eitaa logo
جرعه ناب
654 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
211 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
1-لغوی: هر چیزی و هرکسی که به او اقتدا شود امام گویند و جمع آن ائمه است خواه حق باشد خواه باطل؛ و گفته‌شده امام آن است که از وی پیروی شود خواه انسان باشد یا کتاب.([1]) 2-اصطلاحی شیعه: امامت استمرار وظایف رسالت است نه خود رسالت، (با رحلت پیامبر (ص) نبوت و پیامبری ختم شد)، روشن است رسیدن به چنین مقامی نیازمند صلاحیت‌های بالایی است که تنها تحت عنایت ویژه‌ی الهی ممکن است به دست آید. اهل سنت: امامت را به‌عنوان رئیس دولت نگاه می­کنند که مردم یا نمایندگان مردم، آن‌ها را انتخاب می‌کنند در چنین حاکمی تنها برخی از صفات لازم است (بلوغ، عقل، شناخت دین و اموری از این قبیل). وظیفه نبی: اخذ وحی و حفظ وحی  این دو فقط مختص نبی است. ابلاغ وحی شیعه معتقد است که امام مانند نبی ابلاغ وحی را انجام می‌دهد. وظیفه امام: تبیین وحی و تفسیر وحی و اجرای وحی.([2]) اختلاف مبنایی شیعه و سنی 1-علم کلام از ذات و افعال الهی بحث می­کند، اما علم فقه درباره افعال مکلف بحث می­کند. 2- اگر امامت را از افعال الهی و امامت را استمرار نبوت دانستیم از مباحث کلامی خواهد شد لذا جزء اعتقادات محسوب می‌شود در این صورت تحت افعال الهی بحث می‌شود و اگر امامت را صرف ریاست بر مردم دانستیم تعیین آن از افعال مکلف به‌حساب آمده از مباحث فقهی خواهد شد. - معیار اصلی و فرعی بودن امامت چیست؟ اگر امامت را فعل الهی و استمرار نبوت دانستیم از مباحث کلامی و جزء اصول دین می‌شود و اگر امامت را فعل مکلف و صرف ریاست بر مردم دانستیم از مباحث فقهی و مسئله فرعی خواهد بود. چرائی ضرورت بحث از امامت ازآنجاکه دین پیامبر اکرم (ص) برای همیشه و تا قیامت ادامه دارد سؤال این است برای اخذ دین حقیقی به چه کسی باید رجوع نمود؟ فرق امامت و خلافت طبق بیان مرحوم طبرسی امام و خلیفه به یک معنا است و فقط ازنظر لغوی اختلاف دارند یعنی خلیفه به کسی گفته می‌شود که جانشین فرد دیگری است و امام به کسی گفته می‌شود که به او اقتدا می­کنند.([3]) نظریه اهل سنت درباره خلافت 1- ازنظر اهل سنت خلافت یعنی حکومت و خلیفه یعنی کسی که زعامت حکومت را بر عهده دارد و قوام خلافت برداشتن قدرت و سلطه سیاسی استوار است. 2- ازآنجایی‌که خلیفه به حاکم سیاسی اطلاق می‌شود پس زمانی که اجتماع باشد خلیفه معنی دارد و بدون جامعه و حکومت خلافت بی‌معنا است. 3- ازآنجاکه معیار بودن خلیفه، حاکمیت در اجتماع است چگونه به دست آوردن آن مهم نیست لذا اگر کسی به‌زور و قهر حکومت را به دست آورد، خلیفه محسوب می‌شود. 4- کسی که خلیفه می‌شود جانشین نبی در مسائل دینی و دنیوی می­گردد پس باید توسط همگان مورداحترام قرار گیرد حتی اگر ظالم و فاسق باشد و افرادی مانند مارودی معتقدند غاصب اگر طبق دین عمل کند واجب الاتباع است لذا می­گویند اگر قاضی فاسق باشد عزل می‌شود ولی امام فاسق باشد عزل نمی­شود. 5- اساس خلافت بنابر نظریه اهل سنت شورای اهل حل و عقد و اجماع صحابه است. چون معتقد هستند که اصحاب رسول خدا (ص) خطا نمی­کنند بنابراین وقتی در سقیفه، اجماع کردند و کسی را به­عنوان خلیفه برگزیدند، بر همه لازم است که از او تبعیت کنند. 6- در نظر بعضی از اهل سنت نظیر باقلانی، عدالت در خلیفه شرط نیست و خلیفه می­تواند مفضول باشد و ابن ابی الحدید می‌گوید الحمدلله الذی قدّم المفضول علی الأفضل. 7- عمده تلاش اهل سنت، تطبیق نظریه خلافت بر حاکمان مختلفی که سرکار می‌آمدند است لذا گروهی از آن‌ها از حاکمانی مانند عباسیان دفاع می‌کردند مانند مارودی از علمای قرن پنجم در دفاع از عباسیان کتاب مستقلی نوشت؛ اما عده­ای آن‌ها را باطل می­دانستند. 8- ازنظر مارودی، خلافت، عقد قرارداد بین حاکم و مردم است 9- گروهی از اهل سنت مانند غزالی حتی اجتهاد را برای امام شرط نمی‌دانند و معتقد است که خلیفه توسط شخصی که قدرت را در دست دارد انتخاب می‌شود. 10- معتقدند اگر زمانی امام وجود نداشت و فردی که واجد شرایط نیست اما از راه قدرت نظامی بدون اخذ بیعتی یا تعیین از طرف حاکم قبلی به حکومت رسید باید از او اطاعت کرد و اگر کسی او را به قهر مغلوب کرد از فرد غالب باید اطاعت نمود شیخ انصاری: اجماع ریشه اهل سنت است و اهل سنت ریشه اجماع می­باشند (هو اصل لهم وهم اصل له). خلاصه نظریه اهل سنت در باب خلافت: الف. امر خلافت از فروع دین است. ب. خلیفه توسط مردم انتخاب می‌شود. ج. خلافت به‌وسیله اجماع و شورای اهل حل و عقد منعقد می­گردد. هر کس حکومت بر عهده داشت حتی اگر با قهر و زور آن را به دست آورده باشد باید از او اطاعت کرد.([4]) [1] -التحقیق فی کلمات قرآن الکریم [2] -اعتقادات صدوق 1414 [3] -مجمع البیان بقره :30 [4] -الاقتصاد فی الاعتقاد الاحکام السلطانیه دانشنامه بزرگ اسلامی ج 10 شرح اصول خمسه https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ورزش و نشاط دینی در کلام مقام معظم رهبری وقتی می‌ گوییم جوان ها، معنایش این نیست که ورزش مخصوص جوان هاست. نخیر؛ همان‌ طور که ورزش برای جوان ها لازم است، برای مسن‌ ترها هم لازم است. بلکه می‌ شود گفت برای جوان ها لازم است، برای مسن‌ ها واجب مؤکّد است. توجّه کردید؟ چون اگر کسانی که پا به سن گذاشته ‌اند، ورزش نکنند، پیری زودرس به سراغشان خواهد آمد و قطعاً دچار عوارض پیری خواهند شد و از کار خواهند افتاد. چرا کسی که می‌ تواند کار و تلاش کند و عمر خود را ده، بیست سال با ورزش، بر حسب روال طبیعی استمرار بخشد، این کار را نکند؟ من حرفم این است. از این رو توصیه می‌ کنم همه ورزش کنند؛ هم جوان ها، هم پیرها، هم میان ‌سال ها، هم مردها و هم زنها. ۱۳۷۵/۰۶/۰۲ https://eitaa.com/jorenab
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِاللّٰه، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خِيَرَةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صِفْوَةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ، أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُ اللّٰهِ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللّٰهِ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ، وَجَاهَدْتَ فِى سَبِيلِ رَبِّكَ، وَعَبَدْتَهُ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ https://eitaa.com/jorenab
با توجه به آیات قران کریم جادو و سحر وجود دارد در قران سه نوع جادو ذکر شده ۱-جدایی بین زن و شوهر ۖ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ (بقره:۱۰۲) ۲- چشم هارو جادو کنند طوری که امور را غیر واقعی ببینند سَحَرُوا أَعْیُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِیمٍ ( اعراف۱۱۶) ۳-دمیدن در گره ها وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ (فلق۴) برای رهایی از سحر و جادو امور ذیل بسیار مهم و مفید است ان شالله ۱-دادن صدقه ۲-دعای بطلان سحر بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ وَ ماشآءَ اللَّهُ بِسْمِ اللَّهِ وَ لاحَوْلَ وَلاقُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ قالَ مُوسی ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ اِنَّ اللَّهَ سَیُبْطِلُهُ اِنَّ اللَّهَ لایُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدینَ فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَانْقَلَبُوا صاغِرینَ (مفاتیح الجنان رساله باقیات صالحات باب سوم) ۳-،خواندن آیت الکرسی -اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ۴-خواندن چهار قل سوره الناس بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (۱) مَلِكِ النَّاسِ (۲) إِلهِ النَّاسِ (۳) مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ (۴) الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (۵) مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (۶) سوره الفلق بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (۱) مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ (۲) وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ (۳) وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ (۴) وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ (۵) سوره الإخلاص بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (۱) اللَّهُ الصَّمَدُ (۲) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (۳) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (۴) سوره الكافرون بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ (۱) لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ (۲) وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ (۳) وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْ (۴) وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ (۵) لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ (۶) نکته : آنچه در بالا آمده است برای رفع اکثر مشکلات و گرفتاری ها مفید است ان شالله https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ انبیا ۸۷ (خداوندا! ) جز تو معبودی نیست. منزهی تو! من از ستمکاران بودم https://eitaa.com/jorenab
بَلَغَ العُلی بِکَماله کَشَفَ الدُّجی بِجَماله حَسُنَت جَمیعُ خِصاله صَلّوا عَلیهِ وَ آله به سبب کمالش به بلندی رسید، با روی نکوی خود تیرگی​ها را برطرف ساخت، همه​ ای روشهایش نکوست، بر او و خویشانش درود باد https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱-اجْعَلْ شَرَائِفَ صَلَوَاتِكَ، وَ نَوَامِيَ بَرَكَاتِكَ، عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ الْخَاتِمِ لِما سَبَقَ، ، نهج البلاغه خطبه ۷۲ (خداوندا) قرار ده بزرگترين درودها و افزونترين بركتهايت را بر محمّد، بنده و فرستاده خود كه ختم كننده آن (وحى و رسالت) را كه به پيغمبران گذشته امدن بود قران تصریح می کند حضرت خاتم پیامبران‌ است و بعداز او پیامبری نخواهد امد محمد پدر هیچ یک از مردان شما نبوده است. ولی رسول خدا و ختم کننده و آخرین پیامبران است مَّا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَلَکِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیِّینَ (احزاب ۴۰) ۲-وَالْفَاتِحِ لِما انْغَلَقَ و راه بسته شده (سيادت و سعادت بشر) را گشود زمانی که دلهای مردم بر اثر ضلالت و گمراهی بسته شد و دارای بدترین دین وبدترین زندگی بودند ودر ظلمت جهالت به سر می بردند حضرت نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم به رسالت مبعوث شد تا غل ها و زنجیرهارا از آنها بردارد وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ (اعراف:۱۵۷) ۳- وَ الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقّ، آشکار کننده حق بوسیله حق ابن میثم می گوید مراد از حق اول دین است ودر مورد دومی اختلاف است الف-معجزات زیرا به سبب ان توانست دین را اظهار نماید ب-بوسیله جنگ دین را منتشر ساخت ج-دین را بوسیله بیان واضح آشکار ساخت (شرح ابن میثم ج۲ص۱۹۹) مرحوم خویی می گوید اظهر این است مراد از حق اول دین و مراد از حق دوم صدق است (منهاج البراعه ج۵ص۱۹۵) به نظر می رسد مراد این است حضرت اظهار کننده حق یعنی دین است بوسیله براهین واضح و آشکار عقلی و دلائل روشن علمی ۴-وَ الدَّافِعِ جَيْشَاتِ الْأَباطِيلِ، وَ الدَّامِغِ صَوْلاتِ الْأَضَالِيلِ دفع کننده جوش و خروش باطل ها و نابود کننده شوکت و ابهت گمراهی ها اهل باطل تمام تلاش خویش راانجام دادند تا نور الهی را خاموش کنند و حضرت را در بدترین شرایط تحریم های اقتصادی و انزوای سیاسی قرار دهند اما با لطف الهی حضرت معارف بلند دین را بر مردم عرضه کرد و راه را به انها نشان داد هرچند در گذشته در گمراهی اشکار بودند لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ( آل عمران۱۶۴) https://eitaa.com/jorenab