⭕️ فلسفه و فوائد امام زمان غائب چه می تواند باشد؟
#استاد_جواد_حیدری
#پادکست
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبرگزاری_صاحب_نیوز
↪️ snai.ir/962968
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🍃 @javadheidari110 🍃
💠 پرسش:
اگر منظور از "اولوالأمر الامر" در آیه 59 سوره نساء امامان و رهبران معصوم است، پس چرا در ذيل آيه كه مسئله تنازع و اختلاف مسلمانان را بيان میکند میگوید: «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اهلّه وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا»؛ اگر در چيزى اختلاف كرديد آن را به خدا و پيامبر ارجاع دهيد اگر ايمان به پروردگار و روز بازپسين داريد، اين براى شما بهتر و پايان و عاقبتش نيكوتر است.
همانطور كه میبینیم در اینجا سخنى از "اولوالأمر" به ميان نيامده و مرجع حل اختلاف تنها خدا (كتاب اهلّه، قرآن) و پيامبر (سنت) معرفیشده است.
✅ پاسخ:
شكى نيست كه منظور از اختلاف و تنازع در جمله فوق، اختلاف و تنازع در احكام است نه در مسائل مربوط به جزئيات حكومت و رهبرى مسلمين، زيرا در اين مسائل مسلماً بايد از "اولوالأمر " اطاعت كرد (همانطور كه در جمله اول آيه تصریحشده).
بنابراین؛ منظور از آن، اختلاف در احكام و قوانين كلى اسلام است كه تشريع آن باخدا و پيامبر (صلیالله علیه و آله) است، زيرا میدانیم امام فقط مجرى احكام است، نه قانونى وضع میکند و نه نسخ میکند، بلكه همواره در مسير اجراى احكام خدا و سنت پيامبر (صلیالله علیه و آله) است و لذا در احاديث اهلبیت (علیهمالسلام) میخوانیم كه اگر از ما سخنى برخلاف كتاب اهلّه و سخن پيامبر (صلیالله علیه و آله) نقل كردند هرگز نپذيريد، محال است ما چيزى برخلاف كتاب اهلّه و سنت پيامبر (صلیالله علیه و آله) بگویيم.
بنابراین؛ نخستين مرجع حل اختلاف مردم در احكام و قوانين اسلامى خدا و پيامبر (صلیالله علیه و آله) است كه بر او وحى میشود و اگر امامان معصوم بيان حكم میکنند، آن نيز از خودشان نيست بلكه از كتاب اهلّه و يا علم و دانشى است كه از پيامبر (صلیالله علیه و آله) به آنها رسيده است؛ و بهاینترتیب علت عدم ذكر "اولوالأمر " در رديف مراجع حل اختلاف در احكام روشن میگردد.»(1)
پینوشتها:
1.مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 3، ص 442-441.
#کلام
🔶 گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
#سوالات_غدیری
♦️اعمال روز غدیر چیست؟
🔹مبلغ غدیر باشیم؛
🔻گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🍃 @javadheidari110 🍃
🕋 حج یا کمک به فقرا؟
✅ حجت الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان پاسخ می دهد:
📝 مرسلات: dte.bz/Dg3TQ
📝 خبرگزاری تسنیم: tn.ai/2063006
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
💠 پرسش:
چگونه به آخرت علاقمند شوم؟
#اخلاق_رغبت_به_آخرت
1.زندگی انسان از نگاه قرآن محدود به عالم دنیا نیست بلکه انسان پس از گذر از جهان مادی به عالم آخرت منتقل می شود.
2.رغبت و میل انسان در هر کاری به میزان معرفت و شناخت او بر می گردد.
قرآن می فرماید:
«مَنَ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ و مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ»؛
هر كس كِشت آخرت را بخواهد به كشته اش مى افزاييم و هر كس كشت دنیا را بخواهد. از همان به او عطا مى كنيم و در آخرت بهره و نصيبى ندارد.(1)
3.چنانچه انسان بفهمد که زندگی در اخرت زندگی جاودانه است و برگشتی ندارد لاجرم بدنبال مهیا کردن خود برای آخرت می رود.
4.چنانچه انسان به این باور برسد که لذت و خوشی اخرت قابل مقایسه با لذتها و خوشیهای دنیا نیست و از طرفی عذاب اخرت نیز بسی عظیم تر و بزرگ تر است نسبت به دنیا ،در این حالت توجه اش به عملش بیشتر خواهد شد.
5.بهترین توشه برای اخرت تقواست و انسان در سایه ی تقوا می تواند معرفت خود را افزون تر نماید و بدنبال آن بر رغبت خود نسبت به آخرت بیفزاید.
قرآن می فرماید:
« قُلْ مَتَاعُ الدَّنْيَا قَلِيلٌ وَالآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى»؛
بگو: كالاى دنيا اندك است و آخرت براى كسى كه تقوا داشته باشد، بهتر است.(2)
6.درروایات به ما توصیه شده است که بسیار به یاد آخرت باشید یعنی دائما سعی کنیم آخرت و نتیجه ی گناه را در ذهن خود تداعی کنیم.
حضرت علی عليه السلام می فرمایند:
مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ الآخِرةِ قَلَّتْ مَعصيتُهُ؛
هر كس كه زياد به ياد آخرت باشد، گناه و نافرمانى او كم شود(3)
7.رغبت به آخرت در پرتو بی رغبتی به دنیا نصیب انسان می شود .
امام علی علیه السلام می فرمایند:
لايَنْفَع العَمل لِلآخرة مَعَ الرغبَة في الدُّنيا؛
با رغبت به دنیا، كار براى آخرت بى فايده است.(4)
پی نوشت ها:
1 سوره شوری، آیه 20
2سوره نساء، آیه 77
3غرر الحكم : 8769
4میزان الحکمه ، حدیث 42
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
غدیر10.ogg
743.8K
💠 #درسنامه_غدیر0️⃣1️⃣
🔸آیات غدیر(2)
♻️ خلاصه: |به تصریح شیعه و سنی ،آیه اول و دوم سوره معارج مربوط به عید غدیر است و سرگذشت منکران ولایت را بازگو می کند.|
✨✨✨✨
🌐@javadheidari110
test.mp3
8.39M
🔹--«بِسْماللہالرَحمݩِالرَحیْـم»--
📋| #ویــژه_بـرنـامه_عــید_قربـان
#فایل_صوتی
🔹ارائه دهنده:
💻استاد جواد حیدری
📉«گروه أَنصارَ العَقيدة فۍ الأهواز»
📈و گروه تبلیغی پاسخگو
(کانال رسمی استادجوادحیدری)
@javadheidari110
💠پرسش:
تفاوت «اکمال» و «اتمام» در چیست؟ (أکملت لکم و اتممت علیکم)
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول: در قرآن کریم آمده است: «...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً…»؛ «امروز، دين شمارا كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را بهعنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم». (1)
نکته دوم: شهید مطهری (ره) در توضیح تفاوت دو کلمهی «اکمال» و «اتمام» چنین میگوید: اتمام درجایی گفته میشود که؛ یک ساختهای ناقص است به معنی اینکه بعضی از اجزائش هنوز ناتمام است. مثلاً اگر یک ساختمان را بسازند، قبل از آنکه همه کارها تمام بشود که بتوان از آن استفاده کرد، مثلاینکه سقفش مانده باشد یا درهایش را هنوز کار نگذاشته باشند، به آن «ناتمام» میگویند؛ اما مسئله اکمال چیز دیگری است: یک شیء ممکن است پیکرهاش درست و تمام باشد اما از باب اینکه روح ندارد و آن واقعیتش و آثاری که منتظَر است بر آن مترتب بشود مترتب نمیشود میگویند کامل نیست. مثلاً اگر بگویند کمال علم به عمل است معنایش این نیست که تا عمل نیامده است علم یک جزئش ناقص است؛ خیر، علم، علم است، علم با علم تمام میشود ولی علم با عمل کامل میشود، یعنی آن آثاری که از علم باید گرفت با عمل گرفته میشود. «انَّ کَمالَ الْعِلْمِ بِالْعَمَلِ وَ کَمالَ الْعَمَلِ بِالنِّیَّةِ وَ کَمالَ النِّیَّةِ بِالْاخْلاص: کمال علم به عمل است، کمال عمل به نیت است و کمال نیت به اخلاص است». نیت جزء عمل نیست ولی اگر نیتی همراه عمل نباشد بیاثر است. اخلاص هم جزء نیت نیست ولی اگر اخلاص نباشد نیت اثر ندارد. الْیَوْمَ اکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ اتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی. این دستور [یعنی نصب علی علیهالسلام به امامت] به اعتبار اینکه یک جزء از اجزاء دین و یک دستور از دستورهای دین است پس نعمت ناتمام بود، تمام شد. باز این دستور به اعتبار اینکه اگر نبود همه دستورهای دیگر ناکامل بود، کمال همه آنها به این است. این است که ما میگوییم روح دین ولایت و امامت است. اگر انسان ولایت و امامت نداشته باشد اعمالش حکم یک پیکر بدون روح را پیدا میکند. (2)
پینوشتها:
1. مائده/3
2. مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج25، صص 188 و 189
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
↪️ @javadheidari110
💠 پرسش: در نماز چگونه باید خدا را تصور کنیم؟
#اخلاق_حضور_قلب_در_نماز
✍️ وقتی بحث از حضور قلب و تصور خداوند مطرح می شود لازم است توجه شود که به هیچ وجه منظور در نظر گرفتن و تصور شکل و ظاهر ویا حالت خاصی برای خداوند نیست.ذات خداوند قابل تصور نیست بلکه تصور کردن بدین معناست که متوجه حضورخداوند در نظام خلقت باشیم بدین شکل که همه ی اثرها را از ان خدا بدانیم و کسی را جز خداوند موثر در وجود ندانیم. و وجودش را سراسر عظمت، لطف و مهربانی تصور نماییم در واقع وظیفه ی ما تصور عظمت و محبت خداست نه تصور خود خدا چرا که تصور خود خدا ما را به تشبیه و تجسیم می کشاند.
برای ایجاد حضور قلب در نماز لازم است از قبل از ورود در نماز خود را آماده نماییم یعنی متوجه باشیم که قصد انجام چه کاری را داریم بارها شده است افراد نماز می خوانند و اصلا متوجه نیستند و حتی بعد از چند ساعتی یادشان می رود که نماز خوانده اند یا نه؟ در صورتی که نمازی که با حضور قلب باشد اثرش ماندگار است و انسان لحظات شیرین اتصال به خداوند را فراموش نمی کند بنابراین قبل از نماز چند دقیقه ای با تمرکز بر این مطلب که می خواهم وظیفه ام را و اظهار بندگی ام را در برابر خداوند مهربان نشان دهم ،خود را آماده ی نماز کنید.به همین دلیل سفارش شده است که برای نماز اگر به جماعت نمی خوانید بهتر است در جای خلوت وساکت و آرام نماز بخوانید.
حضور قلب یک حالت معنویست که باید با تکرار و مداومت و تمرکز در نماز برای خود ایجاد نماییم در واقع می توان گفت حضور قلب نوعی تفضل الهی است که بعد از این که ظرفیت لازم را پیدا نمودیم خداوند به ما عنایت می کند پس در مرحله ی اول باید به دنبال کسب ظرفیت باشیم بدین معنا که تمام توجه ما به معانی الفاظ ومفاهیم نماز باشد در اثر مداومت بر این کار کم کم با عنایت خداوند توجه ما از قالب لفظ بیرون رفته و به عمق معنا دسترسی پیدا خواهیم کرد.
تصور کردن این مطلب در ذهن که من بنده ای ناچیز و ضعیف و ناتوان هستم وهمواره نیازمند خداوند می باشم در کنار توجه به مفاهیم نماز می تواند ما را در قرار گرفتن در مسیر حضور قلب کمک نماید.
رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
«اذا قام العبد الی الصلوة فکان هواه و قبله الی الله فانصرف کیوم ولدته امه»
هنگامی که انسان برای نماز می ایستد، باید تمام توجهش و قلبش به خدا باشد تا هنگام اتمام نماز مانند روزی باشد که از مادر متولد شده باشد.(1)
توجه به ناسپاس بودن و گنه کار بودن خود از یک طرف و توجه به رحمت و بخششی که خداوند به ما داشته و توفیق و فرصتی که دوباره برای خواندن نماز به ما داده نیز راهکار دیگریست که می توان با توجه به آن در نماز ،به تمرین حضور قلب پرداخت.
توجه به این امرکه من با این همه گناه اگر در برابر هر کس دیگری جز خدا بودم هیچ جایگاهی نداشتم اما با این همه عصیان هنوز هم خداوند مرا دعوت کرده است در ایجاد حضور قلب موثر است.
همچنین خواندن دعاهایی که قبل و بعد از نماز توصیه شده و توسل به اهل البیت علیهم السلام نیز در ایجادحضور قلب اثرگذار است.
فراموش نکنید که تصور خداوند مبتنی بر شناخت صحیح از خداوند می باشد هرچقدر شناخت ما کامل باشد تصور ما صحیح تر خواهد بود.
پی نوشت :
1. محجة البیضاء، ج 1، 382.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
1_91785488.pdf
151.5K
#پست_پیشگام
#نقش_زنان_در_ازدواج_آسان
#کارشناس_اخلاق_مرکز_ملی_پاسخگویی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
غدیر 11.ogg
858.6K
💠 #درسنامه_غدیر1️⃣1️⃣
🔸خطبه غدیر
♻️ خلاصه: |خطبه رسول الله در روز غدیر به صورت مفصل در مجامع شیعی مشهور است .لکن سندی ضعیف دارد.
👈 «yon.ir/uCqxd»
اما خطبه مختصر تر با سند صحیح وجود دارد که شیخ صدوق در کتاب الخصال و طبرانی از بزرگان سنی در معجم الکبیر نقل کرده است.|
✨✨✨✨
🌐@javadheidari110
غدیر 12.ogg
622.2K
💠 #درسنامه_غدیر2️⃣1️⃣
🔸اثبات امامت حضرت علی از حدیث و خطبه غدیر(1)
♻️ خلاصه: |حدیث غدیر متواتر است.اولویت پیامبر و تکبیر گفتنشان دلیلی است که نشان میدهد مراد پیامبر از حدیث غدیر امامت علی علیه السلام است.|
✨✨✨✨
🌐eitaa.com/vazneh
غدیر13.ogg
934K
💠 #درسنامه_غدیر3️⃣1️⃣
🔸اثبات امامت حضرت علی از حدیث و خطبه غدیر(2)
♻️ خلاصه: |عمامه گذاری حضرت علی،تهنیت گفتن مسلمانان به حضرت علی،همراهی ولایت با توحید و نبوت قرائن دیگری است که بر امامت علی علیه السلام دلالت دارد. |
✨✨✨✨
🌐eitaa.com/vazneh
💠 پرسش: چطور میشه از صفت ناپسند کبر دوری کرد؟
#اخلاق_رذائل_کبر
✍️ برای درمان رذائل اخلاقی توجه به دو راهکار علمی وعملی لازم است.كبر، همانند ساير بيماريهاى اخلاقى به وسيله «شناخت و درك صحيح» و «عمل» درمان مى شود.امّا راه علمى، به اين صورت است كه انسان متکبر لازم است
به تفکر واندیشیدن در رابطه ی با خود بپردازد،
به اصل پیدایش خود که نطفه ای بی ارزش بوده ودر پایان نیز به مردار بد بویی تبدیل می شودتوجه نماید.
توجه به عظمت پروردگار و ناچيزى انسان ، بهترین راهکار علمی کبر است.
نحوه پيدايش انسان و كيفيت شكل گيرى او، بيانگر اين حقيقت است كه انسان به خودى خود ذليل و حقير است اين اراده و قدرت خداوند است كه زمينه رشد مادّى و معنوى ما را فراهم مى سازد و گرنه انسان ضعيف و ناتوان است.داشتن این نوع نگاه نسبت به گذشته وآینده باعث می شود انسان تا حدی در برابر کبر بیمه شود.
در حديثى از امام باقر عليه السلام مىخوانيم: «عَجَباً لِلْمُخْتَالِ الْفَخُورِ وَ انَّمَا خُلِقَ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ يَعُودُ جِيفَةً وَ هُوَ فِيَما بَيْنَ ذَلِكَ لَايَدْرِى مَا يُصْنَعُ بِهِ؛
از متكبّر فخرفروش در شگفتم! او در آغاز از نطفه بى ارزشى آفريده شده و در پايان كار مردار گنديده اى خواهد بود و در اين ميان نمى داند به چه سرنوشتى گرفتار مىشود و با او چه مى كنند». «1»
توجه به مرگ نیز به انسان کمک می کند تا از کبر دست بردارد.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
ضَعْ فَخْرَكَ وَ احْطُطْ كِبْرَكَ وَ اذْكُرْ قَبْرَكَ» «2»
از باليدن به خود دست بردار و تكبر را فرو گذار و گورت راهميشه به يادآر.
آنچه که انسان نسبت به آن تکبر می ورزد همه از آن خداست وچنانچه خداوند اراده کند در یک لحظه ممکن است همه ی آن داشته ها از انسان گرفته شود گاهی افراد به مال ودارایی خود می نازند وگاه دلیل تکبرشان زیبایی وجمال است ،گاهی نیز اطاعت وعبادت خود را برتر می بینند وکبر می ورزند،عده ای هم به مقام وقدرت ومناصب دنیایی خود می بالند عده ای نیز به میزان علم وسواد خود مغرور می شوند،اما با یک نیم نگاه به راحتی می توان دریافت که همه ی انچه به انسان رسیده است امانتهای الهیست وانسان مالکیت استقلالی نداردبنابراین اموری كه اين قدر ناپايدار است چگونه ممكن است اين همه مايه غرور و غفلت گردد؟؟؟
از طرفی تفکر در عواقب وعوارض دنیایی وآخرتی بیماری کبر نیز به انسان کمک می کند تا راحت تر از این رذیله نجات یابد.
در رابطه با راهکار عملی نیز علمای اخلاق سفارشاتی را ارائه فرموده اند:
یکی از این راه حل ها تواضع وفروتنی در برابر خداوند وخلق خداست.
در كلمات قصار اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است كه فرمودند:
«ضادُّوا الْكِبْرَ بِالتَّواضُعِ» «3»
به وسيله «تواضع» با «كبر» مبارزه كنيد.
انسان تواضع خود را در برابر خداوند می تواند با سجده ی طولانی نشان دهد وبرای تواضع کردن در برابر مردم نیز می تواند از طرق گوناگون خود را متخلق به تواضع نماید.
براى دستيابى به چنين تواضعى، موارد زير پيشنهاد مى شود:
1- ابتداء به سلام به كوچك و بزرگ.
2- نشستن در جايى كه انسان، آن را كمتر از شأن خود مىداند.
3- توجه كردن به امتيازات و فضايل ديگران در خلقت و اخلاق.
4- نشست و برخاست با كسانى كه انسان آنها را پايينتر ازخود تصور مى كند.
5- پرهيز از همنشينى با ثروتمندان، قدرتمندان و متكبّران.
پی نوشت ها:
1 بحارالانوار، جلد 70، صفحه 229
2 نهج البلاغه، محمد عبده، ج 2، ص 299; و فيض الاسلام، ج 2، ص 1262.
3 شرح غررالحكم، صفحه 232، شماره 5920.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#كف_زدن
#حکم_شرعی
سوال:
حكم دست زدن در مراسم عروسى چيست؟
جواب:
آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل و مكارم: اگر به طور متعارف و غير لهوى باشد، اشكال ندارد..[۱]
آيات عظام تبريزى و سيستانى: دست زدن فى نفسه (به تنهايى)، اشكال ندارد.[۲]
آيه اللّه وحيد: احتياط واجب در ترك آن است.[۳]
آيه اللّه نورى: اگر جلف و سبك نباشد، اشكال ندارد.[۴]
پی نوشت:
[۱]. مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۵۳۸ و ۵۳۹ و ۷۱۲ ؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۵۸۱؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۳۶؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س ۱۱۸۱ و ۱۱۸۰؛ بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م ۳۰؛ دفتر: امام.
[۲]. تبريزى، استفتائات، س ۱۰۵۱؛ سيستانى، Sistani.org، موسيقى ش ۵.
[۳]. دفتر: وحيد.
[۴]. نورى، استفتائات، ج ۲، س ۵۸۴.(احكام ازدواج،پرسمان).
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110