#خطبه_همام
#درس_هشتم
هفدهم-قیام شبانه حضرت در این بخش به قیام شبانه متقین اشاره دارد واینکه انسان متقی اهل شب زنده داری است
الف- متقین اهل نماز شب هستند زیرا تنها عبادتی که طبق بیان قران کریم کسی ثواب آنرا نمیداند نماز شب است .
پهلوهايشان از خوابگاهها جدا مى گردد (و) پروردگارخویش را از روى بيم و طمع مى خوانند و از آنچه روزيشان داده ايم انفاق مى كنند هيچ كس نمى داند چه چيز از آنچه روشنى بخش ديدگان است به( عنوان پاداش) آنچه انجام مى دهند براى آنان پنهان كرده ام« َ تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُون »([1])
ب- اهل قرائت قرآن در شب هستند یعنی در شب زنده خویش به خواندن قرآن مشغول هستند
1- اجزائ قرآن را قرائت می کنند شاید کنایه ازین باشد قرآن را از ابتدا شروع می کنند وجزئ جزء پیش می روند
2- با تأنّی وتامل می خوانند چون ترتیل یعنی با تامل وتوجه خواندن لذا وقتی قرآن می خوانند کاملا به آن دقت می کنند
3-دلهایشان را با آن محزون می کنند یعنی عظمت قرآن را می بینند ومعارف بلند آنرا توجه می کنند اندوه گین می شوند چگونه ازین همه معارف دور هستند وبه آن دسترسی ندارند واینگونه نیست با سبکسری به خواندن قرآن مشغول گردند
4-ودر مان درد خویش یعنی گناهانرا درآن می جویند یعنی با تدبر در قرآن سعی میکنند خودرا از گناه نجات دهند واینکه چگونه می توانند گذشته خودرا جبران کنند وچگونه از دام نفس واز حیله شیطان رهائی یابند
5- وقتی به آیه می رسند که بشارت بهشت میدهد امید پیدا می کنند وخود رااز کسانی می بینند که از نعمت اهلی بهره مند شده وداخل بشهت گردیده است وچنان آنرا برای خویش تصور می کنند گویا داخل بهشت شده ودر آن در ناز نعمت هستند
6- وقتی آیات عذاب را می خوانند گویا جهنم را می بینند وصدای جهنم را می شنوند گفته شده کلمه « زَفِيرَ »
به معنای نفس کشیدن است وکلمه «شَهِيقَ» به معنای بیرون دادن نفس است یعنی چنان غرق در ایات عذاب می شوند گویا تنفس جهنم را با گوش جان ودل می شنوند
ج- حالت نماز آنان به هنگام نماز اعمال نماز را بدرستی انجام میدهند اینگونه نیست که به صورت رکوع وسجودرا انجام دهند لذا می فرماید کمر را برای رکوع خم می کنند وسپس برای سجده مواضع هفت گانه را (یعنی پیشانی دو کف دست وسردو زانو وسر دو انگشت بزرگ پا) برزمین می گذارندوبا تامل وطمانینه افعال نماز را انجام میدهند زیرا در حال نماز بهترین حالت بندگان خداوند است که با خدای خویش ارتباط برقرار می کنند
د- درخواست نجات از عذاب ؛آنچه در شب زنده داری از خداوند متعال درخواست می کنند همانا نجات از عذاب الهی است
آری برخاک گذاشتن اعضای هفتگانه – از شریفترین عضو یعنی پیشانی تا پست ترین عضو یعنی پا- گواه صادقی است بر ذلت وخاکساری دربرابر معبود بی نیاز آنهم در نیمه های شب وناله «اجرنا من النار یارب»سردادن بهترین گواه بر عجز بنده ودرخواست نجات از عذاب الهی از حضرت حق تبارک وتعالی است «اجرنی من النار یارب»
-سجده:16-17[1]
@jorenab
رهبر انقلاب: کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد دادن، مجهز کردن و احیاء جبهه مقاومت بود
🔹دمیدن روحی تازه به جبهه مقاومت کار بسیار برجسته و اساسی شهید سلیمانی بود. سردار با تقویت مادی، معنوی و روحی مقاومت، این پدیده ماندگار و رشد یابنده را در مقابل رژیمصهیونیستی و نفوذ آمریکا و دیگر کشورهای استکباری حفظ، مجهز و احیاء کرد.
🔹سردار سلیمانی با استفاده از تجربیات سالهای دفاع مقدس و مشورت های یارانش، مقاومت فلسطینیها را با تکیه بر امکانات داخلی همان کشورها مقتدر کرد.
🔹متوقف کردن غائله بزرگ داعش و زدن بسیاری از ریشههای آن یکی از کارهای مهم سردار سلیمانی بود و شهید سلیمانی در آن قضیه هم امتحان خوبی داد.
🔹مجموعه مقاومت خودشان را عمق راهبردی جمهوری اسلامی و پَر و بال اسلام میدانند و این حرکت در همین جهت ادامه خواهد یافت.
🔹امسال هم مثل سال گذشته حضور مردم پرشور است و به فضل الهی در زمینه حضور با معنا و قدرشناسی ملت از سردار سلیمانی هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد.
🔹نباید بگونه ای سخن گفت و عمل کرد که خصوصیات سردار ماورایی و دستنیافتنی تصور شود.
🔷رهبر انقلاب با قدردانی از فعالیتهای تحسین برانگیز سردار قاآنی گفتند: الحمدلله خلأ سردار در موارد بسیاری پر شده است.
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: نباید تصور بشود که جایگاه شهید سلیمانی دست نیافتنی است
🔹همه آنهایی که درباره حاج قاسم صحبت میکنند مراقب باشند که خصوصیات ایشان را ماورایی نکنند.
🔹الان هم افرادی هستند که توفیق شهادت نصیبشان نشده تا آشکار بشود که کیستند.
@Farsna
#مناظره_امام_صادق_علیه_السلام_و_ابو_حنیفه
مناظره حضرت امام جعفرصادق علیه السلام و ابوحنیفه درباره توسل
روزی ابو حنیفه با امام بر سفره نشسته بودند حضرت بعداز خوردن طعام فرمود تمام حمد وسپاس از آن خداست خدایا این طعام از تو واز جانب رسول توست (که به ما رسیده است)
ابوحنیفه خطاب به امام گفت آیا برای خدا شریک قراردادی؟
امام فرمود وای برتو خداوند در قرآن می فرماید «هرگز در صدد انتقام بر نیامدند مگر زمانی که خدا ورسولش در آنهارا از فضل خویش بی نیاز کردند»
« ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ»( توبه 79)
ودر جای دیگر می فرماید
« وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَیُؤْتِینَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ»( -توبه 59)
ابوحنیفه به فکر فرو رفت وگفت گویا این آیات را تا حالا نشنیدم
امام فرمود چرا خوانده ای وشنیده ای اما خداوند می فرماید «آیا بر دلهایشان قفل زده شده است
« أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها»( محمد24)
وهمچنین فرمود اعمالشان بر دلهایشان زنگار زده است
« کَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُون»(-مطففین 14 )
(کنز الفوائد ج2 ص37)
نکته:
درین مناظره حضرت فقط به آیات قرآن کریم استناد می کند زیرا قرآن کریم را ابوحنیفه به عنوان مسلمان قبول داشت وجالب آنکه حتی در سرزنش ابوحنیفه از آیات استفاده نمود
@jorenab
رندِ عالم سوز را با مصلحت بینی چه کار
کار مُلْک است آن که تدبیر و تأمل بایدش
تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست
راهرو گر صد هنر دارد، توکل بایدش
نکته:
انسانی که دست از تعلقات دنیوی کشیده است خود را از هر قیدی رها می کند و تدبیر کار را به دست صاحب هستی می دهد
و چنین انسان رهیده از قید و به دنیا پشت و پا زده به اعمال خویش توجه نمی کند بلکه به صاحب هستی که وکالت خویش به او سپرده تکیه می کند
توضیح انکه گاهی مثلا چون دیواری جلوی چشم انسان است پشت دیوار را نمی بیند و گاهی درشب تاریک چراغی را بدست بگیرد و بجای انکه زیر پای خود را روشن کند به سمت چشم خود می گیرد
حال اگر به تقوا توجه کند به عمل تکیه زند مانند ان است چراغ به سمت چشم خویش گرفته است
در حالی که انسان وارسته فقط صاحب خویش را می بیند وتقوا چراغی است که جلوی پایش را روشن می کند
@jorenab