هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
سومین هشدار به متولیان فرهنگی کشور
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنّما وَلیُّکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والَّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یُقِیمُونَ الصَّلوةَ و یُؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ»
این کمترین در دو هشدار پیشین به متولیان فرهنگی و فضای مجازی نشان داد که وضعیت کشور چیست و دشمن به دنبال چه هدفی است. اینک در سومین هشدار، قصد آن است که با تبیین فرایند حکمرانی در غرب و بدیل آن در حکمت اسلامی به ضرورت حکمرانی ولایی اشاره شود.
غرب پنج مرحله حکمرانی را طی کرد:
اول: حکمرانی هرمی با رویکردی مستبدانه و ارباب و رعیتی و اقتدار مطلق و بی قید و شرط که منجر به توزیع ظلم و جور در مردم شد.
دوم: حکمرانی بازاری از طریق تفکیک قوا؛ گرچه تقسیم قدرت با این الگوی حکمرانی شکل گرفت؛ اما اختاپوس قدرتها، جایگزین حکمرانی هرمی شد و در واقع اقتدار ظلم و جور توزیع گردید.
سوم: حکمرانی حزبی؛ این الگو توانست احزاب متعدد و شفاف را با اساس نامه و مرام نامه و برنامه ریزی های تعریف شده در جامعه تشکیل دهد و مردم با تفکر و اراده به انتخاب حزب محبوب خود اقدام کنند؛ لکن قدرت اقتصادی در مدیریت احزاب، دوباره توزیع ظلم و جور را به شکل دیگری رهبری کرد.
چهارم: حکمرانی با رویکرد جامعه مدنی؛ در این الگو، علاوه بر احزاب، تشکل های دیگر و مستقل از دولت مانند ngo ها و سندیکاها شکل گرفت و توزیع قدرت های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و مشارکت مردمی توسعه یافت؛ لکن نقش اختاپوس اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در مدیریت تشکلهای مستقل از دولت، نقش مشارکت واقعی مردم را کاهش داد.
پنجم: حکمرانی فضای مجازی و رسانه ای؛ این الگو به نوعی بازگشت به حکمرانی هرمی اقتدارگرای ظالمانه است؛ اما با ابزار رسانه و فضای مجازی و هوش مصنوعی که می تواند هم نیازسنجی کند و هم نیازسازی انسانها را به دست گیرد و با مدد هوش مصنوعی به مدیریت هوش طبیعی انسانها بپردازد و آدمیان را چون خیمه شب بازی، مختال فخور سازد و جبر اجتماعی رسانه ای پدید آورد. مردم در این الگو مشارکت دارند و حتا مشارکت حداکثری، اما با میل خود، ظلم و جور و فساد و اسارت را پذیرا می شوند. فرهنگ برهنگی و برده داری مدرن را با تخیل و نسبی گرایی و تناسخ هویتی می پذیرند.
بشر امروز گرفتار چنین حکمرانی گردید. این حکمرانی، مسلمان و غیرمسلمان و انقلابی و غیرانقلابی و اصول گرا و اصلاح طلب و رزمنده و شرمنده نمی شناسد و همه را اسیر حکمرانی رسانه ای می کند.
حکمرانی مطلوب در اسلام، حکمرانی ولایی است. ولایت یعنی پیوند ناگسستنی ولی با مردم (مولی علیهم) و مردم با یکدیگر و مردم با ولی که از طریق بینش توحیدی، محبت اخوتی، تدبیر تعاونی و تلاش جهادی ممکن خواهد بود. این الگوی حکمرانی، چتر محبت و اخوت و تعاون را بر سر همگان حتا غیر مسلمان می گستراند و مقاصد اصلی خود را عقلانیت و معنویت و عدالت در راستای حیات طیبه می داند.
حکمرانی ولایی در حکومت نبوی و علوی و قیام حسنی و حسینی علیهم السلام نمایان و درس آموز است.
حکمرانی ولایی در زمانه ما باید با ابزار هوش حکیمانه(نه هوش مصنوعی) و رسانه و فضای مجازی (از زیرساختها و سخت افزار تا مدیریت و برنامه ریزی) همراه باشد.
به همین دلیل است که گفته میشود اولویت اول در نظام اسلامی، حکمرانی فضای مجازی و رسانه ای است که البته با حکمرانی رسانه تفاوت دارد. حکمرانی رسانه ای یک رویکرد حاکم بر حکمرانی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و صنعتی و کشاورزی و غیره است.
تحقق این ایده نشاید مگر با بر کنار شدن متولیان فرهنگی بی تدبیر و خسته و فرسوده از صدر تا ذیل و جایگزینی مدیران فکور و عالم و معتقد به حکمرانی ولایی و نیز بکارگیری منظومه فکری امامین انقلاب در الگوی حکمرانی ولایی با هوش حکیمانه.
امیدوارم حکمرانان و متولیان فرهنگی و فضای مجازی کشور، این هشدار و راهکار را جدی بگیرند و از خواب تخیلی بیدار گردند و شبکه مردمی را در ذیل حکمرانی ولایی تشکیل دهند و مشارکت حداکثری نخبگانی و مردمی را در سیاستگذاری و تنظیم گری و خدمات عمومی و منطقه ای و بین المللی جاری سازند.
بی شک، مسئولیت حوزه های علمیه از بقیه سازمانهای فرهنگی در تحقق این رسالت بیشتر خواهد بود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۲۴ آبان ۱۴۰۱
🆔@Khosropanah_ir
هدایت شده از تاملات حقوقی
🔴برخورد با ناقضان #امنیّت_روانی_مردم
یکی از حقوق عمومی مردم همین است که #امنیّت_روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعهای، یک دروغی، یک حرف هراسافکنندهای در ذهنها پخش نشود.
حالا تا دیروز فقط روزنامهها بودند که این کارها را میکردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده.
هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعهای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر میکند، مردم را نگران میکند، ذهن مردم را خراب میکند. یک دروغی را مطرح میکند، شایع میکند، خب، این #امنیّت_روانی_مردم از بین میرود.
یکی از #وظایف قوّهی قضائیّه #برخورد با این مسئله است.
البتّه اینجا هم من شنیدم بعضی گفتند که قانون نداریم؛ اوّلاً میشود از همین #قوانین_موجود استفاده کرد و حکم این را فهمید؛ اگر قانون هم ندارید، سریع قانون تهیّه کنید؛ اینها چیزهای مهمّی است
🔴ایران قوی و صنعت هستهای
✍محمدكاظم انبارلویی
1- سال 92 تا 1400 دولتی در ایران سر کار بود که شاهبیت حرف او این بود که ما میتوانیم با مذاکره با آمریکا و طرف غربی تحریمها را «لغو» کنیم.
رئیس این دولت، منتقدین را با 50 ناسزا سرزنش میکرد که این کار عملی است.
لذا رفتند و نشستند و برخاستند و به یک توافق دست یافتند که امضای 6 قدرت جهانی پای آن بود. آمدند و صدها سکه به امضاکنندگان جایزه دادند و از آنها به عنوان قهرمان دیپلماسی ایران یاد شد.
خلاصه این توافق این بود که ایران از صد حق دانش هستهای صلحآمیز محروم شد و محدودیتهای 10 ساله، 15 ساله و 25 ساله را بپذیرد. در 20 مورد هم محدودیت ابدی را قبول کند.
علاوه بر این حاتمبخشی هستهای نظارتهای پادمانی، فراپادمانی، پروتکلی و فراپروتکلی و برجامی را که در هیچ جای دنیا اعمال نمیشود بپذیرد!
این امتیازات داده شد و در کمترین زمان ممکن عملی شد. بهطوریکه آژانس 17 بار گزارش داد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است.
نوبت طرف مقابل رسید که به تعهد خود در مورد لغو تحریمها عمل کند خبری نشد.
آمریکاییها گفتند اولا: لغو نیست. تعلیق است!
ثانیا: تعلیق هم نیست توقف است آنهم 100 روزه و 120 روزه!
ثالثا: تعلیق و توقفی در کار نیست اصلا چه کشکی و چه پشمی ما از برجام خارج میشویم!
آقای ظریف رئیس دیپلماسی ما طی نامههای 30 مرداد 99 و 15 آبان 1397 به جوزف بورل و موگرینی رؤسای گفتوگوهای برجامی در اتحادیه اروپا گله و تاکید میکند؛ ایران هیچ منفعتی از برجام نبرده است فقط هزینه کرده است!
مردم کمکم به «خسارت محض» در این گفتوگوها پی بردند و حق را به منتقدین سیاسی خارجی آقای روحانی دادند. آقای روحانی و ظریف در برابر دو پرسش افکار عمومی قرار گرفتند.
الف: جواب این خسارتها را باید بدهید پس آن همه وعدهها و تمسخر منتقدین چه شد؟
ب- تحریمها نهتنها لغو یا تعلیق نشدند بلکه صدها تحریم دیگر به آن اضافه شد.
مسئولیت این دیپلماسی التماسی و بدون نتیجه به عهده کیست؟
2- آقای روحانی و ظریف زیر بار این دو پرسش کمرشکن، سه راه حل داشتند.
الف- حمله به آمریکا و بدعهدی غرب به تعهداتشان و پذیرش این اشتباه تاریخی خسارتبار و جبران خسارتهایی که به صنعت هستهای کشور زدند.
ب- پذیرش نقد مشفقانه منتقدین و همراه ملت ایران به سیاست تجاوزکارانه و فریبکارانه و ظالمانه آمریکا حمله کردن و بر طبل اتحاد ملی کوبیدن و عذرخواهی از مردم به خاطر اعتماد به غرب و خطای فاحش در دیپلماسی خارجی
ج- بهانهجویی در مورد این شکست و خلق دوقطبی «میدان» و «دیپلماسی» و نیز دو قطبی «آرزو» و «امکانات»
متأسفانه ظریف به نمایندگی از روحانی و همه اصلاحطلبان که تخممرغهای قدرت سیاسی خود را در سبد برجام گذاشتند به بند «جیم» روی آوردند.
آقای روحانی و اصلاحطلبان برای بازگشت به قدرت به این سؤال افکار عمومی پاسخ دهند چرا برخلاف شروط رهبری، شروط مجلس و شروط شورای عالی امنیت ملی رفتند توافقی را امضا کردند که یک طرف به همه تعهدات خود عمل کرد و طرف مقابل نهتنها به یک تعهد خود پایبند نبود بلکه تحریمهای دیگر را به تحریمهای قبلی افزود؟!
آنها برای پاک کردن صورتمسئله این سؤال به تحریف و پاک کردن حافظه تاریخی ملت روی آوردند! این شیوه درستی در سیاستورزی و حفظ منافع ملی نیست.
نوعی بیصداقتی با مردم و افکار عمومی را واتاب میدهد.
3- میگفتند بدون برجام نمی شود با دنیا ارتباط برقرار کرد، بدون پذیرش اف ای تی اف نمیشود روابط پولی و مالی با دنیا داشت و... دولت رئیسی ثابت کرد این حرف نادرست و غیرواقعی است. روابط خارجی دولت رئیسی و بسط توسعه روابط با جهان و همسایگان در 40 سال اخیر بیسابقه است. دور زدن تحریمها با تدبیر دیپلماتیک ممکن است «میدان» پشتوانه فعالیت دیپلماسی است نه مانع آن!
امروز اجماع جهانی علیه ایران شکسته شده است.
به برکت مصوبه مجلس هر روز خبر یک توفیق در صنعت هستهای را مردم میشنوند. گوشه ای از این توفیقات را در حسینیه امام خمینی، رهبر معظم انقلاب به مدت یک ساعت و نیم بازدید فرمودند.
وضع دشمن یعنی آمریکا و سه کشور شرور اروپایی و رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگر ضعیفتر شده است.
مردم این واقعیت را با چشم سر میبینند اما آقایان روحانی و ظریف باز حرفهای نادرست گذشته را تکرار میکنند.
4- رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دانشمندان هسته ای فرمودند: «چالش بیست ساله هسته ای غرب با ایران نشان داد طرف های هسته ای و آژانس وعده های زیادی دادند که عملی نشد. درک این موضوع برای ملت بسیار مهم است. بابت #بیتوجهی به این مسئله خیلی جاها #ضربه_خوردیم.»
#حاتمبخشی_هستهای
#امتیازات_داده_شد
#خسارت_محض
#وارونه_گویی
#گرفتن #حافظه_تاریخی
👇ادامه دارد
👇ادامه ص ۲
آقای روحانی که در چالش بیست ساله هسته ای جزء نفر اول و یا دوم گفت و گوها بوده و نیز آقای ظریف باید در صف اول درک این حقیقت تاریخی باشند. نه اینکه با #وارونه_گویی و تحریف تاریخ و نادیده گرفتن #حافظه_تاریخی ملت، بدعهدی و فریب دشمن را پنهان کنند و به مردم آدرس غلط بدهند.
#حاتمبخشی_هستهای
#امتیازات_داده_شد
#خسارت_محض
#وارونه_گویی
#حافظه_تاریخی
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴«مدیریت امیال» راهی برای «مدیریت افعال»؛
🔹بحثی بنیادین درباره ضرورت کنترل فضای مجازی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتخابهای آدمیان به شدت متأثر از «شوقها» و میلها و مطلوبات آنهاست. حتی برخی از فیلسوفان مثل علامه مصباح یزدی(ره) معتقدند علت غایی انتخابها و افعال آدمیان، «میل و علاقه به نتیجه مطلوب» است!
بنابراین کسی که بتواند امیال فرد، گروه یا جامعهای را مدیریت کند، در واقع انتخابها و رفتارهای آنها را نیز مدیریت میکند.
دنیای غرب با ابزارهای رسانهای مدرن، از فیلمهای هالیودی گرفته تا شبکههای ماهوارهای و شبکههای مجازی مثل تلگرام و واتساپ و اینستاگرام و ... به صورتی پیوسته در حال شکلدهی و جهتدهی به «امیال» و «مطلوبات» مخاطبان جهانی خود است.
قدرت شگفتآور این رسانهها در میلسازی را میتوان در تعدادی از جوانان ایرانی به عنوان قربانیان این ابزارها مشاهده کرد. عفت و حیا و غیرت و حجابی که نه تنها «اقتضای فطرت پاک انسانی» است؛ که ریشههایی هزاران ساله در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیز دارد، در طول سه دهه چنان تغییراتی پیدا کرده است که عدهای علناً میل به «بیغیرتی» و «بیحیایی» و حتی «بیناموسی» پیدا کرده و با افتخار از برهنگی خود یا دختران و همسران و خواهران خود برهنه خود فیلم و کلیپ هم تهیه میکنند و در گسترهای جهانی منتشر میکنند!
راه درست مواجهه با چنین فضایی و احیای فطرت پاک الهی در دلها، «صرفاً» تبلیغ و ترویج عفت و حیا و غیرت و حجاب نیست؛ بلکه عوامل مخرب و انحرافی را هم باید تحت کنترل خود گرفت. بلکه کنترل راههای انحرافی منطقاً و عقلاً مقدم بر تبلیغ و ترویج و ارشاد است. به تعبیر اخلاقیان و عارفان، «تخلیه» مقدم بر «تحلیه» است:
ما در این انبار گندم میکنیم
گندم جمع آمده گم میکنیم
می نیندیشیم آخر ما بهوش
کین خلل در گندمست از مکر موش
موش تا انبار ما حفره زدست
و از فنش انبار ما ویران شدست
اول ای جان دفع شر موش کن
وانگهان در جمع گندم جوش کن
🔻به باور این بنده:
تا مدیریت فضای مجازی کشور ما در اختیار سختافزارها و نرمافزارهای غربی باشد، نه تنها شاهد بهبودی در اخلاق اجتماعی و شهروندی مردم نخواهیم بود که روز به روز با اوضاعی بدتر و آشفتهتر و مدیریتناپذیرتر مواجه خواهیم شد.
🔻مع الاسف علیرغم تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، دستگاههای مسؤول تاکنون آنگونه که شایسته است وظیفه خود را در صیانت از حقوق عامه و صیانت از دین و اخلاق و عفت عمومی در #فضای_مجازی انجام ندادهاند؛ اکنون بهترین فرصت برای این کار است. راههای نشر و انتشار بیحیایی و بیغیرتی و بیدینی را یک بار برای همیشه قاطعانه مسدود کنید. دستکم هزینهکرد بیتالمال مسلمین را برای تسهیل فعالیتهای دینستیزانه دشمنان ممنوع کنید.
🔷به جوانان انقلابی و مراکز دانشبنیان میدان دهید، خواهید دید که در کوتاهترین زمان، ابزارهایی به مراتب بهتر و کارآمدتر از واتساپ و اینستاگرام و امثال آن تولید خواهند کرد و مردم ما و بلکه بسیاری از کشورهای دیگر از منافع انسانی این ابزارها بدون مبتلا شدن به اصناف آسیبها، بهرهمند خواهند شد.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
💐خائن به امام و انقلاب
✍مرحوم آقاسی
آنان که به غرب می شتابند
خائن به امام و انقلابند
ای آنکه به غرب می گریزی
با غرب چگونه می ستیزی؟
ای بی خبر از سیاست و دین
بس کن، سر جای خوبش بنشین!
ای تیر و کمان به کف گرفته مولای مرا هدف گرفته
ای خون به دل امام کرده
در نفی ولی قیام کرده
ای عمر گران به باد داده
بنگر که به قوم عاد داده
آیا خبر از معاد داری؟
یا جربزه ی جهاد داری؟
**
اینک دشمن زبان دراز آمد
زان راه که رفته بود باز آمد
او افعی زخم خورده را ماند
زنگار به هم فشرده را ماند
باز آمد تا ز ما عنان گیرد نگذاریمش دوباره جان گیرد
باز آمد و فتنه زیر سر دارد
غافل که خلیل ما خبر دارد
ای رهبر حق شناس و آگاهم
تا لحظه ی مرگ با تو همراهم
امروز من و تو هر دو دلتنگیم بر شانه ی خاک، آسمان رنگیم
امروز که راه عشق پر پیچ است حکم آنچه تو می کنی، دگر هیچ است
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
با تصمیم هیئترئیسه مجلس، جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادیِ صمت فردا برگزار میشود.
@Farsna