💚 صلوات خاصه امام رضا «ع» 💚
🌷 اللهم 🌷
🌷 صل علیٰ 🌷
🌷عليِ بْنِ موسَی 🌷
🌷الرِضَا المرتضیٰ الاِمام🌷ِ
🌷 التَّقيِ النَّقي و حُجَّتكَ 🌷
🌷 عَلی مَنْ فَوقِ الاَرض 🌷
🌷ومَن تَحتَ الثَّريٰ 🌷
🌷 الصِّديقِ 🌷
🌷الشهید🌷
🌷صَلاةً 🌷
🌷كَثيرةً تامَّةً 🌷
🌷 زاكيةً مُتَواصِلةً 🌷
🌷 مُتَواتِرَة ًمُتَرادِفة 🌷
🌷 كَأَفْضَل ماصَلَّيْتَ عَلى🌷
🌷 أَحَدٍ مِن اَوْليائِك. 🌷
🌷صلوات الله علیک🌷
🌷و علی آبائك🌷
@jorenab
#خطبه_همام
#درس_سوم_بخش_دوم
دوم-« وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ » از منظر قرآن کریم لباس برای آن است که زشتی انسان را بپوشاند « يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُم »([1])واز طرف دیگر انسان را از سرما وگرما حفظ نماید« ً وَ جَعَلَ لَكُمْ سَرابِيلَ تَقِيكُمُ الْحَرَّ وَ سَرابِيلَ تَقِيكُمْ بَأْسَكُم»([2])
در روایات وارد شده است خداوند لباس شهرت را مغبوض میدارد« َإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ شُهْرَةَ الْعِبَادَةِ وَ شُهْرَةَ اللِّبَاس»([3])
متقین لباسی که می پوشند نه آنچنان گران است که ثروتمندان به تن می کنند ونه آنچنان فرومایه است که اهل دنائت می پوشند بلکه در حد معمول ومتعارف می پوشند لباسی که بدور از شهرت بوده وضمن پوشش ظاهری آنهارا از گرما وسرما حفظ می کند .
سوم-« وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ » تواضع ملکه اخلاقی است که بین مهانه وکبر واقع است([4]) یعنی انسان متقی خودرا حقیر نمی کند تا دیگران اورا به سخریه بگیرند واز آنطرف به دیگران فخر نمی فروشد
در حدیثی از امام رضا علسه السلام آمده است حد تواضع چیست ؟ حضرت در جواب فرمود تواضع درجاتی دارد از جمله آن اینکه انسان قدر ومزلت خودرا بشناسد ووخودش را به قلبی سلیم وپذیرش درونی همان جایگاه قرار بدهد ودوست نداشته باشد کاری نسبت به کسی انجام دهد مگر آنگونه که دوست دارد درباره خودش انجام دهند اگر بدی از کسی دید با نیکی پاسخ گوید وخشم خود فرونشاند ومردم را ببخشد همانا خداوند نیکوکاران را دوست دارد« مَا حَدُّ التَّوَاضُعِ الَّذِي إِذَا فَعَلَهُ الْعَبْدُ كَانَ مُتَوَاضِعاً- فَقَالَ التَّوَاضُعُ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ يَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ- فَيُنْزِلَهَا مَنْزِلَتَهَا بِقَلْبٍ سَلِيمٍ- لَا يُحِبُّ أَنْ يَأْتِيَ إِلَى أَحَدٍ إِلَّا مِثْلَ مَا يُؤْتَى إِلَيْهِ- إِنْ رَأَى سَيِّئَةً دَرَأَهَا بِالْحَسَنَةِ- كَاظِمُ الْغَيْظِ عَافٍ عَنِ النَّاسِ- وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين »([5])
نواضع در مشی وراه رفتن آن است که با سکون ووقار حرکت کند ومتکبرانه گام بر ندارد زیرا هرچه پا بر زمین بکوبد توان سوراخ کردن زمین را ندارد وهرچه گردن فرازی کند قدش به کوه نمی رسد « إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولا »([6])
افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
لذا بندگان الهی هرگاه راه می روند با راحتی وطمانینه راه می روند« وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنا »([7])
آری انسان اگر تواضع کند نه تنها خودش آرامش خواهد داشت ومورد لطف وعنایت خداوند متعال قرار می گیرد بلکه تواضع نعمتی است که کسی به آن حسودی نمی کند کما اینکه امام حسن عسکری علیه السلام فرمود تواضع نعمتی است که مورد حسادت واقع نمی شود « التَّوَاضُعُ نِعْمَةٌ لَا يُحْسَدُ عَلَيْهَا»([8])
-اعراف:26[1]
-نحل:81[2]
-بحارالانوار ج67ص252[3]
-شرح ابن میثم ج3 ص 514[4]
-بحارالانوار ج72ص135[5]
-اسراء:37[6]
-فرقان :63[7]
[8]بحارالانوارج۷۵ص۳۷۴
https://eitaa.com/jorenab
مورخين گفته اند: حضرت فاطمه عليهاالسلام پس از پيامبر صلي الله عليه و آله پيوسته سرى بسته از شدت درد و جسمى نحيف و در خود فرو شكسته و چشمى گريان و قلبى سوخته داشت كه ساعت به ساعت از خود مى رفت و بى هوش مى شد
رُوِىَ اَنَّها عليهاالسلام ما زالَتْ بَعْدَ اَبيها صلي الله عليه و آله مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ ناحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ باكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرَقَهَ الْقَلْبِ يُغْشى عَلَيْها ساعَةً بَعْدَ ساعَةٍ
(مناقب ج۳ ص۳۶۲)
https://eitaa.com/jorenab
۱۶ آذر روز دانشجو یاد آور مبارزه با استکبار آمریکا مبارک باد
https://eitaa.com/jorenab
در حدیث معراج آمده است که حضرت نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود خداوند متعال به من فرمود درباره دخترت
۱- بعد از تو مظلوم و محروم واقع میشود،
۲- حقّ او را غصب میکنند (یعنی باغ فدک را از او میگیرند)
۳- و درحال بارداری او را مورد ضرب قرار میدهند
۴- و بدون اجازه به خانهی او داخل میشوند و بعد هم به وی اهانت میکنند و بد میگویند
۵-، بعد هم آنچه را که در شکمش بوده سقط میکند
۵-و عاقبت هم از همین ضرب میمیرد.
◾️سپس فرمود اینگونه نیست این ظلم بی پاسخ بماند
در مورد دخترت،
۱- او را نزد عرش قرار میدهم،
۲- پس به او (حضرت زهرا (سلام الله علیها)) گفته میشود: خداوند تو را در میان خلقش حاکم قرار داد، پس کسی که به تو و به فرزندانت ظلم نموده در مورد او هر حکمی میخواهی بکن و من حکم تو را بر ایشان اجراء خواهم نمود،
۳- آن حضرت در عرصهی قیامت حاضر شده و وقتی اشخاصی که به او ظلم و ستم کردهاند. در آنجا ایستادند امر میکنم که ایشان را در آتش بیاندازند».
۴- پس ظالم میگوید: فریاد وا حسرتا بر آورده و گوید: ای وای بر من که جانب خدا را فروگذارده و در حق خود ظلم و تفریط کردم.
۶- و بهدنبال آن آرزوی بازگشت به دنیا را میکند؛ ای کاش من در دنیا با رسول حقّ راه دوستی و طاعت پیش میگرفتم. وای بر من کاش فلان کافر و فلان فاسق را دوست خود قرار نمیدادم.
أَمَّا ابْنَتُکَ فَتُظْلَمُ وَ تُحْرَمُ وَ یُؤْخَذُ حَقُّهَا غَصْباً الَّذِی تَجْعَلُهُ لَهَا وَ تُضْرَبُ وَ هِیَ حَامِلٌ وَ یُدْخَلُ عَلَی حَرِیمِهَا وَ مَنْزِلِهَا بِغَیْرِ إِذْنٍ ثُمَّ یَمَسُّهَا هَوَانٌ وَ ذُلٌّ ثُمَّ لَا تَجِدُ مَانِعاً وَ تَطْرَحُ مَا فِی بَطْنِهَا مِنَ الضَّرْبِ وَ تَمُوتُ مِنْ ذَلِکَ الضَّرْبِ.....أَمَّا ابْنَتُکَ فَجَزَاؤُها عِنْدِی فَإِنِّی أُوْقِفُهَا عِنْدَ عَرْشِی فَیُقَالُ لَهَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَکَّمَکِ فِی خَلْقِهِ فَمَنْ ظَلَمَکِ وَ ظَلَمَ وُلْدَکِ فَاحْکُمِی فِیهِ بِمَا أَحْبَبْتِ فَإِنِّی أُجِیزُ حُکُومَتَکِ فِیهِمْ فَتَشْهَدُ الْعَرْصَهًَْ فَإِذَا أُوقِفَ مَنْ ظَلَمَهَا أَمَرَتْ بِهِ إِلَی النَّارِ فَیَقُولُ الظَّالِمُ وَا حَسْرَتَاهْ عَلی ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ وَ یَتَمَنَّی الْکَرَّهًَْ وَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلی یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا (زمر/۵۶)یا وَیْلَتی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلًا (فرقان/۲۸)
(بحارالانوار ج۲۸ص۶۴)
https://eitaa.com/jorenab
۱-فَاطِمَةُ خَیْرُ نِسَاءِ الْبَشَرِ
وَ مَنْ لَهَا وَجْهٌ کَوَجْهِ الْقَمَرِ
۲-فَضَّلَکِ اللَّهُ عَلَی کُلِّ الْوَرَی
بِفَضْلِ مَنْ خَصَّ بِآیِ الزُّمَرِ
۳-زَوَّجَکِ اللَّهُ فَتًی فَاضِلًا
أَعْنِی عَلِیّاً خَیْرَ مَنْ فِی الْحَضَرِ
۱-فاطمه بهترین زنان بشر است و صورتى همچون ماه دارد.
۲-خدا تو را بر تمام خلق برترى داده، به فضیلتى مخصوص ) داشته (که در آیات سوره زمر بیان کرده است.
۳-خداوند تو را به همسرى جوانى با فضیلت درآورد، یعنى على بهترین مردان جهان.
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_همام
#درس_چهارم_بخش_اول
چهارم-« غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ » چشمهایشان را برآنچه خداوند حرام کرده است بسته اند
عامل دیگری که متقین را به سوی خداوند متعال رهنمون می شود حفظ چشم از نگاه به نامحرم است یعنی چشم به عنوان یک نعمت الهی باید در مسیر درست آن استفاده گردد برای دیدن وعبرت گرفتن وبه حقایق هستی دست یافتن واگر در مسیر حقیقی آن استفاده نشود نه تنها انسان از مسیر اصلی باز می ماند بلکه به قهقرا سوق پیدا می کند لذا قرآن کریم به مردان وزنان سفارش می کند که مواظب چشم ونگاه خود باشند لذا به پیامبر اکرم صلی الله علیه واله سلم می فرماید هم به مردان بگو چشم خویش فرو گیرند « قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِم »([1])
وهم به زنان سفارش کن چشم خویش دربرابر نامحرم فرو بندند « وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن »([2])
بنابراین اگر کسی چشم خویش از حرام پر کرد روز قیامت از آتش پر خواهد شد مگرآنکه توبه کند « مَنْ مَلَأَ عَيْنَهُ مِنْ حَرَامٍ مَلَأَ اللَّهُ عَيْنَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ النَّارِ إِلَّا أَنْ يَتُوبَ وَ يَرْجِع »([3])
زیرا باطن نگاه حرام آتش است واگر کسی خود را از نگاه حرام باز داشت از فزع ونارحتی قیامت در امان خواهد بود لذا در روایت آمده است هر چشمی روز قیامت گریان است مگر سه چشم جشمی که در راه خدا بیداری بکشد وچشمی که از ترس الهی بگرید وچشمی که از حرام الهی فروبسته شود« َ كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غَيْرَ ثَلَاثٍ عَيْنٌ سَهِرَتْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ عَيْنٌ فَاضَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ عَيْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّه »([4])
سرآنکه در روایات اصراربر چشم فروبستن است این است که اگر انسان به نامحرم نگاه کند چون امکان دسترسی به آن نیست قوه واهمه به کار می افتد وآنگونه که خودش می خواهد فرد را ترسیم می کند وهرچه زمان می گذرد بیشتر با قوای واهمه خویش همراه است تا واقعیت خارجی وهمین امر موجب می شود تا مرتکب حرامی دیگر گردد وهمیشه فکرش مشغول چنین امری است در حالی که امر واقعی در خارج دارای زمان ومکان خاصی است لذا چشم فرو بستن صرف نظر از حرمت آن موجب ارامش نفس می شود واینکه انسان در واهمه خویش گرفتار نشود وشاید یکی علتهای حرام بودن نگاه به نامحرم همین مسئله باشد
-نور:30[1]
-نور:31[2]
-بحاراللانوار ج73 ص 334[3]
-بحارالانوار ج7ص195[4]
https://eitaa.com/jorenab
يـا صـاحبَ الـعصرِ أدرِكْـنا فليس لنا
وِرْدٌ هـنـيٌّ ولا عـيـشٌ لـنـا رَغَـدُ
طـالت عـلينا لـيالي الإنـتظارِ، فـهل
يـا آبـنَ الـزكيِّ لِـلَيلِ الإنتظارِ غَدُ ؟
فـاكْـحُلْ بـطـلعتِك الـغَرّا لـنا مُـقَلاً
يـكاد يـأتي عـلى إنـسانِها الـرَّمَدُ
ای صاحب زمان مارا دریاب که برای ما نه زندگی خوشی است ونه اب خوشی از گلوی ما پایین می رود
شبهای انتظار برما طولانی شد ای پسر امام حسن عسکری آیا انتظار پایان می پذیرد
چشمان دردمند مارا به جمال زیبای خود نورانی کن که مردمک چشم را بدون تو درد فرا گرفته است.
https://eitaa.com/jorenab
امام على عليه السلام:
از زياده گويى بپرهيز،كه آن
۱-عيبهاى پنهان تو را آشكار مى سازد
۲-و كينه هاى آرام گرفته دشمنانت را بر ضد تو تحريك مى كند
إيّاكَ و فضولَ الكلامِ فإنّهُ يُظهِرُ مِن عُيوبِكَ ما بَطَنَ، و يُحَرِّكُ علَيكَ مِن أعدائكَ ما سَكَنَ
غرر الحكم : ج۱ص۲۶۹
https://eitaa.com/jorenab