من بی تو دمی قرار نتوانم کرد
احسان تو را شمارنتوانم کرد
گر بر تن من زبان شودهرمویی
یک شکر تو از هزار نتوانم کرد
https://eitaa.com/jorenab
#فرازی_از_مناجات_شعبانیه_ششم
« إِلَهِي إِنْ أَخَذْتَنِي بِجُرْمِي أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِي بِذُنُوبِي أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَوَ إِنْ أَدْخَلْتَنِي النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّي أُحِبُّك»
خدايا اگر مرا بر جرمم بگيرى،من نيز تو را به عفوت بگيرم،و اگر به گناهانم بنگرى،جز به آمرزشت ننگرم،و اگر مرا وارد دوزخ كنى، به اهل آن آگاهى دهم كه تو را دوست دارم
می گویم :
یکی از نکته هایی که در ادعیه مطرح است که بنظر می رسد اوج دعاهاست مبحث دلال است یعنی کرامت وبزرگی خداوند چنان بنده را در خویش جای می دهد که در پرتو این رحمت بنده احساس امنیت می کند وخواسته های خویش را نه با تضرع ونیاز که از سر ناز مطرح می کند همانگونه که در دعای افتتاح هم آمدهاست ودر آنجا علت این ناز را هم توضیح می دهد
آنچه مرا به طمع انداخت که از تو چیزی را بخواهم که لایقش نیستم «أَطْمَعَنِي فِي أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَا أَسْتَوْجِبُهُ مِنْك»
بخاطر محبتی که بمن کردی وبا قدرت خودت دشمنان را از من دور ساختی وهرگاه دعایی کردم اجابت نمودی « ا لَّذِي رَزَقْتَنِي مِنْ رَحْمَتِكَ وَ أَرَيْتَنِي مِنْ قُدْرَتِكَوَ عَرَّفْتَنِي مِنْ إِجَابَتِكَ»
با آرامش بدون ترس ووحشت از تو بخواهم «فَصِرْتُ أَدْعُوكَ آمِناً وَ أَسْأَلُكَ مُسْتَأْنِساً لَا خَائِفاً وَ لَا وَجِلًا»
با ناز آنچه را از تو می خواهم بیان می کنم «مُدِلًّا عَلَيْكَ فِيمَا قَصَدْتُ فِيهِ إِلَيْكَ»
وگاهی چیزهایی ازتومی خواهم به نفع من نیست وتا خیر آن بنفع من است چون تو به همه جوانب اشراف داری
« فَإِنْ أَبْطَأَ عَنِّي عَتَبْتُ بِجَهْلِي عَلَيْكَ وَ لَعَلَّ الَّذِي أَبْطَأَ عَنِّي هُوَ خَيْرٌ لِي لِعِلْمِكَ بِعَاقِبَةِ الْأُمُورِ»
اما با این وجود مرا به نادانی من مؤاخذه نکردی چرا که با رحمت واسعه خویش بر من نگریستی لذا هیج مولای بزرگواری را ندیدم که بر بنده حقیر وناتوانی صبر کند واورا تحمل کند آنگونه که تو مرا تحمل کردی ودر برابر گناهانی که مرتکب شدم نعمت عطا کردی
« فَلَمْ أَرَ مَوْلًىكَرِيماً أَصْبَرَ عَلَى عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَيَّ يَا رَبِّ»
هرگاه مرا خواندی از تو اعراض کردم تو بمن محبت کردی ومن دشمنت داشتم وبمن ا ظهار دوستی کردی با این نعمتهایی که ارزانی می کنی من از تو نپذیرفتم گویا من بر توبرتری دارم وبه تو نعمت می دهم
«إِنَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّي عَنْكَ وَ تَتَحَبَّبُ إِلَيَّ فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ وَ تَتَوَدَّدُ إِلَيَّ فَلَا أَقْبَلُ مِنْكَ كَأَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ»
اما با این همه تو مرا از رحمت خویش دور نساختی واحسانت را از من دریغ نکردی همیشه بخشش وکرمت را بر من ارزانی داشتی « فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذَلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِي وَ الْإِحْسَانِ إِلَيَّ وَ التَّفَضُّلِ عَلَيَّ بِجُودِكَ وَ كَرَمِك»
(دعای افتتاح)
پس در سایه رحمت الهی انسان به جایی می رسد رابطه عبد ومولایی به رابطه محبتی تبدیل می شودوچنین مرتبه ای تنها در سایه دعا امکان پذیر است
https://eitaa.com/jorenab
پند امام صادق ( علیه السلام )
مَجْمُوعَةُ الشَّهِيدِ، رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ رُوِيَ عَنْ مَوْلَانَا جَعْفَرٍ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ:
🌸 شیرینی عبادت را جستجو کردم در ترک گناه یافتم «وَ طَلَبْتُ حَلَاوَةَ الْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِي تَرْكِ الْمَعْصِيَةِ»
🌸 رقت قلب را جستجو کردم در گرسنگی وتشنگی یافتم« وَ طَلَبْتُ رِقَّةَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهَا فِي الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ»
🌸 ونور قلب را جستجو کردم در تفکر وگریه یافتم «وَ طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي التَّفَكُّرِ وَ الْبُكَاءِ»
🌸 عبوربر صراط را جستجو کردم در صداقت یافتم «وَ طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِي الصَّدَقَةِ »
🌸 نور چهره را جستجو کردم در نماز شب یافتم «وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ فِي صَلَاةِ اللَّيْلِ
📚مستدرك الوسائل ج۱۲ص۱۷۳
https://eitaa.com/jorenab
رسول خدا صلی اللّه علیه واله وسلم فرمودند:
هرگاه بربرادرمسلمانی واردشدیدوشما رابه غذایانوشیدنی فراخواندبخوریدوبنوشیدواز آن نپرسید.
اذا دخل احدکم علی اخیه المسلم فاطعمه من طعامه فلیاکل ولایسال عنه وان سقاه من شرابه فلیشرب ولا یسال عنه
الجامع الصغیره،ج۱ص۹۱؛
( مفاتیح الحیاة)
https://eitaa.com/jorenab
رهبر انقلاب: تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین کار غلطی است
🔹در جنگهای سخت با سلاحهای قدیمی دیگر نمی شود جنگید. امروز با شمشیر و با نیزه و این چیزها نمیشود به جنگ توپ و موشک و اینها رفت. در جهاد تبیین هم همین جور است.
🔹به نظر من امروز آن چیزی که میتواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینههای مختلف.
🔹حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانی های رایج جهان متفاوت است. نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست جمهوریهای امروز دنیاست، نه شبیه فرماندهیهاست، نه شبیه رؤسای کودتاگر است، شبیه هیچ کدام از اینها نیست. یک چیز خاصی است متکی به مبانی معنوی.
🔹بایستی در جهاد تبیین راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراههها و کجراههها جدا بشود. بدانیم که اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران حتی دین را هم وسیلهی هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد.
🔹طبیعت این کار یک طبیعت غلطی است که یک بودجهی سنگینی را بهعنوان جهاد تبیین بگذارند.
@Farsna
#فرازی_از_مناجات_شعبانیه_هفتم
«َ إِلَهِي إِنْ كَانَ صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي»
خداوندا اگر در کنار طاعتت عملم کوچک است اما در کنا ر امید به تو آرزویم بزرگ است
می گویم:
ذات حق تبارک وتعالی غیر متناهی است پس هیج کس نمی تواند آنگونه که شایسته الهی است عبادت اورا انجام دهد از طرف دیگر نبود عبادت به معنای استکبار در برابر ذات حق تبارک وتعالی است پس نه می توان عبادتی که خداوند مستحق آن است انجام داد ونه می توان از عبادت چشم پوشی کرد چاره ای نیست همین بضاعت اندک را به محضر ذات حق تبارک وتعالی ارائه دهیم وبگوییم این عمل بمقدار سعه وجودی ماست البته شما باید به اندازه بزرگی خویش بر من عطا بفرمایی همانگونه که برادران حضرت یوسف بوی گفتند ای عزیز مصر ما گرفتار شدیم وبا بضاعت اندکی امدیم اما تو فراوان بما بده
«يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا »(یوسف 88)
https://eitaa.com/jorenab
دعائى است كه تعليم امام زين العابدين (ع) فرمود در آنروز در وقتى كه آنحضرترا در برگشت و خونها در بدن مباركش جوش ميخورد و فرمود: اى پسر حفظ كن از من دعاى را كه تعليم فرمود آنرا بمن فاطمه
و تعليم فرمود باو رسولخدا و تعليم نمود باو، جبرئيل از براى حاجت و مهم و اندوه و بلاهاى سخت كه نازل ميشود و امر دشوار و فرمود بگو:
بِحَقِ یس وَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ یَا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوَائِجِ السَّائِلِینَ یَا مَنْ یَعْلَمُ مَا فِی الضَّمِیرِ یَا منفس [مُنَفِّساً] عَنِ الْمَکْرُوبِینَ یَا مفرج [مُفَرِّجاً] عَنِ الْمَغْمُومِینَ یَا رَاحِمَ الشَّیْخِ الْکَبِیرِ یَا رَازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ یَا مَنْ لَا یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذَا وَ کَذَا.
و بجاى اين كلمه، حاجات ذكر شود.
(فیض الاعلام شیخ عباس قمی ص۳۶۱)
@jorenab