امام على عليه السلام : هيچ كس چيزى را در دل پنهان نكرد، مگر اين كه آن چيز، خود را در لغزشهاى زبان و حركات چهره اش نمودار ساخت
ما أضمَرَ أحَدٌ شيئا إلاّ ظَهَرَ في فَلَتاتِ لِسانِهِ ، و صَفَحاتِ وَجهِهِ
(نهج البلاغه حکمت ۲۶)
https://eitaa.com/jorenab
#نماز_یاریگر_انسان_در_سختی_ها
« َ وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِين»( هود:۱۵)
زندگی دنیوی آمیخته به گرفتاری وسختی هاست زیرا انسان آمده است تا مورد آزمایش قرار گیرد پس همیشه همراه با امتحانات وسختی ها خواهد بود راه برون رفت ازین مشکلات در پرتو نماز وصبر ممکن است از منظر قرآن کریم نماز می تواند یاری گر انسان در سختی ها بوده واورا در راه درستی که منجر به رهائی از مشکلات شود نجات دهد لذا می فرماید از صبر ونماز کمک بگیرید
« وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ »
علتش آن است وقتی انسان در برابر ذات حق به التجاءمی نشیند وخود را در محضر قادری می بیند که هیجکس برتر وبالاتر از اونیست پس دیگر سختی ومشکلی نیست که خارج از توان ذات حق تبارک وتعالی باشد ازین رو می تواند به صبر وتحمل وتضرع واستغفار بر گرفتاری ها فائق آید.
« وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِين»
البته این کاری نیست که از عهده هرکس برآید، کسانی می توانند موفق شوند که در برابر حق خشوع داشته باشند یعنی از درون وبا تمام وجود در برابر حق تواضع کنند وقدرت الهی بر حل سختی ها را باور داشته باشندتا بتواند خودرا به او بسپارد واز کمکهای او بهره ببرد زیرا تا انسان کسی را از عمق جان باور نداشته باشد امور خویش را به وی نمی سپارد .پس نماز می تواند این نقش تعیین کننده را داشته باشد که انسان خداوندرا با تمام وجود باور کند وخودرا به ذات حق تبارک وتعالی بسپارد وبه او توکل کند
https://eitaa.com/jorenab
دیشب به سرم باز هوای دگـر افتـاد
در خواب مرا سوی خراسان گذر افتاد
چشمم به ضریـح شه والا گهر افتاد
این شعر همان لحظه مرا در نظر افتاد:
با آل علی هرکه درافتـاد، ورافتاد
این قبر غریبُ الغُـرَبا، خسرو طوس است
این قبر مُعین الضعفا، شمس شموس است
خاک در او ملجأ ارواح و نفـوس است
باید ز ره صدق بر این خاک درافتاد
با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد
حـوران بهشتی زده اند در حرمش صف
خیل ملَک از نور، طبقها همه بر کف
شاهـان به ادب در حرمش گشته مشرف
اینجاست که تاج از سر هر تاجوَر افتاد
با آل علی هر که درافتاد، ورافتاد
اولاد علی شافع یوم عرصاتند
دارای مقامات رفیـعُ الدرجاتند
در روز قیامت همـه اسباب نجاتند
ای وای بر آن کس که به این آل درافتاد
با آل علـی هـرکه درافتاد، ورافتاد
کام و دهن از نام علی یافت حـلاوت
گل در چمن از نام علی یافت طراوت
هر کس که به این سلسله بنمود عداوت
در روز جزا جایگهش در سقر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد
هرکس که به این سلسله پاک جفا کرد
بد کرد و نفهمید وغلط کرد و خطا کـرد
دیدی که یزید از ستم و کینه چهها کرد
آخر به درک رفت و به روحش شرر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد
ای قبله هفتم که تویی مظهر یاهو
ای حجت هشتم که تویی ضامن آهو
ما جمله نمـودیم به سوی حرمت رو
از عشق تو در قلب و دل ما شرر افتاد
با آل علی هرکه درافتاد، ورافتاد
(سید اشرف الدین حسینی نسیم شمال )
https://eitaa.com/jorenab
#حوقله
ذکر« لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»
مرحوم شیخ عباس قمی(رحمه الله) در مفاتیح الجنان آورده است:
« شيخ كلينى از حضرت صادق علیه السلام روايت كرده است: « هركه بعد از نماز صبح و نماز مغرب هفت مرتبه بگويد: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»
حق تعالى دفع كند از او هفتاد نوع از انواع بلا كه آسان تر آنها باد و پيسى و ديوانگى باشد و اگر شقى باشد محو شود از اشقياء و نوشته شود از سعداء و نيز از آن حضرت روايت كرده است: براى دنيا و آخرت و رفع درد چشم اين دعا را بعد از نماز صبح و مغرب بخوانند»[1]
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام سوال شد، معنای «حوقله»[2] چیست؟ فرمود:
1. ملکیت ما در عرض ملکیت خداوند متعال نیست؛ بلکه درطول ملکیت الهی است .
2. تنها چیزی را مالک می شویم که خداوند ما را مالک آن کند؛ یعنی مالک بالاصاله، خداوندمتعال است و هرکسی را بخواهد، مالک اموری می کند .
3.چون خداوند متعال ما را مالک کرد، پس خودش به شیء مملوک سزاورتر است.
4. اگر چیزی را تحت مالکیت ما در آورد؛ یعنی تکلیفی بر عهدة ما نهاده است. مانند انفاق و... .
5. و اگر چیزی را از مالکیت ما خارج کرد، پس تکلیف را از ما برداشته است.
« قال علیه السلام وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِمْ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
إِنَّا لَا نَمْلِكُ مَعَ اللَّهِ شَيْئاً وَ لَا نَمْلِكُ إِلَّا مَا مَلَّكَنَا فَمَتَى مَلَّكَنَا مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنَّا كَلَّفَنَا وَ مَتَى أَخَذَهُ مِنَّا وَضَعَ تَكْلِيفَهُ عَنَّا»[3]
می گویم:
هرگاه انسان هرصبح و مغرب هفت بار« لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» را با توجه به این معنی که حضرت فرمود: با خودش زمزمه نماید:
اولاً: هرگز دست طمع به پیش کسی دراز نمی کند؛ زیرا می داند باید خداوند متعال عطاء کند؛ نه دیگران.
ثانیاً: در صورت ازدست دادن مال نگران و مضطرب نمی شود؛ زیرا تکلیفی از دوشش برداشته شده است.
ثالثاً: درصورت بدست آوردن دچار غرور و تکبر نمی شود؛ زیرا مالکیت خداوند بر مال هنوز هست و هروقت بخواهد از انسان سلب می کند .
و این همان اثرتربیتی مهم و ارزشمندی است که در پرتو تعالیم بلند اهل بیت عصمت وطهارت : نصیب انسان می
1. مفاتیح الجنان، ص20
2. حوقله اسمی است برای جمله « لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ » همانطور که بسمله. اسمی است برای « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ »
3..نهج البلاغه، حکمت 404
#دعا
https://eitaa.com/jorenab
الهی ؛ از « رَبِّ إ نِّي لِما أَ نْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِير»قصص ۲۴
د انستم خیر آن است که تو عنایت فرما یی « فارزقنی خیر ما سأ له عبادک الصالحون »
https://eitaa.com/jorenab
#استخاره_به_قران
سید ابن طاووس از دعوات خطیب مستغفری نقل کرده: او از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت نموده است که هرگاه خواستی به کتاب خدا تفّأل [فال نیک زدن] بزنی، سوره اخلاص را سه مرتبه بخوان، سپس سه مرتبه بر پیامبر و آلش صلوات فرست، پس بگو:
اَللّهُمَّ اِنّی تَفَاءَّلْتُ بِکِتابِکَ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ فَاَرِنی مِنْ کِتابِکَ ما هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فی غَیْبِکَ [۲]
پس باز کن جامع را یعنی
قرآنی که جامع تمام سورهها و آیات باشد، و بگیر فال را از خط اول از جانب اول بی آنکه اوراق و سطور را بشماری.
----------
[۲]: خدایا من تفّأل زدم به کتاب تو، و بر تو توکّل نمودم، آنچه از رازت در غیب تو پنهان است، از کتاب خود به من بنمایان،
(مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی باب ششم خواص آیات -استخاره)
#استخاره
https://eitaa.com/jorenab
✍️پیام تسلیت در پی درگذشت استاد فاطمینیا؛
◼️ اطلاعات گسترده، بیان جذاب و لحن شیرین این عالم منبعی پر فیض برای جوانان بود
🔻متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجتالاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمینیا رضواناللهعلیه را به خاندان گرامی و همهی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایهی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
سیّد علی خامنهای
۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
@HawzahNews| حوزهنیوز
و از خطّ شيخ شهيد منقول است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرموده: هر كه خواهد كه خدا او را در قيامت بر اعمال بد او مطّلع نگرداند و ديوان گناهان او نگشايد بايد كه بعد از هر نماز اين دعا بخواند:
اللَّهُمَّ إِنَّ مَغْفِرَتَكَ أَرْجَى مِنْ عَمَلِى، وَ إِنَّ رَحْمَتَكَ أَوْسَعُ مِنْ ذَنْبِى، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ ذَ نْبِى عِنْدَكَ عَظِيماً، فعَفْوُكَ أَعْظَمُ مِنْ ذَنْبِى، اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ أَكُنْ أَهْلًا أَنْ أَبْلُغَ رَحْمَتَكَ، فَرَحْمَتُكَ أَهْلٌ أَنْ تَبْلُغَنِى وَتَسَعَنِى لِأَ نَّهَا وَسِعَتْ كُلَّ شَىْ ءٍ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
(مفاتیح الجنان تعقیبات مشترک)
https://eitaa.com/jorenab