🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
درختی که تلخ است وی را سرشت
گرش برنشانی به باغ ِ بهشت
ور از جوی ِ خلدش به هنگام ِ آب
به بیخ انگبین ریزی و شهد ِ ناب
سرانجام گوهر به کار آوَرَد
همان میوه ی تلخ بار آوَرد
#فردوسی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
https://eitaa.com/jorenab
#خداوند_تنها_روزی_دهنده
قرآن کریم میفرماید: هیج جنبده ای در زمین نیست مگر آنکه خداوند روزی او را میدهد «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رزقها » زیر خداوند متعال مکانهای ثابت و متغیر آنان را میداند « وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها » این آیه شریفه از یک¬طرف اشاره دارد هر جنبده¬ای روزی معینی دارد و بوی خواهد رسید، پس نباید مرتکب حرام شد تا آن¬را بدست آورد و از طرف دیگر میفرماید کسی غیر از خداوند روزی دهنده نیست و اگر به ظاهر روزی ما به اسبابی وابسته است برای آن است که عالم؛ عالم سبب و مسببی است و انسان ناآگاه گمان میکند روزی رسان همین سبب است چون در محاسبه اشتباه میکند دچار ضرر و زیان میشود.
یکی از مصادیق بارز روزی دادن عزت به بندگان از سوی خداوند متعال است
عزت یعنی: قاهری که مقهور نمیشود و غالبی که مغلوب نمیشود، حقیقةً مختص به خداست و غیر خداوند فی نفسه ذلیل است و هیچ چیزی را مالک نیست؛ حال خداوند این عزت را به هر کس که بخواهد ارزانی میکند؛ «تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ» هر کس را بخواهد عزیز میکند و هر کس را بخواهد ذلیل میکند.
چون در ابتدای این آیه میفرماید: خداوند به هر کسی بخواهد ملک میدهد و از هر کس بخواهد میگیرد، مرحوم علامه طباطبائی (رحمه الله) از آن استفاده میکند که عزت از فروعات ملک است و چون ملک از آن خداوند است پس عزت نیز از آن خداوند است.
آنگاه در آیه شریفه دیگری افرادی که به خاطر اتصال به منبع الهی دارای عزت شدند را معرفی میکند «لِلّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُوءْمِنِینَ» عزت برای خداوند و برای رسولش و برای مؤمنین است.
پس اگر عزت تنها از آن خداوند است و تنها او به هرکس بخواهد عطا میکند؛ اولاً: عزت پیش کس دیگر نیست و انسان هرجا برود خوار خواهد شد، ثانیاً: اگر غضب و خشم الهی فرود آید چنین فردی خوار شده و کسی توان عزیز کردن وی را ندارد.
بنابراین :
1- اگر خداوند بخواهد انسان را از روزی محروم کند کسی نمیتواند به وی روزی عنایت کند.
2- اگر خداوند بخواهد کسی را خوار و ذلیل نماید کسی نمیتواند او را یاری نماید.
پس باید از خشم الهی به خدا پناه برد؛ زیرا اگر خداوند بر انسان غضب نماید چنین فردی هم از روزی محروم میشود و هم خوار میگردد.
«خداوندا اگر مرا از روزی محروم کنی چه کسی بمن روزی میدهد واگر مرا خوار کنی چه کسی مرا یاری میکند خداوندا به تو پناه میبرم از غضب و فرود آمدن خشم تو؛
إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی ینْصُرُنِی إِلَهِی أَعُوذُ بِک مِنْ غَضَبِک وَ حُلُولِ سَخَطِک
https://eitaa.com/jorenab
حَسْبِیَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ (توبه:۱۲۹)
خداوند مرا کفایت می کند. هیچ معبودی جز او نیست. بر او توکّل کردم. و او پروردگار عرش عظیم است.
https://eitaa.com/jorenab
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
https://eitaa.com/jorenab
#معنای_صلوات
إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً"
خدا و فرشتگان او بر پیامبر اسلام درود میفرستند، شما هم ای کسانی که ایمان آورده اید بر او صلوات بفرستید، و آن طور که باید تسلیم شوید
کلمه صلوت تنها به معنای دعا نیست، بلکه به معنای ثنا و ستایش نیز است. بنابراین، مقصود از صلوات خدا بر انبیا و صالحان، همان ثنا و ستایش نیک و به نیکى یاد کردن از آنان است.و
صلوات از ناحیه خدا به معنای مغفرت و رحمت و ثنا و کرامت، و صلوات ملائکه را به معنای دعاى آنان در حق دیگران است
(ترتیب العین، ج 2، ص 1006، «صلو».)
حضرت امام صادق علیه السلام میفرماید:
صلوات از جانب حقتعالی به معنی نزول رحمت، و از سوی فرشتگان به معنی تزکیه و از سوی انسان به معنی دعا ست
الصَّلاةُ مِن اللهِ عَزَّوَجَلَّ رَحمَةٌ، وَ مِن الملائِکَةِ تَزکِیَةٌ، وَ مِن النّاسِ دُعاءٌ
(بحارالانوار ج۹۱ص۵۵)
مرحوم علامه در المیزان می نویسد
کلمه" صلاة" در اصل به معنای انعطاف بوده، و صلات خدا بر پیغمبر به معنای انعطاف او به وی است، به وسیله رحمتش، البته انعطافی مطلق، چون در آیه شریفه صلات را مقید به قیدی نکرده، و همچنین صلات ملائکه او بر آن جناب، انعطاف ایشان است بر وی، به اینکه او را تزکیه نموده و برایش استغفار کنند، و صلات مؤمنین بر او انعطاف ایشان است به وسیله درخواست رحمت برای او.
(ترجمه المیزان ج۱۶ص۵۰۶)
https://eitaa.com/jorenab
#شعر_صلوات
🌸اول خوانیم خدا را
رسول انبیا را
علی مرتضی را
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸صلوات را خدا گفت
جبرئیل بارها گفت
در شان مصطفی گفت
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸شاه نجف علی است
سرور دین علی است
شیر خدا علی است
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸یا رب به حق زهرا
شفیع روز جزا
بخشا گناه مارا
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸بعد از علی حسن بود
چون غنچه در چمن بود
نور دو چشم من بود
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸بوی حسین شنیدیم
چون گل شکفته دیدیم
به مدعا رسیدیم
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸زین العباد دانا
سجاد است و بینا
می گفت وقت دعا
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸باقر امام دین است
نور خدا یقین است
فرزند عابدین است
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸جعفر صبح صادق
هم نور و هم موافق
تاج سر خلایق
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸موسای با سعادت
با ذکر و با عبادت
می گفت در اسارت
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸هشتم رضا امام است
از ضامنی تمام است
شاه غریب بنام است
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸ما شیعه تقی ایم
خاک ره نقی ایم
محتاج عسکری ایم
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸مهدی به تاج و نورش
با پرچم رسولش
نزدیک شد ظهورش
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸ای مردمان بدانید ،
این ذکر را بخوانید
تا در بلا نمانید
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸🌸اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ
آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌸🌸
https://eitaa.com/jorenab
شاخص های انسان سالم از نظر حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه:
1.تعلم مجدانه: «حکمت را بشنود و بفهمد و حفظش کند»
2.پندپذیری:«به خیر دعوت شود و بپذیرد»
3.پیرو ی از رهبر:«دامن رهبر هدایتگر را بگیرد و نجات یابد»
4.مراقبه:«مراقب مخالفت پروردگارش باشد و از گناه خود بترسد»
5.خلوص:«عمل صالح خالص برای آخرت بفرستد»
6.نیک رفتاری:«کار صالح انجام دهد»
7.آخرت محوری «برای ذخیره آخرت کار کند و از گناه بپرهیزد»
8.مبارزه با نفس:«خاسته ی دل را رها کند و عوض آن برای آخرت جمع کند ، با نفس مبارزه کند و آرزوی نفس را پی جویی نکند»
9.شکیبائی:«صبر را شتر راهوار نجات خود قرار دهد ( و در مبارزه با نفس و ذخیره برای آخرت کوتاه نیاید)»
10. تقوی محوری :«تقوی را توشه سفر مرگش قرار دهد»
11.پیروی از راه راست و دوری از مشتبهات:« راه روشن و واضح را بپیماید و از آن جدا نشود»
12. بهره گیری از فرصت زندگی :« فرصت زندگی را بهره گیرد و با شتاب برای مرگ مهیا شود و از کار( نیک )توشه برگیرد »
«خداوند چنین مرد (شخص) را رحمت کند»
76 و من خطبة له ع في الحث على العمل الصالح
رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً سَمِعَ حُكْماً فَوَعَى وَ دُعِيَ إِلَى رَشَادٍ فَدَنَا وَ أَخَذَ بِحُجْزَةِ هَادٍ فَنَجَا رَاقَبَ رَبَّهُ وَ خَافَ ذَنْبَهُ قَدَّمَ خَالِصاً وَ عَمِلَ صَالِحاً اكْتَسَبَ مَذْخُوراً وَ اجْتَنَبَ مَحْذُوراً وَ رَمَى غَرَضاً وَ أَحْرَزَ عِوَضاً كَابَرَ هَوَاهُ وَ كَذَّبَ مُنَاهُ جَعَلَ الصَّبْرَ مَطِيَّةَ نَجَاتِهِ وَ التَّقْوَى عُدَّةَ وَفَاتِهِ رَكِبَ الطَّرِيقَةَ الْغَرَّاءَ وَ لَزِمَ الْمَحَجَّةَ الْبَيْضَاءَ اغْتَنَمَ الْمَهَلَ وَ بَادَرَ الْأَجَلَ وَ تَزَوَّدَ مِنَ الْعَمَلِ
(خطبه 76 از نهج البلاغه دکتر صبحی صالح)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
ای توبه ام شکسته… از تو کجا گریزم؟
ای در دلم نشسته… از تو کجا گریزم؟
ای نور هر دو دیده بی تو چگونه ببینم!
وی گردنم ببسته! از تو کجا گریزم
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_غرا_بیست_و_دو
بعداز توضیح شرایط سختی که بر مردگان است خطاب به حاضران می فرماید این سرنوشت شماهم هست پس چرا مانند آنها به گناه مشغول هستید واز گذشتگان عبرت نمی گیرید وکار نیک انجام نمیدهید
« أَ وَ لَسْتُمْ أَبْنَاءَ الْقَوْمِ وَ الْآبَاءَ وَ إِخْوَانَهُمْ وَ الْأَقْرِبَاءَ » آیا شما فرزندان ،پدران وبرادران وبستگان همان قوم نیستید یعنی شماهم همان راه را می روید ومرگ شمارا فرا می گیرد
« تَحْتَذُونَ أَمْثِلَتَهُمْ » کلمه «تحتذون» از ریشه «حذو» و«احتذاء» به معنای «اقتداء» است یعنی ازآنها اقتدا می کنید ومانند آن عمل می کنید
« وَ تَرْكَبُونَ قِدَّتَهُمْ » کلمه «قِدّه» به معنای طریق وراه است یعنی سوار بر راهشان شده بدون توجه به عواقبی که برای آنها بوده شماهم همان راه را می روید بدیگر سخن شما فقط در طریق اشتباه گذشتگان ازآنها پیروی می کنید اما هرگز به این فکر نمی کنید آنها که این مسیر را رفتند به چه سرنوشتی گرفتار شدند
« وَ تَطَئُونَ جَادَّتَهُمْ » وهمان راهی را طی می کنید که آنان رفتند اما توجه نمی کنید سرانجام آنها چه شده است وهمین سرنوشت در انتظار شماست « إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى آثارِهِمْ مُقْتَدُون »(زخرف:۲۳ )
« فَالْقُلُوبُ قَاسِيَةٌ عَنْ حَظِّهَا »پس دلها از بهره بردن سخت شده است گویا دل مانند زمینی است که وقتی شخم زده باشد ونرم باشد گیاه درآن میروید اما وقتی خشک شود دیگر استعداد رویاندن گیاه را ندارد دل نیز بخاطر گناهان سخت وخشک شده است ومعارف در آن نمی روید وچنین کسی از خداوند متعال دور است
در روایات آمده وقتی انسان به غیر خداوند مشغول شود دچار قساوت قلب می شود لذا فرمود زیاد درباره غیر خداوند متعال حرف نزنید زیرا حرف زدن در غیر خداوند باعث قساوت قلب می شود ودورترین انسانها به خداوند کسی است که قسی القلب باشد ودلش سخت شده باشد
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا تُكْثِرُوا الْكَلَامَ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ فَإِنَّ كَثْرَةَ الْكَلَامِ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ تَقْسُو الْقَلْبَ إِنَّ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ الْقَلْبُ الْقَاسِي.»( بحارالانوارج۶۸ص۲۸۱)
نه تنها حرفهای غیر خدائی موجب قساوت دل می شود بلکه آرزوهای طولانی در دنیا که نشانه فراموشی قیامت است نیز دل را سخت می کند لذا در روایت آمده است وقتی حضرت موسی صلوات الله علیه با خداوند نجوا می کرد خداوند فرمود ای موسی آرزوی طولانی نداشته باش تا قلبت سخت نشود وکسی که دلش سخت شده باشد از من دور است
« قَالَ: فِيمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ يَا مُوسَى لَا تُطَوِّلْ فِي الدُّنْيَا أَمَلَكَ فَيَقْسُوَ قَلْبُكَ وَ الْقَاسِي الْقَلْبِ مِنِّي بَعِيدٌ.»( بحارالانوار:ج۷۰ص۲۸۰)
ازآنجاکه قلب به منزله چشمه وچشم به منزله جوی آب است ووقتی در چشم از گریه خبری نیست یعنی چشمه خشک شده است ودل بخاطر گناهان سخت شده است
درادعیه وارد شده است خدایا اگرچه دلها سخت شده است وچشم ها خشکیده است واگرچه ما سزاوار عذاب هستیم اما تو سزاوار عفو وبخشش هستی (پس مارا ببخش)
«وَ إِنْ كَانَتِ الْقُلُوبُ قَاسِيَةً وَ إِنْ كَانَتِ الْأَعْيُنُ جَامِدَةً وَ إِنْ كُنَّا أَوْلَى بِالْعَذَابِ فَأَنْتَ أَوْلَى بِالْمَغْفِرَة»( بحار الانوار ج۷۷ص۳۴۴)
یعنی قساوت وسختی دل را یاد خداوند متعال و لطف فضل او درمان می کند
« لَاهِيَةٌ عَنْ رُشْدِهَا » دل از رشد ورستگاری غافل است وسرگرم امور دنیوی شده است
« سَالِكَةٌ فِي غَيْرِ مِضْمَارِهَا » در غیر مسیری که باید برود یعنی مسیر سعادت ورستگاری حرکت می کند و در مسیر گناه ومعصیت گام بر میدارد
« كَأَنَّ الْمَعْنِيَّ سِوَاهَا » گویا هدف از دستورات الهی غیراز ایشان است ومخاطب فرامین ونواهی الهی افراد دیگر هستند واو به این دستورات توجهی نمی کند
« وَ كَأَنَّ الرُّشْدَ فِي إِحْرَازِ دُنْيَاهَا » وگویا رستگاری وسعادت در بدست آوردن دنیا وتحصیل متاع دنیاست در حالی که متاع دنیا دربرابر متاع آخرت چیز اندکی است«قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ » ( نسا:۷۷ )وهمین چیزاندک باعث فریب انسان می شود «وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ »( حدید :۲۰ )
https://eitaa.com/jorenab
الهی
از « لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيد »( ق:۲۳)
دانستم اگر پرده غفلت نباشد فهم باطن دنیا و قیامت سخت نیست
فلا تجعلنی من الغافلین
https://eitaa.com/jorenab