هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 #حدیث روز 💠
💎 این "ذکر کثیر" را فراموش نکنید
🔻حضرت امام صادق (عليهالسلام):
تَسبيحُ فاطمةَ الزهراءِ عليهاالسلام مِنَ الذِكرِ الكثيرِ الذي قالَ اللّه ُ عزّ و جلّ: «اُذْكُرُوا اللّه َ ذِكْراً كثيراً
✳️ #تسبيح فاطمه زهرا عليهاالسلام از جمله همان ذكر كثير است كه خداوند عزّوجلّ فرموده است:
«خدا را بسيار ياد كنيد».
📚 الكافي: ۲/۵۰۰/۴
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
#تفسیر_یدالله_مغلوله
از امام صادق (علیه السلام) درباره قول خداوند که از یهود نقل می کند « قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ »- یهود گفتند دستان خداوند بسته است- سوال شد که حضرت در جواب فرمود
آنان منظورشان این بود که خداوند هستی را آفرید دیگر نمی تواند کم یا زیاد کند وخداونددر تکذیب قولشان فرمود « غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ »([1])-دستان خودشان بسته است ومورد لعن الهی قرار می گیرند بلکه دستان الهی باز است وآنگونه که بخواهد انفاق می کند
.آیا نشنیده ای که خداوند فرمود « يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتاب»([2])-خداوند هرچه بخواهد پاک وهرچه بخواهد اثبات می کند ونزد خداوند اصل کتاب هست .
می گویم :
چون اساس تفکر یهود ،مادی است نیروی الهی را در حد فاعل مادی می فهمد وگمان می کند همانگونه که فاعل مادی کاری راانجام دهد دیگر فعل محقق شده و وبعداز تحقق آن نمی توان تغییری در آن ایجاد کرد خداوند متعال نیز اینگونه است.وقرآن کریم این تفکر را نقد می کند همانگونه امام صادق ( علیه السلام)به آن استشهاد نمود.
-مائده :64[1]
-رعد : 39[2]
@jorenab
نهم دى را همین جوانها، همین نسل سوّم انقلاب به راه انداختند؛ آن حادثه ى عظیم را به وجود آوردند؛ آن سیلى محکم را به صورت کسانى نواختند که سعىشان این بود که مسیر حرکت اسلامى را با ایجاد فتنه منحرف بکنند؛ این کار را چه کسى کرد؟ جوانها کردند، نسل سوّم انقلاب کردند
۱۳۹۳/۱۰/۱۷
@jorenab
خداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست و در امروز ما و امشب ما و در همۀ روزهايمان
۱-ما را براى انجام نيكى و ترك بدى یاری کن
۲- و برسپاس نعمتها توفیق ده
۳-و پيروى از سنّتها و ترك بدعتها مددرسان
۴-وبر امر به معروف و نهى از منكر یاری مان نما
۵-وبر حفظ اسلام کمک فرما
۶-وبر نكوهش كردن و خوار نمودن نادرستىهاتوفیق عنایت فرما
۷- و بريارى دادن و تقويت حق یاری مان ده
۸-وبر راهنمايى گمراهان و كمك كردن ناتوان و يارى دادن ستمديده،توفيق ده
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ وَفِّقْنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا وَ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِي جَمِيعِ أَيَّامِنَا لاِسْتِعْمَالِ اَلْخَيْرِ، وَ هِجْرَانِ اَلشَّرِّ، وَ شُكْرِ اَلنِّعَمِ، وَ اِتِّبَاعِ اَلسُّنَنِ ، وَ مُجَانَبَةِ اَلْبِدَعِ ، وَ اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ ، وَ اَلنَّهْيِ عَنِ اَلْمُنْكَرِ ، وَ حِيَاطَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ اِنْتِقَاصِ اَلْبَاطِلِ وَ إِذْلاَلِهِ، وَ نُصْرَةِ اَلْحَقِّ وَ إِعْزَازِهِ ، وَ إِرْشَادِ اَلضَّالِّ، وَ مُعَاوَنَةِ اَلضَّعِيفِ، وَ إِدْرَاكِ اَللَّهِيفِ
#صحیفه_سجادیه_دعای_ششم
@jorenab
#آیه_سأل_سائل
«سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِع»
✅درباره شأن نزول این آیه شریفه آمده است امام صادق ( علیه السلام) از پدران بزرگوارش نقل فرمود
زمانی که نبی اکرم( صلی الله علیهواله وسلم )حضرت علی ( علیه السلام )را در غدیر خم به امامت منصوب کرد وفرمود هرکس من مولای اویم این علی مولای اوست در تمام شهرها پیچید شخصی به نام نعمان بن الحرث الفهري نزد پیامبر آمد وگفت به ما دستور دادی شهادت به وحدانیت خداوند بدهیم وشهادت به رسالت تو بدهیم ومارا فرمان به جهاد و روزه وحج ونماز وزکات کردی وما قبول کردیم راضی نشدی حالا این جوان را بر ما امیر کردی وگفتی هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست این حرفی که گفتی از جانب توست یا از جانب خداوند ؟
حضرت فرمود قسم به خدایی که جزاو خدایی نیست از طرف خداوند است .
نعمان برگشت ومی گفت خدایا اگر در حقیقت این دستور از ناحیه توست بارانی از سنگ از آسمان بر ما بیار
پس خداوند اورا بوسیله سنگی که بر سرش خورداورا کشت واین آیه نازل شد
«جعفر بن محمد الصادق عن آبائه ع قال لما نصب رسول الله ص عليا (ع) يوم غدير خم و قال من كنت مولاه فعلي مولاه طار ذلك في البلاد فقدم على النبي ص النعمان بن الحرث الفهري فقال أمرتنا عن الله أن نشهد أن لا إله إلا الله و أنك رسول الله و أمرتنا بالجهاد و الحج و الصوم و الصلاة و الزكاة فقبلناها ثم لم ترض حتى نصبت هذا الغلام فقلت من كنت مولاه فعلي مولاه فهذا شيء منك أو أمر من عند الله فقال و الله الذي لا إله إلا هو أن هذا من الله فولى النعمان بن الحرث و هو يقول اللهم إن كان هذا هو الحق من عندك فأمطر علينا حجارة من السماء فرماه الله بحجر على رأسه فقتله و أنزل الله تعالى «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»([1])
نبود امامی که مفسر احکام الهی باشد به معنای رها کردن مردم در سر درگمی است ووجود اختلافات در بین مسلمانان گواه روشنی است بر اینکه قرآن کریم وآنچه از نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) مانده است بر حل مشکلات واختلافات کافی نیست
✅منصوربن حازم می گوید به امام صادق ( علیه السلام) عرض کردم به مردم گفتم
آیا قبول دارید که رسول خدا حجت الهی بود بر بندگانش ؟
گفتند بله
گفتم زمانی که حضرت رحلت کرد حجت خداوند بر بندگان که حرام وحلال الهی رابیان کند وآنچه موجب خشم وخشنودی حق است را متذکر شود چه کسی است ؟
گفتند قرآن
دیدم قرآن گروه های مختلف مانند مرجئه قدریه وزندیق که قرآن را قبول ندارد باهم در باره اش اختلاف دارند فهمیدم قرآن خودش کافی نیست نیاز به قیم دارد تا آنچه در آن است را برای مردم تبیین کند
از آنها پرسیدم قیم قرآن کیست؟
گفتند ابن مسعود هست برخی را می داند ابن عمر است بخشی را می داند حذیفه بعضی را می داند
گفتم اینها که گفتید همه قرآن را بلدند
گفتند نه
دیدم تنها کسی که به همه قرآن آگاهی دارد علی ( علیه السلام ) است
پس شهادت دادم که علی ( علیه السلام) قیم قرآن است که بر همه قرآ ن احاطه دارد وطاعتش واجب است واو حجت خداوند بر بندگان بعد از رسول خداست وآنچه در باره قرآن بگوید حق است
امام صادق(علیه السلام) فرمود خداوند تورا مورد رحمت خویش قراردهد ([2])
-مجمع البیان طبرسی انتشارات ناصر خسرو 1372 ش ج 10 ص 530 ازشواهد التنزیل 2/381-382 نورالابصار ص 71 نیز نقل شده است[1]
- الکافی دارالکتبالاسلامیه ج1 ص 168-169 باب الاضطرار الی الحجه حدیث 2[2]
@jorenab
#خطبه_همام
#درس_هشتم
هفدهم-قیام شبانه حضرت در این بخش به قیام شبانه متقین اشاره دارد واینکه انسان متقی اهل شب زنده داری است
الف- متقین اهل نماز شب هستند زیرا تنها عبادتی که طبق بیان قران کریم کسی ثواب آنرا نمیداند نماز شب است .
پهلوهايشان از خوابگاهها جدا مى گردد (و) پروردگارخویش را از روى بيم و طمع مى خوانند و از آنچه روزيشان داده ايم انفاق مى كنند هيچ كس نمى داند چه چيز از آنچه روشنى بخش ديدگان است به( عنوان پاداش) آنچه انجام مى دهند براى آنان پنهان كرده ام« َ تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُون »([1])
ب- اهل قرائت قرآن در شب هستند یعنی در شب زنده خویش به خواندن قرآن مشغول هستند
1- اجزائ قرآن را قرائت می کنند شاید کنایه ازین باشد قرآن را از ابتدا شروع می کنند وجزئ جزء پیش می روند
2- با تأنّی وتامل می خوانند چون ترتیل یعنی با تامل وتوجه خواندن لذا وقتی قرآن می خوانند کاملا به آن دقت می کنند
3-دلهایشان را با آن محزون می کنند یعنی عظمت قرآن را می بینند ومعارف بلند آنرا توجه می کنند اندوه گین می شوند چگونه ازین همه معارف دور هستند وبه آن دسترسی ندارند واینگونه نیست با سبکسری به خواندن قرآن مشغول گردند
4-ودر مان درد خویش یعنی گناهانرا درآن می جویند یعنی با تدبر در قرآن سعی میکنند خودرا از گناه نجات دهند واینکه چگونه می توانند گذشته خودرا جبران کنند وچگونه از دام نفس واز حیله شیطان رهائی یابند
5- وقتی به آیه می رسند که بشارت بهشت میدهد امید پیدا می کنند وخود رااز کسانی می بینند که از نعمت اهلی بهره مند شده وداخل بشهت گردیده است وچنان آنرا برای خویش تصور می کنند گویا داخل بهشت شده ودر آن در ناز نعمت هستند
6- وقتی آیات عذاب را می خوانند گویا جهنم را می بینند وصدای جهنم را می شنوند گفته شده کلمه « زَفِيرَ »
به معنای نفس کشیدن است وکلمه «شَهِيقَ» به معنای بیرون دادن نفس است یعنی چنان غرق در ایات عذاب می شوند گویا تنفس جهنم را با گوش جان ودل می شنوند
ج- حالت نماز آنان به هنگام نماز اعمال نماز را بدرستی انجام میدهند اینگونه نیست که به صورت رکوع وسجودرا انجام دهند لذا می فرماید کمر را برای رکوع خم می کنند وسپس برای سجده مواضع هفت گانه را (یعنی پیشانی دو کف دست وسردو زانو وسر دو انگشت بزرگ پا) برزمین می گذارندوبا تامل وطمانینه افعال نماز را انجام میدهند زیرا در حال نماز بهترین حالت بندگان خداوند است که با خدای خویش ارتباط برقرار می کنند
د- درخواست نجات از عذاب ؛آنچه در شب زنده داری از خداوند متعال درخواست می کنند همانا نجات از عذاب الهی است
آری برخاک گذاشتن اعضای هفتگانه – از شریفترین عضو یعنی پیشانی تا پست ترین عضو یعنی پا- گواه صادقی است بر ذلت وخاکساری دربرابر معبود بی نیاز آنهم در نیمه های شب وناله «اجرنا من النار یارب»سردادن بهترین گواه بر عجز بنده ودرخواست نجات از عذاب الهی از حضرت حق تبارک وتعالی است «اجرنی من النار یارب»
-سجده:16-17[1]
@jorenab