eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
392 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
مهارت های پاسخگویی کلامی 5⃣
DsyAp3iOzulTMNh4c2pp1w02ZbUEW7LiWQ5OCDfI.mp3
3M
🔉مهارت های پاسخگویی کلامی5⃣ 🖌موضوع :نهیب زدن و توبیخ مودبانه 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
❎پرسش: منظور از أُمّی بودن پیامبر چیست؟ ...................................................................................................................................... ✅ پاسخ: نکته اول: در مورد «امی» بودن، سه احتمال وجود دارد؛الف): به معنى درس نخوانده* ب): به معنى كسى است كه در سرزمين مكه تولد يافته* ج): به معنى كسى است كه از ميان امت و توده مردم قيام كرده است. ولى معروف‌تر از همه معنای اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر هست، و البته ممكن است هر سه معنى باهم مراد باشد. نکته دوم : در اينكه پيامبر اسلام صلیالله علیه واله، به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صریحاً مىگويد:« وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ»؛« پیش‌ازاین نه كتابى مىخواندى و نه با دست خود چيزى مىنوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مىخواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد». نکته سوم: پس از بعثت نيز در هیچیک از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فراگرفته باشد، بنابراین به همان حال امى بودن تا پايان عمر باقى ماند. نکته چهارم:باید دقت شود که، درس نخواندن غير از بىسواد بودن است؛ هيچ مانعى ندارد كه پيامبر اکرم،به تعليم الهى،" خواندن"- يا-" خواندن و نوشتن" را بداند، بیآنکه نزد انسانى فراگرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و مكمل مقام نبوت است. نکته پنجم :معارف بلند و احکام و قوانین جامع و کامل که در قرآن کریم و نیز در فرموده‌ها و سیرهی آن حضرت ، متجلی است، بهترین گواه بر مقام علمی و دانش وسیع آن حضرت هست. همچنین، رواياتى كه از امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام نقل‌شده ،مىخوانيم: پيامبر اکرم، مىتوانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى نوشتن.(2) پی نوشت: 1. عنکبوت/48 2. تفسير برهان ج 4،ص 332 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهارت های پاسخگویی کلامی 6⃣
aiS8paNOLBA9uPvERSLUgwr4kXgaHIKqikaUAmPc.mp3
1.91M
🔉مهارت های پاسخگویی کلامی6⃣ 🖌موضوع :محسوس به معقول 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 حکم ارتداد منافاتی با آزادی بیان ندارد/ مصالح یک حکم اسلامی 🔹 جواد حیدری، کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/880mo 📝 خبرگزاری مهر: dte.bz/880me 📝 خبرگزاری موج: dte.bz/880mj 📝 صاحب نیوز: dte.bz/880sa 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @Morsalat_ir
مهارت های پاسخگویی کلامی 7⃣
Q66CkzhEVptgwr2kH9hmtXYduBGvJ9lSXGyHZiFK.mp3
2.49M
🔉مهارت های پاسخگویی کلامی7⃣ 🖌موضوع :روش تک پاسخی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
✨ "بله" را جانشین "نه" کنید ... مثلا وقتی فرزند شما میگه: "می تونیم بریم بازی؟" ✅ به جای " نه تو هنوز ناهار نخوردی" 💕 بگویید: " بله، البته بعد از اینکه تکالیفت رو انجام دادی @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: شنیده‌ام لیله الرغایب و نماز آن مستند شرعی ندارد و جایز نیستیم اعمال این شب را انجام دهیم؟ لطفاً توضیح دهید. ✍ پاسخ: 🔶نکته اول : نماز لیله الرغایب و اعمال آن را، مرحوم مجلسی رحمه‌الله علیه با ذکر سندی که قابل‌اعتماد نیست و راویان مجهول و ضعیف در آن وجود دارد ، نقل فرموده است .(1) البته قبل از ایشان در بعضی از کتب ادعیه و زیارات به‌صورت مرسل و بدون ذکر سند بیان‌شده است. پس این نماز و ذکر فضایل آن سند قوی و قابل‌اعتمادی ندارد. 🔶نکته دوم : نداشتن سند صحیح در مستحبات (سنن)، با استناد به‌قاعده تسامح در ادله سنن ، مانع از عمل به آن‌ها نمی‌شود . بسیاری از فقها بر اساس اخبار «من بلغ» در سند روایاتی که اعمال مستحبی و نکات اخلاقی ، از لسان پیامبر اکرم و اهل‌بیت علیهم‌السلام ، نقل شده، تسامح داشته و عمل به آن‌ها را بلامانع می‌دانند. 🔶نکته سوم : با توضیحاتی که تقدیم شد ، انجام اعمال لیلة الرغایب به‌قصد رجاء و امید ثواب ، هیچ اشکالی ندارد . اما اینکه این اعمال را به‌قصد استحباب انجام دهیم ، با توجه به فقهی بودن مسئله ، هر شخصی باید نظر مرجع تقلید خود را در این مورد جویا شود. 🔶نکته چهارم : مرحوم شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی با عنوان «اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ الرَّغَائِبِ لَيْلَةَ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَب» باز کرده و نظر مبارکشان ، استحباب این اعمال هست.(2) پی‌نوشت: 1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج104، ص: 123 2. وسائل الشيعة، ج8، ص: 98 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
یک پرسش یک پاسخ 29 .mp3
2.25M
🔺احکام نماز 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی از نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان 🗓 چهارشنبه 29 بهمن 🕰 12:05 در رادیو اصفهان 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
‍ 🌙‍ لیله الرغائب 🌙 🔻 لیله الرغائب حتما روزه بگیرید و نماز این شب خوانده شود که بسیار بسیار با ارزشه🔺 "رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. 🔷‍‍ پیامبراكرم صلوات الله علیه فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود. 🔷‍ اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم. 🔷‍‍ پیامبراكرم صلےالله علیه وآله فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است. 🔷‍ اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است: ❶‍ روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امكان و بلا مانع بودن- روزه گرفته شود. ❷ چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاءدوازده ركعت نماز اقامه شود كه: 🔸‍ هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود 🔸‍ و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد 🔸‍ سه مرتبه سوره قدر 🔸‍ دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. 🔸 ‍و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. 🔸‍ پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر ˝سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ˝ گفته شود. 🔸‍ پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر" رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَم" گفته شود. 🔸‍ در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد... 💠 👇👇 ┏━✨🌹✨🌸✨━ @javadheidari110 ┗━✨🌸✨🌹✨━
📚واگذاری تألیف پایان نامه به دیگری 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
یک پرسش یک پاسخ 30 .mp3
2.29M
🔺احکام نماز 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی از نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
♦️لطفاً در مورد «بَداء» و حقیقت آن توضیح دهید. 🔸برای فهم اجمالی در مورد بداء نکاتی تقدیم می‌شود : 1️⃣نکته اول : مسئله بداء جایگاه مهمی در عقاید شیعه به خود اختصاص داده است . مرحوم صدوق به سند خود از زراره از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام) نقل می‌کند که فرمود : 🔶🔹« مَا عُبِدَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْ‏ءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.»؛ 🔶🔹«خداوند عز و جل به چیزی مثل بدا عبادت نشده است.(1) 2️⃣نکته دوم : بدا در لغت عبارت است از ظهور بعد از خفا و این معنا مستلزم جهل به شی و تغییر رأی است که هر دو در حق خداوند محال است. ⏪پس مراد از بداء که در احادیث امامیه آمده ، معنای لغوی آن نیست. بلکه مراد از بدا این است که : انسان به سبب اعمال خوب و بد خویش قادر بر تغییر سرنوشت ( تقدیر مشروط و معلّق ) خود هست. 3️⃣نکته سوم : آیات و روایات فراوانی ، به این حقیقت اشاره دارد که به یک نمونه اشاره می‌کنیم: 🔶🔹«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون‏» ؛ 🔶🔹«و چنانچه مردم شهر و ديارها همه ايمان آورده و پرهيزكار مى‏شدند همانا مادرهای بركاتى از آسمان و زمين را بر روى آن‌ها مى‏گشوديم ولیکن (چون آيات و پيغمبران ما را) تكذيب كردند ما هم آنان را سخت به كيفر كردار زشتشان رسانيديم‏»(2) 4️⃣نکته چهارم : در صحیح بخاری ، از پیامبر اکرم صلوات ‌الله ‌علیه نقل‌شده است که فرمودند: 🔶🔹«‏إِنَّ ثَلَاثَةً فِي ‏ ‏بَنِي إِسْرَائِيلَ ‏ ‏أَبْرَصَ وَأَقْرَعَ وَأَعْمَى بَدَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ان یبتلیهم » 🔶🔹« سه تن در قوم بنی اسراییل بودند یکی کچل ، دیگری پیس و سومی نابینا ، آنگاه برای خداوند بدا حاصل شد که آن‌ها را آزمایش کند»(3) نتیجه اینکه: بدا بدین معناست که دست خدا(قدرت الهی) بسته نیست و به تعبیر قرآن کریم : يَمْحُو اللّهُ مَا يَشَاء وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ"خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات می‌کند". (4) 📝پی‌نوشت ها: 1. التوحيد (للصدوق)، ص: 332 2. اعراف/96 3. صحیح بخاری:4/172 4.رعد/39 🖊نویسنده : ✍🏻استاد حیدری @javadheidari110
4_5789790118881527165.ogg
11.75M
ولایت فقیه ادله روایی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
4_5801101950342662193.ogg
474.7K
🖌مگر می‌شود حضرت علی علیه السلام با آن شجاعت و غیرت از همسر خود دفاع نکنند؟؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 درآمدی انتقادی بر فیلم پویانمایی روح (Soul) ❎ جزء اولین نقد های محتوایی کلامی در کشور 📝 خبرگزاری فارس : http://fna.ir/f2kbql 📥دریافت PDF محتوا: dte.bz/ssuu 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
26.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣چرا‌ با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم🚫⁉️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 ⭕️ 🔹 ⭕️ 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5801101950342662188.ogg
184.8K
سرنوشت زن اول حضرت آدم بعد از طرد شدن چی شد آیا عمر جاویدان داره؟ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
💠پرسش: چرا برای دعا کردن ، دستان خود را به سوی آسمان بلند می کنیم؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: این سوال توسط بعضی افراد ، از حضرات آل الله علیهم صلوات الله، پرسیده شده است ، وجودمان را نورانی می کنیم به نور معارف اهل بیت علیهم السلام : الف ) : هشام بن حکم مى‏ گوید:«زندیقى خدمت امام صادق علیه السلام آمد و از آیه «الرّحمنُ عَلَى الْعَرشِ اسْتَوى‏»سؤال کرد.امام علیه السلام ضمن توضیحى فرمود: خداوند متعال، نیاز به هیچ مکانى و هیچ مخلوقى ندارد، بلکه تمام موجودات محتاج او هستند. سؤال کننده عرض کرد: پس تفاوتى ندارد که به هنگام دعا دست به سوى آسمان بلند کنید یا به سوى زمین پائین آورید؟! امام علیه السلام فرمود: این موضوع، در علم و احاطه و قدرت خدا یکسان است وهیچ تفاوتى نمى‏ کند ولى خداوند متعال دوستان و بندگانش را دستور داده که دست هاى خود را به سوى آسمان، به طرف عرش بردارند، چرا که معدن رزق آنجا است(لِأَنَّهُ جَعَلَهُ مَعْدِنَ الرِّزْق‏) ما آنچه را قرآن و اخبار رسول خدا صلى الله علیه و آله اثبات کرده است، تثبیت مى‏کنیم، آنجا که فرمود: دستهاى خود را به سوى خداوند متعال بردارید، و این سخنى است که تمام امّت بر آن اتفاق نظر دارند .(1) ب ) : امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید:« هنگامی‌که یکى از شما نماز را پایان مى‏دهد دست به‌سوی آسمان بردارد و مشغول دعا شود.مردى عرض کرد: اى امیر مؤمنان! مگر خداوند همه‌جا نیست؟فرمود: آرى همه‌جا هست.عرض کرد: پس چرا بندگان دست به آسمان برمى‏دارند؟فرمود: آیا در قرآن نخوانده‌ای:«وَفى السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوْعَدُوْنَ » ، «در آسمان رزق شما است و آنچه به شما وعده داده مى‏شود».پس از کجا انسان روزى را بطلبد جز از محلش، محل رزق و وعده الهى آسمان است.) مَوْضِعُ الرِّزْقِ وَ مَا وَعَدَ اللَّهُ السَّمَاء( (2) پی‌نوشت ها: 1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏3، ص: 330 2. علل الشرائع، ج‏2، ص: 344 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا