eitaa logo
جرعه ناب
650 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
205 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #کانال_جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق علیه السلام: در آغار هر کار کوچک یا بزرگ بگویید بسم الله الرحمن الرحیم یعنی بر انجام این کار از خداوند کمک می طلبم قُولُوا عِنْدَ اِفْتِتَاحِ كُلِّ أَمْرٍ صَغِيرٍ أَوْ عَظِيمٍ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ، أَيْ أَسْتَعِينُ عَلَى هَذَا اَلْأَمْرِ بِاللَّهِ (وسائل الشیعه ج۷ص۱۶۹) @jorenab
«شیخ طوسی» در تعقیبات نماز صبح آورده است بعداز نماز صبح بگویید: اللَّهُمَّ احْیِنی عَلی ما احْیَیْتَ عَلَیْهِ عَلِیَّ بْنَ ابی طالِبٍ، وَامِتْنی عَلی ما ماتَ عَلَیْهِ عَلِیُّ بْنُ ابی طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلامُ. [۱] خدایا بر آنچه که علی بن ابی طالب را بر آن زنده داشتی مرا زنده بدار، و بر آنچه که علی بن ابی طالب- که بر او درود باد- را از جهان بردی، مرا بمیران. ---------- [۱]مصباح المتهجّد، صفحه ۲۰۷. @jorenab
یازدهم-« وَ أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَةٌ » مراد از نحیف بودن جسم متقین این است که آنها انسانهای تن پروری نیستند بلکه همیشه در سعی وتلاش هستند  یا در حال خدمت به خلق هستند یا در حال عبادت حضرت حق تبارک وتعالی  که خدمت به خلق را نیز نوعی عبادت میدانند لذا ممکن است افرادی از نظر جسمی لاغر نباشند اما  سعی وتلاش خویش را انجام دهند ومعمولا انسانهای تن پرور به خوبی مشخص هستند چه در عبادت چه در خدمت به دیگران  پس اهل تقوا کسانی هستند که شبها به عبادت حق مشغول هستند وروزها اهل صیام هستند ووظایف دینی وفردی واجتماعی خویش را به نحو احسن انجام میدهند. دوازدهم-« وَ حَاجَاتُهُمْ‏خَفِيفَةٌ » ازآنجا که متقین دنیارا محل عبور میدانند نه محل قرار پس توشه ای که ازآن بر میدارند به اندازه ضرورت است یعنی آنچه از دنیا بدست می آورند به مقداری است که حوائج آنهارا بر طرف کند نه آنکه برای پس انداز ویا سود آوری به تجارت بپردازند وهرکاری انجام میدهند سعی میکنند برای آخرت آنها مفید باشد پس اگر سعی وتلاشی در امور زندگی دنیوی انجام میدهند برایآن است که چاره ای ندارند زیرا هر انسانی نیاز به پوشاک وخوراک و... دارد واز منظر دینی سربار کسی بودن درست نیست پس سعی می کنند خودشان حوائجشان را برآورده سازند لذا آنمقدار تلاش میکنند که نیاز آنهاست ومتقین اهل زراندوزی وحساب وکتابهای دنیوی نیستند که چه چیزی بخرند تا سود بیشتری ببرند سیزدهم-« وَ أَنْفُسُهُمْ عَفِيفَةٌ » «عفت» فضیلت اخلاقی است که بین دو رذیله «خمودشهوت»و«فجور»قرار دارد انسان عفیف به کسی اطلاق می شود که اسیر شکم وزیر شکم نباشد  وعمر شریف خویش را به بهای اندک نمی فروشد واگر کسی چنین باشد  به تعبیر امیرالمومنین گویا فرشته ای از فرشتگان خداوند است حضرت بین دومجاهد (یعنی مجاهدی که در جهاد اصغر با دشمن می جنگد ومجاهدی که در جهاد اکبر با نفس خویش می جنگد مقایسه ای صورت میدهد آنگاه می فرماید پاداش کسی که در میدان جنگ جهاد می کند وبه شهادت می رسد بیشتر از مجاهد عفیقی که توان گناه دارد اما مرتکب نمی شود ؛ نیست وچنین انسانی با عفتی که می ورزد نزدیک است فرشته ای از فرشتگان الهی شود «مَا الْمُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللهِ بِأَعْظَمَ اَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ ; لَکادُ الْعَفيفُ أنْ يَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلائِکَةِ» ([1]) ممکن است مراد از عفت دراینجا مطلق عزت نفس باشد یعنی انسان متقی خودرا پیش کسی تحقیر نمی کند وبرای امور دنیوی پیش کسی سر خم نمی کند سرش آن است تا انسان از دشمن درون خویش خلاص نشود امکان خلاص شدن از دشمن بیرون نیست واین دشمن همیشه کنار اوست وهرلحظه منتظر تا با کوچکترین غفلتی اورا از پا درآورد واسیر خویش نماید پس کسی که دربرابر هوای نفس می ایستد بی شک توان ایستادن دربرابر دشمن بیرونی را دارد اما اگر کسی دربرابر دشمن درون شکست بخورددربرابر دشمن خارجی از خود ضعف نشان میدهد وتکیه  گاه درونی خویش را از دشت میدهد لذا شکست میخورد -نهج البلاغه حکمت482[1] @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست ۱- و مرا از حسد،رهايى ده. ۲-و از گناهان بازم دار ۳-.و مرا از حرام‌ها پرهيز ده ۴-.و بر نافرمانى‌ها جرأتم مده ۵-و خواهش مرا،نزد خود و خوشنودى‌ام را،در آنچه از تو به من مى‌رسد قرار ده ۶-.و برايم در آنچه روزى‌ام نمودى،و به من ارزانى داشته‌اى،و به من نعمت داده‌اى،بركت ده. ۷-و مرا در همۀ حالت‌هايم،محفوظ، نگاه داشته،(گناهانم را)پنهان شده،(در برابر دشمنانم)حمايت شده،پناه داده شده،(از عذاب الهى)امان داده شده قرار ده اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ خَلِّصْنِي مِنَ اَلْحَسَدِ، وَ اُحْصُرْنِي عَنِ اَلذُّنُوبِ‌، وَ وَرِّعْنِي عَنِ اَلْمَحَارِمِ‌، وَ لاَ تُجَرِّئْنِي عَلَى اَلْمَعَاصِي، وَ اِجْعَلْ هَوَايَ عِنْدَكَ‌، وَ رِضَايَ فِيمَا يَرِدُ عَلَيَّ مِنْكَ‌، وَ بَارِكْ لِي فِيمَا رَزَقْتَنِي وَ فِيمَا خَوَّلْتَنِي وَ فِيمَا أَنْعَمْتَ بِهِ‌ عَلَيَّ‌، وَ اِجْعَلْنِي فِي كُلِّ حَالاَتِي مَحْفُوظاً مَكْلُوءاً مَسْتُوراً مَمْنُوعاً مُعَاذاً مُجَاراً @jorenab
کسی نیست که از رفتار نا مناسب برخی از اطرافیان خود گله مند نباشد ، وقتی از رفتاری ناراحت می شویم به دنبال سرزنش و یا مقابله به مثل می شویم ، اما این روش‌ها گره را بسا محکمتر می کند ، راه احسان اثر بخش تر است ، مخصوصا ممکن است او به هدیه ی که برایش فرستادی به شما علاقه مند شود و به دنبال بدی به تو نرود حضرت امیر فرمود: وَ قَالَ عليه‌السلام: عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ اُرْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْهِ. نهج البلاغه ، صبحی صالح ، حکمت ۱۵۸ به جای سرزنش به برادرت احسان کن ، و بدی او را با هدیه به او پاسخ بده https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از حمید
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یازهرا (س) هم‌اکنون بابل- تشییع شهدا شهدا در آغوش مردم مومن و انقلابی
چهاردهم-« صَبَرُوا أَيَّاماً قَصِيرَةً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِيلَةً تِجَارَةٌ مُرْبِحَةٌ يَسَّرَهَا لَهُمْ رَبُّهُمْ »متقین کسانی هستند که بر ایام کوتاه دنیا صبر کردند وخود را به گناه نیالودند واز مطامع نفس دوری کردند ونتیجه این صبر اند ک الف- راحتی طولانی است که در آخرت دارند زیرا زمان دنیا هم از نظر زمان محدود است وبه چند سال ختم می شود وهم از نظر امکانات محدود است وهم از نظر استفاده فرد از دنیا اما آخرت هیچ یک ازین محدودیتها را ندارد ب- کلمه « تِجَارَةٌ مُرْبِحَةٌ » دوجور خوانده شده است 1- اگر به رفع خوانده شود خبر برای مبتدای محذوف است وچنین می شود «تِجَارُتُهم تِجَارَةٌ مُرْبِحَةٌ » یعنی تجارت آنها تجارت سود آوری است زیرا وقتی در زمان اندک بتوانند توشه زمان طولانی بدست بیاورند ودر زمان کم صبر مکنند اما راحتی طولانی بدست بیاورند سود کردند گویا دراینجا خرید وفروشی صورت گرفته است که صبر کردن در ایام کوتاه دنیا دربرابر خواهش نفس ثمن راحت طولانی قیامت است. 2- به نصب « تِجَارَةً مُرْبِحَةً » دراین صورت فعلش محذوف است «اِتّجَروُا تِجَارَةٌ مُرْبِحَةٌ »  یعنی تجارت کردند تجارتی سود آور در هردو صورت مراد این است کسی ایام کوتاه دنیا را شکیبائی کند وجلوی امیال نفسانی وشیطانی بایستد خداوند پاداش بزرگتر که راحتی دائمی وطولانی است به او ارزانی میکند ج-اگر کسی وارد معامله با خداوند شود وجلوی نفس خویش را بگیرد ودراین ایام کوتاه بر مصائب وسختی ها وخواهش های نفسانی صبر کند خداوند اورا تنها نمی گذارد بلکه راه را بروی آسان می کند لذا می فرماید « يَسَّرَهَا لَهُمْ رَبُّهُمْ » این تجارت را خداوند برای آنها آسان نمود. قرآن کریم خداوند به مسلمانان واهل ایمان می فرماید آیا شمارا به تجارتی راهنمائی کنم که با آن از عذاب الهی نجات یابید ؟به خدا ورسولش ایمان بیاورید ودر راه خدا با جان ومال جهاد کنید واین برای شما بهتر است اگر بدانید خداوند گناهان شمارا می بخشد وشمارا وارد بهشتی می کند که در آن نهرها جاری است وخانه های خوب در بهشت عدن واین رستگاری و پیروزی بزرگی است «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ. تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيم‏»([1]) -صف:10-12[1] @jorenab
سنگی و گیاهی که در آن خاصیتی هست از آدمیی به که در او منفعتی نیست @jorenab
خداى من ۱- كسى را كه جز تو بخشنده‌اى نمى‌يابد نااميد نكن،و ۲- كسى را كه از غير تو بى‌نياز نمى‌گردد،خوار نگردان إِلَهِي لاَ تُخَيِّبْ‌ مَنْ لاَ يَجِدُ مُعْطِياً غَيْرَكَ‌، وَ لاَ تَخْذُلْ‌ مَنْ لاَ يَسْتَغْنِي عَنْكَ بِأَحَدٍ دُونَكَ‌ @jorenab
علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست به روزگار سلامت سلاح جنگ بساز وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست @jorenab
امام صادق (علیه السلام )از نبی اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) نقل می کند که فرمود ۱- هرکس چشمش بدنبال آن چیزی که در دست مردم است باشد اندوهش زیاد شود ودلش  آرام نگردد ۲-وهرکس نعمت های الهی را فقط در خوردنی وپوشیدنی ونوشیدنی بداند در عمل کوتاهی کرده وعذاب خویش را نزدیک ساخت « عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَتْبَعَ بَصَرَهُ مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ كَثُرَ هَمُّهُ وَ لَمْ يُشْفَ غَيْظُه‏وَ مَنْ لَمْ يَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ نِعْمَةً إِلَّا فِي مَطْعَمٍ أَوْ مَشْرَبٍ أَوْ مَلْبَسٍ فَقَدْ قَصُرَ عَمَلُهُ وَ دَنَا عَذَابه»([1]) )بحارالانوارج70 ص 8[1] @jorenab