۱_وقتی میان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و معاویه جنگ و درگیری بود معاویه هرحیله و مکر ی را برای پیروزی بکار می گرفت و ظاهراً همین باعث شد عده ای به حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام اشکال کنند و احساس کنند که معاویه زیرکتر است
حضرت فرمود بخدا سوگند معاويه از من زيركتر نيست، و ليكن او بيوفائى و خيانت كرده و معصيت و نافرمانى مى نمايد
و اگر مكر و بيوفائى نكوهيده نبود من زيركترين مردم بودم، ولى هر مكر و بيوفائى گناهى است، و هر گناهى نافرمانى است، و روز قيامت براى هر عهد و پيمان شكنى پرچم و نشانه اى است كه بآن شناخته ميشود
وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیَةُ بِأَدْهَی مِنِّی وَ لَکِنَّهُ یَغْدِرُ وَ یَفْجُرُ وَ لَوْ لاَ کَرَاهِیَةُ الْغَدْرِ لَکُنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ وَ لَکِنْ کُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ وَ کُلُّ فُجَرَةٍ کُفَرَةٌ وَ لِکُلِّ غَادِرٍ لِوَاءٌ یُعْرَفُ بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ
(نهجالبلاغه خ ۲۰۰)
۲_فرق حضرت با معاویه درین است که حضرت دنیا را برای آخرت می خواهد نه به هر قیمتی دنیا را بدست آورد اما معاویه تمام تلاشش بدست آوردن دنیاست حتی با نابودی آخرتش
لذا حضرت فرمود او از من زیرکترنیست بلکه مکر و حیله می کند من چنین کاری نمی کنم چون عذاب الهی را در پی دارد
۳_کسی که نماینده خبرگان می شود اجتهاد (ولو در حد تجزی را داراست) مرحوم شهید سید ابراهیم رییسی نماینده مجلس خبرگان بود و دکترای حقوق داشت. کسی که به گفته مطبوعات مدرکش محل تردید بود به او گفت شش کلاس سواد داری
اما با متانت گفت اگر با تهمت زدن به من مشکل مردم حل می شود این کار را بکنید
۴_ازطرفی به کسی که تخلف می کند و توسط هم طیفی خویش از دانشگاه اخراج میشود فقط تخلفش را یادآوری می کنند کودکانه ترین رفتار را مرتکب می شود
۵_یکی از نامزدهای محترم می گفت در شورای امنیت ملی بارها وقتی اشکالات ننگ نامه برجام را متذکر می شدیم و می گفتیم آنچه با غربی ها قرارداد بستید غیراز آن چیزی است که به مردم می گویید با داد و فریاد برخورد می کردند
کسانی که دربرابر غربی ها رفتار بسیار ذلیلانه ای داشتند همانا که حتی از دادن بنزین به آنها دریغ می کردند تا به کشورشان برگردند
۷_يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ [119]
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد و باصادقان و راستگويان باشيد
(توبه ۱۱۹)
۶_العاقل یکفی بالاشاره
در خانه اگر کس است یک حرف بس است
@jorenab
#دوست_خوب
اول آنکه: کسی دیگری را دوست داشته باشد از برای امری که فایده او در آخرت به این محب عاید گردد. مثل اینکه: شاگرد، استاد را دوست دارد از برای اینکه او راتعلیم می کند و او را از حضیض جهل به اوج مرتبه علم می رساند. یا استاد، شاگرد رامحبت داشته باشد به جهت اینکه منشا ثواب معلم می شود. و امثال اینها.
دوم آنکه: او را دوست داشته باشد نه به جهت فایده اخرویه که از او به او عاید شود، بلکه از جهت اینکه:
الف- مخلوق خدا است و منسوب به اوست به نسبت عامی که ازبرای کافه مخلوقات است.
ب- یا به جهت خصوصیت نسبتی که از برای او هست از تقرب او به خدا.
ج-یا اشتغال او به خدمت خدا.
د- یا محبت او از برای خدا و امثال اینها.
زیرا ازعلامات غلبه محبت با کسی آن است که: محبت از او تعدی کند به متعلقان و منسوبان او نیز، اگر چه نسبت دوری داشته باشد. همچنان که کسی که انسانی را دوست دارد، دوست او را دوست دارد و خدمتکار او را، و هر که مدح محبوب او را کند. بلکه با در ودیوار محله و دیار او محبت دارد. همچنان که گفته اند:
أَمُرُّ عَلى الدِيارِ دِيارِ لَيلى
أُقَبِّلُ ذا الجِدارَ وَذا الجِدارا
وَما حُبُّ الدِيارِ شَغَفنَ قَلبي
وَلَكِن حُبُّ مَن سَكَنَ الدِيارا
خلاصه معنی آنکه: به دیار لیلی می گذرم و بوسه بر این دیوار و آن دیوار می زنم. واین، نه از دوستی دیار است، بلکه از دوستی آن کسی است که در آن دیار ساکن است.
غم جمله خور در هوای یکی
مراعات صد کن برای یکی
(معراج السعاده ص ۱۷۷)
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
قرائن دال بر ولایت امیرالمومنین در غدیر خم
✅الف: بیانی:
1. قرآن می فرماید آنچه به تو گفتیم را بیان کن و از مردم نترس چون خداوند ترا حفظ خواهد کرد« يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس»([1])
معلوم می شود که این مطلب مهمی است که حضرت از بیان آن نگران بود
2.پیامبر اکرم صلی الله از مردم اقرار گرفت که آیا من بر شما از خود شما اولی نیستم گفتند بله آنگاه فرمود هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست
و این جمله حضرت به آیه ۶ احزاب اشاره دارد که فرمود نبی بر شما از شما اولی است« النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِم» و در آیه ۳۶ میگویداولی بودن به این معنی است که وقتی پیامبر صلی الله چیزی فرمود کسی حق ندارد از آن سرپیچی کند. بعدفرمود هرکس خلاف فرمان خدا ورسول عمل کند دچار گمراهی اشکار شده است « ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبِينا»
بخوبی روشن است چنین معنایی از «مولی» به معنای سرپرستی است واگر به معنای دوستی باشد اولا نداشتن اختیار معنی ندارد زیرا اختیار به امور ارادی بر می گردد واموری که فعل محسوب شود نه امور قلبی که در اختیار انسان نیست
ثانیا نافرمانی وتخلف مربوط به دستور است
پس با قرینه ای که حضرت ذکر نمود معلوم میشود مراداز مولی سرپرستی است همانطور که در ذیل سخن حضرت که فرمود اللهم وال من والاه بخاطر قرینه دعا بودن وهمینطور جمله وعاد من عاداه مراد دوستی است
✅نکته :
به نظر می رسد اولین بار فخر رازی در کتاب (نهایه المعقول) این احتمال را مطرح کرد که مولی به معنای دوستی است (فخر رازی متولد 544 ومتوفای 606) یعنی حدود پانصدی واندی سال بعد از واقعه غدیر بحث مولی به معنای دوستی مطرح شد وقبل ازآن چنین احتمالی را کسی نگفته بود
✅ب: مکانی:
1.جایی که پیامبر صلی الله علیه واله وسلم انتخاب کردند دارای یک موقعیت سوق الجیشی بود یعنی صحرایی جحفه از طرف شمال به مدینه از غرب به مصر و عراق از جنوب به یمن ختم میشود.
2.مرحوم علامه امینی از ابو اسحاق ثعلبی در تفسیرش به نام الکشف والبیان و نقل می کند که می گوید خبر وصیت پیامبر صلی الله بین مردم شایع شد و در شهرها پیچید. «طار فی البلاد»
یعنی جایی بود که همه اجتماع کرده بودند و از آنجا از هم جدا شدند و وقتی به خانه هایشان میرفتند مهمترین خبری که شنیده بودند برای مردم نقل میکردند آخرین حرفی بود که از پیامبر صلی الله علیه واله وسلم شنیدند.
✅ج: زمانی:
1.هوا به شدت گرم بود مردم هم به خاطر مسافرت طولانی به شدت خسته بودند با این وجود آنها را به مدت ۳ روز در آن منطقه نگه داشتند.
2. گویند آنقدر زمین سوزان بود که مردم زیر پای خود را پارچه ای یا چیزی میگذاشتند تا به خاطر گرمای ریگ سوزان نسوزند.
✅د: عملی:
1. ابتدا از مردم به مدت سه روز بیعت گرفت حتی از زن هایی که در آنجا بودند بیعت گرفته شد به این شکل که تشتی را آب کرده بودند و امام علی علیه السلام دست را درون تشت گذاشته بود و زنان دست را درون آب می گذاشتند به این عنوان با امام بیعت کنند.
2.اجتماع بیش از دو یا سه نفر توسط پیامبر صلی الله علیه واله وسلم ممنوع شد زیرا علیه امام علیه السلام توطئه نکنند
[1] -مایده:63
@jorenab
یاعلی دل با تو بینا می شود
یا علی عشق با تو معنی می شود
خنده با عشق تو پیدا می شود
نغمه ازمهرت هویدا میشود
جان بفرمان تو همراه تن است
تن بدستور تو درپیراهن است
فیض حق با مهرتوجاری بُوَد
لطف حق با تو چنین ساری بُوَد
یا علی عشق تو مستم میکند
نیستم بُودِ تو هستم میکند
مهرتوآئینه وارم می کند
جلوه پروردگارم میکند
ذات حق نوراست برمن تافته
عشق حیدر بردلم انداخته
حَبلِ حق داده بدستم این چنین
ای بقربانت امیرالمؤمنین
بأَبی انت و نفسی و وَلَد
عِرضی اُمی و فُوادی و کَبَد
#علی_گلایری_ماتح
@jorenab
در روزغدیرپیامبرباصدای بلند فریاد زد
پس صدای پیامبر را بشنو
هر کس که من مولای او هستم
علی ولی اوست
پس پیروان صادقی برای او باشید
يُنَادِيهِمُ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ نَبِيُّهُمْ
بِخُمٍٍّّ فَأَسْمِعْ بِالرَّسُولِ مُنَادِياً
فَمَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ عَلِيٌّ أَمِيرُهُ
فَكُونُوا لَهُ أَنْصَارَ صِدْقٍ مَوَالِياً
#حَسّان
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
روز عیدالله الاکبر عید غدیرخم به ولایت رسیدن سرورازادگان جهان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام مبارک باد
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@jorenab