✅ طعم شیرین ولایت
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 مردم اگر بخواهند #طعم_شیرین_ولایت و امامتِ آن حضرت را بچشند، باید در بخش اندیشه، محقق و در بخش انگیزه، عاقل باشند.
در نظام جاهلی دو خطر هست:
در مسایل اندیشه، اینها با گمان یا حُسن ظن یا سوء ظن به سر میبرند; در بخش انگیزه با میل.
🔸 نظام جاهلی را وقتی ذات أقدس الهی ترسیم می كند، می فرماید:
﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾،[1] این در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾،[2] در بخش انگیزه.
اینها در بخش سواد و علم بدون تحقیق، با گمان خوب و بد می اندیشند، در بخش گرایش و انگیزه بدون عقل و عدل با میل حركت می كنند.
این بزرگان حكمت گفتند مرز حیوان و انسان این است كه انسان «متحرّك بالارادة»، حیوان «متحرّك بالمِیل».
🔸 این #حكمت_متعالیه سهم مهمّی در مرز بین انسان و حیوان دارد.
تا كنون می گفتند انسان حیوان است و «متحرّك بالاراده»;
«متحرّك بالاراده» را در فصل انسان و تعریف انسان ذكر می كردند.
اینها تحقیق كردند كه آن كه «بالمیل» حركت می كند، حیوان است، نه انسان!
﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ﴾، این تحقیق است نه تحقیر!
ادبی از ادب قرآن بالاتر یا معادل آن ما ندیدیم، این تحقیق است:
﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[3]
آن كه به میل حركت می كند، هنوز به انسانیت بار نیافت، آن كه با اراده حركت می كند او انسان است، انسان متحرّك به اراده است، حیوان «متحرّك بالمیل».
🔸 در این بخش از سوره مباركه «نجم» فرمود:
﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ بخش فرهنگی اینها با حُسن ظن و سوء ظن تأمین است;
بخش عملی اینها گرایش و میل، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾.
در #عصر_ظهور هم این مظنّه رخت بر می بندد، علم و قطع جای او می نشیند، «ان یتبعون الا العلم»;
هم ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ رخت برمی بندد و «ما تهوی العقول» می نشیند، عاقلانه و عادلانه گرایش دارد;
این اصل بحث است.
[1]. سوره نجم، آیه23.
[2]. سوره نجم، آیه23.
[3]. سوره فرقان، آیه44.
📚 سخنرانی در همایش بین المللی دکترین مهدویت
تاریخ: ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
#روشنگری_اسلامی
بازگشت کاسبان برجام.mp3
27M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
🔴 موضوع: بازگشت کاسبان برجام
🔵 مجمع دانشجویی عدالتخواهان دانشگاه کاشان
🗓 ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
#روشنگری_اسلامی
معیارهای رئیس جمهورمطلوب مبتنی برحرکت تمدنی انقلاب.mp3
32.14M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
🔵موضوع: معیارهای رئیس جمهور مطلوب مبتنی بر حرکت تمدنی انقلاب
🔸 انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
🗓 ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
#روشنگری_اسلامی
✅ فرهنگ عقلانی
💬 آیت الله جوادی آملی
الآن امروز ما باید فرهنگ جاهلیت را تبدیل به فرهنگ عقلانی بکنیم.
یک؛ تحریم بانکهای ربوی،
دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی،
سه؛.............................
(لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى﴾،[1]
[1]. سوره احزاب، آیه33.
﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾،[2]
[2]. سوره نور، آیه33.
#روشنگری_اسلامی
بازهم یک انتخابات پرشور.mp3
37.68M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
🔵 موضوع: باز هم یک انتخابات پرشور
🔵 بسیج دانشجویی دانشکده نفت اهواز
🗓 ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
#روشنگری_اسلامی
🔴تحریم های #یوترن ، #ایسا
و دیپلماسی ضعیف موجب شد.
🔴#کاتسا هم اضافه شود.
استاد حسن عباسی
___________________________________
دیاثت سیاسی تا کجا⁉️
#روشنگری_اسلامی
دیاثت سیاسی تا کجا⁉️
✅فرار از ننگ کارنامه خالی با تهیه وانتشار فایل صوتی در مورد مرد میدان سردارسلیمانی، بهانه است؛
🔴 فرماندهی کل قوا و اصل ولایت فقیه نشانه است.
#روشنگری_اسلامی
AUD-20210428-WA0170.m4a
12.76M
خیلی مهم 👇
سازکارهای لیبرالی و پروپاگاندا رابشناسیم. 👇
صحبتهای افشاگرانه و بسیار مهم استاد #رائفی_پور در مورد فایل صوتی منتشر شده جناب #ظریف وزیر امور خارجه در رسانههای معاند سعودی.
🔵پاسخی به ابهامات ذهن شما در خصوص این صوت منتشر شده
✅بشنویم و جهت روشنگری منتشر کنیم.
دیاثت سیاسی تا کجا⁉️
#روشنگری_اسلامی
هزینه تورم را فقرا میدهند، و ثروتمندان لذت میبرند‼️
💬 «شقاقی» استاد اقتصاد دانشگاه:
⭕️ ایران جزء 5 کشوری هست که هنوز مساله تورم را حل نکرده!
⭕️ یکی از علل تورم در اقتصاد ایران، رشد نقدینگی و رشد پایه پولی بوده است؛
آمارها نشان میدهد که بدهی دولت به بانک مرکزی و بانکها در دو سال اخیر به شدت بالا رفته است.
⭕️ در اقتصاد ایران، 8 دهک درآمدی هزینه تورم را میدهند و 2 دهک ثروتمند از تورم لذت میبرند؛
به همین دلیل است که 2 دهک اتفاقا در حوزههای مختلف نفوذ کرده و اجازه اصلاحات ساختاری را نمیدهند.
⭕️ واردکنندگانی که از رانت وارداتی استفاده میکنند، افرادی که ثروتهای نجومی دارند بدون آنکه مالیات بدهند با تورم، ثروتشان چند برابر میشود.
#روشنگری_اسلامی
✅ دعوت به اتفاق و اتحاد
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 این حرف، حرفِ همه انبیاست، فرمود ما به همه گفتیم، به ابراهیم گفتیم، به موسی گفتیم، به عیسی گفتیم، به نوح گفتیم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) كه امّت خود را به #اتفاق دعوت كنید، به #اتحاد دعوت كنید.
🔸 در هر عصر و مصری هم اتفاق در اصول و هم اتفاق در فروع باید باشد، نه اینكه وقتی به زمان خاتم رسیدید اتفاق در اصول و اختلاف در فروع داشته باشید تا #پلورالیسم[1] دینی شود؛
که هر كسی «كلٌّ عَلی نِحْلَتِه»، این چنین نیست!
چون دینی را ذات اقدس الهی امضا می كند كه ایمان به مبدأ و منتها و وحی و نبوّت داشته باشد؛
یك؛ ﴿آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً﴾،[2] دو و سه؛
این سه مطلب را خدای سبحان در چند جای قرآن فرمود که اینها #معیار_نجات است؛
ایمان به خدا و مبدأ و معاد و عمل صالح.
مستحضرید در #فرهنگ_قرآن عملی صالح است كه مطابق با حجّت عصر باشد، اگر عمل مطابق با حجّت عصر نبود، عمل صالح نیست.
نماز با اینكه جزء بهترین مظاهر عبادت است، امروز اگر كسی بخواهد به طرف قدس نماز بخواند، این دیگر عمل صالح نیست؛
#روزه با اینكه «جُنَّةٌ مِنَ النَّار»،[3] اگر كسی امروز بخواهد به جای ماه مبارك رمضان یك ماه دیگری را انتخاب كند، دیگر «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» نیست؛
عملی صالح است كه مطابق با حجّت عصر باشد.
🔸 امروز دستور تورات #عمل_صالح نیست، امروز عمل به انجیل عمل صالح نیست، امروز #عمل_به_قرآن كریم عمل صالح است؛
زیرا حجّت عصر این است!
در هر عصر و مصری به مردم آن عصر و به رهبران آن عصر فرمود که در اصول و شریعت متّحد باشید، تا می رسید به حضرت خاتم (علیهم الصلاة و علیهم السلام) که فرمود در اصول و در فروع با هم متحد باشید، نه اینكه در اصول متّحد باشید و در فروع هر كسی بر مذهب خودش؛
حالا كسی بی راهه می رود و جِزیه میدهد در دنیا ممكن است مشكل خودش را حل كرده باشد و در امان باشد ولی در قیامت مشكل او حل نخواهد شد، چون عمل او عمل صالح نیست.
بنابراین این سخن جزء #جوامع_الكلم است كه اختلاف یك تیغ تیزی است، كاری به خانه و زندگی آدم ندارد، بلکه به دین كار دارد كه «فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ».[4]
[1]. پلورالیسم (Pluralism) از واژه پلورال (Plural) كه در زبان انگلیسی به معنای جمع است برگرفته شده و معنای آن در لغت، تعدد و تكثر است.
در كلیسای مسیحی برای افرادی كه چند شغل هم زمان داشته اند، پلورالیست گفته می شده است.
پلورالیسم در اصطلاح معانی متعدد و گوناگونی دارد كه یافتن قدر مشترك برای جملگی آنها را دشوار می سازد؛
با این حال شایع ترین معنای پلورالیسم، تعدد و تكثر ادیان حق است.
[2]. سوره بقره, آیه62؛ سوره مائده, آیه69.
[3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص19.
[4]. دعائم الإسلام، ج2، ص352.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری ـ جلسه 14
تاریخ: ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
#روشنگری_اسلامی
رقابت احزاب رفاقت مردم _بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اصفهان 14000207 .mp3
34.78M
#صوت_سخنرانی استاد حسن عباسی
🔵 موضوع: رقابت احزاب، رفاقت مردم
🔵 بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اصفهان
🗓 ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
#روشنگری_اسلامی