eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 روش از بین بردن و امحاء اسماء متبرکه کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی می‌شود ارائه کرد❓ 🔵پاسخ: 1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن، بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند ( های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم) 2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است. فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد. 🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...." 🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.." پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین). 3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه. لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد. 4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود. نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است. ✍جواد_حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط 🔶کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🔶کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان 💢به ما بپیوندید👇👇👇👇 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d 🅾ارتباط مستقیم با کارشناس👇👇 @SALEHIAMIR
💠 مالیات جایگزین خمس نیست 💬 سؤال: بعضی از افراد برای پرداخت خمس می‌گویند؛ چون مالیات پرداخت می‌کنیم، دیگر خمس نمی‌دهیم، آیا از لحاظ شرعی مالیات جایگزین خمس می‌شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 مالیاتی که دولت‌ها بر اساس قوانین و مقررات وضع می‌کنند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می‌شود واجب است ومالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال حساب می‌شود، ولی پرداخت مالیات، جایگزین خمس و زکات نمی‌شود، همچنین پرداخت خمس و زکات جایگزین مالیات نیست. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی می‌شود ارائه کرد❓ 🔵پاسخ: 1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن، بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند ( های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم) 2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است. فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد. 🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...." 🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.." پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین). 3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه. لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد. 4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود. نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است. ✍جواد_حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔴از شبهه نباید رنجید / این شبهه‌ها مثل این تحریمهاست؛ ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم / مراقب باشیم حرف سست نزنیم ⏪ رهبر انقلاب: از شبهه هم نباید رنجید. نرنجیم؛ بالاخره شبهه است و وجود دارد. مرحوم آقای مطهری (رضوان‌اللّه‌علیه) خودش شبهه را کشف میکرد، زودتر میفهمید و بنا میکرد روی آن فکر کردن. ▪️برای مواجهه‌ی با شبهه بایستی کاملاً آماده شد. من میخواهم این را عرض بکنم حتی این شبهه‌ها مثل این تحریمهاست، این تحریمها اگر نبود مطمئن باشید ما این پیشرفتهای صنعتی و فنی را نمی‌داشتیم... نه قطعه می‌فروختند، نه علم می‌فروختند، نه فناوری می‌فروختند ناچار شدیم خودمان اقدام کنیم. ▪️شبهه هم همین‌جور است، شبهه‌ هم ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما میفهمد سئوال کنیم، شبهه هم از این قبیل است. مراقب باشیم حرف سست نزنیم. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂ 🧚‍♂ 🧚‍♂ 🧚‍♂ پرســـ❓ــش ⁉️داستان فطرس ملک چیست و نافرمانی او چه بوده است؟ پاســـ🖊ــــخ 1⃣ نام این فرشته فطرس می‌باشد، که یکی از فرشتگان الهی است، روایات متعددی درباره جریان بخشش او وجود دارد، که مضمون و محتوای آن ها یکسان است. در این روایت آمده است: "فطرس فرشته‌ای بود، که گرداگرد عرش الهی در گردش بود و درباره دستوری از اوامر خداوند کوتاهی و سستی ورزید. بالش به کیفر این نافرمانی چیده شد و به یکی از جزیره ها تبعید گردید. هنگامی که امام حسین(علیه‌السلام) متولد شد، جبریل برای عرض تبریک به پیامبر به سوی زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار کرد. جبریل به وی پیشنهاد کرد، برای عرض تبریک و تهنیت، با او نزد پیامبر برود. هنگامی که جبریل او را به حضور پیامبر برد، به امر پیامبر، بالش را به بدن پاک امام حسین(علیه‌السلام) مالید و سلامتش را باز یافت" 📚کشی، رجال کشی، مشهد، انتشارات دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش، ص۵۸۳ 📚صدوق، أمالی، بیروت ، اعلمی، چ پنجم، ۱۴۰۰ق، ص۱۳۷ 📚ابن قولویه، کامل الزیارات، نجف، مرتضوی، چ اول، ۱۳۵۶ق، ص۶۶؛ در برخی از این روایات که اشاره شد، جرم فطرس یک نوع غرور و خود بزرگ بینی بوده که مورد شفاعت امام حسین(علیه‌السلام) قرار می‌گیرد. 📚جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید، به مقاله: پژوهشی در روایات فُطرس ملَک، از محمد احسانی‌فر، در مجله علوم حدیث شماره ۳۴ 2⃣ نظرات بزرگان: 🔆 عده‌ای از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آیات صریح قرآن که ویژگی‌های فرشتگان را برشمرده، آن‌ها را بندگان مطیع و کریم و شایسته خداوند معرفی می‌کند و از هر نوع سرپیچی و نافرمانی پیراسته می‌داند، سازگاری ندارد؛ پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم؛ به فرض درستی‌شان، بدان سبب که نکته‌ای فراتر از ادراک ما دارند، باید علمش را به اهلش یعنی اولیای برگزیده الهی واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم. 🔆 در مقابل عده‌ای دیگر بر این باورند، که فرشتگان اصناف و درجه های گوناگون دارند. گروهی مقرّبند و گروهی در درجه پایین‌تر جای گرفته‌اند. همچنان که پیامبران نیز درجات مختلف دارند تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض؛ بعضی پیامبران را بر بعضی برتری بخشیدیم. 📖بقره/ ۲۵۳ آیاتی که هر گونه نافرمانی و سرپیچی را از فرشتگان نفی می‌کنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود، تا از هر نوع سرکشی پیراسته باشد؛ به ویژه آن که تخلّف و سرپیچی فطرس در برخی روایات کندی و سستی ورزیدن خوانده شده که نوعی ترک اولی است، نه گناه. همانطور که عده‌ای از انبیا ترک اولی داشتند؛ ولی جمعی مانند پیامبر خاتم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و خاندان پاک ایشان جز اراده‌ی الهی اراده‌ای نداشتند و حتی از ترک اولی نیز پیراسته بودند. 📚بحارالانوار، ج ۵۶، ص۱۸۴ 🆔 @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 پرسش: قرآن کریم شرط چندهمسری را رعایت عدالت ذکر کرده و در جای دیگر رعایت عدالت را غیرممکن می‌داند. آیا می‌شود نتیجه گرفت که چندهمسری در اسلام مشروع نیست؟❓ ✍️ جواد حیدری 1️⃣نکته ی اول: ازنظر فقه اسلامى و منابع مختلف آن، در ميان شيعه و اهل تسنن مسئله تعدد زوجات با شرایط آن، جاى گفتگو و چانه زدن نيست و از ضروريات فقه اسلام محسوب مى‏شود. (1) 2️⃣نکته ی دوم: قرآن کریم به‌وضوح و روشنی، چندهمسری را تجویز کرده و می‌فرماید: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباع‏»؛ «بنابراين از [ديگر] زنانى كه شمارا خوش آيد دودو و سه سه و چهار چهار به همسرى بگيريد». (2) اما برای انجام این عمل، رعایت عدالت بین همسران را شرط می‌کند و می فرماید:« فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا»؛ «پس اگر مى‏ترسيد كه با آنان به عدالت رفتار نكنيد، به يك زن يا به كنيزانى كه مالك شده‏ايد [اكتفا كنيد]». (3) با در نظر گرفتن نکته بعدی مشخص می‌شود منظور از عدالت در این آیه‌ی شریفه، عدالت عملی و خارجی هست و نه عدالت قلبی. 3️⃣نکته ی سوم : قرآن کریم خطاب به کسانی که دارای چند همسر هستند و اقدام به چندهمسری نموده‌اند می‌فرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ‏»؛ «و شما هرچند حريص [بر عدالت‏] باشيد، هرگز نمى‏توانيد [ازنظر علاقه و ميل قلبى‏] ميان زن‏ها [بی كه در عقد خوددارید] عدالت ورزيد». (4) منظور در این آیه شریفه؛ عدالت در محبت قلبی است که غیرممکن بوده و این نوع عدالت را پروردگار عالم نسبت به همسران طلب نکرده‌اند و ادامه آیه شریفه این مطلب را تأیید کرده و می فرماید: « فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً»؛ «پس تمايل خود را به‌طور كامل متوجه یک‌طرف ننماييد تا ديگرى را به‌صورت زنى سرگردان و بلاتكليف رها كنيد». (5) همان‌طور که مشاهده می‌فرمایید قرآن کریم در مسئله محبت به همسران، انصاف را طلب می‌کند و نه عدالت را. ⏪ نتیجه اینکه : در تعدد زوجات ، عدالت عملی (نفقه وتقسيم وقت برای رسیدگی به امور شخصی زنان)، شرط است و عدالت در محبت که امر قلبی و خارج از توان انسان است، خواسته نشده است. 📚پی‌نوشت ها: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 256 2. نساء/3 3. همان 4. نساء/129 5. همان ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا