خداوندا درهای رحمتت را برمن بگشا
وراه های گناه را برمن ببند
خدایا هرچه به دوستدارنت و بندگان خوبت ارزانی می کنی برمن ارزانی کن
و هر شر و بدی که از آنها دور می سازی ازمن دور نما
اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ
وَ أَغْلِقْ عَنِّی بَابَ مَعْصِیَتِكَ
اللَّهُمَّ أَعْطِنِی فِی مَقَامِی هَذَا جَمِیعَ مَا أَعْطَیْتَ أَوْلِیَاءَكَ وَ أَهْلَ طَاعَتِكَ
وَ اصْرِفْ عَنِّی جَمِیعَ مَا صَرَفْتَ عَنْهُمْ مِنْ شَرٍّ
(بحارالانوار ج۸۴ص۲۳۴)
می گویم
راغب در باره معنای رحمت می گوید
(رَحمَة: ) نرمى و نرمخويى است كه نيكى كردن بطرف مقابل را اقتضاء مى كند كه
گاهى در باره مهربانى و نرمدلى بطور مجرّد
و گاهى در معنى احسان و نيكى كردن كه مجرّدا ز رقّت است بكار مى رود
مثل- رحم اللّه فلانا- خدا او را مورد احسان و رحمت قرار دهد (كه غالبا بصورت دعاست) و هر گاه خداى بارى با اين واژه توصيف شود چيزى جز احسان مجرّد و بدون رقّت و رحمدلى نيست و از اين معنى روايت شده است كه:
«انّ الرّحمة من اللّه انعام و افضال و من الادميّين رقّة و تعطّف» (رحمت از سوى خداوند نعمت دادن و بخشايش دادن است و از آدميان شفقت و مهربانيست).
پس رحمت دو معنى در بر دارد يكى رقّت و نرمدلى و ديگرى احسان و بخشش، خداوند در سرشت و فطرت مردم، مهربانى و رقّت را تمركز داده و خود را با احسان،
(مفردات راغب واژه رحم ص ۳۴۷)
@jorenab
هدایت شده از کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
در پی حمله تروریستی و وحشیانه رژیم منحوس و جنایت پیشه صهیونیستی به بیمارستان العمدانی در غزه ، کلیه دروس حوزه های علمیه سراسر کشور برای اظهار خشم انقلابی و همبستگی با مصیبت زدگان دلاور فلسطین ، درسهای خود را تعطیل و چهارشنبه دوم ربیع الاول عزای عمومی اعلام میشود
آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در پیامی به همین مناسبت ضمن تعطیلی درسهای حوزههای علمیه، روز چهارشنبه را عزای عمومی اعلام کرد :
بسم الله الرحمن الرحیم
یاایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
درد جانسوز و غم جانکاه حمله تروریستی و وحشیانه به بیمارستان العمدانی در غزه قهرمان و دلاور وجدان بشریت را لرزاند و رذالت و توحش و درماندگی گرگ های صهیونیست را دربرابر دفاع مقدس و مشروع فلسطین را به نمایش گذاشت ، این کارزار عظیم حق و باطل و اسلام و استکبار به فضل الهی نقطه عطفی در قیام و جهاد امت اسلام و پیشرفت محور مقاومت و شتاب به سوی قلههای فتح و پیروزی بر غاصبان و مستکبران خواهد بود، حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور با تاسی به رهبری معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی و مراجع عظام دامت برکاتهم ، ضمن ابراز همدردی با ملت شریف فلسطین و محور مقاومت و خانواده های شهدای غزه و مقاومت فلسطین و لبنان، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام در برابر این ستم و جنایت کم نظیر اعلام و امت اسلامی و دولت ها و ملت های مسلمان و آزاده جهان و علما و دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و همه ادیان و مذاهب و جهان را به اتخاذ موضعی انسانی و انقلابی و یک پارچه برای حمایت از فلسطین و مردم شجاع و مظلوم غزه و پایان دادن به غصب سرزمین اسلامی فلسطین فرا می خواند و به مجامع بینالمللی هشدار می دهد تا به قتل عام کودکان و زنان و بیماران و بی گناهان پایان دهند و به غاصبان سرزمین های اسلامی و پشتیبانان آنان اخطار می دهد که چنانچه از ستم و جنایت خود دست نشویند در طوفان قهر الهی و آتشفشان خشم امت اسلام و محور مقاومت نابود خواهند شد و بدانند روزگر سازش و تسلیم به پایان رسیده و عصر بیداری و جهاد و شهادت و پیروزی فرارسیده است.
به همین مناسبت و برای اظهار خشم انقلابی و همبستگی با مصیبت زدگان دلاور فلسطین فردا چهارشنبه دوم ربیع الثانی ، مطابق ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از سوی مراجع عظام و شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه و نهادهای حوزوی در حوزههای علمیه عزای عمومی اعلام و درس ها تعطیل خواهد بود.
پیروزی اسلام و مسلمانان و محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه و شکست مستکبران و صهیونیسم را از خداوند متعال خواستارم.
علی رضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
۲۵ مهرماه ۱۴۰۲
___________________
:::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷:::::
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
@ismcir
۱-تَوَكَّلتُ في رِزقي عَلى اللَهِ خالِقي
وَأَيقَنتُ أَنَّ اللَهَ لا شَكَّ رازِقي
برای رزق و روزی به خداوندی که خالق من است توکل میکنم و یقین دارم که روزی دهنده من است و شکی در آن نیست
۲-وَما يَكُ مِن رِزقي فَلَيسَ يَفوتَني
وَلَو كانَ في قاعِ البِحارِ العَوامِقِ
هرچه روزی من باشد به من خواهد رسید حتی اگر در عمیق ترین جای دریاها باشد
۳-سَيَأتي بِهِ اللَهُ العَظيمُ بِفَضلِهِ
وَلَو لَم يَكُن مِنّي اللِسانُ بِناطِقِ
با فضل و رحمت خودخداوند رزق و روزی مرا می رساند هرچند زبان من گویای لطف الهی نیست
۴-فَفي أَيِّ شَيءٍ تَذهَبُ النَفسُ حَسرَةً
وَقَد قَسَمَ الرَحمَنُ رِزقَ الخَلائِقِ
پس چرا می بایست حسرت روزی را بخورم درحالی که خداوندِ بخشنده روزی مخلوق را بر عهده گرفته و تقسیم می کند
@jorenab
به هوش باشید، بترسید و بر حذر باشید از پیروی و اطاعت (کورکورانه) بزرگترها و رؤسایتان
۱- همانها که به سبب موقعیت خود، تکبّر می ورزند
۲-و خویش را بالاتر از نسب خود می شمرند،
۳-اعمال نادرست خود را به خدا نسبت می دهند
۴- و به انکار نعمتهای او بر می خیزند تا با قضایش ستیز کنند و بر نعمتهایش چیره شوند،
زیرا آنها
الف-اساس و بنیان تعصب هستند
ب- و ستون و ارکان فتنه و فسادهستند
ج- و شمشیرهای تکبّر جاهلیّت اند
أَلاَ فَالْحَذَرَ الْحَذَرَ مِنْ طَاعَةِ سَادَاتِکُمْ وَ کُبَرَائِکُمْ
۱-الَّذِینَ تَکَبَّرُوا عَنْ حَسَبِهِمْ
۲-وَ تَرَفَّعُوا فَوْقَ نَسَبِهِمْ
۳-وَ أَلْقَوُا الْهَجِینَةَ عَلَی رَبِّهِمْ
۴-وَ جَاحَدُوا اللَّهَ عَلَی مَا صَنَعَ بِهِمْ
مُکَابَرَةً لِقَضَائِهِ
وَ مُغَالَبَةً لِآلاَئِهِ
فَإِنَّهُمْ
الف- قَوَاعِدُ أَسَاسِ الْعَصَبِیَّةِ
ب- وَ دَعَائِمُ أَرْکَانِ الْفِتْنَةِ
ج- وَ سُیُوفُ اعْتِزَاءِ الْجَاهِلِیَّةِ
(نهج البلاغه خطبه ۱۹۲ خطبه قاصعه)
#ولایت_فقیه
در عصر غیبت به دستور ائمه ( علیهم السلام) می بایست از کسی که ضمن شناخت احکام الهی داری ویژگی های خاصی است پیروی کرد تا گرفتار ضلالت وگمراهی نشد در روایات این ویژگی ها اینگونه ذکر شده است ؛
1- کسی که دربرابر کشش های نفسانی خویشتن دار باشد
2-کسی که دین برای وی دردرجه اول اهمیت باشد تا توان فدا نمودن همه چیز ،برای دین را داشته باشد .
3-توان امارت بر نفس خویش را داشته باشد،بگونه ای که نفس خویش را به سوئی که دین از وی انتظار دارد سوق دهد.
4-خویش را در برابر دستورات الهی بطور کامل منقاد دانسته بگونه ای که حتی در درون خویش تسلیم محض ذات حق تبارک وتعالی باشد ، آنگونه که قرآن کریم خطاب به مؤمنان می فرماید ؛ تنها پذیرش کلام رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) کافی نیست بلکه می بایست در دلتان نیز تسلیم کامل فرمان رسول گرامی (صلی الله علیه وآله وسلم ) باشید«فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيما»([1])
هرگاه فقیهی با چنین ویژگی وجود داشت به مردم دستور داده شد تا از آنان پیروی کنند لذا فرمودند هر فقیهی که خویشتن دار ، حافظ دین ، مخالف هوا وهوس ومطیع دستورات مولی بود مردم باید از وی تقلید نمایند
«ْ فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِينِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوه»([2])
سرش آن است اگر کسی به عنوان رهبر وجود نداشته باشد راهبران به گرداب فتنه دچار می شوند وگاهی چنان گرداب مهیبی است که نه تنها فرد بلکه جامعه را نیز به کام خویش می کشد ازینرو می بایست فقیهی جامع الشرائط بی رغبت به دنیا عابدی وارسته وزاهدی از دنیا دست شسته چشم بر دهان مولا دوخته ناخدای کشتی مؤمنین در دریای متلاطم فتنه ها وتاریکی ها شود.
تذکر:
توجه به این نکته ضروری است که هرگز کسی معتقد نیست فقیهی که حکومت را در عصر غیبت بر عهده گرفته معصوم بوده وآنگونه که می خواهد می تواند عمل کند بلکه حرف آن است که حرف ایشان برای دیگران حجت است واگر گفته می شود ولایت مطلقه فقیه ؛مراد فقط در حیطه اجراست نه آنکه می تواند قانونگذاری نماید ودر اجرای احکام نیز در آن مقدار که شرع بوی اجازه داده واز اختیار امام معصوم نیست بلکه در حوزه اختیار حاکم اسلامی است می تواند عمل نماید([3]) وکلمه مطلقه در مقابل امور حسبیه ایست که در کتب فقهی است
-نسا: 63[1]
-بحارالانوارج 2 ص 458[2]
ر. ک استاد جوادی آملی ولایت فقیه ولایت فقاهت نشر اسراء چاپ اول 1378 ص 251[3]
@jorenab
امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
نیست بنده ای که هر روز هفت بار بگوید از خداوند بهشت را میخواهم و از آتش به خداوند پناه می برم مگر اینکه آتش میگوید پروردگارا پناهش بده
قال امام صادق عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَا مِنْ عَبْدٍ يَقُولُ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعَ مَرَّاتٍ أَسْأَلُ اَللَّهَ اَلْجَنَّةَ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ اَلنَّارِ إِلاَّ قَالَتِ اَلنَّارُ يَا رَبِّ أَعِذْهُ .
( بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمة الأطهار علیهمالسلام ج ۸۴، ص ۱)
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
یا اَبامُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بنَ عَلِیٍ اَیُّهَا الزَّکِیُّ العَسکَرِیُّ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
میلاد با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@jorenab
روزی رسول الله صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «آیا می خواهی شما را مژدهای دهم؟»
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «بله پدر و مادرم قربانت! شما همیشه مبشر به خیر بودید.» فرمود:
جبرئیل به تازگی برای من خبر خوشی آورده است. که هرکدام از امت من هنگامی که بر من صلوات فرستند، اگر نام اهل بیتم را نیز ملحق سازند؛ درهای آسمان جملگی برای پذیرفتن دعا و عبادت او گشوده گردد و فرشتگان هفتاد بار درود بر وی بفرستند و این خود محو کننده جرم و گناهان است آن گاه گناهان چون برگ درختان از او بریزد و خداوند تعالی فرماید: «لبیک» تو را پذیرفتم، خجسته و مسعود باشی!
سپس به فرشتگان گوید: شما هفتاد بار بر وی درود فرستادید و من هفتصد بار؛ لیکن اگر تنها بر من صلوات بفرستد و اهل بیتم را ملحق نسازد میان دعای او و آسمان، هفتاد حجاب حایل باشد و خداوند جل و جلاله فرماید: لا لبیک
قَالَ النَّبِی صلی الله علیه و آله ذَاتَ یوْمَ لِعَلِی علیه السلام : یا عَلِی أَلا أُبَشِّرُک؟ فَقَالَ: بَلی بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَإِنَّک لَمْ تَزَلْ مُبَشِّراً بِکلِّ خَیرٍ. فَقَالَ: أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ آنِفاً بِالْعَجَبِ قُلْتُ: مَا الَّذِی أَخْبَرَک یا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: أَخْبَرَنِی أَنَّ الرَّجُلَ مِنْ أُمَّتِی إِذَا صَلَّی عَلَی وَ أَتْبَعَ بِالصَّلاةِ عَلَی أَهْلَ بَیتِی فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ صَلَّتْ عَلَیهِ الْمَلائِکةُ سَبْعِینَ صَلاةً وَ إِنَّهُ لَمُذْنِبٌ خَطَّاءٌ ثُمَّ تَحَاتُّ عَنْهُ الذُّنُوبُ کمَا تَحَاتُّ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ فَیقُولُ اللَّهُ تَبَارَک وَ تَعَالَی: لَبَّیک یا عَبْدِی وَ سَعْدَیک یا مَلائِکتِی أَنْتُمْ تُصَلُّونَ عَلَیهِ سَبْعِینَ صَلاةً وَ أَنَا أُصَلِّی عَلَیهِ سَبْعَمِائَةِ صَلاةٍ فَإِذَا صَلَّی عَلَی وَ لَمْ یتْبِعِ الصَّلاةَ عَلَی أَهْلَ بَیتِی کانَ بَینَهَا وَ بَینَ السَّمَاءِ سَبْعُونَ حِجَاباً وَ یقُولُ اللَّهُ تَبَارَک وَ تَعَالَی لا لَبَّیک یا عَبْدِی وَ لا سَعْدَیک یا مَلائِکتِی لا تُصْعِدُوا دُعَاءَهُ إِلاّ أَنْ یلْحِقَ بِنَبِیی عِتْرَتَهُ فَلا یزَالُ مَحْجُوباً حَتَّی یلْحِقَ (بِی) أَهْلَ بَیتِی
(ثواب الاعمال،ص157)
@jorenab
#جنایت_وحشیانه_در_روحیه_غربی
اروپاییها به صدهزار زن و مرد و بچه اجازه دادند که هر جا میخواهند بروند. بعد که اینها راه افتادند، پشیمان شدند و شاید هم از اول حقّه زدند که اجازه حرکت دادند. به هر حال تمام این صدهزار نفر را کشتند و سر بریدند.
شرقی هرگز از نظر جنایت به غربی نمیرسد. شما اگر در تمام تاریخ مشرق زمین بگردید، دو جنایت را حتی در دستگاه اموی پیدا نمیکنید: یکی آتش زدن زنده زنده و دیگرقتل عام کردن زنان، ولی در تاریخ مغرب زمین این دو نوع جنایت فراوان دیده میشود. زن کشتن در تاریخ مغرب زمین یک امر شایعی است. هنوز هم باور نکنید که اینها روح انسانی داشته باشند. آنچه در ویتنام صورت میگیرد ادامه روحیه جنگهای صلیبی و جنگهای اندلس آنهاست. این کار که چندصدهزار نفر را زنده زنده در کوره آتش بگذارند- ولو این افراد جانی هم باشند- کار مشرق زمینی نیست و از عهده مشرق زمینی چنین جنایتی برنمیآید. این کار فقط از عهده مغرب زمینی قرن بیستم برمیآید. این جنایت که در صحرای سینا دهها هزار سرباز را آب و نان ندهند تا از گرسنگی بمیرند برای اینکه اگر اسیر بگیرند باید به آنها نان بدهند، فقط مال غربی است. شرقی اینجور جنایت نمیکند. یهودی فلسطینی صد درجه شریفتر از یهودی غربی است. اگر مردم فلسطین یهودیهای ملی اهل همان فلسطین بودند که این جنایتها واقع نمیشد. این جنایتها همه مال یهودی غربی است
(شهید مطهری حماسه حسینی ج۱ص۱۹)
@jorenab
15.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب، صبح امروز: قضیه غزه از یک سو صحنه مظلومیت و از سوی دیگر صحنه اقتدار است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
کِی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد
یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد
از لعلِ تو گر یابم انگشتریِ زنهار
صد مُلکِ سلیمانم در زیرِ نگین باشد
غمناک نباید بود از طعنِ حسود ای دل
شاید که چو وابینی خیرِ تو در این باشد
هر کو نَکُنَد فهمی زین کِلکِ خیال انگیز
نقشش به حرام ار خود صورتگر چین باشد
جامِ می و خونِ دل هر یک به کسی دادند
در دایرهٔ قسمت اوضاع چنین باشد
در کارِ گلاب و گل حکمِ ازلی این بود
کاین شاهدِ بازاری وان پرده نشین باشد
آن نیست که حافظ را رندی بِشُد از خاطر
کاین سابقهٔ پیشین تا روزِ پَسین باشد
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
در (تاریخ قم) مروی است که جماعتی از مردم ری خدمت حضرت صادق علیه السلام رسیدند وگفتند: ما از مردم ری هستیم. حضرت فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم! ایشان عرض کردند که ما از مردم ری هستیم! دیگر مرتبه حضرت همان جواب را فرمود، آن
جماعت چند کرّت این سخن را گفتند و همین جواب را شنیدند، آنگاه حضرت فرمود: همانا از برای حق تعالی حرمی است وآن مکه است، وبرای رسول خدا صلی اللّه علیه وآله وسلم حرمی است وآن مدینه است. وبرای امیرالمؤ منین علیه السلام حرمی است وآن کوفه است، واز برای ما اهل بیت حرمی است وآن بلده قم است وبعد از این دفن شود در آنجا زنی از اولاد من که نامیده شود به فاطمه، هرکس اورا زیارت کند بهشت از برای او واجب شود، راوی گفت: وقتی که آن حضرت این فرمایش نمود هنوز متولد نشده بود امام موسی علیه السلام.
(منتهی الامال شیخ عباس قمی ج۲ص۲۷۲)
@jorenab
#دنیا_در_نگاه_امیرالمومنین
۱-زمانی ضَراربن حمزه ضَبابی نزد معاویه رفت معاویه گفت حضرت علی علیه السلام را برام توصیف کن
ضرار گفت حضرت در محراب می ایستاد ومحاسن خویش را می گرفت ومانند مار گزیده به خود می پیچید ومانند انسانی که اندوهی به او رسیده گریه می کرد. « هُوَ قَائِمٌ فِي مِحْرَابِهِ قَابِضٌ عَلَى لِحْيَتِهِ يَتَمَلْمَلُ تَمَلْمُلَ السَّلِيمِ وَ يَبْكِي بُكَاءَ الْحَزِينِ »
این رفتار حضرت نشان می دهد یکی از راه های نجات از وابستگی به دنیا ناله شبانه است و اینکه عاجزانه از خداوند متعال باید خواست تا انسان را از وابستگی به دنیا رهایی دهد
۲-یاد آوری ظاهر فریبنده دنیا؛ هرگاه دنیا به انسان روی خوش نشان می دهد یعنی قصد فریب انسان را دارد لذا حضرت خطاب به دنیا می فرماید آیا خودرا بر من عرضه می کنی یا به من علاقه مند شدی « أَ بِي تَعَرَّضْتِ أَمْ إِلَيَّ تَشَوَّقْتِ »
۳-یاد آوری کوتاهی زندگی دنیا ؛ هرگاه انسان به خودش یادآوری نماید زندگی در دنیا زمانش اندک است همانگونه که حضرت خطاب به دنیا می فرماید پس زندگی تو کوتاه است« فَعَيْشُكِ قَصِيرٌ » همین می تواند تلنگر مهمی باشد تا انسان خودرا وابسته به دنیا نکند زیرا باید بداند روزی از آن مفارقت می کند ودر صورت دل بسته شدن جدا شدن از آن سخت خواهد بود .
۴- یادآوری اینکه راه طولانی که در پیش است ؛ انسان مسافر است ،سفری را آغاز نموده است که بسیار طولانی است«آه مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ، وَ طُولِ الطَّرِيقِ، وَ بُعْدِ السَّفَرِ، وَ عَظِيمِ الْمَوْرِدِ. »
لذا آهی می کشد و می فرماید آه از کمی توشه طولانی بودن راه ودوری سفر بزرگی و عظمت قیامت
ونیازمندی توشه مناسب از یک سو جائی که قرار است انسان وارد شود جائی عظیم است از سوی دیگر موجب می شود تا انسان همیشه از خویش مراقبت کند تا گرفتار ظواهر زودگذر نشود
پس بجای غرق شدن در ظواهر فریبنده دنیا وغافل شدن از سفر خویش باید به راه ومقصد بیاندیشد وبه دنبال اندوختن توشه مناسب برای آن باشد.
اى دنيا اى دنيا از من دور شو، آيا براى من خودنمايى مى كنى يا شيفته من شده اى تا روزى در دل من جاى گيرى هرگز مبادا غير مرا بفريب، كه مرا در تو هيچ نيازى نيست، تو را سه طلاقه كرده ام، تا باز گشتى نباشد، دوران زندگانى تو كوتاه، ارزش تو اندك، و آرزوى تو پست است. آه از توشه اندك، و درازى راه، و دورى منزل، و عظمت روز قيامت
يَا دُنْيَا يَا دُنْيَا، إِلَيْكِ عَنِّي أَبِي تَعَرَّضتِ؟ أَمْ إِلَيَّ تَشَوَّقْتِ؟ لَاحَانَ حِينُكِ، هَيْهَاتَ! غُرِّي غَيْرِي، لَاحَاجَةَ لي فِيكَ، قَدْ طَلَّقْتُكِ ثَلَاثاً لَارَجْعَةَ فِيهَا! فَعَيْشُكِ قَصِيرٌ، وَ خَطَرُكِ يَسِيرٌ، وَ أَمَلُكِ حَقِيرٌ. آه مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ، وَ طُولِ الطَّرِيقِ، وَ بُعْدِ السَّفَرِ، وَ عَظِيمِ الْمَوْرِدِ.
(نهج البلاغه :حکمت ۷۷)
@jorenab