eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
224 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ضربه حیثیتی سپاه به هیبت ابرقدرتی آمریکا 👈🏻 آمریکا ضربه موشکی سپاه را با هیچ‌چیزی نمیتواند جبران کند 🔻 رهبر انقلاب در خطبه‌های : 🔹 پاسخ قدرتمندانه سپاه هم درخور تدبر است. این یوم‌الله تشییع جنازه و شهادت بزرگ شهید عزیز یک طرف قضیه است، عکس‌العمل و واکنش قدرتمندانه سپاه طرف دیگر قضیه است، آن هم درخور تدبر است. این ضربه به آمریکا بود. البته ضربه موثر نظامی بود اما مهمتر و بالاتر از ضربه نظامی، ضربه حیثیتی بود، ضربه به هیبت ابرقدرتی آمریکا بود. آمریکا سالهاست در سوریه، در عراق، در لبنان، در افغانستان ضربه میخورد. از دست قدرتمند مقاومت ضربه میخورد لکن این ضربه از همه آنها بالاتر بود. این ضربه حیثیتی بود. ضربه به ابهت آمریکا بود. این ضربه با هیچ چیزی جبران نمیشود. حالا اعلام میکنند که ما تحریم کردیم، تحریمها را افزایش میدهند اما این کار نمیتواند آبروی از دست رفته آمریکا را بر گرداند. این پاسخ قدرتمندانه یک چنین خصوصیتی بود. این هم یک جلوه کمک الهی است که پاسخ مجاهدت مخلصانه است. اخلاص برکت دارد، هرجا اخلاص بود خدای متعال به اخلاص بندگان مخلصش برکت میدهد؛ کار برکت پیدا میکند، رشد و نمو پیدا میکند. کار به نحوی میشود که اثر آن به همه میرسد، برکات آن در میان مردم باقی میماند. این ناشی از اخلاص است. نتیجه آن اخلاص همین عشق و وفاداری مردم، همین اشک و آه حضور مردم، همین تازه شدن روحیه انقلابی مردم است. ۹۸/۱۰/۲۷ 🏷 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸نخستین نشریه تخصصی «فقه حکومتی» (وسائل) رونمایی شد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج «فقه معاصر» عنوان کرد؛ 📚 یکی از قواعدی که در فقه به خصوص بعض فقهاء کثیراً به آن استناد می‌فرمایند قاعده «لو کان لبان» است. 📚 حاصل مفاد این قاعده این است که اگر چنین حکمی‌ وجود داشت؛ وجوباً، تحریماً، شرطاً، جزئاً، حکم وضعی باشد یا تکلیفی باشد و اگر چنین حکمی‌ وجود داشت، وجود آن لازمه داشت با اشتهار بین متدینین، بین مردم و باید امر ظاهر و آشکاری برای همه می‌شد، و بما این که این آشکاری، این وضوح، این اشتهار وجود ندارد پس معلوم می‌شود آن نبوده چون وجودش لازمه دارد با این اشتهار، از عدم اشتهار می‌فهمیم که نبوده است. 📚 مثلا می‌گوییم طلوع خورشید لازمه دارد با وجود روز، اگر می‌بینیم روزی وجود ندارد و هوا تاریک است می‌فهمیم خب طلوع هم نشده است. 📚 این حکم در اثر شدت ابتلاء همگانی به او یک حکمی‌ است که اگر بود باید آشکار می‌شد فبما این که نشده پس معلوم می‌شود وجوب ندارد. این دلیل خیلی جاها نافع است و دیگر مراجعه به برائت و اصول عملیه را می‌گیرد، چون واقعاً خودش موجب قطع می‌شود، دیگر شکی برای ما باقی نمی‌ماند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 کارگاه آموزشی «آینده نگاری دین در عصر رایانش کوانتومی» به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار می گردد. این کارگاه در تاریخ 3 بهمن 1398 در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار می شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢جایزه سالانه فقه اسلامی برای استفاده از ظرفیت‌های فقه اسلامی ✔️شورای عالی اتحادیه جهان اسلام قصد دارد هر ساله دو جایزه با عنوان «جایزه فقه اسلامی» و «جایزه سند مکه» به ارزش ۲۶۰ هزار دلار اهدا کند. 🔹بنابر اعلام مسئولان، جایزه سالانه فقه اسلامی به علمای مسلمانی اهداء می‌شود که با استفاده از ظرفیت‌های فقه اسلامی برای چالش‌های نوین زندگی امروز راه‌حل‌های منطبق با شریعت اسلامی پیدا کنند. مبلغ این جایزه ۵۰۰ هزار ریال سعودی است. 🔹همچنین جایزه «سند مکه» به افراد و نهادهایی اهدا می‌شود که در سطح جهانی به ترویج سند مکه بپردازند یا بر روی آن تحقیق کنند. 🔹بیانیه مکه یا سند مکه در ماه رمضان گذشته به امضای علمای مسلمان از ۱۳۹ کشور جهان رسید. این بیانیه به منظور ترویج همزیستی بین ادیان و فرهنگ‌های مختلف و حمایت از رویکرد اعتدالی به آموزه‌های قرآنی و اسلامی تصویب شد. 🔹اتحادیه جهان اسلام یک سازمان غیر‌دولتی اسلامی است که در سال ۱۹۶۲ میلادی تاسیس شده و مقر آن در شهر مکه در عربستان است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛ 🔹 اولیا به نحو تضمن یا التزام شامل محبت و دوستی است؛ در مفهومش محبت و دوستی آمده و اگر آن هم نباشد قطعاً به دلالت التزامی نوعی محبت در هسته معنای ولایت نهفته است. 🔹 در کلمه اولیاء ضمن این‌که آن نظارت متقابل را شامل می‌شود در عین‌حال آن قرب و محبت را شامل می‌شود که از باب تضمن است و اگر اشکال شود به دلالت التزامی استناد می‌کنیم. 🔻 اولیاء و بعض به عنوان هسته مفهومی در روابط اجتماعی بین مسلمانان و مؤمنان باید با دو گروه دیگر آیات مقایسه شود؛ 1️⃣ آیاتی که می‌گوید پیوندی با آن‌ها نداریم 2️⃣ آیاتی که می‌گوید ولایت دروغین و نادرستی میان کفار و منافقین است. 🔹 وقتی می‌گوییم مسلمانان اولیای هم هستند یک ولایت عامه است که همه را می‌گیرد ولی یک ولایت خاصه‌ای هم داریم که در محور مقاومت اخص می‌شود به آن‌هایی که از اعتقادات قوی‌تر و سالم و کامل برخوردار هستند. 🔹 آیه «وَالَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ» تخصیص می‌‌زند و می‌گوید درعین‌حال از ولایت خاصه نیست حال اگر همین‌هایی که در مکه مورد هجوم قرار گرفتند و مهاجرت نکردند شما باید آن‌ها را یاری کنید. عین این است که فلسطینیانی که اهل‌سنت هستند را باید یاری کنیم آن‌ها با اینکه به لحاظ اعتقادی در جهات ولایت با ما اختلاف دارند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 شما در این مدتی که انقلاب کردید و قیام کردید خودتان باورتان آمد و به دولتهای مستضعف و ملتهای مستضعف هم باوراندید که می‌شود در مقابل آمریکای جهانخوار کرد.  📅امام خمینی | ۳۱ فروردین ۱۳۶۰ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻 استاد ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس‌گفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظام‌مند» تأکید کرد؛ ✅ سوال اصلی این است که آیا تعبیر روش‌شناسی فقه حکومتی یا فقه نظام الزاماً با تعبیر اصول فقه حکومتی یا نظام مترادف هستند؟ ✅ روش عبارت است از چگونگی دستیابی به همه‌ی ادله‌ی ممکنه برای اکتشاف از منابع مورد نظر و سنجش و استدلال در مورد آن‌ها. ✅ در روش هم روش دستیابی به ادله مطرح است و هم روش به کارگیری آن‌ها. ✅ روش‌شناسی عبارت است از مطالعه روش‌های دست‌یابی به ادله و کاربست آن‌ها. روش‌شناسی یک علم درجه دو است. ✅ در روش‌شناسی از چیستی روش‌ها، چگونگی اعمال روش‌ها، کارکرد هر روش، هدف هر روش، مجرای هر روش، مبادی تصوری و تصدیقی هر روش و لوازم آن، مبانی هر روش و ... بحث می‌شود. ✅ اسلامی شدن علوم انسانی لزوماً به معنای تغییر تمامی روش‌ها نیست بلکه در علوم انسانی اسلامی مدعا این است که روش‌ها باید مورد مطالعه قرار گیرد و هوشمندانه به کار گرفته شود. ✅ نمی‌توانیم از مدل روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی سخن بگوییم اما در این روش‌شناسی از اصول فقه غافل باشیم. ✅ یک روش(بخش عمده اصول فقه)، یک روش‌شناسی اصول فقه(فلسفه اصول فقه) و یک روش‌شناسی فقه(اعم از اصول فقه) وجود دارد. وقتی از روش‌شناسی فقه حکومتی سخن می‌گوییم تمام این مجموعه مد نظر است. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
شروع یک انقلاب... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸 جلسه شورای معاونان پژوهشگاه فقه نظام با حضور ریاست محترم پژوهشگاه، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم برگزار شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ اقتصاد کشور نیازمند درمان اورژانسی علمی و بلندمدت است 🔻آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه: ◽️در سوره مبارکه نساء فرمود «مال»، عامل قیام یک ملت است « جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا» اگر قرآن کریم از گدا به «فقیر» تعبیر می‌کند به این دلیل است که این شخص ستون فقراتش شکسته، چنین شخصی توان ایستادن ندارد چه برسد به مقاومت! ◽️دین نمی‌خواهد انسان تنها شکمش سیر شود بلکه می‌خواهد انسان کریمانه زندگی کند. ◽️فقر باعث آبروریزی انسان می شود. ◽️ساده زیستی، منافاتی با آبرومندانه زندگی کردن ندارد اما ساده زیستی با خالی بودن جیب دو مطلب جداگانه هستند. ◽️اینکه دین می‌گوید به دنبال مال نروید مراد این است که «تکاثر» نباشد اما «کوثر» یعنی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مورد تایید اسلام است. ◽️اقتصاد کشور یک درمان اورژانسی علمی لازم دارد و یک درمان بلند مدت؛ آن داروی فوری علمی برای بیماری اقتصاد کشور این است که به سرعت جلوی کالا گرفته شود در این زمینه ما وظیفه داریم مردم را غیور تربیت کنیم! ◽️امروز یک غیرت ملی و دین لازم است، ملت باید غیور باشد و کالای غیر داخلی مصرف نکند. ◽️اگر کار و تولید، پشتوانه اقتصاد و پول کشوری باشد دیگر در آن کشور، خلق پول بدون پشتوانه صورت نخواهد گرفت ◽️اما آن درمان بلند مدت و اصلی اقتصاد این است که مسئولین اقتصادی باور کنند کشور با «ربا» پیش نمی‌رود، این صریح قرآن است که ربا جنگ با خداست. ◽️ مورد دیگر این است که اقتصاد یک هوش دقیق می‌خواهد! ◽️بسیاری از ثروت این کشور به جای رفتن در بخش تولید و اشتغال‌زایی تبدیل به گِل و سنگ شده و حاصل آن همین ساختمان‌های مجلل و خالی از سرنشین است که سوداگران در انتظار گران شدن آنها هستند تا آنها را بفروشند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ روابط تجاری و اقتصادی با آمریکا و رژیم صهیونیستی در صورتی که سبب تقویت آن‎ها شود، حرام است 🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درس‌گفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» بیان داشت؛ 📚 امروز با توجه به ظلم آشکاری كه توسط آمريكا و رژيم صهيونيستی نسبت به ملت مظلوم ايران صورت می‌گيرد، اگر یک فرد یا شرکت مسلمان، يا بخشی از حاكميت در جمهوری اسلامی ايران روابط تجاری و اقتصادی خود با آن‌ها را به گونه‌ای ايجاد كند كه مصداق ركون بر آنان محسوب شود، حرام خواهد بود. 📚 در صورتی که کالاهایی که مشابه آن‌ها در ایران تولید می‌شود، از این کشورها وارد گردد، از طرفی منجر به تضعیف اقتصاد ایران و از سوی دیگر تقویت اقتصاد کشور دشمن می‌شود. با استناد به ادله نقلی می‌توان اثبات کرد که چنین مبادلاتی با مشکل فقهی مواجه است. 📚 روایات فراوانی در باب حرمت فروش سلاح به دشمنان مسلمین و کمک به ظالمین و تقویت آنان و نیز تضعیف مسلمین آمده است و هیچ فقیهی در اصل حرمت فروش سلاح به دشمنان دین و کمک به آنان در جنگ علیه مسلمین تردید نکرده است. 📚 در مجموع ملاک حرمت، کمک به ظالمی است که علیه اسلام و مسلمین تقویت شود یا خوف آن باشد که در آینده علیه اسلام و مسلمین اقداماتی انجام دهد. پس در فرض بحث که خرید کالاهای کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی است و باعث تقویت اقتصاد آن‌ها و تضعیف اقتصاد جمهوری اسلامی ایران می‌گردد مطلب روشن و این امر غیرمجاز است. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠خدمت والاترین عبادت‌ است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💥 ترسیدنِ دشمنان از قدرتِ جمهوری اسلامی، چیزِ بسیار مطلوبی است. خداي متعال در قرآن با صراحت دستور مي‌دهد که شما عِدّه و عُدّه‌اي فراهم کنيد که دشمن را بترسانيد: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ». 💥 هرچند بايد تدبير کنيم و عقلانيتي به کار بگيريم که باب جنگ بسته شود، ولي اصلاً نبايد بترسيم. دشمن بايد از قدرت جمهوری اسلامی بترسد، ولي ما هرگز نبايد از دشمن بترسيم. 🔴 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 ما به هيچ وجه به‌دنبال جنگ و ستيزه‌جويي با جهان نیستیم، ولي اين هم بسيار زشت است که سردمدارانِ يک کشور از جنگ بترسند. 🔹 دشمن قدرتي فراهم مي‌کند که بر ما غلبه کند و ما هم هرچند بايد تدبير کنيم و عقلانيتي به کار بگيريم که تا مي‌شود باب جنگ بسته شود، ولي اصلاً نبايد بترسيم. معنيِ محاسبه‌گري و عقلانیت، مرعوب شدن و ترس از دشمن نيست. 🔹 خداي متعال در قرآن با صراحت دستور مي‌دهد که شما عِدّه و عُدّه‌اي فراهم کنيد که دشمن را بترسانيد: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ»؛ دشمن بايد از قدرت شما بترسد، ولي شما هرگز نبايد از دشمن مشرک بترسيد: «اِيّايَ فَارهَبُون». فقط بايد از خدا بترسيد و مغلوب دشمن نشويد. 🔹 کار فرعون‌ها اين است که يک عده‌اي را اطراف خودش جمع کرده و با آنها بر مردم حکومت مي‌کنند. آنها قدرت نظامي و امکانات سياسي و ديپلماسي خودشان را به رخ ما مي‌کشند تا در ما ترس ايجاد کنند. پس ما هم بايد متقابلاً اينطور عمل کنيم. ترسيدن دشمن از ما چيز بدي نیست. آیۀ «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطعتُم مِن قُوّةِ وَ مِن رِباطِ الخَيل تُرهِبونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ» بدين معناست که شما يک قدرتي به دست بياوريد تا از شما بترسند. پس، جبهه باطل و پرچمداران و اطرافيان آن‌ها باید از ما بترسند و اين بسيار مطلوب است.» (۱۳۹۴) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢حمایت از مردم فلسطین، افق و امتداد فکری نظام اسلامی است ✔️حجت‌الاسلام‌ سید سجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفتگویی بیان داشت : 🔹سیاست خارجی ما همراهی حداکثری با مسلمانان آن هم مسلمانانی که در خط مقدم مقابله با دارالکفر و دارالحرب قرار دارند می‌باشد. 🔹جمهوری اسلامی سیاست خارجی خود را تنظیم کرده که از همه مسلمانان بر اساس منطق جغرافیای سیاسی و جغرافیای عقیدتی دفاع کنیم؛ زیرا همه در ذیل دارالسلام قرار داریم و بر اساس منطق دفاع در قبال نظام سلطه‌گر، باید همه کشورهای سلطه‌پذیر اتفاق کنند که سلطه را از بین ببرند. 🔹ما باید منطق وحدت و اتحاد را در جهان اسلام داشته باشیم و به مقدسات همدیگر اهانت نکنیم تا این‌که یک کل واحد پرقدرت در مقابل نظام سلطه باشیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ «اصول فقه حکومتی» بررسی می‌شود 💢 به همت دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی دومین نشست «ایده گفتارهای فقه حکومتی» برگزار می‌شود. 🔰 در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی به بررسی موضوع «اصول فقه حکومتی» خواهد پرداخت. 📆 زمان برگزاری نشست پنجشنبه 3 بهمن ماه 98 از ساعت 10 تا 12 و در آدرس قم، بلوار غدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه4 خواهد بود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 غربی‌ها سارقان علوم هستند/ برای بازگرداندن کتب خطی باید تلاش کرد 🔻 حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در همایش کتاب سال حوزه مطرح کرد؛ ✅ خیلی از قلم‌ها هستند که شقاوت‌آفرین هستند؛ برخی از قلم‌هایی که در فضای مجازی دست به نوشتن می‌زنند، سعادت‌زدا از جامعه هستند. ✅ ریشه این علمی که امروز در اختیار غرب است از خود آنان نیست؛ گروهی از مسلمانان در تمامی عرصه‌ها تحقیق و آثاری برجا گذاشتند. ✅ 10 هزار کتاب از سوی اصحاب ائمه(ع) نوشته شده است. در طی دو قرن و نیم 10 هزار کتاب نوشته شده که اگر این‌ها نبود، از جوامع اولیه و به تبع آن جوامع ثانویه و جوامع اخیر خبری نبود. ✅ متأسفانه از قرن هفتم که مسیحیان بیدار شدند کم کم اقدام به بردن کتب مسلمین به مناطق خودشان کردند؛ الان هم بسیاری از نسخ خطی ما در غرب وجود دارند. ✅ بنده در سفری که به آمریکا داشتم در یکی از ایالت‌های آنان نسخه خطی تبیان شیخ طوسی را دیدم. ما باید نسبت به این آثار ارزش قائل بشویم و آنان را حفظ و برای بازگرداندن آن تلاش کنیم. ✅ در کنار تجلیل از صاحبان اندیشه و فکر باید مقدمات چاپ آثار کتاب‌های برگزیده به خصوص آثار کاربردی فراهم شود، ولو اینکه در حد ۳۰ جلد باشد. ✅ چون اینترنت مستقل نداریم هرچه می‌خواهند علیه اسلام و شیعه پخش می‌کنند و ما هم باید علیه آنان مطلب بنویسیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 قدرت خودمان را بيابيم امام خمینی (ره): كِى ما بايد قدرت خودمان را بيابيم؟ شما مى ‏دانيد، در تاريخ ديديد، كه مسلمين صدر اسلام با يك عده كم اما مجتمع و با ايمان غلبه كردند، در ظرف كمتر از نيم قرن، بر تقريباً معموره (سرزمین‌های آباد) آن وقت، غلبه كردند براى اينكه با هم بودند و اسلحه ايمان دست آنها بود. كى ما مى‏خواهيم اين اسلحه ايمان را، كه كنار گذاشته شده است، به دست بگيريم، و با اين قدرتها با اسلحه ايمان مقابله كنيم؟ صحیفه امام؛ ج10؛ ص418 | قم؛ 10 آبان 1358 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 منکر ولایت فقیه طعم فقه را نچشیده است! ✔️آیت الله جوادی آملی، در درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ 🔹مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر ، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می کند، می فرماید: کسی که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً). این گویا اصلاً مزه فقه را نچشیده! 🔹بالاخره این دین و قوانین یک مسئول می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟! این احکام شرعی و دستورهای الهی یک مجری می‌خواهد یا نمی‌خواهد ؟! 🔹در زمان امام و پیغمبر (ع) که مشخص است، در عصر غیبت بالاخره یک مسئول می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟! 🔹حالا یک وقتی ما اختلاسی و نجومی داریم، این تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر شکست خورد! 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔰 علمای حوزه تنها نسبت به یک رفتار نادرست حساس نشوند و هر گونه نواخباری‌گری را نقد عالمانه کنند بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 علم و دانش آنگاه که نافع و زاییده عقلانیت باشد مطلوب اسلام خواهد بود و حکمت شمرده می‌شود؛ هر چند محصول بشریت باشد لکن باید توجه داشت که هر معرفتی و دانشی باید انسان را به خدای سبحان نزدیک سازد و به همین معنا، علم توحیدی شکل می‌گیرد. این نکته کلیدی را عرض کردم تا بی‌خردی آتش زدن مرجع علمی در حوزه پزشکی آشکار گردد. 🔸 نگارنده از مدیریت حوزه علمیه کشور به جهت نقد این رفتار ناشایست سپاسگزار است. مطلب اساسی‌تر توجه داشتن به علت این پدیده جاهلانه است و اینکه به معلول بسنده نکرد. 🔸 اما علتی که برخی از معممین منتقد این رفتار نیز از آن غفلت کردند و تنها به تخریب عمل ناپسند پرداختند؛ چیست؟ علت به زعم بنده و بر اساس تحقیقات جریان‌شناسانه، پیدایش مکتب نواخباری‌گری در حوزه علمیه است که با این رویکرد، عقل و عقلانیت بی‌رمق می‌شود و خبر ظنی نامعتبر در معارف و احکام و ارزش‌ها حاکمیت می‌یابد و همین رویکرد باعث شده عده‌ای به نقد فلسفه و عرفان بپردازند (البته نباید هر منتقد فلسفه و عرفان را نواخباری دانست) و علوم عقلی را طرد و اهل فلسفه را تکفیر می‌کنند. 🔸 برخی نیز با نواخباری‌گری به جریان احمد اسماعیل پیوستند و مسائل اعتقادی و امنیتی برای کشورهای اسلامی پدید آورند. دسته دیگری با همین گرایش و با نفی اصول فقه و اجتهاد مصطلح به فقه اخباری ناکارآمد و عصر حیرت و در نهایت سکولاریسم می‌رسند. پس علمای حوزه به این علت مخرب بپردازند و تنها نسبت به یک رفتار نادرست حساس نشوند و هر گونه نواخباری‌گری را نقد عالمانه نمایند. 🔻پایان سخن تاکید بر سه نکته دارد: 1⃣ حوزه علمیه قم به صورت حداکثری عقلانیت‌محور و معتقد به اصول فقه و اجتهاد مصطلح و فقه کارآمد است و نباید پدید آمدن نواخباری‌گری را جریان غالب حوزه دانست. این نکته را عرض کردم تا فردا برخی مدعیان روشنفکری این جریان را به عنوان چماق بر سر حوزه علمیه نزنند. 2⃣ چهار جریان طب در کشور رواج دارد: طب مدرن، طب سنتی، طب نقلی و طب عطاری که باید با رویکرد علمی و سپس قانونی به هر چهار جریان پرداخت و از رفتارهای عامیانه و ناپسند پرهیز کرد. 3⃣ علوم پزشکی و سلامت به شدت متاثر از نوع انسان شناسی و ساحت های مختلف انسان است که اختلاف در آن باعث تمایز در نظریه های می شود و به همین جهت، تفاوت نظریه پرستاری با رویکرد پوزیتیویستی و رویکرد اگزیستانسیالیستی آشکار می‌گردد. پس انسان‌شناسی اسلامی در حوزه سلامت باید از سوی حوزه علمیه تاکید قرار گیرد. والسلام علیکم و رحمه و برکاته 📌 عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم چهارم بهمن ۱۳۹۸ 🆔 @khosropanah_ir
‌ 💠 مردم عراق پشتیبان انقلاب اسلامی ما هستند. امام خمینی (ره): ای مسلمانانی که در کنار خانه خدا به دعا نشسته اید! به ایستادگان در مقابل آمریکا و سایر ابر قدرت ها دعا کنید و بدانید که ما با عراق جنگی نداریم و مردم عراق پشتیبان انقلاب اسلامی ما هستند، ما با آمریکا در ستیزیم و امروز دست آمریکا از آستین دولت عراق بیرون آمده است و به امید خدا این ستیز تا استقلال واقعی ادامه دارد که بارها گفته ام ما مرد جنگیم و تسلیم برای مسلمان معنا ندارد صحیفه نور، جلد 13،صفحه 84 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚫️ معیار دشمن‌شناسی 🔶 بعد از رحلت پیامبر اسلام‌ صلی الله علیه و آله و سلم، طوفان عجیبی سراسر جهان اسلام را فراگرفت، بدین نحو که در «سقیفه بنی‌ساعده» گروهی از اصحاب برای تعیین خلیفه جمع شده بودند، بی‌آن‌که به وصیت پیامبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم در این‌باره توجهی شود. در این میان استبداد و بخل، از جمله دلایل کلیدی غصب خلافت حضرت علی‌ علیه السلام بود، که چشمان گروهی را بر واقعیات بست و با شتاب هرچه بیشتر آن حضرت را کنار زدند و بر جایگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نشستند. 🔶 این چنین بود که بانوی اسلام سیده زنان عالم‌ علیها السلام، با جمعی از زنان بنی‌هاشم به مسجد پیامبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم آمد تا در برابر توده‌های مسلمان، و سران مهاجر و انصار گفتنی‌ها را بگوید، و اتمام حجت کند. آن حضرت خطبه بسیار غرّایی ایراد نمود که بسیاری از حقایق در آن افشا شد. 🔶 آن حضرت در فرازی از این خطبه فرمود: «هنگامی که خداوند سرای پیامبران را برای پیامبرش برگزید.. ناگهان کینه‌های درونی و آثار نفاق در میان شما ظاهر گشت... شیطان سرش را از مخفیگاه خود بیرون کرد و شما را به سوی خود دعوت نمود، و شما را آماده پذیرش دعوتش یافت ..لذا به سراغ چیزی رفتید که از آن شما نبود و در آن حقی نداشتید و سرانجام به غصب حکومت پرداختید. همانا دوزخ به کافران احاطه دارد...آه که ستمکاران جانشین بدی را برای قرآن برگزیدند و هر کس آیینی غیر از اسلام را انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران است». 🔶 این خطبه «فریاد دردآلودی» بود در حمایت از امیرمؤمنان علی‌ علیه السلام وصی و جانشین پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم که گروهی از بازیگران سیاسی، آیات قرآن و توصیه‌های موکد «رسول‌الله» را درباره او نادیده گرفته بودند. هم‌چنین «صاعقه مرگباری» بود که بر سر دشمنان اسلام فرود آمد و آن‌ها را سخت غافلگیر ساخت. 🔶 از عجایب و شگفتی‌های این خطبه آن است که بانوی اسلام‌ علیه السلام بعد از پیامبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم و قبل از شهادت، علی‌رغم ستم‌های زیادی که بر آن حضرت واقع شد، لیکن محور تمام سخنان او مسئله غصب خلافت و مظلومیت علی‌ علیه السلام و خطرات آینده این انحراف بزرگ برای امت اسلامی بود که با تأمل در این مسئله بیش از پیش می‌توان به ابعاد و زوایای کلام پیغمبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم پی برد که فرمود: «ستارگان امان برای اهل زمین هستند از غرق شدن (در دریا در شب‌های تاریک، زیرا به کمک آن‌ها راه خود را پیدا می‌کنند) و اهل‌بیت من امان امت من از اختلافاتند، هرگاه قبیله‌ای از عرب با آن‌ها مخالفت کند، اختلاف در میان مردم ظاهر می‌شود و حزب شیطان خواهند شد.» 🔶 بی‌تردید موشکافی‌های فاطمه‌ علیها السلام در این خطبه درس‌های بزرگی به رهروان راه حق می‌دهد، و آن‌ها را در مبارزاتشان علیه دشمن تعلیم و آموزش می‌بخشد. مهم‌تر از همه این‌که فاطمه‌ علیها السلام با این خطبه موضع خاندان پیامبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم را در برابر رژیم حاکم روشن ساخت، و مبرّا بودن ساحت مقدس اسلام از مظالمی که به‌نام اسلام انجام می‌گرفت، آشکار نمود، و اگر تنها فایده این خطابه بزرگ و پرمحتوا همین بود، کافی بود! 🔘 آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir