ای ولی عصر و امام زمان
ای سبب خلقت کون و مکان
ای به ولای تو، تولّای ما
مهر تو آیینۀ دلهای ما
تا تو ز ما روی نهان کردهای
خون به دل پیر و جوان کردهای
خیز و ببین ای شه دنیا و دین
کفر گرفته همه روی زمین
عالم ما عالم دیگر شده
آینۀ دهر مکدّر شده
خیز و بکش تیغ دو سَر از نیام
ای شه منصور پی انتقام
خیز و جهان پاک ز ناپاک کن
روی زمین پاک ز خاشاک کن
ای به تو امید همه خاکیان
بلکه امید همه افلاکیان
شمس و فلک شمسۀ ایوان توست
جنّ و ملک بندۀ دربان توست
مطلع وَالشّمس بود روی تو
مظهر وَالّلیل دو گیسوی تو
دیدۀ خلقی همه در انتظار
کز پس این پرده شوی آشکار
مُحتَجب از خلق جهان تا به کی؟
در پس این پرده نهان تا به کی؟
ما که نداریم به غیر از تو کس
ای شه خوبان تو به فریاد رس
#جوهری
@jorenab
#ویژگی_نبی_اکرم
ايمان به خدا از ايمان به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و پيروى از مكتبش جدايى ناپذير است، لذا مى گويد: «كسانى مشمول اين رحمت مى شوند كه از فرستاده پروردگار پيروى كنند» (الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ).
سپس براى اين رسول، شش صفت علاوه بر مقام رسالت بيان مى كند:
۱- او «پيامبر خداست» (النَّبِيَّ).
«نبى» به كسى گفته مى شود كه پيام خدا را بيان مى كند و به او، وحى نازل مى شود- هر چند مأمور به دعوت و تبليغ نباشد- اما «رسول» كسى است كه علاوه بر مقام نبوت، مأمور به دعوت و تبليغ به سوى آيين خدا و ايستادگى در اين مسير مى باشد.
۲- «پيامبرى كه درس نخوانده و از ميان توده جمعيت برخاسته، از سرزمين مكه امّ القرى»
كانون اصلى توحيد طلوع كرده است (الْأُمِّيَّ).
۳- «پيامبرى كه صفات و علامات و نشانهها و دلائل حقانيت او را در (كتب آسمانى پيشين) تورات و انجيل مشاهده مى كنند» (الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ).
۴- پيامبرى كه محتواى دعوت او با فرمان عقل كاملا سازگار است «به نيكيها و آنچه خرد آن را مى شناسد و نزدش معروف است، دعوت مى كند، و از بديها و زشتيها و آنچه نزد خرد ناشناس است، نهى مى نمايد» (يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ).
۵- محتواى دعوت او با فطرت سليم هماهنگ است، «طيبات و آنچه را طبع سليم مى پسندد، براى آنها حلال مى شمرد، و آنچه خبيث و تنفر آميز باشد بر آنها تحريم مى كند» (وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ).
۶- او بسان مدعيان دروغين نبوت و رسالت كه هدفشان به زنجير كشيدن توده هاى مردم و استعمار و استثمار آنهاست، نيست نه تنها بندى بر آنها نمى گذارد، بلكه «بارها را از دوش آنان بر مى دارد، و غل و زنجيرهايى را كه بر دست و پا و گردنشان سنگينى مى كرد، مى شكند» (وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ).
و چون اين صفات ششگانه به ضميمه مقام رسالت كه مجموعا هفت صفت مى شود، روى هم رفته نشانه روشن و دليل آشكارى بر صدق دعوت اوست اضافه مى كند: «پس كسانى كه به او ايمان بياورند و مقامش را بزرگ بشمرند و او را در ابلاغ رسالتش يارى كنند، و از نور آشكارى كه با او نازل شده (يعنى قرآن مجيد) پيروى كنند، بدون شك چنين افرادى رستگارانند» (فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ). ( اعراف :۱۵۷)
(برگزيده تفسير نمونه، ج ۲، ص: ۱۰۰)
https://eitaa.com/jorenab
مسلماً کسانی که
۱- ایمان آوردند
۲- و کارهای شایسته انجام دادند،
۳-و نماز را به پا داشتند،
۴-و زکات پرداختند،
الف- برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی [شایسته و مناسب] است،
ب-و نه بیمی بر آنان است
ج- و نه اندوهگین می شوند.
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ
سوره بقره آیه ۲۷۷
https://eitaa.com/jorenab
#ولایت_عهدی_امام_رضا
1- هدف مأمون از پیشنهاد ولایتعهدی به امام (ع)
مرحوم صدوق در عیون اخبار الرضا جلد دوم صفحه 167 تا 168 روایتی را ذکر میکند که در آن بهخوبی اهداف مأمون از این پیشنهاد مشخص میشود.
آنچه مأمون بدان اشاره میکند بدین شرح است.
الف- این مرد کارهای خود را از ما پنهان کرده و مردم را به امامت خود میخواند ما او را بدینجهت ولیعهد قراردادیم که مردم را به خدمت ما و سلطنت ما بخواند.
ب- فریفتگانش بدانند او آن چنانکه ادعا میکند نیست خلافت شایسته ماست.
ج- اگر او را به حال خود واگذاریم در ما شکافی به وجود آورد که نتوانیم او را پرکنیم.
د- با ولایتعهدی خود را در پرتگاه قرار دادهایم نباید در کار وی سهلانگاری کنیم.
ه- پیش مردم او را به صورتی درآوریم که ازنظر آنها شایستگی خلافت را نداشته باشد.
2- چگونگی پذیرش امام رضا علیه اسلام ولایتعهدی
امام (ع) با توجه به شرایطی که مأمون داشت و اینکه او هرگز قصد خیری ندارد از پذیرش ولایتعهدی امتناع میکرد لذا حضرت فرمود من هرگز این مسئولیت را با میل و رغبت قبول نکردم.
مأمون به حضرت عرض کرد ای فرزند رسول خدا این مسئولیت را باید بپذیری امام فرمود من هرگز این کار را با میل و رغبت انجام نمیدهم.
«فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ يَا ابْنَ رَسُولِ الله لَا بُدَّ لَكَ مِنْ قَبُولِ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ لَسْتُ أَفْعَلُ ذَلِكَ طَائِعاً أَبَدا».([1])
از هروی نقلشده که گفت به خدا قسم امام رضا علیه اسلام مسئولیت ولایتعهدی را با میل و رغبت قبول نکرد حضرت با اکراه بهسوی کوفه برده شد سپس تحتالحفظ بهسوی بصره و فارس و مرو حرکت داده شد.
«الْوَرَّاقُ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْهَرَوِيِّ قَالَ وَ الله مَا دَخَلَ الرِّضَا ع فِي هَذَا الْأَمْرِ طَائِعاً وَ قَدْ حُمِلَ إِلَى الْكُوفَةِ مُكْرَهاً ثُمَّ أُشْخِصَ مِنْهَا عَلَى طَرِيقِ الْبَصْرَةِ وَ فَارِسَ إِلَى مَرْو».([2])
3- شرط پذیرش امام رضا (علیهاسلام) برای پذیرش ولایتعهدی
وقتی حضرت ناچار به پذیرش ولایتعهدی شد فرمود به شرطی میپذیرم که هیچ کار دولتی را انجام ندهم لذا فرمود به شرطی قبول میکنم که:
الف- کسی را به سرپرستی جایی نگمارم.
ب- کسی را عزل نکنم.
ج- قانونی را نقض ننمایم.
د- و من از دور به شما مشاوره میدهم.
«َوَ أَنَا أَقْبَلُ ذَلِكَ عَلَى أَنِّي لَا أُوَلِّي أَحَداً وَ لَا أَعْزِلُ أَحَداً وَ لَا أَنْقُضُ رَسْماً وَ لَا سُنَّةً وَ أَكُونُ فِي الْأَمْرِ مِنْ بَعِيدٍ مُشِيراً»([3]).
4- عملکرد مأمون بعد از پذیرش
ولایتعهدی توسط امام (ع)
مأمون به مناسبت انتخاب امام رضا (ع) بهعنوان وليعهد دستورهاى مهمى صادر كرد كه عبارتاند از:
الف- ترک لباس سیاه که لباس عباسیان بود و پوشیدن لباس سبز.
ب- اعطای کامل حقوق سربازان.
ج- ضرب درهم و دینار به نام امام رضا (ع).
5- عملکرد امام (ع) در مدت ولایتعهدی
الف- پیشنهاد ولایتعهدی به امام نشانه اعتراف عملی بهحق امام علیه اسلام بود لذا مأمون خطاب به امام گفت من میبینم که شما از من به خلافت سزاوارتری لذا میخواهم خود را عزل و خلافت را به شما بدهم.
امام فرمود اگر این خلافت حق توست پس نباید چیزی که خداوند به تو عطا کرد را نپذیری و اگر حق تو نیست نمیتوانی حق دیگری را به کس دیگری بدهی.([4])
ب- پذیرش ولایتعهدی این امکان را به امام (ع) داد تا بدون تقیه مباحث اعتقادی شیعه را بیان کند لذا جلسات و مناظراتی که حتی با حضور مأمون و سرشناسان علمی مذاهب دیگر صورت میگرفت و حضرت با دقت علمی جواب آنها را میداد باعث شد که تفکر شیعی در سرتاسر ممالک اسلامی رونق یابد و مردم با تفکرات شیعی آشنا شوند لذا مأمون ناخواسته تریبون را در اختیار امام (ع) قرارداد و حضرت نیز بهخوبی از آن بهر ه برد
ج- حضرت در بحثها و مناظرهها بهخوبی بر حقانیت شیعه تأکید میکرد اینکه تنها امامان معصوم شایسته این مقام هستند
[1] -عیون اخبار الرضا ج1 ص 140(بحارالانوار ج49 ص129)
[2] -عیون اخبار الرضا ج1 ص 141(بحار الانوار ج49ص140)
[3] -همان
[4] -بحار الانوار ج49 ص ۳۸
https://eitaa.com/jorenab
پيامبر صلي الله عليه و آله:
مَنْ اَكْثَرَ مِنَ الاِْستِغْفارِ جَعَلَ اللّه ُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجا وَ مِنْ كُلِّ ضَيقٍ مَخْرَجا وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ؛
[نهج الفصاحه، ح2941.]
هر كس بسيار استغفار كند، خدا وندا
۱-براى او از هر غمى گشايش،قرار می دهد
۲- از هر تنگنايى رهايى می دهد
۳- و از جايى كه انتظار ندارد روزى مى دهد
https://eitaa.com/jorenab
عبد اللَّه بن ابان زيّات گوید : به امام رضا عليه السلام گفتم : در پیشگاه خداوند براى من و خانواده ام دعا کنید. فرمود : «مگر نمىكنم؟! به خداسوگند كه اعمال شما در هر روز و شب ، به من عرضه مىشود» . عبد اللَّه مىگويد : اين مطلب در نظرم سنگین آمد(اما چیزی نگفتم امام علیه السلام متوجه من شد) فرمود : «مگر كتاب خدا را نمىخوانى كه مىفرمايد : «بگو: [هر كارى كه مىخواهيد] بكنيد، كه به زودى خدا و فرستاده او و مؤمنان ، كردار شما رامىبينند
أَبَانٍ الزَّیَّاتِ وَ کَانَ یُکَنَّی عَبْدَ الرِّضَا قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام ادْعُ اللَّهَ لِی وَ لِأَهْلِ بَیْتِی قَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِکَ فَقَالَ أَ مَا تَقْرَأُ کِتَابَ اللَّهِ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ
(بحارالانوار ج۲۳ص۳۴۶)
https://eitaa.com/jorenab
#دنیا_محل_سرگرمی
و زندگی دنیا [بدون ایمان و عمل صالح] بازی و سرگرمی است، و یقیناً سرای آخرت برای آنان که همواره پرهیزکاری می کنند، بهتر است. آیا نمی اندیشید؟
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
سوره انعام آیه ۳۲
https://eitaa.com/jorenab