظ، سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⬅️ مشاهده آنلاین: 🌐 dte.bz/1001 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🍀 بزرگداشت مقام علمی پروفسور محسن مهدی دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ الی ۱۸ تالار فارابی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم سخنرانان 🔹محسن رضوانی / محسن مهدی و احیای فلسفه سیاسی فارابی 🔹کیوان خسروی / محسن مهدی و الحروف: فلسفه نخستین و تقدیر آن در جهان اسلام 🔸چارلز ای. باترورث / محسن مهدی و پیدایش فلسفه اسلامی 🔸ترنس جِی. کلون / محسن مهدی و جهت گیری سیاسی فارابی پیرامون فلسفه اسلامی و دین 👈 کنگره جهانی فارابی http://iscs.ac.ir/
فرهیخته گرامی با سلام و احترام ضمن گرامیداشت سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "🌹ما همانیم که میخوانیم🌹" 📝بدینوسیله از شما دعوت بعمل می آید با حضور در ویژه برنامه "بررسی و گفت و گو پیرامون کتاب "📚درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر" که با حضور جناب آقای ✍دکتر شریف لک زایی(مولف کتاب) دانشجویان،اساتید دانشگاه و علاقمندان کتاب برگزار میگردد بر رونق این محفل فرهنگی بیفزایید. 🕙زمان:دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح دانشگاه یاسوج.دانشکده علوم انسانی.سالن ۹ دی
🍀 تصویر نایاب مقبره حکیم ابونصر فارابی 🕌 دمشق قبرستان تاریخی باب الصغیر بسم الله الرحمن الرحیم هذا ضریح العالم و الفیلسوف و الأدیب و الموسیقی الاسلامی محمد بن محمد بن طرخان بن اوزلغ المشهور بأبی نصر الفارابی ولد عام 260 هجری فی فاراب و توفی فی دمشق 339 هجری الفاتحه مع الصلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسفندیار: آشنایی با اعضای کمیته علمی و محورهای اختصاصی کمیسیون علوم سیاسی اسلامی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی آبان ۱۴۰۲ با مشارکت پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. مسئولیت کمیسیون علوم سیاسی اسلامی این دوره با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. رئیس کمیسیون: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی/ استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) دبیر کمیسیون: دکتر رجبعلی اسفندیار/ استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آشنایی با محورهای فراخوان و اعضای کمیته علمی کمیسیون: https://yun.ir/siasi010902 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch
برنامه چهلمین روز درگذشت حکیم عرصه سیاست دکتر