eitaa logo
جرعه ناب
646 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
204 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
در اين روز (۶ شعبان،) سنه ۵۷۳، (ابن الصيفى سعد بن محمد) معروف به (حيص و بيص) شاعر وفات كرد و در مقابر قريش بخاك رفت و از شعرهاى او است.ملکنا وکان العفو مناسجیه (فیض الاعلام ص۳۶۲ شیخ عباس قمی) می گویم: اشاره مرحوم قمی به داستانی است که در پی می اید در «بغیة الطالب فی تاریخ الحلب »آمده است :ابوعبدالله محمدبن محمود بن هبةالله بن نجار گفت:شیخ بن نصرالله مجلی که اُمناء وثقات اهل سنت است بمن خبر داد،درمنام علی بن ابی طالب (علیه السلام) رادیدم وگفتم :یا امیرالمؤمنین مکه را فتح کردید گفتید کسی داخل خانه ابوسفیان شود در امان است ؛اما بر فرزند تودر طف آن رفت . علی (علیه السلام)بمن گفت آیا بیتهای جمال بن صیفی رادر اینباره نشنیدی ؟گفتم نه . گفت از او بشنو . بیدار شدم صبح به در خانه اش رفتم ؛ وقتی از خانه خارج شد ،خواب دیشب را به او گفتم فریادی زد وشروع کرد به گریه گردن ،قسم خورد ،هنوز نه اینرا به کسی گفتم و نه برای کسی نوشتم و من اینرا همین امشب گفتم . ملکنا و کان العفو منا سجیة فلما مــــــــــلکتم سال بالدم ابطح حللتم قتل الاسیر و طالـــما غدونا عن الاسری نعف ونصفح ولاغـرو فیما بیننامن تفاوت فکل إناءبالذی فیــــــــــــــه ینزح ( بغیةالطالب فی تاریخ الحلب ابن عدیم ج6 ص2656) زمانی که ما حکومت را بدست گرفتیم بخشش از سجایای اخلاقی ما بود؛ اما هرگاه شما حکومت را بدست گرفتید ،جوی خون براه انداخته اید. شما کشتن اسیران را روا میدانید درحالی که ،همیشه مانسبت به اسیران ،عفووبخشش داشتیم ،واز آنها در می گذشتیم. این تفاوتی که بین ماهست عجیب نیست ،زیرا از کوزه همان برون تراود که در اوست https://eitaa.com/jorenab
من بی تو دمی قرار نتوانم کرد احسان تو را شمارنتوانم کرد گر بر تن من زبان شودهرمویی یک شکر تو از هزار نتوانم کرد https://eitaa.com/jorenab
« إِلَهِي إِنْ أَخَذْتَنِي بِجُرْمِي أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِي بِذُنُوبِي أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ‏وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِي النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّي أُحِبُّك‏» خدايا اگر مرا بر جرمم‏ بگيرى،من نيز تو را به عفوت بگيرم،و اگر به گناهانم بنگرى،جز به آمرزشت ننگرم،و اگر مرا وارد دوزخ كنى، به اهل آن آگاهى دهم كه تو را دوست دارم می گویم : یکی از نکته هایی که در ادعیه مطرح است که بنظر می رسد اوج دعاهاست مبحث دلال است یعنی کرامت وبزرگی خداوند چنان بنده را در خویش جای می دهد که در پرتو این رحمت بنده احساس امنیت می کند وخواسته های خویش را نه با تضرع ونیاز که از سر ناز مطرح می کند همانگونه که در دعای افتتاح هم آمدهاست ودر آنجا علت این ناز را هم توضیح می دهد آنچه مرا به طمع انداخت که از تو چیزی را بخواهم که لایقش نیستم «أَطْمَعَنِي فِي أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَا أَسْتَوْجِبُهُ مِنْك» ‏بخاطر محبتی که بمن کردی وبا قدرت خودت دشمنان را از من دور ساختی وهرگاه دعایی کردم اجابت نمودی « ا لَّذِي رَزَقْتَنِي مِنْ رَحْمَتِكَ وَ أَرَيْتَنِي مِنْ قُدْرَتِكَ‏وَ عَرَّفْتَنِي مِنْ إِجَابَتِكَ» با آرامش بدون ترس ووحشت از تو بخواهم «فَصِرْتُ أَدْعُوكَ آمِناً وَ أَسْأَلُكَ مُسْتَأْنِساً لَا خَائِفاً وَ لَا وَجِلًا» با ناز آنچه را از تو می خواهم بیان می کنم «مُدِلًّا عَلَيْكَ فِيمَا قَصَدْتُ فِيهِ إِلَيْكَ» وگاهی چیزهایی ازتومی خواهم به نفع من نیست وتا خیر آن بنفع من است چون تو به همه جوانب اشراف داری « فَإِنْ أَبْطَأَ عَنِّي عَتَبْتُ بِجَهْلِي عَلَيْكَ وَ لَعَلَّ الَّذِي أَبْطَأَ عَنِّي هُوَ خَيْرٌ لِي لِعِلْمِكَ بِعَاقِبَةِ الْأُمُورِ» اما با این وجود مرا به نادانی من مؤاخذه نکردی چرا که با رحمت واسعه خویش بر من نگریستی لذا هیج مولای بزرگواری را ندیدم که بر بنده حقیر وناتوانی صبر کند واورا تحمل کند آنگونه که تو مرا تحمل کردی ودر برابر گناهانی که مرتکب شدم نعمت عطا کردی « فَلَمْ أَرَ مَوْلًىكَرِيماً أَصْبَرَ عَلَى عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَيَّ يَا رَبِّ» هرگاه مرا خواندی از تو اعراض کردم تو بمن محبت کردی ومن دشمنت داشتم وبمن ا ظهار دوستی کردی با این نعمتهایی که ارزانی می کنی من از تو نپذیرفتم گویا من بر توبرتری دارم وبه تو نعمت می دهم «إِنَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّي عَنْكَ وَ تَتَحَبَّبُ إِلَيَّ فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ وَ تَتَوَدَّدُ إِلَيَّ فَلَا أَقْبَلُ مِنْكَ كَأَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ» اما با این همه تو مرا از رحمت خویش دور نساختی واحسانت را از من دریغ نکردی همیشه بخشش وکرمت را بر من ارزانی داشتی « فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذَلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِي وَ الْإِحْسَانِ إِلَيَّ وَ التَّفَضُّلِ عَلَيَّ بِجُودِكَ وَ كَرَمِك‏» (دعای افتتاح) پس در سایه رحمت الهی انسان به جایی می رسد رابطه عبد ومولایی به رابطه محبتی تبدیل می شودوچنین مرتبه ای تنها در سایه دعا امکان پذیر است https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پند امام صادق ( علیه السلام ) مَجْمُوعَةُ الشَّهِيدِ، رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ رُوِيَ عَنْ مَوْلَانَا جَعْفَرٍ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: 🌸 شیرینی عبادت را جستجو کردم در ترک گناه یافتم «وَ طَلَبْتُ حَلَاوَةَ الْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِي تَرْكِ الْمَعْصِيَةِ» 🌸 رقت قلب را جستجو کردم در گرسنگی وتشنگی یافتم« وَ طَلَبْتُ رِقَّةَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهَا فِي الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ» 🌸 ونور قلب را جستجو کردم در تفکر وگریه یافتم «وَ طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي التَّفَكُّرِ وَ الْبُكَاءِ» 🌸 عبوربر صراط را جستجو کردم در صداقت یافتم «وَ طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِي الصَّدَقَةِ » 🌸 نور چهره را جستجو کردم در نماز شب یافتم «وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ فِي صَلَاةِ اللَّيْلِ 📚مستدرك الوسائل ج۱۲ص۱۷۳ https://eitaa.com/jorenab
رسول خدا صلی اللّه علیه واله وسلم فرمودند: هرگاه بربرادرمسلمانی واردشدیدوشما رابه غذایانوشیدنی فراخواندبخوریدوبنوشیدواز آن نپرسید. اذا دخل احدکم علی اخیه المسلم فاطعمه من طعامه فلیاکل ولایسال عنه وان سقاه من شرابه فلیشرب ولا یسال عنه الجامع الصغیره،ج۱ص۹۱؛ ( مفاتیح الحیاة) https://eitaa.com/jorenab
رهبر انقلاب: تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین کار غلطی است 🔹در جنگ‌های سخت با سلاح‌های قدیمی دیگر نمی شود جنگید. امروز با شمشیر و با نیزه و این چیزها نمی‌شود به جنگ توپ و موشک و اینها رفت. در جهاد تبیین هم همین جور است. 🔹به نظر من امروز آن چیزی که می‌تواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینه‌های مختلف. 🔹حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانی های رایج جهان متفاوت است. نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست جمهوریهای امروز دنیاست، نه شبیه فرماندهی‌هاست، نه شبیه رؤسای کودتاگر است، شبیه هیچ کدام از اینها نیست. یک چیز خاصی است متکی به مبانی معنوی. 🔹بایستی در جهاد تبیین راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌ها جدا بشود. بدانیم که اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران حتی دین را هم وسیله‌ی هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد. 🔹طبیعت این کار یک طبیعت غلطی است که یک بودجه‌ی سنگینی را به‌عنوان جهاد تبیین بگذارند. @Farsna
مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْجُمُعَةِ فِی کُلِّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ کَانَتْ کَفَّارَةً لِمَا بَیْنَ الْجُمُعَةِ إِلَی الْجُمُعَةِ بحار الانوار ج۸۶ص۳۶۲ امام صادق علیه السلام : هر کس سوره را در هر شب جمعه بخواند کفاره گناهان ما بین دو جمعه خواهد بود. @jorenab
«َ إِلَهِي إِنْ كَانَ صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي» خداوندا اگر در کنار طاعتت عملم کوچک است اما در کنا ر امید به تو آرزویم بزرگ است می گویم: ذات حق تبارک وتعالی غیر متناهی است پس هیج کس نمی تواند آنگونه که شایسته الهی است عبادت اورا انجام دهد از طرف دیگر نبود عبادت به معنای استکبار در برابر ذات حق تبارک وتعالی است پس نه می توان عبادتی که خداوند مستحق آن است انجام داد ونه می توان از عبادت چشم پوشی کرد چاره ای نیست همین بضاعت اندک را به محضر ذات حق تبارک وتعالی ارائه دهیم وبگوییم این عمل بمقدار سعه وجودی ماست البته شما باید به اندازه بزرگی خویش بر من عطا بفرمایی همانگونه که برادران حضرت یوسف بوی گفتند ای عزیز مصر ما گرفتار شدیم وبا بضاعت اندکی امدیم اما تو فراوان بما بده «يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا »(یوسف 88) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا