eitaa logo
جرعه ناب
659 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
211 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسير قمى: از جانب حضرت ابو الحسن( ع) اين نامه رسيد: خداوند دلهاى ائمه را محل اراده خويش قرار داده هر گاه خداوند چيزى را بخواهد آنها خواهند خواست اينست تفسير آيه:« وَ مٰا تَشٰاؤُنَ‌ إِلاّٰ أَنْ‌ يَشٰاءَ اَللّٰهُ‌ رَبُّ‌ اَلْعٰالَمِينَ‌ » نخواهيد خواست مگر آنچه را پروردگار جهانيان بخواهد. « إِنَّ اَللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ اَلْأَئِمَّةِ مَوْرِداً لِإِیرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اَللَّهُ شَيْئاً شَاءُوهُ وَ هُوَ قَوْلُهُ: وَ مٰا تَشٰاؤُنَ إِلاّٰ أَنْ يَشٰاءَ اَللّٰهُ رَبُّ اَلْعٰالَمِينَ» (بحار الأنوار، ج ۲۴، ص ۳۰۵) @jorenab
بر عهده گرفتن کارها توسط ذات حق زندگی اخروی امتداد زندگی دنیوی است و فرقشان در این است که زندگی دنیوی برای ابتلاء و آزمایش است قرآن‌کریم می‌فرماید: ما انسان را آفریدیم از نطفه مخلوط تا او را مورد آزمایش قراردهیم پس او را بینا و شنوا قرار دادیم «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً»(آیه ۲ سوره مبارکه انسان). اما زندگی اخروی برای پاداش و جزا و هرکس به درستی عمل کرده باشد موفق خواهد بود؛ لذا می‌فرماید: کسانی که ایمان آوردند و عمل نیکو انجام دادند خوشا به حالشان و عاقبت نیکی در انتظارشان است «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب»( آیه ۲۹ سوره مبارکه رعد) و اگر بدرستی عمل نکند گرفتار خواهد بود و هیج فدیه‌ای از آنان پذیرفته نیست جایگاه آنان آتش است و سزاور آتش خواهد بود؛ لذا می‌فرماید: نه ازشما فدیه‌ای پذیرفته می‌شود نه از کسانی که کافر شدند، جایگاه آنان جهنم است سرپرست شما همان است و بد جایگاهی است «لا یؤْخَذُ مِنْکمْ فِدْیةٌ وَ لا مِنَ الَّذِینَ کفَرُوا مَأْواکمُ النَّارُ هِی مَوْلاکمْ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ»( آیه ۱۵ سوره مبارکه حدید). خدای متعال در دنیا الطاف فراوانی بما نموده است قبل از به دنیا آمدن غذای متناسب را مهیا کرد دو نفر که تا پای جان از ما محافظت کنند؛ یعنی پدر و مادر را قرار داد و در دوران زندگی همیشه یار و یاور ما بود چه گرفتاری‌ها و سختی هائی که ما بر اثر غفلت و ندامت کاری به وجود آوردیم از سر لطف و مرحمت از ما دور ساخت و هرگاه به خاطر غفلت از حق از مسیر دور افتادیم ما را متنبه ساخت تا به سوی حضرت حق برگردیم وقتی در این زندگی محدود دنیا بدون عنایت خاصه الهی امکان حیات نداشتیم برای زندگی ابدی حتماً بدون لطف و کمک او چنین امکانی نخواهد بود. البته این دنیا برای آزمایش است و آخرت برای پاداش و اگر خداوند متعال در این دنیا ما را مورد لطف و رحمت خویش قرار می‌دهد دلیل نمی‌شود که در آخرت هم لطفش شامل حال ما شود ولی اگر لطف حضرت حق نبود در این دنیا نیز نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم فقط از باب یادآوری نعمت الهی می‌گوییم خدایا تو که در این دنیا مرا مورد لطف و عنایت خویش قرار دادی درآخرت نیز از ما دریغ مفرما. عمده مطلبی که در اینجا مورد توجه است این است که نباید به عمل خویش توجه نمود، بلکه باید به فضل و لطف الهی دل خوش داشت؛ زیرا اگر لطف خدای متعال نبود حتی این عمل اندکی نیز انجام نمی‌شد و عملی که انسان انجام می‌دهد به وسیله دست و پا و زبان است که نعمت خداست و باید انسان چیزی بخورد و بیاشامد تا توان عمل داشته باشد و خوردنی و آشامیدنی نعمت الهی است، پس چیزی بیرون از لطف و نعمت الهی نیست از این‌رو به خداوند تبارک و تعالی عرضه می‌داریم خدایا تو که در دنیا از هیج لطف و مرحمت و نعمتی دریغ نکردی در آخرت نیز این لطفت را عنایت فرما. «خداوندا همواره نیکویی تو در طول زندگی دنیوی‌ام بمن رسیده است پس احسان و نیکی خویش را به هنگام مرگ از من دریغ مفرما؛ إِلَهِی لَمْ یزَلْ بِرُّک عَلَی أَیامَ حَیاتِی فَلَا تَقْطَعْ بِرَّک عَنِّی فِی مَمَاتِی» @jorenab
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تمثل النبي في سليله في خلقه وخلقه وقيله كما تجلى الله في نبيه فقد تجلى هو في وليه (ایت الله غروی اصفهانی) نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم از نظر خَلق و خُلق و گفتار در نسل خویش تمثل پیدا کرد همانگونه که خداوند در نبی خویش تجلی کرد نبی اکرم در ولی خویش تجلی نمود 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان مبارک باد 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راهپیمایی ۲۲بهمن ۴۰۳ بابلکنار @jorenab
قدرت الهی در پوشاندن گناه در آخرت بعد از آنکه از خداوند خواسته می‌شود که همانطورکه در دنیا ما را مورد لطف و رحمت خویش قرار دادی در آخرت نیز این لطف و عنایت را بفرما، آنگاه علت این درخواست را بیان می‌کند اینکه اگر چنین امری از تو خواستم برای این است که نمی‌توان از لطف تو مأیوس شد؛ زیرا در دنیا به من نگاه نکردی بلکه به لطف و رحمت خویش نگاه کردی و این بنده را مورد تفقد خویش قرار دادی پس نمی‌توانم از تو مأیوس باشم. خدای متعال زندگی دنیوی را بر عهده گرفت و فرمود: هیچ جنبده ای نیست مگر آنکه روزی‌اش را خداوند بر عهده گرفته زیرا محل استقرار و محل انتقال آنها را می‌داند «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رزق‌ها وَ یعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها»( آیه ۶ سوره مبارکه هود). از طرف دیگر همیشه سعی بر پرده داری و حفظ آبروی انسان است مگر کار از حد بگذرد. لطف حق با تو مداراها کند چونکه از حد بگذرد رسوا کند لذا حضرت امیرالمؤمنین در دعای کمیل می‌فرماید: چه نیکی که من لایقش نبودم و تو مرا به آن بین مردم شناساندی «کمْ مِنْ ثَنَاءٍ جَمِیلٍ لَسْتُ أَهْلًا لَهُ نَشَرْتَهُ»( دعای کمیل، مفاتیح الجنان، ص ۶۳). پس خدای متعال هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی انسان را در حمایت خویش قرار داد؛ لذا باید از او خواست و به خدا عرض کرد خداوندا چگونه از لطف و احسانت بعد از مرگم مأیوس باشم در حالیکه در تمام مدت زندگی من جز نیکی و احسان نکردی. گرچه برای ما دنیا دار آزمایش و آخرت دار پاداش است، اما برای خداوند متعال هردو جهان یکی است و اگر جود و بخشش می‌کند برای این است که عادتش نیکی و بخشش است؛ لذا در ادعیه وارد شده است احسان و نیکی به گنهکاران عادت توست «عَادَتُک الْإِحْسَانُ إِلَی الْمُسِیئِینَ»( بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۸۹). «خداوندا چگونه از لطف و احسانت بعد از مرگم مأیوس باشم در حالیکه در تمام مدت زندگی من جز نیکی و احسان نکردی؛ اِلَهِی کیفَ آیسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِک لِی بَعْدَ مَمَاتِی وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی إِلَّا الْجَمِیلَ فِی حَیاتِی». @jorenab
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: دانش مردم را در چهار رشته يافتم: يكم، اينكه پروردگار ترا بشناسى دوم، بدانى با تو چه كرده‌ و چه خواهد کرد؟ سوم، بدانى از تو چه خواسته‌؟ چهارم، بدانى چه تو را از دينت بدر مي کند. « وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ فِي أَرْبَعٍ، أَحَدُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ اَلثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ عَنْ دِينِكَ». ( کنز الفوائد ج ۱، ص ۲۱۹) @jorenab
دوم؛ ذکر اسامی برخی از یاران حضرت در برخی از روایات به اسامی خاصی از افراد اشاره شده است و همين طور به گروهی از قومی جز یاران حضرت حجت(ع) هستند اشاره شده است که به عنوان نمونه به چند روایت اشاره می شود. 1-« عَنْ أَبِی عَبْدِ الله ع قَالَ إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ اسْتَخْرَجَ مِنْ ظَهْرِ الْکَعْبَه سَبْعَهً وَ عِشْرِینَ رَجُلًا خمسه و عشرین [خَمْسَهَ عَشَرَ] مِنْ قَوْمِ مُوسَى الَّذِینَ یَقْضُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ وَ سَبْعَةً مِنْ أَصْحَاب الْکَهْفِ وَ یُوشَعَ وَصِیَّ مُوسَى وَ مُؤْمِنَ آلِ فِرْعَوْنَ وَ سَلْمَانَ الْفَارِسِیَّ وَ أَبَا دُجَانَةَ الْأَنْصَارِیَّ وَ مَالِكَ الْأَشْتَر»( بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۴۶). از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند زمانی که قائم آل محمد (ع)قيام کند از پشت کعبه بيست و هفت نفر بيرون می‌آیند و بيست وپنج نفر از قوم موسی (یا پانزده نفر) کسانی که به حق قضاوت می‌کنند و با او بازمی‌گردند و هفت تن از اصحاب کهف و یوشع وصی موسی و مومن آل فرعون و سلمان فارسی و ابادجانه انصاری و مالك اشتر. 2- « عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ أَصْحَابُ الْقَائِمِ ثَلَاثُمِائَهٍ وَ ثَلَاثَهَ عَشَرَ رَجُلًا أَوْلَادُ الْعَجَم»( همان، ۳۷۰). از امام صادق (ع) نقل شده است که اصحاب قائم (عج) ۳۱۳ از اولاد عجم (غير عرب) می‌باشند. سوم: وجود زنان در یاران حضرت 1- در برخی از روایات تعداد زنان را ۱۳ نفر ذکر می کند. مفضل از امام صادق (ع) نقل می‌کند: حضرت فرمود با امام زمان( عج) ۱۳ نفر زن هستند مفضل گفت چه کاری انجام می دهند؟ فرمود مجروحان را مداوا می کنند و از مریضان پرستاری می کنند. « عن أبی عبد الله (ع) قال: یکن مع القائم(ع) ثلاث عشرة امرأة، قلت: و ما یصنع بهن؟ قال: یداوین الجرحى و یقمن على المرضی» ( اثبات العداه، ج ۵، ص ۲۰۳) 2- در برخی از روایات تعداد افراد زن در یاران حضرت را پنجاه نفر ذکر می کند. « و یجیء-و الله- ثلاث مائة و بضعة عشر رجالا، فيهم خمسون امرأة» ( البرهان فی التفسیر القرآن، ج ۱، ص ۱۶۴، ح ۱۰). امام زمان می‌آید سيصد و خورده‌ای افراد هستند که پنجاه نفر زن هستند. @jorenab