eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
230 ویدیو
27 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 رهبر انقلاب: «محمدرضا پهلوی شدیدترین فشارها را بر این ملت و بر مبارزان و بر آزادی‌خواهان وارد کرد؛ اما در مقابل سفیر آمریکا و انگلیس خشوع و خضوع می‌کرد.» 🗓۲۶ دی ماه، سالروز فرار شاه خائن 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚠️ بازرگان: مگر می‌شود شاه برود؟ آمریکا را چه می‌کنید؟ 🔹 ‌‏مهندس و دکتر برای ملاقات با امام از ایران عازم فرانسه شدند. در نوفل لوشاتو بازرگان ‌‏خطاب به امام گفت: آقا، ایران سه رکن دارد ، ، شما می گویید شاه باید برود‏ مگر می شود شاه از ایران برود و کنده بشود؟! شاه رفتنی نیست بر فرض که شاه برود شما آمریکا را چه می کنید؟ ارتش را چه می کنید؟ 🔺امام با خنده معنی داری فرمود: شما بگویید شاه باید برود وقتی شاه رفت ارتش بچه های این ملت هستند. از آمریکا که نیامده اند. لذا به دامن ملت برمی گردند. وقتی ارتش به مردم پیوست آمریکا هم گور خودش را گم می کند. شما غصه آنها را نخورید و بیایید را بگیرید و بگویید شاه باید برود. ➖ هر چه امام در آن جلسه اصرار کردند آقای بازرگان و سنجابی زیر بار نرفتند که این موضع امام و مردم را قبول کنند و جلسه تمام شد. بعد از دو روز دکتر آمد و گفت آقای بازرگان به صورت به ایران رفت و گفت این حرفها چیه من که گفتم قبول نمی کنم بگویم شاه باید برود! 📚کتاب برداشتهایی از سیره امام خمینی ج4 ص 232 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران : 🔹دو هفته‌ای که بر ما گذشت دو هفته استثنایی بود، ماجرا‌های تلخ و شیرین، حوادث درس آموز برای ملت ایران پیش آمد، یوم الله یعنی روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند. 🔹آن روزی که ده‌ها میلیون در ایران در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خون فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگترین جهان رو شکل دادن یکی از ایام الله است. 🔹آن روزی ام که موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه آمریکایی را در هم کوبید و آن روز یکی از ایام الله است. 🔹 در دو هفته گذشته در مقابل چشمان ما ملت ایران مشاهده کردید، این روزهای نقطه عطف تاریخ هستند، روزهای عادی نیستند اینی که یک نیرو و ملتی، این قدرت را دارد این توان روحی را دارد که به یک قدرت متکبر زورگوی عالم این جور سیلی بزن، این نشان دهنده دست قدرت الهی است پس آن روز جزء ایام الله است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 ضربه حیثیتی سپاه به هیبت ابرقدرتی آمریکا 👈🏻 آمریکا ضربه موشکی سپاه را با هیچ‌چیزی نمیتواند جبران کند 🔻 رهبر انقلاب در خطبه‌های : 🔹 پاسخ قدرتمندانه سپاه هم درخور تدبر است. این یوم‌الله تشییع جنازه و شهادت بزرگ شهید عزیز یک طرف قضیه است، عکس‌العمل و واکنش قدرتمندانه سپاه طرف دیگر قضیه است، آن هم درخور تدبر است. این ضربه به آمریکا بود. البته ضربه موثر نظامی بود اما مهمتر و بالاتر از ضربه نظامی، ضربه حیثیتی بود، ضربه به هیبت ابرقدرتی آمریکا بود. آمریکا سالهاست در سوریه، در عراق، در لبنان، در افغانستان ضربه میخورد. از دست قدرتمند مقاومت ضربه میخورد لکن این ضربه از همه آنها بالاتر بود. این ضربه حیثیتی بود. ضربه به ابهت آمریکا بود. این ضربه با هیچ چیزی جبران نمیشود. حالا اعلام میکنند که ما تحریم کردیم، تحریمها را افزایش میدهند اما این کار نمیتواند آبروی از دست رفته آمریکا را بر گرداند. این پاسخ قدرتمندانه یک چنین خصوصیتی بود. این هم یک جلوه کمک الهی است که پاسخ مجاهدت مخلصانه است. اخلاص برکت دارد، هرجا اخلاص بود خدای متعال به اخلاص بندگان مخلصش برکت میدهد؛ کار برکت پیدا میکند، رشد و نمو پیدا میکند. کار به نحوی میشود که اثر آن به همه میرسد، برکات آن در میان مردم باقی میماند. این ناشی از اخلاص است. نتیجه آن اخلاص همین عشق و وفاداری مردم، همین اشک و آه حضور مردم، همین تازه شدن روحیه انقلابی مردم است. ۹۸/۱۰/۲۷ 🏷 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸نخستین نشریه تخصصی «فقه حکومتی» (وسائل) رونمایی شد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج «فقه معاصر» عنوان کرد؛ 📚 یکی از قواعدی که در فقه به خصوص بعض فقهاء کثیراً به آن استناد می‌فرمایند قاعده «لو کان لبان» است. 📚 حاصل مفاد این قاعده این است که اگر چنین حکمی‌ وجود داشت؛ وجوباً، تحریماً، شرطاً، جزئاً، حکم وضعی باشد یا تکلیفی باشد و اگر چنین حکمی‌ وجود داشت، وجود آن لازمه داشت با اشتهار بین متدینین، بین مردم و باید امر ظاهر و آشکاری برای همه می‌شد، و بما این که این آشکاری، این وضوح، این اشتهار وجود ندارد پس معلوم می‌شود آن نبوده چون وجودش لازمه دارد با این اشتهار، از عدم اشتهار می‌فهمیم که نبوده است. 📚 مثلا می‌گوییم طلوع خورشید لازمه دارد با وجود روز، اگر می‌بینیم روزی وجود ندارد و هوا تاریک است می‌فهمیم خب طلوع هم نشده است. 📚 این حکم در اثر شدت ابتلاء همگانی به او یک حکمی‌ است که اگر بود باید آشکار می‌شد فبما این که نشده پس معلوم می‌شود وجوب ندارد. این دلیل خیلی جاها نافع است و دیگر مراجعه به برائت و اصول عملیه را می‌گیرد، چون واقعاً خودش موجب قطع می‌شود، دیگر شکی برای ما باقی نمی‌ماند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 کارگاه آموزشی «آینده نگاری دین در عصر رایانش کوانتومی» به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار می گردد. این کارگاه در تاریخ 3 بهمن 1398 در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار می شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢جایزه سالانه فقه اسلامی برای استفاده از ظرفیت‌های فقه اسلامی ✔️شورای عالی اتحادیه جهان اسلام قصد دارد هر ساله دو جایزه با عنوان «جایزه فقه اسلامی» و «جایزه سند مکه» به ارزش ۲۶۰ هزار دلار اهدا کند. 🔹بنابر اعلام مسئولان، جایزه سالانه فقه اسلامی به علمای مسلمانی اهداء می‌شود که با استفاده از ظرفیت‌های فقه اسلامی برای چالش‌های نوین زندگی امروز راه‌حل‌های منطبق با شریعت اسلامی پیدا کنند. مبلغ این جایزه ۵۰۰ هزار ریال سعودی است. 🔹همچنین جایزه «سند مکه» به افراد و نهادهایی اهدا می‌شود که در سطح جهانی به ترویج سند مکه بپردازند یا بر روی آن تحقیق کنند. 🔹بیانیه مکه یا سند مکه در ماه رمضان گذشته به امضای علمای مسلمان از ۱۳۹ کشور جهان رسید. این بیانیه به منظور ترویج همزیستی بین ادیان و فرهنگ‌های مختلف و حمایت از رویکرد اعتدالی به آموزه‌های قرآنی و اسلامی تصویب شد. 🔹اتحادیه جهان اسلام یک سازمان غیر‌دولتی اسلامی است که در سال ۱۹۶۲ میلادی تاسیس شده و مقر آن در شهر مکه در عربستان است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛ 🔹 اولیا به نحو تضمن یا التزام شامل محبت و دوستی است؛ در مفهومش محبت و دوستی آمده و اگر آن هم نباشد قطعاً به دلالت التزامی نوعی محبت در هسته معنای ولایت نهفته است. 🔹 در کلمه اولیاء ضمن این‌که آن نظارت متقابل را شامل می‌شود در عین‌حال آن قرب و محبت را شامل می‌شود که از باب تضمن است و اگر اشکال شود به دلالت التزامی استناد می‌کنیم. 🔻 اولیاء و بعض به عنوان هسته مفهومی در روابط اجتماعی بین مسلمانان و مؤمنان باید با دو گروه دیگر آیات مقایسه شود؛ 1️⃣ آیاتی که می‌گوید پیوندی با آن‌ها نداریم 2️⃣ آیاتی که می‌گوید ولایت دروغین و نادرستی میان کفار و منافقین است. 🔹 وقتی می‌گوییم مسلمانان اولیای هم هستند یک ولایت عامه است که همه را می‌گیرد ولی یک ولایت خاصه‌ای هم داریم که در محور مقاومت اخص می‌شود به آن‌هایی که از اعتقادات قوی‌تر و سالم و کامل برخوردار هستند. 🔹 آیه «وَالَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ» تخصیص می‌‌زند و می‌گوید درعین‌حال از ولایت خاصه نیست حال اگر همین‌هایی که در مکه مورد هجوم قرار گرفتند و مهاجرت نکردند شما باید آن‌ها را یاری کنید. عین این است که فلسطینیانی که اهل‌سنت هستند را باید یاری کنیم آن‌ها با اینکه به لحاظ اعتقادی در جهات ولایت با ما اختلاف دارند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 شما در این مدتی که انقلاب کردید و قیام کردید خودتان باورتان آمد و به دولتهای مستضعف و ملتهای مستضعف هم باوراندید که می‌شود در مقابل آمریکای جهانخوار کرد.  📅امام خمینی | ۳۱ فروردین ۱۳۶۰ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻 استاد ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس‌گفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظام‌مند» تأکید کرد؛ ✅ سوال اصلی این است که آیا تعبیر روش‌شناسی فقه حکومتی یا فقه نظام الزاماً با تعبیر اصول فقه حکومتی یا نظام مترادف هستند؟ ✅ روش عبارت است از چگونگی دستیابی به همه‌ی ادله‌ی ممکنه برای اکتشاف از منابع مورد نظر و سنجش و استدلال در مورد آن‌ها. ✅ در روش هم روش دستیابی به ادله مطرح است و هم روش به کارگیری آن‌ها. ✅ روش‌شناسی عبارت است از مطالعه روش‌های دست‌یابی به ادله و کاربست آن‌ها. روش‌شناسی یک علم درجه دو است. ✅ در روش‌شناسی از چیستی روش‌ها، چگونگی اعمال روش‌ها، کارکرد هر روش، هدف هر روش، مجرای هر روش، مبادی تصوری و تصدیقی هر روش و لوازم آن، مبانی هر روش و ... بحث می‌شود. ✅ اسلامی شدن علوم انسانی لزوماً به معنای تغییر تمامی روش‌ها نیست بلکه در علوم انسانی اسلامی مدعا این است که روش‌ها باید مورد مطالعه قرار گیرد و هوشمندانه به کار گرفته شود. ✅ نمی‌توانیم از مدل روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی سخن بگوییم اما در این روش‌شناسی از اصول فقه غافل باشیم. ✅ یک روش(بخش عمده اصول فقه)، یک روش‌شناسی اصول فقه(فلسفه اصول فقه) و یک روش‌شناسی فقه(اعم از اصول فقه) وجود دارد. وقتی از روش‌شناسی فقه حکومتی سخن می‌گوییم تمام این مجموعه مد نظر است. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir