eitaa logo
جرعه ناب
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
210 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
مناظرات حضرت علی علیه السلام با خلفاء بعداز آنکه حق امیرالمومنین علیه السلام بناحق غصب شد وحضرت سعی کرد برای حفظ جامعه اسلامی از قیام خود داری کند اما در مواردی سعی می کرد تا حق را آشکار سازد ومناظرات متعددی با خلفاء انجام داد که در اینجا به عنوان نمونه به یک مورد اشاره می‌کنیم اول مناظره حضرت علی علیه السلام با ابوبکر در باره خلافت مرحوم طبرسی در کتاب «الاحتجاج» مناظره مفصل وطولانی از حضرت علی علیه السلام با ابوبکر نقل می کند که در اینجا به بخشی ازآن اشاره میشود توجه به این نکته مهم است که ابابکر به مهمترین دلیل برای بر مشروعیت خلافت خویش اشاره دارد وحضرت همان را بسیار متقن ومستدل دفع می کند مناظر ه با ابابکر ای ابالحسن! به خدا سوگند! مسئله ی خلافت با طرح و برنامه ی قبلی از جا نب من نبوده، میل و رغبتی هم به این امر نداشته و به آن حریص نیستم. در آنچه امّت به آن نیاز دارد، به نفس خود اعتمادی ندارم. برای این امر مهم، از جهت مالی هم توانمند نیستم، چه شده فکرهایی در دلت نسبت به من داری و حال آن که من مستحق آن نیستم و به جهت آنچه در آن واقع شده ام، از من ناخرسندی و با چشم بدبینی به من نگاه می کنی حضرت علی علیه السلام در جواب فرمودند چه امری باعث شد، خلافتی را بپذیری که نه به آن رغبت داری، نه بر آن حرص می ورزی و نه اعتمادی به خودت در به عهده گرفتن این امر داری؟ استدلال به حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله ابابکر پاسخ داد: قبول خلافت به جهت حدیثی بود که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شنیده بودم، ایشان فرمودند: خداوند اجتماع امّت من را بر [راه] ضلالت و گمراهی قرار نخواهد داد.، چون اجماع امّت را در این امر دیدم، تبعیّت از قول پیامر صلی الله علیه و آله کردم و محال می دانستم که این اجماع در مسیر گمراهی و دور از هدایت باشد. لذا قبول خلافت کردم. اگر می دانستم یک نفر مخالفت می کند، این خلافت را قبول نمی کردم. جواب به موارد نقض علی علیه السلام در جواب فرمودند: امّا راجع به حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که «خداوند اجتماع امّت من را بر گمراهی قرار نخواهد داد» [که تو به این حدیث استدلال می کنی] آیا من هم از امّت هستم یا نه؟ ابابکر پاسخ داد: بله. امام علیه السلام فرمودند: همچنین گروهی که در امر خلافت با تو بیعت نکردند، همچون سلمان، عمار، ابوذر، مقداد، ابن عباده و یاران او، آیا آن ها از امّت نبودند؟ ابابکر پاسخ داد: بله همه از امّت بودند. حضرت در جواب فرمودند ابابکر! چگونه برای تصدّی امر خلافت به حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله استدلال می کنی و حال آن که افرادی با تو بیعت نکردند که از امّت محمد صلی الله علیه و آله و جزء صحابی رسول الله صلی الله علیه و آله بودند و بر آن ها طعن و تقصیری هم وارد نشده بود ابابکر در پاسخ گفت بعد از تثبیت خلافت، مطلع شدم جمعی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله با من بیعت نکرده اند. ترسیدم اگر خلافت را رها کنم، مردم از دین خارج شده و مرتد گردند. استمرار حضور مردم نزد من این تصوّر را به وجود آورد که برای حفظ دین آن ها بهتر آن است که پاسخ مثبت بدهم تا این که نفی کنم و نزاع و درگیری پیش بیاید و باعث انحراف مردم شود و آنان کافر گردند. می دانستم که شما در حفظ آنان و دینشان کمتر از من نیستی @jorenab
صفات جانشینان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام علی علیه السلام در ادامه ی مناظره فرمودند به من بگو کسی که لیاقت امر خلافت را پیدا می کند، باید دارای چه صفاتی باشد ابابکر پاسخ داد: 1- اهل نصیحت نسبت به جامعه مسلمین 2- اهل وفای به عهد باشد؛ 3- مخالف تبانی و رفیق بازی باشد؛ 4- دارای سیره و رفتاری نیکو باشد؛ 5- آشکارا اجرای عدالت کند؛ 6- عالم به کتاب خداوند متعال و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله بوده؛ 7- آگاه به فصل الخطاب (در منازعات) باشد؛ 8- تمایل به دنیا نداشته باشد و در آن زاهدانه زندگی کند؛ 9- از مظلوم دفاع کند و حقّ او را در هر صورت از ظالم بگیرد . امام علیه السلام فرمودند سبقت در اسلام داشتن، اهل قربی بودن [نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله ] چطور؟ ابابکر در پاسخ گفت 10 -بله سبقت در اسلام داشته باشد 11- و از اهل قربی (نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله ) باشد. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ای ابابکر! سوگندت می دهم به خداوند. آیا این صفات را در خودت می بینی یا در من؟ ابابکر در پاسخ گفت: در شما است. ای ابالحسن! علی علیه السلام فرمودند سوگندت می دهم به خداوند، اولین کسی که دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله را قبل از دیگران پذیرفت من بودم یا شما؟ ابابکر در پاسخ گفت: شما بودید استناد به حدیث غدیر علی علیه السلام فرمود: سوگندت می دهم به خداوند، من ولایت بر تو و بر همه ی مسلمین دارم به استناد حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله در روز غدیر، یا شما؟ ابابکر در پاسخ گفت ولایت دارید. مقام وزارت علی علیه السلام فرمود: سوگندت می دهم به خداوند آیا وزارت برای رسول الله صلی الله علیه و آله و مثل بودن هارون از موسی برای من است یا برای تو؟ ابابکر در پاسخ گفت: برای شما است. @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداوندا درِ طاعت را بر ما بگشا و عاقبت ما را ختم به خیر کن و مارا ازشر شیطان رانده شده حفظ فرما « اللَّهُمَّ اِفْتَحْ لَنَا بَابَ طَاعَتِكَ وَ اِخْتِمْ لَنَا بِرِضْوَانِكَ وَ أَعِذْنَا مِنَ اَلشَّيْطَانِ اَلرَّجِيمِ » @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه مباهله علی علیه السلام فرمود: سوگندت می دهم به خداوند آیا رسول الله صلی الله علیه و آله با من و اهل و فرزندانم برای مباهله با مشرکین رفت یا با تو و خانواده ات؟ ابابکر در پاسخ گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله با شما و خاندان شما برای مباهله رفت. آیه تطهیر علی علیه السلام فرمود: سوگندت می دهم به خدا، آیه ی تطهیر برای من و اهل و فرزندانم نازل شده یا برای تو و خاندانت ابابکر در پاسخ گفت: برای شما و اهل و فرزندانت نازل شده است. فاتح خیبر علی علیه السلام فرمود: سوگندت می دهم به خداوند آیا تو آن کسی بودی که در جنگ خیبر رسول الله صلی الله علیه و آله دوستش داشت و خداوند فتح خیبر را به دست او انجام داد یا من بودم ابابکر در پاسخ گفت: شما بودید محبوب ترین خلق بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام فرمود: سوگندت می دهم به خداوند، آن کسی که رسول الله دعوتش کرد ـ در حالی که طعامی از گوشت پرنده، در نزدش بود و می فرمود: «خدایا! محبوب ترین خلقت بعد از من، نزد تو و رسولت را برسان تا هم غذای من شود در این طعام، من بودم یا تو؟» ابابکر در پاسخ گفت: شما بودید. همچنان حضرت علی علیه السلام فضائلی که خداوند و رسولش برای او قرار داده بودند، مطرح می کرد و ابابکر همه ی آن ها را تصدیق می نمود. اتمام حجت علی علیه السلام و گریه ابابکر سپس حضرت علی علیه السلام فرمود: ابابکر، به این صفات و امثال آن شایسته است شخص عهده دار خلافت رسول اللّه صلی الله علیه و آله گردد. چه امری باعث غرور تو شد که در مقابل خداوند و رسولش و دین او، امر خلافت را به عهده بگیری و حال آن که واجد صفات لازم برای آن نیستی؟ راوی می گوید ابابکر به گریه افتاد و گفت: راست می گویی ای ابالحسن! یک روز به من فرصت بده تا در امر خلافت و آنچه از تو شنیده ام، فکر کنم ( -الاحتجاج نشر اسوه ج 1 صص304-313 ) @jorenab
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ اَلْكَسَلِ وَ اَلْجُبْنِ وَ اَلْبُخْلِ وَ اَلْغَفْلَةِ وَ اَلذِّلَّةِ وَ اَلْقَسْوَةِ وَ اَلْعَيْلَةِ وَ اَلْمَسْكَنَةِ خدایا من از تنبلى و ترس و بخل و غفلت و ذلت و سنگدلی و تنگدستی و مستمندى به تو پناه می‌برم ( مصباح المتهجد ج ۱، ص ۱۴۳) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دادن مشاوره به خلفا: حضرت در موارد متعدد به خلفا مشاوره می داد تا جایی که گفته شد عمر بیش از ۷۰ بار گفته اگر علی (علیه السلام)نبود عمر هلاک میشد از جمله درباره زیورالات کعبه بود که عده ای گفتند خوب است آنها را در جهت تجهیز لشکریان مصرف کنید وقتی از حضرت نظرخواهی شد فرمودند: قرآن بر پیامبر نازل شد در حالی که چهار نوع مال وجود داشت: 1. اموال مسلمانان که آن را به عنوان ارث قرار داد 2. «فی» یا غنیمت هایی که بین مستحقان تقسیم کرد 3. خمس که آن را در آنچه که مقرر شده بود قرارداد 4. زکات که آن را آنجا که لازم بود مقرر داشت در آن زمان، زیور کعبه وجود داشت که خداوند آن را بر همان حال باقی گذاشت و این نه از روی فراموشی و نه به دلیل مخفی بودن بود پس تو هم همان کاری را انجام بده که خدا و رسول انجام داد. عمر پذیرفت و گفت اگر تو نبودی رسوا می شدیم. « لَوْ أَخَذْتَهُ فَجَهَّزْتَ بِهِ جُيُوشَ الْمُسْلِمِينَ كَانَ أَعْظَمَ لِلْأَجْرِ وَ مَا تَصْنَعُ الْكَعْبَةُ بِالْحَلْيِ فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ وَ سَأَلَ عَنْهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ ع إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ أُنْزِلَ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ الْأَمْوَالُ أَرْبَعَةٌ أَمْوَالُ الْمُسْلِمِينَ فَقَسَّمَهَا بَيْنَ الْوَرَثَةِ فِي الْفَرَائِضِ وَ الْفَيْ‏ءُ فَقَسَّمَهُ‏ عَلَى مُسْتَحِقِّيهِ وَ الْخُمُسُ فَوَضَعَهُ اللَّهُ حَيْثُ وَضَعَهُ وَ الصَّدَقَاتُ فَجَعَلَهَا اللَّهُ حَيْثُ جَعَلَهَا وَ كَانَ حَلْيُ الْكَعْبَةِ فِيهَا يَوْمَئِذٍ فَتَرَكَهُ اللَّهُ عَلَى حَالِهِ وَ لَمْ يَتْرُكْهُ نِسْيَاناً وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْهِ مَكَاناً فَأَقِرَّهُ حَيْثُ أَقَرَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ لَوْلَاكَ لَافْتَضَحْنَا وَ تَرَكَ الْحَلْيَ بِحَالِه‏»( نهج البلاغه حکمت 270 ) عثمان خطاب به حضرت علی علیه السلام می گوید نمی دانم درخواست مرگ ترا بکنم یا زندگی ات را اگر بمیری به خدا قسم دوست ندارم بعد از تو زنده بمانم زیرا کسی را جایگزین تو نمی یابم.(الغدیرج9ص18) @jorenab
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
سالگرد آیت‌الله شیخ محمد فاضل استرآبادی ره https://eitaa.com/joinchat/2783510530C91cb6efb2e
هدایت شده از جرعه ناب
الدّهرُ ساوَمَنی عُمری فَقُلتُ لَه ما بِعتُ عُمری بالدنیا و ما فِیها ثُّم اشتَراه بِتَدریجٍ بِلا ثَمَنٍ تَبَّت یَدا صَفقَة قَد خَاب شَاریها ۱- روزگار در خریدن عمرم اصرار بر معامله می کرد ۲- ولی من می‌گفتم عمرم را، حتّی به قیمت دنیا و آنچه در آنست نمی‌دهم، ۳- اما به تدریج، آن را رایگان از من خرید، ۴- نابود باد دو دست معامله‌گری که فروشنده‌اش زیان دیده باشد. @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا