🔰 انجمن حجتیه
🔹 با نفوذ بهاییان در دربار پهلوی، میانۀ دهۀ ۳۰ یک تشکل مذهبی ویژه با هدف مبارزه با بهائیت تهران و سپس دیگر شهرها پدید آمد. انجمن خیریۀ حجتیۀ مهدویه در سال ۱۳۳۲ شمسی با تلاش شیخ محمود حلبی تاسیس شد.
🔸 لیکن در مبارزه با بهائیت، هیچگاه اساس بهائیت (صهیونیسم) و رؤوس آن در ایران (هویداها، هژبر یزدانی ها و رژیم بهائی پرور شاهنشاهی) را مد نظر قرار نداده، بلکه در محیط اختناق رژیم شاهنشاهی در کمال آزادی، جلسات منظمی را در باغ های بزرگ با صرف هزینههای سنگین برگزار می کردند. از افتخارات این انجمن در قبل از انقلاب عدم شرکت اعضایش در قیام ۱۵ خرداد بود.
🔹 در اساسنامه این انجمن تاکید شده بود که «انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت و نیز مسؤلیت هرنوع دخالتی را که در زمینههای سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد، بر عهده نخواهد داشت.» این، همان موضوعی بود که انقلابیون پیش و پس از انقلاب، از آن ناراحت بودند.
🔸 آنان با استفاده از برخی روایات، صاحب پرچمهای قیام پیش از ظهور را گمراه میدانستند و تشکیل حکومت و بسط عدل را در جهت انسداد باب مهدویت میشمردند.
🔹 از دیگر عقاید حجتیه این است که در عصر غیبت امام زمان(عج) جهاد واجب نیست. چرا؟ چون حاکم اسلامی که باید معصوم باشد، مصداق پیدا نکرده است. لذا وظیفه داریم فقط دین خود را حفظ کنیم. تکالیف شرعیمان را انجام دهیم و به شبهات منکران پاسخ دهیم و دیگر هیچ.
🔸 تقابل اصلی امام خمینی با انجمن در اسلام عوامانه و سطحی و اندیشه جدایی دین از سیاست بود. این گروه در زمان غیبت معصوم(ع) ورود به عرصه سیاست را غلط و موجب لطمه به دین میپنداشتند، درحالیکه امام خمینی دین و سیاست را در پیوند با یکدیگر معنا میکرد. ایشان با یادآوری این نکته که برخی میگویند وظیفه آنان سنگینتر از امام زمان(ع) نیست و اصلاح امور را تنها وظیفه آن حضرت میدانند، افزوده است همه مردم موظف به احیای دین و دفاع از مظلوماند. ایشان اصل جدایی دین و متدینان از سیاست و جامعه را دیدگاهی استعماری و حامیان اینگونه طرز تفکر را منحرف و سادهلوح میشمرد.
🔹 انجمن حجتیه به عنوان یکی از جریانهای ایستای مذهبی در خنثی سازی و سیاست گریز نمودن قشر مذهبی، خصوصاً نسل جوان،پس از رکود چند ساله، از سال ۱۳۷۶ فعال شده، تشکیلات خود را دنبال نموده و عناصر وابسته به این فرقه در تهران و شهرستانها با پوشش هیأتهای مذهبی و جلسات تفسیر قرآن مشغول فعالیت شده و توانستهاند افرادی از قشر جوان را جذب نمایند.
#تاریخ_انقلاب
#جریانشناسی_سیاسی
@javaneh_edu
🔸 سُئِلَ عليهالسلام أَيُّهُمَا أَفْضَلُ اَلْعَدْلُ أَوِ اَلْجُودُ؛ فَقَالَ عليهالسلام اَلْعَدْلُ يَضَعُ اَلْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ اَلْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا وَ اَلْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ اَلْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا.
🔹 از امام پرسيدند از اين دو كدام برترند: عدالت، يا سخاوت؟ فرمود: عدالت هر چيز را در جاى خود قرار مىدهد ولى سخاوت آنرا از مسيرش فراتر مىبرد عدالت، قانونى همگانى است ولى سخاوت جنبه خصوصى دارد بنا بر اين عدالت شريفتر و برتر است.
✅ در واقع امام(ع) به دو نكتۀ اساسى اشاره فرموده است:
▫️ نخست اينكه نتيجۀ عدالت اين است كه هر كسى در جامعه به حق خويش برسد و هرچيز در جاى خود باشد. اصولاً بعضى عدالت را چنين معنا كردهاند: «وضع الشىء فى موضعه؛ هرچيز را در جاى خود قرار دادن». روشن است كه در اين صورت تمام افراد اجتماع به تلاش و كوشش برمىخيزند تا بتوانند حق عادلانۀ خود را بگيرند در نتيجه جامعه در سايۀ عدالت، شكوفا و فعال و مترقى مىشود. اما جود و بخشش چنين نيست زيرا چيزى اضافه بر استحقاق افراد است كه البته در جاى خود بسيار خوب و شايسته است، ولى اى بسا همين صفت خوب و شايسته سبب شود كه عدهاى به تنبلى روى آورند و تلاش و كوشش را كم كنند و به انتظار جود و بخشش سخاوتمندان بنشينند.
▫️ سپس امام(ع) به نكتۀ مهم ديگرى اشاره مىكند، مىفرمايد: عدالت امرى است فراگير كه تمام جامعۀ انسانى مىتوانند از آن بهرهمند گردند و در سايۀ آن به زندگى آبرومندى ادامه دهند در حالى كه جود و بخشش فراگير نيست و هميشه موضعى و محدود است و روشن است چيزى كه آثار مثبت آن همۀ افراد جامعه را فرامىگيرد از چيزى كه جنبۀ محدود دارد بهتر و اشرف و افضل است.
🔰 در یک کلام میتوان گفت: عدل بهتر از جود است.
#کلام_امیر
@javaneh_edu
🟢 امام حسین(ع) مدافع صلح با معاویه
🔸 امام حسین(ع)، جزو مدافعان ایدهی صلح امام حسن(ع) بود. وقتی که در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک -از این پُرشورها و پُرحماسهها- به امام مجتبی(ع) اعتراضی کرد، امام حسین با او برخورد کردند: «فغمز الحسین فی وجه حجر».
🔹 هیچکس نمیتواند بگوید که اگر امام حسین به جای امام حسن بود، این صلح انجام نمیگرفت. نخیر، امام حسین با امام حسن بود و این صلح انجام گرفت و اگر امام حسن(ع) هم نبود و امام حسین(ع) تنها بود، در آن شرایط، باز هم همین کار انجام میگرفت و صلح میشد.
#تاریخ_صدر_اسلام
@javaneh_edu
📌 مهم
📝 آزمون فصل چهارم دوره آموزشی مجازی قدر
⚠️ بازه مجاز ورود به سامانه:
🕘 از ساعت ۸:۰۰ روز ۹ فروردین الی ساعت ۴:۰۰ روز ۱۰ فروردین
⏰ مدت مجاز حضور در آزمون: ۱۲ دقیقه
🖊 حتما با نام و نام خانوادگی خودتان در آزمون شرکت کنید.
🔻 لینک ورود به آزمون چهارم دوره قدر:
digiform.ir/ghadr04
❌ خروج از صفحه آزمون به معنای تقلب میباشد.
@javaneh_edu
May 11
پاسخنامه آزمون چهارم.pdf
193.9K
📄 سند | پاسخنامه تشریحی آزمون چهارم دوره
@javaneh_edu
هدایت شده از مدرسه جوانه
🎁 به ۲ نفری که بالاترین نمره (۲۰) را کسب کرده بودند، جایزه ناقابل ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریالی را تقدیم کردیم.
💢 انشالله در آزمونهای بعدی، شما هم جزو برندگان باشید.
#جایزه
@javaneh_edu