eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
224 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 قدرت خودمان را بيابيم امام خمینی (ره): كِى ما بايد قدرت خودمان را بيابيم؟ شما مى ‏دانيد، در تاريخ ديديد، كه مسلمين صدر اسلام با يك عده كم اما مجتمع و با ايمان غلبه كردند، در ظرف كمتر از نيم قرن، بر تقريباً معموره (سرزمین‌های آباد) آن وقت، غلبه كردند براى اينكه با هم بودند و اسلحه ايمان دست آنها بود. كى ما مى‏خواهيم اين اسلحه ايمان را، كه كنار گذاشته شده است، به دست بگيريم، و با اين قدرتها با اسلحه ايمان مقابله كنيم؟ صحیفه امام؛ ج10؛ ص418 | قم؛ 10 آبان 1358 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 منکر ولایت فقیه طعم فقه را نچشیده است! ✔️آیت الله جوادی آملی، در درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ 🔹مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر ، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می کند، می فرماید: کسی که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً). این گویا اصلاً مزه فقه را نچشیده! 🔹بالاخره این دین و قوانین یک مسئول می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟! این احکام شرعی و دستورهای الهی یک مجری می‌خواهد یا نمی‌خواهد ؟! 🔹در زمان امام و پیغمبر (ع) که مشخص است، در عصر غیبت بالاخره یک مسئول می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟! 🔹حالا یک وقتی ما اختلاسی و نجومی داریم، این تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر شکست خورد! 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔰 علمای حوزه تنها نسبت به یک رفتار نادرست حساس نشوند و هر گونه نواخباری‌گری را نقد عالمانه کنند بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 علم و دانش آنگاه که نافع و زاییده عقلانیت باشد مطلوب اسلام خواهد بود و حکمت شمرده می‌شود؛ هر چند محصول بشریت باشد لکن باید توجه داشت که هر معرفتی و دانشی باید انسان را به خدای سبحان نزدیک سازد و به همین معنا، علم توحیدی شکل می‌گیرد. این نکته کلیدی را عرض کردم تا بی‌خردی آتش زدن مرجع علمی در حوزه پزشکی آشکار گردد. 🔸 نگارنده از مدیریت حوزه علمیه کشور به جهت نقد این رفتار ناشایست سپاسگزار است. مطلب اساسی‌تر توجه داشتن به علت این پدیده جاهلانه است و اینکه به معلول بسنده نکرد. 🔸 اما علتی که برخی از معممین منتقد این رفتار نیز از آن غفلت کردند و تنها به تخریب عمل ناپسند پرداختند؛ چیست؟ علت به زعم بنده و بر اساس تحقیقات جریان‌شناسانه، پیدایش مکتب نواخباری‌گری در حوزه علمیه است که با این رویکرد، عقل و عقلانیت بی‌رمق می‌شود و خبر ظنی نامعتبر در معارف و احکام و ارزش‌ها حاکمیت می‌یابد و همین رویکرد باعث شده عده‌ای به نقد فلسفه و عرفان بپردازند (البته نباید هر منتقد فلسفه و عرفان را نواخباری دانست) و علوم عقلی را طرد و اهل فلسفه را تکفیر می‌کنند. 🔸 برخی نیز با نواخباری‌گری به جریان احمد اسماعیل پیوستند و مسائل اعتقادی و امنیتی برای کشورهای اسلامی پدید آورند. دسته دیگری با همین گرایش و با نفی اصول فقه و اجتهاد مصطلح به فقه اخباری ناکارآمد و عصر حیرت و در نهایت سکولاریسم می‌رسند. پس علمای حوزه به این علت مخرب بپردازند و تنها نسبت به یک رفتار نادرست حساس نشوند و هر گونه نواخباری‌گری را نقد عالمانه نمایند. 🔻پایان سخن تاکید بر سه نکته دارد: 1⃣ حوزه علمیه قم به صورت حداکثری عقلانیت‌محور و معتقد به اصول فقه و اجتهاد مصطلح و فقه کارآمد است و نباید پدید آمدن نواخباری‌گری را جریان غالب حوزه دانست. این نکته را عرض کردم تا فردا برخی مدعیان روشنفکری این جریان را به عنوان چماق بر سر حوزه علمیه نزنند. 2⃣ چهار جریان طب در کشور رواج دارد: طب مدرن، طب سنتی، طب نقلی و طب عطاری که باید با رویکرد علمی و سپس قانونی به هر چهار جریان پرداخت و از رفتارهای عامیانه و ناپسند پرهیز کرد. 3⃣ علوم پزشکی و سلامت به شدت متاثر از نوع انسان شناسی و ساحت های مختلف انسان است که اختلاف در آن باعث تمایز در نظریه های می شود و به همین جهت، تفاوت نظریه پرستاری با رویکرد پوزیتیویستی و رویکرد اگزیستانسیالیستی آشکار می‌گردد. پس انسان‌شناسی اسلامی در حوزه سلامت باید از سوی حوزه علمیه تاکید قرار گیرد. والسلام علیکم و رحمه و برکاته 📌 عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم چهارم بهمن ۱۳۹۸ 🆔 @khosropanah_ir
‌ 💠 مردم عراق پشتیبان انقلاب اسلامی ما هستند. امام خمینی (ره): ای مسلمانانی که در کنار خانه خدا به دعا نشسته اید! به ایستادگان در مقابل آمریکا و سایر ابر قدرت ها دعا کنید و بدانید که ما با عراق جنگی نداریم و مردم عراق پشتیبان انقلاب اسلامی ما هستند، ما با آمریکا در ستیزیم و امروز دست آمریکا از آستین دولت عراق بیرون آمده است و به امید خدا این ستیز تا استقلال واقعی ادامه دارد که بارها گفته ام ما مرد جنگیم و تسلیم برای مسلمان معنا ندارد صحیفه نور، جلد 13،صفحه 84 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚫️ معیار دشمن‌شناسی 🔶 بعد از رحلت پیامبر اسلام‌ صلی الله علیه و آله و سلم، طوفان عجیبی سراسر جهان اسلام را فراگرفت، بدین نحو که در «سقیفه بنی‌ساعده» گروهی از اصحاب برای تعیین خلیفه جمع شده بودند، بی‌آن‌که به وصیت پیامبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم در این‌باره توجهی شود. در این میان استبداد و بخل، از جمله دلایل کلیدی غصب خلافت حضرت علی‌ علیه السلام بود، که چشمان گروهی را بر واقعیات بست و با شتاب هرچه بیشتر آن حضرت را کنار زدند و بر جایگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نشستند. 🔶 این چنین بود که بانوی اسلام سیده زنان عالم‌ علیها السلام، با جمعی از زنان بنی‌هاشم به مسجد پیامبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم آمد تا در برابر توده‌های مسلمان، و سران مهاجر و انصار گفتنی‌ها را بگوید، و اتمام حجت کند. آن حضرت خطبه بسیار غرّایی ایراد نمود که بسیاری از حقایق در آن افشا شد. 🔶 آن حضرت در فرازی از این خطبه فرمود: «هنگامی که خداوند سرای پیامبران را برای پیامبرش برگزید.. ناگهان کینه‌های درونی و آثار نفاق در میان شما ظاهر گشت... شیطان سرش را از مخفیگاه خود بیرون کرد و شما را به سوی خود دعوت نمود، و شما را آماده پذیرش دعوتش یافت ..لذا به سراغ چیزی رفتید که از آن شما نبود و در آن حقی نداشتید و سرانجام به غصب حکومت پرداختید. همانا دوزخ به کافران احاطه دارد...آه که ستمکاران جانشین بدی را برای قرآن برگزیدند و هر کس آیینی غیر از اسلام را انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران است». 🔶 این خطبه «فریاد دردآلودی» بود در حمایت از امیرمؤمنان علی‌ علیه السلام وصی و جانشین پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم که گروهی از بازیگران سیاسی، آیات قرآن و توصیه‌های موکد «رسول‌الله» را درباره او نادیده گرفته بودند. هم‌چنین «صاعقه مرگباری» بود که بر سر دشمنان اسلام فرود آمد و آن‌ها را سخت غافلگیر ساخت. 🔶 از عجایب و شگفتی‌های این خطبه آن است که بانوی اسلام‌ علیه السلام بعد از پیامبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم و قبل از شهادت، علی‌رغم ستم‌های زیادی که بر آن حضرت واقع شد، لیکن محور تمام سخنان او مسئله غصب خلافت و مظلومیت علی‌ علیه السلام و خطرات آینده این انحراف بزرگ برای امت اسلامی بود که با تأمل در این مسئله بیش از پیش می‌توان به ابعاد و زوایای کلام پیغمبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم پی برد که فرمود: «ستارگان امان برای اهل زمین هستند از غرق شدن (در دریا در شب‌های تاریک، زیرا به کمک آن‌ها راه خود را پیدا می‌کنند) و اهل‌بیت من امان امت من از اختلافاتند، هرگاه قبیله‌ای از عرب با آن‌ها مخالفت کند، اختلاف در میان مردم ظاهر می‌شود و حزب شیطان خواهند شد.» 🔶 بی‌تردید موشکافی‌های فاطمه‌ علیها السلام در این خطبه درس‌های بزرگی به رهروان راه حق می‌دهد، و آن‌ها را در مبارزاتشان علیه دشمن تعلیم و آموزش می‌بخشد. مهم‌تر از همه این‌که فاطمه‌ علیها السلام با این خطبه موضع خاندان پیامبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم را در برابر رژیم حاکم روشن ساخت، و مبرّا بودن ساحت مقدس اسلام از مظالمی که به‌نام اسلام انجام می‌گرفت، آشکار نمود، و اگر تنها فایده این خطابه بزرگ و پرمحتوا همین بود، کافی بود! 🔘 آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📚 پیشنهاد مطالعه برای ایام فاطمیه: کتاب "فدک در تاریخ" اثر بی‌نظیر نابغه‌ی جهان تشیع، علامه شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ دو آیه محوری در پایه روابط اجتماعی مسلمانان/ بررسی روایات مربوط به مودت و محبت 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تأکید کرد؛ 🔹 قرآن دو آیه محوری در پایه روابط اجتماعی مسلمانان دارد؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ» و «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض.» 🔹 قرآن دو مفهوم کلیدی را در روابط این دو آیه اعتبار کرده که این‌ها هم انشاء دارد هم اخبار هم جعل اخوت شده هم اخبار به اصل مشترکی که از لحاظ اعتقادی و فکری میان مسلمانان وجود دارد. 🔹 هر دو مفهوم به شکلی دربردارنده نوعی علائق و عواطف مشترک و مودت و محبت هم هست. این بحث دو آیه کلیدی بود که جنبه فقهی هم داشت. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 از آن طرف دنیا مى‏خواهند بر ما حكومت كنند امام خمینی‌ (ره): شما بايد بايستيد در مقابل ظالم ‏ها و داد مظلومين را از آنها بخواهيد، بايستيد در مقابل ابرقدرت‌ها كه به شما مى‏ خواهند حكومت كنند، از آن طرف دنيا، از آمريكا، از آن طرف عالم مى ‏آيد و مى‏ خواهد به ما حكومت كند و ما و شما و همه را تحت قدرت خودش قرار بدهد و ذخاير ما را هم از بين ببرد و مع‌الأسف، دولت‌ها هم با او موافقت مى‏ كنند. صحیفه امام؛ ج16؛ ص38 | جماران؛ 21 بهمن 1360 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢پست اینستاگرامی حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست محترم پژوهشگاه فقه نظام درباره مذاکره با آمریکا با تحلیل سیره رفتاری حضرت زهرا سلام الله علیها در موضوع مذاکره 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢سلسه نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر محمود حکمت نیا برگزار میگردد. ▪️ نشست دوم روش شناسی استنباط حکم در فقه و حقوق و تاثیر آن بر ساختار حقوقی جمهوری اسلامی ایران زمان:پنج شنبه، دهم بهمن ماه مکان:پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢سلسه نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر ابرهیم موسی زاده برگزار میگردد. ▪️ نشست سوم بررسی زمینه های تاثیر پذیری فقه از حقوق با تکیه بر رویکردهای اجتماعی زمان:پنج شنبه، دهم بهمن ماه، ساعت ۱۵ مکان:پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 افتخار خاندان وحی 💢فاطمه زهرا(س) زنی که افتخار خاندان وحی [است‌] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‌درخشد. زنی که فضایل او همطراز فضایل بی‌نهایت پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت بود. 📅 امام خمینی(ره) | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔳 زيارتنامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى (أَتَانَا) بِهِ وَصِيُّهُ‏ فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَيَتِكِ‏ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ صَفِيِّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِينِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِيَّةِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللَّهِ وَ خَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّكِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكِ وَ عَلَى رُوحِكِ وَ بَدَنِكِ‏ أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ وَأَنَّ مَنْ سَرَّكِ فَقَدْ سَرَّرَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ لِأَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ كَمَا قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِكَتَهُ أَنِّي رَاضٍ عَمَّنْ رَضِيتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَيْهِ‏ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَيْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَيْتِ‏ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً وَ حَسِيباً وَ جَازِياً وَ مُثِيباً 📚 مفاتیح الجنان 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢«آیت‌الله» مستند شد ✔️مستند «آیت‌الله» با محوریت زندگی و زمانه سید ابوالقاسم موسوی خویی از تأثیرگذارترین و پُرمقلدترین مراجع تقلید شیعه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدمصطفی موسوی تبار آماده نمایش شد. 🔹در مستند «آیت‌الله» برای اولین بار وجوه دیده نشده از زندگی و زمانه آیت‌الله خویی به تصویر کشیده شده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ ارتباط تنگاتنگ علوم انسان شناسی، تربیت و اخلاق 💢 استاد محمد عالم‌زاده نوری در درس‌گفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی» عنوان کرد؛ 📝 فقه اخلاق در محوریت یکسری از علوم دیگری قرار دارد که به نوعی به آن‌ها خدمت می‌رساند که عبارتند از فقه تربیت، فقه تزکیه، فقه معنویت، فقه سلوک، فقه آداب، فقه النفس. 📝 در کتب کهن اخلاقی سه علم به واسطه ارتباط تنگاتنگی که با یکدیگر دارند در کنار یکدیگر آمده‌اند، آن علوم انسان‌شناسی، تربیت و اخلاق است. 📝 انسان شناسی به بیان ویژگی‌های موهوبی و سرشتی انسان می‌پردازد. 📝 تربیت علم تحول انسان می‌باشد و چگونگی پدیدآوری کمالات در انسان و از بین رذائل در وی را بیان می‌کند. 📝 اخلاق نیز مفاهیم ارزش‌گذار و غیرارزش‌گذار در انسان را شرح می‌دهد. 📝 در صورتی که این مباحث به روش اجتهادی از منابع نقلی بیان شود، در واقع عملی فقهی می‌باشد و قبل از آن علم، کلید واژه فقه اضافه می‌شود. برای نمونه علم تربیت را فقه تربیت می‌گوییم. 📝 علم عرفان به دو دسته نظری و عملی تقسیم می‌شود. 1️⃣ عرفان نظری: حاصل یافته‌های عارف بعد از سلوک است که به زبان عقلی و همه‌فهم بیان شده است. 2️⃣ عرفان عملی: در واقع مراحل سلوک یا سفرنامه عارف از تجربیات سلوکی در مسیر خودش بر اساس مشاهداتش می‌باشد. 📝 اگر در علم عرفان به روش اجتهادی از منابع نقلی استفاده نماییم آن را فقه السلوک گویند.(مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💢سلسه نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر محمود حکمت نیا
💢سلسه نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر محمود حکمت نیا برگزار شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 قابل توجه کسانی که شورای نگهبان را زیر سوال میبرند👆 🔺رهبر انقلاب (۲۸ بهمن ۹۴) : من وظیفه دارم این را به مردم بگویم/دشمنان خارجی با کمک عده ای در داخل سعی در جمع کردن بساط شورای نگهبان دارند و در صددند تصمیم های شورای نگهبان را زیر سوال ببرند، وقتی تصمیم های شورای نگهبان زیر سوال رفت ادعا میکنند که انتخابات پیش رو غیر قانونی ست وقتی انتخابات غیرقانونی شد نتیجه اش این است که مجلس بر اساس این انتخابات تشکیل شده غیرقانونی ست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📰 | ۱۱ بهمن ۵۷ 📌تصویر روزنامه کیهان ♨️ امام صبح فردا در تهران است ➖ امام خمینی: من یک طلبه ام، تشریفات را کم کنید 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸زهر مار🔸 به نقل از آیت الله حائری شیرازی: در جلسه‌ای یکی از آدم‌های بسیار مخلص، وقتی می‌خواست مشکلات را بگوید، نود و نه درصد سخنانش سخن از نارسایی ها، کمبودها و کم کاری‌ها بود. گفتم: آقا! این رهبر را که گذاشته‌اند، شماست. لااقل، همان رفتاری که با امام جماعتتان می‌کنید، با او هم بکنید. یک نفر وقتی به عنوان به نماز می‌ایستد، با او چه رفتاری می‌کنید؟ زودتر از او به رکوع نمی‌روید. وقتی هم به رکوع رفت، معطل نمی‌شوید و خودتان را به او می‌رسانید. زودتر هم سر از رکوع بر نمی دارید. این رهبر یعنی امام؛ یعنی حداقل امام جماعت. رفتار و گفتارش را جلویت بگذار و نگاه کن. نود و نه درصد آن، «می‌توانید» است، «می‌شود» است، «شدنی» است، «قوت قلب» است، «» است، «جرأت دادن» و «جسارت دادن» است. گاهی هم یک اشاره می‌کند و اخطاری می دهد. آن وقت شما عکس این را انجام می‌دهید. گفتم: در مؤسسه رازی برای اینکه بتوانند پادزهر درست کنند و سرم‌سازی کنند، مارها را تربیت می‌کنند و زهرشان را می‌گیرند. ماری را جلوی من آوردند و زهرش را به من نشان دادند. شاید کمتر از یک گرم بود. گفتند: این زهر برای کشتن هشتاد نفر کافی است!! آیۀ یأس خواندن، مثل است. یک قطره‌اش برای اینکه چهل نفر را از بین ببرد کافی است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⛔️ رهبرانقلاب: خيال نكنيد امام سال ۵۷ همان امام سال۶۸ بود/ امام روزبه‌روز جلوتر میرفت و خودش را کاملتر میکرد 📝 آیت الله خامنه‌ای: شما خیال نکنید که امامِ سال ۶۸ که به جوار الهی رفت، همان امامِ سال ۵۷ بود که وارد ایران شد. نخیر، امام خیلی جلو رفته بود، خیلی پیشرفت کرده بود، خیلی بالا رفته بود... 🔻خدا شاهد است که بعد از هر ماه رمضان، گاهی که خدمت امام میرسیدم، برایم محسوس بود که در این ماه رمضان، امام نسبت به گذشته بالاتر رفته، پرواز کرده و از مادّه دورتر شده است. 🔹روزبه‌روز جلوتر میرفت و خودش را کاملتر میکرد. انسان مؤمن، این است. «من ساوی یوماه فهو مغبون». 🔺اگر دو روزمان مثل هم باشد، سرمان کلاه رفته است. مغبون، یعنی فریب خورده، سرکلاه‌رفته. و کسی که فردایش از امروزش بدتر باشد، «فهو ملعون»؛ یعنی طرد شده است. ۶۹/۱۱/۲٩ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج «فقه معاصر» مطرح کرد؛ 🔹 مقصود از اشتهار و ابانه در چه حوزه و محیطی است؟ می‌فرمایند مقصود جابجا مختلف است، بعضی جاها مقصود فی الروایات، فی النصوص الشرعیة، گاهی بین الفقهاء و گاهی بین المسلمین، بین المذهب الجعفری است. 🔹 به تناسب امر، اشتهار معنا می‌شود که گاهی لازمه حرف این است که در روایات و سخنان خود ائمه اطهار(ع) اشتهار پیدا کند. 🔹 آیا قائلین به حجیت قاعده لو کان لبان در تمام این فروض چه در ناحیه ملازمه، چه در ناحیه استثنایی می‌گویند قاعده لو کان لبان حجت است یا نه؟ 🔹 قطعاً آن جایی که هر دو طرف قطع است؛ هم ملازمه قطع است، هم لم یبن قطع است، اینجا لااشکال به این‌که حجت است. 🔹 جایی که هر دو طرف اطمینانی باشد، این جا هم لا اشکال در این که حجیت دارد به خاطر این که اطمینان ولو قطع نیست اما به حسب ادله‌ای که در اصول اقامه شده و هم چنین در فقه، معمولاً آقایان می‌گویند اطمینان حجت است. 🔹 قاعده لو کان لبان، کجا حجت است؟ در جاهایی که آن ملازمه یک امر حجتی قائم شده باشد. ولو این‌که حجتی که بر آن طرف قائم شده با این طرف دو سنخ باشد ولی حجت باشد. مواردی که حجت بر هر دو طرف وجود دارد این جا این قاعده قابل تمسک و اعتماد است.(مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🌷 دهه فجر، مظهر آن شکوه و عظمت و فداکاری ملت ایران است. عزت ایران و ایرانی، بلکه عزت اسلام و مسلمین، در این دهه، به دست ملت مقاوم و شجاع و قهرمان ایران پایه‌گذاری شد. 🆔 @khosropanah_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💢سلسه نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر ابرهیم موسی زا
💠حجت‌الاسلام دکتر موسی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست «بررسی زمینه های تاثیر پذیری فقه از حقوق »: 🔸هرچند حقوق نسبت به فقه به لحاظ ماهیت و محتوا همچون لجه ای در میان اقیانوس بیکران است، لکن دریای عمیق و درپرور فقه از منظر روشی وشکلی و بی آنکه گرفتار التقاط شود حداقل در چند حوزه نیازمند استعاره از ساختار حقوقی است: ▪️تبویب مباحث: دانش حقوق برای پاسخ به نیازها از تقسیم ماهیتی و صلاحیتی برخوردار است که آن را در تحقق اهداف یاری می کند لکن در فقه همچنان مبحث کلان و بنیادین ولایت فقیه در ذیل فروعات بیع بحث می شود و یا قبل از اینکه ماهیت و مالکیت اموال و جایگاه فقهی آنها مشخص شود، فروعات در قالب متاجر بحث می شود، کما اینکه مسائل بسیار عمیق فقه بین الملل، فقه الاداره و... در ابواب مختلف پراکنده است. ▪️تدوین فلسفه فقه: رویکرد، اهداف و مبانی حقوق در فلسفه حقوق ارائه می شود، لکن عدم توجه به تدوین فلسفه فقه منجر به نامشخص ماندن رویکردها شده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠حجت‌الاسلام دکتر موسی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست «بررسی زمینه های تاثیر پذیری فقه از
🔸روش شناسی: برای تحلیل و تفسیر صحیح قضایای فقهی نیاز به فنون و ابزارهای متنوع روش شناسی هست که هرچند دانش معظم اصول فقه که تک تک واژگان آن ریشه در تلاش های عالمانه، محققانه و عارفانه فقهای عظام دارد، این رسالت بزرگ را برعهده دارد لکن حداقل برای برخورد منطقی و علمی با روش های موجود نظیر هرمنوتیک، تحلیل گفتمان، منطق زبانی و... باید به روش شناسی های متناسب هم روی آورد. تعامل با علوم به ویژه علوم انسانی: مولفه ها و چگونگی تعامل دانش فقه با علومی همچون اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی، مدیریت و... چندان روشن نیست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir