#سوالات_شرعی
#زینت
#پوشش
✴️منظور از زینت چیست که خانم ها باید از نامحرم بپوشانند؟
✅ج. به زینت هایی گفته می شود که جزء بدن شخص به شمار نمی رود، (مانند انواع زیورهای طلا و جواهر)، و هم به آرایش هایی گفته میشود که به بدن شخص متصل بوده و گویی جزئی از اوست؛ (همانند سرمه و رنگ مو،کلاگیس،ناخن مصنوعی،لاک،لنز رنگی که عرفا زینت محسوب شود).علاوه بر این، خود زیبایی های طبیعی بدن (اندام و زیبایی های بدن) نیز زینت به شمار میرود.
و در کل هر چیزی که عرفاً زینت محسوب گردد بانوان باید آنها را در برابر مرد نامحرم بپوشانند. البته صورت و دستها تا مچ از اندام هایی هستند که اگر بدون زینت باشند از این حکم مستثنی میباشند.
✴️آیا هر نوع انگشتری (طلا، عقیق، بدلیجات و ...)، ساعت و عینک طبّی زیبا برای زنان زینت محسوب میشود، که باید از نامحرم بپوشانند؟
✅ج. تشخیص این گونه امور به عهده عرف میباشد، و اگر عرفاً زینت محسوب شود، برای زنان لازم است از نگاه نامحرم بپوشانند.
«نظر اکثر مراجع عظام تقلید»
کانال شبهات جوان و نوجوان👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#سوالات_شرعی
#وصیت
#وصیت_به_تساوی_ارث_دختر_و_پسر
✴️اگر کسی وصیت کند که دخترانش به اندازه پسران ارث ببرند صحیح است؟
✅-وصیت مذکور باطل است. (حضرت امام ره)
✅-اگر قصدش این بوده است که ـ بر خلاف حکم ارث ـ ارث به طور مساوی تقسیم شود، وصیت باطل است و اگر قصدش این بوده است که ارث دخترها به اندازۀ پسرها اضافه شود، در صورتی که مجموع مقدار اضافه بیش از ثلث ترکه(یک سوم همه اموال) نباشد، وصیت نافذ است، وگرنه با تأیید ورثه نافذ است. (امام خامنه ای)
✅-اگر استظهار نشود که مقصودش خلاف شرع بوده از ثلث محاسبه می شود. (آیه الله سیستانی)
✅-در صورتیکه این وصیت به ضمیمۀ سایر وصایای میت بیش از ثلث اموال وی نباشد، عمل به آن لازم است، یعنی اضافۀ سهم دختران از ثلث پرداخت می شود و اگر اضافه بر ثلث باشد، تنها به مقدار ثلث جایز است.(آیة الله مکارم)
✅وصيّت به اين كه اولاد پسر و دختر مساوى ارث ببرند، باطل است؛ مگر اين كه وصيّت نمايد از ثلث بدهند(مرحوم آیتالله بهجت)
آدرس:
حضرت امام،استفتاءات؛ ج2، ص415، امام خامنه ای: https://www.leader.ir/fa/content/24934/www.leader.ir آیت الله سیستانی، استفتاء خصوصی، آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=37968&mid=250482
( استفتائات آیت الله بهجت ره ج 4 سوال 5969)
کانال شبهات جوان و نوجوان👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#سوالات_شرعی
#پیراهنهای_دارای_اسماء_متبرکه
✴️❓ جديدا بر روی پيراهن عزاداری نام مبارك ائمه و شعارهای ديگر چاپ میشود، مسح آنها در هنگام سينه زنی و غيره، بدون وضو چه حكمی دارد؟
✅✍️ آيات عظام مرحوم امام، خامنهاي، مكارم، صافي، سبحانی، بهجت ره، مظاهری: كسى كه وضو ندارد بنابر احتياط واجب حرام است اسم مبارك ائمه را مس نمايد.
✅✍️ آيات عظام سيستاني، تبریزی ره ، نوري، وحید،شبیری، فاضل ره: احتیاط مستحب است که اسم مبارک ائمه را بدون وضو لمس ننماید.
✳️تبصره:
👈1. کودکان در این مورد تکلیفی ندارند و لمس اسماء متبرکه برای آنها اشکال ندارد.
👈2. مس شعارهای که اسماء متبرکه ندارند، مانند هیهات منا الذله، اشکال ندارد.
👈3. مس اسامی غیر ائمه مانند یا علی اکبر، یا علی اصغر، یا ابوالفضل، اشکال ندارد.
👈4. مس کلمه «اللَّه» بدون وضو جايز نيست؛ هر چند جزئى از اسمی باشد مانند یا اباعبداللّه.
📚 توضيح المسائل مراجع م 319؛ آقا اجوبه، س 164
کانال شبهات جوان و نوجوان👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#سوالات_شرعی
#رد_مظالم
✴️رد مظالم چیست و چه زمان واجب میشود؟
✅1. یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است.
✅2. رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد. و اگرفوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.
پس اگر به طلبکار یا وراثین، دسترسی داشته باشد باید به آنها پرداخت کند یا رضایت بگیرد.
(سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
✅3. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط واجب)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند.
👈رد مظالم تا مبلغ پانصد هزار تومان را می توانید به فقیر بپردازید و در بیشتر از آن احتیاط (مستحب) اذن از حاکم شرع است. امام خامنه ای
👈باید با اذن حاکم شرع باشد و البته ما اجازه مي دهيم تا يکصد هزار تومان را (دو مرتبه در سال) خودشان به نيازمندي که مي شناسند بدهند. و مبالغ بالاتر را بايد تحويل دفتر مرجع خود دهند.
آیت الله مکارم
(رساله مراجع م1814 سایت أدمین رهبری، استفتائات حضرت امام ج3، ص: 576)
✅4. بنا بر نظر اکثر فقها از جمله
مقام معظم رهبری رد مظالم را نمی توان به کسانی که نفقه آنها بر انسان واجب است مانند فرزند و والدین پرداخت نمود هر چند فقیر باشند.
👈 چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است پرداخت آن به واجب النفقه اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد. آیتالله مکارم
( حضرت امام، استفتائات ج2 ص487 س7 سایت مکارم استفتائات رد مظالم)
✅5. پرداخت رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست.
کانال شبهات جوان و نوجوان👇
https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1