eitaa logo
روشنگری اسلامی
151 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
3.3هزار ویدیو
202 فایل
صادقانه،امانتدارانه ،صمیمانه،بدون پروپاگاندا،برپایه دانش دکترینولوژی(قاعدةالقواعد)دانش تبیین و تشریح قواعد ذاتی حاکم بر خلقت و طبیعت و قواعد ذاتی حاکم بر اعمال موجودات، به ویژه بشر است. تبیین اين قواعد برای جامعه‌سازی الزامی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه پنجم از 18 صفحه من گمان نمی کنم که تنها علم و دانش معیار انسانیت باشد و هرکه عالم تر بود، انسان تر باشد. با این مقیاس باید بگوییم که در زمان ما انیشتن که از همه دانشمندان عالم شرکش بیش تر است و واقعا هم شاید از همه دانشمندان عالم،عالم تر بود، انسان ترین انسان های زمان ما بوده است. نظریه دیگر این است که نه، انسانیت به دانش نیست. دانش البته شرطی است برای انسانیت. آگاهی و باخبر بودن روشن بودن به جهان،به خود و به اجتماع را نمی شود نفی کرد،اما این مسلما کافی نیست. اگر هم دخالتی دارد،یکی از پایه های انسانیت است. تازه در اصل پایه بودنش هم حرف است که بعد عرض می کنم. این نظریه می گوید انسانیت به خلق و خوی است نه به دانش،خلق و خوی یک مسأله است و آگاهی مسأله دیگر. ممکن است انسان آگاه و دانا باشد،همه چیز را بداند ولی خلق و خوی او، خلق و خوی انسانی نباشد بلکه خلق و خوی حیوانی باشد، چه طور؟ مثلا یک حیوان از نظر خلق و خوی تابع غرایزی است که با آن غرایز آفریده شده است،جبر غرایز بر او حکومت می کند. یعنی در مقابل غریزه اش یک اراده حاکم ندارد و حتی او همان غریزه خودش است و غیر از غریزه چیزی نیست. اگر می گوییم سگ یک حیوان درنده و در عین حال باوفاست، درندگی و وفا برای این حیوان غریزه است. اگر می گوییم مورچه حیوان (موجود ،حشره)حریص یا مآل اندیش است حرص یا مال اندیشی برای این حیوان (موجود ،حشره)یک غریزه است،جبر غریزه بر او حکومت می کند و بس، انسان هایی در جهان هستند که همان خلق و خوی حیوان را دارند یا به عبارت دیگر همان خلق و خوی اولی طبیعی را دار
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه پنجم از 18 صفحه من گمان نمی کنم که تنها علم
اگر می گوییم مورچه حیوان (موجود ،حشره)حریص یا مآل اندیش است حرص یا مال اندیشی برای این حیوان (موجود ،حشره)یک غریزه است،جبر غریزه بر او حکومت می کند و بس، انسان هایی در جهان هستند که همان خلق و خوی حیوان را دارند یا به عبارت دیگر همان خلق و خوی اولی طبیعی را دارند،خودشان را براساس طرح انسانی نساخته اند، خودشان را تربیت نکرده اند،انسان طبیعی هستند. یک انسان صد در صد موافق طبیعت،انسانی که در درون خودش،محکوم طبیعت خودش است،علم او چه طور؟ لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه ششم از 18 صفحه علم،آگاهی و چراغ است. او درحالی که محکوم طبیعتش است، چراغ علم را در دست دارد. آن وقت تفاوتش باحیوان در این جهت می شود که شعاع آگاهی حیوان برای تأمین غرایزش ضعیف و محدود به زمان و مکان خودش است ولی آگاهی به انسان قدرت می دهد به طوری که بر زمان گذشته اطلاع پیدا می کند،زمان آینده را پیش بینی می کند،از منطقه خودش خارج می شود و به منطقه های دیگر می رود تا آن جا که از کره خودش هم خارج می شود و به کره دیگر می رود. ولی مسأله خلق و خوی یک امر دیگر است،غیر از مسأله آگاهی است. به عبارت دیگر آگاهی به آموزش های انسان ارتباط پیدا می کند و خلق و خوی به پرورش های انسان. اگر بخواهند به انسان آگاهی بدهند،باید او را آموزش های انسان ارتباط پیدا می کند و خلق و خوی به پرورش های انسان. اگر بخواهند به انسان آگاهی بدهند،باید او را آموزش بدهند و اگر بخواهند به انسان خلق و خوی خاص بدهند، باید او را همان گونه تربیت کنند. عادت و پرورش دهند و این یک سلسله عوامل غیر از عامل آموزش می خواهد به این معنی که عامل آموزش،شرط پرورش هست ولی شرط لازم است نه شرط کافی. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هفتم از 18 صفحه نظریه اول که معیار انسانیت را تنها دانش می دانست،خیال نمی کنم که چندان قابل قبول باشد-بعد عرض می کنم که چه اشخاصی همین نظریه را دنبال کرده اند-ولی نظریه دوم که سراغ خلق و خوی می رود،طرفداران بیش تری دارد. ولی تازه این مسأله مطرح است که کدام خلق و خوی معیار انسانیت است. در این جا هم چند نظریه است. یکی این که آن خویی که معیار انسانیت است، محبت است،انسان دوستی است و مادر همه خوی های خوب دیگر، محبت است. پس اگر کسی خلق و خویش براساس انسان دوستی بود،اگر انسان دوست بود، انسان است. به سرنوشت دیگران همان قدر اندیشیدن که به سرنوشت خود و بلکه به سرنوشت دیگران بیش تر از سرنوشت خود اندیشیدن. در منطق دین،اسم این را ایثار می گذارند. در کتابی نوشته بود: یک دستور که در تمام ادیان جهان یافت می شود این است،که برای دیگران همان را دوست بدار که برای خود دوست می داری و برای دیگران همان را مپسند که برای خود نمی پسندی که در احادیث ما به این عبارت است: احب لغیرک(لاخیک) ما تحب لنفسک و اکره له ماتکره لنفسک؛ برای دیگری(برای برادرت)همان را بخواه که برای خود می خواهی و برای او همان را نپسند که برای خود نمی پسندی. این منطق،منطق محبت است. چنان که می دانیم در مکتب هندو و هم در مکتب مسیحیت،روی کلمه محبت زیاد تکیه می شود. می گویند در همه موارد محبت کنید،اصلا غیر از محبت مسأله دیگری مطرح نیست. البته در این دو مکتب،یک انحرافی هست، یعنی آن ها می گویند محبت،ولی محبتی که آن ها می گویند نوعی تخدیر است. خوب این هم یک نظریه ای است که بعد باید درباره
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هفتم از 18 صفحه نظریه اول که معیار انسانیت ر
البته در این دو مکتب،یک انحرافی هست، یعنی آن ها می گویند محبت،ولی محبتی که آن ها می گویند نوعی تخدیر است. خوب این هم یک نظریه ای است که بعد باید درباره آن صحبت بکنیم که آیا محبت به تنهایی برای معیار انسانیت بودن کافی است یا نه؟ لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هشتم از 18 صفحه گفتیم در نظریه خلق و خوی، اول حرفی که در معیار انسانیت مطرح است،انسان دوستی است، انسان اخلاقی یا انسان بالاتر، انسان فراتر،انسانی است که انسان دوست باشد. با این معیار یک مقدار از مشکلاتمان حل می شود. اگر از ما بپرسند: ابوذر را که شما بر معاویه ترجیح می دهید،برای چه ترجیح می دهید؟ دیدیم با معیار اول یعنی ملاک برتری را دانش و آگاهی صرف دانستن،این ترجیح ما جور در نمی آمد ولی با معیار دوم یک مقداری این مسأله حل می شود. می گوییم: معاویه انسانی بود فقط در فکر خودش و برای خودش و انسان های دیگر را برای اشباع جاه طلبی های خود به زور استثمار کرده بود. پس او یک موجود خودخواه،خودپسند و خود پرست بود،ولی ابوذر برعکس با این که همه امکانات برایش فراهم بود و همین معاویه،حاضر بود که بهترین شرایط زندگی را برای او فراهم کند،به خاطر این که معاویه حقوق مردم را پایمال کرده بود و برای این که به سرنوشت دیگران می اندیشید،با همین معاویه جبار مبارزه کرد تا آن جا که جانش را بر سر این کار گذاشت،آخرش در تبعیدگاه ربذه در غربت جان داد. پس این که ما ابوذر را انسان می دانیم و معاویه را انسان نمی دانیم،بلکه یک حیوان می دانیم، به خاطر این است که معاویه فقط در فکر آخور خودش بود و ابوذر در فکر انسان های دیگر لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هشتم از 18 صفحه گفتیم در نظریه خلق و خوی، او
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه نهم از 18 صفحه ما چرا علی(ع)را یک انسان کامل می دانیم؟ برای این که درد اجتماع را حس می کرد. برای این که«من»او تبدیل به«ما»شده بود. برای این که«خود»او یک خودی بود که همه انسان ها را جذب می کرد او به صورت یک فرد مجزا از انسان های دیگر نبود بلکه واقعا خودش را به منزله یک عنصر، یک انگشت،یک عصب در یک بدن احساس می کرد که وقتی ناراحتی ای در یک جای بدن پیدا می شود این عضو ناآرام و بی قرار می گردد و این سخن اصلا مال خود اوست،این تعبیرات مال خود اوست. قبل از این که در قرن بیستم،فلسفه های اومانیستی این حرف ها را بیاورند،علی(ع)این ها را گفته است. وقتی که خبردار می شود که عامل او فرمانداری که از ناحیه او منسوب است،در یک مهمانی شرکت کرده است،نامه عتاب آمیزی به او می نویسد که در نهج البلاغه هست. حال چه مهمانی ای بوده است؟ آیا در آن فرماندار در مهمانی ای شرکت کرده که در سر سفره آن مشروب بوده است؟ در آن جا قمار بوده؟ نه، در آن جا مثلا زن هایی را آورده و رقصانده بودند؟ نه، لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه نهم از 18 صفحه ما چرا علی(ع)را یک انسان کامل
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه دهم از 18 صفحه در آن جا کار حرام دیگری انجام داده بودند؟ نه، پس چرا آن مهمانی مورد ملامت قرار می گیرد و نامه تند نوشته می شود؟ می گوید: «و ما ظنت انک تجیب الی طعام قوم عائلهم مجفو و غنیهم مدعو». گناه فرماندارش این بوده که بر سر سفره ای شرکت داشته و فقرا محروم بوده اند. علی(ع)می گوید: من باور نمی کردم که فرماندار من،نماینده من پای در مجلسی بگذارد که صرفا از اشراف تشکیل شده است. بعد راجع به خودش و زندگی خودش برای آن فرماندار شرح می دهد. درباره خود می گوید: که درد مردم را از درد خودش بیش تر احساس می کرد،درد آن ها سبب شده بود که اساسا درد خود را احساس نکند. سخنان علی(ع)نشان داده که او واقعا دانا و دانشمند و حکیم بوده است. اما علی را که این قدر ستاش می کنیم نه فقط به خاطر این است که باب علم پیغمبر بوده که پیامبر فرمود: انا مدینة العلم و علی بابها. بیش تر از این جهت ستایش می کنیم که انسان بود، این رکن از انسانیت را داشت که به سرنوشت انسان های محروم می اندیشید،غافل نبود،درد دیگران را احساس می کرد. هم چنان که سایر ارکان انسانیت را هم داشت. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه یازدهم از 18 صفحه مکتب دیگر می گوید: معیار انسانیت«اراده»است؛ اراده مسلط کننده انسان بر نفس خود. به عبارت دیگر معیار انسانیت،تسلط انسان است بر خود،بر نفس خود، براعصاب خود،برغرایز خود،بر شهوات خود،به طوری که هر کاری که از انسان صادر می شود،به حکم عقل و اراده باشد نه به حکم میل. فرق است میان میل و اراده،میل در انسان یک کشش است،یک جاذبه است،جبنه بیرونی دارد یعنی رابطه ای است بین انسان و شی ء خارجی. که آن شی ء انسان را به سوی خودش می کشد. مثل آدم گرسنه که میل به غذا دارد،این میل یک جاذبه است که انسان را به طرف خود می کشد. یا مثلا تمایل جنسی یک جاذبه است،یک میل است که انسان را به سوی خود می کشد. حتی خواب هم همین طور است. خواب انسان را به سوی خودش می کشاند، انسان به سوی آن حالتی که نامش خواب است کشیده می شود. میل به جاه و مقام،شهوت جاه و مقام،انسان را به سوی خودش می کشاند و امثال این ها. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه دوازدهم از 18 صفحه ولی اراده بیش تر جنبه درونی دارد. برعکس میل است،انسان را از کشش امیال آزاد می کند. یعنی امیال را در اختیار انسان قرار می دهد. هرطور که اراده می کند، کار می کند نه هرطور که میلش بکشد. تابع تصمیم و فکر بودن غیر از تابع میل بودن است. این،نوعی تسلط بر امیال است. اگر توجه کرده باشید،علمای اخلاق، اخلاقیون قدیم ما بیش تر تکیه شان روی مساله اراده بوده است. اراده حاکم بر میل های انسان. اراده است. حیوان،موجودی است که تابع جبر غریزه است،که همان میل ها باشد،ولی انسان موجودی است که می تواند به حکم اراده و به حکم اختیار از جبر غریزه آزاد باشد. می تواند اراده بکند که برضد میل خودش رفتار و عمل بکند. پس آن کسی انسان است که بر خودش مسلط باشد و به هر اندازه که انسان برخودش مسلط نباشد،از انسانیت به دور است. این هم یک نظر است. این هم یک معیار برای انسانیت است. یکی دو معیار دیگر هم برای شما عرض بکنم و به عرایض خودم خاتمه بدهم. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه دوازدهم از 18 صفحه ولی اراده بیش تر جنبه درو
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه سیزدهم از 18 صفحه معیار دیگر برای انسانیت انسان.آزادی است. یعنی چه؟ یعنی انسان آن اندازه انسان است که هیچ جبری را تحمل نکند، محکوم و اسیر هیچ قدرتی نباشد،همه چیز را خودش آزادانه انتخاب کند. در مکتب های جدید می دانید که روی آزادی به عنوان معیاری از معیارهای انسانی،بیش تر تکیه می شود. یعنی به هر اندازه که فرد بتواند آزاد زیست کند،به همان اندازه انسان است. پس آزادی معیار انسانیت است. این نظریه چطور است؟ آیا این نظریه درست است یا نه؟ این نظریه هم مثل نظریات پیش هم درست است و هم نادرست. یعنی به عنوان جزیی از انسانیت انسان درست است ولی به عنوان این که تمام معیار انسانیت باشد، درست نیست. از نظر اسلام همان طور که محبت انسان ها نسبت به یکدیگر تشویق و ترغیب وتقدیس و به آن دعوت شده است و همان طور که تسلط ا نسان بر نفس خودش تقدیس و به آن دعوت شده است، آزادی هم تقدیس شده است. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه چهاردهم از 18 صفحه در مورد تسلط بر نفس در اسلام تاکید فراوان شده است. داستان کوچکی را در این زمینه که شاید شنیده باشید نقل می کنم: نوشته اند که پیغمبر اکرم ص در مدینه از محلی عبور می کرد. گروهی از جوانان مشغول زورآزمایی بودند. به این ترتیب که سنگ بزرگی را بلند می کردند(مثل این هایی که هالتر برمی دارند)تا ببینند چه کسی بهتر می تواند آن را بلند کند. خوب،این هم مثل همه مسابقات احتیاج به داور دارد. چون گاهی و تنها دو نفر وزنه و نزدیک به یکدیگر برمی دارند، پیغمبر اکرم که آمد از آن جا بگذرد، جوانان گفتند هیچ داوری بهتر از پیغمبر نیست. یا رسول اللّه،شما این جا بایستید برای ما داوری کنید که کدام یک از ما بهتر وزنه را بلند می کنیم. پیامبر(ص)قبول کرد. آن ها مشغول شدند. آخر کار پیغمبر فرمود: می خواهید بگویم که از همه قوی تر و نیرومندتر چه کسی ست؟ آن کسی است که وقتی به خشم می آید،خشم بر او غلبه نکند بلکه او بر خشمش غلبه کند و خشم،او را در راهی که رضای خدا نیست،نیندازد،برخشم خودش مسلط شود و آن گاه که از چیزی خوشش می آید،آن خوش آمدن،او را به غیر رضای خدا نیندازد و بتواند بر رضای خودش بر میل و رغبت خودش مسلط شود. یعنی پیامبر آن زورآزمایی بدنی را فورا تحلیل و تبدیل به یک مسابقه روحی کرد و مسأله قوت بازو را روی قوت اراده. گفت البته این هم یک کاری است،آن که بازویش قوی تر است،مردتر است. اما مردی فقط به زور بازو نیست. زور بازو یکی از نشانه های کوچک آن است. اساس مردی در قوت اراده است. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه چهاردهم از 18 صفحه در مورد تسلط بر نفس در اس
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه پانزدهم از 18 صفحه ملای رومی می گوید: وقت چشم و وقت شهوت مرد کو طالب مردی چنینم کوبه کو ما علی(ع)را که شیر خدا می دانیم،مرد خدا می دانیم،چون در دو جبهه از همه مردتر بود. یکی جبهه های بیرونی،اجتماعی،در میدان های مبارزه،که هر پهلوانی را به خاک می افکند و از آن مهم تر، در جبهه درون خودش،بر خودش مسلط بود. اراده اش بر هر میلی، بر هر شهوتی،بر هر اندیشه ای حاکم بود. این داستان که مولوی آن را در مثنوی آورده،چه قدر از نظر مردی و قوت اراده،فوق العاده است. چه تابلوی عالی و لطیفی است،که یک جوان بیست و چهار- پنج ساله،دشمن بسیار نیرومند خودش را به خاک افکنده است، می رود روی سینه اش می نشیند تا سرش را از بدن جدا کند. او به صورت علی(ع)تف می اندازد. طبعا علی ناراحت می شود. موقتا از بریدن سر او صرف نظر می کند. چند لحظه ای قدم می زند،بعد برمی گردد. دشمن می گوید چرا رفتی؟ می گوید: برای این که اگر در آن حال سر تو را بریده بودم،به حکم خشم خودم بریده بودم،نه برای انجام وظیفه ام و در راه هدفم و در راه خدا. این قدر آدم بر خودش،بر اعصاب خودش،بر خشم خودش،بر رضای خودش مسلط باشد! لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه پانزدهم از 18 صفحه ملای رومی می گوید: وقت چ
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه شانزدهم از 18 صفحه خوب، در موضوع حریت و آزادی بودیم. این اسلام عجیب است. در همه این موارد حرفش را گفته است. در نهج البلاغه در وصیت نامه ای که علی(ع)به فرزندشان امام حسن(ع) نوشته اند،آمده است: «اکرم نفسک من کل دنیه» خودت را،جان خویش را از هر کار پستی برتر بدان، تن به کار پست مده که جان تو بالاتر از کارهای پست است. «فانک لن تعتاز مما تبذل من نفسک من الرغائب»، به جای آن چه که از جان خودت در مقابل شهوات می پردازی،چیزی دریافت نمی کنی. آن چه که از شرف خودت،از جان خویش در ازای یک میل و یک شهوت می پردازی.عوض ندارد.تا آن جا که می فرماید: ولا تکن عبد غیرک لقد جعلک اللّه حراء» هرگز خودت را بنده دیگری مساز که خدا تو را آزاد آفریده است. نمی خواهد بگوید که خدا تنها«تو»پسر من را که امام حسن هستی آزاد آفریده، بلکه تو به عنوان یک انسان را می گوید،چون مساله خلقت است. خوب این هم که معیار انسانیت، آزادی است،نظریه ای است چنان که در مکتب اگزیستانسیالیسم در مورد معیار انسانیت،بیش تر روی مساله آزادی تکیه شده است. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه شانزدهم از 18 صفحه خوب، در موضوع حریت و آزاد
معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هفدهم از 18 صفحه معیار دیگر برای انسانیت، مسائل مسؤولیت و تکلیف است،که البته این بیش تر از«کانت»شروع شده،بعد هم در زمان ما روی آن خیلی تکیه کرده اند می گویند انسان آن کسی است که احساس تکلیف بکند،در مقابل انسان های دیگر احساس مسؤولیت بکند،این، غیر از محبت است،اشتباه نشود، احساس بکند که مسؤول جامعه خودش است و حتی مسؤول خودش است،مسؤول عائله خودش است مساله مسؤولیت در زمان ما دامنه وسیعی پیدا کرده است. خیلی هم روی آن تکیه می شود، ولی خوب،بحث است که ریشه های مسؤولیت چیست؟ آزادی هم همین طور است. از کجا می شود این ها را به دست آورد؟ انسان احساس مسؤولیت را چگونه باید به دست آورد؟ یعنی چه طور می شود که یک انسان احساس مسؤولیت می کند؟ ریشه این احساس چیست؟ آیا با گفتن درست می شود؟ این که آدم بگوید من مسؤولم،مسؤولیت در وجدانش به وجود می آید؟ این وجدان مسؤول را چه نیرویی می سازد؟ لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هفدهم از 18 صفحه معیار دیگر برای انسانیت، مسائل مسؤولیت و تکل
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هجدهم از 18 صفحه این هم خودش یک مطلبی است. به یک مکتب دیگر هم اشاره بکنیم. این مکتب روی زیبایی تکیه می کند. افلاطون اخلاق را براساس زیبایی توصیف کرده است. می گوید آن چیزی انسانی است که زیبا باشد مثلا عدالت را همه مکتب ها می پسندند. یک مکتب،عدالت،را از روی محبت می پسندد،دیگری عدالت را از روی میزان اخلاقی آن می پسندد. یکی هم چون بین عدالت و آزادی خویشاوندی قایل است آن را می پسندد. دیگری ممکن است عدالت را با میزان مسؤولیت بسنجد. افلاطون عدالت را با عینک زیبایی می بیند می گوید عدالت که خوب است،چه عدالت اخلاقی در فرد و چه عدالت اجتماعی در جامعه،به این دلیل خوب است که منشأ توازن می شود و ایجاد زیبایی می کند. جامعه ای که در آن عدالت باشد،زیباست و همان حس زیبایی جویی بشر است که او را عدالت خواه کرده است. انسان اگر بخواهد انسان باشد و به خصلت های انسانی برسد،باید احساس زیبایی را در خود تقویت کند،ریشه اش زیبایی است. البته اوتوجه دارد که زیبایی های انسانی آن زیبایی های معنوی است. این هم یک مکتب،در جلسه دیگر مقداری درباره این مکتب ها قضاوت خواهیم کرد تا ببینیم بالاخره چه می شود گفت؛ معیار انسانیت کدام یک از این هاست؟ آن حرف زیست شناسی که،دیدیم درست نیست. با معیار زیست شناسی نمی توانیم انسانیت بسازیم. ببینیم درباره معیارهای فلسفی،اخلاقی و مذهبی چه می توان گفت و اسلام در این زمینه ها چه می گوید؟ ادامه ، مقالات استاد مرتضی مطهری و صلی اللّه علی محمد و آل محمد کانال روشنگری اسلامی 👇 https://sapp.ir/jav313 https://eitaa.com/jav313
روشنگری اسلامی
می گویند انسانیت: معیار و میزان انسانیت چیست؟ صفحه هجدهم از 18 صفحه این هم خودش یک مطلبی است. ب
هنر خود فروشی به خدای قادرمتعال انسان طراز قرآنی، خود را به خدا می‌فروشد. تمام هنر انسان، در این است و گویی انسان برای همین یک معنا خلق شده است: «خود فروشی» انسان‌ها فطرتاً خودفروش هستند؛ اما مهم آن است که خود را به چه بفروشند. خودفروشی هنری‌ست الهی که به انحراف درآمده و باید به مسیر خود بازگردد. راز انسانیت در این نکته خلاصه شده است که انسان توسط نفس خود فروخته می‌شود (یعنی نفس انسان او را اسیر می‌کند) یا آن که انسان، نفسش را غلاده زده و آن را می‌فروشد. سه نوع خود فروشی وجود دارد: الف - فروش خود به خود- هنر یک انسان خود پسند در این است که خودش را به خود می‌فروشد. ب - فروش خود به دیگران- کسانی که خود یا توانایی خود را به دیگران می‌فروشند در ۵ طیف دسته‌بندی می‌شوند؛ 1- فروش زور بازو. (کارگران به صورت شرافتمندانه؛ ورزشکاران که می‌دوند و توپ می‌زنند تا پول می‌گیرند( 2- حنجره فروشی. (خوانندگان، مجریان، مداحان و.....) 3- دانشمندان. (محصول فکرشان را می‌فروشند.) 4- فروش اعضای بدن . 5- تن فروشی (مردان و زنان بدکاره) همه خود را در معرض پرستش می‌گذارند و اعجاب دیگران را برمی‌انگیزند زیرا هر آن چه که برای انسان ایجاد اعجاب کند، از دید او قابل پرستش است و آن را می‌خرد. این ویژگیِ به انحراف رفته، حاصل غایت‌انگاری انسان است. می‌خواهند خدا بشوند پس جوری خود را تبروج می‌کنند که پرستیده شوند. لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
هنر خود فروشی به خدای قادرمتعال انسان طراز قرآنی، خود را به خدا می‌فروشد. تمام هنر انسان، در این است
درپست قبل عرضه داشتیم: هنر خود فروشی به خدای قادرمتعال سه نوع خود فروشی وجود دارد: الف - فروش خود به خود- ب - فروش خود به دیگران- به ادامه مطلب عنایت بفرمائید.... ج - فروش خود به خدا- در خودفروشی انفسی، انسان در کوی خودفروشی، خودش را به خدا می‌فروشد. آیه ۱۱۱ سوره توبه، دکترین اقتصاد قرآنی است: «خدا مشتری مال و نفس مؤمنین می‌شود؛ او مابه‌ازای این خرید از انسان مؤمن، بهشت را به او می‌بخشد؛ این وعده‌ی حق خداست و کیست که از او در وفای به عهد بهتر عمل نماید؟» پس در کوی خودفروشی، مؤمنین را بر این معامله‌ی پر سود با خدا بشارت می‌دهد. شهدا که مال و نفس‌شان را به خدا فروختند، آزاد زیستند و آزاد رفتند. همواره مترصد این باشید، که خود را به که می‌فروشید. اگر روزی عالم دانشگاهی، مدیر و مقام مسؤول، شخصیت سیاسی یا یک انسان تاجر و ثروتمند شدید، متوجه این باشید که مال و نفس و فکرتان را با خدا معامله کنید. چه کسی جز خدا ارزش آن را دارد که انسان خودش را به او بفروشد؟ لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
درپست قبل عرضه داشتیم: هنر خود فروشی به خدای قادرمتعال سه نوع خود فروشی وجود دارد: الف - فروش خود به
هنر خودفروشی از طرفی بیستم محرم، سال‌روز دفن «جون» غلام امام حسین(ع) است که در روز عاشورا به فیض شهادت نائل آمد. جُون کسی بود که امیر‌المؤمنین (ع) او را به ۱۵۰ دینار خرید و به ابوذر بخشید، هنگامی که ابوذر را به ربذه تبعید کردند، این غلام برای کمک به او به ربذه رفت و بعد از رحلت ابوذر به مدینه مراجعت کرد و در خدمت امام علی(ع) بود تا بعد از شهادت آن حضرت(ع) به خدمت امام حسن مجتبی(ع) و سپس خدمت امام حسین(ع) رسید و همراه آن حضرت(ع) از مدینه به مکه و از مکه به کربلا آمد. روز عاشورا هنگامی که غلام ابوذر غفاری از امام حسین(ع) اذن نبرد گرفت، امام(ع) از او خواست منصرف شود، اما «جَون» گفت: «نه! به خدا سوگند، از شما جدا نمى‌شوم تا اینکه خون سیاهم با خون شما در آمیزد» لطفا،ادامه مطلب رادرپست های بعدی دنبال بفرمائید 👇
روشنگری اسلامی
هنر خودفروشی از طرفی بیستم محرم، سال‌روز دفن «جون» غلام امام حسین(ع) است که در روز عاشورا به فیض شها
مؤمن به عنوان حافظ حدود الهی جُون، خودش را به خدا فروخته بود که خدا مشتری جان و مال مؤمنین است و آن را به بهای بهشت خریداری می‌کند. مطابق آیه ۱۱۱ سوره‌ی توبه، کسانی که خود را به خدا فروختند، در راه خدا مقاتله می‌کنند؛ پس چه بکشند، چه کشته شوند، این وعده‌ی حق خداست و کیست که از او در وفای به عهد بهتر عمل نماید؟ پس در کوی خودفروشی، مؤمنین را بر این معامله‌ی پر سود با خدا بشارت می‌دهد. جُون که مال و جانش را به خدا فروخته بود، آزاد زیست و آزاد رفت. برای مطالعه، جلسه ۵۳ و جلسه ۵۵ کلبه کرامت با موضوع «اقتصاد و جامعه‌ی خودفروشان» را ببینید. ومن الله التوفیق
▫️روایت است که انسان دارای دو نوع پدر است: 🔸یکی آنکه باعث و منشأ تولّد و پیدایش انسان است، 🔸و دیگری آنکه عهده‌دار تربیت و کمال روحی و معنوی اوست. 🌺 چه زیباست نامیدن روز پدر بر میلاد پدر معنوی امت که مقام بلندبالای معرفتش توحیدی بود.. 🔸و چه زیباتر که بدانیم اگر پدر، مهیا کننده‌ی حیات دنیوی ما بوده است، پدر حقیقی انسان، کسی‌ست که معرفت توحیدی‌مان را مُحیّا کند.. 💠 معلم انقلابی و پدر عزیزم! فطرت‌مان را بیدار کردی و شیرینیِ تقوا را به جان‌مان شناساندی تا قلب‌مان صیقل خورَد که: «إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا» و نور معرفت توحیدی را احیاء کردی تا اندیشه‌مان در طوفان حوادث و بلایا، ره گم نکند.. و حلاوت حضور خدا را به قلب‌مان چشاندی تا آرام‌آرام، عرش خدا را در خود جای دهد و پذیرای عرش‌الرحمن شود..
📝 #یادداشت_تحلیلی 🔺 سربازان بدون یونیفورم آمریکا در ایران را بشناسید؛ موسی غنی نژاد. ⬅️ یادداشت را در ادامه پست ملاحظه کنید.. جنبش مردمی رهایی از لیبرالیسم کانال روشنگری اسلامی 👇
روشنگری اسلامی
📝 #یادداشت_تحلیلی 🔺 سربازان بدون یونیفورم آمریکا در ایران را بشناسید؛ موسی غنی نژاد. ⬅️ یادداشت ر
📝 🔺 سربازان بدون یونیفورم آمریکا در ایران را بشناسید؛ موسی غنی نژاد. 📷 ✍️ مردم در انقلاب اسلامی سال ۵۷ یکی از شعارهایشان استقلال بود، و چهل سال برای استقلال جنگیده‌اند. در همه این چهل سال، آمریکا که از عدم وابستگی ایران به خود خشمگین بوده است، همه تلاش خود را برای بازگرداندن ایران به زیر یوغ خود انجام داده است اما به نتیجه نرسیده. یکی از تلاش‌های او، خدشه در اصل استقلال ملت‌ها توسط جریان شبهه‌روشنفکری مریض لیبرال بوده است، جریانی که وابستگی و عدم استقلال ایدئولوژیک آن اظهرمن‌الشمس است. 🔺اما، غنی نژاد درست می‌گوید، مشکل کشور ما مشکل ایدئولوژیک است؛ مشکل این است که غرب‌گراها با ایدئولوژی لیبرالیسم دست و پای این ملت را بسته‌اند و مانع استقلال اقتصادی این کشور شده‌اند. 🔺یک توصیه به غنی نژاد؛ این ملت مسلمان حلال زاده انقلاب کرد تا آخرت خود را بهشتی کند، و چون لیبرال‌ها راهی به بهشت ندارند می‌کوشند همه ملت‌ها را با خود به زور به جهنم ببرند، حال آن که زور نزنید این ملت با شما به جهنم نمی‌آید. ❓اما چند سوال از غنی نژاد و دیگر لیبرال‌های اقتصادخوان: ادامه 📝 درپست بعدی کانال روشنگری اسلامی 👇
روشنگری اسلامی
📝 #یادداشت_تحلیلی 🔺 سربازان بدون یونیفورم آمریکا در ایران را بشناسید؛ موسی غنی نژاد. 📷 ✍️ مردم در ا
📝 ❓اما چند سوال از غنی نژاد و دیگر لیبرال‌های اقتصادخوان: 🔹الف. استگلیتز کتاب «سقوط آزاد» رو درباره سقوط علم اقتصاد مدرن نوشته. با توجه به اضمحلال اقتصادی غرب و افول کاپیتالیسم، شما مدرسان اقتصاد سرمایه‌داری چه نظریه‌هایی را تدریس می‌کنید که نجات‌بخش اقتصاد جهان باشد؟ شما اول پاسخ‌گوی وقت و هزینه‌ای که از دانشجویان این مملکت صرف تدریس نظریه‌های منسوخ اقتصاد لیبرالی کرده‌اید باشید، بعداً بیایید و مدعی اصل وابستگی به اربابان سرمایه‌داری باشید. 🔹ب. از این جمله که لیبرال‌ها به بهشت نمی‌روند خیلی سوختید نه! آن را یک فحش تلقی کردید نه؟ اما پیامبر اول شما لیبرال‌ها یعنی جرمی بنتام به پیامبر دوم شما یعنی آدام اسمیت نوشت که برای اجرایی شدن اقتصاد لیبرالی مد نظر اسمیت باید ربا را آزاد کند. او این حکم شیطانی خود را در کتابی به نام «دفاع از ربا» برای اسمیت نوشت و به ارث گذاشت. ▫️اسمیت و بنتام و لاک و هایک و میزس و برلین و تارگو و منکیو و سایر اربابان اقتصاد ربامحور، ساکنان ابدی جهنم هستند. حکم ربا در قران کریم، جنگ با خدا است، و چون ذات و کلیت علم اقتصاد مدرن ربا است، شما به عنوان کسی که از بیت المال مسلمین حقوق دریافت کرده‌اید تا در دانشگاه، علم معیشت بومی تدریس کنید، چرا همچنان سرگرم نشخوار نظریه‌های منسوخ غربی و حقنه‌ی آنها به دانشجویان مظلوم این مملکت هستید؟ 🔹ج. از رد استقلال و در مدح وابستگی گفته‌اید، خیلی عجیب! لطفاً پاسخ دهید اقتصاد وابسته ترکیه در ده روز گذشته در مواجهه با تعرفه فولاد، و در واکنش به موارد گوناگونی مانند نرخ بهره در آمریکا چرا به این فلاکت افتاده است؟ ▫️اتحادیه اروپا در اثر وابستگی به آمریکا نتوانست در برجام به تعهدات خود عمل کند و مانند آمریکا، شما غرب‌گراها را در برابر مردم ایران بی‌پاسخ گذاشت. آیا وابستگی در اروپا و ترکیه و سعودی به آمریکا و دیگران خوب است؟ 🔹د. این کشور در ناامن‌ترین نقطه کره زمین به برکت استقلال‌گرایان روی پا مانده است نه از تلاش‌های وابسته‌گرایان و برجامیان. لطفاً به این پرسش پاسخ دهید که سوای از افتضاح برجام‌چای، کدام اقدام سازش‌کارانه و وابستگی‌گرایانه‌ی شما کدخدا پرستان دردی از مردم دوا کرده؟ شما لیبرال‌ها باید پاسخگوی کارشکنی‌های خود در مسیر استقلال این ملت رشید باشید. جنبش مردمی رهایی از لیبرالیسم کانال روشنگری اسلامی 👇
🔴🔴اطلاعیه مهم و فوری🔴🔴 🚨باتوجه به شیوع بیماری کرونا و ضرورت همیاری شهروندان با کادردرمانی و پزشکی میهن عزیزمان در جهت مقابله با بیماری مذکور، بیمارستان بقیه الله(عج) شهر تهران، نیاز به کمک نیروی انسانی داوطلب دارد. مسلما این همیاری دوستان در شرایط فعلی ضمن تلقی آن به عنوان جهاد فی سبیل الله و شادی خداوند در یاری هم نوع، موجب دلگرمی کادر درمانی و بیماران در جهت می باشد. 💠در این راستا داوطلبین گرامی با محدودیت سنی کمتر از 40 سال، لطفا نام، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، سن، مدرک تحصیلی و تخصص خود را به شماره 30005700570040 پیامک نمایند. ❇️خواهشمند است آن دسته از عزیزانی که پرستار یا امدادگر هستند یا دوره ی کمک های اولیه یا سایر دوره های پزشکی را نیز گذارنده اند، مشخصات مذکور را در همان پیامک ارسالی قید نمایند. ❇️بدیها در صورت پذیرش، از طرف بیمارستان بقیه الله(عج) با منتخبین جهت هماهنگی تماس برقرار خواهد شد. ❇️ضمنا بعد از پذیرش به داوطلبین آموزش های لازم جهت همیاری اعطا خواهد شد. 🚨 📞روابط عمومی: 09102225084 @baqiyatala @gbaghiyata