eitaa logo
جرعه ناب
649 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
204 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
1-کم سن بودن امام باعث حیرت گروهی شد بگونه ای که بدنبال امامت کسان دیگر رفتند وامام در مورد این شبهه با ذکر دلایل محکم امامت خود را اثبات می‌فرمود شاید بتوان گفت وجود کمی سن امام علیه السلام خود گواه روشنی بر این نکته است امامت با معیارهای مادی بشری قابل ارزیابی نیست بلکه این امری الهی است و خداوند. خودش آگاه است امامت را در چه کسانی قرار دهد زیرا حضرت با وجود کمی سن به سوالات متعدد شیعه وغیر شیعه. پاسخ می‌گفت وکسی نمی توانست آن حضرت را مغلوب نماید و همین امر موجب شادمانی شیعیان حقیقی و حیرت دیگران را به همراه داشت واینکه دشمنان در سن جوانی آن حضرت را به شهادت رساندند نشانه عمق اثر گذاری آن حضرت بوده است 2-وجود گروه های انحرافی متعدد موجب می‌شد تاحضرت بشدت با آنها مبارزه کند. و مناظرات متعددی با آنها داشته باشد این مناظرات از یک طرف علم شگفت آور امام را نشان میدهد و اینکه چنین علومی آموختنی نیست واز طرف دیگر حقانیت شیعه را به خوبی اثبات میکند واز سوی سوم. راه درست را تبیین و آشکار می سازد 3-بخاطر پراکندگی شیعیان حضرت سعی میکرد با داشتن وکلا با آنها ارتباط برقرار کند و این شبکه وکلا که حضرت بوجود آورد موجب شد تا بعدها امام حسن عسکری علیه السلام و همینطور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از آن بهره ببرد 4-تربیت شاگردان متعددی که مرحوم شیخ طوسی حدود 113نفررا ذکر میکند که از جمله آنها احمد بزنطی است که همه اورا به فقاهت و عظمت قبول دارند تا جایی که جز افرادی است که اجماع فقهای شیعه بر پذیرش روایاتی است که توسط او نقل شده است واز جمله شاگردان آن حضرت زکریا بن آدم علی بن مهزیار و... می باشند https://eitaa.com/jorenab
شهادت جواد الائمه علیه السلام تسلیت باد https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از خلیل عالم نحو و فقه اللغه عرب و واضع علم عروض عرب سوال شد که به چه دلیل علی علیه السلام امام همگان است؟ خلیل پاسخ داد:به علت احتیاج همه مردم به آن حضرت و بی نیازی آن حضرت از دیگران :( احتیاج الکل الیه و غناه عن الکل؛ ) (سفینه البحار،شیخ عباس قمی، ج ۲، ص ۷۲۱.) https://eitaa.com/jorenab
فرق مرداب و رود با آنکه هردو دارای آب هستند این است مرداب راکد است لذا لجن می گیرد آبش متعفن می شود اما رود عبور میکند همیشه زلال است انسان خودش تصمیم می گیرد مانند روددر گذشته در غم واندوه در درد و رنج بماند و متعفن شود یا بگذرد و زلال بماند انسانهای بزرگ چون گذشت می کنند صفت الهی می گیرند و به دریای رحمت حق می پیوندند قطره چون واصل به دریا می شود دریا شود https://eitaa.com/jorenab
امام صادق علیه السلام می‌فرماید: پدرم حضرت امام باقر علیه السلام به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذی الحجّه، هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن: در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو اللَّه را می‌خوانی، پس از آن این آیه (آیه ۱۴۲ سوره اعراف) را می‌خوانی: وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَةً، وَ أَتْمَمْناها بَعَشْرٍ، فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً، وَ قالَ مُوسی لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ. (مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی ) https://eitaa.com/jorenab
کلمه «دُعَاءِ» درلغت به معنای درخواست کردن ورغبت آنچه از خیر نزد الله است می‌باشد[1]و معنای در خواست کردن از خداوند سه وجه است: 1.    به معنای توحید و ثنای خداوند مانند «ربَّنا لَکَ الحَمد» 2.     درخواست عفو و بخشش از خداوند مانند «اللهُمَّ اغفرلَنا» 3.     در خواست مسائل مادی مانند «اللهُمَ ارزُقنی مَالاً»[2] دعا یعنی؛ کسی که در مرتبه پایین است از کسی که در مرتبه بالاتری است در خواستی کند. به عبارت دیگر انسان که مخلوق خداوند است از خداوند قادر متعال درخواست کند. قرآن کریم کسانی را که دعا نمی‌کنند مستکبر می‌داند و می‌فرماید: کسی که از عبادت من- باتوجه به اینکه جمله قبلش در مورد دعاست- سرپیچی کند و استکبار بورزد با خواری وارد جهنم خواهد شد «إِنَّ الَّذِینَ یسْتَکبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِین»[3] امام سجاد (علیه السلام) می‌فرماید: دعایت را عبادت نامیدی و ترکش را استکبار خواندی و بر ترکش وعده دخول در آتش با خواری دادی «فَسَمَّیتَ دُعَاءَک عِبَادَةً، وَ تَرْکهُ اسْتِکبَاراً، وَ تَوَعَّدْتَ عَلَی تَرْکهِ دُخُولَ جَهَنَّمَ دَاخِرِین».[4] و مرحوم سید علی خان کبیر در ریاض السالکین می‌فرماید: علت آن­که دعا عبادت نامیده شد برای آن است که عبادت نهایت تذلل در برابر حق است و دعا بالاترین نوع تذلل است و علت آن­که ترکش استکبار نامیده شد آن است که استکبار از دعا به معنای عدم نیاز به خداوند و اظهار چیزی است که در وی وجود ندارد؛ یعنی بی­نیازی از حق و این استکباری است که مذموم است.[5] . المصباح المنیر، ص 194.[1] . لسان العرب، ج 14، ص 257.[2] . غافر: 60[3] . صحیفه سجادیه، دعای 45 (دعای وداع  ماه رمضان)[4] . ریاض السالکین فی شرح ز صحیفةسید الساجدین، ج 6، ص 147.[5] https://eitaa.com/jorenab
سلام حضرت حیدر من اینجام دمِ در,گرفتاری فراوان منم بی کس وتنها ،به غیرتو نباشد مرا هیچ پناهی تو ای شاه غریبان نگاهی براین ماتح مسکین دگر نیست توانی مگر حیدروصفدرتو بگیری دو دستم که فتادم بخدا از غم ورنجوری ودرد و عطش وآه امیدِمنِ تنها توئی آیت عُظمی تو ای ساقی کوثر نظر بر دل«ماتح» ندارد بخدا غیر تو یاور https://eitaa.com/jorenab
کدبانویی خواست مربای البالو درست کند یکساعتی نشست دانه های البالو را در اورد و انرا در ون شکر ریخت تا کمی بماند و روی گاز بگذارد بعداز مدتی سراغش رفت گاز را روشن کرد وقتی دیگ را روی گاز گذاشت یک قاشق گرفت تا بچشد ببیند شکرش اندازه است یا نه با کمال ناباوری دید شور است تعجب کرد بعداز مدتی فکر کردن و این طرف واون طرف یادش امد یک بسته تبرکی به او داده بودند خیال کرد شکر است اما نمک بود دیگر نمیشد کاری کرد چون شکر و نمک قاطی شده بود خندیدم گفتم تمام زحماتت هدر رفت بعداز کلی فکر کردن گاز روشن کرد گفتم چکار می کنید گفت میخوام لواشک درست کنم اتفاقا لواشک خوشمزه ای هم شد یاد این آیه شریفه افتادم خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا عَسَی اللَّهُ أَن یَتُوبَ عَلَیْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ( توبه۱۰۲) می فرماید عده ای هستند کار خوب و بد را به هم آمیخته اند. بعد توبه میکنند به خدا امیدوار هستند و خداوند هم توبه آنها را می پذیرد. برای اینکه خداوند آمرزنده و مهربان است. پس وقتی گناه کرد نباید از رحمت الهی ناامید شود چون رحمت الهی خیلی گسترده است خداوند می فرماید من با دست خودم تورا ساختم خَلَقْتُ بِیَدَیَّ (ص:۷۵) خداوند هیچ وقت دست ساز خود را به راحتی دور نمی اندازد https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غروب بود برای قدم زدن رفتم بیرون تو راه اذان شد رفتم مسجدی که نزدیک بود نماز مغرب خواندم اومدم بیرون تو کوچه داشتم قدم می زدم دیدم دم درِ یک خانه ای بچه ای هفت هشت ساله نشسته داره گریه می کند گفتم گم شدی با گریه گفت نه اینجا خونه مونه گفتم خوب برو تو دیگه گفت اخه یه کاری کردم مادرم خواست منو بزنه فرار کردم گفتم آهان همینطور داشتم با بچه حرف می زدم خانمی در حالی که گوشه چادر به دندان گرفته بود در را باز کرد گفت علی رضا چرا اینجا نشستی بیا تو بچه هم رفت گریه ام گرفت گفتم خدایا فکر کنم مادر دم در بود وقتی دید یک غریبه باهاش حرف می زنه فوری در رو باز کرد انگار اتفاقی نیفتاد بردش داخل خونه خدایا تو که از مادر مهربانتری مگر میشه من و رها کنی بذاری تو گناه و گرفتاری گم بشم هر اتفاقی که افتاد بین من و خودته رابطه ما یک رابطه بنده و مولاست بنده توام کجا برم شروع کردم این جمله دعای کمیل را با خود زمزمه کردن وَسَكَنْتُ إِلَى قَدِيمِ ذِكْرِكَ لِي وَ مَنِّكَ عَلَيَ خدایا دلم به لطف ها و محبتهایی که از گذشته تا به حال داشتی خوشه نا امیدم نکن https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا