eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
404 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 ✨ 🔸 پرســـ❓ــش ⁉️آیا تقیه نوعی دروغ و نفاق است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه: برخی مخالفین به جهت اینکه حقیقت تقیه را فهم نکرده‌اند آن را نفاق و دروغ می‌دانند در حالیکه اگر دقت کنند خواهند دانست که تقیه، مسئله‌ای بدیهی و مورد تصریح قرآن است. 1⃣منظور از تقیه این است که: انسان بواسطه‌ی موافقت با گفتار یا عملی که مخالف حق است، جان خود را نجات دهد. 2⃣تقیه یک تاکتیک موثر است که هر عاقلی در مواضع خاص برای رعایت مصلحت برتر، استفاده می‌کند؛ همانطور که: 〽️حضرت ابراهیم در شکستن هیمنه‌ی بت‌پرستی 〽️مومن آلِ فرعون برای حمایت از موسی 〽️پیامبر اسلام نیز به مدت سه سال برای تبلیغ اسلام به صورت غیر علنی از این روش استفاده کردند. اهل‌ تقیه ایمان‌ و‌ تصدیق‌ قلبی‌ دارند‌ اما بنابر شرایط‌ و مصلحتِ‌ ایجاب‌ شده آنرا مخفی‌ می‌کنند. (قلبا معتقدند اما در عمل‌ نشان‌ نمی‌دهند.) 3⃣آیات تقیه در قرآن: ✨قرآن کریم می فرماید:«وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبِّكُم...»؛«و مرد مؤمنى از آل فرعون كه- ايمان خود را پنهان مىداشت- گفت:«آيا مىخواهيد مردى را بكشيد بخاطر اينكه مىگويد: پروردگار من «اللَّه» است، در حالى كه دلايل روشنى از سوى پروردگارتان براى شما آورده است؟! »غافر/28 ✨لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»آل‌عمران/28 مومنین کافران را ولی خود قرار ندهند، اگر چنین کنند هیچ سنخیتی با خدا ندارند مگر اینکه قصد تقیه داشته‌باشند ✨مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَ..»نحل/106 اهل مکه مرتد شدند بین‌شان کسی بود که مکره بود اجباراً، بخاطر خوف از کافران کفر بر زبان جاری کرد اما در قلب معتقد به ايمان بود و ظاهرا با کافران همراهی‌کرد در حالیکه قلبش مطمئن به ايمان بود عماربن‌یاسر و... در این آیه اظهار کفر تجویز شده مفسرین شیعه و برخی از مفسران اهل‌سنت تصریح کرده‌اند که از این آیه جواز تقیه فهمیده می‌شود‌ 4⃣برخی اشکال کرده‌اند به اینکه آیات تقیه مربوط به تقیه در مقابل کافر است و چرا شما شیعیان نه تنها در برابر کافران بلکه در مقابل مسلمانانِ از اهل‌سنت نیز تقیه می‌کنید؟ ✍پاسخ:اینجا تنقیح مناط می‌کنیم (تنقیح مناط اصطلاحی فقهی است یعنی استخراج ملاک حکم از خطاب شارع برای تعمیم دادن آن به موارد مشابه) مناط، ملاک و معیارمان خوف از جان و مال و آبروست اینجا بیان مصداق اتفاق افتاده است. بنابراین درست است که آیه به تقیه‌ در برابر کفار اذعان دارد اما مورد آن مخصص نیست یعنی هر کجا خوف از جان و مال و آبرو بود باید تقیه کرد. 5⃣گاهی اتفاق می‌افتد همین تقیه‌ای که واجب است حرام می‌شود: 〽️مواقعی که اگر فرد تقیه کند درست است که جان و مال و آبروی خود او حفظ می‌شود اما چون تقیه‌ی او موجب می‌گردد جان، مال و آبروی دیگری به خطر افتد. اینجا تقیه حرام است. 〽️مواقعی که اصل اسلام در خطر باشد. نظیر اینکه فردی تفسیر قرآنی نوشته که خلاف قرآن است. یا بخواهند کعبه و یا مشاهد مشرفه را خراب کنند در این مواقع نباید تقیه کرد بلکه باید جان، فدای کعبه و شعائر دین گردد. امام خمینی فرمودند:گاهی وقت‌ها تقیه حرام است.آن وقتی که انسان دید که دین خدا در خطر است نمی‌تواند تقیه بکند.آن وقت باید هر چه بشود برود. تقیه در فروع است،در اصول نیست. تقیه برای حفظ دین است،جایی که دین در خطر بود،جای تقیه نیست 📚صحیفه‌امام/ج۸ امام‌حسین تقیه نکردند زیرا اصل اسلام در خطر بود و علی الاسلام السلام. ♻️نتیجه‌اینکه ✳️تقیه از مشخصه‌های مکتب اهل‌بیت می‌باشد که مبتنی بر عقل و فطرت است. تقیه از مسلمات است و شیعه مشهور به تقیه است زیرا بیش از سایر امت‌ها تحت فشار حداکثری از سوی دشمنان بوده‌است؛ لذا تقیه را شعار خود قرار داده‌ و مجبور بوده است به خاطر صلاح حال مسلمین تمسک به تقیه کند. ▫️تقیه مخالفت با حق در ظاهر نه در قلب، برای حفط جان، مال و در شرایط سختی که جرأت اعلام ندارد. ◾️نفاق موافقت با حق در ظاهر و مخفی کردن باطل است. ☑️ تقیه نه تنها نفاق نیست بلکه نقطه‌ی مقابل نفاق است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🆔 @javadheidari110 🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 @ramezan_ghasem110
💠پرسش: آیا اصرار بر دعا اشکال دارد؟ ................................................................................................ ✍ پاسخ: نکته اول: در روايات اهل‌بیت علیهم‌السلام، اصرار بر دعا مدح و ستایش‌شده است. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ»؛ «بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن‌که حاجتش را برآورد». (1) پس اصرار بر دعا هم مطلوب است و هم باعث اجابت دعا می‌شود. نکته دوم: توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا به‌تنهایی براي اجابت دعا کافي نبوده و بايد شرایط ديگري نيز رعايت و موانع اجابت رفع گردد. نکته سوم: اصرار بر دعا با اصرار بر اجابت آن متفاوت است. مثلاً يک کسي که صاحب فرزند نمی‌شود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند؛ و از اينکه به‌ظاهر اين دعا برآورده نمی‌شود بی‌تابی نکند و ناامید از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد چراکه ممکن است اجابت اين مسئله به صلاحش نباشد. نتيجه اينکه: اصرار بر دعا انسان را به اجابت آن نزدیک‌تر می‌کند و البته اين اجابت شرایطی دارد که بايد مراعات شود؛ ازجمله: تلاش و کوشش، به صلاح فرد نبودن، نبود مانع (مانند گناه). پی‌نوشت‌: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 475 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 پرسش: وظیفه نمازگزار هنگام شنیدن نام پیامبر در نمازچیست؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم هر وقت انسان اسم مبارک حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم مانند محمّد و احمد، یا لقب و کنیه آن جناب را مثل مصطفی و ابو القاسم بگوید یا بشنود، اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرست. پی نوشت: توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۱۲۴. @javadheidari110
پاسخ به شبهات قرآنی🔥متن شبهه👇 در اسلام بسیاری از افعال ناشایست مجاز هستند؛ تنها اسم آنها عوض شده است: شبهه1⃣جنگ افروزی بداست اما "جهاد" خوبست⁉️ 📖بقره ۱۹۱ (در مجموع ۴۹ آیه ی قتال و ۲۹ آیه‌ی جهاد) ✍پاسخ: جنگ افروزی تجاوزگری است و جهاد جلوگیری از ظلم ظالم است. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه2⃣ دروغ بد است اما "تقیه" خوب است⁉️ 📖آل‌عمران ۲۸/ نحل ۱۰۵/ غافر ۲۸ ✍پاسخ: تقیه سپر مظلوم در برابر ظالم برای حفظ جان است •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه3⃣ دخالت در کار دیگران خوب نیست اما "امر به معرف و نهی از منکر" خوب است⁉️ 📖 آل عمران ۱۱۰ ✍پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر گرفتن دست نابینا برای نیافتادن در چاه است •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه4⃣شکنجه بد است اما"حد شرعی" خوب است⁉️ 📖 نور ۲ ✍پاسخ: حد شرعی مجازات دزد و قاتل و متجاوز است برای جلوگیری از شکنجه ی مردم •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه5⃣ فاحشگی بد است اما صیغه "متعه" مجاز است⁉️ 📖نساء ۲۴ ✍پاسخ: متعه و صیغه ازدواج رسمی و شرعی با رعایت حقوق زن و مرد برای جلوگیری از فحشاست. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه6⃣ نگاه ابزاری به زنان بد است اما "زنان کشتزار شما هستند" و هرگونه که میخواهید به کشتزار خود وارد شوید⁉️ 📖بقره ۲۲۳ ✍پاسخ: کشتزار بودن زن به معنای دامن پاک زنان برای رشد بهترین انسان هاست که هر دانه ای را نشاید. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه7⃣ زن و مرد برابرند اما "مرد بر زن برتری دارد"⁉️ 📖نساء ۳۴ ✍پاسخ: زن و مرد در سیر به سوی خدا یکسانند و قوام بودن مرد یعنی مدیر و تکیه گاه بودن آن و نه برتری. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه8⃣ همه انسان‌ها برابرند اما "برده" با مرد آزاد برابر نیست⁉️ 📖 نحل ۷۵ ✍پاسخ: برده و آزاد در اسلام نزد خدا یکسانند و البته اگر در جنگ با مسلمین دستگیر شود باید مجازاتش را تحمل کند. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه9⃣ تجاوز بد است اما تجاوز به "زن شوهر داری که در جنگ با کفار غنیمت گرفته شده است" مجاز است⁉️ 📖نساء ۲۴ ✍پاسخ به محض اسارت، کنیز از شوهرش جدا می شود و دیگر شوهر دار نیست. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه🔟 غارت بد است اما "غنیمت" مجاز است⁉️ 📖انفال ۴۱ ✍پاسخ: غنیمت خلع سلاح متجاوز به وطن و ناموس است. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه⏸ فحاشی بد است، اما " کسانی که ایمان نمی آورند مانند چهارپایانند⁉️ 📖 انفال ۵۵/ انفال ۲۲/ فرقان‌۴۴/ اعراف ۱۷۹   ✍پاسخ: کسی که با عناد و لجاجت حق را نپذیرد بی عقلی را فریاد می‌زند که با چهارپا در عدم فهم و درک حق یکسان است. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه2⃣1⃣ نجس هستند⁉️ 📖توبه ۲۸ "مانند سگانی هستند که عوعو میکنند!"؛ 📖 اعراف ۱۷۶ ✍نجاست،هشدار دین نسبت به مسمومیت و دارای انحراف فکری داشتن طرف مقابل است. کافر حربی مانند سگ در صدد ضربه به مظلوم است که حقیقتی است آشکار. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه3⃣1⃣ مثله‌کردن بد است اما "قطع دست دزد" خوب است⁉️ 📖مائده ۳۸ ✍پاسخ: قطع دست شرائط متعددی دارد که فرد با این دست خون مردم را در شیشه نکند •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه4⃣1⃣ کودک آزاری بد است اما سکس با کودک نابالغ مجاز است⁉️ 📖طلاق ۴ ✍پاسخ: در اسلام هر کار ضرری حرام و ممنوع است و در قرآن حرفی از سکس با کودک زده نشده است. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه 5⃣1⃣ باج گرفتن بد است اما "خمس" و "جزیه" مجاز است⁉️ قرآن: توبه ۲۹ ✍پاسخ: خمس در نظر گرفتن حقوق فقراست که در فرهنگ و اجتماع دچار فقرند و جزیه هزینه‌ی نگهداری مال و جان غیرمسلمین در کشور آنهاست. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه6⃣1⃣ در دین هیچ اکراهی نیست اما "مسلمانی خارج شدن" سزایش سربریدن و مرگ است⁉️ 📖مائده ۵۴ ✍پاسخ: دین امر قلبی است و کسی خروج از آن را متوجه نمی شود تا کشته شود. کشته شدن مربوط به کسي است که امنیت روانی جامعه را بر هم زند. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش: چرا دختران باکره را قبل از اعدام صیغه می کنند؟! ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: اين مسئله كه در مجازات دختر باكره پيش از قصاص و كشته شدن، بكارت او گرفته مي شود، يك تهمت آشكاري است كه از سوي دشمنان اسلام وارد شده است و اين فريب كاران هيچ دليلي بر اين اتهام ندارند. در صورتي كه دختر باكره عمدا مرتكب قتل نفس شود و اولياي مقتول درخواست قصاص نمايند. حكم قصاص با همان حالت باكره بودن جاري مي شود. هر كسي كه محكوم به قصاص گردد، با همان حالتي كه محكوم به قصاص و اعدام شده باشد، اعدام مي شود. فرق نمي كند دختر باكره باشد يا غير باكره.(1) پی نوشت: 1. امام خميني، تحرير الوسيله، مؤسسه دار العلم، قم، ج2، كتاب القصاص، م 49. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: تفاوت قرائات در قرآن کریم در بعضی مواضع موجب تغییر معنا می‌شود، بااین‌وجود چگونه فقها فتوا به جواز این قرائات در نماز داده‌اند و آیا این تغییر باعث تحریف نمی‌شود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: برای رسیدن به پاسخ به چند مطلب اشاره می‌شود: نکته اول : باید بین حقیقت قرآن و قرائات تفاوت قائل شویم ، اینکه قرائات مختلف هستند منافاتی با واحد بودن حقیقت قرآن ندارد. همان‌طور که فهم‌های مختلف از قرآن ، حقیقت قرآن را دچار تغییر نمی‌کند. نکته دوم: اینکه در بعضی از قرائات ( که بسیار کم هست) معنای لفظی عوض می‌شود،صحیح است؛ اما قطعاً در بین آن دو قرائت ، یکی - ما انزل الله - هست که موجود است. تحریف به این معناست که لفظی که از طرف پروردگار عالم نازل‌شده است، از بین برود . نکته سوم: با توجه به اختلاف لهجه‌های اقوام عرب در زمان پیامبر صلی‌الله علیه و آله ، برای سهولت و مقتضای لطف و رحمت شارع، اذن داده شد که هر فردی با لهجه خود قرآن را تلاوت و قرائت کند ،لذا فقها تلاوت آن‌ها را در نماز جایز می‌دانند.و البته اختلاف لهجه باعث تغییر در معنا نمی‌شود. چهار : بسیاری از محققین در عرصه قرآن کریم، تنها قرائت شیعی و معتبر را،قرائت حفص از عاصم ، دانسته و قرائات دیگر را فاقد اعتبار می‌دانند.( هرچند قائل به جواز تلاوت آن‌ها و قرائت آن‌ها در نماز، باشند به خاطر اذنی که از طرف شارع صادرشده است) . 🆔 @javadheidari110
💢 تاخیر پرداخت خمس 💠 سوال: آيا به خمسى که با تأخير پرداخت شود جريمه تعلّق مى گيرد؟ ✍🏻 پاسخ: اگر خمس سال قبل از درآمد سال جديد پرداخت شود، واجب است که خمس درآمد سال جديد نيز پرداخت شود. ⏺يعنى اگر بخواهد با درآمد امسال، خمس سال قبل را بدهد بايد ابتدا پولى که با آن مى خواهد خمس سال قبل را پرداخت کند را پرداخت کند. مثلاً اگر خمس سال قبل 20 هزار تومان بوده است و بخواهد با پولی که امسال به دست آورده است، خمس سال قبل را بدهد، و 25 هزارتومان داشته باشد ابتدا بايد 5 هزار تومان از 25 هزار تومان به عنوان خمس درآمد جدیدش را بدهد و سپس با 20 هزار تومان باقيمانده، خمس سال قبل را بدهد. 💢 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
617K
🔊 پاسخ استادحیدری‌ ⁉️مگر امام‌ زمان علم غیب و قدرت ندارند؟ پس چگونه با وجود علم‌ِ به مشکلات مردم، از قدرت خود برای برطرف کردن آن استفاده نمی‌کنند؟! 🤔 کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیثی درباره معاویه به روایت شیخ علی جمعه(مفتی سابق مصر) @javadheidari110
💠پرسش: لعن به چه معناست؟ چرا در زیارت عاشورا بعضی افراد و جریان ها لعن شده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍️پاسخ: نکته اول : لعن در لغت به معنای راندن و دور کردن از رحمت خداوند می باشد. (1) پس اگر می گوییم: «خدا فلانی را لعنت کند» یعنی: خدایا فلان فرد را از رحمت خود دور و عذابت را بر آن نازل کن. نکته دوم: در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، گروهی از مردم مورد لعن قرار گرفته اند و این امر در زیارت عاشورا تکرار شده است و بیانگر اهمیت موضوع و مطابق با قرآن می باشد. نکته سوم: لعن در زبان قرآن و روایات، نوعی فرهنگ سازی و مرزبندی بین انسان ها است و تذکر می دهد: مواظب باشید در دام این افراد نیافتید و خود به صفات آن ها مبتلا نشوید. نکته چهارم: کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفته اند، افراد و جریان هایی هستند که از مسیر حق دور شده و به نهایت شقاوت و سنگدلی رسیده اند و تمام تلاش خود را برای خاموش کردن نور الهی به کار گرفته اند. نکته پنجم: در لعن کردن باید از علنی کردن نام افرادی که برای برخی از مذاهب، به هر دلیلی مقدس هستند پرهیز شود تا وحدت امت اسلام که مورد تاکید قرآن و روایات می باشد، حفظ و امنیت جامعه ی اسلامی به مخاطره نیافتد. پی نوشت: 1. مفردات راغب، ص 741 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110