eitaa logo
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
1.1هزار دنبال‌کننده
756 عکس
41 ویدیو
49 فایل
ارتباط با مدیر کانال: @seyyednezhad
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه عدالت و آموزش 🔷 سوم عقب ماندگی در فهم عدالت آموزشی به عنوان یک نظمی است که دانش آگاهی بخش را ایجاد می کند و با ایجاد قدرت آگاهی عنصر عدالتخواه تربیت می کند. اینجا فراگیران دیگر صرفا مصرف کننده عدالت نیستند. بلکه مقوم و مولد عدالت اجتماعی اند.یکی از آسیب ها خود این عدالت آموزشی است که به عنوان یک آرمان و هدف و غایتی که میخواهد نظم آینده ما را شکل دهد مطرح نیست. 🔶 در غرب با انقلاب صنعتی و شکل گیری مبانی تمدن جدید به تدریج آموزش در خدمت بازار پیدا شد و برای رفع ظلم و نابرابری ناشی از این نوع آگاهی طبقاتی و استثماری، نظریه پردازان مختلفی ارایه نظر کردند. از دیدگاه هایی رقیق تر مانند جان دیویی تا دیدگاه هایی رادیکال تر مانند ژیرو و اپل. 🔷 مثلا ژیرو می گوید اقتصاد سرمایه داری آموزش را بستری برای بازتولید ارزش های خودش قرار داده است و برای اینکه این را بفهمیم باید بدانیم در مدرسه چه می گذرد. او در حوزه آموزش میخواهد منافع خود را حفظ کند و لذا برای این کار، دانش را گزینش می کند و دانشی را انتخاب می کند که به نفعش است. 🔶 بادیدگاه مذکور، رفتار خشک و کارفرمایانه در مدرسه همان رفتار کارفرما و کارگر در کارخانه است. 🔷 البته چپها باز هم از آرمان توسعه بیرون نمی آیند و لذا بی راه نیست که برخی می گویند کل اندیشه های چپ به نوعی ذیل سرمایه داری است. 🔶 در ایران اما قبل از انقلاب توسعه مدل پهلوی و بعد از انقلاب توسعه تکنوکرات ها و بروکرات های سازندگی مانع اجتماعی و نیز مانع معرفتی شکل گیری فهم سوم از عدالت آموزشی شد. البته آن فهم اول و دوم هم بیشتر با ادبیات چپ ها به فهم جامعه راه پیدا کرده است. اگرچه ما در مبانی اندیشه ای متفکران انقلاب در این زمینه حرفهایی داریم. چیزی که در کشور ما به آن توجه نمی شود این است که ما انقلاب اسلامی را داشته ایم و پس از آن انقلاب فرهنگی رخ داد و دلیل آن هم خواسته تحول و انقلاب در نظام آموزشی بود که به دلایلی چندان موفقیت آمیز نبود و ما میبینم که دو گانه اسلام آمریکایی و اسلام ناب به منابع و فضای دانشگاهی نمی رسد. 🔷لذا دانش و آگاهی ای که کسب می شود به ضرر ماست و خنثی و راکد است و دانشگاه یا جنبش دانشجویی یا قشر روشنفکر نقش اساسی در کشور ندارد. چون آموزشی که داده می شود چه در آموزش و پرورش و چه درجای دیگر نتوانسته در من آگاهی ای ایجاد کند که قدرت عدالتخواهی داشته باشم. 🔶 متاسفانه آموزش ما با همان سیستم قوی و با منطقی خشک با مسائل مواجه می شود. همان شکل کهنه نهاد مدرن آموزش حفظ شده و متربی نهایتا برای تخصص در دانشگاه اماده نمی شود. اما هیچ آگاهی انتقادی نسبت به دانش مورد مطالعه و نسبت آن با اجتمال خود پیدا نمی کند. 🔷 ما توجهی به تحول در ساختار نظام آموزشی نداریم. 🔶 نظام آموزشی ما افراد را دین دار تربیت نمی‌کند؛ بلکه دین دان تربیت می کند همانطور که شیمی دان و ریاضی دان تربیت می کند. این همان شکل فرسوده است که به جای آگاهی عدالتخواهانه یک آگاهی در حد نسخه کوچک یک متخصص دانشگاهی ایجاد نمی کند. آن هم با محتوای به روز نشده و در خیلی جاها اشتباه یا به درد نخور. 🔷 رویکرد نظام آموزشی ما به انقلاب اسلامی یک رویکرد تاریخی است که واقعه ای رخ داد و تمام شد و نه تربیت انسان انقلابی! لذا نباید از وجود برخی تعارضات اجتماعی درون نظام آموزشی تعجب کنیم. 🔶 اگر بخواهیم نسل عدالتخواه (و تحقق بخش یکی از آرمان های اصلی انقلاب) تربیت کنیم آگاهی ما باید قدرت عدالتخواهی را به ما بدهد. 🔷 نظام آموزشی ما بحث آموزش را یک بار می بیند و (نگران) هزینه ای که تحمیل می شود است. در صورتی که نهاد آموزش مرجعی برای بازآفرینی ارزش های انقلابی در قالب دانشی است که آگاهی عدالتخواهانه را به ارمغان بیاورد. ⬅️ لازم به ذکر است صوت کامل این جلسه در کانال جبهه در پیام رسان های ایتا و بله به آدرس @jenbhe_mashhd موجود است. @jebhe_mashhad
این جلسه: نگاهی تاریخی اجتماعی به مساله عدالت در تاریخ مسلمانان با ارائه آقای علی ایوبی، پژوهشگر حوزه تاریخ و علوم اجتماعی زمان: دوشنبه ٢٣ آبان ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠ مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی در صورت مهیا بودن شرایط پخش زنده از ایتا نیز انجام می شود. @jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 نگاهی تاریخی اجتماعی به مساله عدالت در تاریخ مسلمانان بخش اول : ارائه آقای علی ایوبی، پژوهشگر حوزه تاریخ و علوم اجتماعی زمان: دوشنبه ٢٣ آبان ۱۴۰۱ منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگاهی تاریخی اجتماعی به مساله عدالت در تاریخ مسلمانان ✅ بخش دوم پرسش و پاسخ با آقای علی ایوبی، پژوهشگر حوزه تاریخ و علوم اجتماعی زمان: دوشنبه ٢٣ آبان ۱۴۰۱ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
اگر آلمانی ها به علم به کار رفته در حمام ساخته شده توسط شیخ بهائی دست می یافتند امروز مجبور نبودند دنبال هیزم و زغال سنگ باشند! / این درست نیست که تاریخ مسلمانان براساس نحوۀ رفتار دشمنان تقسیم بندی شود. جلسه با موضوع «نگاهی تاریخی-اجتماعی به مساله عدالت در تاریخ مسلمانان» از سلسله جلسات آرمان عدالت با ارائه آقای ایوبی پژوهشگر حوزه تاریخ و علوم اجتماعی و به همت جبهه عدالت خواه مردمی مشهد در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور برگزار شد. خلاصه نکات جلسه به شرح زیر است: 🔶 در جهان اسلام یک مساله ای شایع و عام وجود دارد: همه فکر می کنند که نحوۀ مواجهه شان با مسائلی مانند مدرنیته و آمریکا متفاوت از بقیه است. 🔷 هر ملتی از ملل مسلمان معتقد است: ما نسبت به نحوۀ مواجهه با غرب، پیشرفت حاصل کردیم و بقیه نه. 🔶 پاکستان می گوید ما بمب اتم داریم و جلو همه ایستادیم. ورق طالبان را به سمت آمریکا برگرداندیم. هم با آمریکا دوست است و هم حساب او را رسیده است. بایدن نیز این را فهمیده است لذا گفت خطرناکترین کشور جهان پاکستان است زیرا بمب اتم دارد و نظارتی بر او نیست. 🔷 مصر خودش را ام الدنیا می داند زیرا متفکران مسلمان یا شاگرد او هستند یا متاثر از او. رهبر انقلاب نیز کتاب سید قطب را ترجمه کردند. ادامه در بخش دوم.... @jebhe_mashhad