eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
397 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔻 🔺 پرســـ❓ــش ⁉️آیا ترویج دهه‌ی محسنیه بدعت است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 🔻نکاتی پیرامون ایامی که برخی محسنیه‌نامگذاری‌کرده‌اند 1⃣ مواظب باشیم با یک مسأله ی درون مذهب، دچار اختلاف و دو دستگی نشویم که خواست دشمن همین است. 2⃣ سقط حضرت محسن علیه‌السلام، از مسلمات تاریخ است. 3⃣ تاریخ سقط اختلافی است و لااقل قرائنی که حقیر مطالعه کرده‌ام به هیچ وجه شهادت حضرت محسن را در ایام ابتدایی ماه ربیع همراهی نمی‌کند. 4⃣ عزاداری به صورت فردی و شخصی زمان بردار نیست و کسی نمی‌تواند مانع اقامه‌ی عزای دیگری شود. گاهی ظرفیت فردی اقتضای عزا حتی در طول سال را دارد. (لَاَندُبَنَّک صَبَاحَاً مَسَاءً) 5⃣ نهادینه کردن یک مساله به صورت اجتماعی مثل دهه‌های مختلف باید با لحاظ شرائط مختلف اجتماعی و فرهنگی و با مشورت بزرگان و مراجع و دغدغه مندان اتفاق بیافتد. تا از آسیب های مختلف جلوگیری شود. 6⃣ دهه سازی‌های ممتد اگر به دین منتسب نشود به هیچ وجه بدعت نیست اما بهتر است از این نکته غافل نشویم که: هر افراطی، تفریطی به دنبالش هست. می‌ترسم از زمانی که دهه‌سازی‌های جدیدالتأسیس، عزای حسین‌بن‌علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام را تحت الشعاع قراردهد و تضعیف کند. 💎نتیجه اینکه: ✅هر فردی در اقامه‌ی عزا در هر ایامی مختار است و مأجور ✅اما دهه سازی‌های متعدد به صورت یک سنت و مراسم اجتماعی به خاطر مسائل متعدد زیبا به نظر نمی‌رسد زیرا: 〽️الف: عدم توصیه و عمل معصومین علیهم‌السلام 〽️ب: عدم سابقه‌ی چنین مراسمی در بین شیعیان 〽️ج: قطعی نبودن ایام خاص شهادت 〽️د: سوء استفاده‌ی دشمن جهت تخریب 〽️ه: تحت الشعاع قرار گرفتن عزای سرور و سالار شهیدان 🆔 @javadheidari110 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
5️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: ایام محسنیه ➖➖➖ الف) هر چند برخی اخبار شهادت حضرت مُحَسِّن را قدح کرده اند(الله اکبری،مُحَسِّن بن علی) اما نمیتوان این روایات را کنار گذاشت.و آنچه در مظلومیت ایشان است قابل طرد و جرح نیست. عبدالجلیل قزوینی رازی، متوفّی 560 هجری می نویسد : [کشته شدن محسن]خبریست درست؛و در کتب شیعه و سنی مذکور و مسطور است.(قزوینی،النقض،ص298. برای تحقیقات بیشتر نک: محمد رضا جباری،بررسی اخبار مُحَسِّن بن علی.). 〰️➖〰️ ب) تاریخ شهادت این فرزند مبارک و هجوم به خانه امام علی(ع) دقیقاً روشن نیست. در سالهای اخیر آقای خدامیان تحقیقی منتشر کرده و دلایلی اقامه نمود بر شهادت حضرت مُحَسِّن در فاصله کوتاهی از شهادت پیامبر اکرم (ص) . در مقابل آیت الله یوسفی غروی و حجة الاسلام دکتر جباری دلایلی دارند که هجوم و شهادت فاصله 50 روز پس از رحلت نبی اعظم(ص) بوده است.که به نظر نویسنده این متن، گروه دوم دلایلشان مقبولتر بود. خلاصه دلایل گروه دوم چنین است. ⤵️⤵️⤵️ 1.تحرکات اجتماعی سیاسی حضرت زهرا(علیها السلام) : این تحرکات اجتماعی عبارتند از:⬇️⬇️ 🔹الف:مددخواهی از انصار و مهاجر، 🔺یکی از تحرکات اجتماعی حضرت زهرا(علیها السلام) رفتن به خانه مهاجر وانصار برای طلب یاری بود. و اگر بنا بر قول مروجین دهه محسنیه بلافاصله بعد از شهادت رسول الله(صلی الله علیه وآله) حمله به بیت وحی صورت گرفته بود، سرور زنان عالم (علیها السلام) توان رفتن به در خانه تعداد زیادِ مهاجران و انصار(حتی فقط اهل بدر) را نداشت. 🔸ب:خطبه فدکیه، 🔺 خطبه فدکیه و نحوه حرکت حضرت فاطمه(علیها السلام) به مسجد، نشان از عدم بیماری ایشان دارد. ابن ابی الحدیدمی نویسد: آن حضرت با پوشش کامل در میان جمعی از زنان در حالی که چادرش بر اثر بلندی به زیر پاهایش می‌رفت و همچون رسول خدا(صلی الله علیه و اله) راه می‌رفت، به مسجد آمد. با توجه به این تعبیر که: «ما تخرم من مشیه رسول‌الله؛ راه رفتنش هیچ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا(صلی الله علیه و اله) نداشت.» می‌توان چنین نتیجه گرفت که تا هنگام ایراد خطبه، هنوز هجمه‌ای به خانه حضرت فاطمه(علیها السلام) صورت نگرفته بود، زیرا در صورت مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حرکت او نمی‌تواند معمولی باشد تا راوی آن را به راه رفتنِ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) تشبیه کند.(شرح نهج البلاغه،ج16،ص211.) =-=- 2.برگشتن سپاه اسامه بن زید به مدینه طبق برخی شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(علیه السلام) بعد از برگشت سپاه اسامه بن زید صورت گرفته است و سپاه اسامه بیش از یک ماه بعداز رحلت پیامبر(صلی الله علیه و اله) به مدینه باز گشت.(یوسفی غروی، موسوعة التاریخ الاسلامی، ج۴، ص۹۹) شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان حمله به خانه حضرت زهرا(علیه السلام) و بیعت گرفتن از امام علی(علیه السلام) حضور داشته و از ایشان طرفداری می‌کرده، در سپاه اسامه نیز به عناون پرچمدار حضور داشته است. او پس از بازگشت از جنگ، با اعتراض به خلیفه و طرفدارانش پرچمی در قبیله بنی اسلم نصب کرده و مردم را به بیعت با حضرت علی(علیه السلام) فرا خواند. پس از آن بود که طرفداران ابوبکر چاره‌ای جز بیعت گرفتن از حضرت علی(علیه السلام) ندیدند.(همان، ج۴، ص۹۶-۱۱۵) این گزارش‌ها گویای آن است که ماجرای حمله به خانه فاطمه زهرا نمی‌تواند در روزهای اول ماه ربیع الاول افتاده باشد. ➖〰️➖ ج) به نظر می رسد برگزاری و دعوت عمومی برای این موسِم جدید، آن هم بلافاصله پس از عزاداری طولانی محرم و صفر مناسب نباشد. و آنچه از مرجع شیعه آیت الله وحید خراسانی مطرح شده است هم همین است. ( نک: https://t.me/kashani1395/3309 ) همچنین این بحث یک گفتگوی شیعی -شیعی است، باید بیشتر مراقب بود. در نوع مواجهه. 👈 اگر فرصت کردید صوت استاد حامد کاشانی در این زمینه را گوش بدید. ( https://t.me/kashani1395/4651. ) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از شبکه جهانی موعود🌷
باسلام خدمت علاقه مندان به نویسندگی📃 جهت دانلود طرح درس جلسه اول فیلمنامه نویسی به وب سایت زیر مراجعه نموده 👇و فایل pdf یا پاورپوینت آن را دانلود کنید . http://www.setaregangh.ir یازهرا🌹
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔻 🔺 ⚫️⁉️🔴 ماه ربیع، ماه تسلیت یا تبریک؟! 🔻خبرگزاری‌حوزه https://b2n.ir/s36021 🔻خبرگزاری‌رسا https://rasanews.ir/002u0z ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🆔 @javadheidari110 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 ✅پرسش: آیا دیدن عکس بی حجابی دوران کودکی خانمی که الآن بزرگ شده توسط نامحرم گناه دارد؟ یعنی آیا جایز است خانمی عکس دوران کودکی (زیر 9سال) خود را قاب کرده و در منزلش قرار دهد و یا به کسی دهد؟ ✍️پاسخ: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: 🔹حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر مفسده نداشته باشد اشکال ندارد. 🔸حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر عکس بخاطر تغییر پیدا کردن چهره زن بعد از بلوغ با وی مطابقت نداشته باشد فی نفسه جایز است. ولی اگر مطابق او باشد بنابر احتیاط ترک شود. بله نگاه کردن به صورت و دستها تا مچ در عکس فی نفسه مانعی ندارد. 🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): عکس کودکی مانعی ندارد مگر اینکه منشا فسادی شود. 🔸حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نگاه کردن به آن در صورتی‌که بدون شهوت باشد مانعی ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🆔 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ ✅ ✅ پرســـ❓ــش ⁉️ آخه اینم شد اختیار؟! ⁉️ این چه حقِ انتخابیه که خدا به ما داده و بعدشم بر اساسِ انتخابامون مجازاتمون می‌کنه😳 پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ بی‌گمان انسان دارای اراده است و حق انتخاب دارد، اما داشتن اختیار و آزاد بودن در مقام عمل، به معنای آزادی و رها بودن نسبت به آثار و لوازم آن نیست؛ زیرا لوازم و آثار عمل در اختیار انسان نیست؛ مثلاً خوردن سمِ کشنده، یک عمل اختیاری است که فرد می‌تواند با اراده و اختیار خود آن‌را انتخاب کند و انجام دهد یا انجام ندهد؛ اما اگر انجام داد و سم را خورد، مردن و از بین رفتن از آثار، لوازم و نتیجه‌ی قهری آن است، و اختیار فرد در نوشیدن سم، مانع هلاکت او نخواهد شد. 2⃣ در میان تمام ملت‌ها چه جوامعی که اختیار انسان را می‌پذیرند یا نه و چه این‌که به وجود خداوند باور دارند یا نه، مجرمان مجازات می‌شوند. آیا اگر یک قاتل و جانی که انسان بی‌گناهی را به قتل رسانده، ادعا کند که چون من آزاد و مختار خلق شدم و حق انتخاب داشتم، کشتن این فرد را انتخاب کردم، بنابراین نباید مجازات شوم، آیا هیچ عاقلی این ادعا را می‌پذیرد؟! ♻️نتیجه اینکه: خداوند می‌فرماید من شما را بگونه‌ای آفریدم که مختارانه رویکردی را انتخاب کنید که سرانجامش بهشت باشد و یا به رفتاری روی آورید که شما را با دوزخیان همنشین کند و اینگونه نیست که خدا به بندگانش فرموده باشد که شما هرچه اختیار کنید برای من تفاوتی نمی‌کند و هیچ پیامد مثبت و یا منفی دامنگیرتان نخواهد شد. 🆔 @javadheidari110 ✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ ✅ ✅ پرســـ❓ــش ⁉️ من پاک گیج‌شدم از یه طرف دین میگه انسان مختارِ از اون طرف خدا به اعمالی که ما هنوز انجام ندادیم و قراره در آینده اختیاری انجامشون بدیم علم داره، چطور چنین چیزی ممکنه؟ ⁉️ اینکه برخی میگن علم خدا به اعمال ما مثل علم استاد به نمره‌ شاگردانشِ که هیچ تاثیری در نمره‌ اونا نداره. آیا این مثال قیاسِ مع‌الفارقِ؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه برای فهم معنای "علم پیشین" و "قضا و قدر" الهی به این نکات توجه فرمائید: 1️⃣ چون علم الهی مطلق است، به وقوع افعال انسانی نیز تعلق می‌گیرد. در این صورت، علم الهی به افعال انسانی با تمامی خصوصیاتش تعلق می‌گیرد؛ یعنی خدا علم دارد به این که فلانی در فلان موقعیت خاص زمانی و مکانی، فلان کار را که ناشی از اراده‌ی اوست انجام می‌دهد و اراده‌ی او نیز ناشی از تأملات تمایلات اوست. 📚سبحانی،جعفر، محاضرات فی الالهیات، مؤسسه‌امام‌صادق،1428ق،ص217-219 2⃣ علم ازلی الهی به هر فعلی، با شرایط خاص خودش تعلق می‌گیرد: 〽️علم الهی به فعلی که به صورت غیراختیاری تحقق می‌یابد؛ مثلا اگر علم الهی به وقوع زمین لرزه تعلق بگیرد، به وقوع آن با تمام خصوصیاتش تعلق می‌گیرد؛ یعنی به این که این زمین لرزه در فلان موقعیت زمانی یا مکانی رخ می‌دهد و ناشی از این دلیل خاص است. 〽️علم الهی به فعلی که به صورت اختیاری است هم تعلق می‌یابد، از این رو چون علم الهی مطلق است، به وقوع افعال انسانی نیز تعلق می‌گیرد. در این صورت، علم الهی به افعال انسانی با تمامی خصوصیاتش تعلق می‌گیرد؛ یعنی به این که فلانی در فلان موقعیت خاص زمانی و مکانی این کار را انجام می‌دهد؛ کاری که ناشی از اراده‌ی اوست و اراده‌ی او نیز ناشی از تأملات تمایلات و ... اوست 📚سبحانی، جعفر، محاضرات فی الالهیات، مؤسسه امام صادق،1428ق،ص217-219 3⃣ علم الهی به وقوع چیزی در آینده، بدین معنا است که آن چیز لزوما محقق می‌شود اما این مطلب بدین معنا نیست که چون خداوند چنین علمی داشته است، پس آن چیز لزوما محقق می‌شود. استادی را فرض کنید که می‌داند فلان شاگردش که مشارکت کلاسی و مطالعه کافی ندارد، در کنکور موفق نمی‌شود. علم این استاد شاگردش را مجبور به عدم موفقیت نمی‌کند. علم الهی نیز از این قبیل است؛ یعنی خداوند مقدر کرده است که اگر مثلا فلانی صله‌ی رحم کند، عمرش طولانی‌تر می‌شود و در هشتاد سالگی می‌میرد اما اگر صله‌ی رحم نکند، در شصت سالگی از دنیا می‌رود. آری، خداوند می‌داند که فلانی چنین نمی‌کند و در شصت سالگی می‌میرد. اینطور نیست که خداوند مقدر کرده بود که فلانی حتما صله‌ی رحم نکند و در شصت سالگی بمیرد. آری، چون او در آینده صله‌ی رحم نخواهد کرد و خداوند نیز به آینده آگاهی دارد، علم دارد که فلانی در شصت سالگی می‌میرد. ✨ اما در مورد قیاس مع‌الفارق بودن علم خدا و علم معلم باید متذکر شد: هر تمثیلی که برای درک یک حقیقت معقول ارائه می‌شود، از یک جهت ما را به فهم آن حقیقت نزدیکتر می‌کند اما از چندین جهت ما را از آن دورتر می سازد. پس توجه به این‌ نکته ضروری است که بدانیم قرار نیست در تمثیل، میان دو طرفِ مثال از تمامیِ جهات عینیت برقرار باشد بلکه همین که از یک جهت بین‌شان مشابهت باشد کافی‌ست. آن جهتی که در این دو مورد مشترک است، این است که علم به چیزی، مستلزم جبری شدن آن چیز نیست. برای درک مطلب، به علم استاد به شاگرد مثال می زنند چرا که در این مورد نیز استاد به نتیجه امتحان آگاه است اما علم او نتیجه را محقق نساخته است بلکه شاگرد خودش بوده که چنین کاری را رقم زده است. برای این مطلب، مثالهای دیگری هم می شود ارائه داد نظیر این مثال: علم من به این که ضرورتا بعد از رنگ قرمز چراغ راهنمایی، رنگ سبز را نمایش می‌دهد اما علم من علت تغییر رنگ چراغ نیست. 4⃣ اگر انسان در تغییر سرنوشتش تاثیرگذار نبود و فعل و اراده و سرنوشتش از پیش تعیین شده بود، خداوند در آیات و روایات به تاثیر اختیار در تعیین سرنوشت، اهتمام ویژه نمی‌داشت که «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»رعد/ 11 خداوند سرنوشت هيچ قوم(و ملّتى) را تغيير نمى‏دهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند. ♻️نتیجه‌اینکه: ✳️علم الهی به وقوع فعل، همراه است با علم به آن فعل با تمامی خصوصیاتش. در این صورت، هیچ ناسازگاری میان اختیار آدمی و علم الهی نیست بلکه اگر علم الهی به آنها تعلق بگیرد، نه تنها اختیاری بودن آن افعال را منتفی نمی‌سازد بلکه ضرورتا به اختیاری بودن آن افعال منتهی می‌گردد. ✳️علم الهی به هیچ وجه مانع اختیار انسان نمی‌شود. 🆔 @javadheidari110 ✅✅✅✅✅✅✅✅✅ @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️ ▫️ ◾️ پرســـ❓ــش آیا امام زمان (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) بوده‌اند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ امام یازدهم ما شیعیان حضرت امام حسن عسکری عـلیه السّلامـ در سال ۲۳۲ هـ.ق، در ماه ربیع الاول در شهر مدینه به دنیا آمدند. 📚شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲،ص۳۱۳ 2⃣ آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر بودند از جمله مهتدی و معتمد عباسی. 📚طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص ۱۳۱ 3⃣ برخی از نویسندگان چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ‌علیه السّلام‌ـ ذکر کرده‌اند از جمله: "محمد، موسی، فاطمه، عایشه، حسین و..." 📚حسینی، سید محمد رضا، تاریخ اهل البیت، قم، مؤسسه آل البیت، ۱۴۱۰ق، ص۱۱۲ به نقل از هدایة المخطوطه. هر چند برخی از نویسندگان نام چند فرزند برای امام حسن عسکری عـلیه‌السّلامـ ذکر کرده‌اند اما به نظر می رسد این اقوال صحیح نباشد، چرا که: اولاً علمای شیعه تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه‌السّلام ـ را حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می‌دانند و نام دیگری را ذکر نکرده‌اند. در این رابطه: 〽️شیخ مفید در کتابش که از اعتبار خاصی برخوردار است، می‌نویسد: "امام بعد از امام حسن عسکری عـلیه‌السّلامـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـصلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ـ بود و امام حسن عـلیه‌السّلامـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً. نام مادر این فرزندشان نرجس بوده است. 📚شیخ مفید،الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲،ص ۳۳۹ 〽️کلینی در کافی می‌نویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری عـلیه السّلام به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند. 📚کلینی، کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱، ص ۲۶۴ 〽️طبرسی در اعلام‌الوری همین قول را ذکر کرده است ومی‌نویسد فردی از امام حسن عسگری عـلیه السّلام سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه. 📚طبرسی، پیشین، ص ۲۵۱.اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص۲۵۱ 〽️علامه مجلسی در بحارالانوار می‌نویسد: اینکه حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است. 📚سید محمد رضا حسینی، همان، ص ۱۱۲ به نقل از بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۱۱۶ ✅البته یک دلیل تاریخی نیز وجود دارد که قول مشهور را تأیید می‌کند. از جمله آنکه: شیخ کلینی می‌نویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری عـلیه السّلام فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّه‌ای از قابله‌ها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید. 📚کلینی،کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱،ص ۵۰۵ لذا معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور می‌دهد که ارث امام تقسیم شود. علی‌بن‌عیسی اربلی می‌نویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.(زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند.) 📚علی‌بن‌عیسی اربلی، کشف الغمه، مکتبه بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق، ج ۳،ص۱۹۹ ♻️نتیجه اینکه: ✳️ عقیده‌ی علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می‌باشد، که در سال ۲۵۵ هـ، متولد شده است و هم اکنون غایب هستند و به امر الهی ظهور می کند وجهان را پر از عدل و داد خواهند کرد و اقوال دیگر مبنی بر داشتن فرزندان دیگر مورد قبول علمای شیعه نمی‌باشد. ✳️ بنابراین طبق قول ایشان تنها یک فرزند، هم نام و هم کنیه با رسول‌خدا ـصلّی‌الله علیه‌و‌آله‌ـ متولد شده‌است. علاوه بر این که تقسیم میراث آن حضرت میان مادر و برادر ایشان نیز می‌تواند مؤید قول مشهور باشد، که به آن اشاره شد. 🆔 @javadheidari110 ◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️ @ramezan_ghasem110
هدایت شده از شبکه جهانی موعود🌷
https://www.aparat.com/v/FGkTR سلام🙂👋 با هم احکام دین اسلام را یاد بگیریم خیلی راحت👆 *این قسمت مطهرات* 👉 منتظرت هستم 👆 زود بزن رو لینک بالا و بیا🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️ 📌اگه دوست داشتی ما را در آپارات دنبال کن👌 یازهرا🌹
🔰ألَا وَ إِنَّ لَكُمْ عِنْدِي أَلَّا أَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّاً إِلَّا فِي حَرْب‏ آگاه باشيد! حقِّ شما بر من آن است که، جز اسرار جنگی هيچ رازی را از شما پنهان ندارم، و کاری را جز حُکم شرع، بدون مشورت با شما انجام ندهم..." 📚نهج البلاغه، نامه 50 🤔 ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا