امام حسن عليه السلام در روز عيد فطر بر گروهى گذشت كه سرگرم بازى و خنده بودند.حضرت ايستاد و فرمود :
خداوند ماه رمضان را ميدان مسابقه خلق خود قرار داد، تا به سبب طاعت او به سوى خشنوديش از يكديگر سبقت گيرند.
پس، گروهى پيشى گرفتند و كامياب شدند و گروهى عقب ماندند و ناكام شدند.
بسيار بسيار تعجّب است از كسى كه در اين روزى كه نيكوكاران پاداش داده مى شوند و هرزه كاران زيان مى برند، در حال سرگرمی و بازى است.
به خدا سوگند ياد مى كنم كه اگر پرده كنار رود، خواهند دانست كه نيكوكار به نيكوكارى خود مشغول است و بدكار به بد كردارى خود
حضرت سپس به راه خود ادامه داد و رفت.
مَرَّ [ الحَسَنُ عليه السلام ] في يَومِ فِطرٍ بِقَومٍ يَلعَبونَ و يَضحَكونَ ، فوَقَفَ عَلى رُؤوسِهِم فقالَ : إنَّ اللّه َ جَعَلَ شَهرَ رَمَضانَ مِضمارا لِخَلقِهِ فيَستَبِقونَ فيهِ بِطاعَتِهِ إلى مَرضاتِهِ ، فسَبَقَ قَومٌ فَفازوا ، و قَصَّرَ آخَرونَ فخابوا ، فالعَجَبُ كُلُّ العَجَبِ مِن ضاحِكٍ لاعِبٍ فِي اليَومِ الّذي يُثابُ فيهِ المُحسِنونَ ، و يَخسَرُ فيهِ المُبطِلونَ ، و ايمُ اللّه ِ لَو كُشِفَ الغِطاءُ لَعَلِموا أنَّ المُحسِنَ مَشغولٌ بِإحسانِهِ و المُسيءَ مَشغولٌ بِإساءَتِهِ . ثُمَّ مَضى
📚تحف العقول ص۲۳۹
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
#نماز_عید_فطر
رکعت اول نماز عید فطر
نمازگزار در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره اعلی مرسوم است) باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد.
رکعت دوم نماز عید فطر
در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره شمس مرسوم است) خوانده میشود و چهار تکبیر گفته میشود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده میشود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته میشود
سوره اعلی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى ﴿١﴾ الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى ﴿٢﴾ وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى ﴿٣﴾ وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى ﴿٤﴾ فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَى ﴿٥﴾ سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى ﴿٦﴾ إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى ﴿٧﴾ وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى ﴿٨﴾ فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَى ﴿٩﴾ سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشَى ﴿١٠﴾ وَیَتَجَنَّبُهَا الأشْقَى ﴿١١﴾ الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى ﴿١٢﴾ ثُمَّ لا یَمُوتُ فِیهَا وَلا یَحْیَا ﴿١٣﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى ﴿١٤﴾ وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿١٥﴾ بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ﴿١٦﴾ وَالآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَى ﴿١٧﴾ إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَى ﴿١٨﴾ صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى ﴿١٩﴾
سوره شمس
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿٤﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾ وَالأرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا ﴿٩﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾ کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا ﴿١٣﴾ فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا ﴿١٤﴾ وَلا یَخَافُ عُقْبَاهَا ﴿١٥﴾
قنوت نماز عید فطر
«اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ
نکته
مستحب است دو خطبه بعداز نماز خوانده شود
#نماز_فطر
@jorenab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 دشمن با اتحاد و یکدستی ملت ایران مخالف است/ باید بین مردم مهربانی برقرار باشد
✏️ رهبر انقلاب در خطبههای نماز عید فطر: از مردم عزیزمان انتظار میرود به برکت ماه مبارک رمضان و دستاوردهای بزرگی که در این ماه داشتهاند، اتحاد خودشان را حفظ کنند.
🔹 بحمدالله از اول انقلاب مردم ما متحد بودند و این اتحاد در موارد بسیاری راههای دشواری را، تنگههای سختی را توانست برای مردم باز کند.
🔹 این اتحاد باید حفظ بشود. دشمن با اتحاد ملت ایران مخالف است، با یکپارچگی شما مخالف است با یک دست بودن ملت مخالف است.
🔹 دشمن مایل است که مردم به خاطر علایق مختلف سلایق مختلف باهم بجنگد و دعوا کنند. رأفت میان مردم باید برقرار باشد. ۱۴۰۲/۲/۲
🏷 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
سَوَّدْتُ صحیفهَ أعمالى
و وکلتُ الأمرَ إلى حَیدر
نامه اعمالم را سیاه کردم اما کارم را به حیدر سپردم
هُوَ کَهفى مِن نُوَبِ الدّنیا
وَشفیِعى فى یَوم المحشَر
او در بلاهای دنیا پناه من و در اخرت شفاعت کننده من است
قد تمّت لى بِولایتِهِ
نِعَمٌ جَمّت عن أن تُشکَر
با ولایت او انقدر نعمت به من ارزانی شد که خارج از شکر من است
لأُصیبُ بها الحظَّ الأوفى
و أُخَصَّصُ بالسَّهمِ الأوفر
از نعمتهای ولایی او به من سهمی فراوانی برسد
بالحفظ من النّار الکبرى
و الأمنِ من الفزع الأکبر
که مرا از آتش دوزخ حفظ خواهد کرد و همینطور در دوری از فَزَع اکبر
هل یَمْنَعُنى و هو السّاقى
أن أشرب من حوض الکوثر؟
آیا مرا از نوشیدن آب کوثر منع می کند در حالی او او ساقی کوثر است
أم یطرُدُنى عن مائدهٍ
وُضِعت للقانع و المُعْتَر؟
آیا مرا از سفره احسانش منع می کند در حالی که برای فقیر و غنی گسترده شده است
https://eitaa.com/jorenab
#جنگ_ترکیبی
۱-جنگ ترکیبی به یک راهبرد نظامی گفته میشود که مجموعه ای انواع جنگ سیاسی، جنگ کلاسیک، جنگ نامنظم، جنگ مجازی، خبررسانی جعلی، دیپلماسی، جنگ دادگاهی، جنگ اقتصادی مداخله در انتخابات کشورهای خارجی، برهم زدن بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، یورش فرهنگی، ایجاد تضاد دینی و اینگونه موارد ساخته شده باشد.
۲-یعنی دشمن همه توان را در تمام زمینه های ممکن به میدان می اورد تا جامعه هدف را گیج کند که نتواند بدرستی تصمیم بگیرد و عملا امکان دفاع در تمام خاکریزهارا نداشته باشد لذا فقط منحصر در یک مورد خاص مثلا معنوی نیست بلکه در تمام عرصه هاست و محدود کردن آن در یک یا چند عرصه در حقیقت گرا دادن به دشمن به عدم فهم دقیق هدف اوست پس باید بدانیم جنگ ترکیبی در تمام عرصه های مادی معنوی اقتصادی فرهنگی قومیتی و.. می باشد
۳-در اغتشاشات اخیر یکی از مهمترین جنگهای ترکیبی اتفاق افتاد لذا همه مهره ها ونیروهای خود را به میدان آورد برای همین کشورهای مختلفی با تعریف وظایف مشخص وارد جنگ شدند که با لطف الهی ملت ایران پیروز شد
۴-اما این پیروزی به معنای آن نیست که دشمن نتوانست ضربه بزند لذا در عرصه فرهنگی در عرصه اقتصادی تا حدودی موفق شدند
۵-اما نکته مهم این است که در عرصه نظامی و سیاسی توانمندی ایران تا بدانجا بود که عراق را وادار به ایجاد نوار امنیتی کرد و عربستان را وادار به اصلاح روابط با ایران اسلامی نمود
ضمن انکه در عرصه اقتصادی نوسانات شدیدی اتفاق افتاد اما نتوانست اقتصاد کشور را نابود کند
ومانور در این عرصه ها ازین جهت اهمیت دارد که از نظر روانی دشمن را در موضع انفعال قرار می دهد
۶-اما متاسفانه پادوی های داخلی دشمن تمام تلاش خویش را انجام دادند تا گشایش روابط با عربستان را بی اهمیت جلوه دهند و کشته شدن تعداد فراوانی از تجزبه طلبان درکردستان عراق را کشتن مردم بی گناه جلوه دهند
انسانهای که در خوش بیناته ترین حالت ساده لوح هایی بودند که نه هدف دشمن را فهمیدند و نه عظمت موفقیت جمهوری اسلامی ایران را
@jorenab
سلام استاد
رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود به روز قدس و ماه رمضان اشاره داشتند لذا مساله معنویت مهم است
علیکم السلام
لطفا به سخنان رهبری دقت کنید و نوع بیان مطلب رادقت کنید
تکیه بر اجتماع مردم
تکیه بر مهربانی مردم نسبت بهم
چون یکی از اهداف مهم دشمن مذهبی و غیر مذهبی کردن جامعه همان مساله بی حجابی و.. هست
نکته دیگری که رهبری معظم به ان اشاره داشت دقت در مساله اولویت بندی مسایل است که به نظرم حتی کسانی که اعتقادی به رهبری نداشته باشند نمی توانند این هنر دسته بندی و زیرکی ( البته در نگاه ما تاییدات الهی )را نادیده بگیرند
پس معنویت مهم است اما مهمتر از ان توجه به عوامل معنویت ساز و انسجام جامعه اسلامی است تا بدانجا که جناب هارون حاضر شد گوساله پرستی مردم را تحمل کند تا انسجام جامعه بهم نخورد لذا در مقابل عصبانیت حضرت موسی می گوید
ترسیدم بگویی تو میان بنی اسرائیل تفرقه انداختی، و سفارش مرا مراعات نکردی
قَالَ یَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْیَتِی وَلَا بِرَأْسِی ۖ إِنِّی خَشِیتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی (طه:۹۴)
بنابراین باید مانند رهبری سخن گفت
📩 دشمن با اتحاد و یکدستی ملت ایران مخالف است/ باید بین مردم مهربانی برقرار باشد
✏️ رهبر انقلاب در خطبههای نماز عید فطر: از مردم عزیزمان انتظار میرود به برکت ماه مبارک رمضان و دستاوردهای بزرگی که در این ماه داشتهاند، اتحاد خودشان را حفظ کنند.
🔹 بحمدالله از اول انقلاب مردم ما متحد بودند و این اتحاد در موارد بسیاری راههای دشواری را، تنگههای سختی را توانست برای مردم باز کند.
🔹 این اتحاد باید حفظ بشود. دشمن با اتحاد ملت ایران مخالف است، با یکپارچگی شما مخالف است با یک دست بودن ملت مخالف است.
🔹 دشمن مایل است که مردم به خاطر علایق مختلف سلایق مختلف باهم بجنگد و دعوا کنند. رأفت میان مردم باید برقرار باشد. ۱۴۰۲/۲/۲
پس توجه به یک بُعد یعنی معنویت در حقیت تقسیم جامعه به انسانها یی که در مراسم مذهبی شرکت کردند و شرکت نکردند همین می تواند زمینه ساز دو دسته کردن جامعه باشد
@jorenab
#آینده_انسان_در_نگاه_دین
پرسش
چرا گاهی انسان دچار سرنوشتی می شود که نمی تواند از آن خلاص شود مثلا چرا یک فرد بدون هیچ مشکلی شرایط ازدواج برایش فراهم نمی شود
ویا ادمی درس خوان هست اما در بین راه انرا رها می کند و بعد از مدتی افسوس می خورد
پاسخ
اول
از نظر قرآن کریم آنچه در پیش روی انسان قرار می گیرد وانسان در زندگی با آن مواجه می شود دو دسته است
1-آنچه بخاطر اعمالی که انجام داده است بر سرش می آید یعنی در حقیقت بازخورد عمل خودش را می بیند ومشکلات وگرفتاری ها وسختی هائی که وجود دارد در حقیقت بخاطر کارهایی است که انجام داده است لذا تاوان کارش را پس می دهد
«وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك»([1])
2-آنچه در زندگی خویش تجربه می کند مقدراتی است که برای او نوشته شده است لذا از حیطه او خارج است
«ما أَصابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِير»([2])
هیچ مصیبتی ( که از حیطه قدرت شما خارج است) در روی زمین ودر وجود انسان وجود نمی آید مگر آنکه همه آنها قبل از آن که زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت شده است واین برای خداوند امری سهل وآسان است
دوم
لذا گاهی انسان سعی و تلاش خویش را انجام می دهد تا به جایگاهی ویا شغلی ویا چیزی دست یابد اما چنین اتفاق نمی افتد مثلا فردی می خواهد ازدواج کند زندگی تشکیل دهد اما بدون آنکه خودش کوتاهی کرده باشد چنین اتفاقی نمی افتد ویا می خواهد به درجات بالای علم برسد اما باوجود سعی و تلاش بدان دست نمی یابد
سوم
در جایی که انسان تا حدودی متوجه می شود آنچه بر سرش آمده است نتیجه کارخودش است باید با توبه و استغفار وصدقه و دعا و تضرع از خویش دور کند
واگر می فهمد مقدرات الهی است یا نمی داند چه عاملی باعث بوجود آمدن چنین سرنوشتی برایش شده است
ارتباط خویش را با خداوند متعال هرچه بیشتر کند تا راه برای او روشن شود و یکی از کلیدی ترین کارکرد دعا همین جاست که انسان بتواند هدف را در زندگی گم نکند و دچار روز مرگی نشود پس هرچه بیشتر می بایست به دعا بپردازد واز نماز مخصوصا نماز شب و تلاوت قران غفلت نکند که درصورت تداوم بدون شک راه هموار می شود
چهارم
نکته ای دیگر که می بایست بدان توجه شود انکه هرکس که به دنیا می آید وظیفه ای در مقابل دین دارد وباید در هرجایگاهی هست نگاه کند چقدر به دین الهی خدمت کرده است لذا در دعای شبهای ماه رمضان شماره سیزده آمده است
« وَ تَجْعَلَنِي مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِي غَيْرِي»
مرا از کسانی قرار بده که به دین تو کمک می کنند وکسی را بجای من قرار نده
پس مهم این است ما وظیفه خود در قبال دین را ببینیم چیست وشاید روال عادی که در زندگی انسان تعریف می شود همان چیزی نباشد که خداوند برای ما مقدر کرده است
پس برای خداوند کار کنیم خداوند خودش میداند چگونه پاداش عنایت نماید
توبندگی چو گدایان بشرط مزد مکن
که خواجه خود شرط بنده پروری داند
[1] -نساء:179
[2] -حدید:22
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
بر من بسیار صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر من نوری است در قبر، و نوری است بر صراط، و نوری است در بهشت.
أکْثِرُوا الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ
(بحارالانوار ج79ص63)
@jorenab
سوال
فرق بین توسل شیعیان به امامان وتوسل مشرکین به بتها چیست ؟آیا اینگونه توسل نوعی از شرک به خدا نیست.
پاسخ
۱-مشرکین خداوند متعال را به عنوان خالق قبول داشتند
لذا می فرماید اگر از آنها بپرسید چه کسی هستی را افرید می گویند الله
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ لقمان ۲۴
۲-پرستش بت ها برای این بود تا آنها را به خدا نزدیک کند
مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَی اللَّهِ زُلْفَی( زمر:۳)
پس مشرکان شرک ربوبی داشتند یعنی در مرحله اعتقادی معتقد بودند خداوند هستی را افرید و تدبیر عالم را به رب نوع ها واگذار کرده و آنها هستند که امور را عالم تدبیر می کنند ویعنی برای خداوند در مقام تدبیر عالم شریک قرار دادند و در مرحله عمل آن ارباب را پرستش می کردند تا آنهارا به خدا نزدیک کند.
۳-در عبادات دو عنصر وجود دارد:
اول تذلل
دوم این تذلل به قصد پرستش باشد.
۴-لذا مشرکین می گفتند مانعبدهم الا لیقربونا الی الله عبادت نمی کنیم بت هارو مگر برای نزدیک شدن به خدا
پس مشرکین معتقد بودند خداوند تدبیر عالم را به رب هایی واگذار کرده و این بت ها تمثل و نشانه آن رب ها هستند.
دیگر آنکه بت هارو پرستش می کردند.
۵- شیعیان اولا هرگز امامان را عبادت نمی کنند بلکه انهارافقط واسطه فیض الهی می داند که چون بهترین مخلوقات الهی هستند خداوند به آنها این عنایت را کرده است که هدایت مردم را بر عهده بگیرند.
ثانیاهرگز معتقد نیستند خداوند تدبیر امور را به اهل بیت علیهم السلام واگذار گرده است بلکه همه امور دست خداوند متعال است.
لذا در دعاها می گویند
ای آبرومند نزد خدا، برای ما نزد خدا شفاعت کن.
وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ إِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللَهِ.
پس مشرکین بت هارو عبادت و پرستش می کردند ولی شیعیان معتقدند چون این ذوات مقدسه تمام هستی خود را در راه خدا فدا کردند نزد خداوند دارای ارزش و قرب هستند و انها را واسطه قرار می دهند تا خداوند به انها به برکت اهل بیت عصمت و طهارت عنایت کند
@jorenab
🌷 رهبر انقلاب اسلامی شهادت حجتالاسلام عباسعلی سلیمانی را تسلیت گفتند؛
👈 شهید حجتالاسلام سلیمانی؛ شخصیتی همواره در خدمت نظام
📝 حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی شهادت حجتالاسلام عباسعلی سلیمانی را در حادثه سوء قصد به وی تسلیت گفتند.
✏️ متن پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حادثهی سوء قصد به مرحوم حجتالاسلام آقای حاج شیخ عباسعلی سلیمانی رحمةالله علیه را که به شهادت ایشان منتهی شد به خانوادهی گرامی و دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم. ایشان عضو مجلس خبرگان و سالها امام جمعهی زاهدان و کاشان و همواره در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند. از خداوند متعال علوّ درجات و قبول خدمات آن مرحوم را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۲/۰۲/۰۷
📸 عکس: دیدار اعضای ستاد کنگره ملی شهدای استان سیستان و بلوچستان | ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
💻 Farsi.Khamenei.ir