#سخنان_ابن_لُبَید_با_حضرت_زهرا_یک
محمود بن لبید میگوید بعداز رحلت رسول اکر م (صلی الله علیه وآله وسلم) حضرت زهرا سلام الله علیها را در احد مشاهده کردم در حالی که بشدت منقلب بود ومی گریست منتظر ماندم تا ارام شد به محضرش رفتم عرض کردم از گریه شما جگرم سوخت
بعد گفت چیزی در ذهن من است می توانم از شما بپرسم حضرت فرمود بپرس
قُلْتُ هَلْ نَصَّ رَسُولُ اللَّهِ قَبْلَ وَفَاتِهِ عَلَى عَلِيٍّ بِالْإِمَامَة
گفتم آیا رسول خدا درباره خلافت حضرت علی علیه السلام چیزی فرمودند؟
قَالَتْ وَا عَجَبَا أَ نَسِيتُمْ يَوْمَ غَدِيرِ خُم
حضرت فرمود عجب یعنی روز غدیر خم ( که نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ) دست حضرت را بالا برد وفرمود هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست ) را فراموش کردید؟
قُلْتُ قَدْ كَانَ ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَخْبِرِينِي بِمَا أُشِيرَ إِلَيْك
گفتم آن که درست است ولی چیزی که رسول خدا به شما گفت را دوست دارم بشنوم
قَالَتْ أُشْهِدُ اللَّهَ تَعَالَى لَقَدْ سَمِعْتُهُ يَقُولُ- عَلِيٌّ خَيْرُ مَنْ أُخَلِّفُهُ فِيكُمْ وَ هُوَ الْإِمَامُ وَ الْخَلِيفَةُ بَعْدِي- وَسِبْطَايَ وَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَيْنِ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ- لَئِنِ اتَّبَعْتُمُوهُمْ وَجَدْتُمُوهُمْ هَادِينَ مَهْدِيِّينَ- وَ لَئِنْ خَالَفْتُمُوهُمْ لَيَكُونُ الِاخْتِلَافُ فِيكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة
حضرت فرمود خدارا شاهد می گیرم رسول خدا فرمود علی(علیه السلام) بهترین کسی است در میان شما که به عنوان جانشین میگذارم واو امام وخلیفه بعداز من است ودوفرزندم (امام حسن وامام حسین علیهما السلام)ونه فرزند از نسل امام حسین علیه السلام امامان این امت هستند واگر از آنها پیروی کنید خودشان هدایت شده هستند وشمارا هدایت خواهند کرد واگر با آنها مخالفت کنید تا قیامت دچار اختلاف خواهید شد
قُلْتُ يَا سَيِّدَتِي فَمَا بَالُهُ قَعَدَ عَنْ حَقِّه
محمود بن لبید می گوید گفتم اگر چنین است چرا برای گرفتن حق خویش قیام نکرد؟
قَالَتْ يَا ابَا عُمَرَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي
فرمود رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود امام مانند کعبه است دیگران به سوی او میایند نه اینکه او به سوی آنها برود ( امام نشانه ای است از طرف پروردگار برای هدایت بشری تا مردم با دیدن وشنیدن حرفها وکارهای او ببیند آیا مسیر درستی را طی می کنند یا نه)
https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلیمانی فقط یک فرد نیست
یک تفکر است
یک اعتقاد است
درختی است که
از لحظه ای که خون سردار سلیمانی آن را آبیاری کرد
در حال رشد و ریشه دواندن در جهان است
https://eitaa.com/jorenab
امروز بحمدالله نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیت های برجسته ی علمی و معنوی در او حضور دارند. همین شخصیت عزیز و عظیمی که بحمدالله این کار هم از برکات ایشان است؛ جناب آقای مصباح که بنده نزدیک به چهل سال است که ایشان را می شناسم و به ایشان ارادت دارم، ارادت قلبی دارم من به ایشان؛ فقیه، فیلسوف، متفکر، صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام.
اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت هایی مثل مرحوم علامه طباطبایی با مرحوم شهید مطهری استفاده کنند، اما بحمدالله این شخصیت عزیزو عظیم خلأ آن عزیزان را پر می کنند
https://eitaa.com/jorenab
#حمله_به_خانه_حضرت_زهرا_در_منابع_اهل_سنت
۱-آتش زده شدن خانه حضرت فاطمه (س) چنان معروف و مشهور بوده که وقتی عبدالله بن زبیر بر شهر مکه مسلط گردید اعلام کرد هرکس با من بیعت ننماید خانه او را آتش می زنم آنگونه که خانه فاطمه را آتش زدند و سپس حسن بن محمد بن حنفیه که بیعت ننموده بود را دستگیر و زندانی کرد و خانه او را آتش زد، و بنی هاشم را در شعب جمع کرده و می خواست آنها را زنده زنده در آتش بسوزاند.
(مروج الذهب، ج ۳، ص ۷۷)
۲-ان ابابکر بعد ما اخذ البیعه لنفسه من الناس بالارعاب والسیف و القوه ارسل عمر ، و قنفذا و جماعه الی دار علی و فاطمه علیها السلام و جمع عمر الحطب علی دار فاطمه علیها السلام و احرق باب الدار .
مقاتل بن عطیه می گوید: ابابکر بعد از آن که با تهدید و ترس و شمشیر از مردم بیعت گرفت عمر و قنفذ و جماعتی را به درب خانه علی و زهرا (علیهما السلام) فرستاد، عمر هیزم را درب خانه ی فاطمه جمع نمود و درب خانه را به آتش کشید. هنگامی که فاطمه ی زهرا (علیهما السلام) که پشت درب آمد عمر و اصحاب او جمع شدند و عمر آن چنان حضرت فاطمه را پشت درب فشار داد که فرزندش را سقط نمود و میخ درب به سینه ی حضرت فرو رفت و بر اثر آن صدمات حضرت به بستر بیماری افتاد تا آن که از دنیا رفت.
(الامامه و الخلافه، مقاتل بن عطیّه ص ۱۶۰-۱۶۱)
۳-«فَوَجهُوا اِلی مَنْزلِهِ فَهَجَمُوا عَلَیْهِ وَ اَحْرَقُوابابَهُ وَ ضَغَطُوا سَیدَةَ النساءِ بِالْبابِ حَتی اَسْقَطَتْ مُحْسِنا؛پس (عمر و همراهان) به خانه علی علیه السلام رو کرده وهجوم بردند، خانه آن حضرت را به آتش کشیدند؛ با در به پهلوی سیده زنان عالم زدند؛چنان که محسن را سقط نمود.»( اثبات الوصیة، مسعودی، (چاپ بیروت) ص۱۵۳)
۴-غلامی به نام قُنفُذ با غلاف شمیر به دست یا پهلوی مبارک حضرت زده است که بعداز آن جریان حضرت همیشه در ناراحتی واندوه بود تا به جوار حق شتافت وحتی آمده است عمر گفته بود اگر از خانه خارج نشوید خانه را به آتش می کشم گفته شد هرچند حضرت زهرا داخل خانه باشد گفت حتی اگر زهرا باشد (تاریخ الطبری ج۳ ص۱۹۸ )
۵-احمد شهرستانی در الملل و النحل درباره نظام می نویسد: از جمله عقائد نظام آن بود که می گفت: عمر به خانه فاطمه حمله ور شده و فریاد می زد: خانه را با اهلش به آتش بکشید، در حالی که در خانه نبود مگر علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام. او در ادامه می نویسد: همانا عمر چنان ضربه ای به شکم فاطمه در روز بیعت زد که فاطمه جنین خود (محسن) را از شکم انداخت.( الملل و النحل، ج ۱، ص ۵۷، چاپ دارالمعرفه بیروت
@jorenab
#سخنان_امیرالمومنین_کنار_قبر_حضرت_زهرا_یک
« السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ »
(نهج البلاغه خطبه ۲۰۲)
ای رسول خدا از طرف من ودخترشما که اینک در جوارت فرودآمده وباشتاب به تو پیوست سلام
یکی از اسمهای خداوند متعال « سلام » است (حشر : 23 )و در تعقیبات مشترکه می خوانیم «اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَ مِنْكَ السَّلَامُ وَ لَكَ السَّلَامُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلَامُ » (مفاتیح الجنان نشر اسوه ص 51 ) و در بهشت کلامی جز سلا م نیست « لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا تَأْثِيماً إِلَّا قِيلًا سَلاماً سَلاماً»(واقعه :25 –26 ) زیرا هم فرشتگان در بهشت به مؤمنین سلام می کنند« قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَيْكُمْ »(زمر : 73 ) و هم مؤمنین بهم سلام می کنند« تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلام» (یونس :10 )
و از آنجا که دربهشت علاوه بر نبود سخن لهو و بیهوده ؛ غل و کینه نیست و دلها صاف و بیغش هست « وَ نَزَعْنا ما فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلِينَ»(حجر :47 ) پس سلام نشانه صداقت , راستی, صافی و بی کینه بودن دل هست که امری بزرگ و مطلب مهمی است ازینرو یکی از دعاهای مؤمنان دردنیا این است که خدا یا دل ما را از کینه و حقد خالی فرما «وَ لا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا، رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ » ( حشر : 10) یعنی بوسیله سلام نمودن نسبت به همدیگر راه را برای ورود به بهشت آماده می کنیم و بدین وسیله نشانه های بهشت را درخودمان زنده می نماییم .
و چون سلام نشانه درون بی حقد و کینه است و تمرین برای زندگی عزت مندانه است که در بهشت نصیب انسان می شود قران کریم می فرماید هرگاه بهم سلام می کنید به بهترین وجه سلام بکنید « وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوه» (نساء : 86 )
شروع به سلام در کلام حضرت
الف- بیانگر حیات اهل بیت عصمت وطهارت بعداز رحلت وشنیدن سخنان ما ست زیرا انسان به کسی که زنده است وحرفش را می شنود سلام می کند
ب- نشانه تربیت مومنین به ذکر سلام در ابتدای هر ملاقات است واینکه نسبت به هم کیشان خویش دلی بی کینه داشته باشند تا بتوانند اهل بهشت شوند
« وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ » وباشتاب به تو پیوست
به اتفاق فریقین بعداز رسول خدا صلی لله علیه وآله وسلم اولین کسی که به حضرت ملحق شد ودر کنار پدر گرامیش آرام گرفت حضرت زهرا سلام الله علیه واله وسلم بود
درباره شریف آن حضرت اختلاف فروانی است که امکان ضبط آن نیست ولی مشهور آن است که حضرت هیجده ساله یا بیست وسه ساله بودند که به شهادت رسیدند (ک منهاج البراعه خوئی ج13ص11-15)
درباره علت شهادت آن حضرت نیز اختلاف فروانی است وعده ای از اهل سنت معتقد هستند که به مرگ طبیعی رحلت کرده است ودر برخی منابع اهل سنت مانند تاریخ طبری طبقات ابن سعد وکتب شیعی مثل بحار الانوار
نحوه شهادت حضرت آمده است اینکه چگونه غلامی به نام قُنفُذ با غلاف شمیر به دست یا پهلوی مبارک حضرت زده است که بعداز آن جریان حضرت همیشه در ناراحتی واندوه بود تا به جوار حق شتافت وحتی آمده است عمر گفته بود اگر از خانه خارج نشوید خانه را به آتش می کشم گفته شد هرچند حضرت زهرا داخل خانه باشد گفت حتی اگر زهرا باشد (تاریخ الطبری ج۳ ص۱۹۸ )
می گویم : با توجه به گستردگی منابع اهل سنت وشیعه هیچ انسان منصفی نمی تواند کتمان کند بعداز رحلت حضرت نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم برای اخذ بیعت به خانه حضرت امیرالمومنین علیه السلام یورش بردند واتفاقات ناگواری درآنجا به وقوع پیوست که خشم حضرت زهرا سلام الله علیها ودر نتیجه خشم خداوند متعال ورسول گرامی اسلام را بر انگیخت هرچند نتوان به طور دقیق بخاطر گذشتن زمان وقوع حادثه واینکه حاکمان وقت خود چنین اقدامی را مرتکب شدند وسعی نمودند آنرا کتمان کنند جزئیات آن ماجرا را مشخص کرد
https://eitaa.com/jorenab
یزید بن عبد الملک از پدرش و از جدّش نقل کرده است که:بر فاطمه سلام الله علیها وارد شدم، پس او ابتدا بر من سلام کرد، و فرمود حالت چگونه است؟ عرض کردم:به دنبال خیر و برکت هستم.
آن گاه حضرت فاطمه (س) فرمود:
پدرم خبر داد، در حالی که زنده بود، هر کسی سه روز بر او و بر من سلام کند، خدا بهشت را بر او واجب می کند.
عرض کردم:در حیات او و شما؟
فرمود:بلی، و بعد از مرگمان
أَخْبَرَنِی أَبِی وَ هُوَ ذَا هُوَ أَنَّهُ مَنْ سَلَّمَ عَلَیهِ وَ عَلَی ثَلَاثَةَ أَیامٍ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ قُلْتُ لَهَا فِی حَیاتِهِ وَ حَیاتِکِ قَالَتْ نَعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنَا؛ ( تهذیب الاحکام، ج۶، ص۹، ح۱۱
@jorenab
#سخنان_امیرالمومنین_کنار_قبر_حضرت_زهرا_دو
قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَعَنْهَا تَجَلُّدِي إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ فَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ
ای رسول خدا در فراق (دختر) برگزیده ات صبر وتحملم کم شده است وطاقت وتوان از کفم رفت ولی برای من که سختی مفارقت وجدایی ترا دیدم صبر وشکیبائی ممکن است در حالی که من سرت را در لحد قبرت نهادم وبین سینه وگردن من جان گرامی ات پرواز کرد ما ازآنِ خداوند هستیم وبسوی او باز می گردیم
شهادت جانگداز حضرت زهرا سلام الله علیها برای حضرت بسیار سخت وطاقت فرسا بود زیرا از یکطرف همسری عزیز وارزشمندرا از دست داد واز سوی دیگر مدافع بزرگی که بطور قطعی نقش تعیین کنند ه در رسوا ساختن دشمنان وغاصبین داشت را در کنار خویش نمی یافت گرچه وجود نازنین حضرت زهرای مرضیه نعمتی از خداوند متعال بر بندگان خصوصا محبین آن حضرت است اما کار مهم وویژه آن حضرت این است که یک تنه دربرابر دشمنان ایستاد واز حق مسلم ولایت دفاع نمود این نکته زمانی دارای اهمیت می شود که همانطور در بالا گذشت دشمنان آنقدر جسور وخشن بودند که تا سوزاندن خانه وحی پیش رفتند اما حضرت زهرا سلام الله علیها با آنکه عزادار پدر بزرگوارش بود شجاعانه در مقابلشان ایستاد وبا خطبه غرای خویش تمام نقشه های آنان را برملا کرد وحتی بعداز شهادت خویش با وصیت به راضی نبودن حضور سران نفاق بر مزارش عملا آنهارا رسوا ساخت
سپس درتحمل مصیبت حضرت به دو نکته اشاره می کند
الف- ابتدا به چگونگی رحلت نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم اشاره می کند ومی فرماید چون در بغل من بودی جان به جان افرین تسلیم کردی وومسولیت کفن ودفن بامن بود همین باعث شد که تحمل مصیبت از دست دادن دختر گرامی ات بر من راحت تر شود
ب-وچون همه از آنِ خداوند هستیم وباید به سوی او بر گردیم لذا به این فُرقت وجدائی راضی ام
أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ
اما اندوه من همیشگی است وشبهایم به بیداری خواهد گذشت تا زمانی که خداوند جایگاهی که تودرآن اقامت داری برای من برگزیند
بدون شک شهادت زهرای مرضیه امری بسیار دردناک وجانکاه خواهد بود وممکن است ناراحتی دائمی حضرت ازآن جهت باشد نتوانست (بخاطر مصالحی که اهل بیت علیهم السلام بهتر به آن آگاه هستند )از حضرت زهرا دفاع کند
ممکن است برای از دست دادن همسری فداکار که پشتوانه محکمی برایی حضرت بود باشد
به نظر می رسد دلیل اندوه حضرت امری بسیار مهمتر وعمیق تر ازآن باشد
توضیح آنکه:
الف- در قرآن کریم سخن کوثر وتکاثر است کوثر به معنای کثرت فراوان ودائمی است ازینرو چشمه ای در بهشت را کوثر می گویند وتکاثر خیال کثرت است در مورد چیزی که کثرت ندارد
ب- اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها کوثر نامیده شد گفته شده است بر کثرت ذریعه آن حضرت است که در تمام اقطار عالم هستند با آنکه دشمنان گمان می کردند نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرزند ذکور ندارد
ج- نکته ای که به نظر می رسد (هرچند تا الان جایی ندیدم )آنکه دفاع حضرت از ولایت وروشنگری حضرت در برابرآنانکه می خواستند اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله وسلم را خاموش کنند موجب شد تا اسلام حقیقی آشکار شود و بر عالم تا قیامت نور افشانی نماید ودر حقیقت زهرای مرضیه چشمه جوشانی است که همه حق خواهان وعدالت خواهان و طالبان اسلام ناب محمدی مرهون ومدیون رشادت ها وروشنگری های آن حضرت هستند واین جوشش همچنان تا قیامت ادامه دارد وچه چیزی بالاتر وبا ارزشتر ازین که دین مبین اسلام ودین حقیقی با تلاش آن حضرت به همه شناسانده شود
به دیگر سخن حضرت زهرا سلام الله علیها توانست با افشاگری وتبیین حقائق دین حقیقی، راه روشن در برابر مردم قرار دهد واین راه همچنان روشن است وتاقیامت روشن خواهد ماند واین معنای کوثر است
روشن است از دست دادن چنین انسانی که نه تنها طالبان حقیقت بلکه همه عالم مدیون الطاف وروشنگری اوست اندوه جانکاه دائمی را به همراه خواهد داشت
https://eitaa.com/jorenab
وفات حضرت #زهرا به روایت محدث قمی:
در كشف الغمّه و غيره روايت كردهاند كه:
چون وفات حضرت فاطمه عليها السلام نزديك شد، اسماء بنت عُمَيْس را فرمود كه آبى بياور كه من وضو بسازم، پس وضو ساخت و به روايتى غسل كرد، نيكوترين غسلها و بوى خوش طلبيد و خود را خوشبو گردانيد و جامههاى نو طلبيد و پوشيد و فرمود:
اى اسماء! جبرئيل در وقت وفات پدرم، چهل درهم كافور آورد از بهشت، پدرم آن را سه قسمت كرد؟ يك حصّه را براى خود گذاشت و يكى از براى من و يكى از براى على، آن كافور را بياور كه مرا به آن حُنوط كنند، چون كافور را آورد، فرمود:
نزديكِ سرِ من بگذار، پس پاى خود را رو به قبله كرد و خوابيد و جامه بر روى خود كشيد و فرمود: اى اسماء! ساعتى صبر كن، بعد از آن مرا بخوان، اگر جواب نگويم على را طلب كن و بدان كه من به پدر خود ملحق گرديدهام.
...اسماء ساعتى انتظار كشيد، بعد از آن، آن حضرت را ندا كرد ... چون جواب نشنيد جامه را از روى مباركش برداشت، ديد كه مرغِ روحش به رياضِ جنّت پرواز كرده است، پس بر روى افتاد و آن حضرت را مىبوسيد و مىگفت: چون به خدمت حضرت رسول برسى، سلام اسماء بنت عُمَيس را به آن حضرت برسان.
در اين حال حسنين از در، درآمدند و گفتند: اى اسماء! مادر ما در اين وقت چرا به خواب رفته است؟ اسماء گفت: مادر شما به خواب نرفته وليكن به رحمت ربّ الأرباب واصل گرديده است. پس حضرت امام حسن خود را بر روى مادر افكند و روى انورش را مىبوسيد و مىگفت: اى مادر، با من سخن بگو، پيش از آنكه روحم از جسد مفارقت كند. و حضرت امام حسين بر پايش افتاد و مىبوسيد آن را و مىگفت: اى مادر بزرگوار، منم فرزند تو حسين، با من سخن بگو پيش از آنكه دلم شكافته شود و از دنيا مفارقت كنم.
پس اسماء گفت: اى دو جگر گوشه رسول خدا! برويد و پدر بزرگوار خود را خبر كنيد و وفات مادر خود را به او برسانيد، پس ايشان بيرون رفتند، چون نزديك به مسجد رسيدند، صدا به گريه بلند كردند، پس صحابه به استقبال ايشان دويدند، گفتند: سبب گريه شما چيست اى فرزندان رسول خدا؟ حق تعالى هرگز ديده شما را گريان نگرداند، مگر جاى جدّ خود را خالى ديدهايد و گريان شدهايد از شوق ملاقات او؟
گفتند: مادر ما از دنيا مفارقت كرد. چون حضرت امير، اين خبر وحشت اثر را شنيد بر رو در آمد و فرمود: بعد از تو خود را به كه تسلّى دهم؟ پس اين دو شعر را در مصيبت آن حضرت ادا فرمود:
لِكُلِّ اجتِماعٍ مِن خَليلَينِ فِرقَةٌ * وَكُلُّ الَّذي دونَ الفَراقِ قَليلٌ * وَإنّ افتقادي واحِداً بَعد واحِدٍ * دَليلٌ عَلى أن لايَدومَ خَليلٌ
«اجتماع هردو دوستی به فراق منتهی می شود ، جز اندکی ، از دست دادن دوستانم یکی بعد از دیگری دلیلی است برای من بر عدم دوام هیچ دوستی »
چون خبر وفات حضرت فاطمه در مدينه منتشر گرديد، مردان و زنان همه گريان شدند در مصيبت آن حضرت و صداى شيون از خانههاى مدينه بلند شد. زنان و مردان به سوى خانه آن حضرت دويدند و زنان بنىهاشم در خانه آن حضرت جمع شدند و نزديك شد كه از صداى شيون ايشان مدينه به لرزه درآيد. و ايشان مىگفتند:
اى سيّده و خاتون زنان! اى دختر پيغمبر آخر زمان! مردم فوج فوج به تعزيه به سوى حضرت امير المؤمنين عليه السلام مىآمدند آن حضرت نشسته بود و حسنين عليه السلام در پيش آن حضرت نشسته بودند و مىگريستند و مردم از گريه ايشان مىگريستند. امّ كلثوم به نزد قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و گفت: يا ابَتاه، يارسول الله! امروز مصيبت تو بر ما تازه شد و امروز تو از دنيا رفتى. دختر خود را به سوى خود بردى.
مردم جمع شده بودند و گريه مىكردند و انتظار بيرون آمدن جنازه را مىكشيدند، پس ابوذر بيرون آمد و گفت: اى مردم! بيرون آوردن جنازه تأخير افتاد. پس مردم متفرّق شدند و برگشتند.
چون پاسى از شب گذشت و ديدهها به خواب رفت، جنازه را بيرون آوردند و حضرت امير المؤمنين و حسنين و عمّار و مقداد و عقيل و زبير و ابوذر و سلمان و بريده و گروهى از بنىهاشم و خواصّ آن حضرت بر حضرت فاطمه نماز كردند و در همان شب او را دفن كردند
قمی وقائع الایام صص 391 -394
#فاطمیه https://eitaa.com/MohammadGelayeri
طبق وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها حضرت امیرالمومنین علیه السلام شبانه بدن آن حضرت را غسل داد. وقتی می خواست صورت حضرت را با کفن بپوشاند، صدا زدند: «هَلُمُّوا تَزَوَّدُوا مِنْ أُمِّکمْ بیایید با مادر تان وداع کنید.»
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «إِنِّی أُشْهِدُ اللَّهَ أَنَّهَا قَدْ حَنَّتْ وَ أَنَّتْ وَ مَدَّتْ یدَیهَا وَ ضمَّتْهُمَا إِلَی صدْرِهَا ملِیاً
خدا را شاهد می گیرم که حضرت زهراعلیه السلام دست هارا بلند کرد و بچه ها را در آغوش گرفت
بحارالانوار ج۴۳ص۱۷۹
يا فاطِمَةُ الزَّهْراءُ، يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يَا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ، يَا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ إِلَى اللَّهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهَةً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعِي لَنا عِنْدَ اللَّهِ.
@jorenab
#سخنان_امیرالمومنین_کنار_قبر_حضرت_زهرا_سه
وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْر
به زودی دختر ترا خبر خواهد داد که چگونه این امت برای ستمکاری براو همدیگر را کمک کردند بنابراین با اصرار از او بپرس وجریان را (وچگونگی رفتارشان را) از اوسوال کن ( اینهمه ستمگری از آنها بر ماوارد شد در حالی که) هنوز اندکی زمانی نگذشته ویادتو فراموش نشده است .
طبق نقل روایات هنوز حضرت علی علیه السلام از تکفین و تدفین رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فارغ نشده بود که عده ای در سقیفه بنی ساعده جمع شدند و اولین سنگ بنای تفرقه را در اسلام پای گزاری کردند
مگر کسی در عظمت امیرالمومنین علیه السلام شک داشت چرا حداقل منتظر نماندند تا حضرت هم حضور داشته باشد آیا همین نشانه آن نیست که توطئه ای در کار بوده است
عبدالله بن عباس می گویددر اوائل خلافت عمر نزد او رفتم بعداز صحبتی گفت خیال می کنی خلافت حق پسر عمویت (حضرت علی علیه السلام )بود
گفتم بله
گفت نظر رسول الله همین بود ودر بعضی سخنانش گفته بود حتی می خواست در بستر بیماری بود بدان تصریح کند اما من بخاطر دلسوزی و احتیاط نگذاشتم
رَوَی اِبْنُ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی عُمَرَ فِی أَوَّلِ خِلاَفَتِهِ........قَالَ یَا عَبْدَ اللَّهِ عَلَیْکَ دِمَاءُ الْبُدْنِ إِنْ کَتَمْتَنِیهَا هَلْ بَقِیَ فِی نَفْسِهِ
شَیْءٌ مِنْ أَمْرِ الْخِلاَفَةِ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَ یَزْعُمُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَصَّ عَلَیْهِ قُلْتُ نَعَمْ
فَقَالَ عُمَرُ لَقَدْ کَانَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فِی أَمْرِهِ ذَرْوٌ مِنْ قَوْلٍ لاَ یُثْبِتُ حُجَّةً
وَ لَقَدْ أَرَادَ فِی مَرَضِهِ أَنْ یُصَرِّحَ بِاسْمِهِ
فَمَنَعْتُ مِنْ ذَلِکَ إِشْفَاقاً وَ حِیطَةً عَلَی اَلْإِسْلاَمِ
شرح ابن ابی الحدیدج۱۲ص۲۱)
بررسی
قران کریم می فرماید
اولا: نبی اکرم صلی الله علیه واله و سلم
هرگز از روی هوای نفس حرف نمی زند و هرچه می گوید چیزی جز وحی (الهی) که بر او القا شده نیست
وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَی إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَی (نجم ۳-۴)
ثانیا : نسبت به آنچه از طریق وحی دریافت داشته بخل ندارد و آنرا اعلام می کند
وَمَا هُوَ عَلَی الْغَیْبِ بِضَنِینٍ (تکویر:۲۵)
اگر حضرت رسول اعظم صلی الله علیه وآله و سلم می خواست به اسم امیرالمومنین علیه السلام تصریح کند جز وحی چیزی دیگر نبود
حال سوال این است آیا خدا و رسول نسبت به دین دلسوزی نداشتند اما عمر داشت؟
پس در حقیقت عمر از چیزی جلوگیری کرد که امر وحیانی بود
نکته:
این خبر به خوبی نشان می دهد مراد از من کنت مولاه فهذا علی مولاه امر حکومت و سرپرستی بود نه دوستی
زیرا در صورتی که برای دوستی بود معنا ندارد عمر بگوید حضرت رسول اکرم صلی الله علیه واله و سلم می خواست برای حکومت به اسمش تصریح کند من نگذاشتم
نکته دیگر اینکه عمر می گوید حضرت رسول در برخی سخنانش تصریح داشته به مطلب ولایت حضرت علی علیه السلام
لَقَدْ کَانَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فِی أَمْرِهِ ذَرْوٌ مِنْ قَوْلٍ
پس اگر نگذاشتنددر بستر بیماری تصریح کند به این معنا نیست معلوم نباشد حضرت چه چیزی می خواست بگوید
وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِين
سلام من به هردوی شما سلام وداع کننده نه سلام خشمگین وخسته که اگر از حضورت بروم از روی ملالت ورنجیدگی نیست واگر از رفتن باز ایستم به دلیل بدگمانی وسوء ظن به وعده خداوند در باره صابران نخواهد بود
https://eitaa.com/jorenab
آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی :
فَمَا رَماهُ اِذ رَماهُ حَرمَلَه
وَ اِنَّما رَماهُ مَن مَهَّدَ لَه
سَهمُ اَتی مِن جَانبِ السَّقیِفه
وَ قُوسُهُ عَلی یَدِ الخَلیِفه
آن تیری که حرمله بر گلوی حضرت علی اصغر زد به دست او پرتاب نشد
بلکه پرتابگر تیر کسی بود که مقدمات این کار را فراهم کرد
این تیری است که از طرف سقیفه آمد و کمان آن بر دست خلیفه بود
@jorenab
عَبَدَ اللَّهَ غُلَاماً یَافِعاً
وَ قُرَیْشٌ یَعْبُدُونَ الْوَثَنَیْنِ
یَعْبُدُونَ اللَّاتَ وَ الْعُزَّی مَعاً
وَ عَلِیٌّ کَانَ صَلَّی الْقِبْلَتَیْنِ
آن هنگام که قریش دو بت لات و عُزّی را پرستش می کردند حضرت علی علیه السلام در حالی که جوان بود الله را عبادت میکرد
قریش دو بت لات و عُزّی را عبادت می کردند و حضرت علی علیه السلام در دو قبله نماز میخواند
بحارالانوار ج۴۵ص۴۸
https://eitaa.com/jorenab
#آیه_اظهار_و_ظهور_حضرت_مهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»(توبه۳۳)
«خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دینها غالب شود. هر چند مشرکین نخواهند».
✅راوی میگوید: از امام صادق علیه السلام از آیه هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى، سؤال کردم. فرمودند: «هنوز موقع تأویل این آیه نرسیده است»، گفتم: «قربانت گردم! کى موقع آن فرا میرسد؟» فرمود: «ان شاء اللَّه هنگامى که قائم قیام کند و چون قیام کند هر جا کافر و مشرکى باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جایى که اگر کافرى در دل سنگى پنهان شود سنگ صدا میزند اى مؤمن! کافرى یا مشرکى در من پنهان شده او را بکش، یاران قائم او را بقتل میرسانند».(بحارالانوارج52ص324 )
✅از ابن عباس روایت شده که وى در باره آیه «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» گفت: «این در زمانى است که تمام یهودیان و نصارى و پیروان هر کیشى بدین حنیف اسلام بگروند و گرگ و میش و گاو و شیر و انسان و مار از جان خود ایمن باشند، موقعى که دیگر موش انبانى را پاره نمیکند وقتى که حکم جزیه گرفتن از اهل کتاب ساقط مىشود و هر جا صلیبى است شکسته میگردد و خوگها معدوم مىشود و این بهنگام قیام قائم آل محمد خواهد بود(
تفسیر برهانج5ص366)
https://eitaa.com/jorenab
#زیارت_آل_یس_دو
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللَّهِ وَ رَبَّانِيَّ آيَاتِهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللَّهِ وَ دَيَّانَ دِينِهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللَّهِ وَ نَاصِرَ حَقِّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ
سلام بر تو اى دعوت كننده خلق بسوى خدا و مظهر آيات الهى و مرآت صفات ربانى سلام بر تو اى درگاه خدا و حاكم و حافظ دين خدا
سلام بر تو اى خليفة الله و نصرت بخشنده دين خدا سلام بر تو اى حجت خدا و راهنماى بندگان به مقاصد الهي ات
https://eitaa.com/jorenab
از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: بر موضع درد دست بگذار و بگو: بسم اللّه بعد بر آن دست بکش، و هفت مرتبه بگو:
اَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِقُدْرَةِاللَّهِ وَ اَعُوذُ بِجَلالِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِجَمْعِ اللَّهِ وَ اَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلّیَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ اَعُوذُ بِاَسْمآءِ اللَّهِ مِنْ شَرِّ ما اَحْذَرُ وَ مِنْ شَرِّ ما اَخافُ عَلی نَفْسی.
(مفاتیح الجنان دعای رفع بیماری شماره۸)
https://eitaa.com/jorenab
سلام علیکم عزاداری ها قبول
اخیرا عده ای به دهه گرفتن ها مثل دهه محرم دهه فاطمیه و.. ایراد گرفتند ودر مقابل عده ای هم دفاع کردند ممکن است نظرتون را بفرمایید
باسلام وارزوی قبولی طاعات
حضرت علی علیه السلام در حکمت ۷۰ نهج البلاغه می فرماید
لَاتَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً.
انسان جاهل تعادل ندارد یا زیاده روی می کند یا کم کاری واین موضوع در هر امری ممکن است اتفاق بیافتد لذا لازم است معیارهایی برای امور مخصوصا مسایل دینی داشته باشیم و اهل بیت عصمت و طهارت مارا به سمت مسیر درست هدایت کردند
گاهی درباره زمان عزاداری فرمودند
کانَ أبی علیه السلام إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لا یری ضاحِکا، و کانَتِ الکآبَةُ تَغلِبُ عَلَیهِ حَتّی تَمضِی عَشرَةُ أیامٍ.
امام رضا علیه السلام فرمودند
چون ماه محرّم می رسید کسی پدرم علیه السلام را خندان نمی دید. غم و اندوه بر او چیره بود تا آن که ده روز می گذشت
(وسائل الشیعه ج۸ص۱۰)
گاهی معیار کلی ارائه دادند
در پیش آمدها و رخدادها به فقیهانی که با گفتار ما آشنائی کامل دارند مراجعه کنید که آنان حجت ما بر شمایند. همانگونه که من حجت خدایم.
وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللَّهِ
(بحارالانوارج۲ص۹۰)
وحتی معیارهایی برای شناسایی چنین عالمانی ارائه کردند
اما کسی که دارای مقام فقاهت است:
1- خود نگهدار.
2- نگهبان دین.
3- مخالف با هوای نفس
. 4- فرمانبردار مولا و خداوند متعال است
. بر عامه مردم است که از او پیروی نمایند، البته تمام فقهای شیعه چنین نیستند، بعضی از آنها چنین اند
فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَی هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوهُ وَ ذَلِکَ لَا یَکُونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا جَمِیعَهُمْ
(بحارالانوار ج۲ص۸۸)
حال در هر مساله از جمله همین دهه ها باید دید عالمان و بزرگانی که بدنه متدینین و بدنه حوزه انهارا به زهد و تقوا می شناسد چه نظری دارند و طبق همان عمل کرد
واگر کسی از چنین عالمان و مراجع وارسته پیروی کند بدون شک ماجور خواهد بود
https://eitaa.com/jorenab
#سخن
هرگاه انسان سخنی بر زبان آورد از سه حال خارج نیست.
الف- سخن مفید؛ اینکه آنچه میگوید دارای نفعی باشد حال یا نفع دنیوی و یا نفع اخروی مانند سخن گفتن درباره چگونگی بهبودی معیشت و یا پند و موعظهای که باعث تربیت کسی گردد.
ب- سخن مضر؛ اینکه آنچه میگوید باعث ضرر دنیوی یا اخروی گردد.
ج- سخن بیهوده؛ اینکه نه نفع دنیوی و اخروی در آن باشد و نه ضرر دنیوی و اخروی.
نهتنها سخن مضر انسان را به بیراهه میکشد بلکه حتی سخن غیرمفید و باطل نیز میتواند انسان به سوی پرتگاه سوق دهد لذا در دعای ابوحمزه ثمالی که منسوب به امام زینالعابدین (ع) است آمده است؛ «اللَّهُمَّ إِنِّي كُلَّمَاقُلْتُ قَدْ تَهَيَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ نَاجَيْتُكَ أَلْقَيْتَ عَلَيَّ نُعَاساً خدايا! من هرگاه به خود گفتم كه ديگر مهيا و مجهز شدهام و برخاستم براي خواندن نماز در برابر تو و با تو به راز و نیاز پرداختم. تو بر من چرت و کسالت را مسلط كردي »
سپس حضرت عوامل دوازدهگانهای را متذکر میشود که یکی از آنها این است که شاید مرا با مجالس بيهوده مأنوس ديدهاي، پس مرا به آنها واگذاشتهاي «أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِينَ فَبَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ خَلَّيْتَنِي»
برای همین در دستورات دینی از سخن زیاد نهی شده است زیرا پرگویی موجب میشود تا حیا و ورع از بین رفته و دل بمیرد و وقتی دلی مرد، نمیتواند به مسیر درست حرکت کند.
حضرت امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: «وَ مَنْ كَثُرَ كَلَامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَنْ كَثُرَخَطَؤُهُ قَلَّ حَيَاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَمَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّار؛ هرکس سخنش زیاد شود اشتباهاتش زیادمی شود و هرکس اشتباهاتش زیاد شود، حیایش کم میشود و هرکس حیایش کم شد، ورع و پرهیزکاری وی کم میشود و هرکس ورعش کم شد، قلبش میمیرد؛ و هرکس قلبش بمیرد، داخل آتش میگردد.»
بنابراین سخن هرچه نغز و دلکش باشد اما دارای محتوای خوب و مفید نباشد نهتنها موجب رشد انسان نمیشود بلکه او را به تباهی سوق میدهد هرچند گاهی منطوق و مفهوم سخن بار منفی نداشته باشد اما کلام پنهان آن دارای بار منفی باشد.
توضیح آنکه سخن در یک دستهبندی به سه دسته تقسیم میشود:
الف- منطوق؛ آن چیزی که گوینده بر زبان میآورد مانند اگر برای نماز شببیداری شدی مرا بیدار کن
ب- مفهوم؛ آنچه از کلام گوینده فهمیده میشود مثلاً در مثال بالا مفهوم سخن گوینده این است اگر بیدار نشدی مرا بیدار نکن
ج- کلام پنهان؛ آنچه گوینده قصد گفتن آن را ندارد اما بهطور ناخودآگاه بر زبان میآورد و همین کلام پنهان بیش از هر چیزی خلقوخوی گوینده را بیان میکند و بهخوبی میتوان بهوسیله همین کلام پنهان درون انسانها را شناخت مثلاً کسی درحالیکه مشغول درد دل کردن با کسی است از کاری که برای یکی از دوستانش انجام داد اما او قدرنشناس بود گله میکند اینکه به او اهانت کرده میگوید: «یعنی کار علی به اینجا رسید که رضا به او توهین کند» آنچه او بهطور ناخواسته به شما گفت نام خودش و نام دوستش بود.
بنابراین هنگام سخن گفتن به تمام زوایای سخن باید توجه کرد تا انسان را به قهقرا نکشد و نابود نکند.
@jorenab
#خطبه_غرا_بیست_و_یک
« وَ قَدْ غُودِرَ فِي مَحَلَّةِ الْأَمْوَاتِ رَهِيناً »
کلمه « غودر» از ریشه «غَدَر» (غادر) یعنی ترک کردند وغودر یعنی ترک شده در محله مردگان در حالی که گرو گرفته شده است وروشن است گرو امکان باز گشت ندارد لذا فردی که به سرازیری قبر می رود امکان باز گشت ندارد پس گروی قبر است
« وَ فِي ضِيقِ الْمَضْجَعِ وَحِيداً »
در خوابگاه تنگی در حالی که تنها مانده است قرار گرفت یعنی هم تنگ بودن جایگاه قبر از یک سو وهم تنها بودن در آن جای تنگ از سوی دیگر وحشت افزاست
« قَدْ هَتَكَتِ الْهَوَامُّ جِلْدَتَهُ »
کلمه «هوام» جمع«هامه» به گزندگان وحشرات مثل مار وعقرب وکرم گفته می شود وقتی زمان بگذرد حشرات اعم از کرم وعقرب ومار به این بدن حمله می کنند واز آن تغذیه می کنند ودیگری پوستی بر بدن میت نمی ماند
« وَ أَبْلَتِ النَّوَاهِكُ جِدَّتَهُ »
کلمه «نواهک» جمع «ناهکه» یعنی چیزی که بدن را کهنه می کند می فرماید: بلیه ها وسختی ها تازگی اورا از بین برده وبدن کم کم پوسیده شده دیگر مانند زمانی که به تازگی درون قبر گذاشتن نیست
« وَ عَفَتِ الْعَوَاصِفُ آثَارَهُ »
کلمه «عفت» از «عَفَو» به معنای مندرس وکهنه شدن وکلمه « عواصف» جمع «عاصف» به معنای بادهای شدید یعنی بادهای شدید آثارش را مندرس وکهنه نموده است واثری از تازگی درآن نیست
« وَ مَحَا الْحَدَثَانُ مَعَالِمَهُ »
کلمه «حَدَثان» کنایه ازروز وشب است یعنی روز وشب وگردش ایام نشانه های آنرا محو ونابود نمود یعنی اگر برای کسی تازه مرده است نشانه ای می گذارند بر اثر مرور زمان وگذشت شب وروز اینها فرسوده شده ودیگر خبری ازآنها نیست
« وَ صَارَتِ الْأَجْسَادُ شَحِبَةً بَعْدَ بَضَّتِهَا »
کلمه «شحب» به معنای هلاک است یعنی اجساد بعداز تازگی وطراوتی که داشت تغییر یافت ودیگر آن تازگی را ندارد وازین رفته است
« وَ الْعِظَامُ نَخِرَةً بَعْدَ قُوَّتِهَا »
لکمه «نَخره» به پوسیدن گفته می شود می فرماید استخوانها بعداز قوتی که داشت پوسیده ونحیف شده ودیگر اثری ازآن قوت درآنها نیست
« وَ الْأَرْوَاحُ مُرْتَهَنَةً بِثِقَلِ أَعْبَائِهَا »
روح بخاطروِزر وگناه که در دنیا انجام داد متحمل امر سنگینی شده است زیرا هر کسی آنچه انجام میدهد در این دنیا صاحب بر عمل خویش است یعنی هرگونه بخواهد می تواند عمل کند اما در آخرت این انسان است که رهین وگرو عمل خویش است لذا قرآن کریم می فرماید هر نفسی گرو عمل خویش است« كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَة »(مدثر:38 )
« مُوقِنَةً بِغَيْبِ أَنْبَائِهَا »
درآنجا به اخبار غیبی که به او داده شد یقین پیدا می کند به اینکه زمان سختی در انتظار آنهاست آنگونه که فریاد می زند کاش خاک بودم واین شرایط را نمیدیدم « يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرابا »(نباء:4 )
« لَا تُسْتَزَادُ مِنْ صَالِحِ عَمَلِهَا »
درآنجا دیگر بر عمل صالح آنها چیزی اضافه نمی شود زیرا آنجا جائی برای عمل نیست بلکه جای حساب است
« وَ لَا تُسْتَعْتَبُ مِنْ سَيِّئِ زَلَلِهَا »
و به خاطر عمل زشتی مرتکب شده است اگر بخواهد عذر خواهی کند عذر او پذیرفته نیست درآن صورت وقتی عمل خوب نباشد اگر صبر کند جهنم جایگاه اوست واگر عذر خواهی کند عذر او پذیرفته نیست« َإِنْ يَصْبِرُوا فَالنَّارُ مَثْوىً لَهُمْ وَ إِنْ يَسْتَعْتِبُوا فَما هُمْ مِنَ الْمُعْتَبِينَ»( فصلت:24)
https://eitaa.com/jorenab