eitaa logo
جرعه ناب
650 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
205 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #کانال_جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستی می گفت بیرون بودم اشتباهی مرتکب شدم حواسم بود و کسی متوجه نشد اومدم خونه استراحت کردم بعداز استراحت رفتم سراغ گوشی و اینستا را باز کردم (وقتی صفحه اینستا باز می شود فیلم ها هست اما صدا ندارند و یک فیلم در اول صفحه از بقیه بزرگتراست)دیدم فیلمی که از بقیه بزرگتر است فیلم یک قاری مشهور بود که حرکات دست و سرش توجه ام را جلب کرد روش کلیک کردم و صداش را باز کردم این آیه شریفه را با صوت میخواند أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ (علق :۱۴) آيا نميداند ‌به‌ اينكه‌ خداوند ميبيند امان زلحظه غفلت که شاهدم هستی https://eitaa.com/jorenab
«اِلهي لَمْ اَعْصِكَ حينَ عَصَيتُكَ وَاَ نَا بِرُبوُبِيتِكَ جاحِدٌ وَلا بِاَمْرِكَ مُسْتَخِفٌّ وَلا لِعُقوُبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ وَلا لِوَعيدِكَ مُتَهاوِنٌ لكِنْ خَطيئَةٌ عَرَضَتْ وَسَوَّلَتْ لي نَفْسي وَغَلَبَني هَواي وَاَعانَني عَلَيها شِقْوَتي وَغَرَّني سِتْرُكَ الْمُرْخي عَلَي» (و از كيفرهاي گناهان مرا دور داشتي تا به حدي كه گويا از من شرم كردي). خدايا درهنگام گناه كه من نافرماني‌ات كردم نه از باب اين بود كه پروردگاري‌ات را منكر بودم و يا دستورت را سبك شمردم و يا خود را در معرض كيفرت درآوردم و يا تهديدهاي تو را بي ارزش فرض كردم، بلكه گناهي بود كه پيش آمدو نفس سركش نيز آن‌را آراست و هواي نفس نيز چيره شد و بدبختي هم كمك كرد و پرده آويخته تو مرا مغرور کرد. می گویم : نافرمانی الهی به دو دسته تقسیم می شود دسته اول: بخاطر ایستادن در برابر حق است که چند جور جلوه می کند 1-انکار پروردگاری حق، اینکه برای خویش رب دیگری برگزیده باشد و موجوداتی که نه نفع ونه ضرر می رسانندرا بجای رب گمان نماید 2-سبک شماری فرامین الهی ،برای دستورا ت الهی بهائی قائل نشده وخداوند را – العیاذ باالله – مثل گویندگان دیگر فرض کند 3-خود را بی با ک نشان داده و مرتکب خلاف فرمان الهی می شود تا به عذاب گرفتار گردد 4-اهمیتی به تهدید های الهی قائل نشود واین سخنان را افسانه پندارد چنین گروهی مستحق عذاب دردناک ذات حق خواهند بود وامیدی به نجاتشان نیست دسته دوم: کسانی هستند گه دچار نافرمانی می شوند اما بخاطر عواملی که پیش می آید مانند 1-شرایط گناه فراهم شد واو نیز بر اثر غفلت آنرا انجام داد 2- نفس مُسوّله گناه را زیبا جلوه داد واو فریب نفس را خورد 3-هوا وهوس بر او چیره شده واو نیز تسلیم گردید 4-بد بختی وشقاوتی که بر اثر گناهان گذشته درنهانش بود اورا به سوی گناه کشاند 5-رحمت وفضل الهی وپرده پوشی حق نیز موجب جرأت بر گناه شود دسته دوم امید است که مورد لطف حق الهی قرار گیرند لذا اشاره می کند گناه من بخاطر گردن فرازی نبود بلکه بخاطر غفلت بود پس عذرخواهی از حضرت حق اتسان را امیدوار به فضل و رحمتش می کند https://eitaa.com/jorenab
‼️ فطریه میهمان 🔷 س ۵۸۷۷: ميهمانی كه شب عيد فطر به خانه انسان بيايد، فطریه او بر عهده چه کسی می‌باشد؟ ✅ ج: هر کسی که پیش از رسیدن شب عید نانخور میزبان باشد (هر چند موقت) حتی میهمانی که پیش از شب عید آمده‌ و نانخور او شده (یعنی می خواهد چند روز بماند)، زکات فطره او بر عهده میزبان می باشد اگر چه چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار کند. البته توجه شود که میهمان یک شبه، نانخور محسوب نمی شود و فطریه بر عهده خودش است. 🆔 @resale_ahkam
رکعت اول نماز عید فطر نمازگزار در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره اعلی مرسوم است) باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد. رکعت دوم نماز عید فطر در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره شمس مرسوم است) خوانده می‌شود و چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود سوره اعلی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى ﴿١﴾  الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى ﴿٢﴾  وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى ﴿٣﴾  وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى ﴿٤﴾  فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَى ﴿٥﴾  سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى ﴿٦﴾  إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى ﴿٧﴾  وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى ﴿٨﴾  فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَى ﴿٩﴾  سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشَى ﴿١٠﴾  وَیَتَجَنَّبُهَا الأشْقَى ﴿١١﴾  الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى ﴿١٢﴾  ثُمَّ لا یَمُوتُ فِیهَا وَلا یَحْیَا ﴿١٣﴾  قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى ﴿١٤﴾  وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿١٥﴾  بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ﴿١٦﴾  وَالآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَى ﴿١٧﴾  إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَى ﴿١٨﴾  صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى ﴿١٩﴾   سوره شمس بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾  وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ﴿٢﴾  وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاهَا ﴿٣﴾  وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿٤﴾  وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾  وَالأرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾  وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾  فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾  قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا ﴿٩﴾  وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾  کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾  إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾  فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا ﴿١٣﴾  فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا ﴿١٤﴾  وَلا یَخَافُ عُقْبَاهَا ﴿١٥﴾ قنوت نماز عید فطر «اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ نکته مستحب است دو خطبه بعداز نماز خوانده شود @jorenab
عیدرمضان آمد و ماه رمضان رفت صدشکر که این آمدوصدحیف که آن رفت 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید سعید فطر بر همه مسلمانان مبارک باد 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 https://eitaa.com/jorenab
السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُومُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّنُ @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبي امير المؤمنين ( عليه السلام ) وارد مسجدالحرام شد، و در كنار كعبه عربي را مشاهده فرمود كه پرده كعبه را گرفته و با چشمي اشكبار و دلي غمبار مي‏گويد: «يَا صَاحِبَ الْبَيْتِ الْبَيْتُ بَيْتُكَ وَ الضَّيْفُ ضَيْفُكَ وَ لِكُلِّ ضَيْفٍ مِنْ مُضِيفِهِ قِرًي فَاجْعَلْ قِرَايَ مِنْكَ اللَّيْلَةَ الْمَغْفِرَةَ اي صاحب بيت! خانه خانه توست، و من مهمان تو هستم، هر ميزباني به ميهمان خود توجه مي‏كند و پذيرايي و احترام تو از من بخشش گناهانم باشد.» حضرت علی علیه السلام این سخنان اعرابی را شنید به ياران و دوستان خود فرمودند: شما نيز سخنان اين عرب را شنيديد؟ گفتند: بلي، فرمود: خداوند برتر از ان است که حاجت او را نپذيرد، «اَللّه‏ُ اَكْرَمُ مِنْ اَنْ يَرُدَّ ضَيْفَه» عرب شب دوم و سوم نيز در همان مكان، پرده كعبه را گرفت و دعاهايي را زمزمه كرد، و به ترتيب از خدا دوري ازآتش دوزخ، روزي بهشت‏برين و سرانجام مبلغ چهارهزار درهم پول خواست. در شب چهارم حضرت به اعرابی فرمود: اين پول‏ها را براي چه مي‏خواهي؟ او گفت: هزار درهم قرض دارم، هزار درهم هزينه ازدواج و هزار درهم مهريه همسرم مي‏باشد و با هزار درهم چهارمي مي‏خواهم تجارت و زندگي نمايم. سپس اعرابی گفت شما کی هستی؟ حضرت فرمود من علی بن ابی طالب هستم اعرابی گفت والله مراد من شما هستی و حاجتم را ازشما میخواهم حضرت فرمود بیا مدینه من این پول را به تو می دهم وقتی حضرت به مدینه رفت به سلمان فرمود باغ حضرت را در مدينه بفروشد و پول آن را به اعرابی داد بحار الانوار ج۴۱ص۴۵ @jorenab
اللَّهُمَّ اکْشِفْ عَنِّی مَا خَشِیتُ کُرْبَتَهُ وَ یَسِّرْ لِی مَا خَشِیتُ عُسْرَتَهُ خداوندا آنچه از محنت و اندوه آن می ترسم از من بر طرف فرما وآنچه از سختی آن می ترسم بر من آسان ساز @jorenab
« أَمْ هَذَا الَّذِي أَنْشَأَهُ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْحَامِ وَ شُغُفِ الْأَسْتَارِ » کلمه «شُغُف» جمع «شغاف» به معنای پرده دل ودر اینجا به معنای مشیمه (پرده ای که بچه در شکم مادر درآن قرار می گیرد ) است آیا از انسانی سخن بگویم که در ظلمات ارحام ومشیمه قرار دارد « يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُماتٍ ثَلاث‏ »(زمر:۶) مراداز ظلمت های سه گانه که در این آیه شریفه اشاره شده است ظلمت شکم وظلمت رحم وظلمت مشیمه می باشد واینکه حضرت « وَ شُغُفِ الْأَسْتَارِ»را ذکر نمود ذکر خاص بعداز عام است « نُطْفَةً دِهَاقاً وَ عَلَقَةً مِحَاقاً » از نطفه ریخته وخون بسته که هنوز شکل نگرفته آفرید « خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِق‏ »(طارق:۶) « هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَة »(غافر:۶۷) « وَ جَنِيناً وَ رَاضِعاً » این خون بسته تبدیل به جنین وسپس تبدیل به شیرخوار شد « ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا » « وَ وَلِيداً وَ يَافِعاً » کلمه (یافع) به جوانی گفته می شود که به سن بلوغ واحتلام رسیده باشد سپس به کودکی وجوانی رسید مرحوم ابن میثم می نویسد فرزندز مانی که شیر می خورد «رضیع» نامیده می شود وبعداز آن «ولید» گفته می شود وزمانی که بزرگ شد «یافع » می گویند ووقتی شارب وسبیل در آورد «غلام» گویند وزمانی که بزرگ شد «رجل » گفته می شود وبرای رجولیت سه مرحله است « شباب» کسی که رشد کامل رسیده باشد وبعدازآن «کهول» وبعدازآن نیز«شیخ» گفته می شود (ج۲ص۲۶۲) « ثُمَّ مَنَحَهُ قَلْباً حَافِظاً وَ لِسَاناً لَافِظاً وَ بَصَراً لَاحِظاً » بعداز رشد به او قلب حفظ کننده (عقل) وزبانی گویا وچشم بینا بخشید برای اینکه الف-« لِيَفْهَمَ مُعْتَبِراً » تا بفهمد واز گذشتگان عبرت بگیرد وبا توجه به دلائل واضح وحدانیت الهی را درک نماید ب-« وَ يُقَصِّرَ مُزْدَجِراً » از معصیت ونافرمانی الهی خود داری کند تادچار عذاب وسخط الهی نشود « حَتَّى إِذَا قَامَ اعْتِدَالُهُ وَ اسْتَوَى‏مِثَالُهُ »زمانی که به مرحله رشد وکمال رسید وبه قوت وقدرت مقدر شده ( بین هیجده تا سی سالگی ) زسید الف-«ُ نَفَرَ مُسْتَكْبِراً »کبر وغرور بر او مستولی گردید ب-« وَ خَبَطَ سَادِراً » بی پروا احکام الهی را پایمال ساخت ج- « مَاتِحاً فِي غَرْبِ هَوَاهُ » کلمه «غرب» به دلو بزرگ گفته می شود وماتح به کسی گفته می شود که بالای چاه ایستاده وآب می کشد وکسی که پائین چاه باشد وآب بکشد مایح گفته می شود هواهای نفسانی را از دلو بزرگ بیرون کشید وغرق در هوای نفسانی شد « كَادِحاً سَعْياً لِدُنْيَاهُ فِي لَذَّاتِ طَرَبِهِ وَ بَدَوَاتِ أَرَبِهِ »تمام سعی وتلاش حودرا مصروف امور دنیائی کرد وغرق در لذات دنیوی شد وبه هوسهای ابتدائی توجه می نمود وتأملی نمی کرد « ُثمَّ لَا يَحْتَسِبُ رَزِيَّةً »از هیچ گناهی إبا نداشت وهرگناهی بود مرتکب می شد واز خشم پروردگار نمی هراسید وگمان نمی کرد مصیبتی بر وی نازل گردد « وَ لَا يَخْشَعُ تَقِيَّةً » واز خداوند پروا نداشت بخاطر غرق شدن در شهوات مادی ولذات دنیوی از خداوند نمی ترسید تا مرتکب عصیان نشود https://eitaa.com/jorenab
وَأَسْأَلُكَ فِى مَظَالِمِ عِبَادِكَ عِنْدِى، فَأَيُّما عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِكَ، كَانَتْ لَهُ قِبَلِى مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِيَّاهُ، فِى نَفْسِهِ، أَوْ فِى عِرْضِهِ، أَوْ فِى مَالِهِ، أَوْ فِى أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ، أَوْ غِيبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا، أَوْ تَحَامُلٌ عَلَيْهِ بِمَيْلٍ أَوْ هَوَىً، أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِيَّةٍ أَوْ رِيَاءٍ أَوْ عَصَبِيَّةٍ، غَائِباً كَانَ أَوْ شَاهِداً، وَ حَيّاً كَانَ أَوْ مَيِّتاً، فَقَصُرَتْ يَدِى، وَضَاقَ وُسْعِى عَنْ رَدِّهَا إِلَيْهِ وَالتَّحَلُّلِ مِنْهُ؛ فَأَسْأَلُكَ يَا مَنْ يَمْلِكُ الْحَاجَاتِ، وَهِىَ مُسْتَجِيبَةٌ لِمَشِيَّتِهِ، وَمُسْرِعَةٌ إِلَىٰ إِرادَتِهِ، أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تُرْضِيَهُ عَنِّى بِمَا شِئْتَ، وَتَهَبَ لِى مِنْ عِنْدِكَ رَحْمَةً، إِنَّهُ لَاتَنْقُصُكَ الْمَغْفِرَةُ، وَلَا تَضُرُّكَ الْمَوْهِبَةُ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ (خداوندا )از تو درخواست می‌کنم، پس هر بنده‌ای از بندگانت و هر کنیزی از کنیزانت که او را نزد من حقی پایمال شده باشد که در آن به جان یا آبرو یا مال یا خانواده‌اش یا فرزندش ستم روا داشته‌ام یا غیبتی از او کرده‌ام یا بر اثر میل خود یا خواهش دل یا تکبّر یا خشم یا خودنمایی یا تعصّب بر او باری نهاده‌ام، این بنده یا کنیزت غایب باشد یا حاضر، زنده باشد یا مرده و دستم کوتاه شده و توانائی‌ام محدود از پرداخت آن حق یا طلب حلالیت از اوست؛ از تو می‌خواهم ای کسی که رفع نیازها در اختیار اوست و حاجات در برابر مشیت او اجابت‌پذیر و به‌ سوی اراده‌اش شتابانند، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و آن بنده را که بر او ستمی کردم هرگونه که خواهی از من راضی گردانی و از سوی خود مرا رحمت عطا کنی، چه آمرزیدن از تو نکاهد و بخشیدن به تو زیان نرساند https://eitaa.com/jorenab
«رئیسی» امشب با مردم سخن خواهد گفت 🔹رئیس‌جمهور براي پنجمين بار، امشب از طريق خبر ۲۱ شبکه اول سیما، با مردم سخن می‌گوید. 🔹آیت‌الله رئیسی درباره مهمترین مسائل روز کشور از جمله ابعاد و نحوه اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی سخن خواهد گفت. @TasnimNews