eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
403 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: چرا دختران باکره را قبل از اعدام صیغه می کنند؟! ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: اين مسئله كه در مجازات دختر باكره پيش از قصاص و كشته شدن، بكارت او گرفته مي شود، يك تهمت آشكاري است كه از سوي دشمنان اسلام وارد شده است و اين فريب كاران هيچ دليلي بر اين اتهام ندارند. در صورتي كه دختر باكره عمدا مرتكب قتل نفس شود و اولياي مقتول درخواست قصاص نمايند. حكم قصاص با همان حالت باكره بودن جاري مي شود. هر كسي كه محكوم به قصاص گردد، با همان حالتي كه محكوم به قصاص و اعدام شده باشد، اعدام مي شود. فرق نمي كند دختر باكره باشد يا غير باكره.(1) پی نوشت: 1. امام خميني، تحرير الوسيله، مؤسسه دار العلم، قم، ج2، كتاب القصاص، م 49. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: تفاوت قرائات در قرآن کریم در بعضی مواضع موجب تغییر معنا می‌شود، بااین‌وجود چگونه فقها فتوا به جواز این قرائات در نماز داده‌اند و آیا این تغییر باعث تحریف نمی‌شود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: برای رسیدن به پاسخ به چند مطلب اشاره می‌شود: نکته اول : باید بین حقیقت قرآن و قرائات تفاوت قائل شویم ، اینکه قرائات مختلف هستند منافاتی با واحد بودن حقیقت قرآن ندارد. همان‌طور که فهم‌های مختلف از قرآن ، حقیقت قرآن را دچار تغییر نمی‌کند. نکته دوم: اینکه در بعضی از قرائات ( که بسیار کم هست) معنای لفظی عوض می‌شود،صحیح است؛ اما قطعاً در بین آن دو قرائت ، یکی - ما انزل الله - هست که موجود است. تحریف به این معناست که لفظی که از طرف پروردگار عالم نازل‌شده است، از بین برود . نکته سوم: با توجه به اختلاف لهجه‌های اقوام عرب در زمان پیامبر صلی‌الله علیه و آله ، برای سهولت و مقتضای لطف و رحمت شارع، اذن داده شد که هر فردی با لهجه خود قرآن را تلاوت و قرائت کند ،لذا فقها تلاوت آن‌ها را در نماز جایز می‌دانند.و البته اختلاف لهجه باعث تغییر در معنا نمی‌شود. چهار : بسیاری از محققین در عرصه قرآن کریم، تنها قرائت شیعی و معتبر را،قرائت حفص از عاصم ، دانسته و قرائات دیگر را فاقد اعتبار می‌دانند.( هرچند قائل به جواز تلاوت آن‌ها و قرائت آن‌ها در نماز، باشند به خاطر اذنی که از طرف شارع صادرشده است) . 🆔 @javadheidari110
💢 تاخیر پرداخت خمس 💠 سوال: آيا به خمسى که با تأخير پرداخت شود جريمه تعلّق مى گيرد؟ ✍🏻 پاسخ: اگر خمس سال قبل از درآمد سال جديد پرداخت شود، واجب است که خمس درآمد سال جديد نيز پرداخت شود. ⏺يعنى اگر بخواهد با درآمد امسال، خمس سال قبل را بدهد بايد ابتدا پولى که با آن مى خواهد خمس سال قبل را پرداخت کند را پرداخت کند. مثلاً اگر خمس سال قبل 20 هزار تومان بوده است و بخواهد با پولی که امسال به دست آورده است، خمس سال قبل را بدهد، و 25 هزارتومان داشته باشد ابتدا بايد 5 هزار تومان از 25 هزار تومان به عنوان خمس درآمد جدیدش را بدهد و سپس با 20 هزار تومان باقيمانده، خمس سال قبل را بدهد. 💢 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
617K
🔊 پاسخ استادحیدری‌ ⁉️مگر امام‌ زمان علم غیب و قدرت ندارند؟ پس چگونه با وجود علم‌ِ به مشکلات مردم، از قدرت خود برای برطرف کردن آن استفاده نمی‌کنند؟! 🤔 کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیثی درباره معاویه به روایت شیخ علی جمعه(مفتی سابق مصر) @javadheidari110
💠پرسش: لعن به چه معناست؟ چرا در زیارت عاشورا بعضی افراد و جریان ها لعن شده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍️پاسخ: نکته اول : لعن در لغت به معنای راندن و دور کردن از رحمت خداوند می باشد. (1) پس اگر می گوییم: «خدا فلانی را لعنت کند» یعنی: خدایا فلان فرد را از رحمت خود دور و عذابت را بر آن نازل کن. نکته دوم: در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، گروهی از مردم مورد لعن قرار گرفته اند و این امر در زیارت عاشورا تکرار شده است و بیانگر اهمیت موضوع و مطابق با قرآن می باشد. نکته سوم: لعن در زبان قرآن و روایات، نوعی فرهنگ سازی و مرزبندی بین انسان ها است و تذکر می دهد: مواظب باشید در دام این افراد نیافتید و خود به صفات آن ها مبتلا نشوید. نکته چهارم: کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفته اند، افراد و جریان هایی هستند که از مسیر حق دور شده و به نهایت شقاوت و سنگدلی رسیده اند و تمام تلاش خود را برای خاموش کردن نور الهی به کار گرفته اند. نکته پنجم: در لعن کردن باید از علنی کردن نام افرادی که برای برخی از مذاهب، به هر دلیلی مقدس هستند پرهیز شود تا وحدت امت اسلام که مورد تاکید قرآن و روایات می باشد، حفظ و امنیت جامعه ی اسلامی به مخاطره نیافتد. پی نوشت: 1. مفردات راغب، ص 741 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
✍️ معاویه را بهتر بشناسیم 🔹عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوشتاری به مواضع برخی از اهل سنت نسبت به معاویه، پاسخ داد. ◻️حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوشتاری به مواضع برخی از اهل سنت نسبت به معاویه، پاسخ داده است که در ادامه آن را می خوانید:👇 https://hawzahnews.com/xbRyS @javadheidari110
🍃🌻 🌻═ೋ❅🖋❅ೋ═ نکاتی از استاد حیدری (زیدعزه) در رابطه با مستند زندگی پس از زندگی👇 1⃣در رابطه‌ با بیان تجربیاتی که در این مستند و برنامه پخش می‌گردد دو نکته‌ی مثبت به ذهن بنده می‌رسد: ۱)اینچنین مستندات و برنامه‌ها، تلنگر خوبی است برای بعضی افراد تا نسبت به برخی از امور دینی اهتمام و توجه‌ ویژه‌ای داشته باشند مثل حق‌الناس، قضاوت‌های بیجا، اهمیت به نماز و مواردی از این قبیل که این یک اثر و نتیجه‌ی مثبت در این مستند هست. ۲)باز شدن دریچه‌ای بسوی غیب که این را دارد به خوبی به مخاطب القاء می‌کند که انسان منحصر در ماده و جسم نیست و مقوله‌ی دیگری بنام روح نیز دارد و تجربیاتی که ناظر به همین دنیا مطرح می‌کنند که در علم نیز مقوله‌ی آتوسکوپی از مسلمات علمی است و در کنار این تجربیات و البته دلایل دیگری برای وجود روح قرار دارد. 2⃣برنامه‌ی زندگی پس از زندگی در کنار فوائدی که عرض شد آسیب‌های متعددی نیز دارد از جمله اینکه: ۱)مردم با دیدن این مستند به آنها القاء می‌‌شود این تجربیات، تجربیات پس از مرگ است در حالیکه این تجربیات، تجربیات نزدیک به مرگ (NDE) است نه تجربیات پس از مرگ. می‌توان گفت این تجربیات چیزی شبیه به خواب، یا چیزی شبیه به کُما رفتن و یا نهایتا می‌توان بر آن اسم کشف و شهود گذاشت. البته هر دو مقوله‌ی (خواب، کشف و شهود) حجیتی در شرع مقدس اسلام و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌صلوات‌الله) ندارد. امام صادق علیه‌السلام فرمودند:«ان دین الله اعز من ان یری فی النوم» دین خدا خیلی عزیزتر از آن است که بخواهیم حقائق آن را با خواب به اثبات برسانیم. بعلاوه اینکه امکان نفوذ شیطان در خواب و کشف و شهود وجود دارد این نکته را متذکر بشوم که ما منکر رویاهای صادقه و کشف و شهودهای الهی نیستیم. ۲)برخی از تجربیات خلاف نص صریح آیات و روایات است. نظیر این دو نمونه تجربه👇 🔴مثال اول: در یکی از این تجربیات بیان شد کسی که در ذهن خود، دو نفر را قضاوت کرده دچار عقوبت و عذاب شده است در حالیکه طبق مسلمات نقلی، عقیدتی و فقهی، قضاوت کردن و برخی امور دیگر تا هنگامی که در فکر و ذهن باشد اساسا گناه تلقی نمی‌شود بنابراین عقوبتی نیز در پی ندارد. 🔴مثال دوم: در یکی دیگر از تجارب شاهد بودیم فردی خودش اذعان به این مطلب داشت که انسان نرمالی نبود و اعمالش روی حساب و کتاب نبوده است؛ اما او با این وجود تمایل نداشته از آن حالت و از آن تجربه بازگردد. در حالیکه قرآن نقل می‌کند: افراد گناهکار تقاضای آن دارند که خدا آنها را به دنیا بازگرداند تا شاید اعمال خوبی انجام دهند «حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلاّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» زمانى که مرگ یکى از آنان فرا رسد، مى‌گوید: «پروردگار مرا باز گردانید! شاید در آنچه ترک کردم عمل صالحى انجام دهم...» (مومنون/ ۹۹-۱۰۰) و مواردی از این قبیل که در این مستند متعدد مشاهده می‌شود بنابراین ما نمی‌توانیم همه‌ی این تجربیات را بپذیریم زیرا معیار ما: 〽️عقل است اولا 〽️قرآن است ثانیا 〽️و روایات است ثالثا ۳)نکته‌ی بسیار ظریف و قابل اهمیت اینکه هر برنامه‌ای هر چقدر هم خوب باشد باز ممکن است از جهاتی راه نفوذ شیطان را در جامعه فراهم سازد زیرا وقتی ما به افراد متعدد مشروعیت دهیم این امر موجب می‌شود بجای آنکه تابع علماء، فقهاء و عرفایی باشیم که تابع شرع مقدس‌ و مبنای آنها فقه امام صادق هستند، از طریق این برنامه ناخواسته به افرادی که صلاحیت ندارند در نظر مردم حجیت پیدا کنند در این صورت ممکن است در آینده‌ی نزدیک راه نفوذ نگرش‌های عرفانی توسط همه‌ی مردم یا بخش اعظمی از مردمی که این تجربیات را دارند باز شود که این بسیار خطرناک خواهد بود. ۴) این تجربیات نباید مبنای شکل‌گیری اعتقاد افراد به معاد قرار گیرند زیرا در نوع این تجربیات قطعا مکان، زمان، افکار، عقیده‌ و پیش‌زمینه‌های ذهنی و عقیدتی فرد به تمامه دخالت دارد‌. ۵)برخی از این تجربیاتی که بیان شد، واقعیات مربوط به عالم دنیاست که توسط روح تجربه شده است به عنوان مثال تجربه‌گر شاهد اتفاقاتی بوده که برای اعضای خانواده‌اش رخ داده و پس از بازگشت، خانواده‌اش آن اتفاقات را تایید کرده‌اند که البته این تجربیات هیچ ارتباطی با جریان پس از مرگ ندارد‌. ♻️نتیجه‌اینکه: خیلی خوب است افرادی که در فضای حقیقی و مجازی روشنگری می‌کنند در کنار بیان اولویت‌ها و خوبی‌های این برنامه که باید بیان شود، در جهت اصلاح آسیب‌هایی که این برنامه می‌تواند داشته باشد یاری‌گر باشند. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 ═ೋ❅🖋❅ೋ═ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b ═ೋ❅🖋❅ೋ═
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی می‌شود ارائه کرد❓ 🔵پاسخ: 1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن، بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند ( های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم) 2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است. فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد. 🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...." 🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.." پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین). 3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه. لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد. 4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود. نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است. ✍جواد_حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
حجاب.pdf
1.63M
📥فایلPDF 🔑🔓کلیدهای پاسخ به شبهات حجاب🗝 📌مُدرِّســـ🖊ــــ 🔻 استاد جواد حیــــــدرے "زیدعزه" @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110