eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: فلسفه ی تعدد زوجات پیامبر اسلام چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: پیامبر خدا صلوات‌الله‌علیه تا سن 25 سالگی در اوج عفت و پاکی همسری را اختیار نکردند و دوست و دشمن او را به‌خوبی می‌ستودند. (1) نکته دوم: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله تا سن پنجاه‌سالگی تنها یک همسر داشتند و تا زمانی که حضرت خدیجه در قید حیات بودند، همسر دیگری اختیار نکردند. (2) نکته سوم: پیامبرصلى الله علیه واله، تنها با یک زن باکره ازدواج کرد و او «عایشه» بود، بقیه همسران او، همه زنان بیوه بودند.(3) نکته چهارم: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله بعد از رحلت حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و بعد از پنجاه‌سالگی، به خاطر مصالح مختلفی، ازدواج‌های متعددی داشتند که البته در عرف آن زمان یک امر عادی به‌حساب می‌آمد. برخی از مصالح و اهداف پیامبر در راستای تعدد زوجات، تقدیم می‌شود: یک: اهداف سیاسی: مانند ازدواج پیامبر با حفصه و عایشه دو: برای شکستن سنت جاهلی: مانند ازدواج با زینب سه: براى کاستن از عداوت، یا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب و لجوج. پی‌نوشت‌ها: 1. السیرة الحلبیّة، ج 1، ص 140 2. موسوعة التاریخ الاسلامی، چاپ مؤسسه الهادی، ج 1، ص 333 و 334 3. بحار الانوار، ج 22، ص 191 @javadheidari110
💠پرسش: آیا حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از پیامبر با فرد دیگری ازواج کرده بود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : حضرت خديجه كبري سلام الله عليها، برترين همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله و يكي از چهار زن برتر بهشتي است. در باره مقام آن حضرت همين بس كه خداوند به او سلام فرستاده و وعده قصري بهشتي به او داده است.(1) نکته دوم :هر چند بعضی از مورخین اعتقاد دارند که حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از ازدواج با رسول اکرم صلوات الله علیه ، ازدواج کرده بودند ولی بسیاری از محققین شیعه (ابوالقاسم كوفي، سيد مرتضي و شيخ طوسي )، اعتقاد به عدم ازدواج ایشان قبل از پیامبر ، دارند. ابوالقاسم كوفي از علماي شيعه، در اين باره استدلال می کند: «مورخان و محدثان شيعه و سنى بر اين مطلب اتفاق دارند كه كسى از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قريش باقى نماند؛‌ مگر اين كه از حضرت خديجه خواستگارى كرد و ازدواج با ايشان را آرزو مى‌كرد؛ اما خديجه كبرى دست رد بر سينه همه آن‌ها زد؛ ولى وقتى رسول خدا صلي الله عليه وآله با او ازدواج كرد، تمام زنان قريش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وى را ترك كردند و گفتند: تو پيشنهاد سران قريش را رد كردى و تن به همسرى كسى دادى كه فقير است و مال و ثروتى ندارد؟! با اين حال چگونه اهل فهم مىتوانند بپذيرند كه حضرت خديجه با يك اعرابى(شوهرهاي قبلي كه براي حضرت خديجه نام برده اند) از قبيله بنى تميم ازدواج كرده باشد؛ اما خواستگارى بزرگان قريش را نپذيرفته باشد؟ آيا صاحبان فكر و انديشه نمى‌دانند كه اين مطلب از آشكارترين محالات و ناپسند‌ترين گفتارها است، وقتى براى اهل تحقيق اين مطلب ثابت شود، ثابت مى‌شود كه حضرت خديجه با كسى غير از رسول خدا صلى الله عليه وآله ازدواج نكرده است».(2) پی نوشت : 1. بحار الأنوار، ج 16، ص 7، باب 5 2. الاستغاثة، ج1، ص70 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره1) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaaa 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
سلام علیکم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات عزیزان ان شاء الله در مسابقه شرکت بفرمایند. آیه ی 92 سوره ی یونس: فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ ءَايَةً وَ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ ءَايَاتِنَا لَغَافِلُون‏ ولى امروز، بدنت را (از آب) نجات مى‏دهيم، تا عبرتى براى آيندگان باشى! و بسيارى از مردم، از آيات ما غافلند. مخاطب آیه ی شریفه: فرعون است. @javadheidari110
روزه و شلاق.ogg
2.82M
❎چرا در اسلام اگر نخواهیم روزه بگیریم باید شلاق بخوریم؟ 🎙پاسخ از استاد حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: باسلام قصد دارم در سن جوانی ایمان خودم را تقویت نمایم چه راههایی پیشنهاد می دهید؟ ✍️ پاسخ: یکی از راههایی که به هدایت ما کمک می کند و حالت تاثیرپذیری ما را ازآیات الهی بیشتر می نماید درک بهتر و بیشتر نسبت به آیات الهی است و این درک از طریق مطالعه کتب اعتقادی و دینی افزون می شود. ازطریق یک برنامه منظم و همیشگی مطالعاتی، به دنبال تحکیم پایه های اعتقادی خویش باشید تا در مسیرایمان، محکم تر از قبل قدم برداشته و دچار تزلزل نگردید. علاوه بر این از طریق برنامه اخلاقی و تهذیب و خودسازی و پاکسازی درونی خویش نیز می توانید به آنچه که در مطالعه بدست آوردید، جامه عمل پوشانده و با تمسک به آنها فضائل اخلاقی را درخود تقویت کرده و وجود خود را از رذائل اخلاقی پیراسته کنید. آنچه که به اتفاق، همه بزرگان دین برآن اصرار و تاکید دارند توسل به اهل البیت علیهم السلام برای حفظ ایمان است چرا که انسان لحظه به لحظه با وسوسه های شیطان از یک طرف و ترفندهای نفس از طرف دیگر روبرو است و اگر دستگیره ای برای تمسک وجود نداشته باشد حساب انسان پاک است لذا توسل به حضرات معصومین و تضرع و دعا و درخواست ازآنها برای ماندن در مسیر هدایت بسیار مهم و موثر است. دقت کنید که داشتن یک ویژگی مهم است، ولی مهم ترازآن، نگهداری آن است؛ این مطلب در باب ایمان هم صادق است.بنابراین دارابودن ویژگی ایمان هرچند بسیار با اهمیت است اما درعین حال حفظ و نگهداری آن مهم تر و سخت تر. لازمه بهرمندی از آثار و ثمرات ایمان، مراقبت است وتنها راه نجات از آلودگی ها در چنین شرایط سختی ،فراهم ساختن سرمایه تقوا است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطان شوند ، به یاد ( خدا و پاداش و کیفر او ) می افتند و ( در پرتو یاد او ، راه حق را می بینند و ) ناگهان بینا می گردند.(1) قرآن مجید تقوا را لباسی بر اندام جان آدمی می‌داند که آن را به خوبی می‌پوشاند و حفظ می‌کند. وَ لِباسُ التَّقْوي‏ ذلِکَ خَيْرٌ اما لباس پرهیزگاری بهتر است(2) برای بدست آوردن تقوا باید نسبت به رفتارخود کنترل داشته باشید چرا که زبان، چشم، گوش، فکر و همة اعضا و جوارح، درهای ورودی به قلب‌اند پس باید این ها را کنترل کرد تا موجبات تیرگی قلب را فراهم نیاورند. محاسبه اعمال نیز راه دیگری است برای ثابت قدم ماندن در جاده هدایت، بدین شکل که نسبت به نفس خود حسابرسی دقیق داشته باشید و هرشب قبل از خواب اعمال و رفتارروزانه خود را مورد محاسبه قرار دهید.اگر خطایی داشتید جبران نموده و اگر کار نیکی انجام داده اید آن را تقویت کنید.. دقت کنید که هر چه قدرانسان بتواند مطالعات ديني خود را بالا برده و با برهان و استدلال عقلي، اصول دين را براي خود اثبات نمايد، به همان ميزان احتمال انحراف او در عمل كاهش خواهد يافت لذا به شما توصیه می شود کتاب تقوا اثر شهيد عبدالحسين دستغيب و کتاب جهان‏بينى اسلامى اثرشهيد مطهرى و همچنین کتاب پنجاه درس اصول عقايد براي جوانان از آيت الله مكارم شيرازي رانیز در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید. پی نوشت ها: 1.اعراف(7) ،آیه201 2. اعراف (7) آیه 26 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️با چه دلایلی می توان اثبات کرد که انسان اختیار دارد و مختار آفریده شده است؟ 🍃وجود اختیار در انسان امری بدیهی و وجدانی است و وجدانیات به استدلال نیاز ندارند، بلکه قابل استدلال نیستند و فقط ممکن است علم به ضروری بودن نیاز به استدلال داشته باشد. به هر حال انسان همانگونه که در ادراک وجود خود و احساس غم و شادی و کینه و محبت تردیدی به خود راه نمی دهد و در ادراک این امور محتاج اقامه برهان نیست، 🔰در عین حال در اینجا دلایلی ذکر شده که به بعضی اشاره می شود: 1️⃣ جزا و پاداش اگر انسان مجبور باشد، تنبیه و مجازات با تشویق و پاداش در مورد او معنا نخواهد داشت؛ چنانکه هیچ انسان عاقلی سنگ را به خاطر شکستن شیشه یا سر یک انسان کیفر نمی دهد، بلکه دستی را که آن را پرتاب کرده است مجازات می نماید. 2️⃣ تعلیم و تربیت دلیل دیگری که مختار بودن انسان را اثبات می کند وجود دستگاه تعلیم و تربیت است؛ زیرا تعلیم و تربیت موجود مجبور مفهومی نخواهد داشت حتی در انسان نیز در افعال غير اختیاری تعلیم و تربیت راهی ندارد؛ 3️⃣ احساس شرم و پشیمانی بعد از انجام عملی نیز دلیل بر اختیار هستند. 4️⃣ احساس رضایت و خشنودی و احساس کینه و دشمنی نیز شاهدی بر اختيار هستند. که به بعضی از آنها در قرآن کریم اشاره می کنیم: 🔸دسته اول، آیاتی که بر نسبت دادن افعال به بنده دلالت دارد؛ مانند: «قول الذين يكتبون الكتاب بأيديهم (بقره: ۹۷۹؛ پس وای بر کسانی که کتاب را به دست خود می نویسند و آن را به خدا نسبت می دهند، که فعل را منسوب به بنده می داند نه خدا» یا «حتى يغيروا ما بانفسهم (انفال: ۵۳)؛ خدا سرنوشت گروهی را تغییر نمی دهد تا اینکه آنها خود و آنچه در خودشان است را تغییر دهند)؛ یعنی سرنوشت هر قومی در دست خودش است. 🔹دسته دوم: آیاتی که در آنها مؤمن، بر ایمان، ستایش و کافر بر کیفرش، نکوهش شده است و بر وعده و وعید دلالت دارند: مانند: «اليوم تجزى كل نفس بما كسبت (مؤمن: ۱۷)؛ امروز هر نفسی به وسیله آنچه به دست آورده است جزا داده می شود»، «اليوم تجزون ما كنتم تعملون (جاثیه: ۲۸)؛ امروز به خاطر آنچه انجام می داده اید، جزا داده می شوید»، «ولا تزر وازرة وزر أخرى (انعام: ۱۶۴)؛ بار کسی را دیگری بر دوش نخواهد گرفت» 🔸دسته سوم: افعال خداوند همانند افعال ما نیستند: این آیات دلالت دارند بر اینکه افعال خداوند منزه اند از اینکه همانند افعال ما باشند. افعال خداوند با افعال ما قابل مقایسه نیست؛ بنابراین کاری که از ضعف، ظلم، اختلاف و نارسایی و... حکایت دارد فعل ما است نه خداوند متعال. به آیات زیر توجه کنید: «ما ترى في خلق الرحمن من تفاوت (ملک: 3)؛ در آفرینش خدای متعال تفاوت نمی بینی»، «وما خلقنا السماوات والأرض وما بينهما إلا بالحق (حجر: ۸۵)؛ آسمان و زمین و آنچه بین این دو است را نیافریدیم مگر بر اساس حق»، «إن الله لا يظلم مثقال ذرة (نساء:۴۰)؛ به درستی که خداوند به اندازه مثقال ذرهای ظلم نمی کند» 🔹دسته چهارم: توبیخ انسانها به خاطر کفر و گناه: مانند: «كيف تكفرون بالله (بقره: ۲۸)؛ چگونه به خدا کفر می ورزید؟»، «وما منع الناس أن يؤمنوا إذ جاءهم الهدى (اسراء: ۹۴)؛ هنگامی که هدایت برای مؤمنان آمد از ایمان آوردن منع نشدند»، 🔸دسته پنجم: آیاتی که بر تهدید یا اختیار داشتن انسان دلالت دارند مانند: «من شاء فليؤمن ومن شاء فليکفر ( کهف: ۲۹)؛ پس هر کس می خواهد ایمان بیاورد و هر کس می خواهد، کفر بورزد» 📚درس هایی از عقاید اسلامی ج5 ص55 @javadheidari110
کبر.ogg
1.13M
📌هر روز یک پیام قرآنی 💭امروز: کبر 🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخ به شبهات 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
تنظیم کننده: سرکار خانم رمضان قاسم @javadheidari110
دختر از پدرش پرسید بابا مگر شما نمی گویید که مسافر نباید روزه بگیرد؟ پدر گفت بله دخترم این یک قانون الهی است و کسی که به مسافرت می رود روزه اش صحیح نیست. ⁉️ دختر گفت: بابا پس ما هم که در این دنیا مسافر هستیم نباید روزه بگیریم چون قرار است به یک مسافرت ابدی برویم.؟؟!! 🔹 پدر خندید 😊و گفت دخترم این ها قوانین دنیایی است و سفر آخرت؛ قانون آخرتی است. ما قوانین دنیایی را انجام می دهیم تا در سفر آخرتی که برگشتی ندارد و آنجا وطن همیشگی ماست روز های خوش و زیبایی داشته باشیم. ✅ دخترم در حقیقت ما به مسافرت نمی رویم. بلکه بعد از مرگ، از زندان دنیا و جسم آزاد می شویم و به منزلگاه حقیقی که به آنجا متعلق هستیم بر می گردیم. ✍ دخترم؛ پس بکوش که آزادی نزدیک است. @javadheidari110
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره2) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa2 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم در نرم افزار سراج: cafebazaar.ir/app/isca.quran.seraj 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
سلام علیکم عزیزان در مسابقه شرکت بفرمایند: آیه ی 92 سوره ی مبارکه ی یوسف: 🌸قَالَ لَا تَثرِْيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِين‏🌸 (يوسف) گفت: «امروز ملامت و توبيخى بر شما نيست! خداوند شما را مى‏بخشد؛ و او مهربانترين مهربانان است! @javadheidari110
✍️باسمه تعالی 🔹سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای عزیزان و سرورانم. 💎در پی درخواست برخی عزیزان مبنی بر اظهار نظر در رابطه ی با حاج محمود کریمی مداح اهل بیت علیهم السلام و مطالبی که ایشان در پخش زنده مطرح کردند: 📌فارغ از صحت و سقم اصل بیانات و توجیهات و برداشت های صحیح و غلط؛ با استناد به کلامی از امیرالمومنین علیه السلام، نکته ای متذکر می شوم: امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: « أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ [يَدُهُ بِيَدِ اللَّهِ‏] يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُه‏»؛ «از لغزش مردان بزرگ در گذريد، هر كدام بلغزند خدا دست در دست آنانرا بر فرازد». 🔰(نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 471) 🔰 🌸چشم از لغزش مردان تو بپوشان كه خدا دست بر دست بر آرد همه را تا به سها🌸 سابقه ی حاج محمود، هدف ایشان از بیان این مطلب و مقدار آثار تخریبی را در نظر بگیریم و با حفظ حق نقد نسبت به همه ی افراد، مطلب ایشان را ارزیابی و بررسی کنیم و نه اینکه بخواهیم ایشان را از صحنه حذف و تمام سابقه ی ایشان را نادیده بگیریم.... السلام علی من اتبع الهدی جواد حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
❓قضا و قدر و رابطه ی آن با جبر و اختیار چیست؟ 🔰مفهوم اصطلاحی قضا و قدر الهي آن است که همه موجودات - از جمله انسان - هم تحقق یافتن و هستی خود را از مشیت و اراده الهی دارند(قضا) و هم ویژگی ها و اندازه های خود را(قدر)، پس آفرینش انسان و اندازه هایش از جمله اراده و اختیار او بر اساس خواست و اراده الهی است و همین مفهوم قضا و قدر است. 🔹حال اگر انسان فاقد اختیار و مجبور فرض شود، خلاف اراده حق و خلاف قضا و قدر است؛ به عبارت دیگر، اراده و اختیار انسان نه تنها با اراده الهی و قضا و قدر منافات ندارد بلکه مجبور بودنش با قضا و قدر منافات دارد؛ چون اختیار انسان مظهری از مظاهر قضا و قدر و مصداقی از مصادیق آن است. 🔸با این توضیح هم هستی انسان و هم تمام افعال او به قضا و قدر الهی است. به این ترتیب، تمام افعال اختیاری انسان با اختیار و اراده خود انجام می شوند؛ چون از اختیارش نشئت می گیرند و در عین حال خارج از مجاری قضا و قدر الهی نیز نیستند. (با دقت بخوانید) 📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج5 ص72 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
چشم زخم حقیقت یا خِرافه.pptx
15.99M
؟! تنظیم کننده: سرکرا خانم رمضان قاسم 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
audio_2019-05-23_00-40-04.ogg
2.38M
#رمضان_با_ثقلین 📌هر روز یک پیام قرآنی 💭امروز:شخصیت امام حسن 🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: آیا امام حسن مجتبی (علیه السلام) همسران زیادی را طلاق داده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : فارغ از بحث سندی ، با توجه به مبغوض بودن طلاق در فرهنگ اسلام عزیز و ناسازگاری این عمل با عصمت امام حسن مجتبی علیه‌السلام ، این روایات قابل‌اعتماد نبوده و به محتوای آن‌ها اعتنایی نمی‌شود. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید : «سَمِعْتُ أَبِي علیه‌السلام ،يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كُلَ مِطْلَاقٍ ذَوَّاقٍ»؛«از پدرم شنیدم که فرمود: خداوند کسی را که بسیار طلاق دهد و به دنبال تنوع ذائقه جنسی باشد، دشمن می‌دارد»(1) اگر روايتي با مقوله‌ی عصمت در تعارض باشد، ازنظر علماي شيعه مردود است و كنار گذاشته می‌شود از باب مثال مرحوم شیخ طوسی (ره) در ردّ روایتی که دلالت بر سهو امام علیه‌السلام دارد می‌نویسد :«... وَ قَدْ آمَنَنَا مِنْ ذَلِكَ دَلَالَةُ عِصْمَتِهِ علیه‌السلام»؛«عصمت امام علیه‌السلام ما را از پذیرش این مطلب بر حذر می‌دارد»(2) نکته دوم : به نظر می‌رسد دستگاه خلافت بنی‌عباس برای تخریب چهره‌ی امام حسن علیه‌السلام ، روایاتی را در مورد شخصیت ایشان جَعل کرده که این مسئله را دو نکته تقویت می‌کند : الف ) : اگر چنین امری واقع‌شده بود باید دشمنان حضرت در زمان حیاتش، این امر را بر ایشان خُرده می‌گرفتند،ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است. ب ) : روایت‌هایی که در کتب حدیث آمده منقول از امام صادق علیه‌السلام است، یعنی این مطلب یک قرن پس از زمان امام مجتبی علیه‌السلام مطرح می‌شود. نتیجه اینکه : روایاتی که از امام مجتبی علیه‌السلام مردی طلاق دهنده به تصویر می‌کشند ، ساخته‌وپرداخته بنی‌امیه و بنی‌عباس هستند و با توجه به عصمت حضرتشان ، این روایات قابل پذیرش نیستند. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج6، ص: 55 2. تهذيب الأحكام، ج 3 ص 40 @javadheidari110
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره3) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa3 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم در نرم افزار سراج: cafebazaar.ir/app/isca.quran.seraj 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره3) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa3 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم
سلام علیکم طاعات عزیزان قبول آیه ی مطرح شده در سوال مسابقه ی شماره ی (3) * وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنىِ ءَادَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلىَ‏ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا(70) ما آدميزادگان را گرامى داشتيم؛ و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركبهاى راهوار) حمل كرديم؛ و از انواع روزيهاى پاكيزه به آنان روزى داديم؛ و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كرده‏ايم، برترى بخشيديم‏. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا حضرت علی یا امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام در فتح ایران توسط عرب ها! حضور داشتند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: در منابع معتبر اوليه تاريخي و همچنين منابع متأخر از حضور امام علي علیه‌السلام در فتح ايران هيچ گزارشي وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشاره‌کرده‌اند؛ اما اين گزارش‌ها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه: 1. در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام در فتح ايران نيامده است. 2. از اين گزارش‌ها به دست می‌آید که فتح ايران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجام‌شده است و زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیه‌السلام در بسياري از موارد تقيه نمی‌کردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمی‌کردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگ‌ها. 3. در جنگ صفين وقتي امام حسن علیه‌السلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیه‌السلام و امام حسين علیه‌السلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلی‌الله عليه واله و سلم قطع شود. (3) چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگ‌ها دورتر براي جنگ بروند آن‌هم در زمان عثمان! 4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته می‌شود) اشاره‌کرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4) 5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5) درنتیجه دليل معتبر و موجهي بر حضور اهل‌بیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارش‌های موجود نیز ضعيف هستند. پی نوشت ها: 1. طبري، تاريخ ‏الطبري، ج‏4، ص 269. 2. بلاذري، فتوح‏ البلدان، ص 326. 3. طبري، تاريخ طبري، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکي، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244. 4. بلاذری، همان. 5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵ @javadheidari110